PROLETAREC Slovensko Glasilo Jugoslovanske Socialistične Zveze i ŠTEV,—NO. 802. CHICAGO, ILL., 25. januarja (January 25th), 1923. LETO—VOL. XVIII. UpravniStvo (Offie*) 3689 WEST 2«th ST.. CHICAGO, ILL.—Teleph.il« Rockwell 28*4. Socialistična sredstva. Socialistične organizacije se bojujejo za odpravo današnjega ekonomskega sistema. Boj zahteva strategije, kajti bojevati se tjavendan brez vsakega načrta ninaa smisla. Socializem kaže delavstvu, kakšna je moč njegovega nasprotnika, zato da more proletariat organizirati svoj - boj proti kapitalizmu in ga uspešno voditi. Kajti, če se hočem bojevati, moram poznati nasprotnika, njegave čete, sile, trdnjave, njegovo orožje in njegove metode. In nasproti mu morem stopiti na tistem bojišču, na katerem ga najdem. To je neizpod-bita resnica. Pa vendar se čuje zadnja leta toliko utopističnih razlaganj načinov, kako mora iti delavstvo v boj za strmoglavljenje kapitalističnega sistema. Utopistične razlage in metode smo imeli tudi v prošlosti, toda ker je bilo delavsko gibanje takrat še šibko, niso napravile toliko škode delavski stvari kakor danes. Politična moč se zametava. In prav tisti, ki so jo pred dvema leti obsodili, so se sedaj premislili, pa sklenili poseči tudi v političen boj. Zmote pa niso priznali. Ce ima kapitalizem politično moč, pa me z njo tepe, ovira moj razvoj, onemogočuje mojo organizacijo, tedaj je logično, da se mora proletariat tudi politično postaviti na svoje noge in si osvojiti moč tudi na tem polju; kajti to je eden izmed pogojev končne zmage. Zametavati tega pomeni škodovati delavski stvari in socializmu sploh. Sodišča, policija, zakonodajna telesa itd. so politične institucije. V rokah kapitalističnega razreda pomenijo najboljše orožje v boju proti delavskim interesom. Zakaj pa so te reči v rokah nam nasprotnega razreda? Ne zato ker je politika slaba, ampak zato, ker je večina delavstva politično nezrela. Ta večina omogoča maloštevilnemu kapitalističnemu razredu, da vlada nad zavednim in nezavednim delavstvom enako. V stavkah je najizdatnejše kapitalistično orožje proti delavstvu politična moč. Policija, vojaštvo, šerifi, župani, governerji itd. so večinoma v kapitalističnih rokah. Delavci protestirajo, trošijo tisočake za advokate v dragih sodnih procesih, se zgražajo nad političnimi oblastmi, na dan volitev pa zopet glasujejo za svoje "prijatelje" v demokratski in republikanski stranki. Na ta način se z volitvami za delavski razred res ne bo "nikdar ničesar doseglo", toda doseže se toliko več za kapitalistične interese. Krivda za take razmere je torej pri delavstvu, ne v politiki kot' taki. S politiko prodira kapitalizem neprenehoma v področje delavskih pravic. Kakšna logika je to, če pravim tedaj, da me politika nič ne briga.. Volitve imamo in delavstvo ter kmečko ljudstvo je v ogromni večini. Kapitalisti torej niso v večini. Da vladajo, je krivda v politični nezrelosti ameriškega ljudstva. Dolžnost zavednih delavcev torej je, da izobrazijo mase. Hujskati male skupine je zelo slabo sredstvo v boju proti kapitalizmu, ki ne dovede drugam, kakor do ječe za nekatere in do razočaranja za druge. Pravijo, da je politika postala kupčija. Prav zato jo je treba iztrgati kupčevalcem iz rok in napraviti iz nje to, kar more biti, da bo koristila ljudstvu in ščitila njegove interese. Ves kapitalistični sistem je prežet korupcije. Ker so v njem pogoji za korupcijo, jo je najti ne samo v politiki, ampak celo v unijah, cerkvah, dobrodelnih institucijah in v političnih zastopstvih jo je seveda največ, ker iščejo korumpirani interesi v njih zaslombe varstva. Korupcija ne (bo izginila čez noč, kar nam potrjuje sovjetska Rusija, kjer je vlada nastopila od vsega začetka najenergičnejše proti korumpiranemu u-radništvu. Korupcija pa še ni iztrebljena, ker še niso iztrebljeni vsi pogoji zanjo in kar je glavno, ker ljudje še niso tako daleč, da bi jim bila poštenost največja svetost. Proglasi nekaterih prerokov in rešenikov, da ni tako kakor je, ne spremene resnične situacije. Zanikava se lahko vsaka reč, le da se s tem nič ne doseže. Ako je nebo vse črno, pa trdim, da ni oblakov, ne bom s svojim utajevanjem preprečil nevihte. Vprašanje med menoj in teboj je le moč sile, ki jo posedujeva. Na podlagi te sile se bojujeva. In tako vrši delavstvo svoj boj na političnem polju v trdni veri, da so mu dani vsi pogoji za zmago. Politika je velika sila, in če tajim to dejstvo, ne opravim nič drugega, kakor da mi bo še bolj nevarna. Politična moč v kapitalističnih rokah koristi kapitalizmu. V delavskih rokah bi koristila delavstvu. Tako kakor v politiki