I. P. CVETAN: Važnost železnic za promet in kulturo. ažna iznajdbn devetnajstega stoletja so železnice. Dokler ni bilo železnic, so Ijudje težko občevali med seboj. Ako so hoteli priti iz enega kraja v drugi kraj, so potrebovali več ali manj mesecev, kakor je bila oddaljenost kiajev; ni bilo pač železnic, če so pa bile ceste, so bile slabe, da se je težko po njih vozilo, ako pa sploh cest ni bilo, tedaj se je moralo iti čez travnike in gozdove, kar pa je bilo jako težavno in nevarno zaradi razbojnikov, ki jih je v tistih časih kar mrgolelo. Če je pa zašel človek na travniku do ka-kega močvirnatega kraja in ni mogel dobiti izhoda naprej, se je moral obrniti nazaj in izbrati drugo daljšo smer. Vse blago so morali prepeljavati v tistih časih, ko še ni bilo železnic, na vozovih; obložiti so morali več vozov, da so prepeljali toliko blaga, kakor ga sedaj prepelje en sam železniški voz. Ker so bile ceste naprav-Ijene po takih krajih, kjer ni svet preveč hribovit, so bili skoraj najlepši kraji Ijudera neznani. Sedaj pa, ko drži do vsakega večjega in važnejšega kraja železnica, je vse drugače. —• 53 — Za majhno ceno se pripelje potnik v par urah v oddaljeni kraj, ki bi do njega potreboval peš en dan ali celo dva dni. Poleg tega je zavarovan pred slabim vremenom, razbojniškim napadom in sploh pred vsemi nezgo-dami, ki bi ga morda presenetile na pešpoti. Sicer čujemo tudi o nesrečah in nezgodah na železnici; pa te nezgode so proti onim, ki so jih trpeli ljudje pred devetnajstim stoletjem na pešpoti, le majhne. Blago pošiljamo po železnicah hilro in brez vsakih težkoč v daljne kraje, iz enega dela sveta v drugega. Trgovci lahko trgujejo z najrazlič-nejšim blagom, ker ga dobe po železnici hitro in z malirai stroški. Kjer so železnice, so nastala zaradi prometa velika mesta, in lepi kraji so se odkrili, ki so bili do tega časa ljudem neznani. Velikega pomena so železnice tudi glede denarne pošiljatve. V prej- šnjih časih so pošiljali denar in druge poštne stvari po poštnih vozovih; to . je bilo jako nevarno. Ako so zvedeli razbojniki, ki so se skrivali ob cestah, da pride s pošto mnogo denarja, so se pripravili na pripravnem kraju na napad na poštni voz. Postiljona so ubili, denar pa odnesli. Največje važnosti pa so železnice v vojnem času. Poprej so potrebo-vali vojaki mnogo časa, preden so dospeli na bojišče; v tem času je so-vražnik že lahko vse pokončal. Sedaj pa dospejo na bojišče po železnici v nekoliko dneh, ne da bi bili utrujeni. Zato ima skoro vsaka država svojo obmejno železnico, da v slučaju napada sovražnikovega liitro pošlje vojsko na dotični kraj. Z iznajdbo železnic se je razvil promet vseh vrst; pospešili sta se obrt iti trgovina. Železnice so torej ena izmed najvažnejših iznajdb preteklega stoletja. Narodi so stopili v bližnjo dotiko med seboj, zaradi česar se je začela širiti kultura po vsem svetu, Parni stroj, ki provzroča, da se gibljejo železniški vozovi, je lokomo-tiva, ki jo je izumil Anglež Stephenson I. 1814.