kontinuiteto med I. in X. stoletjem. Seveda ta kontinuiteta verjetno tudi obstoja, toda ne pri Slovanih, temveč tam, od koder so Slovani dobili ne­ posredno pobudo za izdelovanje takšnih objektov. Ker pa tudi takšni ob­ stojajo, bo prva naloga ugotoviti, od kod so bili importirani. Tako bomo pa dobili čvrst temelj, kje naj iščemo njih prejšnji izvor. j g orogec Jovan Kovačevič: Prilozi rešavanju postanka i razvoja južn o s 1o ve n s k o g zlatarstva i zlatarskih pro­ izvoda u ranom srednjem veku (Istoriski glasnik, Organ lsto- riskog društva NR Srbi je, 3— 4, 1950, str. 3—84, tekst s francoskim povzetkom 49—50, risbe 51—84). Vprašanje pojava in razvoja zlatarstva v zgodnjem srednjem veku v Jugoslaviji je med najbolj zanimivimi in doslej se ga je vsaj mimogrede, bo­ disi neposredno ali pa posredno, dotaknilo že večje število delavcev na polju staroslovanske arheologije. Sedaj je ponovno načel to pomembno vprašanje avtor v zgornji razpravi, ki je vsebinsko razdeljena na nekaj delov. V »uvodu« precej obširno razpravlja o terminologiji, omejuje se pa le na uporabo terminov »starohrvatski in starosrbski«, ki so se udomačili v naši literaturi. Končni sklep avtorja v tem vprašanju je: predmeti mate­ rialne kulture, ki bi se mogli imenovati »staro ali pa »proto« hrvatski, srbski, itd. morajo biti starejši od definitivne razčlenitve družbe na razrede, dalje morajo biti razširjeni samo na teritoriju, na katerem živi eno pleme in morajo biti izdelani od pripadnikov plemena, na čigar področju so se našli. Y I. oddelku prehaja avtor na vprašanje nastanka zlatarske obrti. Na temelju pisanih virov in mnenja raznih avtorjev prehaja avtor razprave nato k polemiki s Karamanom, kjer skuša pobijati Karamanovo naziranje, ki je postavil začetke zlatarstva v IX.—X. stoletje, medtem ko se avtor sam sklada z naziranjem Račkega in Niederla. V zvezi s tem prehaja avtor tudi na vprašanje pripadnosti keszthelyske kulturne skupine, ki jo pripisuje v glavnem Avarom (str. 8). V tem oddelku se dotika avtor tudi vprašanja zveze med ilirsko in slovansko kulturo v Jugoslaviji, kjer navaja celo vrsto baje sorodnih momentov(?). Iz vsega bi bilo možno napraviti sklep, ki ga tu avtor ni jasno formuliral. Tako: da imajo mnogi slovanski objekti svoj izvor v ilirski kulturi VI.—IV. stoletja pred n. e. Zlatarska obrt pri Južnih Slovanih začenja šele po X. stoletju, prej pa moramo vse take objekte pri­ pisati domači delavnosti. Keszthelysko kulturno skupino moramo pripisati Avarom, čeprav so posamezne objekte lahko uporabljali tudi Slovani. To bi utegnili biti vsi glavni sklepi, kar jih je mogoče izluščiti iz dokaj ne­ srečno povezanih posameznih odstavkov, kjer avtor od avaroslovanske kul­ ture prehaja na ilirsko, takoj pa zopet na XI. stoletje itd. V II. oddelku pri­ naša avtor kataloški popis lokalitet in predmetov, vendar se je omejil le na objekte dalmatinske kulturne skupine in njih razširjenost tudi izven ožjih meja Dalmacije, medtem ko za uhan z jagodami prinaša tudi lokalitete v Rusiji, Srednji Evropi itd. Uhan z jagodami mu je v vsem tem oddelku tudi glavni objekt, zaradi česar poleg uhana z rozetami prinaša ves njegov popis, medtem ko mu služijo drugi objekti samo včasih mimogrede za datacijo. V III. oddelku objavlja nekaj etnografskega gradiva, a v IV. nekaj gradiva na likovnih predstavah srednjega veka. Toda tudi v teh oddelkih se drži le uhana z jagodami. V V. oddelku govori o teritorialni razširjenosti uhana z jagodami in uhana z rozetami. V VIL (VI. oddelek v razpravi manjka) oddelku podaja avtor svoje kronološke sklepe, ter navaja, da so se uhani z - jagodami uporabljali od XI. do XV. stoletja in da jih pred tem ni bilo. V zadnjem, VIII. oddelku pa avtor le sklepa, da se gradivo, ki ga je podal, ne more imenovati starohrvatsko glede na njegovo že v uvodoma podano definicijo in da starohrvatska oziroma dalmatinska kulturna skupina ne obstoji, temveč je naloga nadaljnjega raziskovanja, da ugotovi, kakšen nakit so uporabljali v Dalmaciji od VIII.