kaže socializem delavstvu povsod kapitalistične postojanke in mu jih pomaga spoznavati, da se mu ni treba na slepo zaganjati v nasipe, katerih ni mogoče osvojiti z golo roko; kaže mu nasprotnikove sile, da se ne bi zgodilo, da osvoji delavstvo trdnjavo, do katere ga je kapitalizem namenoma izvabil, potem ga pa za hrbtom napade z neopaže-no silo in ga pobije. Delavsko gibanje postane prava sila, kadar se bo zavedlo svoje resnične moči. Danes so posebno mase ameriškega delavstva še preveč zaverovane v slepomišenja kapitalističnih politikov in v "progresivne vale", ki ga odvračajo od resnične delavske politike. Zato je delo za socializem še tako težko. Ovirajo ga tudi tisti ekstremni elementi, ki merijo ameriške razmere po razmerah tistih dežel, iz katerih sami prihajajo. To je napačno in škodljivo socialistični stvari. Za socialista ni dovolj reči, da je socialist. On mora poznati socializem, poznati njegove metode, pozna- ti moč svojih nasprotnikov in njihova bojna sredstva, poznati in razumeti delavstvo med katerim agitira za socializem. In organizirano mora delati. Taktična nesoglasja mora obravnavati in reševati v krogu svoje organizacije, ne pa jih zanašati med mase, katerim so take reči kot taktika, vprašanje internacionale itd., španska vas. Mase je treba učiti socializem tako, kakor ga bo v začetku najložje razumela. Da se bo v znanju izpopolnjevala, jo je treba navajati k čitanju socialistične literature. Socialistične organizacije morajo obdržavati diskuzije in predavanja v interesu starih in novih članov, kajti s takimi metodami se vežba maša armada in postaja jačja in jačja. Milijone delavcev pozna danes socializem, žal ne tako, kakor bi bilo potrebno. Znamenje, da bo treba še ogromno organizacijskega dela. človek, ki je postal čez noč radikalen in se pridruži h kaki utopistični frakciji, bo govoril masi o svoji struji kot edini, ki bo rešila svet. Tak agitator je podoben verskim pridigarjem, katerih vsaki trdi o svoji veri, da je edino zveličavna in vse druge so krivoverske. Ta čudna, zastarela misijonarska propaganda se je naselila tudi v delavsko gibanje posebno nekaj časa po vojni. Ker ni vse •človeštvo ene vere in ker ni vse delavstvo pri eni stranki, ga taki načini samo begajo in ovirajo misliti trezno in razumno. Tako nastajajo fanatiki, ki se po izgorelem ognju navdušenja zopet pogreznejo v staro brezbrižnost. Znanje je sila, ki bo ubila suženjski duh v delavskih masah in jih vsposobilo za novo družbo pravičnosti za vse človeštvo. Do znanja se pride samo s poukom in do zmage s treznim, premišljenim, sistematičnem bojem. ^ ^ Pet herrinskih premogarjev oproščenih obtožbe umora. Dne 21. in 22. junija 1922 so se v Herrinu, 111., dogodili izgredi, provocirani od stavkokazov, puškar-jev in arogantnih kompanijskih uradnikov, pri katerih je izgubilo dvajset ljudi življenje, ki so bili razun Po vsem ameriškem časopisju je završelo proti "podivjanim stavkujočim rudarjem" v Herring in člankarji, duhovniki, korporacijski odvetniki itd., so zahtevali, naj se opere ta madež z Zedinjenih držav in Illinoisa. Preiskave so se vršile, toda z rezultati gotovi faktorji niso bili zadovoljni, češ, da se vali krivda za izgrede in s tem za umore na kompanijo in njene puš-karje. Illinoiski državni pravdnik je stopil na pozo-rišče in pričel s preiskavo, katero je financirala Illi-noiska trgovska komora. Pet rudarjev, Leva Mann, Joe Carnaghi, Peter Hiller, Bert Grace in Otis Clark, so bili obtoženi umorov in dani pred veliko poroto. Obravnava je bila dolgotrajna in obtožništvo je storilo vse, da izvojuje obsodbo za obtožence. Le tako bi se dal izprati "krvavi herrinski madež" z zemljevida države Illinois. Zagovorništvo je pozvalo razne priče, ki so podale porotnikom pravo sliko izgredov, ali bolje vzrokov, ki so dovedli do izgredov in krvolitja. Dne 18. januarja je bila obravnava proti omenjenim končana, porotniki, skoro sami farmerji, so odšli na posvetovanje in popoldne 19. januarja naznanili, da so pronašli obtožence nekrivim. Ko je bil sporočen ta pravorek, ni bilo v sodni dvorani nič demonstracije, nič častita- nja, nič presenečenja. Ljudje so se mirno razšli in stvari je za enkrat konec. Herrinski umori so bili brutalni, kakor so vsi talki umori in umori sploh. Valiti krivdo edino na stavkajoče premogarje pa bi bilo krivično. Zdrava pamet govori človeku, ki pozna situacijo kakršna je bila tiste dneve v Herrinu, da so za izgrede krivi družbeni uradniki, ki so se iz stavkarjev naravnost norčevali. Prišlo je do izgredov, drhalski nagoni so preželi množico in tako se je dogodilo, da je obležalo