26 SODOBNAPEDAGOGIKA2/2016 RomanaBešterinMojcaMedvešek Romana Bešter in Mojca Medvešek Medkulturnekompetenceučiteljev: primerpoučevanjaromskihučencev Povzetek: Avtoricivčlankunajprejpredstavitakonceptamedkulturnegaučenjainmedkulturnihkom- petenc,natopanapodlagiteoretičnegamodelarazvojamedkulturnihkompetenc,kotgajeoblikovala DarlaK.Deardorff(2006,2009),raziskujetamedkulturnekompetenceučiteljevvslovenskihšolah,ki seprisvojemdelusrečujejozromskimiučenci.Pritemizhajataizanalizereflektivnihdnevnikov21 učiteljic.Ugotavljata,davečinasodelujočihučiteljicizkazujepomanjkljivopoznavanjeinrazumevanje medkulturnihrazlikinpogostonepresežeetnocentričnegaodnosainpogledanasvet.Obodsotnosti kritičnegapremisleka(refleksije)svojihvrednot,pričakovanj,razmišljanjinravnanjučiteljicepogosto implicitno(innezavedno)pristajajonaohranjanjedružbenihrazmerijneenako(vredno)stimedvečin- skoinmanjšinskimiskupinami.Zaozaveščanjetakšnegaravnanjainpreseganjestatusaquopaso potrebneširšesistemskespremembe,kibodopodprlerazvijanjemedkulturnihkompetencučiteljev inudejanjanjenačelamedkulturnostivizobraževanju. Ključne besede: medkulturnekompetence,medkulturnoizobraževanje,Romi,reflektivnidnevniki, učitelji UDK:37.035:37.011.3-051 Znanstveniprispevek Dr. Romana Bešter, višja znanstvena sodelavka, Inštitut za narodnostna vprašanja, Erjavčeva 26, SI- 1000 Ljubljana, Slovenija; e-naslov: romana.bester@inv.si Dr. Mojca Medvešek, višja znanstvena sodelavka, Inštitut za narodnostna vprašanja, Erjavčeva 26, SI-1000 Ljubljana, Slovenija; e-naslov: mojca.medvesek@inv.si SODOBNAPEDAGOGIKA2/2016,26–44 Medkulturnekompetenceučiteljev:primerpoučevanjaromskihučencev 27 Uvod Zapreprečevanjeinpreseganjedelitevterustvarjanjepogojevzaenakopravno sobivanjevsehvetničnoinkulturnoraznolikihsodobnihdružbahsopotrebni demokratičnorazmišljanje,medsebojnospoštovanje,preseganjeetnocentrizma, preprečevanjeinodpravljanjediskriminacijeterneenakihodnosovmočimedraz- ličnimidružbenimiskupinami.Dabitodosegli,jepomembno,dajektemciljem invrednotamusmerjentudiizobraževalnisistem.Šolajejavniprostor,kjerse srečujejoučencirazličnihetničnih,kulturnihpripadnosti,injekottakapoligon zarazvijanjepozitivnegavrednotenjatovrstnihraznolikostiinhkratiprimerna institucija,kilahkoopremiučencezaživljenjevpluralnidružbi(Delors1996).Pri temjepomembnodvoje–dacelotenšolskisistemspodbujamedkulturnipristop oziromatemeljinanjemindasoučiteljiindrugistrokovnidelavcivšolahustrezno usposobljenizadelovvečkulturnemokolju. Medkulturnostalimedkulturni(interkulturni)pristopvizobraževanjulahko razumemokot»pedagoško-didaktičnonačelo,kinačrtovanje,izvedboinevalvacijo vzgojeinizobraževanjausmerjatako,dapodpirasprememboobstoječihhierarhičnih odnosovmeddominantnoetnično/kulturnovečinoinpodrejenimimanjšinskimi etničnimi/kulturnimiskupinamivsistemuizobraževanjatertakopripomorek enakostidejanskihmožnostizaizobraževanje,ohranjanjurazličnihidentitetin razvojusolidarnegaodnosadoetničnihinkulturnihmanjšin.«(SkubicErmenc 2010,str.272–273) Dabiučiteljilahkoudejanjalinačelomedkulturnostivizobraževanju,morajo poenistranidosegativisokostrokovnousposobljenostnapodročjupredmeta,ki gapoučujejo,hkratipamorajoznatiravnatizetničnimi,verskimi,kulturnimiin drugimirazlikami(injihpritemupoštevati),skaterimisesrečujejovrazredu,kar pomeni,damorajoimetirazvitemedkulturnekompetence.Odločitevnekaterih učiteljev,dasprejmejo»etničnooziromakulturnoslepo«ideologijovučilnicah, temeljinaprepričanju,dabodopojavirasizmaindiskriminacije izzveneli,če jihignorirajo.Izsledkiraziskavkažejoravnonasprotno,izobraževalnemožnosti učencevsolahkoomejene,čeučiteljneupoštevanjihovegaetničnega,jezikovnega inkulturnegaizvora(Milner2007,str.392).   28 SODOBNAPEDAGOGIKA2/2016 RomanaBešterinMojcaMedvešek Vtemprispevkubovanajprejpredstavilikonceptamedkulturnegaučenja inmedkulturnihkompetenc,natopanapodlagiizbranegateoretičnegamodela poskušalipodatiocenomedkulturnihkompetencučiteljevrazličnihslovenskihšol, kiseprisvojemdelusrečujejozromskimiučenci.Priocenibovaizhajaliizanalize reflektivnihdnevnikov,kisojihpisaliučiteljiznotrajprojekta»Dvigsocialnegain kulturnegakapitalavokoljih,kjerživijopredstavnikiromskeskupnosti«.1 Medkulturno izobraževanje Obstajajorazličneopredelitvekonceptamedkulturno izobraževanjeintudi različnapoimenovanja.Pogostoseuporabljatadvatermina–večkulturno(multikul- turno)inmedkulturno(interkulturno)izobraževanje.Razlikamednjimanivedno zelojasnainnjunarabanivednokonsistentna(Hill2007,str.248–249).Pogosto imatapodoben,anepovsemenakpomen;včasihstauporabljenakotsinonima, drugičstarazumljenakotrazličniideji.Terminvečkulturno(tudivečetnično)izo- braževanjeseuporabljapredvsemvZDA,medtemkojerabaterminamedkulturno izobraževanjevezanapredvsemnaevropskikontekst(Walkling1990,str.82). Vrazlikovanjumedobematerminomasepogostopoudarja,davečkulturalizem opisujeobstojkulturneraznolikostvdružbi,medtemkonajbimedkulturalizem izpostavljalinterakcijooziromaodnosemedrazličnimikulturnimiskupinamiv večkulturnemokolju(Hill2007,str.250). Hill(pravtam,str.247)utemeljuje,dajebilosprvavečkulturnoizobraževanje utemeljenonaprepričanjuodominantnivečinskikulturikotediniustrezni,»kul- tura«imigrantovpajebilaopredeljenakotboljalimanjnepomembnazanadaljnje življenjeimigrantovvdržavisprejemaintudinekoristnazatodržavo.Takšno razumevanjejebiloodgovorpolitike,kakoasimiliratimigrantevdržavisprejema. Novpristopvečkulturnegaizobraževanjasejerazvilizgibanjazadržavljanske pravicevšestdesetihinsedemdesetihletihprejšnjegastoletjavZDA(pravtam;May inSleeter2010,str.4).Banks(2007,str.1)jevečkulturnoizobraževanjeopredelil kotkoncept,reformnogibanjeinproces,katereganamenjekorigiratiizobraže- valnisistemtako,dabovsemučencem–negledenanjihovoetnično,jezikovno, kulturnoinverskopripadnostalikaterodrugoosebnookoliščino−omogočalenake možnostiinpriložnostizadoseganjeakademskegauspeha.Fokusvečkulturnega izobraževanjajenapromoviranjurazumevanjamedrazličnimikulturami,karnaj bidoseglizvečjimpriznavanjeminspoštovanjemetničnih,kulturnih,jezikovnih