XI. tečaj 3. zvezek. z vertov sv. Frančiška. Časopis za verno katoliško ljudstvo, zlasti za ude tretjega reda sv. Frančiška. S posebnim blagoslovom Njih svetosti papeža Leona XIII., Njih prevzvišenosti kneza nadškofa goriškega in prečastitega generaljnega ministra celega frančiškanskega reda vreja in izdaje E*. Stanislav Škrabec, mašnik frančiškanskega reda na Kostanjevici. Vsebina 3. zvezka. Pobožnosti in neketeri odpustki v mescu velikem travnu ali majniku 65. Življenje sv. Angelje Merici. X. pogl. Popotovanje iz Svete dežele. Angelja spregleda ... 67. XI. „ Sveto leto 1525. Angelja? v Rimu ...................72. Kako se mej svetom kerščansko živi .............................76. O blagoslovu s popolnoma odpustkom (Konec).........................84. Začetek svetega križevega pota po samostanih naše okrajine ... 88. Kerščanskim poslom. III. Posel služi gospodarjem. 5. Sužnja in zvesti Anton.....................................92. 6. Ljubezen zbuja ljubezen.................................■ . 93. Zahvala za vslišano molitev-.......................................94. Priporočilo v .molitev.................'........................95. Xe laži............................................................96. V GORICI. Hilarijanska tiskarna. 1892. Izhaja v nedoločenih obrokih. Velja cel tečaj (12 zvezkov) 70 kr. Bom ! Tretje pismo gospodu................u........u v...........h .. Mislim, da niste pričakovali druzega pisma in še menj tretjega, ali v tretje rado gre! Zadnjič sem Vam priterdil, da sem zadovoljen tudi jaz, ako kedo rabi doveršni sedanjik namestu prihodnjika, kjer se da brez škode za določnost govorjenja. Priter-diti Vam* moram še nadalje,, da se pri dove'rS&etn sedanjiku po pravici najprej misli na prihodnost. Doveršni sedanjik naznanja sicer ne glede na čas samo nastop dejanja ; ali resnično je, da si tega nastopa ne mislimo v prešlosti niti v vsakem času, ako ni to očitno iz drugih besed statka. Nastopa si tudi ne moremo misliti v vsem času govorjenja, ker je govorjenje, če še tako kratko, vender 'nekaj trajnega, nastop je pà trenotek, ki je že prešel, preden izgovorimo, ali ga pa mej govorjenjem še le pričakujemo, in je torej še v'prihodnosti, bodisi tudi najbližnji. Ako berete n. pr.: «.V novi • okrožnici se papež izreče proti ločitvi cerkve od deržave», Vi po pravici vprašate: (Kedaj pa izide ta okrož- nica in odkod je znano gospodom, ò čem bo govorjenje v nji ?» Ako berete: «Danes pa ze od drugih strani izvemo, da . . .» po pravici lehko pograjate «slavno uredništvo» : «Ce še le denes enkrat izveste, ne veste še, pa že pripovedujete ! Poterpite, dokler res izveste, kako in kaj, potlej pripovedujte !» Ali naši časopisi, pa tudi knjige, rabijo v takih in podobnih primerih doveršni sedanjik za pravi sedanji čas, ker prestavljajo besedo za besedo, ali pa po nemško mislijo, po slovensko pišejo. Vlani je gosp. Viktor Bezek v «Lj. Zvonu» dobro pisal zoper ta germanizem, ali seveda se ne da pregnati tako naglo. Vem da bo še dolgo strašil po naših politiških listih in pobožnih knjigah ; pa tudi po drugih ! « <1 Presse » opomni . . . «Novoje Vremja» pa spravi ta dogodek v zvezo z . . . kar s tem popravimo ... . kakor danes posnamemo iz drugih poročil . . n a š t e j e g. razpravljavec ... jo navede g. B. . . . «Ti si moja danica», v s k 1 i k-n e navdušeno sv. Tomaž iz Vilanove . . . Servij k gore omenjenim versticam p r i d e u e : origo Mantuanorum . . . Fick reče: merx, merces . . . Bulla papeža Pija VI, s katerp z a t a r e nadškofijo goriško ter povzdigne škofijo ljubljansko v nadškofijo.» Kako -prijetno ! — Ako vidimo n. pr. podobo, ki kaže sv. Martina v trenotku, ko je dal vbožcu kos plašča, ali moremo reči : «Vidiš, sv. Martin odreže polovico plašča in joda beraču» ?—• Ne! temuč : «Sv. Martin reže polovico od plašča ter jo daje beraču». Podoba kaže sicer le moment, ali ga kaže vedno. Prav tako je s trenotkom, ki je s pisanimi ali natisnjenimi besedami izražen ; ostane* dokler se morejo brati tiste besede. Navadno pa seveda ne gre tu le za trenotek, temuč za trajno dejanje; tolikanj bolj je treba sedanjika trajnih glagolov. V navedenih primerih bi se bilo torej moralo pisati: ««Presse» opominja, . . «Novoje Vremja» pa spr a vij a ta dogodek v zvezo ?...., XI. tečaj. V Gorici, 1892. Ili. zvezek. Pobožnosti in neketeri odpustki v mescu velikem travnu ali majniku. 1. ) Šmarnice so naj stariša in naj bolj razširjena mesečna pobožnost ; zdaj jo verni kristijani po celem svetu opravljajo in sicer na milijone. Ako prevdarjaš, da toliko vernih opravlja šmarnice in da ž njimi častijo nebeško kraljico Marijo, po keteri nam Bog deli vse milosti, mislim, da jih boš želel opravljati tudi ti, letos in potem vsako leto. Papež Pij VII. je obdaril to pobožnost z odpustki in je podelil vsakemu, ki jih bo opravljal ves mesec v cerkvi z drugimi ali pa sam doma, za vsak dan 300 dni odpustka in popolni odpustek enkrat v mescu, ako opravi spoved, pristopi k sv. obhajilu in moli po namenu sv. očeta. '). 2. ) Druga, Bogu in sv. Antonu zelo dopadljiva je pobožnost devet torkov v čast sv. Antona Padovanskega. To spričujejo skoraj brezštevilni čudeži in milosti, katere deli Bog vernim, ki opravljajo to pobožnost. Kako pa opravljaj to pobožnost, najdeš v bukvicah: „Sv. čudodelnik Anton Padovanski“, založil tretji red v Ljubljani. >) S. I. C. 18. Jun. 1822. — 66 — 8.) Ta mesec se začne tudi 6-nedeljska pobožnost v čast sv. Alojzija. Sad te pobožnosti je : okranjenje nedolžnosti, razsvetljenje pri izbiranju stanu, ljubezen do Matere božje in obilni blagoslov pri učenju. Za to pobožnost je primerna knjižica: „Sv. Alojzij Gonzaga, ali devetdnevna, oziroma 6-nedeljska pobožnost v spomin blažene smerti sv. Alojzija11, spisal Janez Smrekar in se dobiva v „Katoliški bukvami" v Ljubljani. Gdor prav opravlja to pobožnost prejme vsako nedeljo te pobožnosti popolni odpustek, ako se v tisto nedeljo ali soboto spove in obhaja. ‘) 4. ) Udje bratovščine presv. Jezusovega Serca, ki obhajajo pobožnost 6 petkov pred praznikom presv. Jezusovega Serca temu Sercu na čast, prejmejo popolni odpustek vsako izmej teh 6 nedelj ali petkov, ako se spovejo, obhajajo, obiščejo cerkev, kjer se obhaja ta praznik in molijo po papeževem namenu. Teh odpustkov se morejo vdeležjti tudi drugi, kjer ni vpeljana ta bratovščina.2) 5. ) 27. tega mesca se začne letos devetdnevnica v čast sv. Duhu. Vsak dan devetdnevnice prejmeš 300 dni odpustka iu mej devet dnevnico enkrat ali 8 dni potem pa popolni odpustek, ako se spoveš, obhajaš in moliš za sv. cerkev in papeža.1) 1. Velikega travna ali majnika, perva nedelja v mesecu popolni odpustki roženkranske bratovščine in družbe sv. Vincencija. 