Špela Golobiè Zavod Muzikator KULTURNA VZGOJA NA PODROÈJU GLASBENE UMETNOSTI V OSREDNJIH SLOVENSKIH GLASBENIH INSTITUCIJAH Pregledni znanstveni èlanek/ Review Article Izvleèek Kulturna vzgoja na podroèju glasbene umetnosti predstavlja most med formalnimi in neformalnimi oblikami glasbenega uèenja in izobraevanja. Odvija se tako v osnovnih, glasbenih in nekaterih srednjih šolah kot tudi v kulturnih ustanovah, otroci in mladi pa imajo ob tem številne monosti glasbenega udejstvovanja. Prispevek obravnava oblike glasbeno-izobraevalnih programov osrednjih slovenskih glasbenih institucij, ki otrokom in mladim omogoèajo neposreden stik z glasbeno umetnostjo. Osvetljena je vloga društev Glasbena mladina Slovenije in Glasbena mladina ljubljanska, ki s svojimi glasbeno-izobraevalnimi programi bogatita pouk glasbe v osnovnih in srednjih šolah. Partnersko sodelovanje med kulturnimi in vzgojno-izobraevalnimi ustanovami omogoèa otrokom in mladim dostop do glasbene umetnosti in bistveno prispeva k vzgoji novih generacij koncertnih poslušalcev. Kljuène besede: kulturno-umetnostna vzgoja, glasbena umetnost, glasbeno-izobraevalni programi, simfoniène matineje, simfonièni orkester. Abstract Cultural Education in the Field of Music in Slovenian Principal Musical Foundations Cultural education in the field of music serves as a bridge between formal and informal music education. Cultural education is delivered in primary school, music school and some secondary schools as well as in cultural institutions. In addition, there are many possibilities for children to participate in musical activities. The article discusses the forms of music education programmes in central Slovenian music institutions, which enable children and adolescents a direct contact with music. It highlights the role of Jeunesses Musicales Slovenia and Ljubljana Musical Youth, wich offer music education programmes that enrich formal education in primary and secondary school. Collaboration between cultural and educational institutions gives children and adolescents access to music and greatly contributes to the education of the new generation of concertgoers. Keywords: arts and cultural education, musical art, music education programs, symphony matinees, symphony orchestra 145 Špela Golobiè, KULTURNA VZGOJA NA PODROÈJU GLASBENE UMETNOSTI... Uvod Kulturno-umetnostna vzgoja je dokaj novo, vendar zelo hitro razvijajoèe podroèje, ki se nahaja na preseèišèu vzgojno-izobraevalnega, kulturnega in znanstvenega sektorja. V slovenski kulturni politiki je prviè opredeljena v Nacionalnem programu za kulturo 2004–2007 (2004), na podroèju vzgoje in izobraevanja pa jo opredeljujejo in utemeljujejo Nacionalne smernice za kulturno-umetnostno vzgojo v vzgoji in izobraevanju (2009).1 Kulturno-umetnostna vzgoja je dvodimenzionalna, saj vkljuèuje dva komplementarna vidika, in sicer vidik sprejemanja umetnosti in ustvarjalni oziroma produktivni vidik. Na specifiènem podroèju glasbene umetnosti to pomeni, da po eni strani otroci in mladi nastopajo v vlogi poslušalcev, po drugi strani pa so aktivno vkljuèeni v glasbene dejavnosti. V vlogi poslušalcev se lahko otroci in mladi udeleijo koncertov, ki jih za šolsko populacijo pripravljajo osrednje slovenske glasbene ustanove. To najveèkrat poteka v okviru kulturnih dni, ki jih organizirajo vzgojno-izobraevalni zavodi. Aktivno pa otroci in mladi sodelujejo v glasbenih dejavnostih pri pouku glasbene vzgoje, pri izbirnih vsebinah, povezanih z glasbo, pri interesnih dejavnostih ter v glasbenem šolstvu. Na podlagi sodobnih uènih pristopov se uèna okolja širijo iz šolskih prostorov v avtentiène prostore za doivljanje glasbe, kot so koncertne dvorane, operne hiše, gledališèa in druga koncertna prizorišèa, pri tem pa se vzpostavljajo pomembni procesi socializacije posameznika z raznovrstno glasbo in zvoènim okoljem. V prispevku so predstavljena teoretièna izhodišèa kulturno-umetnostne vzgoje ter programi in projekti, ki na nacionalni ravni povezujejo kulturne in vzgojno-izobraevalne zavode. Prikazane so stiène toèke, ki povezujejo šolajoèo populacijo z glasbeno umetnostjo ter glasbeno-izobraevalni programi, ki jih osrednje slovenske glasbene institucije namenjajo šolski populaciji. Izhajamo iz predpostavke, da ima šolajoèa populacija številne monosti glasbenega udejstvovanja in da osrednje slovenske glasbene institucije kontinuirano izvajajo glasbeno-izobraevalne programe namenjene šolajoèi populaciji. Nacionalni dokumenti in raziskave s podroèja kulturno-umetnostne vzgoje V Sloveniji je bila leta 2003 izvedena prva raziskava, ki se nanaša na širši okvir kulturne vzgoje. Raziskovalki Majda Hrenjak in Valerija Vendramin sta izhajali iz predpostavke, da je kulturna vzgoja v Sloveniji nedomišljeno in neartikulirano podroèje in da dejavnosti kulturne vzgoje tako v izobraevalni kot kulturni sferi niso ustrezno sistemsko umešèene, spodbujane in osmišljene.2 V nadaljevanju so naštete raziskave in dokumenti s podroèja kulturno-umetnostne vzgoje, podrobneje pa je predstavljen pomemben nacionalni 146 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 31. zvezek 1 Nacionalne smernice za kulturno-umetnostno vzgojo v vzgoji in izobraevanju je pripravila Razširjena medpredmetna skupina za kulturno vzgojo, imenovana na Zavodu RS za šolstvo leta 2008, ki jo sestavlja 19 strokovnjakov z razliènih podroèij vzgoje in izobraevanja ter kulture. Ta strateški dokument so spomladi 2009 potrdili in sprejeli vsi trije strokovni sveti v vzgoji in izobraevanju. 