—X. stoletja. Razprava bi imela veliko večji znanstveni pomen, če bi bila napisana v nekoliko manj polemičnem tonu, ki se vleče skozi vse oddelke. Glavna ost je obrnjena proti Karamanu in njegovim sklepom, ki jih je postavil za dalmatinsko-hrvatsko kulturno skupino. Karaman je pa kljub raznim avtor­ jevim napadom le bil tisti, ki je največ storil v staroslovanski arheologiji Jugoslavije in je bil tudi tisti, ki se je dolgo časa edini ukvarjal s tem ob­ dobjem. Nesporno bo treba sčasoma mnoge njegove teze izpopolniti ali pa celo spremeniti, vendar so v času, ko jih je postavil spričo gradiva s ka­ terim je razpolagal, povsem ustrezale stanju tedanje znanosti. Nikakor pa tega ne moremo trditi o raznih avtorjevih tezah in sklepih. Mislim, da bi avtor veliko več dosegel s svojo razpravo, ako ne bi tako očitno zašel v polemični ton in pobijanje Karamanovega, še danes v mnogih primerih zelo dobro utemeljenega gledišča, z nekakšnimi lastnimi, nedokazanimi in tudi napačnimi hipotezami. Kakor je razpravi na škodo način podajanja, tako tudi naslov ne ustreza vsebini razprave. Avtor ni dal nikakršnih pri- logov »reševanju postanka i razvoju južnoslovenskog zlatarstva i zlatarskih proizvoda u ranom Srednjem veku«. Razen enega oddelka »O postanku zlatarskog zanata« (str. 5—10), kjer se spušča v polemiko s Karamanovo tezo, ki pravi, da je zlatarstvo začelo že poprej kakor so pa trdili Rački in Nie- derle, kjer se nadalje spušča v polemiko s Karamanovo tezo o keszthelyski kulturi in kjer nato išče analogije za posamezne slovanske objekte v ilirski materialni kulturi, se avtor nikjer več ne dotika vprašanja začetkov in razvoja zlatarstva v Jugoslaviji. Rdeča nit, ki se vleče skozi celo razpravo pa je, ali obstoja dalmatinska kulturna skupina ali ne. Avtorjev namen je bil, da izključi to kulturno skupino kot samostojno in da posamezne ob­ jekte datira v kasnejši čas, kakor so jih doslej datirali. Mislim, da bi temu primeren moral biti tudi naslov, ker je avtor v razpravi zasledoval popol­ noma drug cilj, kakor ga je navedel v naslovu. Kljub tej rdeči niti so pa posamezni oddelki v razpravi med seboj zelo slabo povezani, ker preskakuje avtor z enega predmeta na drugega. Ako izpustimo vse negativne momente v tej razpravi, ostanejo tudi nekatere dobre strani in tudi koristni odstavki. Med najboljše spada vse­ kakor katalog materiala ki sicer ni popolen, a nam vendar le podaja izredno zanimivo podobo. K sreči avtor ne navaja vedno le uhana z jagodami, ki mu predstavlja glavni problem, temveč navaja pri večini najdišč tudi celotni m a t e r ia l, k o lik o r g a je m o g e l z b r a t i, n a jv e č p o lit e r a t u r i, a z a S r b ijo in V o jv o d in o tu d i p o m u z e jih . P o le g k a t a l o g a j e v r a z p r a v i t u d i n e k a j p r a v u m e s tn ih v p r a š a n j, n a js i je n a t a v p r a š a n ja a v t o r p o d a l z a d o v o ljiv o d g o v o r a l i n e. V z a d n je m č a s u se n e k a k o m n o ž ijo r a z p r a v e , o b r a v n a v a jo č e s t a r o ­ s lo v a n s k o o b d o b je , k i p r in a š a jo v e d n o s k o r a j e n a k e tr d itv e , z g r a je n e n a n a p a č n ih te m e ljih . T u d i n a š a v t o r je n a p is a l ž e d r u g e r a z p r a v e , v k a te r ih p r in a š a v e d n o e n e in is te n e d o k u m e n tir a n e te z e . V e r je tn o v v e ri, d a je n je ­ g o v o g le d iš č e to č n o , j i h j e p r e v z e l t u d i v s v o jo n o v o r a z p r a v o , n i p a p o n o v n o k o n tr o lir a l to s v o je g le d iš č e . Ž e n a r a z n ih m e stih se m o p o z o r il n a n e p r a v il n o s t m n o g ih t a k š n ih in p o d o b n ih g le d iš č , k l j u b t e m u b o m to s t o r il š e e n k r a t , z a d n jič . P r e d n o p a se s p u s t im v n a v a ja n je n a p a č n o p o s t a v lje n ih t r d it e v in n a n e k a t e r e d r u g e p o m a n jk lj iv o s t i , s e m o r a m d o t a k n it i tu d i g l e ­ d iš č a , k i g a z a v z e m a a v t o r g le d e n a i z r a z a » s t a r o h r v a t s k i in s t a r o s r b s k i « . A v t o r je b il g o to v o u p r a v ič e n z a s t a v it i to v p r a š a n je , p r e d v s e m k e d a j se s m e jo u p o r a b it i iz r a z i, k i o z n a č u je jo t u d i e tn ič n o p r ip a d n o s t p r e d m e to v m a t e r ia ln e k u ltu r e . V p r a š a t i p a m o r a m o tu d i, k e d a j so z a č e li u p o r a b l ja t i t a k š n e iz r a z e ? S k o r a j v s i so n a s t a li t e d a j k o so se p o s a m e z n i n a r o d i še b o je v a li z a s v o jo k u ltu r n o in p o litič n o s a m o s t o jn o s t . T a k o b i s t e g a g l e d iš č a im e li tu d i n e k a k š n o p r a v i c o o b s t a n k a . T o j e n e m a r a u p o š t e v a l tu d i a v t o r , k i s ic e r n e t e r ja p o p o ln o iz k lju č it e v t a k ih iz r a z o v , v e n d a r p a jim p o s t a v l ja n e k e m e je . G l a