dvajset ljudi mrtvih in več ranjenih. V nekaterih ameriških krajih prevladuje nepisana postava masne justice, n. pr. v južnih državah. Tudi v Illinoisu je bilo že več takih masnih akcij, v spominu pa je najbolj ostal umor nekega premogarja med vojno, kateremu so predbacivali, da je nemški špijon, dasi je bil v tem popolnoma nedolžen. Ampak drhalski instinkti, kipeči vsled vojnega hujskanja, so morali izbruhniti. Kakih posledic za krivce tisti izgredi niso imeli. Ako se gre proti "nigrom" ali kakemu u-nijskemu premogarju, je stvar kolikor toliko ▼ redu. Drugače je, kadar se. dogajajo izgredi v stavkah. Tedaj so oblasti na nogah in časopisje kriči, naj se postopa s krivci strogo po zakonih. Pet herrinskih obtožencev je sedaj oproščenih. Nekateri smatrajo to kot zmago za premogarje, drugi •kot udarec v lice justice. Niti eno ne drugo ni res. Če bi bili umorjeni domačini, in ne stavkokazi, pobrani od stavkolomnih agentur po čikaških ulicah, bi bil izrek porotnikov drugačen. Kar se tiče udarca justici v obraz, je vprašanje, kaj kdo smatra za pravico. Po mnenju vodilnih industrialcev bi bilo pravično pobe-siti vseh pet obtožencev. Ako pa bi kdo izmed njih u-strelil pet stavkujočih premogarjev, bi to zagovarjali s tem, da so varovali privatno lastnino. Justica v kapitalistični družbi je dvojna, in tisti, ki je v danih okoliščinah jačji, jo tolmači, kakor se mu zdi najprimernejše. Ako bi se obravnava vršila v Chicagi, bi bili obtoženci od porotnikov spoznani krivim. V tem, kje se sodi in kdo sodi, je velika razlika. Organizirano delavstvo lahko vzame izrek porotnikov v Marionu z zadovoljstvom na znanje. Če bi bili obtoženi rudarji obsojeni, bi za delavstvo pomenilo nadaljevanje težkih legalnih bojev, da se bi jih rešilo vislic ali dolgotrajnih zaporov. Toda Brundage tira boj naprej, kajti razun omenjenih je še več drugih rudarjev obtoženih umora. Kljub oprostitvi ni odobravati nasilnih dejanj in tudi porota v Marionu jih ne odobrava. Njen izrek se more iz legalnega stališča opirati edino na to, da v veliki množici ne more biti odgovorno za nasilna dejanja in umore pet oseb, ampak vsa množica in tisti, ki so jo provocirali, ali pa nihče. Iz herrinskih dogodkov v prošlem poletju se delavstvo lahko uči, da ije močna organizacija z izobraženim delavstvom najboljša in najcenejša pot k uspehom, ki bodo trajni. t,?® Nasprotnikom se najboljše odgovoriš, če molčiš na njihova natolcevanja. Kadar vidiš, da imaš opraviti z zlobnimi ljudmi, je polemika izključena. Takim protivnikom ni za resnico, ampak za uničenje oseb ali struije, katerim nasprotujejo. V takih sporih ne moreš storiti drugega, kakor da odbijaš udarce in na-glašaš resnico. Opravljanje in zavijanje vleče pri nekaterih ljudeh nekaj časa. Končno mora triumfirati resnica. SEM I NT J A. "Umor ali nič". — Nepristranost. — Čari mask. — Poveličevanja uniform, kron in tiar. — Cachin izročen. — Razlika med izkoriščanji. — Poziv škofa Manninga. Ko je sodnik D. T. Hartwell dal svoje instrukcije porotnikom v Marionu glede unijskih premogarjev, Obtoženih umorov v izgredih, ki so se dogodili 22. junija zadnje leto v Herrinu, se je oddahnil in dejal: "Ali je umor, ali pa nič." Porotniki so rekli, da je "nič" in obtožence oprostili. Porotniki so bili farmarji, ki od časa do časa delajo v premogovnikih, ali pa so bili premogarji preje. Sledili so razpravi kot premogarji in čutili z onimi, ki so se zadnje poletje borili proti svojim delodajalcem. Če bi bili čutili z o-peratorji, bi bil njihov izrek drugačen. To je dobro da si zapomnijo tisti, ki mislijo, da je absolutna nepristranost mogoča. * * * V Lousiani odkrivajo zločine Kukluxovcev, ki pri deljenju "pravice" ne poznajo nobenega usmiljenja. Dogodilo se je, da so svojim žrtvam počasi trli kosti, jih natezavali, da jim s tem povečajo muke, rezali in zbadali, potem, ko so na ta način iztisnili zadnjo iskro življenja iz njih, so jih vrgli v vodo. Po par mesecih so jih našli. Nastalo je precej krika in vika in vrše se preiskave. Kuikluxklani se obnašajo, kakor pravi znana fantovska pesem: "Kaj nam pa morejo. . ." Navidezno preganjanje jim služi celo za reklamo. Stotisočaki v pristopninah dežujejo v nevidno cesarstvo in bedasti ljudje mislijo, da bo Ku Klux Klan rešil Zedinjene države pred nevarnostjo židovstva, socializma in drugih takih nadlog. Pravzaprav nič ne mislijo. Oni vidijo le bele halje, zakrite obraze in v tem tiči vsa misterija. Dokler nisi zakrit, nisi nič. Ko si nadeneš kak kostum in prideš med ljudi z gromoviti- mi gesli, postaneš strah. * * * Kako za malo se je zdelo ljudem, če so videli