2 Prvo raziskavo s podroèja kulturne vzgoje v Sloveniji z naslovom Kulturna vzgoja skozi otroško literaturo (2003) je izvedel Mirovni inštitut, financirali pa sta jo Ministrstvo za kulturo in Ministrstvo za šolstvo, znanost in šport, danes Ministrstvo za izobraevanje, znanost in šport. dokument Nacionalne smernice za kulturno-umetnostno vzgojo v vzgoji in izobraevanju (2009). Nacionalne raziskave in dokumenti s podroèja kulturno-umetnostne vzgoje: Kulturna vzgoja skozi otroško literaturo (2003) Kulturna vzgoja: evalvacijska študija (2004) Kulturna vzgoja: dostopnost kulture ter povezovanje med kulturo in izobraevanjem – iskanje konceptualnih in sistemskih rešitev (2005) Kulturna vzgoja – povezovanje med kulturo in izobraevanjem ter dostopnost kulture za otroke in mladino (2006) Uèinki naèrtne kulturne vzgoje na kulturno dejavnost uèencev v osnovnih šolah (2009) Nacionalne smernice za kulturno-umetnostno vzgojo v vzgoji in izobraevanju (2009) Kulturno-umetnostna vzgoja: priroènik s primeri dobre prakse iz vrtcev, osnovnih in srednjih šol (2011) Nacionalne smernice za kulturno-umetnostno vzgojo v vzgoji in izobraevanju (2009; v nadaljevanju Nacionalne smernice) bistveno prispevajo k poenotenju pojmovanja in razumevanja koncepta kulturno-umetnostne vzgoje. Dokument izpostavlja pomen kulturno-umetnostne vzgoje in njenega naèrtnega razvoja, opredeljuje pojem kulturno-umetnostne vzgoje in samo pojmovanje ter definira cilje in naèela kulturno-umetnostne vzgoje. Poleg tega Nacionalne smernice pojasnjujejo in ozavešèajo vlogo kulturno-umetnostne vzgoje pri izboljševanju kakovosti izobraevanja in razvijanju posameznikove ustvarjalnosti ter poudarjajo pomen umetnosti in kulture za drubo 21. stoletja. Dokument temelji na nekaterih pomembnih slovenskih in tujih dokumentih s podroèja kulturno-umetnostne vzgoje, in sicer na Nacionalnem programu za kulturo 2004–2007 (2004), Nacionalnem programu za kulturo 2008–2011 (2008) ter na Unescovem dokumentu Road map for arts education (2006).3 Nacionalne smernice poudarjajo, da je bistvo sodobne kulturno-umetnostne vzgoje njena kroskurikularnost in vpetost v vsa podroèja dejavnosti, uène predmete in druge šolske dejavnosti. Kulturna vzgoja predstavlja temelj za posameznikov ustvarjalni odnos do kulture ter razumevanje njenega pomena za razvoj èloveške drube. Poleg tega so v dokumentu našteti številni pozitivni uèinki kulturno-umetnostne vzgoje na otroke, mlade in na celotno drubo. V dokumentu predstavljeni cilji kulturno-umetnostne vzgoje se medsebojno prepletajo in dopolnjujejo s cilji uènega naèrta za glasbeno umetnost v osnovnošolskem izobraevanju. 147 Špela Golobiè, KULTURNA VZGOJA NA PODROÈJU GLASBENE UMETNOSTI... 3 Road map for Arts education (UNESCO 2006) sodi med najpomembnejše dokumente na podroèju kulturno-umetnostne vzgoje. Nastal ja na podlagi mednarodne konference o kulturno-umetnostni vzgoji v izobraevanju, ki je potekala leta 2006 v Lizboni. Pri pripravi in izvedbi konference so pomembno sodelovale tudi tri najveèje svetovne nevladne organizacije s podroèja umetnosti, in sicer InSEA za likovno umetnost (International Society for Education Through Art), ISME za glasbo (International Society for Music Education) in IDEA za gledališèe (International Drama and Theatre Education Association). Uèni naèrt za glasbeno umetnost v programu osnovnošolskega izobraevanja Glasbena umetnost je obvezni predmet v celotni vertikali osnovnošolskega izobraevanja. V prvem triletju obsega dve šolski uri na teden, v èetrtem in petem razredu uro in pol, v šestem, sedmem, osmem in devetem razredu pa eno šolsko uro na teden. Glasba v šoli dopolnjuje kulturno in socialno ivljenje, sooblikuje zdravo zvoèno okolje, pri otrocih in mladih pa spodbuja samodisciplino, kritiènost, ustvarjalnost, estetsko obèutljivost, umetniško izraanje ter sodelovanje v ojem in širšem drubenem okolju. Uèni naèrt opredeljuje glasbo kot obliko komunikacije, ki vpliva na obèutja, misli in delovanje, zato uèenci potrebujejo glasbene izkušnje izvajanja, ustvarjanja in poslušanja, saj je prav stik z njenimi vrednotami temelj za razumevanje glasbenih pojavov in pojmov. Navaja tudi, da glasbena vzgoja ponuja uèencem temeljne izkušnje za aktivno in selektivno poslušanje glasbe v medijih in na prireditvah. Pouk glasbe v šoli z interakcijo ustvarjanja in izvajanja uèence spodbuja k sodelovanju v pevskih zborih, drugih glasbenih skupinah in dejavnostih, jih motivira za vseivljenjsko uèenje ter dopolnjuje kulturno in socialno ivljenje na šoli (Uèni naèrt. Program osnovna šola. Glasbena vzgoja, 2011). Uèni naèrt je zasnovan odprto in zato uèitelju ponuja monost fleksibilnega naèrtovanja na izvedbeni, vsebinski in organizacijski ravni. Uèitelju je s tem zaupana veèja avtonomnost pa tudi veèja odgovornost za kvalitetno izvajanje glasbene vzgoje v okviru pouka in v širšem okviru kulturno-umetnostne vzgoje. Strokovnjaki (Peèjak idr., 2009, Sicherl Kafol idr., 2015) ugotavljajo, da je prav kompetenten uèitelj kljuèni dejavnik uspešnega izvajanja glasbene vzgoje kot samostojne discipline in v okviru kulturno-umetnostne vzgoje. Poleg tega so preprièani, da le glasbeno razvit uèitelj, ki je pripravljen sprejeti, usvojiti in izvajati strokovno-didaktiène posebnosti podroèja, kakovostno uresnièuje cilje glasbene vzgoje. Poleg naèrtovanja pouka mora uèitelj poznati tudi monosti medpredmetnega povezovanja in umešèanja pluralnosti glasbene kulture v obvezni in razširjeni šolski program. Borota (2008) pa opozarja, da mora glasbeni pedagog poleg monosti umešèanja glasbe v šolski prostor v okviru vzgojnega naèrta šole, interesnih dejavnosti, izbirnih predmetov, kulturnih dni, ustvarjalnega preivljanja prostega èasa, projektov in nateèajev, ob tem vedno znova vzpostavljati partnerske povezave z umetniškimi ustanovami in glasbeniki. Izbirni predmeti in interesne dejavnosti povezani z glasbo Z glasbo so v osnovni šoli povezani štirje izbirni predmeti, in sicer enoletni predmeti Ansambelska