v n a n je g o v a z a h t e v a j e , d a m o r a b it i p r e d m e t , k i b i se la h k o im e n o v a l » s t a r o a li p r o to « s r b s k i, h r v a t s k i, s t a r e jš i o d d e f i­ n itiv n e r a z č le n itv e d r u ž b e n a r a z r e d e , d a m o r a b iti r a z š ir je n s a m o n a t e r i­ t o r iju , k je r n e k o p le m e p r e b iv a in d a m o r a b it i iz d e la n o d p r e d s t a v n ik o v t e g a p le m e n a . A v t o r je v a tr d ite v , d a iz g u b e p r e d m e ti m a t e r ia ln e k u lt u r e e tn ič n i p e č a t p o r a z č le n it v i d r u ž b e n a r a z r e d e , je s a m o d e lo m a to č n a . F e v d a le c re s d a n e u p o r a b l ja p r e d m e te p o o k u s u in o b ič a jih s v o je g a n a r o d a in s v o je g a k r a ja , te m v e č p o o k u s u s v o je g a r a z r e d a . T o d a t a k š n ih fe v d a ln ih o b je k t o v im a m o b o r e m a lo . N a lo g a a r h e o lo g ije p a n i le , d a r a z is k u je k u lt u r o f e v d a lc a to je p re d m e te , k i jih je o n u p o r a b lja l. R e s je tu d i, d a v p l iv a jo t a k š n i fe v d a ln i p r e d m e ti v č a s ih n a iz d e la v o p r e d m e to v n e fe v d a lc e v . T o d a to se d o g a ja s č a s o m a , n a jb o l j v m e stih in še le p o te m tu d i n a d e ž e li. S t e g a g le d iš č a m islim , d a t a d e l a v t o r je v e g a s k le p a n i p o v se m to č n o fo r m u ­ l ir a n . A v t o r je v a z a h t e v a p a , d a n a j b o p r e d m e t r a z š i r j e n s a m o n a p o d r o č ju n e k e g a p le m e n a , je p a n e v z d r ž n a . V r e sn ic i ta k š n ih o b je k t o v n i a l i p a s k o r a j n i. A v t o r s ic e r n a v a ja k o t p r im e r S o b ro č e k , iz d e la n iz p lo č e v in e , r a z š ir je n n a P o ljs k e m , t o d a če n e k o lik o p o b liž e r a z m o tr im o t a p r im e r , v id im o , d a g a p r a v z a p r a v n e b i s m e li u p o r a b it i. A v t o r p o z a b lja , d a je t a o b r o č e k m l a jš i o d X . s t o le t ja , s te m p a je n a v z k r iž s s v o jo p r v o z a h te v o . P o le g t e g a p a n i n ik je r d o k a z a n o , d a so g a u p o r a b l ja l i r e s le S t a r o p o lja k i, k e r je o b r o č e k r a z š ir je n tu d i p o Š le z iji in ž e t u d i s te m iz g u b i p r a v ic o d o s v o je g a n a z iv a . Š e m a n j je p a s p r e je m ljiv a a v t o r je v a z a h t e v a , d a m o r a b iti p r e d m e t iz d e la n s a m o o d p r ip a d n ik a p le m e n a , n a č i g a r p o d r o č ju je r a z š ir je n . N e s p o r n o je , d a im p o r t ir a n i t u ji p r e d m e ti n e š t e je jo . T o d a o d k o d d o b iti d o k a z , d a je k a k p r e d m e t iz d e la l p r a v d o m a č i d e la v e c , n e p a m o r d a p r ip a d n ik s o s e d n e g a plemena? S to je pa povezana še druga avtorjeva zahteva, namreč da: »Predmet se može smatrati staro ili protosrbskim samo onda kad ima onakav oblik kakav je bio kad su ga Srbi prvi put upotrebili.« (str. 4 in sl.). S tem so seveda vse nadaljnje razvojne stopnje, četudi bi ustrezale drugim avtorjevim zahtevam, izključene od takšnega naziva. Vendar pa bi tu bilo potrebno zastaviti drugo, bolj umestno vprašanje: kdaj so se namreč Slovani začeli v Jugoslaviji zavestno deliti na plemena in kdaj imamo tudi v Jugoslaviji točno diferenciacijo, ki jo je zavestno uporabljalo ljudstvo in kdaj so obstojale že tako velike razlike, da smemo govoriti o plemenskih razločkih. Sam n. pr. zagovarjam povsem drugo gledišče, ki ga sicer nikomur ne vsiljujem, a ga tu navajam le v ilustracijo. Skoraj do razčlenitve družbe na razrede so bile etnične razlike med slovanskimi plemeni v Jugoslaviji še tako majhne, da celo to obdobje mirno lahko imenujemo »staroslovansko« periodo. Šele nato bi smeli uporabljati tudi ožjo etnično pripadnost. V glavnem se držim tega svojega gledišča, vendar pa nikomur ne zamerim, ako iz kakršnega koli vzroka uporablja izraze, ki označujejo že pred X. sto­ letjem ožjo etnično pripadnost. Tudi takšni izrazi se bodo namreč sčasoma sami po sebi spremenili. Toda argumetov in predlogov, ki jih prinaša avtor, kdaj bi bilo mogoče uporabiti tak izraz ali ne, ne morem sprejeti, ker so napačno postavljeni in tudi napačno formulirani ter se pobijajo tudi sami. Ako se ozremo na celo avtorjevo dokazno gradivo, bi bila veliko krajša in tudi primernejša definicija, da se takšni izrazi sploh ne morejo ali