vladarja v "civilu". Bil je preveč podoben drugim ljudem. Na veličanstvu je pridobil, kadar je bil v svojih vladarskih ogrinjalih, okinčan z medaljami in križci. To je vleklo. Papež ni bil zadovoljen z eno krono, ker jo je imel vsak kralj. Pa si je izmislil, da mora on imeti tri, ena vrh druge. Bila je dobra poteza in pri vernemu ljudstvu je pridobil na ugledu. Papež je najmanj dvakrat več kakor cesar, so si mislili. Kot božji namestnik pa je več kot vsi vladarji skupaj. Ljudje so verjeli in mu pričeli poljubljati copate. In v neizmerno čast so so šteli, če so sploh mogli do njih. Danes je tega poljubljanja precej manj, ker vedno več ljudstva spoznava, da sama ogrinjala, krone in tiare še ne dokazujejo višino človeka, ampak da je prava višina in moč v razumu, tega pa je pri ljudeh z najpompo- znejšimi ogrinjali, kostumi in uniformami najmanj. * « * Francoski parlament je dvignil imuniteto nad (komunističnim poslancem Marcel Cachinom z 371 proti 143 glasovom in ga izročil sodišču, da ga sodi radi veleizdaje. Imuniteta v tem slučaju pomeni, da izvolitev v parlament varuje poslanca pred sodnimi preganjanji, katerim bi bil izpostavljen radi kritike ministrov ali drugih političnih dejanj, če ne bi bil poslanec. To je iznajdba iz časov, ko je pričel padati absolutizem in je prihajala na površje parlamentarna država. Ako se poslanca česa kazmjivega obtožuje, mora sodni tribunal priti pred parlament z zahtevo, da se ga mu izroči, in če mu večina poslancev ugodi, je prizadeti izročen v roke postave. Na ta način so bili izročeni sodišču komunistični poslanci jugoslovanske skupščine. Sedaj pride pred sodni stol Marcel Cachin, obtožen, da ruje proti interesom Francije vsled svojega hujskanja med delavci v ruhrskem okrožju, katere je pozival na generalno stavko. Tako se ga namreč obtožuje. Njegov glavni greh je, da vodi resen boj proti francoskemu imperializmu, in v interesu tega je, da uduši čim največ opozicije. V razpravi o izročitvi je prišlo v parlamentu do burnih prizorov in pretepov, kakršnih baje še ni videla pariška zbornica. Dunajska jih je bila vajena, pa tudi državni zbor t Bu-dapešti. * * * Marcel Cachin je bil v prvih letih vojne proti Nemčiji in potoval je celo v Italijo, kjer je vodil propagando za vstop Italije v vojno na stran zaveznikov. Po vojni je postal komunist in velik nasprotnik franco-, ske imperialistične politike. Dokler je bila Francija ▼ nevarnosti pred poplavo kajzerjeve armade, je bil Cachin s Francijo kot deželo, v kateri bi moralo biti gospodar francosko ljudstvo in nihče drugi. Pozneje, ko so hoteli francoski imperialisti delati isto z Nemčijo kar preje kajzerizem s Francijo, se je podal v boj proti sovražniku miru in človeške sreče v domači deželi. In ker francoska buržvazija tira svoj boj proti Nemčiji naprej, je odpor zavednih delavskih sil ▼ Franciji toliko večji. Škoda le, da so vrste francoskega delavstva tako razdejane. Poslanci, ki so glasovali proti izročitvi Cachina, so pristaši socialistične, komunistične in nekaterih drugih strank. Kar je reakci-onarjev, so glasovali za izročitev in ti so danes v Franciji v veliki večini. Nekdanja revolucionarna Francija se je spremenila v reakcionarno, nazadnjaško, imperialistično in militaristično Francijo. Takih primer je v zgodovini precej. Revolucija buržvazije je pomenila napredek v splošnem, toda nazadovanje «a nekatere dežele. In Francija je ena izmed njih. * * # Francoska armada se je polastila obmejnih nemških industrijskih krajev in rudnikov, na javnih poslopjih je razobesila francosko zastavo, nemškemu prebivalstvu je prepovedala peti nacionalistične pesmi in francoski častniki dele ukaze nemškim delavcem, industrialcem in občinskim uradnikom. To je vojna, vojna dveh utrujenih narodov. Ko bi Nemci mogli, bi se maščevali za vse neprilike, ki jih jim prizadeva arogantna francoska vlada, in maščevali bi se nad francoskim ljudstvom, ker se je nad vlado kot tako težfco, ali pa sploh nemogoče maščevati. » » » Mnogokrat smo čuli, da je za delavstvo vseeno, če ga zatira domač ali pa tuji kapitalizem. Kdor je mislil obratno, je bil proglašen za izdajalca. Poglejmo v Nemčijo. Vsi, brez izjeme, socialisti, komunisti, klerikalci, fašisti, nacionalisti, monarhisti in republikanci obsojajo francosko invazijo. Branijo se izpolnjevati francoske ukaze in sabotirajo prizadevanja Francozov za izkoriščanje nemških premogovnikov in industrije. Med izkoriščanjem in izkoriščanjem je lahko razlika in načini zatiranja in izkoriščanja so različni. Škof William T. Manning je pozval Rev. dr. Per-cey Stickney Granta, o katerem smo