igra, Glasbena dela in Glasbeni projekt ter triletni ali krajši predmet Klaviatura in raèunalnik. Temeljni namen izbirnih glasbenih predmetov je aktivno glasbeno udejstvovanje, uresnièevanje interesov za glasbeno umetnost in kulturo, vzbujanje veselja in pozitivnih èustev do glasbe ter spodbujanje k trajnemu sodelovanju v glasbeni kulturi (Uèni naèrt. Izbirni predmet. Program osnovna šola. Ansambelska igra, Glasbena dela, Glasbeni projekt, 2004). Poleg tega tudi neobvezni izbirni predmet Umetnost vkljuèuje z glasbeno umetnostjo povezane vsebine (Uèni naèrt. Neobvezni izbirni predmet. Program osnovna šola. Umetnost, 2013). S kulturno-umetnostno vzgojo se neposredno povezujejo predmeti Glasbena dela, Glasbeni projekt in Umetnost. Uèenci, 148 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 31. zvezek ki obiskujejo glasbeno šolo, lahko to vrsto glasbenega udejstvovanja uveljavljajo kot izbirni predmet. Najbolj razširjena interesna dejavnost na podroèju glasbe v osnovni šoli je pevski zbor, ki pomembno soustvarja kulturno ivljenje na šoli. Uèencem sodelovanje v pevskem zboru omogoèa kakovostno mnoièno muziciranje, estetsko doivljanje ter kvalitetno preivljanje prostega èasa. Poleg tega se pri zborovskem petju razvijajo posameznikove sposobnosti, spretnosti in znanja, ki pevce usposabljajo za skupinsko glasbeno umetniško poustvarjanje ter jih usmerjajo v sprejemanje, doivljanje in izraanje muzikalnosti (Razširjeni program osnovnošolskega izobraevanja. Pevski zbor, 2003). Dnevi dejavnosti so del obveznega programa osnovne šole, ki poteka po letnem delovnem naèrtu šole. V okviru dnevov dejavnosti se medpredmetno povezujejo discipline in predmetna podroèja, vkljuèena v predmetnik šole. Cilji dnevov dejavnosti so omogoèiti uèencem utrjevanje in povezovanje pri posameznih predmetih pridobljenega znanja ter nadgradnja tega znanja s praktiènim uèenjem v kontekstu medsebojnega sodelovanja in odzivanja na aktualne dogodke v ojem in širšem drubenem okolju (Dnevi dejavnosti, 1998). Obisk koncerta ali glasbenega dogodka šole najpogosteje organizirajo v okviru kulturnih dni, ki se naèrtujejo in izvajajo v sklopu dnevov dejavnosti. V prvem vzgojno-izobraevalnem obdobju so predpisani štirje kulturni dnevi v posameznem šolskem letu, v drugem in tretjem triletju pa trije. Glasbeno šolstvo Izobraevalni programi, ki se izvajajo v glasbenih šolah, zajemajo predšolsko glasbeno vzgojo, glasbeno in plesno pripravnico ter glasbeni in plesni program. Pouk instrumentov in petja poteka individualno, pouk drugih predmetov pa skupinsko, poleg tega je za glasbene šole obvezujoèe, da izvajajo tudi orkestre. Osnovni cilji izobraevanja v glasbeni šoli so odkrivanje in razvijanje glasbene in plesne nadarjenosti, sooblikovanje osebnosti, doseganje ustreznega znanja in pridobivanje izkušenj za zaèetek delovanja v ljubiteljskih instrumentalnih ansamblih, orkestrih, pevskih zborih ter plesnih skupinah, pridobivanje znanja za nadaljnje glasbeno in plesno izobraevanje, omogoèanje umetniškega doivljanja in izraanja ter omogoèanje osebnostnega razvoja uèencev v skladu z njihovimi sposobnostmi in zakonitostmi razvoja (Zakon o glasbenih šolah, 2000, 2006). Lešnik (2009) ugotavlja, da si uèenci, ki obiskujejo glasbeno šolo, elijo veè glasbenega izobraevanja v osnovni šoli kot tisti, ki glasbene šole ne obiskujejo. Zato se uèenci, ki obiskujejo glasbeno šolo, v veèjem številu udeleujejo glasbenega kroka in pevskega zbora, poleg tega imajo veèjo eljo po glasbenem poustvarjanju. Koncertna ponudba za mlade poslušalce v Sloveniji Umetniški programi za mladino pri nas potekajo e od leta 1920, ko je Orkestralno društvo Glasbene matice zaèelo izvajati komentirane mladinske koncerte. Koncerti so bili tematsko zaokroeni, uvodnemu predavanju je sledil glasbeni del, na katerem so nastopili znani slovenski in tudi tuji glasbeniki (Šramel Vuèina, 2010). Na komentiranih koncertih je komentator mladim poslušalcem pojasnjeval glasbene pojme, glasbene oblike, anekdote o skladateljih in misli skladateljev o svojih opusih. Namen komentiranih 149 Špela Golobiè, KULTURNA VZGOJA NA PODROÈJU GLASBENE UMETNOSTI... koncertov pa je bil pri mladih poslušalcih vzbuditi zanimanje za študij glasbe ali za aktivno poslušanje glasbe (Budkoviè, 1995). Tudi danes, skoraj sto let kasneje, ostaja temeljni namen kulturno-umetnostne vzgoje isti. Umetnost pribliuje mladim, povezuje kulturne in vzgojno-izobraevalne ustanove ter pri posamezniku vzbuja eljo in potrebo po kulturnem udejstvovanju in lastnem umetniškem izraanju. V nadaljevanju so predstavljeni izobraevalni programi osrednjih slovenskih glasbenih institucij in društev, ki so namenjeni šolski populaciji. Cankarjev dom Cankarjev dom je osrednji slovenski kulturni hram in se ponaša z veè dvoranami, med katerimi je tudi Gallusova dvorana, ki je najveèja koncertna dvorana v Sloveniji. Zgrajen je bil leta 1982 in od takrat v njem redno potekajo koncerti simfoniènih orkestrov in operne predstave (Golobiè, 2016). Cankarjev dom ponuja otrokom in mladim bogat kulturno-umetniški program s številnimi predstavami in kulturnimi prireditvami, ki se jih otroci in mladi lahko udeleijo v organizaciji šol ali v lastni organizaciji. Predstave nastajajo v produkciji Cankarjevega doma ali pa v koprodukciji z drugimi producenti. Iz programske ponudbe Cankarjevega doma je razvidno, da ima kulturna vzgoja pomembno mesto. V koncertni sezoni 2019/2020 je v ponudbi 41 kulturno-vzgojnih programov za otroke in mlade. Poleg tega so mladi generaciji namenjeni trije abonmaji, in sicer Moj prvi abonma, Ivan in Cankar. V Cankarjevem domu poteka tudi Kulturni bazar, Slovenski knjini sejem, Koncertni cikel Mladi mladim ter mladinski festivali, ki vkljuèujejo razliène zvrsti umetnosti (Festival zlata palièica, Kinobalon, Pripovedovalski festival in Transgeneracije). Tudi glasbeno-izobraevalni programi Glasbene mladine Slovenije in Glasbene mladine ljubljanske, ki jih izvajajo slovenski poklicni orkestri, potekajo v Gallusovi dvorani Cankarjevega doma (Cankarjev dom, 2019). Simfonièni orkester RTV Slovenija Radijski orkester je bil ustanovljen leta 1928 z imenom Orkester radia Ljubljane, in sicer istega leta, kot je zaèel oddajati Radio Ljubljana. Radio Ljubljana je e ob samem zaèetku predvajanja prevzel kulturno-vzgojno vlogo, saj so bile na sporedu otroške in mladinske ure namenjene razvedrilu najmlajših poslušalcev. Na podlagi mladinskih ur so se razvile vzgojno-izobraevalne oddaje za mlade, imenovane šolski radio, ki so ga uporabljali kot pripomoèek za potrebe šolskega pouka. Vsebinsko bogate glasbene oddaje so pripomogle k boljši kvaliteti pouka, saj so poleg podatkov o glasbeni zgodovini, oblikoslovju in instrumentih, vkljuèevale predvajanje zvoènih posnetkov domaèe in tuje glasbene literature. Radio Ljubljana je bil še posebej dobrodošel pri mladih s podeelja, ki niso imeli monosti izobraevanja in kulturnega udejstvovanja. Z izobraevalno dejavnostjo se je Radio Ljubljana dejavno vkljuèil med razširjevalce slovenske kulture, prispeval je k nadaljnjemu razvoju slovenskega šolstva in pustil pomemben peèat v vzgoji in izobraevanju (Šarec, 2005). V okviru RTV Slovenija od leta 1957 nepretrgoma delujeta tudi otroški in mladinski pevski zbor, v katera je bilo v vseh teh letih vkljuèenih veliko število otrok in mladih. Osrednje poslanstvo obeh zborov pa je poustvarjanje in snemanje skladb slovenskih skladateljev in glasbe za otroke (Koter, 2012). 150 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 31. zvezek S koncertno dejavnostjo namenjeno mladim poslušalcem je Orkester Radia Ljubljana zaèel leta 1955, ko so bili nekateri popoldanski koncert namenjeni mladim poslušalcem, veèerni koncerti pa ostalemu obèinstvu. Leta 1957 je orkester zaèel sodelovanje z Akademijo za glasbo v Ljubljani in od takrat redno izvaja simfoniène koncerte s študenti Akademije za glasbo in nagrajenci glasbenih tekmovanj. Od leta 1987 orkester izvaja mladinske simfoniène koncerte v sodelovanju z Glasbeno mladino ljubljansko, lastnih programov pa ne ustvarja. Radio Slovenija posname tudi številne koncerte in jih nato predvaja na 3. programu Radia Slovenija – programu Ars. Tudi nekatere glasbeno-izobraevalne programe, ki jih Glasbena mladina ljubljanska izvaja v sodelovanju s slovenskimi profesionalnimi orkestri, posname Televizija Slovenija in jih kasneje predvaja na svojih televizijskih programih. S tem so kvalitetni koncerti odliènih mladih glasbenikov in komentirani koncerti osrednjih slovenskih poklicnih orkestrov dostopni najširšemu krogu poslušalcev (Golobiè, 2016). Slovenska filharmonija Orkester Slovenske filharmonije izvaja koncerte, namenjene mladim poslušalcem, e od prve koncertne sezone v letih 1947/1948 (Kuret, 2008). Orkester vsa leta redno izvaja mladinske koncerte v sodelovanju z Glasbeno mladino Slovenije in s tem kontinuirano izvaja kulturno-vzgojne programe namenjene mladim poslušalcem. Poleg tega Orkester Slovenske filharmonije redno izvaja koncerte z nadarjenimi mladimi glasbeniki, ki jim nudi monost koncertiranja s profesionalnim orkestrom (Golobiè, 2016). Slovenska filharmonija je v koncertni sezoni 2015/2016 uvedla Študentski abonma, v koncertni sezoni 2018/2019 pa Druinski abonma, namenjen najmlajšim poslušalcem in njihovim druinam. V koncertni sezoni 2019/20120 cikel druinskih koncertov vkljuèuje 10 sobotnih dopoldanskih koncertov (Slovenska filharmonija, 2019). SNG Opera in balet Ljubljana Orkester narodnega gledališèa (danes orkester SNG Opera in balet Ljubljana) je prvi koncert za mlade poslušalce priredil leta 1924, glavni namen matinejskih koncertov pa je bil populariziranje orkestrske glasbe. Leta 1943 je bil uveden Operni studio, ki je deloval na ljubljanski glasbeni akademiji, njegov namen pa je bil na glasbene odre uvesti novo generacijo pevcev (Grdina, 2002). SNG Opera in balet Ljubljana redno izvaja operne in baletne predstave, ki so namenjene otrokom in mladim, mladinske operne in baletne predstave pa redno obiskujejo slovenske osnovne in srednje šole. Med abonmaji, ki jih SNG Opera in balet Ljubljana ponuja mlajšemu obèinstvu, sta Študentski in Druinski abonma. V koncertni sezoni 2019/2020 so na programu za šolske skupine in mlajše obèinstvo 4 operne in 5 baletnih predstav (SNG Opera in balet Ljubljana, 2019). 151 Špela Golobiè, KULTURNA VZGOJA NA PODROÈJU GLASBENE UMETNOSTI... SNG Maribor Sodelovanje SNG Maribor z vzgojno-izobraevalnimi ustanovami sega v sezono 1931/1932, ko je mariborska opera izvedla opereto Èe se ljubita dva srednješolca S. Haasa v sodelovanju s Klasièno gimnazijo Maribor. Poleg tega so se v mariborski operi uspešno spopadali z izzivi opere za mladino, saj je bila e v sezoni 1958/1959 na sporedu Humperdinckova pravljièna opera Janko in Metka, v sezoni 1960/1961 pa glasbena pravljica S. Prokofjeva Peter in volk (Luniæ, 2012). SNG Maribor v današnjem èasu namenja otrokom in mladim bogato glasbeno-gledališko ponudbo, predstavljeno v publikaciji namenjeni vrtcem, osnovnim in srednjim šolam. Ponudba vkljuèuje primerno skrajšane predstave, ki so opremljene z zabavnimi in pouènimi komentarji. Poleg tega SNG Maribor otrokom in mladim nudi tudi otroške in študentske abonmaje, ki vkljuèujejo gledališke, operne in baletne predstave. V koncertni sezoni 2019/2020 kulturno-vzgojna ponudba vkljuèuje 17 razliènih programov za otroke in mlade (SNG Maribor, 2019). Glasbena mladina Slovenije Osrednji slovenski društvi, ki se ukvarjata z vzgojo mladih poslušalcev sta Glasbena mladina