indrugihrazlik.Pristop,kigauporabljavečkulturnoizobraževanje,pajepristop razreševanjakonfliktov,pričemerjevzrokzakonflikterazumljenkotnerazume- vanje(alinepoznavanje)kulturnihrazlik(MayinSleeter2010,str.4).Receptza preprečevanjekonfliktovinspodbujanjestrpnostiinmedsebojnegaspoštovanja med»kulturno«raznolikimiskupinamijezatonaprvipogledpreprost:uvajanje takšnihaktivnostiinsnovivkurikul,kispodbujajopoznavanjeincenjenjedrugih kultur.Kultura,pogostoenačenaalizreducirananaetničnost,jepritemrazumljena 1Večoprojektunajdetenahttp://www.khetanes.si/. Medkulturnekompetenceučiteljev:primerpoučevanjaromskihučencev 29 kotznačilnostposameznikovinnizstabilnihpraks,kijihjemožnoopisatiino njihpoučevati(MayinSleeter2010,str.4).Takšnoohranjanjerazlikkonstruira »kulturnoraznolikost«kot»objektznanja«innassili,dananjogledamokotna kategorijo,kijolahkoodkrivamo,opazujemoinocenjujemo(BhabhavSharma 2010,str.114).Tavečkulturnipristop,poimenovanliberalnivečkulturalizem,je bilodkoncaosemdesetihlet20.stoletjadeleženštevilnihkritik.Zagovornikit.i. kritičnegavečkulturalizmamuočitajo,dazosredotočanjemnavsebinokulturnih razlikmedrazličnimiskupinamiinpoveličevanjemvidnihznačilnosti»drugih kultur«objektiviziradrugačnostindejanskoprispevakohranjanjustatusa quo, nepakzbliževanjuinpreseganjumejmedrazličnimikulturami.HomiBhabha (vSharma2010,str.114)poudarja,dajetrebaprestaviti fokuszznačilnosti »drugihkultur«napogoje,vkaterihseposamezne»kulture«ali»identitete« pojavijo,oblikujejo.Zagovornikikritičnegavečkulturalizmapoudarjajonujnost upoštevanjaodnosovinpozicijmoči/nemoči,dominantnosti/nedominantnosti,ki pogojujejonastanekinohranjanjespecifičnihrazlikinneenakostimedskupinami teromejujejomedkulturnointerakcijo(glejMayinSleeter2010,str.4).Berlakin Moyenda(pravtam,str.10)kotosrednjoznačilnostkritičnegavečkulturalizma izpostavljatapoimenovanjerasizmaindrugihoblikkrivicterspopadanjeznjimi, nepasamoprepoznavanjeinspoštovanjerazlikterzmanjševanjepredsodkov. Vevropskemkontinentalnemprostorusekotalternativavečkulturnemu izobraževanjupojavljamedkulturnoizobraževanje.Medtemkojevečkulturnoizo- braževanjepogostokoncipiranokotpedagogika,usmerjenavpomočinodpravljanje »deficitov«deprivilegiranihučencev,pasepoprepričanjuvečinestrokovnjakovs področjavečkulturnegaizobraževanjaslednjenesmeosredotočatisamonadepri- vilegiraneskupine,temvečmoraobravnavativseučence(Flynn2010,str.166). Ciljmedkulturnegaizobraževanjajeprestrukturiranjeizobraževalnihinstitucij tako,dabodoznaleprenašatipotrebneveščine,znanjeinnačinrazmišljanjavsem učencem,tuditistim,kinisovizhodiščnoslabšempoložaju,zaučinkovitodelovanje vvednoboljetničnoinkulturnoraznovrstnidružbi(Banks1993,str.22).Tudi medslovenskimistrokovnjakiseuveljavljamnenje,damedkulturnostvpedagogiki nesmepomenitilezagotavljanjaposebnihpravicinizvajanjaposebnihukrepov zatiste,kisovkakorkolislabšemizhodiščnempoložaju,temvečbimoralobiti medkulturnoizobraževanjeusmerjenonacelotnopopulacijo(SkubicErmenc2003). Medkulturnoizobraževanjenajbitemeljilonapripravljenostiustvarjatipro- duktivnestikezdrugimikulturami,pridobivativečjezavedanjeolastnikulturi inraziskovatinovenačinesobivanjainsodelovanjazdrugimikulturami.Tone vključujeleskupkaznanjinveščin(npr.kakokomunicirativerbalnoinneverbalno, pozdravljati,jesti),temvečtudistanjeduha,kirazvijavečjozmožnosttolerance, odprtostizarazličnevrednoteinobnašanja.Nepomeninujnosprejemanjain prevzemanjadrugačnihvrednot,ampakdoseganjefleksibilnostivnašempogledu nadrugekulture–dasmojihsposobnividetivkontekstunjihovegakulturnega filtra,nepaskozinašetnocentričniokvir(FennesinHapgoodvHuber2012, str.24).Grezapreseganjeetnocentrizma.Medkulturnoizobraževanjeizhajaiz razumevanjakulturekotspreminjajočesekategorije,kineobstajakotnekajsamo posebidanega,temvečseneprestano(re)produciravodnosihzdrugimikulturami   30 SODOBNAPEDAGOGIKA2/2016 RomanaBešterinMojcaMedvešek oziromadonjih.Temeljinapredpostavkioenakovrednostikulturinhkratispod- bujakritičnorazmišljanjeoneenakemdružbenempoložajuterneenakihodnosih močimedposameznimidružbenimi/kulturnimiskupinamivizobraževanjuinširši družbiteromožnostihzapreseganjetakšnegastanja(prim.SkubicErmenc2010, str.272).Medkulturnoizobraževanjelahkopovežemotudizidejami»kulturno primernepedagogike«(culturally relevant pedagogy),kotjoopredeljujeLadson- Billings(1995,str.160),kiizpostavljatriključnekriterije,nakaterihbimorala temeljititakšnapedagogika:a)učencimorajoizkusitiakademskiuspeh;b)učenci morajorazviti in/aliohranitikulturnekompetence(omogočeno jimmorabiti ohranjanjenjihovekulturneidentiteteinhkratidoseganjeakademskegauspeha); c)učencimorajorazvitikritičnozavest,skateropreizprašujejostatusquozdajšnje družbeneureditve(karpomeni,danidovolj,dadosežejoleindividualniuspehob ohranjanjusvojekulturneidentitete,temvečsimorajoskritičnimrazmišljanjem indelovanjemprizadevatitudizakolektivnoopolnomočenjemarginaliziranih skupininodpravonepravičnostivdružbi).Dapabiučencivsetolahkoizkusili, pridobiliindosegli,morajonajprejvsetoimeti,znatiinobvladatitudiučitelji, kijihpoučujejo. Medkulturne kompetence Zauresničevanjemedkulturnegaizobraževanjavpraksisopotrebniučitelji zmedkulturnimikompetencami.Tudiprislednjihugotavljamo,danienotne opredelitvetegakoncepta(glejnpr.Bennett1993,2004;Byram2000;Graf2004; Salo-Lee2006;SpitzberginChagnon2009;Vrečer2011;WardinWilson2014). Vprispevkusebovaoprlinaokvir/modelrazvojamedkulturnihkompetenc,ki gajepostavilaDarlaK.Deardorff(2006,2009).D.K.Deardorffmedkulturne kompetenceopredelikotsposobnostiučinkovitegainprimernegaobnašanjaozi- romakomunikacijevmedkulturnihsituacijah,razvojmedkulturnihkompetenc paopišekotproces,vkateremodnosi(stališča),kotsospoštovanjedrugihkultur invrednot,odprtostinradovednost,vkombinacijizznanjemterobrazvijanju veščin,kotsoopazovanje,poslušanje,evalviranje,analiziranje, interpretiranje inpovezovanje,vodijoposameznikakrazvijanjuprilagodljivosti,etnorelativnega pogledanasvetinempatije,karsenavzvenodražakotučinkovitoinprimerno