5. pervi ,četertek v mesecu, popolni odpustek bratovščine presv. R. Telesa in karmeljske. 6. pervi petek v mescu, popolni odpustek udov bratovščin preš. R. Telesa in presv. Jezusovega Serca. 8. popolni odpustek bratovščine sv. Jožefa in pasa. i3. Sv. Peter Regalat, spoznavavec pervega reda sv. Frančiška, popolni odpustek v frančiškanskih cerkvah za vse. 15. tretja nedelja v mescu, popolni odpustek živega rožnega venca, začetek 6 nedeljske pobožnosti na čast sv. Alojzija. 16. popolni odpustek karmeljske bratovščine. 17. Sv. Paskvalj, spoznavavec pervega reda, v frančiškanskih cerkvah popolni odpustek za vse. ‘) P. Beriuger, Ablasse stran 303. *) Ravno tam stran 670. *) Rescript. Pii IX. 6. Jan. 1849. — 67 — 20. Sv. Bernardin Sijenski, spoznavavec pervega reda, v frančiškanskih cerkvah popolni odpustek za vse. 26. Kristusov vnebohod, rimska postaja s popolnim odpustkom ; popolni odpustek imajo udje : tretjega reda, bratovščine presv. R. Telesa, presv. Jezusovega Serca, roženkranske, živega rožnega venca, naše ljube Gospe, karmeljske, in sv. Jožeta. 31. Popolni odpustek naše ljube Gospe. Popolni odpustek v mescu, ko imajo mesečno skupščino ali shod, imajo udje : tretjega reda, bratovščin presv. R. Telesa, presv. Jezusovega Serca in apostoljstva molitve. Enkrat v mescu, keder komu drago : udje tretjega reda, bratovščin presv. R. Telesa, presv. Jezusovega Serca, naše ljube Gospe in družbe sv. Vincencija udje in dobrotniki. Eno nedeljo v mescu ima popolni odpustek kar meljska bratovščina, ako ima mesečno procesijo. Eden petek v mescu ima popolni odpustek apostoljstvo molitve. Dvakrat v mescu ima popolni odpustek bratovščina brezmadežnega Serca Marije za spreobernjenje grešnikov. Po Beringer, Die Ablasse ; Act. Ord. Min. 1885 ; Marien-Psalter 1891. P. A. F. Življenje sv, Angelje Merici. P. F. H. X. poglavje. Popotovanje iz Svete dežele. A n g e 1 j a spregleda. Angelja bi bila rada vedno ostala na teh svetih krajih. Pa ■ vedno bolj se je bližal čas, ko je bilo treba odriniti proti domovini. K temu jo je silila tudi misel, dà jo božja previdnost hoče imeti v Brešiji. Še enkrat se ginjenega serca poslovi od teh sv. krajev. Obložena z raznimi svetimi ostanki stopa posled-njikrat po ulicah mesta Jeruzalema. Ko pridejo naši popotniki v Ramo, ki je kake štiri ure od Jeruzalema, morajo tam ostati celih osem dni. Raznesla se je — 68 — Lila namreč govorica, da tolovaji preže na popotno družbo. Nazadnje se ti naveličajo dolzega čakanja in jo mahnejo na drugo stran. Romarji potujejo brez nevarnosti dalje in pridejo srečno na kraj. kjer jih je čakala barka. V Jafi ostanejo nekaj dni. Ker pa je bil vgoden veter, je barka kmalu odrinila proti otoku Cipru, kjer se vstavi, da izlože blago. Dolgo se tukaj niso mudili, ker so bili Turki otok tako rekoč v puščavo spremenili. Ko so barko oskerbeli s potrebno vodo in živežem, odrinejo proti Kreti. Kmalu zopet dospo v pristanišče, ketero so bili pred nekaj tjedni zapustili. V primorskem mestu Kaneji je bila Angelja oslepela, tukaj je po čudežu imela zopet zadobiti vid. Na Kreti so bili naši romarji vže, kaker doma; saj je bil otok pod vlado benečanske republike. Ogledali so razne spomi-nike in druge znamenitosti po mestu Kaneji, zlasti cerkev, v keteri se je od davnih časov posebno častil križ, pred keterim se je bilo zgodilo vže mnogo čudežev. Tudi naša svetnica je želela počastiti ta križ. Če ga tudi ni mogla videti sè svojimi telesnimi očmi, želela ga je vsaj poljubiti in sè svojimi solzami pomočiti. Se vedno slepo jo peljejo za roko v cerkev, kjer se je nadejala čudežnega ozdravljenja. Tam poklekne pred podobo križanega in se zatopi v pobožnost tako, da se zamakne. Dolgo ostane zamaknjena. Na enkrat se pa zopet zave, in kaker od božjega duha razs vitij ena prične na glas moliti h križanemu. Ni bila sicer njena navada, da bi bila prosila Boga za kako reč ; marveč je našla svoj mir in svojo srečo v tem, da se je popolnoma vdala v božjo voljo. Nekaj posebnega jo je toraj moralo siliti, da ga je zdaj naravnost prosila vida. ,,Gospod ! “ jame moliti na glas, da so jo slišali vsi po cerkvi. — „izvolil si po svoji dobroti svojo nevredno služabnico, da ima biti orodje za napravo, ki naj služi v tvojo čast in v prihodnjih stoletjih v izveli-čanje mnogih duš. Spoznam, da nisem zmožna za to imenitno opravilo, ker nimam potrebnih lastnosti. Vender pa vem, da navadno tako ravnaš, ili sf slabotno orodje voliš, da s tem toliko bolj pokažeš svojo moč. Zato sem se vedno deržala tvojih zapovedi in bila pripravljena, terpeti vse, da bi le tebi vgajala. Bliža se ura, ko mi bo treba pričeti delo, ketero si mi odkazal. Ali kako, moj gospod in učenik, morem pričeti tvoje delo, ko tema zakriva moje oči ? Saj se brez pomoči še geniti ne morem. V tvojih rokah sta luč in tema. O Gospod, ki si staremu To- — 69 — biji vid vzel, pa mu ga zopet dal, daj svoji služabnici, da zopet spregleda, in v sončni svitlobi prične delo, ketero si jej odka-zal. Vender naj se zgodi tvoja volja, ne moja.