pa ne smejo uporabljati, ker v resnici nimamo nobenega objekta, ki bi ustrezal vsem avtorjevim zahtevam in so zatorej vsi taki izrazi iluzorni. Seveda je prav tako iluzorno danes zahtevati, da se takšni izrazi popolnoma izključijo povsod (mišljena je prav tako Srednja Evropa, Rusija itd.) le na željo posameznika. Vpoštevati moramo namreč, da pogosto razne definicije ne pomagajo veliko, temveč čas in razvoj. Pri vprašanju začetka zlatarske obrti v Jugoslaviji, uvršča avtor ta začetek v XI. stoletje, kot staro in solidno mnenje, kakor se sam izraža, kajti postavila sta ga Rački in Niederle. Poleg zgodovinskih virov bi se avtor rad oprl tudi na arheološke. Njegov zaključek je, da pred belobrdsko in kottlaško kulturno skupino zlatarska obrt v Jugoslaviji pri Slovanih ne obstoji, pač pa le tako imenovana delavnost (str. 10). Po avtorju spada tudi keszthelyska skupina v skupino domače delavnosti, ker imajo n. pr. zapone keszthelyske skupine neprešteto vrsto variant ter mnogo večjo svobodo pri izdelovanju. Nemara tu avtor napačno formulira izraz in pojem obrti sploh. Za obrtno izdelovanje ima poleg tako imenovanih mestno obrtnih izdelkov le še izdelavo in razmnoževanje šabloniziranih tipov nakita. Tako naziranje je povsem napačno. Tudi podeželski zlatarji-kovači, kakor jih pravilno imenuje avtor, spadajo v skupino obrtnikov. Seveda je pa utegnila biti tehnična izdelava različna. Nikakor ne bi mogel zato trditi, da bi kljub pre­ cejšnim razločkom in pisanosti objektov mogli pripisati objekte heszthelyske ali pa celo starejše martinovske materialne kulture samo domači delavnosti. Pri teh vprašanjih nikakor ne smemo vpoštevati le eno vrsto nakita, kakor to dela avtor, temveč vse izdelke, pa naj predstavljajo nakit ali pa praktično uporabne predmete, vštevši keramiko. V okviru vseh takih izdelkov pa bo videl tudi avtor, da tudi nakita, obsegajočega razne uhane, spone, jezičke pasic, okove, zapone in drugo ni mogel izdelovati vsak posameznik zase. Saj moramo računati že v halštatskem in latenskem obdobju tudi na obrtne, ne samo na domače izdelke. Kar se tega tiče, naj bi upošteval avtor tudi mnenja drugih avtorjev, ki so precej raziskovali tudi to vprašanje (Ribakov, J. Wer­ ner, Eisner, Poulik, Kostrzewski in drugi). Avtor pa uporablja le Niederla in sicer celo eno njegovih starejših del. Toda čeprav je Niederle storil doslej morda največ za slovansko arheologijo, je vendar treba danes z razvojem arheologije izpopolniti že mnogo njegovih mnenj. Iz raznih vzrokov, ki jih tu ne bom navajal, ker so lahko vsakemu, kdor dela na slovanski arheologiji, že znani, nikakor ni mogoče sprejeti avtorjevo tezo, to je da imamo pri Južnih Slovanih opraviti z zlatarsko obrtjo šele v kottlaški in belobrdski kulturni skupini. Avtor relativno precej obširno razpravlja o etnični pripadnosti keszthe- lyske kulturne skupine. Pri tem prihaja do sklepa, da keszthelyske arheo­ loške skupine v celoti ne moremo uvrstiti med izdelke slovanskega zlatarstva (str. 9). Zgodovinski viri, pomanjkanje živalskega stila v današnji »folklori« in pa naključje, da se izven avarske države nahaja samo v Dalmaciji keszthelyski material, mu potrjuje tezo, da so bili Avari glavni nosilci keszthelyske skupine (str. 8). Da pripadajo vsi izdelki keszthelyske, oziroma avaro-slovanske kulturne skupine samo Slovanom, tega ni še nihče nikdar nikjer trdil. Keramični izdelki, okrašeni z valovnico, na katere se sklicuje Karaman, češ da so v avaro-slovanski skupini, tudi v resnici pripadajo Slovanom, čeprav avtor dvomi o pravilnosti tega naziranja. Toda zanikati Slovanom skoraj popolnoma delež pri izdelovanju objektov materialne kulture v tej skupini, kakor to dela avtor, je danes nekoliko drzno, oziroma nekoliko zastarelo. Avtorju menda niso znana gledišča Schranila, Eisnerja, Niederleja, Poulika, Budimskega-Krička in dr. Avtor tudi ne vé, da je bil živalski stil Slovanom znan že pred avaro-slovansko kulturno skupino. Tako ga imamo v martinovski kulturi. Ne bom trdil, da je živalski stil keszthe­ lyske kulture isti, kakor so ga mogli Slovani prinesti s seboj. Toda čeprav je živalski stil v slovanskih kulturah v glavnem nekaj tujega, so ga vendarle sprejeli in tudi uporabljali. Njegove ostanke imamo tudi še v kottlaški kulturni skupini. Nekoliko je čudna avtorjeva definicija, ko pravi, da »životinjski stil u svakom slučaju, nije bio u potpunosti ovladao slo­ venskim folklorom toga vremena jer slovenski zlatari nisu isključivo primili