obnašanjeterkomunikacijavmedkulturnihsituacijah. IzhajajočizomenjenegamodelaD.K.Deardorffinnjegovenadgradnje(glej Boecker2008),jerazvojmedkulturnihkompetencsestavljenizštirihdimenzij: 1.odnosainstališčdodrugih/drugačnih;2.znanja,razumevanjaterspecifičnih veščin;3.medkulturnerefleksije (kipredstavljaželennotranji rezultat) in 4.konstruktivneinterakcije(karpredstavljaželenzunanjirezultat).Boljkoima posameznikpozitivenodnosdokulturneraznolikosti,večznanjakopridobiinob temrazvijapotrebneveščine,večkratkoreflektirasvojaravnanjavmedkulturnih situacijah,verjetnejeje,dabodosegelvišjostopnjomedkulturnihkompetenc. Domnevamolahko,davseštiridimenzijevplivajodruganadrugo.Vsakprimer medkulturneinterakcije(ponovno)negativnoalipozitivnovplivanaakterjeva Medkulturnekompetenceučiteljev:primerpoučevanjaromskihučencev 31 stališča,znanje,spretnostiinrefleksijo(Boecker2008,str.7).Pridobivanjemed- kulturnihkompetenczatolahkoponazorimokotučnospiralo,kikaže,daprido- bivanjemedkulturnihkompetenczahtevavseživljenjskoučenjeinjedelstalnega osebnegarazvoja(Boecker2008,str.7). POSAMEZNIK INTERAKCIJA Odnos do drugih, stališča - spoštovanje - odprtost - radovednost Konstruktivna interakcija (želen zunanji rezultat) - Primerno vedenje in komunikacije - Učinkovito vedenje in komunikacija Medkulturna re€eksija (želen notranji rezultat) - prilagodljivost na nove medkulturne situacije - etnorelativen pogled na svet - sposobnost empatije Znanje in razumevanje - kulturno samozavedanje - poznavanje drugih kultur - sociolingvistično zavedanje Veščine - opazovanje, poslušanje, evalvacija - analiziranje, interpretacija in povezovanje Slika 1: Procesni model medkulturne kompetence (prilagojeno po Deardorff 2006, 2009 in Boecker 2008) VSlovenijimedkulturnekompetenceučiteljevdoslejnisobiletema,kibi biladeležnavelikepozornostivizobraževalnemprocesu.Tudiraziskav,kibise poglobljenoincelostnoukvarjalezmerjenjemmedkulturnihkompetencučiteljev vSloveniji,praktičnoni.Posamezneraziskavesopreverjalemnenjainoceneuči-   32 SODOBNAPEDAGOGIKA2/2016 RomanaBešterinMojcaMedvešek teljevnpr.otem,kakšnekompetencenajimajoučitelji,kibipoučevalipredmet, namenjenmedkulturnemuučenju.Anketiranisokotnajpomembnejšeoznačilipo- zitivenodnos,toleranco,potrpežljivost,sposobnostmotiviranjadrugihterreševanja težav(Hočevar2010,str.6).Vtejraziskavijevečinavprašanihučiteljev(82%) odgovorila,dabiseudeležilidelavnice,kibiobsegalapridobivanjemedkulturnih kompetenc.VnasprotjustempasovraziskaviTALIS(OECD2009,str.153)slo- venskiučiteljiizkazalirelativnomalozanimanjazaudeležbonausposabljanjuna temo»poučevanjevvečkulturnihokoljih«.VanjaR.Kiswarday(2015,str.142)jev svojiraziskavimeddrugimugotavljala,kakoučiteljipresojajosvojokompetentnost zazagotavljanjepomočiinpodporeučencem,kiizhajajoizdrugegakulturnega oziromajezikovnegaokolja.Ugotovilaje,daučiteljilastnousposobljenostnatem področjuocenjujejovečinomakotprecejslabo.Nasprotnerezultatejepokazala raziskavaAndragoškegacentraSlovenije,kijezvprašalnikompreverjalasamo- ocenomedkulturnihkompetencizobraževalcevodraslih.Rezultatisopokazali, davečinaanketiranihocenjuje,daimajozelovelikovsehkompetenc,kisobilev vprašalnikuponujenekotmedkulturne,vendarsamaavtoricaraziskavedvomi oveljavnostiodgovorovinmeni,dasoanketiranciprisamoocenjevanjupozabili nasamokritičnost(Vrečer2011,str.175).Raziskava,kijojeopravilaK.Skubic Ermenc(glejSkubicErmenc2006)invkaterijeugotavljala,kolikosevslovenskih osnovnihšolahudejanjanačelomedkulturnostivpedagogiki,pajepokazala,da obstajajoštevilnepomanjkljivostivznanjuinsenzibilnostiučiteljev,kinakazujejo tudinapomanjkanjemedkulturnihkompetenc. Namen in cilji raziskave Namentegaprispevkajeoceniti,kolikoseelementi,kijihD.K.Deardorff opredeljujekotpredpogojzarazvojmedkulturnihkompetenc,kažejovdnevnikih učiteljev,kipoučujejoromskeotroke.PraksainraziskavevSloveniji(Krekin Vogrinc2005;Jazbec,ČagraninLipavicOštir2013;Pečekidr.2013,str.77)kažejo slabšovključenostinuspešnostromskihotrokvizobraževalnemsistemu.Razlogov zatojevečinsemedsebojprepletajo.Številniromskiotrociprihajajoizsocialno inekonomskošibkihdružin(kčemurstainšeprispevatamarginalizacijaindis- kriminacijaRomovvvečinskemslovenskemokolju).Mnogimokolje,vkaterem živijo,neomogočaustreznihrazmerinspodbudzaučenjeinopravljanjenalog,ki jihodnjihzahtevašolskisistem.Predšolskasocializacijaromskihotrokobičajno potekavdrugačnemkulturnemokoljukotpredšolskasocializacijaneromskihotrok, predvsempavelikdelromskihotroknivključenvformalneoblikepredšolskega varstva.Zatoseobvstopuvšolotiotrocinajvečkratneznajdejovvsehzahtevah inpričakovanjih,kijihprednjepostavljašolskookolje,temelječenavrednotahin normahvečinskekulture.Pogostose–tudivšolah–srečujejoznerazumevanjem, predsodkiinodklonilnimodnosomneromskegaprebivalstva(učiteljev,staršev inučencev),kiromskikulturinepriznava(enako)vrednostiterneprepoznava pomenaznanjainživljenjskihizkušenjromskihdružin.Polegtegasezdi,da precejšendelučiteljevniustreznousposobljenzapoučevanjevetnično/kulturno Medkulturnekompetenceučiteljev:primerpoučevanjaromskihučencev 33 heterogenihrazredihinzaudejanjanjeidejeinkluzije,kotjoopredeljujeI.Lesar (2013,85)invskladuskatero»bisemoralepredvsemšoleprilagajatiraznolikosti svojihučencev,nepapričakovati,dasebodovsiučencizmogliprilagoditipogosto izrazitookorelemudelovanjušol«(Lesar2013,str.85).I.Lesarobrazmišljanju otem,kolikosopedagoškidelavciinšolespodbujanikprilagajanjusvojegadela raznolikostišolajočesepopulacije,ugotavlja,dazakonodajnepodlagezatovbistvu ni,sajjeizslovenskezakonodajenapodročjušolstvarazvidno»individualistično razumevanjevzrokov ‘posebnihpotreb’ inasimilacijsketežnje« (Lesar2013, str.85).Kotugotavlja,senapodlaginekaterihpodatkovkažeprecejšnjaizklju- čevalnanaravnanostslovenskihšol.Zanalizodnevniškihzapisovsvazatoželeli tudipreveriti,aliučitelji,kisosodelovalivnaširaziskavi,ssvojimodnosomter načinompoučevanjaprispevajokohranjanjualipreseganjuopisanegastanjain kolikosezavedajosvojevlogeinodgovornostivtemprocesu. Metodološki pristop