“ Ta kratka molitev je vzbudila pozornost vseli ; saj so dobro poznali svetnico. Jako so bili radovedni, kaj se bo zgodilo. Mili glas, s keterim je molila, dušna priprostost, ki je dihala iz te molitve in terdna vera, ketero je kazala; po vsem tem so pričujoči pričakovali očitnega čudeža. Niso se varali. Angelja se zopet zatopi v molitev, potem pa vsklikne veselo : „Gospod, vže vidim*. Te besede so napravile velik šum po cerkvi. Marisikak čudež se je bil vže zgodil pred tem križem v Kaneji, pa tako očiten še ne. Vse se gnjete proti Angelji, ker se hoče sleherni prepričati, če ni kaka zmota ali prevara. Vsa cerkev je odmevala zahvalnih molitev. Angelja bi se bila rada odtegnila radovednim očem množice. Ali ni mogla zavoljo gnječe okoli nje. Morala je prenašati v svoji ponižnosti, da jo je vse gledalo in čudilo se ji. Ko se je po mestu zvedel ta čudež, so derli ljudje skupaj, da vidijo božjo služabnica. Velika množica spremi An-geljo do barke. I)ne 4. oktobra 1524. leta odjadra ladija z romarji proti domovini. Spremljali ste jo še dve drugi beuečanski barki, obloženi z raznim blagom. Na romarski barki se je peljal tudi poveljnik Krete v vladnih zadevah v Benetke. To malo brodovje je imelo skoraj tjeden dni prav lepo vreme in vgoden veter. Vže so se bližali jadranskemu morju z veselim upanjem, da pridejo srečno v domače mesto. Na enkrat pa se stemni nebo. Morje postaja nemirno. Strašen vihar jame vzdigovati valove, goram enake, in derviti ladje semtertje. Jadra je tergal in jambore zlomljene rušil na krov. Valovi so od vseh strani pljuskali čez krov ladji. Največo škodo ste imeli barki, z blagom naloženi. Mornarji so delali, kar se je dalo, pa niso bili kos strašnem viharju. Popotnike je spreletaval smertni strah, ko zapazijo, da se mornarji brez vspeha bore proti naravni sili. Ladji se prevernete in potopite. Tudi barka z romarji je bila v veliki nevarnosti. Vže šest dni in noči jo je premetavalo po morji. Na obrazih je bil vsem videti strah; če so tudi jeden drugem dajali serčnost, niso je imeli ni ta hi oni. Vže so se jeden od druzega poslavljali. Pomoči so iskali le še z molitvijo pri Bogu. — 70 — Ves ta čas strahu in groze je bila Angelja sama vedno mirna in vesela, pripravljena sprejeti iz božje roke, kar jej pošlje. Če si tudi prederzno ni želela smerti, vender se je ni bala. Popolnoma ločena od sveta, je bila tudi vedno pripravljena za-meniti ga z nebesi. Vsi so se čudili njenemu miru, ki je bil v tolikem nasprotji sé zdivjanim morjem. Ni pa bila tako sama v se zamišljena, da bi bila druge pozabila. V vseli je zbujala misli na Onega, ki tudi vetrovom in morju zapoveduje. Vsi jo prosijo, naj jih reši sè svojo molitvijo, ki jo bo Bog gotovo vsli-šal. Angelja sluša njih prošnjo. Poklekne poleg visoeega jam-bornika in se zatopi tako v molitev, da komaj ve, kaj se godi okoli nje. Ko se zopet zave in more pregovoriti, oberile se k popotnikom in reče z milim pa zaupljivim glasom: „Bodite potolaženi ; Bog je vslišal vašo molitev. Kmalu bo jenjala nevar- 110Sp‘. Res se je kmalu zgodilo, kaker je Angelja povedala. Drugi dan je vihar odnehal in morje se je pomirilo. Ladija je mogla svojo pot iti. Kako pa se prestrašijo morjarji, ko spoznajo kraj kamer jih je vihar zanesel. Komaj so ušli eni nevarnosti, vže jim preti druga. Vihar je bil zagnal barko skoraj do afrikan-skega obrežja, kjer je kar mergolelo morskih tolovaje/. Ti so vsako barko, ki jim je prišla v pest, oropali, ljudi pomorili ali pa v sužiiost odpeljali. Mornarji so se trudili, na vso moč trudili, da berž pridejo s tega nevarnega kraja. Ker so imeli vgoden veter, so se pripeljali srečno v pristanišče mesta Drača (Dimazzo), ki je v Aljbaniji. Zdelo se jim je, da so zdaj iz nevarnosti ; pa še enkrat je hotel Bog njih zaupanje postaviti na poskušnjo. Ko je bila ladija vže v pristanišču, zapazijo, da je tudi več turških ladji tam, ki so tudi iskale zavetja pred viharjem. Res je bil sicer mir mej Turčijo in beneško vlado, ali vender jim popotniki niso kaj upali. x\li ker je poveljnik turškega brodovja poznal namestnika benečanske vlade na otoku Kreti, jih je sprejel vender prav prijazno. Ali vže pioti večeru se mej popotniki raznese glas, da je nekaj turških bark odjadralo, da oropajo romarsko ladijo. Na to .novico nastane velik nemir in strah idej popotniki. Zahtevali so, naj počaka ladija druzih beneških bark, ki bodo dovolj močne, da jo branijo napada. Le Angelja sama je silila, naj odjadrajo proti domovini, češ, saj so pod božjim varstvom, ki je dovolj močno, da jih /obvaruje vsake nevarnosti. Ta serčnost — 71 — šibke (levice je dala pogum tudi drugim popotnikom. Sklenejo odriniti. Saj so vedeli, da jo božji duh razsvitljuje. In niso se prevarili. Na vsem potu niso videli niti ene turške barke. Tolovaji so barko zgrešili, ali pa popustili svoj zlobni namen. Tako so naši romarji čez šest mescev prišli zopet srečno in zdravi v Benetke. Več dni je ostala Angelja v Benetkah, ker je imel gospod de Homani posla zavoljo kupčijskih zadev. Stanovala je v hiši, v ketero so se sprejemale romarice, posebno one, ki so bile namenjene v Sveto deželo. Hiša je bila blizu samostana redovnic sv. groba, ki so bile pod vodstvom frančiškanov. Drugi romarji so se razkropili po mestu, kjer jih je vse radovedno gledalo in poslušalo. Pripovedovali so o svetih krajih, ketere so videli, o tem, kar so morali na popotovanji prestati, posebno pa o čudežih, ketere je storil Bog na priprošnjo svete romarice Angelje. Kako je nenadoma oslepela, po čudežu zopet dobila vid in jih rešila sè svojo molitvijo v groznem viharji gotove pogube. Lehko si mislimo, da je tako pripovedovanje vzbujalo radovednost po vsem mestu. Vsak je hotel videti to devico, govoriti ž njo ali se vsaj dotekniti njene obleke. Od vseh strani so vreli ljudje vsacega stanu, da bi videli Angeljo in ž njo govorili. Ker je želela vsem koristiti, ni se ljudem odtegovala. Vender se jej to stanovanje ni zdelo primerno, da bi sprejemala toliko obiskovav-cev ; zato se preseli v hišo, kjer so bivali neozdravljivi. Ta hiralnica je bila skoraj sredi mesta. Vsak, ki jo je obiskal, je šel potolažen od nje. Niso mogli prehvaliti njene modrosti in pobožnosti, pa njenega ljubeznjivega in prijaznega vedenja do slehernega. Tako se je kmalu po vsem mestu raznesla