na sebe izradu keszthelyskog nakita«. Že pri tej nejasni formulaciji je težko razpravljati dalje. Poleg tega pa sledijo tej definiciji še druge, mnogo bolj porazne, dokaj sorodne mnenju madžarskih arheologov, ki tudi belo- brdsko kulturo zanikajo Slovanom, ker je njihov namen ovreči obstoj Slovanov v Panonski ravnini. Avtor sicer te želje ni imel, toda nezadostno dokumentirane in prav slabo postavljene izjave v njegovem gledišču lahko samo povečajo že tako precejšnjo zmedo. Z a n im iv o je tu d i a v t o r je v o m n e n je , d a v a lo v n ic a n a k e r a m ik i n e m o re e tn ič n o o p r e d e liti p r ip a d n o s t k e s z th e ly s k e k u lt u r e . T o je p o v s e m to č n o . In to t u d i n ih č e n i t r d il (a v to r s ic e r c it ir a K a r a m a n a , v e n d a r g a n i r a z u m e l). T o č n o je tu d i, d a je v a lo v n ic a že n a k e r a m ik i k a s n e a n tik e . J e p a še tu d i n a d r u g ih m e stih . V e n d a r p a je p r e c e jš n ja r a z l ik a t a k o v iz d e la v i, f a k t u r i in o b lik i t is tih p o so d , n a k a t e r ih se p o j a v l j a v a lo v n ic a m e d k a s n o a n t ič n im i in s lo v a n s k im i n a jd b a m i. Z a to je re s, d a k e r a m ik a v k e s z th e ly s k i k u lt u r n i s k u p i n i n e m o r e r e š it i v p r a š a n ja ce le s k u p in e , p a č p a la h k o r e š i v p r a š a n je p r ip a d n o s t i g r o b a , v k a te r e m je n a jd e n a . A v t o r t u d i p r i te m v p r a š a n ju sa m o n a s p lo š n o t e o r e tiz ir a , n e p o g lo b i se p a v v s e b in o p r o b le m a in m a t e r ia la . P o s e b n a a v t o r je v a z n a č iln o s t p a je v p o v e z o v a n ju I lir o v o z ir o m a ili r ­ s k e g a m a t e r ia l a s s lo v a n s k im , p o v e z o v a n je , k i g a je u p o r a b il t u d i že d r u g o d . P o g le jm o n e k a te r e p r im e r e : » S - n a u š n ic a s e j a v l j a i k o d I l i r a n a n e k r o p o li n a G la s in c u .« (str. 8). » O g r lic e o d u v ije n e ž ic e — to r q u e s , j a v l j a j u se t a k o d je n a ilir s k im n e k r o p o la m a , n . p r. J e z e r in e , isto k a o i u o b la s t i d a k o g e t s k e k u lt u r e . O v e p a k o g r lic e n a r o č it o s u č e ste u b e lo b r d s k o j a r h e o lo š k o j g r u p i.« » N a u š n ic e s a d u g m a s t im z a v r š e t k o m , k o je s u v e o m a č e ste u k e t l a š k o j i b e lo ­ b r d s k o j g r u p i n a d je n e s u n a ilir s k im n a la z iš t im a u D o n jo j D o lin i i G la s in c u — lo k a lit e t P o d p e ć in e .« l t d . N i m i z n a n o , k a k o j e p r iš e l a v t o r d o te h o b je k t o v , k e r m i n is o z n a n i n ik je r v ilir s k i k u lt u r i. S - o b r o č k i se p r i S lo v a n ih j a v l j a j o že z e lo k a s n o . P r i I lir ih k a k o r t u d i v a n t ik i m i p a n is o z n a n i n ik je r . O g r lic e , iz k o t t la š k e in b e lo b r d s k e k u lt u r n e s k u p in e r a z e n im e n a n im a jo n ič s k u p n e g a , n e g le d e n a te h n ič n o d e lo , n e p o o b lik i, n e p o n a č in u p r it r je v a n ja , z ilir s k im i to r q u e s i. T u d i o b r o č k o v , v e r je tn o s s to ž c i n a k o n c e h , p o se b n o r a z š ir je n ih v k o t t la š k i k u lt u r n i s k u p in i, n i n ik je r v i lir s k i m a t e r ia ln i k u lt u r i, v s a j m e n i d o s le j n is o b ili n ik d a r z n a n i. Itd . M islim , d a b i b ilo p r i t a k o v a ž n e m p r o b le m u in d o k a z o v a n ju n u jn o p o tre b n o , p o z n a t i v s a j p o v r š n o m a t e r ia l, k i g a u p o r a b l ja š , n e p a e n o s ta v n o n a š t e v a t i k a k r š n e k o li o b je k te , k i m e d s e b o j n im a jo n iti p o o b lik i n o b e n e s o r o d n o s ti. A v t o r je v a ž e l ja je b ila p a č , d a n e k a k o n a s iln o d o k a ž e , d a so S lo v a n i p r i s v o je m p r ih o d u n a B a l k a n p r e v z e li o d I lir o v m n o g e o b lik e n a k it a , te h n ik o d e la itd . N a jb o lj č u d n o p a je , d a n e g le d a n a n ik a k r š n o k o n tin u ite to . I lir s k i o b je k t i, k i jih a v t o r n a š t e v a , s p a d a jo n e k a k o v V I. d o I I I . s t o le t je p r e d n. e. S lo v a n s k i p a s p e t p r i p a d a jo č a s u X . s t o l e t ja n . e. T o d a to a v t o r j a n iti m a lo n e m o ti p o le g t e g a , d a n iti s o r o d n