Slovenije in Glasbena mladina ljubljanska. Glasbeno-izobraevalni programi, ki jih izvajata v sodelovanju z osrednjimi slovenskimi glasbenimi in kulturnimi ustanovami, imajo osnovni namen mladim pribliati glasbeno umetnost, v njih vzbuditi potrebo po obiskovanju koncertov in na ta naèin vzgajati nove generacije koncertnih poslušalcev. Glasbena mladina Slovenije (v nadaljevanju GMS) ravno v šolskem letu 2019/2020 obeleuje 50 letnico delovanja, poslanstvo društva pa ostaja vsa leta isto. Mladim pribliuje svet razliènih glasbenih zvrsti na simfoniènih matinejah, komentiranih koncertih, glasbenih delavnicah in v reviji Glasna. Obenem opravlja pomembno vlogo pri razvoju mladih glasbenikov, ki stopajo na profesionalno pot, saj jim omogoèa prve nastope na koncertnih odrih, organizira njihove predstavitve v tujini in sodelovanje v mednarodnih orkestrih, zborih in na glasbenih taborih. e od ustanovitve je GMS vpeta v mednarodno glasbeno mreo Jeunesses Musicales International. Sodeluje na mednarodnih glasbenih taborih in jih tudi sama prireja. Mlade glasbenike pošilja koncertirat tudi k drugim Glasbenim mladinam po Evropi in v zameno na slovenske odre vabi tuje mlade koncertante. Iz leta v leto sodeluje pri sestavljanju Svetovnega orkestra Glasbene mladine in Svetovnega zbora mladih. Poleg tega aktivno sodeluje na Kulturnem bazarju, soorganizira glasbeno tekmovanje Slovenska glasbena olimpijada, prireja Glasbeni tabor in izdaja revijo Glasna (Golobiè, 2016). V šolskem letu 2019/2020 ponudba za mlade poslušalce vkljuèuje 16 simfoniènih matinej z Orkestrom Slovenske filharmonije in dva programa, ki jih izvaja v sodelovanju s Konservatorijem za glasbo in balet Ljubljana. V sklopu ponudbe, ki jih glasbeniki izvajajo na šolah po Sloveniji je 63 glasbeno-izobraevalnih programov. Talentirani mladi glasbeniki pa imajo monost nastopiti na 18 koncertih v sklopu cikla GM Oder (Glasbena mladina Slovenije, 2019). 152 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 31. zvezek Glasbena mladina ljubljanska Glasbena mladina ljubljanska za šolsko populacijo prireja koncerte, ki jih izvajajo slovenski poklicni orkestri: Orkester Slovenske filharmonije, Simfonièni orkester RTV Slovenija, Big Band RTV Slovenija, SNG Opera in balet Ljubljana in Policijski orkester. Društvo sodeluje s šolami iz cele Slovenije, ki prihajajo v prestolnico na njihove koncerte, ter posreduje glasbeno-izobraevalne programe na šole po vsej Sloveniji. Poleg tega organizira cikle koncertov na katerih nastopajo talentirani mladi glasbeniki: Jesenske serenade, Mladi mladim, Ob klavirju, Zvoki mladih, Prisluhnimo v Operi, Dobimo se na Magistratu in Glasbeni samovar. Pod okriljem Glasbene mladine ljubljanske deluje Mešani mladinski pevski zbor Veter, v katerega so vkljuèeni ljubljanski srednješolci. MeMPZ Veter ima pomembno vlogo pri kulturno-umetnostni vzgoji srednješolcev, saj jim ponuja monost aktivnega glasbenega udejstvovanja (Golobiè, 2016). Programska ponudba za šolajoèo populacijo v šolskem letu 2019/2010 vkljuèuje 18 koncertov z orkestri in 2 programa, ki jih glasbeniki izvajajo na šolah po Sloveniji. V sedmih koncertnih ciklih pa je na programu 29 koncertov v izvedbi talentiranih mladih glasbenikov (Glasbena mladina ljubljanska, 2019). Slika 1: Partnerske povezave med osrednjimi slovenskimi glasbenimi institucijami in društvi 153 Špela Golobiè, KULTURNA VZGOJA NA PODROÈJU GLASBENE UMETNOSTI... Nacionalni partnerski projekti V nadaljevanju so predstavljeni pomembni partnerski projekti, ki potekajo na nacionalni ravni in so zelo obseni tako po številu partnerjev kot tudi po obsegu dejavnosti. Partnerski projekti, ki vkljuèujejo glasbeno umetnost so Kulturni bazar (od leta 2009), Glasbena olimpijada, Kulturna šola in projekt Razvijanje sporazumevalnih zmonosti s kulturno-umetnostno vzgojo (SKUM). Kulturni bazar je nacionalni medresorski partnerski projekt, pri katerem sodelujejo Ministrstvo za kulturo, Ministrstvo za izobraevanje, znanost in šport, Zavod RS za šolstvo, Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano, Ministrstvo za zdravje, Ministrstvo za okolje in prostor, Ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo, Slovenska nacionalna komisija za Unesco ter kulturne ustanove iz celotne Slovenije. Izvršni producent Kulturnega bazarja je od samega zaèetka leta 2009 Cankarjev dom, v katerem se na enodnevni prireditvi s svojo ponudbo predstavijo kulturne ustanove ter številni samostojni kulturni ustvarjalci. V predavalnicah in dvoranah se zvrstijo številna predavanja, delavnice in strokovne razprave z razliènih podroèij, vodeni ogledi predstav, razstav ter nastopi ustvarjalcev in umetniških skupin. V okviru Kulturnega bazarja je objavljen tudi pregleden Katalog kulturno-vzgojne ponudbe kulturnih ustanov iz vse Slovenije. V šolskem letu 2019/2020 se v katalogu predstavlja 354 kulturnih ustanov in umetnikov s svojo bogato programsko ponudbo, ki vkljuèuje 1898 razliènih kulturno-vzgojnih programov. Kulturni bazar je zasnovan kot oblika strokovnega usposabljanja za strokovne delavce v vzgoji in izobraevanju, kulturi in za strokovne delavce širše strokovne javnosti. V okviru Kulturnega bazarja je vzpostavljena tudi Nacionalna mrea koordinatorjev kulturno-umetnostne vzgoje, ki povezuje koordinatorje iz vzgojno-izobraevalnih zavodov, kulturnih ustanov in lokalnih skupnosti. V šolskem letu 2018/2019 je bilo v mreo vkljuèenih 535 koordinatorjev iz celotne Slovenije (Kulturni bazar, 2019). Kulturna šola je projekt, ki zdruuje izobraevalno in kulturno sfero v okviru obšolskih kulturnih dejavnosti, namenjenih kulturnemu udejstvovanju osnovnošolcev ter njihovih mentorjev in druin. Cilj projekta je dvigniti kakovost in obseg aktivnega in pasivnega udejstvovanja