Kersomedkulturnekompetencekompleksenkoncept,jenjihovoocenjevanje alimerjenjeprecejzapleteno(Deardorff2014;Byramidr.2002)inzenimsamim merilnimorodjemalimetodonemoremocelovitoizmeritivsehnjihovihrazsežnosti. Večinaavtorjevzatopriporočauporaborazličnihmetod,takokvalitativnihkot kvantitativnih,takšnih,kitemeljijonasamoocenjevanju,intakšnih,kitemeljijona ocenahzunanjihocenjevalcev/opazovalcev.Medpredlaganimimetodaminajdemo: analizodnevnikov,portfolie,neposrednoopazovanjezudeležbo, intervjujeitd. (Fantini2009).Vraziskavismozapreverjanjemedkulturnihkompetencučiteljev uporabilianalizodnevnikov.Dnevniškizapisisonastajalimedmarceminmajem 2011,pisalojihje21učiteljicizdevetihosnovnihinenesrednješoleizrazličnih krajevSlovenije(Semič,Črenšovci,Kuzma,Radenci,Maribor,Črnomelj,Novo mesto,Kočevje,Trebnje,Grosuplje).Učiteljice,kisopisalednevnike,soimele različnodolgodelovnodobonapodročjupoučevanja.Sodelovalesoučiteljicezače- tniceinučiteljicezvečkot20-letnimiizkušnjamipoučevanja.211učiteljicjeučilo narazrednistopnji,desetpanapredmetni.Izborpredmetov,kisojihpoučevale sodelujočeučiteljicenapredmetnistopnji,ješirok.Mednjiminajdemo:slovenščino, matematiko,geografijo,zgodovino,naravoslovje,biologijoinkemijo.Nekatere učiteljicesoizvajaletudidodatnostrokovnopomočzaromskeotroke.Namenpisanja dnevnikovjebilbeleženjevtisovinrazmišljanjovsakodnevnemdeluzromskimi otrokiinstaršiterrefleksijanjihovegadelovanja.Dnevnikisosestavljeniizdveh delov.Prvideljenamenjensplošnejšemuopisuinrazmišljanjemoizkušnjahdela zromskimiotroki,drugidelpasestavljajosprotnidnevniškizapisi,kivključujejo trimesečnoobdobje.Vskladuznavodilinajbipiscidnevnikazapisovalivtisein razmišljanjaodogodkihvrazreduoziromašoli,medosebnihodnosihinvedenju otrokvrazredu,pomembnatemapanajbibilitudistikiučiteljasstarši.Dnev- 2Petučiteljicjeimelo1–5let,štiri6–10let,tri11–15let,dve16–20let,sedempavečkot20let delovnihizkušenjnapodročjuizobraževanja.   34 SODOBNAPEDAGOGIKA2/2016 RomanaBešterinMojcaMedvešek niškizapisinajbivsebovalitudirefleksijopiscaonjegovihpedagoškihpristopih. Učiteljemsamimjebiloprepuščeno,kakopogostobodovnašalizapisevdnevnik. Prianalizidnevnikovsvanajprejocenilivsebinskoravenpisanja,natopa analiziralivsebinozapisovzvidikaelementov,kipredstavljajogradnikemedkul- turnihkompetenc. Analiza dnevnikov z vidika vsebinske ravni pisanja C.O‘Hanlon(vPolak1995,str.19–21)jeoblikovalaosnovnihierarhičnimodel vsebinskihravnipisanja,skaterimposkušaponazoritipostopnostrazvojastro- kovnerefleksijeučitelja.Teštirivsebinskeravniso(povzetopoPolak1995,str. 19–21):1.ravenporočanja,opisovanjadejstevindogodkov,2.raveninterpretacije, 3.ravenposledičnostioziromarefleksije,4.celostnaravenoziromaravenintegra- cijeosebnegainstrokovnega.Vsakaravenizhajaizprejšnjeinjodopolnjuje.Pri najnižjiravnigrelezaopisovanjedejstevindogodkov.Pisecdnevnikavzapisne vključujeosebnihmnenj,presojalirazlaginiztakšnegazapisaneizvemoinfor- macijonjegovičustveniangažiranostiinstališčih.Prinaslednjiravniporočanja pisecvdnevnikvnašatudisvojemnenjeinrazlagenapodlagiobjektivnihpodatkov izpredhodneravni,pišeosvojihpedagoškihnamenihinaktivnostihteropisuje interakcijoinklimovrazredu.Vzapisuuporabljavrednostnetermine.Zatoraven pisanjajeznačilno,dasepisecnedistanciraodsvojegazornegakotainterpretacije. Prinaslednjiravnipaavtorvdnevniškezapisevključujetudisamovrednotenje preteklih,načrtovanihdogodkovinidejternjihovihhipotetičnihalidejanskih posledic,kritičnorazmišljaosvojihnapakah,jihkomentira,izpostavljarazlične osebneinstrokovnedilemeinjihposkušarazreševatinamiselniravni.Načetrti ravnisepisecdnevnikausmerjavstrokovnovzročnoozadjedogajanjavrazredu teropisujedogajanjesstrokovno-kritičnegainsamokritičnegavidika.Takšno pisanjejeredko,sajmoraavtordobropoznatistrokovnoliteraturoinimetiveliko izkušenjzneposrednimpedagoškimdelom,predvsempamorabitisposobenna podlagikritičnegapremislekastrokovnoznanjepovezatizizkušnjami. Rezultatianalizevsebinskihravnipisanjasopredstavljenivpreglednici 2.Največ(kardevet)učiteljic(U3,U4,U6,U7,U8,U12,U13,U17,U21)jednevnike pisalonadrugivsebinskiravni,natretjijihjepisalosedem(U2,U5,U14,U15, U16,U19,U20),pet(U1,U9,U10,U11,U18)pajihjepripisanjuostalonaprvi vsebinskiravni,kipomenileporočanjeinopisovanjedejstev.Obtemnajdodava, darefleksija,kijebilazaznanapriučiteljicah,kisodosegletretjovsebinskoraven pisanja,nibilanujnozelokakovostnainpoglobljena.Privečinisobileopazneraz- likemedprvimindrugimdelomdnevnika.Prvidel,vkateremsozapisovaletudi svojepredlogezadelozromskimiučencikotnasvetdrugimučiteljem,jepogosto vsebovalvišjovsebinskoravenpisanjainvnjemjebilozaznativečrefleksije. Vdrugemdelu,kijebilnamenjenopisovanjurednegadelainstikovzromskimi učenciinstaršivtrimesečnemobdobju,pasoučiteljicepogostoopisovaleosnovna dejstvaindogodke,brezrefleksijeonjih.Redkokateraučiteljicajevdnevniku kritičnopresojalasvojemnenje,ravnanje,odzivanjenaopisanedogodkealisitu- Medkulturnekompetenceučiteljev:primerpoučevanjaromskihučencev 35 acijeiniskalanovepristope,kibipresegaliutečenepostopkedelovanjanašoli. Refleksija,kinevključujepresojeoziromakritikedelovanjainprofesionalnih vrednot,panimaposebnevrednosti,sajtežikohranjanjuvzorcevravnanja. Analiza vsebine dnevnikov z vidika ocenjevanja medkulturnih kompetenc Analizavsebinednevnikovjepotekalanapodlagikodiranjabesedilaglede naizbranetemeinpodteme.Temeinpodtemesobileizbranenapodlagimodela, predstavljeneganapreglednici1. 