o s t i v o b lik a h n i in d a ji h n ik d a r n i b ilo . V k a t a lo š k e m d e lu n a v a j a a v t o r lo k a lit e t e z g r o b im p o p is o m n a jd e n ih p r e d m e to v , te r jih t ip o lo š k o r a z v r š č a . P r i te m d a j e m n o g im p re d m e to m , p o s e b n o u h a n o m z ja g o d a m i, p o s e b n a im e n a , k a k o r n . p r . u h a n s p a s k e g a t ip a , u h a n k ije v s k e g a t ip a , u h a n k u t u r g u r s k e g a t ip a , u h a n z g o d n je b e lo - b r d s k e g a t ip a , u h a n d e s p o t o v a č k e g a t ip a , u h a n č e š k e g a t ip a , u h a n b is k u p - s k e g a t ip a , u h a n p o lo v e c k e g a t ip a itd . N a z iv e , k i jih je a v t o r s e d a j u p o r a b il, b i v s e k a k o r m o r a l r a z lo ž iti, t e g a p a n i sto r il, č e p r a v so s e d a j p r v ič u p o ­ r a b l je n i v ju g o s lo v a n s k i lit e r a t u r i, m n o g i p a t u d i p r v ič v a r h e o lo g iji sp lo h . S ic e r je p a t r e b a t u d i p o s t a v it i v p r a š a n je , a l i je u m e s tn o u p o r a b l ja t i t a k š n e n a z iv e , k i k a ž e jo ž e s a m i p o s e b i n a n e k a k š n o r a h lo p o v e z a v o , k i n i n iti d o k a z a n a . P r e d v s e m s o t u v z e t i u h a n i p o r u s k ih n a jd i š č i h , o d k a t e r i h p a n a š i k l ju b v s e j s o r o d n o s ti n iso o d v isn i, č e p r a v b i a v t o r v n a d a ljn je m d e lu s v o je r a z p r a v e r a d d a k a z a l. T o d a n a j s i so n a z iv i k a k r š n i k o li že, j e t r e b a tipološko točno označiti obliko in vzrok, zakaj jih tako označujemo, posebno še, ako so ti nazivi novi. Dobro bi bilo načeti tudi vprašanje uhanov kutur- gurskega, zgodnje belobrdskega, češkega, bolgarskega, orhomenoskega in dr. tipov, ki ne ustrezajo vedno nazivu, a je kazno, da jih želi avtor povezati bodisi s tistimi kulturami, bodisi vsaj s tistimi pokrajinami. To se posebno vidi v oddelku, kjer navaja avtor »teritorialnu razprostranjenost pojedinih tipova« in kjer navaja najdišča posameznih tipov cele Evrope. Zanimivo pa je, da niti en tip ne označuje kot »dalmatinski«, čeprav bi za to imel vso pra­ vico. Sorodne ali celo identične oblike nesporno res obstojajo včasih na geo­ grafsko zelo oddaljenih področjih. Seveda pâ s tem še ne moremo trditi, da so takšni uhani istega izvora ali pa da je bilo nekje skupno središče, iz ka­ terega so se širili. To je posebno jasno vidno pri uhanih z jagodami, ki imajo nekaj glavnih žarišč, okoli katerih se nato dalje razvijajo in širijo. Da pri tem nastajajo včasih tudi povsem iste oblike na isti podlagi je povsem raz­ umljivo in celo neizbežno. Kljub temu pa obstojajo med njimi le tipološki različki, ki so razumljivi samo v okviru posameznega ožjega žarišča. Avtor skuša tudi datirati uhane z jagodami z raznih lokalitet. Glavno oporo mu dajejo najdbe, ki so datirane z novci. Kjer pa ni novcev, se opri- jemlje tudi drugih momentov. Tako datira uhane z jagodami iz Lišana na enem mestu po belobrdskem privesku v čas od X.—XII. stoletja (str. 47), na drugem pa zopet isti uhan na isti podlagi od IX.— XIII. stoletja (str. 15). Uhan iz Mravincev, ki so ga našli z S-obročkom, naj bi bil po avtorju mlajši, ker trdi, da se S-obročki javljajo šele od X. stoletja. Zanimiva je tudi avtorjeva trditev na drugem mestu, ko pravi, da se celo grobišče v Mravincih ne more datirati pred X. stoletje, ako je ta S-obroček res najden v grobu. Podobno izvaja tudi druge datacije, ki pa niso vedno zanesljive, medtem ko so včasih celo nerazumljive. Že njegova trditev, da mora biti grobišče v Mravincih zaradi S-obročka iz časa po X. stoletju, je nekoliko čudna. Avtor bi smel trditi to le za grob, v katerem je najden tale S-obroček, ne pa za celo grobišče. Dalje tudi ni točna njegova trditev, da se S-obročki javljajo šele od X. stoletja (str. 48). Nasprotno, danes smemo trditi le, da so bili S-obročki v X. in XI. stoletju med Slovani najbolj razširjeni. Znani so pa tudi že iz zgodnejših časov. Avtor datira dalje spaski tip uhanov, najdenih v Spasku v Rusiji, na temelju zapestnice v Dragiževu pri Trnovu v Bolgariji. Ne glede na geografsko oddaljenost, kjer danes nimamo terenske kontinuitete pa je treba vpoštevati tudi čisto tipološke posebnosti, na te­ melju katerih nikakor ne moremo vseh uhanov spaskega tipa kratkomalo datirati v XIII. stoletje. Rezultat vseh teh tako datiranih uhanov vabi avtorja k trditvi, da uhani z jagodami lahko datiramo od XI.