govorica, da svetnica biva mej njimi. Jeli so misliti na sredstva, kako bi si jo mogli ohraniti. Izumili so si prav primerno sredstvo, rekel bi, da si niso mogli boljšega. Mej njenimi čednostmi so opazili posebno ljubezen do bližnjega, željo pomagati. Prišli so k njej mestni zastopniki in jo prosili, naj se za stanovitno naseli v mestu in prevzame vodstvo kake dobrodelne naprave, ketero si hoče sama izbrati. Ta ponudba je bila sicer Angelji povolji, pa je ni mogla sprejeti, ker je vedela, da ima po božjem namenu vsta-noviti v Brešiji drugo družbo. Zato se lepo vljudno zahvali in odreče. Da je ne bi dalje silili, zapusti s tovarišema na tihem mesto. — 72 — Po potu, po keterem so šli iz Brešije, so prišli zopet srečno nazaj dne 25. novembra 1524. leta. Veselo so meščanje sprejeli in pozdravljali naše romarje. Saj je vže pred njimi glas raznesel vse, kar se je mej potom tja in nazaj grede prigodilo. Vže poprej so Angeljo zelo spoštovali, ali po prihodu iz svetih krajev so jo še bolj. Le eno željo so imeli vsi, naj bi vedno mej njimi ostala. Saj so dobro vedeli, da more sleherni v dušnih in telesnih potrebah pri njej pomoči dobiti. XI. poglavje. Sveto leto 1525. A n g e 1 j a v Rimu. Leta 1525. so takratni papež Klement VII. razpisali sveto leto. Časi so bili jako žalostni. Vsa Evropa si je bila tako rekoč v laseh. Toraj ni bilo pričakovati mnogo romarjev v večno mesto. Po Nemškem je ravno jel Luter svoj evangelij o-znanjati. Novi nauk, ki je vgajal vsem željam spridenega serca je našel mnogo priveržencev. Doslej v veri edini prebivavci so se jeli cepiti v razne stranke. To je razburjalo duhove. Na Francoskem tudi ni bilo dosti bolje. Kralja Frančiška I. so pri Pa-viji premagali in vjeli. Vse prehode preko Planin je imela v rokah cesarska armada, ki je skušala potisniti Francoze z Laškega. Rimskonemški cesar Karol V. je hotel zmago porabiti. Skoraj vsa mesta v Gorenji Italiji so imeli cesarski v oblasti, ali pa se je bilo nadjati, da jih skoraj zasedejo. Vse to je opovi-ralo kupčijo in splošno blagostanje. Če se je človek le genil z doma, ni si bil svesti, da ne naleti na sovražnika. Vse to je bilo vzrok, da je vgašala v sercih živa in dejanska vera. Vendei so dohajale iz Italije od dne do dne nove trume romarjev v Rim, da zadobe obpustke svetega leta. Mej njimi je bila tudi sv. devica iz Brešije. Njena duša je bila vedno od-perta svetim sklepom ; božji klic in glas njegovega namestnika sta v njej vedno odmevala. Komaj si je od težavnega pota v sv. deželo odpočila nekoliko, zopet prime za palico, da bi šla z neketerimi pobožnimi romarji v Rim. Seveda jo je tja vleklo sveto leto. Pred vsem pa je hotela počastiti sv. Petra v osebi njegovega namestnika, ki jej je bil tudi živa podoba Jezusa samega na zemlji. V Jeruzalemu je našla le sledove njegovih stopinj, v Rimu je upala slišati njegov glas in videti roke, ki jo. — 73 — bodo blagoslovile. Imela je tudi tiho željo prositi sv. očeta blagoslova za svoje delo. Po večdnevnem trudapolnem popotovanji pride svetnica srečno v večno mesto, ki je vkljub žalostnemu stanu kerščanstva dajalo veličasten pogled. Pridruži se trumam, ki so hodile po mestu, da opravijo spokorna dela, ki so bila naložena za odpustke. Sè skesanim sercem prosi odpuščanja za svoje grehe, prosi pa tudi milosti in usmiljenja za ves grešni svet, posebno za nesrečno Eviopo, ketero je bila božja jeza tako hudo zadela. Potem je molila na grobu apostolov sv. Petra in Pavla, da bi se okrepčala ž njih serčnostjo v veri in izprosila njih priprošnjo. Z enako pobožnostjo in navdušenostjo je obiskala tudi druga svetišča po mestu, posebno podzemeljska pokopališča ali katakombe, kjer počivajo ostanki brezštevilnih sv. marternikov. Večkrat je bila vže prejela apostoljski blagoslov z drugimi romarji, ki so se gneli pri očitni božji službi okoli trona Kristusovega namestnika. Rada bi bila šla tudi k avdijenciji k sv. očetu ; pa je bila preponižna, da bi bila za to prosila. Tudi je vedela, da pri takih slovesnostih sv. oče ne sprejemajo radi posameznih oseb. Na papeževem dvoru je bil tudi neki Peter iz Pulje, ki je pred letom ž njo vred popotoval v sveto deželo. Ta je bil priča raznih čudežev, ki so se zgodili na njeno prošnjo, in je videl lepi zgled njenih čednosti. Božja previdnost je hotela, da jo necega dne sreča, ko je obiskovala svetišča. Precej jo je spoznal. Vgenil je tudi njeno priserčno željo, govoriti sè sv. očetom. Obljubi jej iti na roko v tej zadevi. Papež so bili vže slišali, da je sveta devica iz Brešije v Rimu. Pazljivo so poslušali, kar je pripovedoval Peter o njenih čednostih, kerščan-kih delih vsmiljenja, o njenih naklepih in čudežih na njenem popotovanji. Precej 'velijo sv. oče, naj pride k avdijenciji. Ko jo pripeljejo k papežu, pade na kolena, da poljubi z otroško ponižnostjo noge Kristusovemu namestniku. Sv. oče se prav z očetovsko ljubeznjivostjo ž njo razgovarjajo. Saj so precej videli, da božji duh v njej dela, in da njena pobožnost prekosi daleč glas, ki gre o njeni svetosti. Mislili so vže, da bi jo obderžali v Rimu. Pa ponižna božja služabnica je ostala proti tem vabljivim ponudbam zvesta svojemu namenu. Ivo bi jej ne bil Bog po prikazni razodel njenega poklica, težko bi bila odklonila to ponudbo ; saj je vedela, da Jezusov namestnik govori. Ko je •papež Klement VII. slišal njene razloge, je ni več silil, ker se — 74 — je prepričal o njenem božjem poklicu. Podelil je torej njej in delu, ki ga ima zveršiti, apostoljski blagoslov in videli bodemo, da je ta blagoslov prinesel stoteren sad. Angelja se je vsa vesela in zadovoljna vernila nazaj v Brešijo. Tukaj je nekaj let tiho v Bogu živela. Leta 1528 je jela vojska v nepokoj devati dotedaj mirno mesto. Prigodi se, da prjde zadnji Milanski vojvoda Frančišek Sforca v Brešijo in se naseli v samostanu Baruabitov, ker ga je bila cesarska vojska pregnala iz njegovih dežel. Vojvoda sliši tudi o svetosti in čudežih Angeljinih. Zato jo želi osebno spozn ati ter jo prosi, naj bi k njemu prišla. Ker