poročali zadnji teden v tej koloni, naj resignira, ali pa prekliče svoje nazore. Škof Manning piše: "Popravite z vso jasnostjo utise, ki ste jih javno napravili s svojo pridigo, v kateri ste razlagali svojo nevero v Jezusa Kristusa kot Boga in Odrešenika, in ako je Vam to nemogoče, odstopite od župnikovanja v vaši župniji." Na ljubo slovenskim frančiškanom pripomnimo, da je Rev. Grant duhovnik episkopalne cerkve, kar pa na stvari ničesar ne spremeni. Njegovo sveto pismo je isto kakor katoliško, Krist je tudi njegov Bog in od-rešenik, katoliški svetniki so večinoma tudi njegovi svetniki. Rev. Grant je pridigal dolga leta tako kakor cerkev hoče, predzadnjo nedeljo pa je pridigal tako, kakor se je njemu zdelo pravilno. Udal se je nagonu razuma, pa izjavil, da so cerkvene dogme bajke, ki izvirajo iz starih časov, ko je med človeštvom prevladovalo vraževerstvo in je bila znanost šele v povojih. Kar je škofu najmanj ljubo, je to, da je Grant vernikom pripovedoval, da zelo malo duhovnikov tudi veruje to, kar uči druge verovati. Za cerkev in duhovnike je to slaba reklama. * * * Mr. Gary, načelnik jeklarske korporacije, je prišel zopet s priporočilom, naj se v jeklarski industriji odpravi 12-urni delavnik in ga nadomesti z 8-urnim. Svoje nazore je razvijal pred direktorji jeklarske korporacije, gospodje so vzeli stvar na znanje in si mislili, da bo treba delavnik sicer skrajšati, kar pa se še ne mudi. Govoriti o skrajšanju pa je treba neprestano, ker je javno mnenje bolj in bolj proti jeklarskim kraljem radi njihovega postopanja z delavci. Ko bi bilo socialistično časopisje razširjeno, socialistična stranka močna in v kongresu jak klub socialističnih poslancev, bi se izvedle izboljšave v jeklarski industriji brez tako težkih stavk in naporov, kakor je bila zadnja stavka, ki se je završila s porazom za delavstvo. In kar delavec pri delu najprvo hoče, je izboljšavanje svojega položaja. Ključ do izboljšavanj ima delavec v rokah, samo rabiti ga mora. Industrialna in politična organizacija roka v roki, pa bi šli zelo hitro naprej. Ko se bo delavec tega naučil, bodo prestali govori in priporočila Hardingov in Garyjev, mesto besedičenja pa bomo imeli dejanja. Glasi se zelo enostavno. Težje je to enostavnost prenesti v prakso. Zmerom nam prihaja v napotje'to prokleto pomanjkanje znanja v delavskih vrstah. tž^ "Nehvaležnost je plačilo sveta". Zavezniške imperialistične vlade so v svojem boju proti sovjetski Rusiji organizirale razne skupine Rusov in jim dale stare caristične generale za povelnike, da rešijo Rusijo boljševizma in jo zasigurajo "pravi" demokraciji, kar pomeni kapitalizmu. Ko so ti generali padali drug za drugim, so za imperialiste izgubili svoj pomen in njihove čete so pustili na cedilu. Prav nemilostno so postopali z vojaki, katere so izročili bedi in boleznim, dokler jih niso končno nekaj tisoč poslali v prehrano Jugoslaviji in Bolgariji. Glavni kolovodje kontrarevolucij pa so šli v "penzijon". Z denarjem jih zalaga večinoma Francija. Kakor Francija in Anglija v Evropi, tako je Japonska reševala Rusijo pred boljševizmom v Sibiriji. Ena zadnjih takih ruskih vlad japonskega izdelka je bila Merkulova vlada v Vladivostoku. Ker je sedaj vsa Daljnjevzhodna republika združena s sovjet- sko Rusijo, so Japonci pred meseci tudi Merkulovu namignili, da ne bodo branili sovjetskim četam zasesti Vladivostok in to je pomenilo konec njegovi vladi Merkulov je pobral vrednote, kolikor jih je mogel vzeti s seboj in z njim je pobegnilo okoli 30,000 njegovih vojakov in drugih Rusov, ki vsled enega ali drugega vzroka niso hoteli počakati sovjetske armade. Ti begunci so se vtaborili v Mandžuriji, Koreji, na Japonskem in Kitajskem. Sredstva so jim pošla, hrana tudi, in mesto slave jih je zadelo občutno pomankanje. Kaj storiti? Merkulov se je obrnil za pomoč na ameriško vlado, kateri je predlagal, naj preskrbi parnike in prepelje vse te begunce na Filipinsko otočje, kjer naj bi ostali čez zimo, na pomlad pa naj bi se prepeljalo ženske, otroke in civilno prebivalstvo v Zedinjene države, profesionalne vojake pa nazaj na sibirsko mejo, kjer naj bi nadaljevali z vpadi v Rusijo. Merkulov je dal ta predlog ameriškemu poslaniku v Tokiju. Medtem, ko 30,000 ruskih beguncev strada in zmrzuje po prej imenovanih krajih, živi Merkulov v prvovrstnem tokijskem hotelu prav razkošno, svoje žrtve, oziroma žrtve japonske imperialistične politike pa hoče zvaliti na ramena ameriških davkoplačevalcev. Sovjetska vlada je obljubila za vse Merkulove begunce amnestijo, ako se povrnejo v Rusijo, oziroma t Sibirijo. Od nje so izključeni samo