— XV. stoletja in da jih pred tem časom ni. Nesporno je, da se posamezni uhani, oziramo včasih celo tipi, javljajo tudi še v XIY. in morda celo v XV. stoletju. Zato imamo dovolj dokazov. Manjkajo nam pa vsakršni dokazi, da jih pred XI. stoletjem ni. Avtor je tu zagrešil načelno napako, ko je skušal vedno izbrati za svojo trditev tisti material, ki je mlajšega datuma, ni se pa dotaknil vprašanja najstarejših najdb in najstarejših tipov. Pri tem je šel preko splošnih eko­ nomskih in družbenih momentov, posebno v vprašanju grobišč, ki so prav 2 2 A r h . v e s t n i k 329 t a k o n a d v s e p o m e m b n i in k i jih p o s e b n o p r i d a t a c i ji n e sm e m o p u š č a t i v n e m a r. U p o š t e v a t i b i p a m o r a l t u d i d r u g e m o m e n te in d r u g e d a t a c i je u h a n o v z ja g o d a m i t a k o v S r e d n ji E v r o p i (P o u lik , C e r v in k a in d r .), k i b i m u m o g le p o ja s n it i m n o g e m o m e n te . N i k je r n e v id im p o a v t o r je v e m d o k a z o ­ v a n ju v z r o k a , d a te h u h a n o v z ja g o d a m i v D a l m a c i ji n is o u p o r a b l ja l i ž e v X . in m o r d a t u d i n a k o n c u I X . s t o le t ja . N a s p r o t n o p a v e č k o t e n o d e js t v o g o v o r i v p r id t e g a in b o to t u d i a v t o r ju ja s n o , k o b o p r e k o n t r o lir a l v s e z a d e v n e m o m e n te in o b je k te . O s t a n e š e k o n č n i a v to rje v _ s k le p , k i č r t a d a lm a t in s k o - h r v a t s k o s k u p in o , k e r s e v e č in a v a v t o r je v e m č la n k u p o p is a n ih o b je k t o v , t. j. u h a n o v z j a g o ­ d a m i in u h a n o v z r o z e t a m i, n e m o r e im e n o v a t i g le d e n a n je g o v o d e f in ic ijo » s t a r o in p r o t o « , s t a r o h r v a t s k o . T i o b je k t i p o a v t o r ju n is o s t a r e jš i o d X . s t o ­ l e t j a in n is o r a z š i r je n i le n a t e r it o r iju h r v a t s k e p r e d f e v d a ln e d r ž a v e . S o d i, d a so S lo v a n i n a te m p o d r o č ju v V I I I .— X . s t o le t ju im e li d r u g o k u lt u r o in n a k i t d r u g e v r s te . N e g le d e n a a v t o r je v o m n e n je , a li im a t a k u l t u r a p r a v ic o d o n a z iv a » s t a r o h r v a t s k a a l i p r o t o h r v a t s k a « , k o j e v l it e r a t u r i v g la v n e m v r a b i iz r a z d a lm a t in s k o - h r v a t s k a s k u p in a , je d o k a j d r z n a n je g o v a p o t e z a , d a p r e p r o s t o iz lo č i n e k o s k u p in o s a m o z a r a d i t e g a , k e r p o n je g o v e m m n e n ju p r e d X I . s t o le t je m n i u h a n o v z ja g o d a m i in k e r so u h a n i z ja g o d a m i t u d i d r u g o d , n e s a m o v D a l m a c i ji . D a s o so r o d n i u h a n i t u d i v R u s iji, n a Č e š k e m in v d r u g ih k r a ji h , je b ilo ž e v e lik o k r a t o m e n je n o v l it e r a t u r i in to o m e n ja t u d i K a r a m a n . P a č p a te h p r im e r o v d o s le j n is o p o v e z o v a li t a k o , k a k o r jih p o v e z u je a v t o r . P r i s e d a j n a s t a li p r o b le m a t ik i o k o li o b s t o ja d a lm a t in s k e k u lt u r n e s k u p in e je v s e k a k o r p o tr e b n o z a je t i t u d i v p r a š a n je z a č e t k a b e lo - b r d s k e in k o t t la š k e k u lt u r n e s k u p in e . A k o p o s t a v im o z a č e te k te h d v e h s k u p in n a z a č e te k X . in p o d k o n e c I X . s t o l e t ja in n je n p o ln i r a z v o j o d s r e d in e X . in v X I . s to le tje , p o te m n e v id im v z r o k a , č e m u b i n a e n k r a t n e g i­ r a l i n e k o s k u p in o , k i s p a d a č a s o v n o v is to r a z d o b je . S ic e r r e s n i v e r je tn o , d a b i d a n e s z n a n a d a lm a t in s k a g r o b iš č a p r i p a d a l a V I I I . in I X . s t o le t ju . M o r d a s o d ijo n e k a t e r a p o d k o n e c I X . s t o le t ja , a n e v s a . K a k o r se m p a že p o p r e j o m e n il, je b il u h a n z ja g o d a m i v r a b i t u d i ž e v X . s t o le t ju , a k o se s k lic u je m n a s r e d n je e v r o p s k i m a t e r ia l in n a in d ic ije v d o m a č e m m a t e r ia lu . P o v e z o v a n je d a lm a t in s k ih u h a n o v z r u s k im i in d r u g im i s e m i p a v o b lik i, k a k o r to d e la a v t o r , z d i p o p o ln o m a n e u p r a v ič e n o . A v t o r b i m o r a