uèencev ter njihovih mentorjev in druin v obšolskih kulturnih dejavnostih, ki niso del obveznega šolskega kurikula. Namen projekta je: – krepiti ustrezno kulturno vzgojo na osnovnih šolah ter ustvarjalnost mladih na razliènih umetnostnih podroèjih, – podpirati kakovostne doseke mladih na kulturnem podroèju, – spodbuditi izobraevanje mentorjev in organizatorjev v osnovnih šolah, ki se udejstvujejo na ljubiteljskem kulturnem podroèju, – motivirati šole, da postanejo arišèa kulturnih programov v lokalnem okolju, z namenom promocije ustvarjalnosti, vseivljenjskega uèenja in povezovanja. Projekt Kulturna šola je strukturiran piramidalno, in sicer se odvija na lokalni, regijski in dravni ravni, prek mree obmoènih izpostav Javnega sklada za kulturno dedišèino po vsej Sloveniji. Za naziv kulturna šola lahko kandidirajo osnovne šole, ki imajo izkazano dejavnost na vsaj petih podroèjih umetnosti, med katera spadajo glasba, gledališèe, lutke, folklorna dejavnost, film in video, ples, likovna in fotografska dejavnost, literatura in 154 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 31. zvezek varovanje kulturne dedišèine. Poleg tega morajo šole v kulturno udejstvovanje vkljuèiti veèje število uèencev in uèiteljev ter omogoèiti mentorjem izpopolnjevanje na podroèju kulturnega in umetniškega udejstvovanja. Šolske skupine morajo sodelovati na revijah, sreèanjih, festivalih in tekmovanjih, šole pa morajo redno prirejati kulturne dogodke za uèence ter kulturne programe za širšo lokalno skupnost (Kulturna šola, 2019). Slovenska glasbena olimpijada je dravno glasbeno tekmovanje, ki ga organizira Zveza Glasbene mladine Slovenije v sodelovanju z Akademijo za glasbo v Ljubljani in Konservatorijem za glasbo in balet Ljubljana. Namenjena je uèencem 7., 8. in 9. razreda osnovne šole, tekmovanje pa je sestavljeno iz treh delov, in sicer prvi del vkljuèuje slušni, pisni in izvajalski test. V drugem delu udeleenci izvedejo in interpretirajo vokalne skladbe, izbrane iz glasbene literature, v tretjem delu pa tekmovalci izvedejo avtorske skladbe, ki so jih ustvarili pred tekmovanjem. Prva Glasbena olimpijada za osnovnošolce in srednješolce je bila organizirana marca leta 2012, na dosedanjih osmih dravnih tekmovanjih pa je sodelovalo 306 uèencev in dijakov. Najboljši udeleenci so kot predstavniki Slovenije tekmovali tudi na bienalnih mednarodnih olimpijadah. Pogoj za prijavo na 9. Slovensko glasbeno olimpijado je predhodna udeleba na Šolski glasbeni olimpijadi, ki jo na posamezni osnovni šoli organizira tam delujoèi uèitelj glasbene umetnosti. Tekmovanje predstavlja izziv tako uèencem kot tudi njihovim mentorjem. Udeleenci imajo prilonost, da razvijajo in izrazijo glasbeno znanje, ustvarjalni potencial in lastne skladbe ter doivljajo pomembne glasbene izkušnje. Mentorji pa v èasu priprav na tekmovanje nadarjene uèence strokovno vodijo, jim nudijo èustveno oporo ter na tekmovalce prenašajo pozitiven odnos do glasbe in odprtost za ustvarjalno izraanje (Slovenska glasbena olimpijada, 2019). Razvijanje sporazumevalnih zmonosti s kulturno-umetnostno vzgojo (SKUM) je petletni projekt v katerega je vkljuèenih 53 kulturnih ustanov, 59 umetnikov in 32 partnerjev (od tega so 4 javni visokošolski zavodi, 1 javni raziskovalni zavod, 1 javni zavod ter 26 vzgojno-izobraevalnih zavodov). Temeljna cilja projekta sta: » - ugotoviti, koliko in na kakšen naèin vrtci in šole omogoèajo otrokom/mladostnikom stik z vrhunskimi umetniškimi izkušnjami; - razvijati didaktiène pristope in nove oblike povezovanja vzgojno-izobraevalnega dela z umetniškimi dejavnostmi ter pri tem vkljuèiti tudi manj uveljavljena podroèja umetnosti.«4 V projekt so vkljuèena naslednja podroèja umetnosti: likovna umetnost, plesna umetnost, knjievna vzgoja, uprizoritvena umetnost, glasbena umetnost ter vizualna umetnost in multumedija. Podroèje glasbene umetnosti temelji na ugotovitvi, da na razvoj glasbene sporazumevalne zmonosti otrok in mladine zelo spodbudno vplivajo avtentièna uèna okolja kot so koncertne dvorane, glasbeni ateljeji, snemalni studii in drugi prostori, kjer delujejo glasbeniki. Glasbeno uèenje tako poteka skozi avtentiène dejavnosti ter povezuje otroke, mlade, vzgojitelje in uèitelje z glasbeniki. Avtentièna okolja ter komunikacija v glasbenem jeziku pa pri otrocih in mladih spodbujajo ustvarjalnost, interpretacijske zmonosti, kritièno mišljenje in estetsko doivljanje (SKUM, 2019). 155 Špela Golobiè, KULTURNA VZGOJA NA PODROÈJU GLASBENE UMETNOSTI... 4 SKUM. https://www.skum.si/o-projektu/namen-in-cilji-projekta/ (4. 12. 2019). Zgledi iz tujine Pregled spletnih strani nekaterih odliènih tujih glasbenih ustanov, nam ponuja vpogled v pestro paleto glasbeno-izobraevalnih programov. Kot primer izpostavljamo Newyorško filharmonijo, saj ima izjemno razvito izobraevalno dejavnost, ki je pregledno predstavljena na spletni strani. Newyorška filharmonija je prve koncerte za mlade poslušalce priredila e leta 1883, najveèjo popularnost pa so koncerti za mlade poslušalce dosegli v šestdesetih letih 20. stoletja, ko je Leonard Bernstein z njimi gostoval v seriji televizijskih oddaj. Newyorška filharmonija pripravlja širok spekter inovativnih izobraevalnih programov, ki so na spletni strani kategorizirani glede na ciljne skupine poslušalcev. Osnovno poslanstvo glasbeno-izobraevalnih programov je pribliati simfonièno glasbo ljudem vseh starostnih skupin ter jim predstaviti njeno lepoto in moè. Glavni namen koncertov za mlade poslušalce je bil in ostaja vzbujanje zanimanja za glasbo pri mladih poslušalcih, postavljanje temeljev za vseivljenjsko uivanje ob glasbi ter vzbujanje elje in potrebe po obiskovanju koncertov (Golobiè, 2016). Znotraj Newyorške filharmonije deluje izobraevalni oddelek, v katerem