oni ,ki so napravili kaka zločinska dejanja, kot morili in ropali v imenu Merkulove vlade. Begunci umirajo od glada, zapuščeni od vsega sveta, Merkulova "vlada" pa živi v japonski prestolnici in od tam straši naprej begunske tabore o boljševiškem terorju. Ljudje imajo strah, pa si ne upajo nazaj. Vendar pa jih je glad nagnal tako daleč, da se jih je že več tisoč povrnilo. Par tisoč pa jih je pomrlo, ker niso mogli prenesti bede in vremenskih neprilik pri beganju iz kraja v kraj. Zbor ogrskih socialistov. Po padcu Bela Kunove vlade je na Ogrskem zavladal beli teror krščanske Hortijeve vlade, ki je potlačil vsako delavsko gibanje. Na stotine komunistov in socialistov je bilo pomorjenih, socialistov še več kakor prvih, kajti komunistični vodje so takoj ko so videli da so dnevi njihove vlade šteti pobegnili preko meje. Ostali so večinoma le nižji uradniki komunistične vlade in ti so bili seveda pomorjeni. Bela Kun je šel t Nemško Avstrijo in od tam v Rusijo, kjer mu je sovjetska vlada dala službo. Ogrski komunisti na Dunaju, pa tudi na Ogrskem, kolikor jih je ostalo pri življenju, so mu pozneje očitali strahopeten beg in korupcijo ter izdajstvo nad komunizmom in apelirali na moskovsko eksekutivo tretje Internacionale, naj zadevo preišče in Bela Kuna izključi. Eksekutiva je res preiskovala na podlagi obtožb ,toda njen zaključek je bil, da se je Bela Kuna po krivici obdolžilo, kajti navidezni pregreški so bili narejeni v razmerah, v katerih se ni moglo postopati drugače. Njen izrek je bil, da se Bela Kun ni pregrešil nad komunizmom. Vendar pa se je od tistega časa nekako umaknil iz sprednjih vrst komunističnih voditeljev. Ker je bilo socialistično gibanje tudi zatrto, dasi je imelo med proletariatom prej močno oporo, se socialisti niso mogli postaviti uspešno v bran pred belim terorjem. Nekaj socialističnih voditeljev, med njimi en urednik, so bili pometani od "krščanskih" teroristov v Donavo, cenzorji so črtali po socialističnih publikacijah in državni pravdniki .policija in orožniki so nadzorovali in še nadzorujejo vsak socialistični zbor ,kakor je navada v reakcionarnih deželah. Kljub temu je pri zadnjih državnozborskih volitvah dosegla ogrska socialistična stranka precejšnje zmage. Organizacija bi se še hitreje utrjevala ,če ne bi imeli šovinisti sedaj glavno besedo in pri masi največ privlačnosti .To je vsled tega, ker je Ogrska po vojni zelo zmanjšana in je veliko število Madžarov prišlo pod vlade drugih dežel. V začetku meseca januarja to leto se je v Buda-pešti vršil kongres ogrske socialistične stranke, ki je trajal pet dni. Razprave so bile ovirane, ker so posegali vmes policijski uradniki. Kljub temu je zbor izvršil svojo nalogo. Zbora sta se udeležila tudi Emile Vandervelde iz Belgije in Minna Bang iz Danskega ter bratski delegate iz Nemčije, Češke in nekaterih drugih dežel. Zbor je sprejel resolucijo, s katero odobrava delo za združitev druge Internacionale in Dunajske delovne unije socialističnih strank. Obsodil (je fašizem in mu napovedal boj, istotako je obsodil razdiralno taktiko moskovske Internacionale, kateri po mnenju zboroval-cev ni za enotno fronto, ampak za uničenje socialističnih strank, ker nočejo slepo slediti moskovskim ukazom. Zbor je naložil strankinemu časopisju in odborom, naj prično z večjo agitacijo za socializem med kmečkim ljudstvom, katerega drže v pesti veleposestniki, duhovščina in drugi zavajalci in izkoriščevalci, in ga opajajo s šovinizmom. • Vandervelde je v svojem nagovoru dejal, da preti delavstvu sedaj največja nevarnost od takozvanih fašistov ,ki hočejo s terorističnimi .metodami potlačiti delavsko gibanje in mu vzeti še tisto malo pridobitev, ki jih je izvojevalo zadnja leta. Priporočal je tesnejšo kooperacijo socialističnih strank in enotno taktiko v boju proti militarizmu in reakciji sploh. J? Henry Ford. Znani detroitski tovarnar avtomobilov Henry Ford spretno skrbi, da je njegovo ime vedno v časopisju, v enih, ki ga hvalijo ,v drugih, ki ga grajajo. Sedaj vodijo njegovi prijatelji agitacijo, da se Forda nominira za predsedniškega kandidata pri bodočih predsedniških volitvah, ki se vrše drugo leto. Ford na to molči in ne reče, da je kandidat, niti ne zanikava, da bi sprejel kandidaturo, če mu bo ponudena. Prvič je postalo njegovo ime splošno znano, ko je uvedel za vse delavce enako plačo ,ki je bila menda pet dolarjev dnevno za osem-urno delo. Uvajal je tudi druge reforme v svoja podjetja. Ta so mu prinesla priznanja, samo kapitalisti so se posmehovali. Ampak Ford je streljal tudi kozle. Najbolj se je osmešil s svojo mirovno ekspedicijo, ko