l p r v e n ­ s tv e n o v p o š t e v a t i r a z n a ž a r i š č a in p a t ip o lo š k o p o d k r e p it i p o p o ln o id e n ­ t ič n o s t , č e p r a v p r i t a k š n ih o d d a lje n o s t ih t u d i t a n i m e r o d a jn a . P r a v t a k o b i b ilo n u jn o p o t r e b n o iz v e s ti to č n o d a t a c i jo v s e h n a jd i š č , n e p a s k a t i in d a t i r a t i n a j d i š č a le p o n a jm l a jš i h e le m e n tih . A k o p o le g t e g a u p o š t e v a m o še, d a s e j a v l j a j o v P a n o n s k i r a v n in i in S l a v o n iji t a k š n i u h a n i le s p o r a d ič n o , m n o g o k r a t c e lo k o t im p o r t, p o te m n a s t a j a v e lik a n s k a p r a z n in a , k i jo t u d i p o s a m e z n i p r im e r i iz B o lg a r ije in S r b i je (v S r b i ji v g la v n e m le s lu č a jn o n a jd e n i p r im e r i b r e z p o d a t k o v , p o g o s to b r e z lo k a lit e t e in t u d i n e p u b lic ir a n i) n e m o r e jo iz p o ln it i t a k o , d a b i s m e li r a č u n a t i z n e k o t e s n e jš o p o v e z a v o , im p o r t , v p l iv itd ., k i b i d o v o lje v a la , d a im a m o te o b je k t e z a e n o in isto . V e r je tn o je p o b u d a z a iz d e la v o u h a n o v z ja g o d a m i iz š l a iz e n e g a in is t e g a c e n t r a , t o d a n jih d a l jn i r a z v o j m o r a m o d e lit i n a l o k a ln a s r e d iš č a . A v t o r uporablja poleg tega za negiranje ene cele skupine en sam tip uhana, medtem ko pušča vse drugo vnemar. Za njega niso pomembna niti grobišča, niti grobovi, niti način pokopov, niti arhitektura, niti drugi objekti, bodisi vsakdanje ali pa umetniške uporabe. Tudi belobrdska skupina potemtakem nima pravice obstoja kot samostojna skupina, saj so S- obročki last vseh Slovanov, belobrdski uhan je tudi v Dalmaciji, srednji Evropi, na vzhodno­ alpskem območju, v Srbiji, keramika je prav tako povsod, mnoge zapestnice bi imele analogije tudi celo v Rusiji, itd. Tako je pač z vsako skupino. Ni je pa nobene, ki bi imela izdelke materialne kulture takšne oblike, ki so lastni le njej. Z gledišča današnje arheološke znanosti za sedaj še nimamo nika­ kršnega elementa, da bi mogli črtati dalmatinsko kulturno skupino, kakor tudi nimamo nobenega dokaza, da v X. stoletju in na koncu IX. še ni ob­ stojala v isti podobi, kakor jo danes poznamo. Avtorjevi protidokazi so pogosto labilni, mnogokrat pa nedosledno izbrani, ne glede na pomanjkljive in vnaprej postavljene definicije, ki naj bi šle njemu v prid. J . K o r o š e c Prof. dr. Balduin Saria, Poetovio. Y PWRE XXI, str. 1167 do 1184. Y XXI zvezku Pauly-Kroll-Zieglerjeve realne enciklopedije je napisal prof. B. Saria članek, ki govori o našem Ptuju v antiki. V uvodu navaja podatke o imenu in glavne vire, kakor tudi literaturo, ki jo na koncu članka izpopolni z razpravami, ki so izšle šele po vojni. Poleg Koro­ ščevega začasnega poročila o izkopavanju na Ptujskem gradu leta 1946 omenja še Klemenčevo razpravo o tamkajšnjih kasnoantičnih najdbah. Navaja Koroščevo knjigo o staroslovanskem grobišču, dalje njegovo knjigo o staroslovanskem svetišču. Pač pa ni poznal Koroščeve »Predzgodovinske naselbine na Ptujskem gradu«, ki je izšla šele leta 1951. Navaja več ali manj posrečeni članek ing. Djure Boškoviča o starokrščanski baziliki na tem gradu, kakor tudi o rimskem vodovodu na levem bregu reke Drave, ki sta ga izkopala in publicirala šele leta 1950 v Arheološkem Vestniku I. str. 204 sqq. S. Pahič in J. Šašel. Pri opisu položaja antičnega Ptuja omenja Saria, da je reka Drava na desnem bregu odnesla velik del antičnega naselja, kakor tudi legijsko taborišče, ki ga je šele on odkril leta 1936 s pomočjo vodovoda. Rimska naselbina je bila na obeh bregovih Drave, čez katero je v rimskem času gotovo vodil kameniti most, ki ga je leta 1913 ugotovil V. Skrabar in čigar zgradbo z vso verjetnostjo pripisuje cesarju Hadrijanu. Mesto je bilo zelo veliko in je segalo proti severu do Grajene, a posamezne rimske vile so ležale še celo severneje. Mesto se ima zahvaliti za svoj nastanek in velik razvoj predvsem svojemu položaju ob vseh važnih, križajočih se prometnili žilah. Prastara Jantarska cesta iz Karnunta proti Akvileji vodi tukaj čez reko Dravo, ki je bila tudi takrat plovna. Iz Ptuja samega so vodile v rimskem času različne ceste na vse strani: proti Sisciji, proti Mursi je vodila ob Dravi, proti Celeji, proti Savariji itd. Ob vseh cestah so našli nekropole. 22* 331