deluje pet oseb, poleg tega pa pri izvedbi projektov sodeluje še 26 umetnikov – pedagogov, ki so sicer èlani orkestra Newyorške filharmonije. Spletna stran Newyorške filharmonije otrokom in mladim namenja interaktivni spletni program Kidszone! Online Learning, ki vkljuèuje številne aplikacije, igre in kvize, preko katerih otroci in mladi na atraktiven in sodoben naèin sprejemajo glasbene uène vsebine (Newyorška filharmonija, 2019). Zakljuèek Na podlagi zbranih informacij ugotavljamo, da je v nacionalnih raziskavah s podroèja kulturno-umetnostne vzgoje izraen pomen le-te za izboljšanje kakovosti izobraevanja, dviganje ravni kulturne zavesti, spodbujanje ustvarjalnosti pri otrocih in mladih, razvijanje posameznikovih potencialov ter razvoj drube kot celote. Kulturna vzgoja ima pomembno vlogo pri spodbujanju pozitivnega odnosa do glasbene umetnosti in ljudske glasbe ter prispeva k vzgoji estetske senzibilnosti in kritiènega vrednotenja med otroki in mladimi. Otroci in mladi imajo v Sloveniji številne monosti glasbenega udejstvovanja v okviru kulturno-umetnostne vzgoje, ki se odvijajo tako v osnovnih in nekaterih srednjih šolah kot tudi v kulturnih ustanovah. V slovenskem izobraevalnem sistemu je glasbena umetnost umešèena kot obvezni predmet v celotni vertikali osnovnošolskega izobraevanja, kjer dopolnjuje kulturno in socialno ivljenje, sooblikuje zdravo zvoèno okolje, pri otrocih in mladih pa spodbuja samodisciplino, kritiènost, ustvarjalnost, estetsko obèutljivost, umetniško izraanje ter sodelovanje v ojem in širšem drubenem okolju. Poleg tega imajo otroci in mladi monost aktivnega vkljuèevanja v glasbene dejavnosti v okviru izbirnih predmetov, pevskega zbora in glasbenega šolstva. Na podlagi zgodovinskega pregleda izvajanja mladinskih koncertov in predstav osrednjih slovenskih glasbenih institucij smo ugotovili, da so vse ustanove redno prirejale koncerte in predstave za mlado obèinstvo z namenom vzgajanja bodoèih obiskovalcev koncertnih in opernih prireditev in dvigovanja zanimanja za klasièno glasbo v najširšem krogu poslušalcev. Na nacionalni 156 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 31. zvezek ravni potekajo tudi številni partnerski kulturno-vzgojni projekti, ki vkljuèujejo veliko število kulturnih in vzgojno-izobraevalnih zavodov ter umetnikov, uèiteljev in uèencev. V sodobnem èasu je zvoèno okolje nasièeno z zvoènimi draljaji, glasba pa je dostopna preko razliènih elektronskih medijev, sodobnih komunikacijskih sredstev in digitalne tehnologije. Zato je izredno pomembno, da so otroci in mladi opremljeni z znanjem, ki jim omogoèa selektivno izbiro glasbenih vsebin. Newyorška filharmonija je odlièen primer filharmoniènega orkestra, ki s sodobnimi pedagoškimi pristopi spodbuja otroke in mlade, k aktivnemu glasbenemu udejstvovanju. Na spletni strani Newyorške filharmonije so namreè dostopne številne sodobne glasbene aplikacije, ki lahko sluijo kot odlièen uèni pripomoèki pri pouku glasbene umetnosti, saj otrokom in mladim na atraktiven naèin podajajo glasbene uène vsebine. ivimo v èasu digitalne preobrazbe in pred nami je izziv digitalizacije kulture. Pomembno je, da prepoznamo prilonosti, ki jih prinaša digitalna doba in jih uporabimo za priblievanje glasbene umetnosti mladim. Literatura Borota, B. (2008). Umetnost in glasba v spreminjajoèi se drubi. Glasba v šoli in vrtcu, let. XIII, št. 2–3, str. 3–9. Bucik, N., Poar Matijašiè, N., Pirc, V. (2011). Kulturno-umetnostna vzgoja: priroènik s primeri dobre prakse iz vrtcev, osnovnih in srednjih šol – dopolnjena spletna razlièica, Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport, Zavod RS za šolstvo, 2011. https://www. zrss.si/kulturnoumetnostnavzgoja/publikacija.pdf (4. 12. 2019). Budkoviè, C. (1995). Razvoj glasbenega šolstva na Slovenskem II. Ljubljana: Znanstveni inštitut Filozofske fakultete. Cankarjev dom. https://www.cd-cc.si/ (4. 12. 2019). Dnevi dejavnosti. Ljubljana: Nacionalni kurikularni svet, Strokovni svet Republike Slovenije, 1998. Glasbena mladina ljubljanska. http://www.gml-drustvo.si/ (4. 12. 2019). Glasbena mladina Slovenije. http://www.glasbenamladina.si/ (4. 12. 2019). Golobiè, Š. (2016). Vpliv umetniških programov osrednjih slovenskih glasbenih institucij na kulturni razvoj in orientacijo šolske populacije (Doktorska disertacija). Univerza v Ljubljani, Akademija za glasbo, Ljubljana. Grdina, I. (2002). Slovenska opera v Ljubljani. V Aman, T., Zavrl. M. (ur.). 110 let ljubljanske Opere. Ljubljana: SNG Opera in balet. Hrenjak, M., Vendramin, V. (2003). Kulturna vzgoja skozi otroško literaturo. Ljubljana: Mirovni inštitut. Hrenjak, M. (2004). Kulturna vzgoja: evalvacijska študija. Ljubljana: Mirovni inštitut. Hrenjak, M., Vendramin, V., Juranèiè, . (2005). Kulturna vzgoja: dostopnost kulture ter povezovanje med kulturo in izobraevanjem – iskanje konceptualnih in sistemskih rešitev. Ljubljana: Mirovni inštitut. 157 Špela Golobiè, KULTURNA VZGOJA NA PODROÈJU GLASBENE UMETNOSTI... Koter D. (2012). Slovenska glasba 1918-1991. Ljubljana: Študentska zaloba. Kulturni bazar. http://www.kulturnibazar.si/ (4. 12. 2019). Kulturna šola. https://www.jskd.si/kulsola/ (4. 12. 2019). Kulturna vzgoja – povezovanje med kulturo in izobraevanjem ter dostopnost kulture za otroke in mladino. (2006). Ljubljana: Ministrstvo za kulturo. Kuret, P. (2008). 100 let Slovenske filharmonije. Ljubljana: Slovenska filharmonija. Lešnik, I. (2009). Vokalna tehnika uèiteljev in kakovost petja uèencev v prvem triletju osnovne šole (Doktorska disertacija). Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta, Ljubljana. Luniæ, S. (2012). Repertoarne smernice Opere in baleta SNG Maribor med letoma 1919 in 2011 (Diplomska naloga). Univerza v Mariboru, Pedagoška fakulteta, Maribor. Nacionalni program za kulturo 2004–2007 (2004). Ljubljana: Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije. Nacionalni program za kulturo 2008–2011 (2008). Ljubljana: Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije. Nacionalne smernice za kulturno-umetnostno vzgojo v vzgoji in izobraevanju. (2009) https://www.zrss.si/zrss/wp-content/uploads/nacionalne_smmernice_za_kult_umet_ vzgojo_slo-1.pdf (4. 12. 2019). Newyorška filharmonija. https://nyphil.org/ (4. 12. 2019). Peèjak, S., Borota, B., Bucik, N., Delak, M., Karim, S., Korošec, H., Peštaj, M. in eleznik, A. (2009). Uèinki naèrtne kulturne vzgoje na kulturno dejavnost uèencev v osnovnih šolah: Predlog modela kulturno-umetnostne vzgoje, Ljubljana: Filozofska fakulteta. Razširjeni program osnovnošolskega izobraevanja. Pevski zbor (2003). Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo, znanost in šport, Zavod RS za šolstvo. Sicherl - Kafol, B., Denac, O., Denac, J., Zalar, K. (2015). Naèrtovanje ciljev glasbene vzgoje na uènih podroèjih. V Hozjan, D. (ur.). Aktivnosti uèencev v uènem procesu. Koper: Pedagoška fakulteta, str. 479–498. Simfonièni orkester RTV Slovenija. http://www.rtvslo.si/simfoniki/orkester.php (4. 12. 2019). SKUM. https://www.skum.si/ (4. 12. 2019). Slovenska filharmonija. http://www.filharmonija.si/ (4. 12. 2019). Slovenska glasbena olimpijada. http://www.glasbenamladina.si/?p=4777 (4. 12. 2019). SNG Maribor. http://www.sng-mb.si/ (4. 12. 2019). SNG Opera in balet Ljubljana. http://www.opera.si/ (4. 12. 2019). Šarec, V. (2005). Vzgojno-izobraevalna vloga Radia Ljubljana od ustanovitve leta 1928 do leta 1941 (Magistrsko delo). Univerza v Ljubljani, Akademija za glasbo, Ljubljana. 158 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 31. zvezek Šramel Vuèina, U. (2010). Orkestrska poustvarjalnost v Ljubljani med obema vojnama. (Doktorska disertacija). Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta, Oddelek za muzikologijo, Ljubljana. Uèni naèrt. Program osnovna šola. Glasbena vzgoja (2011). Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport, Zavod RS za šolstvo. Uèni naèrt. Izbirni predmet. Program osnovna šola. Ansambelska igra, Glasbena dela, Glasbeni projekt (2004). Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo, znanost in šport, Zavod RS za šolstvo. Uèni naèrt. Izbirni predmet. Program osnovna šola. Klaviatura in raèunalnik (2005). Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport, Zavod RS za šolstvo. Uèni naèrt. Neobvezni izbirni predmet. Program osnovna šola. Umetnost (2013). Ljubljana: Ministrstvo za izobraevanje, znanost in šport, Zavod RS za šolstvo. WU, Li-Ying. 2004. A Descriptive Analysis of the Education Department and Educational Programs at the Los Angeles Philharmonic. (Doktorska disertacija). Florida: State University. Zakon o glasbenih šolah. Uradni list Republike Slovenije, št. 81/2000, 2006, Zakon o glasbenih šolah (ZGla-UPB1), str. 8673. http://www.uradni-list.si/1/objava.jsp?urlid=200681&stevilka=3536 (4. 12. 2019). 159 Špela Golobiè, KULTURNA VZGOJA NA PODROÈJU GLASBENE UMETNOSTI... Summary Arts education plays an important role in improving the quality of education, raising the level of cultural awareness, promoting creativity in children and young people as well as in the development of each individual`s potentials and the development of society as a whole. Several national and international documents and studies highlight the importance of arts and cultural education and underline the need for continued systematic development of the field. Arts education has also an important role in encouraging positive relationship to classical and traditional music and helps develop aesthetic sensibility and critical evaluation skills among children and adolescents. In addition, there are many possibilities for children to participate in musical activities. Within the arts and cultural education that takes place both in elementary schools and music schools as well as in cultural institutions. Following the examples of contemporary teaching methods, teaching environment is moving outside the classroom in authentic places for experiencing music, such as concert halls, operas, theatres and other concert venues, which stimulates important processes of socializing children to different types of music and different sound environments. Artistic programs of the central Slovenian musical institutions include a number of programs aimed at school aged population which make it possible for children and young people to come into contact with musical arts and take care of the education of future generations of listeners. The societies Jeunesses Musicales Slovenia and Jeunesses Musicales Ljubljana in question even today systematically foster concert offers for young listeners, moreover, they give ground to talented young musicians (often a large part of the concert) who thus receive important concert experience. The survey covers five Slovenian musical institutions, namely the Slovenian Philharmonic Orchestra, the Symphony Orchestra of RTV Slovenia, the Slovenian National Theatre Opera and Ballet Ljubljana, Slovenian National Theatre Maribor and Cankarjev dom. Artistic programs of the central Slovenian music institutions influence the cultural development of school population and guide children and young people towards artistic, quality music. The activity of New York Philharmonic orchestra in addition to the concerts for young audiences and young musicians includes also interactive educational web programs Kidszone! Online Learning allowing the orchestra to connect with the widest circle of listeners on the atractive way. 160 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 31. zvezek