je šel v Evropo delati "mir in red". Pacifisti, katere je vzel s seboj na posebno barko, so se stepli že na morju med seboj in s svetovnim mirom ni bilo nič, dokler niso bile centralne sile tepene. V zadnjih par letih se je skopal Ford na Žide, proti katerim je vodil boj v svojem tedniku "Dearborn Independent". Izdal je tudi nekaj knjig, v katerih prikazuje, kako prihaja večina gorja nad človeštvo od ži-dovstva. Najbolj so se mu zamerili židovski kapitalisti. Končno je svoj boj proti njim nekoliko ublažil. Seveda ne urejuje imenovanega lista Ford sam, niti ni spisal knjig proti Židom on, ampak ljudje, ki jih najema za ^»ka dela, kakor najema tehničarje in razne druge strokovnjake za vodstvo obrata v svojih tovarnah. Zelo veliko se je čulo o Fordu v zvezi z Muscle Shoals. Nekoliko opisa o tem najdete v letošnjem Ameriškem družinskem koledarju. Pred leti se je Ford spomnil tudi zločincev, kadar odslužijo zaporno kazen. Navada je v današnji civilizirani družbi, da se človeku odreka delo, čim se izve, da prihaja iz ječe. Zapor mu je utismil pečat zločinca, in ker ne, dobi dela, se mora tak človek dostikrat res zateči k zločinom, četudi po svoji naturi ni nagnjen na zločinska dejanja. Henry Ford je leta 1915 razglasil, da bodo vrata njegovih tovaren odprta tudi takozvanim zločinceta, kadar so izpuščeni iz ječe in iščejo dela. Pripraviti jim je hotel priliko, da se po-slove od hudodelstev in postanejo vredni člani človeške družbe. O tem so takrat zelo mnogo pisali; človekoljubi so poveličevali Fordovo blagosrčnost na vse pretege. Njegov namen je bil na vsak način hvalevreden. V sedanji družbi je večinoma tako, da pahne en sam greh človeka za vse življenje v socialno pogubo. Sodnik obsodi moža na dve leti, tri leta ječe, v resnici ga je s tem pogostoma obsodil na dosmrten izgon iz poštene človeške družbe in na večno potikanje po ječah. Naši družbi ne zadostuje, da je človeka kaznovala po zakonih, ampak na čelo mu pritisne vžig sramote. Tudi ko je prebil kazen po vsej strogosti postave, mu ni odpuščeno, ampak ime kaznjenca mu ostane in mu ovira povratek v pošteno življenje. Neštete človeške tragedije se odigravajo po tem vzorcu: "Cesa iščeš?" — "Dela". — "Odkod prihajaš?" — "Iiz ječe". — "Obžalujemo". — In na drugem, tretjem, desetem mestu obžalujejo . . ., dokler se ne vtisne v glavo prepričanje: Zate ni več prostora med nekaznovanimi ljudmi; tvoja pot je le še zločin. Ford je hotel dati takim ljudem priliko, da se po-slove od hudodelstva in si pripravijo novo življenje. To je — ne da bi ugovarjali — lepo in hvaležno. Ali — v kapitalistični družbi živimo, v družba, ki je udarjena s prokletstvom, da se mora najplemenitejše dejanje v njej spremeniti v krvavo satiro. Ford je dal s svojo takratno odredbo dober vzgled, ki pa se je razpršil v sistemu kakršen je v prazen nič. Ampak Ford ni prestal z reformami. Tudi v boju s svojimi stanovskimi tovariši kapitalisti ni popuščal. Včasi se prav po robato znese nad njimi. Sedaj si privošči železniške družbe, drugič premogovniške barone, tretjič jeklarske kralje itd. Tudi unije mu niso pri srcu in nekaj mesecev nazaj je dejal, da so unije in kapitalisti tako rekoč v zvezi, da pomagajo dražiti izdelke. Forda ne poznamo toliko, da bi mogli s trdno gotovostjo presoditi vse njegove nagibe. Za to bi bilo treba že zelo intimnega osebnega poznavanja, in še tedaj ve malokdo, če vidijo njegove oči popolnoma natančno. Ali to tudi ni tako važno, kakor mislijo ljudje, ki še vedno verjamejo, da je individualnost, osebnost, glavna reč v življenju človeštva. Tudi individualnost je odvisna od razmer, in zato so te važnejše od osebnosti. Kakor je mogoče presoditi po dejanjih, tiči v Fordu nekoliko idealizma. Seveda je mož velik kapitalist in ne more iz te kože. Prav zato bi pa tudi bilo nezmi-selno pričakovati, da bo iz svoje tovarne s svojim zgledom reformiral svet. V svojih podjetjih lahko stori marsikaj za zboljšanje delavskega položaja. Toda socialnega vprašanja ne more rešiti, in ga ne bi mogel rešiti niti teda^ če bi bilo njegovo bogastvo in s tem njegovo gospodarstvo desetkrat ali pa stokrat večje od sedanjega. Če hoče ostati reformator v tem zmislu, kakor je začel, mora celo skrbeti, da ostane kapitalist; in če hoče izvrševati reforme v širšem obsegu, mora gledati, da pomnoži svoj kapital, š čimer si omogoči, da vzame večje število delavcev v svojo službo. Ta cilj se pa doseže le s kapitalističnimi metodami, kajti kakor noben kapital, se tudi njegov ne more pomnoževati na drug način, kakor da se delavcem odteguje gotov del vrednosti, ki jih izdelujejo. Čim bi