je svetnica poznala njegov žalostni položaj, sili jo ljubezen do bližnjega k njemu. Vže sam pogled na njo potolaži vojvodo, še bolj pa njeno modro govorjenje. Prigovarja mu, naj voljno prenaša križe, ketere mu je poslal Bog. Vojvoda jo prosi, naj mu bo priprošnjica za njegov dvor in stiskano ljudstvo. Ponižna božja služabnica zaerdi pri teh besedah ter pravi, da je sama vboga grešuica, ki nima nikakega zasluženja pri Bogu. Pa vojvoda je ni hotel poprej odpustiti, dokler mu tega ne obljubi. Da bi ga potolažila, obljubi mu, da bo zanj in njegovo ljudstvo storila vse, kar je v njeni moči. Mej tem se je po Laškem vojska vedno bolj širila. Cesarski so vže pretili benečanskim deželam. Več plemenitih rodbin je sklenilo, da zapuste Brešijo in se nasele na varneišem kraji. Mej temi je bil tudi Avguštin Gallo, ki je sklenil iti sè svojo družino v Kremono. Njegova sestra Hipolita, pobožna vdova, je bila velika prijatelica naše Angelje. Skuša jo toraj pregovoriti, naj gre tudi ona ž njimi v Kremono, kjer biva vže tudi njih skupni prijatel Patengola. Cesar Karol V. je bil se svojo vojsko zasedel vže Pijačenco. Ker je Angelja dobro vedela, da bi mej hrumom vojske ne mogla opraljati svojih pobbžnosti, je šla res v Kremono, kamer je prišla meseca septembra 1529 leta. Prebivala je v ulici sv. Viktorja pri svojih znancih. Tudi tukaj se je kmalu razširil glas o njeni svetosti po vsem mestu. Po spričevanji njenega gospodarja gospoda Galla so hodili ljudje vseh stanov od jutra do mraka obiskovat božjo služabnico, da bi se posvetovali ž njo v raznih dušnih in telesnih potrebah. Vsi so se čudili njeni čeznatorni modrosti. Znala je vsem prav svetovati. Tudi Milanski vojvoda sè svojim dvorom in več imenitnih iz Milana, ki so prišli za svojini knezem, jet bilo v Kremoni. Vsi so si obračali v svoj prid pričujočnos. — 75 — Angeljino. Tudi iz Milana so dohajali ljudje, da bi jo videli in vprašali za svet. Ker je Bog z njenimi gorečimi opominjevanji združeval svojo milost, so se godila tudi velika in nepričakovana spreobernjenja. Ko je Angelja tako skerbela za zveličanje svojega bližnjega, ne smemo misliti, da je pozabila svojega. Ker je z lastnimi očmi gledala bedo, ketero napravlja vojska, in serčno želela, da bi se njeni domovini zopet poverini ljubi mir, podvojila je svoje molitve in spokorna dela. da bi zadostila božji pravici in potolažila božjo jezo. Tolikega zatajevanja njeno šibko telo ni moglo več prenašati. Jele so jo telesne moči zapuščati in loti se je huda merzlica. Bolezen se od dne do dne hujša, in zdravniki so rekli, da Angelji ni več pomoči. Gospod Ijeronim Pa-tengola jej naznani nevarnost. Vsi so jo objokovali kot mertvo. Patengola je bil celo vže zložil grobni napis. Pa ravno zdaj je pobožna božja služabnica pokazala, kako zelo ljubi svojega Odrešnika in kako hrepeni biti združena ž njim. Okoli stoječi se niso dali potolažiti, ker so bili prepričani, da jo kmalu zgube. Sama pa je bila vesela, še smejala se je. Njeno veselje, da bo kmalu vmerla, je bilo tako veliko, da jej obličje začne žareti od nebeškega veselja in svete ljubezni. Skloni se na postelji in začne z okoli stoječimi govoriti o večnem življenji in nebeškem veselji. Kaker bi stala vže na pragu večnosti, kar ni mogla jenjati govoriti o nebeški radosti in o nečimernosti vsega posvetnega bogastva in veselja. Govorila je čez pol ure. v tej navdušenosti svojega serca. Vsi, ki so jo slišali, so bili ginjeni do solz. Niso več žalovali, ker jo bodo kmalu zgubili, saj so mislili, da slišijo angelja, nebeškega serafina. Jokali so le še od ginjenosti. Pa nenavadno veselje je kaj vgodno vplivalo na Angeljo. Zdravje se jej je začelo boljšati, in sicer tako hitro, da so jo imeli od tega trenotka za zdravo. Vsi pričujoči so se temu še bolj čudili. Vsi so imeli to hitro ozdravljenje za pravi čudež. Le Angelja sama je bila žalostna, ko je videla, da jej je vse upanje splavalo po vodi. Patengoliju pa je očitala, da se je ž njo le norčeval, ker jej je naznanil bližnjo smert. V. svoje opravičenje jej je povedal, kar so rekli zdravniki. Zdaj se Angelja voljno vda naredbi Najvišjega, in sprejme svoje zdravje v kazen za svoje grehe. Ko je zopet popolnoma okrevala, je živela nadalje po svoji stari navadi v molitvi in zatajevanji. Ne daleč , od Kremone je — 76 — holmec sè selom Varalo. Tu je bilo svetišče, v keterem so bili vsi kraji sv. dežele lepo naslikani. Ker v sv. deželi zavoljo slepote ni mogla videti sv. krajev, je želela obiskati to svetišče. To željo razodene Antonu Romanu in drugim. Kmalu se zbere družba romarjev. Šli so iz Kremone skozi Lodi in Soncino, kjer je hotela Augelja obiskati Stefano Kviucanti, kije slovela kot svetnica in je bila vstanovila dominikanski samostan sv. Pavla. Ange-Ija je prej vže večkrat govorila ž njo. Tudi zdaj je hotela porabiti to priliko in posvetovati se posebno o družbi devic, ketero je namerjala v kratkem vstanoviti v Brešiji. Ko je tukaj dosegla svoj namen, je šla z romarji v Varalo. O, kako je bila vesela, da je vsaj na slikah gledala kraje, ketere bi bila v Palestini rada videla. Tukaj je ponavljala vsa tista serčna čutila in molitve, v keterih se je tam topilo njeno serce. Posebno pa je prosila Boga na tem sv. kraji, naj dragi domovini podeli zopet ljubi mir in ohrani edinost mej kerščanskimi vladarji. To je bil tudi glavni namen tega romanja. Saj se je za to vže dolgo ostro pokorila in goreče molila, kaker je sama rekla. Skoraj gotov o jej je Bog tukaj tudi razodel, da je vlišal njeno prošnjo. Vernila se je iz Varala prav vesela. Na poti je svojim spremljevavcem prav za gotovo pravila, da se ljubi mir domovini kmalu poverile. Tako se je tudi zgodilo. Proti konci leta je sklenil cesar mir z benečansko vlado in Milanskim vojvodo. Tudi s papežem je cesar stopil v tako vgodne razmere, da ga je Klement VIL v Bolonji 24. februarija 1530 leta slovesno kronal. Kako sc mej svetom keršeansko živi. P. lvaiel Jožef Kvadrupani iz barnabitskega reda je zložil pred sto leti razen drugih