URN_NBN_SI_doc-UADC8LDB
124 UDK 376-056.262:929Kobal. J 1.04 Strokovni članek Prejeto: 26. 8. 2014 Jurij Auer* Josip Kobal in njegov pomen za izobraževanje slepih otrok Josip Kobal and his importance to the education of blind children Izvleček Današnji čas narekuje spremembe na po- dročju vzgoje in izobraževanja. Zato je pomembno spoznati tudi za danes sodobne namere nekaterih pedagogov. Josip Kobal je nedvomno med tistimi, ki je postavil temelje sodobnejše doktrine izobraževanja slepih in slabovidnih otrok. Ena njegovih največjih odlik je zahteva po izobraževanju učiteljev za delo s slepimi učenci ter priprava ločenih navodil za poučevanje slepih otrok za učitelje in starše. Opis obdobja in populacije Kobal je deloval v obdobju po prvi svetovni vojni, ko se je veliko število nek- danjih vojakov, oslepelih zaradi vojnega delovanja, vračalo domov. Slovenija je v tem obdobju pripadala Kraljevini SHS (Srbov, Hrvatov in Slovencev). Povečano število slepih vojakov do konca prve svetovne vojne je bilo povod, da so se zadeve v zvezi s tem vprašanjem začele urejati. S prvo Narodno vlado leta 1918 je bilo namreč usta- novljeno poverjeništvo za socialno skrbstvo ter kuratorij za oskrbo slepcev. Predsedoval mu je dr. Mavricij Rus, ki je najel zavetišče Kranjske hranilnice na Vodmatu v Lju- bljani. S tem se je na ozemlju Slovenije postopoma začela organizirana skrb za slepe in slabovidne osebe. Poslopje je bilo v vseh pogledih primerno in po zaslugi učitelja Boži- darja Betrianija in učiteljice Minke Skaberne je v Zavodu začela delovati dvorazredna osnovna šola in delavnica za pletarstvo in ščetarstvo. V duhu napredka in strokovnosti je kuratorij za oskrbo slepih v Ljubljani poverjeništvo za socialo zaprosil, da zagoto- Abstract Present conditions dictate changes in ed- ucation. This is why it is important to learn about the intentions of some teachers in the past that are still relevant today. Josip Kobal was undoubtedly among those who created the foundations of the more modern doctrine of educating blind and visually-impaired chil- dren. One of his most important contributions is the demand for the special education of teachers working with blind children and the preparation of separate guidelines for both teachers and parents relating to the teaching of blind children. * Jurij Auer, univ. dipl. zgodovinar in hispanist, Zavod za slepo in slabovidno mladino Ljubljana, e-pošta: jurij.auer@gmail.com
RkJQdWJsaXNoZXIy