1. Odnos do drugih, stališča (pozitiven odnos do drugih, pozitivna stališča do kulturne raznolikosti) 1.1 Spoštovanjedrugihkultur 1.2 Odprtost(pripravljenostnastikezdrugimikulturami,izogibanjeetnocentričnimsodbam) 1.3 Radovednost(motiviranost,pripravljenostnaspoznavanjedrugihkultur,pripravljenostnadodatnoizobraževanje,usposabljanje) 2. Znanje in razumevanje 2.1 Kulturnosamozavedanje(zavedanje,katerikulturnielementivplivajonanašastališča,vedenje,način komunikacije…) 2.2 Poznavanjekontekstadrugihkultur(poznavanjekulturnihelementov,kivplivajonastališča,vedenje, načinkomunikacijepripadnikovdrugihkultur;razumevanjedrugačnihpogledovnasvet;razumevanje zgodovinskega,političnega,verskegakonteksta) 2.3 Sociolingvističnozavedanje(zavedanjeodnosamedjezikominpomenomvsocialnemkontekstu) 3. Veščine 3.1 Opazovanje,poslušanje,evalvacija 3.2 Analiziranje,interpretiranje,povezovanjekulturnihelementov 3.3 Sposobnostzgodnjegazaznavanja,preprečevanjainreševanjakonfliktov 4. Medkulturna refleksija (želen notranji rezultat) 4.1 Pripravljenostnaprilagajanjenovimmedkulturnimsituacijam(načinomkomunikacijeinsodelovanja, svetovnimnazorom,načinomživljenja,normam,sistemomvrednot) 4.2 Etno-relativenpoglednasvet;sposobnostspreminjati,relativiziratiinrazširjatisvojpoglednasvetter svojokvirrazumevanjaindelovanja 4.3 Sposobnostempatije 5. Konstruktivna interakcija (želen zunanji rezultat) 5.1 Primernainterakcija(ključnividikikulturneidentitete,ključnenormeinvrednotevsehakterjevso upoštevani;sposobnostpredvidevanjainkonstruktivnegaspopadanjaspotencialnimiindejanskimi problemiinkonfliktivzgodnjifaziinterakcije) 5.2 Učinkovitainterakcija(akterjidosežejosvojeindividualne,kolektivne,transakcijskein/alirelacijske cilje) Preglednica 1: Teme in podteme, uporabljene pri analizi reflektivnih dnevnikov Oznakaplusvpreglednici2označujeprisotnostzapisovvdnevniku,kispa- dajovposameznopodtemooziromajovsebinskopredstavljajo,minusioznačujejo zapise,kipredstavljajoizkazovanjenegativnihstališčvsklopuposameznepodteme,   36 SODOBNAPEDAGOGIKA2/2016 RomanaBešterinMojcaMedvešek prisotnostobehznakov(plusinminus)paponazarjaprisotnostambivalentnih izjavoziromastališč. Napodlagianalizelahkodnevnikerazvrstimovtriskupine.Vprviskupinije osemučiteljic(U5,U6,U7,U13,U14,U15,U16,U21),kisovsvojihzapisihizka- zalepozitivenodnosdokulturneraznolikosti,določeno(čepravvečkratomejeno) znanjeinrazumevanjekulturnihkontekstovterveščine(opazovanja,poslušanja, evalvacijeitd.),kiomogočajooblikovanjenotranjemedkulturnerefleksije(želen notranjirezultat),karseobčasnokažetudivnjihovizunanjikonstruktivniinte- rakciji(želenzunanjirezultat)zučencioziromastarši.Vdrugoskupinospadašest učiteljic(U2,U8,U10,U12,U19,U20),kisonapodlagivdnevnikihprikazanega odnosa,znanjinveščinizkazaledoločenonotranjomedkulturnorefleksijo(želen notranjirezultat),nisopapokazaleprimerovkonstruktivneinterakcije(želen zunanjirezultat)zučencioziromastarši.Tretjaskupinavključujesedemučiteljic (U1,U3,U4,U9,U11,U17,U18),zakaterenapodlaginjihovihdnevniškihzapisov nemoremozaključiti,daimajooblikovanodnosindoseženaznanjainveščine,ki bijimomogočaliformiranjenotranjemedkulturnerefleksijeinposledičnozunanje konstruktivneinterakcijezučenciinstarši.Dnevnikeneučiteljicepajevključeval leskopopisučneuspešnostiposameznihučencevinneomogočaugotavljanja prisotnostivmodeluopredeljenihpotrebnihelementovzaoblikovanjeinrazvoj medkulturnihkompetenc. Razvrstitevposameznihučiteljicvtriskupinezboljalimanjoblikovanimi predispozicijamizarazvojmedkulturnihkompetencnekažepovezavesposamez- nimišolamialiregijami,nitizdaljšoalikrajšodobodelovnihizkušenjoziroma poučevanja.Razvidnepasoboljšepredispozicijezaoblikovanjemedkulturnih kompetencpriučiteljicah,katerihdnevnikisoizkazovalivišjovsebinskoraven pisanja(raven3).Polegtegajepriučiteljicah,kisovdnevnikevneslevečsamo- refleksije,načinpisanjaizražalvečzadovoljstvazdelom.Učiteljice,kisoostalena ravniopisovanjainspremljanjavedenjainučnega(ne)uspehaučencev,sopogosteje izražaleobčutekneuspešnostiinnemočivodnosudoučencevoziromastaršev. Vdnevnikihučiteljicsonajpogostejšizapisi,kisenanašajonaizkazovanje odnosadodrugih,inzapisi,kispadajovtretjitematskisklop–sklopveščin. Precejmanjzapisovjevdrugemtematskemsklopu,kisenanašanaznanjein razumevanjetervključujekulturnosamozavedanje,poznavanjekontekstadrugih kulturinsociolingvističnozavedanje. Nekatereučiteljicesovdnevnikueksplicitnozapisale,daspoštujejovse kultureindasamenimajonobenihpredsodkov,karpasejevnadaljnjihzapisih izkazalozamočnovprašljivo.Žesamakategoričnatrditev,dajenekdobrezvsa- kršnihpredsodkov,porodidvomtakoorazumevanjupredsodkovkottudiosposob- nostiglobljenotranjerefleksijeinpreseganjaetnocentričnihinrasističnihstališč posameznika.Pridrugihučiteljicahjebilozaznativečjoodprtost,senzibilnost zamedkulturnerazlikeinpripravljenostnasoočanjespredsodkiinstereotipi. »S stereotipi in predsodki se srečujemo vsi. Pomembno je, da se jih zavedamo in jih poskušamo odpraviti. [...] Kadar se v razredu pojavijo stereotipi, jih ne smemo ignorirati. Treba se je pogovoriti o njih in učencem predstaviti dejstva, ki jih raz- blinijo.«(Zapisizdnevnika5) Medkulturnekompetenceučiteljev:primerpoučevanjaromskihučencev 37 P re gl ed ni ca 2 : R ez ul ta ti a na li ze d ne vn ik ov U 1 U či te lji U 2 U 3 U 4 U 5 U 6 U 7 U 8 U 9 U 10 U 11 U 12 U 13 U 14 U 15 U 16 U 17 U 18 U 19 U 20 U 21 V se bi ns ka r av en p is an ja 1 3 2 2 3 2 2 2 1 1 1 2 2 3 3 3 2 1 3 3 2 Te m a Po dt em a 1. O dn os d o dr ug ih Sp oš to va nj e dr ug ih  ku ltu r + -/+ - + + - + + + + + + + O dp rt os t, pr ip ra vl je no st  na s tik e z dr ug im i ku ltu ra m i -/+ - -/+ + - + + + -/+ + -/+ + + -/+ + R ad ov ed no st , sp oz na va nj e dr ug ih  ku ltu r + + + + - + + + + + 2. Zn an je K ul tu rn o sa m oz av ed an je  + + + Po zn av an je d ru gi h ku ltu r + -/+ - + -/+ + + + -/+ -/+ -/+ + + So ci ol in gv is tič no  za ve da nj e + + + 3. Ve šč in e O pa zo va nj e, p os lu ša nj e,  ev al va ci ja + -/+ - + + + + + + - + + -/+ - + -/+ + A na liz ir an je , in te rp re tir an je , po ve zo va nj e ku ltu rn ih  el em en to v - + + + + - -/+ + + + Sp os ob no st z az na va nj a,  pr ep re če va nj a in  re še va nj a ko nf lik to v + + + + - + 4. M ed ku ltu rn a re fl ek si ja  Pr ila go dl jiv os tn a no ve  m ed ku ltu rn e si tu ac ije  + + + + + - + + + + + + + + E tn o- re la tiv en p og le d na s ve t + + + + + Sp os ob no st e m pa tij e + + - + + + + + + 5.  