spisov tudi kratek pouk za verne kristijane obojega spola, ki žele mej svetom kerščansko živeti in se zveličati. Večkrat je bila ta knjižica že tiskana in v razne jezike prestavljena. Gotovo bojo zlati nauki teknili tudi udom tretjega reda sv. Frančiška. Deli se na tri dele ter govori : pervi oddelek o dolžnostih so Boga, drugi oddelek o dolžnostih do bližnjega, tretji oddelek o dolžnostih do samega sebe. — 77 — Ker pisavec ni pisal nalašč za tretji 1 ed, temuč za poštene kristijane sploh, pa tudi za prenapete glave in take, ki pobožnost napačno razumejo, naj se po tem tudi to delce sodi. Od tretjerednikov bi se morebiti smelo tu ali tam tudi kaj več pričakovati, ker so obljubili večo popolnost in imajo vsled svojega vodila dolžnost, dajati drugim dober izgled in pospeševati pobožnost in vse, kar je dobrega. Konec vsacega pouka so dodejani dostavki, da se povedano še bolje razume. Pristavljene številke kažejo, kje naj se privzamejo. A. Bolžnosti clo Boga. Dolžnosti do Boga spolnjuje vsaki kristijan s tem, da opravlja, kar mu naklada sv. vera. To pa opravlja, kedor se vedno bolj spopolnjuje v molitvi, vdeleževanju svete maše, sp ovedi in svetega obhajila, v duhovnem premišljevanju in posvečevanju praznikov. Preglejmo na kratko vse te dolžnosti. I. MOLITEV. 1. Molitev je navadni pripomoček, po keterem nam Bog deli svoje milosti. Molitev, pravi sveti Avguštin, se vzdiguje od človeka k Bogu, in milost se spušča od Bogu doli k človeku. 2. Vse pa ima svojo mero in svoje meje. Če nam sveto pismo priporoča, da naj vedno molimo, ni da bi tu mislili na pravo molitev ; saj bi bilo to tukaj nemogoče. To če lo toliko reči, da naj želimo, da naj si prizadevamo, Boga počastiti sè vsem, kar storimo. In ta namen imejmo vedno in povsodi pred seboj. Zato pravi tudi sveti Avguštin : če pogostoma to poželiš, pogo-stoma tudi moliš ; če vedno želiš, tudi vedno moliš. (1) 3. Mera in dolgost molitve naj se ravna po pripravnosti našega serca in po dolžnostih našega stanu. 4. Kedor svojo molitev tako zelo podaljšuje, da se mu vtrudi duh in opeša, ravna namenu molitve nasproti. Saj je namen molitve, duha tako ogreti, da poveličuje Boga. Ta nauk, ki ga sveti Tomaž tako jasno razlaga, bodi prav toplo tistim sicer pobožnim osebam priporočen, ki si s preobilnostjo v molitvi duh trudijo, ne pa povzdigujejo. Zmerni in pametni človek jenja jesti, če ne čuti več lakote, ali če čuti, da mu je želodec poln, in naj si bojo jedi, ki jih ima pred seboj, še tako zdrave, slastne in dobro pripravljene. - 78 — 5. Nigdar ne smeš zanemarjati dolžnosti stanu, da bi mesto tega molil po svoji volji. Sveti Tomaž pravi, da, kedor opravlja dolžnosti svojega stanu in spolnjuje voljo božjo, temu bo dal Bog tudi brez mnoge molitve potrebnih milosti. Saj mu opravila in delo nadomestuje molitev. Še bolj je zaslužno, iz ljubezni do Boga delati, kaker pa ves čas porabiti edino le z mislimi na Boga. 6. Perva in največa skerb ni treba, da bi ti bila, kako bi mogel prav mnogo molitev opraviti. Raji si prizadevaj, da to, kar moliš, izmoliš pazljivo in premišljeno. Ne obilnost jedi, ampak, če se dobro prekuhajo, to daje telesu moč. Sveti Frančišek Šaleški pravi : naša lastna ljubezen napravlja veliko zmedo ; mnogo začne, pa nič ne izpelje. Pameten iu moder človek se loti le malo stvari, pa te do* bro izpelje. Lahkomišljen in nečimern mnogo dela, toda slabo. Dostavki. « # (1) Sveti Bernard pravi, nepristojno bi bilo za veličanstvo božje, da bi se dalo najti, ako ga kedo ne bi iskal s popolnoma sercem. Tudi sveti Avguštin nas uči, da ne zaslužimo doseči, za kar prosimo v molitvi, če ne pričakujemo stanovitno in s tako poterpežljivostjo, ki je je vreden tako velik blager. Obernimo to pravilo nase in bodimo lastni ljubezni vkljub strogo pravični do samih sebe. Ali se nam more še čudno zdeti, da nas pusti Bog tolikokrat v dušni temi, nevšečnosti in skušnjavah ? Skušnje čistijo ponižno dušo ; pokora so nevernim dušam za njih grehe, in sramote tiste, ki se hočejo celo v molitvi prikupovati svojemu napuhu in streči obupljivosti. Če terpi nekriva, Bogu goreče vdana duša, ki ne mara za posvetni hrup, zavoljo notranje zapuščenosti, naj se ponižuje, moli naj svete namene, ki jih ima Bog ž njo in svoje molitve in gorečnost naj podvoji. Kako bi se mogli pritoževati taki, kete-rim vest sleherni dan očita vedno nezvestobo, ako jim Bog krati svojo milost ? Saj morajo vender že sami spoznati, da ravno njih grehi, po besedah svetega pisma, spuščajo oblak mej nebesa in nje, in da se jim Bog po pravici odteguje. Ali nas ni Bog stoterokrat obiskal v naših zmešnjavah ? In mi nehvaležni, ali nismo ostali stoterno gluhi za njegov glas, nehvaležni za njegovo dobroto ? On hoče, da sami spoznamo, — 79 — , kako slepi in siromašni smo bili, ko smo bežali pred njim. Naveličal se je, nam vedno naproti hoditi, hoče zdaj, da pojdimo mi njemu naproti. Napravlja nas, da si s poterpežlji-vostjo kupujemo milosti, s keterimi nas je prej obsipal, pa nismo hoteli spoznati in ceniti njih vrednosti. Ali ni to prevzetnost in gerda lastna ljubezen, da zdaj to nevoljno prenašamo, kar smo si Boga nasproti sami zakrivili ? Kako dolgo nas je čakal ! Ali ni pravično, da pusti tudi on nas čakati? (2) Molitev je najbolj poglavitna vaja v veri. Duša in življenje ji je. Stori, da pazimo na stvari, v ketere verujemo. Približa nam jih, postavi pred oči. Stori, da so nam všeč. Da jim zavolj nas tako rekoč telo in bitje. Napravi slednjič, da posvetno za nas zgine in pripelje pred nas, kar je večno, dasi je še v večnosti. Boga poznaš ti le še zelo nepopolnoma. Večkrat si ga misliš vse drugačnega, kaker je. Ž njim živiš kaker z neznancem in ptujcem. Ne razumeš še njegove modrosti in dobrotljivosti. Vedeš se do njega potuhnjeno, ne odkritoserčno, zbegano in z nekako grozo, kar je vse nasprotno spoštovanju, zaupanju in ljubezni, ki si mu jo dolžan. Malika si misliš na mestu živega Boga. Razseljenemu gospodu služiš, ne pa .njemu, ki je •oče milosti. Na vse to pa še nosiš železen jarem, mesto lahkega in sladkega, ki ti ga je naložil Jezus Kristus. Le duh božji nam more dati, po besedah sv. Pavla, da sprevidimo skrivnosti in namene božje. Le po Bogu samem moremo Boga spoznavati, kaker nam tudi sonce ne kaže druge luči, kaker svojo lastno, in le v molitvi se Bog razodeva duši. Na tihem govori, ker On če sam govoriti. Poučuje nas v miru. Prikazuje se nam, kaker seje prikazal Mojzesu in Eliji, v samoti in v puščavi. K tistim prihaja, ki ga kličejo iskreno in ponižno. Prikazuje se tistim, ki si očistijo serce, da bi postali njega vredni. Razsvetljuje jih, On je njih notranji gospod; poučuje jih naravnost sam in zastonj nas uče ljudje, če Bog sam ne stori tèga. II. PREMIŠLJEVANJE. • 1. Premišljevanje je duši luč in tolažba telesu. David pra- vi, ko sam o sebi govori : s premišljevanjem se je moje serce vnelo in ogenj ljubezni se je v meni užgal. 