Ford prepuščal delavcem ves sad njihovega dela, ne bi njegov kapital več nosil obresti, torej ne bi rastel. V resnici pa raste čudovito hitro. Ford pa je kapitalist, ki zna računati. Če je res, da se godi delavcem v njegovih tovarnah bolje, kakor drugod, je pa tudi res, da se njemu ob tem ne godi slabo, in vse reforme, ki jih je doslej vpeljal, so resnično koristile njegovim podjetjem, kar jasno potrjujejo trgovinski izkazi. Tudi če morda ni imel egoistič-nih namenov — česar ne vemo, ker mu ne moremo pogledati v srce — je uspeh ravno tak, kakor če bi bil egoistično preračunjen. In v realnem življenju odločuje efekt, uspeh. So li zato vse tiste reforme, ki jih vpeljava Ford brez pomena? Ne! Tistega ogromnega pomena, ki jim ga pripisujejo nekateri, nimajo. Pač pa so dosti vredne zaradi tega, ker dokazujejo, da kapital lahko prav izvrstno uspeva, tudi če ne žene izkoriščanja do tiste meje, kakor ogromna večina kapitalistov. Fordove reforme pričajo, da bi kapital lahko •izpolnil vse minimalne zahteve organiziranega delavstva, ne da bi zaradi tega trpel škodo. Kar more storiti Fordova družba, bi lahko storila vsaka korporaci'ja. Sevede ne bi bilo s tem, kakor smo že povdarjali, rešeno socialno vprašanje. Tudi nadalje bi obstajalo dvoje razredov z nasprotnimi življenskimi pogoji in nasprotnimi interesi. Tudi nadalje bi bil delavec ločen od delovnega sredstva; kapitalist bi bil lastnik tovarne, jame, strojev i. t. d.; on bi bil gospodar in delavec bi bil odvisen od njega. Kapitalist bi določeval cene delavčevim izdelkom in delavec bi jih moral plačevati. Socialnih nasprotij in vsled tega socialnega boja ne morejo ustaviti nobene reforme. Le ublaže jih lahko. A že to bi bilo mnogo vredno, kajti četudi bi bil boj neizogiben, bi se vendar lahko vodil bolj kulturno, kakor sedaj, in vse človeštvo bi imelo nekoliko dobička od tega. Izmed vseh opravil na svetu je najlažje zabavljanje. Nič ti ni treba vedeti. Četudi nisi tesar, vendar s popolno lahkoto nahruliš tesarja, da ne bi smel tako delati kakor dela. Zidarju lahko zabrusiš, da ne zida prav. Če te bo vprašal, kako naj dela, pa ne boš vedel nikamor. Vsak agent lahko zabavlja urednikom in presoja njihove sposobnosti ter izreka sodbo o njihovih proizvodih. Sam pa ni v stanju napisati niti malega o-glasa, nikar še dopis ali članek. Tisti uredniki, katerim zabavlja, morajo njegovo stvar prepisati in. jo u-rediti za v tisk, drugače ne bi bila za nikamor kakor za v koš. Zabavljati in kritizirati je lahko. Povedati in pokazati, kako naj se boljše dela, to je pa druga stvar, o kateri brezštevilni kritiki ne mislijo, ker nimajo toliko možganske moči. Pregled svetovnega delavskega telovadnega gibanja v prvem polletju 1922. Zbral C. K. Čehoslovaška: I. Zveza čsl. delavskih telovadnih enot (S. D. T. J.) si je po lanskem komunističnem razkolu, ki jo je zadel ravno pred delavsko olimpijado, že precej opomogla. Zgubila je tedaj skoraj polovico enot in članstva, ali vedno bolj se enote vračajo nazaj in vedno bolj ustanavljajo nove. Po poročilih podanih na Zvezinem zljoru, ki se je vršil o Veliki noči je po razkolu od prejšnjih 1565 enot ostalo v Zvezi 771 enot, 1. januarja 1922 jih je bilo že 830; torej v šestih mesecih 60 novih enot. Članov, članic, naraščaja in dece je bilo koncem lanskega leta nad 100,000 (preje 223,-665). Listi se dobro razvijajo. Glavno glasilo "Telo-cvičny Ruch" se tiska v -24,000 izvodih, "Cvičitelske rozhledy" (list za vaditelje), v 5600 izvodih, "Zlata Brana" (za deco), v 10,000 izvodih, novi list "Naš Dorost" (za naraščaj), v 7000 izvodih in drugi listi — razni okrožni vestniki — skupno v 13,000 izvodih. V zadnjem času je začelo izhajati glasilo vzgojiteljskega odseka "Vychovatel". Na Zvezinem zboru, katerega se je udeležilo 571 delegatov in 239 g O o ca % -d vi £ o-" S c?_i o s o ^ >02 C O S) -O ft-o O f-š S » u JS > S3 O RJ -O >N 5) U I v £ v g N V C v Naročajte najboljši in najbolj razširjen socialistični dnevnik v Ameriki "THE NEW YORK CALL" 112 Fourth Avenue, NEW YORK, N. Y. Naročnino za dnevne in nedeljske izdaje $12 za celo leto; $7 za pol leta; $4 za tri mesece; $1.50 za en mesec; samo nedeljske izdaje $3 na leto. Samo dnevne izdaje $9 r\a leto; pol leta $5; en mesec $1.25. SLOVENSKA BANKA Zakrajšek & Cešark 70 — 9th Ave., New York City pošilja denar v stari kraj hitro, zanesljivo in po nizkih cenah, prodaja vozne listke za vse važne prekomor-ske linije, in opravlja vse druge posle, ki so v zvezi s starim krajem. Postrežba točna in solidna. Edini slovenski pogrehnik MARTIN BARETINČIČ 324 BROAD STREET Tel. 1475 JOHNSTOWN, PA.