K on st ru kt iv na  in te ra kc ija  Pr im er na k om un ik ac ija  + + + + U či nk ov ita  ko m un ik ac ija  + + + + + +   38 SODOBNAPEDAGOGIKA2/2016 RomanaBešterinMojcaMedvešek Taučiteljica izražatudivečjouspešnostvkomunikaciji insodelovanjuz romskimiučenciterstarši.Zavedasepomembnostigraditveodnosatakozučenci kotsstaršiinnestopavstikzromskimistaršiletakrat,kojekajnarobe,ampak jihpokličetudizato,dapohvaliotroka.Polegtegaobiskujeromskedružinev naselju,sajmeni,da»/o/biski kar tako, brez razloga, vplivajo na vzpostavljanje dobrega odnosa«,karkažetudinanjenoodprtostinpripravljenostnastikezdru- gimikulturami.Iznjenihzapisovjerazvidno,dasezavedapomenaprilagajanja učnegaprocesainsnoviučenčevimživljenjskimizkušnjam(»Treba je predvsem izhajati iz njihovih izkušenj in življenjskega okolja.«),karjetudiedenodelementov medkulturnegapristopavizobraževanju(prim.SkubicErmenc2006).Zavedase tudisociolingvističnihproblemov,skaterimisesrečujejoromskiučencivšoli. Izpostavljaprimer,koromskeotrokesprašujemopotem,kajsonjihovikonjički. Obtemrazmišlja:»Prvič, na kaj asociira beseda konjiček, o čem sploh sprašujemo? Mogoče je bolje, da se vpraša, kaj njegovi sošolci delajo popoldne, ko niso v šoli. S čim se ukvarjajo? Kaj obiskujejo?« Večučiteljicjevdnevnikihizpostavilopomembnostenakeobravnavevseh učencev.Pozitivenprimerrazumevanjaenakeobravnavejeprimeručiteljice,kije vdodatnoučnopomočvključilavseučence,kisopotrebovalipomoč,neleRomov. Takšnoizhodiščesejijeobrestovalozoblikovanjemvečjepovezanostivrazredu inboljšimpočutjemučencev.Tudisstaršisejetrudilanavezatipristen,spoštljiv inenakovredenodnos. »Dobro je spoznati starše in ugotoviti, kdaj in za kaj so dovzetnejši. Ali jih spodbudi kritika ali pohvala in spodbuda. Dobro je, da starši v vas vidijo zaupnika. Da začutijo, da želite pomagati njihovim otrokom. Zato si je treba vzeti čas zanje, jih poslušati kljub morebitnim težavam pri komunikaciji zaradi neznanja jezika, pomagati pri izpolnjevanju formularjev, obrazcev. Zelo radi imajo nasvete, razlage, zakaj se nekaj počne z otrokom (kot je npr. vsakodnevno učenje pred poukom, indi- vidualno delo …), in občutek razumevanja. Dejstvo je, da če je sodelovanje s starši pozitivno, je možnost otrokovega napredka veliko večja.« (Zapisizdnevnika15) Karnekajučiteljicjevdnevnikihvečkratizpostavilotežavnokomunikacijo zromskimistarši.Nekateresonavajale,dastarševečkratpisnopovabijovšolo, vendarsetinavabilaneodzovejo.Kljubtemuvdnevnikihnibilozaznatiglobljega razmislekaotem,dabiučiteljimordaspremenilinačinvzpostavljanjakomuni- kacijesstaršialivsajposkušaliugotoviti,zakajseromskistaršineodzivajona vabila.Enaodučiteljicjetakoleizrazilasvojemnenje:»Kje so starši? Šola si zelo želi sodelovati z njimi, vendar so ti neodgovorni, nedosledni, nemotivirani, neizo- braženi. Zakaj? Mogoče zato, ker vse zanje naredimo drugi!«(Zapisizdnevnika7) Vnekaterihdnevnikihpasobiliopisanitudidrugačniprimeri.Enaodučiteljicje naprimerprilagodilapisanjeobvestiltako,dajihjenapisalazvelikimitiskanimi črkami,kerjeugotovila,daromskistaršinisopoznalimalihtiskanihčrk.Stakšno prilagoditvijojebilanjenakomunikacijaprecejuspešnejša.Nekatereučiteljiceso vzpostavljalestikesstaršipotelefonu.Tanačinsejevnekaterihprimerihizkazal kotučinkovit,vdrugihpane,pričemersezdi,dajetaučinkovitostmnogokrat povezanatudissiceršnjimodnosomučiteljadoromskeskupnosti.Zgorajomenjena učiteljica,kijeromskestaršeoznačilazaneodgovorne,nedosledne,nemotivirane Medkulturnekompetenceučiteljev:primerpoučevanjaromskihučencev 39 inneizobražene,jegledetelefonskihstikovzapisala:»Kontakte skušam izpostaviti tudi po telefonu, vendar se, ko prepoznajo številko šole, ne oglasijo. Pogosto se tudi zgodi, da nam zaradi ljubega miru ne dajo telefonske številke z izgovorom, da nimajo telefona.«(Zapisizdnevnika7)Vkomunikacijizromskimistaršisobile uspešnejšetisteučiteljice,kisoposkušalevzpostavljatistikezromskimidružinami tudiz(večkratnimi)obiskivromskihnaseljih. »Česo romski starši prepričani, da jih učitelj ne razume ali jih ne želi razumeti, torej, da ni na njihovi strani, ne bodo pripravljeni na nikakršno obliko sodelovanja. To pomeni, da se ne bodo odzivali na povabila na govorilne ure in roditeljske se- stanke, se udeleževali različnih delavnic za starše in prireditev … Sama menim, da je zelo koristno obiskovanje naselja, kjer lahko vidimo starše in otroke v njihovem okolju, kjer se počutijo varne in sproščene. Veliko staršev z veseljem povabi zaposlene s šole v svoj dom in se z njimi odkrito pogovarja, so pa med njimi tudi takšni, ki pred nami zaprejo vrata in se ne želijo pogovarjati.« (Zapisizdnevnika13) Obiskiučiteljicvromskihnaseljihneprispevajolekuspešnejšikomunika- cijizromskimistarši,temvečsozelopomembnitudisširšegavidikarazvijanja medkulturnihkompetenc.Stemiobiskiučiteljicerazširjajosvojeznanjeinra- zumevanjemedkulturnihrazlikterrazvijajosenzibilnostzanje.Priučiteljicah, kiimajoneposredneizkušnjesrečevanjzRomivromskihnaseljih,jepogosteje zaznatiboljpoglobljenosamorefleksijokotpriučiteljicah,kivromskanaseljane hodijo.»Včasih je dobro, da si tudi učitelji ogledamo, kako naši učenci živijo, in jih potem mogoče tudi bolje razumemo.« (Zapisizdnevnika17) Vnekaterihdnevnikihprecejšendelvsebinepredstavljajoopisidisciplinskih težav.Grepredvsemzaopisovanjenemogočegavedenjaučencaalivečučencev inprikaznemočiučitelja,dabitovedenjeustavil.Nekateriučiteljizaprepre- čitevmotečegaravnanjaučencaizbirajorazličneukrepe,odopozoril,groženj, dabodoobvestilistarše,kljubtemudavedo,dabodoučencizeloverjetnofizično kaznovani,doobveščanjaravnateljice,svetovalnedelavkealiromskepomočnice. Obtemsenesprašujejooučinkovitostitehpristopovinneiščejoalternativnih načinovreševanjaoziroma,šebolje,preprečevanjadisciplinskihtežav.Vedenje učencaopazujejoinprikazujejospercepcijo»problematičnosti«,innespercepcijo, danevključeniotrocivednoznovaizbirajotežavnovedenje.DubravkaHrovatič, spomočjokateresmozaučiteljice,kisopisalednevnike,decembra2011izvedli delavnico»Pripravastrokovnihpodlagzaizboljšanjepedagoškepraksepridelu vvečkulturnemokolju«,jeopozorila,dapriiskanjunačinov,kakodosečivšečno