2. Vsaki dan naj se-odloči po pol ure za premišljevanje, i — 80 — razen če ovira to sveto vajo slabo zdravje ali nenavadna opravila. 3. To, o čemer misliš premišljevati, si moraš že poprej tisti večer ali saj prej, preden začneš to lepo vajo, za terdno odločiti. Tako se duh lažje seznani s predmetom. 4. Predmet premišljevanju bodi navadno kaj tacega, kar zbuja zaupanje in ljubezen do Boga. Strašljive stvari bojo le redko kedaj tvojemu duhu koristile in tudi tebi velja, kar sveti Frančišek Šaleški piše neki gospe : ^Prepovedujem Va m, premišljevati o s m er ti, sodbi in peklu. Taki predmeti so vzlasti za to, da se zbudi zdravilen strah, niso pa za Vaš dušni stan, ki je že tako bolj poplašen, k a k e r je treba.11 5. Za premišljevanje si ni treba zbirati preobširne tvarine. Bolje je, da je majhina, če ima le za dobro premišljevanje dosti v sebi. Najbolj učeni očetje svetujejo in uče, da naj skerbimo pri premišljevanji bolj za serčno pobožnost, kaker pa za tuhtanje z umom, ker to zadnje je le pripomoček, pervo namen. (j. Zapomniti je tudi treba, da naj se premišljuje se zbranim duhom in mirno, pa tudi brez plašljivosti in brez prevelikega strahu pred razmišljenostjo. Neradovoljna razmišljenost nam da dvojno zasluženje, najprej od pokor e, ker duh mnogo terpi, če ne moremo zbrani ostati pred Bogom. Zato pravi sveta Terezija : „Č e ne molim, pa pokoro dela m.“ Drugo zasluženje je od m o 1 i t v e. Bog namreč poplača željo in delo,, če ga proti svoji volji nismo mogli zveršiti. 7. V veliko tolažilo mu bo, kedor se spomni tegale nauka svetega Frančiška Šaleškega : Najboljša molitev je, č e j e k e d o mirno in s p o k o j n o v mis 1 i h pred očmi p o v s o di pričujočega Boga, ne da bi si kaj druzega želel, kaker pri njem biti in pridobivati si njegovo zadovoljstvo". Dete, ki ga ima mati v naročju, nič ne govori, pa njegovi ljubeči pogledi povedo vse in z njimi pokaže bolj kaker z besedami veselje, ki ga čuti na materinih rokah. S. Konec premišljevanja ni treba delati nmogoverstnih sklepov. Bolje je, vedno ravno tiste ponavljati, posebno take, ki se tičejo navadnih strasti. Preobilni sklepi begajo duha, ne da bi ga boljšali. Navadno kedor veliko obeta, malo derži. t). Sveta Terezija hoče, da naj človek pri molitvi svojemu — 81 — telesu privošči zložnost. da se duh ne moti. temuč vsega vtopi v molitev in v Boga. Ne martraj se s tem, da bi predolgo klečal. Je že dosti, če duh, ves poln spoštovanja, zaupanja in ljubezni,, kleči pred Bogom. Dostavki. Kako pa ti je treba moliti ? Sveti Pavel te uči z dvema besedama: ^Moliti čem s è sercem in d u h o m“. Združuj občutljeje in ljubezen z mislimi in pametjo. In to je, kar je rekel Sin božji Samaritanki, da je prišel čas, ko bodo, ki prav molijo, očeta molili v duhu in resnici. Molitev in počeščevanje izvirata oba iz enega vira. Počeščuješ Boga, če ga moliš, ka-ker sam govori po preroku : «Kličeš me na pomoč in. mi s k a z u j e š dolžno čast s tem, da zahtevaš mojo pomoč." Ker je pa, po besedah svetega Avguština, Boga 1 e z ljubeznijo mogoče častiti, je "mogoče tudi moliti 1 e iz ljubezni do njega in 1 e po ljubezni se more, po njegovih besedah, pri Boga doseči vslišanje. «Ljubezen je, ki išče; 1 j u b e z e n j e, ki t e r k a. Ljubezen sama je, pravi drugje sv. Avguštin, ki zdihuje. Ona je, ki prosi, in Bog, ki n a m jo je vsadil v serce, jo bo vslišal. Serce govori z Bogom, kak er usta z ljudmi." Kakeršen koli zunanji videz si kedo nabere, naj mu bojo misli še tako svete, izmoljeni psalmi še tako pobožni: če pa serce ne ljubi, je vse nemo, ker Bog gleda samo na serce in serce govori le iz ljubezni. III. ZDIHLJEJI. 1 2 3 1. Zdihljeji so kratke, pa serčne molityice in ljubezni polni vzleti duše k Bogu. Sveti Frančišek Šaleški pravi o njih, da so oni, ki nadomeščajo vse druge molitve, mej tem ko vse druge molitve ne morejo njih nadomestiti. 2. Vsaki čas, na vsakem kraju, mej vsakim opravilom se' more kratek zdihljej napraviti. Kakpr jemljemo kakštfo* slaščico ali dišavo v usta, da si jih popravimo, ali da si okrepčamo želodec, ravno tako poživljamo duha s pogostnimi zdihljeji. 3. Stari menihi, o kdterih govori sveti Avguštin v listu, ki ga je pisal Probi,*'niso imeli časa za dolge molitve, ker so morali ■ delati cel dan brez prenehljeja. Pogostni zdihljeji pa so — 82 — nadomeščali druge molitve in sme se reči, da so ve'dno molili mej tem ko so vedno delali. 4. Zelo želim, da bi tudi ti pi;av pogostoma tako molil. Saj je leliko in zelo koristno in več ti bo pomagalo, kaker premnoge tvoje ustne molitve, keterih obilnost ti bolj jezik trudi, kaker da bi ti duha razsvetlila in poživila. IV. SVETA MAŠA. 1. Pri sveti maši se ponavlja ravno tista daritev, ketero je opravil Jezus Kristus na križu, s tem razločkom, da je daritev na križu bila kervava, daritev svete maše pa je nekerva-va. (1) 2. S to nekervavo daritvijo spolnjujemo štiri dolžnosti, ki po nauku svetega Tomaža vežejo človeka z Bogom: 1) častimo ž njo njegovo vsemogočnost in veličanstvo,, 2) delamo pokoro za storjene grehe, 3) zahvaljujemo Gospoda za prejete dobrote, 4) prosimo Boga milosti, keterih smo potrebni. 3. Sveta maša je neskončne vrednosti, ker ima v sebi neskončno zasluženje Jezusa Kristusa, ali njen vspeh je veči ali manji, kaker je pobožnost tistega, ki jo naroči ali gre k nji, veče ali manje vrednosti. Morje, pravi sveti Avguštin, ima neizmerno Obilno vode, sleherni pa je dobiva več ali menj, kakeršna mu je posoda, s ketero jo zajemlje. Voda neizmernega morja je tukaj podoba neskončnih zaslug Jezusa Kristusa, ki jih obsega sveta maša. Veča ali manja posoda je veča ali manja pobožnost tistih, ki so pri tej sveti daritvi. 4. Bodi toraj vselej sè spodobno pobožnostjo pri*sveti maši. Kaker je koristno, če je kedo pri mnogih mašah, je venderle bolje, da je pri mašah s prav serčno pobožnostjo, če tudi bi bilo manje njih število. 5. Keder greš k sveti maši, reci sam sebi : „0 s t a n i t e t daleč proč, vse posvetne misli. Jez grem na Sveto goro bo,žjo, kjer mora biti vse ljubezen in svetost11 in potem stopi s pobožno tihoto v hišo Gospodovo. * 6. Že pred sveto mašo, ali keder se začne, obudi na kratko živo in serčno djanje kesanja, da se ti serce bolj in bolj očisti in da more popolnoma očiščeno biti pri presveti daritvi in se vdeležiti njene milosti. — 83 — 7. Vsaka molitev, naj se že opravlja z besedami, ali pa samo v mislih, ima to lastnost, da koristi tistemu, ki je pri sveti maši. Prav zelo koristno je pa tudi, če se premišljuje, kaj vse pomenijo mašnikova opravila ; to je razloženo večinoma po mašnih bukvah. Premišljujejo naj se pa samo neketeri teh pomenov, da se dobi več časa za pobožno premišljevanje in notranjo pobožnost. V tej reči se motijo tisti, ki samo na to pazijo, da bi prav veliko molitev zmolili, ki se vjemajo z mašnikovimi opravili, -ter jih skerbno bero iz molitvenikov; naj bi jih ìaji dobro premišljevali in pobožno opravljali. Taka viharna molitev je bolj delo blebetavega jezika, kot vernega duha. (2) 8. Proti koncu svete maše ali mej svetim obhajilom maš-nikovim daruj samega sebe in vse, kar je tvojega Zveličarju, ki se je daroval za tebe svojemu večnemu Očetu. Če hočeš; se lehko tudi duhovno obhajaš. 9. Če smo potrebni kakšne prav posebne milosti, ali če se obhaja praznik našega poglavitnega patrona ali svetnika pomočnika, je koristno, če damo pobožnemu mašniku, da opravi za nas nekaj posebnih maš, najbolje takemu, ki pozna naše potrebe,' da bo s toliko večo gorečnostjo molil za nas. 10. To kar se plača za te svete maše, se sme prišteti k miloščini, ketero deliti je že tako vsakedo dolžan, se ve, po svojem stanu in premoženju. Dostavki. (1) V početku svete maše moli mašnik in služabnik ž njim en psalem, da bi se mogel bolje pripraviti za to nekdrvavo daritev. Prav dobro je, da tudi ti razumeš, o čem govori ta psalem, da si moreš v njegovem pomenu tudi v sercu zbujati pobožnost. Kmalu potem moli mašnik očitno spoved ali „konfiteor“, da se obtoži Bogu in očisti serce, preden pristopi k altarju. Ob enem ž njim se tudi ti obtoži pred Bogom in poprosi Boga za čistost serca, ki je potrebna, ako se hoče dobiti korist od tako svetega opravila. Ko je mašnik prišel k altarju, moli za pripravo še kratko molitvico, v ketero se mu tudi ti pridruži. Potem moli „introit“ ali pristop, t. j. začetek kakega psalma. V starih časih so molili celi psalem, zdaj se ga zmoli le neketere besede, ali te besede so tako goreče in spodbudne, da ne moreš boljega storiti, ka-ker to, da jih pobožno poslušaš. — 84 — 2. Napačna ponižnost je, če se ima kedo za nevrednega božjih dobrot, in meni, da jih ne sme sè zaupanjem pričakovati. Prava ponižnost obstoji v tem, da spozna človek vso svojo nevrednost, in se vsega Bogu izroči, ne da bi kaj dvojil o tem, da more on vse storiti v nas. Če bi bilo Bogu treba, iskati za svoja dela v nas že položen kal, bi mi pač po vsej pravici mogli verjeti, da smo ga zaterli sè svojimi grehi, ter da smo nevredni, da nas izvoli modrost božja. Ali Bogu ni treba, da bi kaj našel v nas, in najti more le to, kar je sè svojo milostjo sam položil v nas. Moglo bi se še celo reči, da je ravno prazni nič vsake vstvarjene reči, pri človeku pa še združen z grehom v neverni duši, celo najbolj pripraven, da dobi njegovo vsmilje-nje. Ravno tu ga Bog naj raji izkaže, da se s tem tolikanj bolj poveliča. Take grešne duše, ki vedno čutijo le svojo slabost, vsaj darov božjih ne morejo same sebi pripisovati. „T a k o, pravi sveti Pavel, izvoli Bog naj slabeje stvari, da poniža najmočneje. Ne boj se tedaj, da te tvoji prejšnji. grehi nevrednega delajo vsmiljenja božjega. Nič ni bolj •vredno, njegovega vsmiljenja, kaker velika nadloga. Iz nebes je prišel za grešnike, ne pa za pravične. Prišel je, da išče, kar se je zgubilo, in vse se je zgubilo brez njega. Zdravnik išče bolnih, ne pa zdravih. O pa kako zelo še ljubi Bog tiste, ki mu serčno naproti prihajajo v prezamazanih in razterganih oblačilih in njega, svojega očeta, prosijo obleke, njega vredne ! (Dalje prihodnjič.) O blagoslovil s popolnoma odpustkom ali »vesoljni o. Namestil : «Spomni se, da posvečuješ sabotai dan» (2. Mos. 2o, 8.) bi se moralo reči : «Pomni, da imaš sobotni dan posvečevati» ali: «Ne žabi posvečevati sobotnega dne !» Namestil : «Kaj naj storimo, de Božje dela d e 1 a m o ?» (Jan. 6, 28) ima prevod ang. družbe prav : «Kaj naj storimo, da bomo delali dela Božja ?» S tem, upam, da je najuuo vprašanje dognano. Kar je bilo v moji moči, sem se potrudil, da bi pokazal, kaj je slovensko, kaj ni. Kaker sem pervo skušal oteti Vaši in celo Miklošičevi obsodbi, tako sem drugo naravnost pograjal sè zgledi iz raznih knjig in časnikov. Oseb dotičnih pisateljev nisem mislil žaliti ; rad bi pa vender, da bi moja graja njih napak ne bila čisto bob v steno. Doveršni sedanjik (aorist) 'naj bi se ne bral dan na dan za sedanji čas ; nedoveršui sedanjik naj bi se nasproti ne pisal namestil prihodnjika, v čemer mnogo greše zlasti molitvene knjige. Doveršni prihodnjik pa naj bi se v novih slovnicah ne grajal več ko germanizem. Radoveden sem, kaj Vi porečete nd to. Bodite zdravi!