oziromaželenoravnanjeučencev,velikoučiteljicsvojadelovanjausmerjavpo- skusspreminjanjadrugih(učencev).Izdnevnikovjebilovidno,dasejelemanjši delučiteljicodločilzaspreminjanje lastnegaravnanja,vedenja.Učiteljice,ki soseodločilezatostrategijo,seboljzavedajopomembnostimočnihodnosovz učenci.Svojihdelovanjnisousmerjalevkritiko,obsojanje,kaznovanje,grožnjo, ignoriranje,temvečsoseiskrenozanimale,poslušale,sepogovarjaleorazlikah inspodbujaleučence. Zanimivisozapisiučiteljicglede(ne)udeležberomskihotroknarazličnih dnevihdejavnosti(športnidnevi,kulturnidnevi,naravoslovnidnevi,ekskurzije ipd.).Skorajvseučiteljicesosevdnevnikihdotakniletetematikeinvečinajihpiše   40 SODOBNAPEDAGOGIKA2/2016 RomanaBešterinMojcaMedvešek otem,daseromskiotrocitehdejavnostiobičajnoneudeležujejo.Precejrazličen pajenjihovodnosdotakšnegastanja.Nekatereneobiskovanjednevovdejavnosti jemljejokotnekaj,karjeznačilnozaRomeinsestemneukvarjajopodrobneje. Mordaposkušajoodstarševpridobitiopravičila,daimajozadevoformalnourejeno, topajetudivse.Drugerazmišljajootem,zakajprihajadotega,innavajajorazlične vzroke(nezaupanjestarševinnjihovstrah,dabiseotrokomkajzgodilo;finančne stiskeromskihdružin,kerjetedejavnostiobičajnotrebaplačati),včasihizražajo tudisočutjedoromskihdružin,neiščejoparešitevzapreseganjetakšnegastanja. Nekatereučiteljicepaseizrecnotrudijougotoviti,kajsovzrokizaneudeležbo romskihotrok,inrazmišljajootem,kakolahkosameprispevajoktemu,dabise tospremenilo.Poskušajozrazličnimiprilagoditvamiindelovanjemzunajutečenih šolskihpostopkov–npr.potrudijoseromskimstaršeminotrokomnanjimrazu- mljivnačinrazložiti,kajjeposameznadejavnost,kakonatančnobopotekala,kaj seodotrokpričakuje,alipažepredhodnoposkrbijozavključitevromskihučencev vdoločeneskupineotrok,zakaterevedo,dateučencedobrosprejemajoindase bodoromskiučencizatolažeodločilisodelovatipridoločeniaktivnosti. Izdnevnikovvečineučiteljicjesicerrazbratinjihovoželjopoboljšempozna- vanjuromskihučencev,kijihučijo,intudinasplohpoboljšempoznavanjuromske kulture.Učiteljicetorejizražajoodprtostzaspoznavanjedrugihkultur,vendar sepritemzastavljavprašanje,kolikojetakšenodnospogojenzesencialističnim razumevanjemkulture.Torazumevanjekulture(kotdane,vrojene,nespremen- ljive),nerazumevanjevzrokovzanastanekrazlikmedetničnimi/kulturnimi skupinami(kot»vrojenih«deficitovposameznihkultur)inomejenorazumevanje (ne)pravičnostidejanskopomenijoprikritrasističniodnosoziromavodijovanjin prispevajokreproduciranjuneenakostimedrazličnimidružbenimiskupinami (prim.Kubota2010,103,106).Težavaje,daseučiteljicetegapogostonezavedajo. Njihovodelovanjejevosnovidobronamerno,želijopomagatiromskimotrokom, dabibiliuspešnivšoliindabiseintegriralivvečinskošolskookoljeinširšo družbo.Vendarpritempogostoromskeotrokeobravnavajokototrokezrazličnimi primanjkljaji,»kulturnimi«značilnostmiter»kulturno«pogojenimobnašanjem, kivšoliinširšidružbinasplohnizaželenoinsprejemljivo,zatojimjetrebapo- magati,dasečimprejprilagodijo,»civilizirajo«.Pritempaumanjkarazmisleko lastnikulturniinideološkipogojenosti,dominantnostivečinskekulture,vzrokih zakulturnerazlike,odnosihmočimeddružbenimiskupinami,diskriminacijiipd. Lahkobigovorilitudiot.i.dyscounscious racism,kotgaopredeljujeKing(1991). Grezaoblikorasizma,kitihosprejemanormeinprivilegijevečinskekulture, brezkakršnegakolikritičnegarazmislekaopravičnostidružbeneinekonomske hegemonijeinprivilegijevvečinskedružbe.Iznekaterihdnevnikovjecelomo- gočerazbrati(včasihimplicitno)razmišljanje,dasoRomiprivilegirani,kerjim ničnitrebadelati,nijimtrebaizpolnjevatinobenihdolžnosti, imajo(poznajo, zahtevajo)samopravice inzaradisocialnepodporeživijo lepšekotkdajprej: »S socialno podporo in brez truda dobijo toliko sredstev, da lepše, kot živijo zdaj, še niso živeli.«(ZapisizdnevnikaU7) Učiteljicevdnevnikihvečkratomenjajo,daromskiotrocinimajomotivacije ininteresazaučenjeindeloterdajihstaršiprišolskemdelunepodpirajo. Medkulturnekompetenceučiteljev:primerpoučevanjaromskihučencev 41 »Njihova miselnost je takšna: naučil se bom, ker bom vprašan, in takoj, ko dobim oceno, tega znanja ne potrebujem več. V večini se učijo kampanjsko, v zad- njem trenutku in nimajo delovnih navad. Takšno miselnost so jim vcepili starši, ki po večini pošiljajo otroke v šolo samo zaradi zakonske obveze in denarne kazni v primeru neobiskovanja pouka.« (Zapisizdnevnika13) Pogostotudiromskeučenceopisujejokotučence,kijimprimanjkujejodoločene dispozicije,veščine,sposobnostiinpredznanja. »Pri načrtovanju in izvajanju učne pomoči in pouka je treba upoštevati nasled- nje značilnosti romskih učencev: kratkotrajna pozornost in koncentracija; hitra utrudljivost; nezaupanje v svoje sposobnosti; odklanjanje nalog, ki se jim zdijo težke; stalno zahtevanje pomoči in potrditve, da delajo prav; slabo razvite motorične sposobnosti; nizka splošna razgledanost in malo izkušenj; nizka toleranca; slab nadzor čustev.«(Zapisizdnevnika14) Podobnizapisisepojavljajotudipriučiteljicah,kisicervdnevnikihizkazujejo določenoodprtost,pripravljenostnaspoznavanjeinupoštevanjekulturnihrazlik terprilagajanjetemrazlikamvučnemprocesu.Takšnoizhodiščevrazmišljanju pavendarlepomenidojemanjeromskihotrokkot»deficitarnih«,karjevnasprotju značelommedkulturnosti.Polegtega,kotopozarjaKubota(2010,str.103),takšno razmišljanjelahkokaženaprikritrasizem.Neprestana(samo)refleksijaučitelja gledenjegovegarazmišljanjaindelovanjajezatonujna,dabiselahkopreseglo takšnostanjeinpovečevaleučiteljevemedkulturnekompetence,kisopotrebne zaizvajanjemedkulturnegaizobraževanja. Sklep Analiza21dnevnikovučiteljic,kipoučujejoromskeotroke,jepokazala,da sejihvečinatrudispodbujatipriizobraževanjuindoseganjučimboljšihučnih uspehovterdasojimpripravljenepritempomagatinarazličnenačine.Njihova izhodišča(vsmisluodnosadoRomovinvidenjanjihovegamestavdružbi)pase pritempogostorazlikujejoinposledičnotudinjihovaravnanjavodijodorazličnih rezultatov.Njihovopoznavanjeinrazumevanjemedkulturnihrazlikjepogostopo- manjkljivo,predvsempavelikokratnepresežeetnocentričnegaodnosainpogleda nasvettersepravilomaneizrazivaktivnemzavzemanjuzapreseganjedružbenih razmerijneenako(vredno)stimedvečinskoinmanjšinskimiskupinami.Obstajajo sicerizjeme,prikaterihlahkonapodlagidnevniškihzapisovocenimo,daimajo močnejerazvitemedkulturnekompetence.Lahkotudisklepamo,dasomedkulturne kompetenceučiteljevzlastiposledicaindividualnegaizobraževanja,usposabljanja, odprtostiinprizadevnostiučiteljasamega,nepasistemskihspodbudinpodpore. Ačeželimonareditinapredekvpreseganjumedkulturnihneenakosti,zagotavljanju enakihmožnostiinpravičnostiterenakopravnegasodelovanjarazličnihdružbenih skupinvkulturnoraznolikihšolah(inširšidružbi),potemjenujno,darazvijanja medkulturnihkompetencinudejanjanjanačelamedkulturnosti neprepustimo innaložimoleposameznimučiteljem.Samoučiteljaliučiteljisšetakodobrimi medkulturnimikompetencaminezadoščajozadoseganjeciljev,kijihzagovarja   42 SODOBNAPEDAGOGIKA2/2016 RomanaBešterinMojcaMedvešek medkulturnoizobraževanje.Zaimplementacijomedkulturnegaizobraževanjaje trebašoloobravnavatikotsocialnisistem,kijesestavljenizvrstekomponentin spremenljivk(npr.odnosiinstališčacelotnegašolskegaosebja,učninačrt,šolska politikaoziromakultura,skritkurikul,učnistili,umestitevinpovezavezlokalno skupnostjo,načinipreverjanjaznanj,učnagradiva,učnistiliinstrategijeitd.), pričemerjetrebaznovimivsebinaminapolnitipravvse(Banks2010,str.22–25). KotopozarjajotudiCrozieridr.(2009,str.547),učiteljizaizvajanjeučinkovitega medkulturnegaizobraževanjaindoseganjedolgoročnihspremembnaravnišole potrebujejopopolnopodpororavnateljev,zunajšolskegaprostorapatudipodporo vladnihpolitik,pričemerbivladamoralaodšolinfakultet,kiizobražujejobodoče učitelje,zahtevati,datevsebineobravnavajoprioritetno. Literatura in viri Banks,J.A.(1993).MulticulturalEducation:Development,DimensionsandChallenges. Phi Delta Kappan,75,št.1,str.22–28. Banks,J.A.(2007).Multicultural Education: Issues and Perspectives,sixthedition.Hobo- ken,NewJersey:JohnWiley&Sons,Inc. Banks,J.A.(2010).MulticulturalEducation:CharacteristicandGoals.V:J.A.Banksin C.A.McGeeBanks(ur.)Multicultural education: Issues and perspectives, seventh edition.NewJersey:JohnWiley&Sons,Inc.,str.3–26. Bennett,M.J.(1993).TowardsEthnorelativism:ADevelopmentalModelofIntercultural Sensitivity(revised).V:R.M.Paige(ur.)Education for the Intercultural Experience. Yarmouth,Me:InterculturalPress. Boecker,M.C.(2008).Intercultural Competence – The Key Competence in the 21st Century. Bertelsmann Stiftung in Fondazione Cariplo.Dostopnona:http://www.ngobg.info/bg/ documents/49/726bertelsmanninterculturalcompetences.pdf(pridobljeno27.2.2016). Byram,M.(2000).AssessingInterculturalCompetenceinLanguageTeaching.Sprogforum 6,št.18,str.8–13.Dostopnona:http://inet.dpb.dpu.dk/infodok/sprogforum/Espr18/ byram.html(pridobljeno15.2.2016). Byram,M.,Gribkova,B.inStarkey,H.(2002).Developing the Intercultural Dimension in Language Teaching: A Practical Introduction for Teachers.Strasbourg:Councilof Europe. Crozier,G.,Davies,J.inSzymanski,K.(2009).Education,IdentityandRomaFamilies: Teacher’sPerspectivesandEngagementwithINSETRomtraining.Intercultural Education,20,št.6,str.537–548. Deardorff,D.K.(2006).IdentificationandAssessmentofInterculturalCompetenceasa StudentOutcomeofInternationalization.Journal of Studies in International Educa- tion,10,št.3,str.241–266. Deardorff,D.K.(2009).ImplementingInterculturalCompetenceAssessment.V:D.K. Deardorff(ur.)The SAGE Handbook of Intercultural Competence.ThousandOaks, CA:Sage,str.477–491. Deardorff,D.K.(2014).Some Thoughts on Assessing Intercultural Competence.National Instituteforlearningoutcomesassessment.Dostopnona:https://illinois.edu/blog/ view/915/113048(pridobljeno1.3.2016). Medkulturnekompetenceučiteljev:primerpoučevanjaromskihučencev 43 Delors,J.(1996).Learning: The Treasure Within.ReporttoUNESCOoftheInternational CommissiononEducationfortheTwenty-firstCentury.UNESCO. Fantini,AlvinoE.(2009).AssessingInterculturalCompetence.V:D.K.Deardorff(ur.).The SAGE Handbook of Intercultural Competence.London:Sage,str.456–476. Flynn,J.E. (2010).CriticalMulticulturalisminHumanitiesandSocialScience.V:S. MayinC.E.Sleeter(ur.).Critical Multiculturalism. Theory and Praxis.NewYork: Routledge,str.163–175. Graf,A.(2004).ScreeningandTrainingInter-CulturalCompetencies:EvaluatingtheIm- pactofNationalCultureonInter-CulturalCompetencies.The International Journal of Human Resource Management,15,št.6,str.1124–1148. Hill,I.(2007).MulticulturalandInternationalEducation:NevertheTwainShallMeet? Review of Education,53,št.3,str.245–264. Hočevar,N.(2010).Medkulturno učenje in sprejemanje različnosti za uspešno življenje. Raziskava s stališča šol.SrednjaekonomskašolaLjubljana.Projektnogradivo. Huber,J.(ur.).(2012).Intercultural Competence for All. Preparation for Living in a Hete- rogeneous World.Strasbourg:CouncilofEuropePublishing. Jazbec,S.,B.,ČagraninLipavicOštir,A.(2013).LanguageLearningandRomapupils–The CaseofSlovenia.Croatian journal of education,15,št.3,str.655–692. King,J.E.(1991).DysconsciousRacism:Ideology,Identity,andtheMiseducationofTeach- ers.The Journal of Negro Education,60,št.2,str.133–146. Kiswarday,V.(2015).Stališčaučiteljevovplivurazličnihposebnostiotrokinmladostnikov nanjihovezmožnostizaaktivnoučnoinsocialnovključevanjevšoli.V:D.Hozjan (ur.).Aktivnosti učencev v učnem procesu.Koper:UniverzitetnazaložbaAnnales,str. 135–150.Dostopnona:http://www.zrs.upr.si/monografije(pridobljeno3.2.2016). Krek,J.inVogrinc,J.(2005).Znanjeslovenskegajezikakotpogojšolskegauspehaučencev izjezikovnoinkulturnorazličnihtersocialnodeprivilegiranihdružin–primerzače- tnegaopismenjevanjaromskihučencev.Sodobna pedagogika, 56,št.2,str.118–139. Kubota,R.(2010).CriticalMulticulturalEducationandSecond/ForeignLanguageTeach- ing.V:S.MayinC.E.Sleeter(ur.).Critical Multiculturalism. Theory and Praxis. NewYork:Routledge,str.99–111. Ladson-Billings,G.(1995).ButThat’sJustGoodTeaching!TheCaseforCulturallyRelevant Pedagogy.Theory into Practice, 34,št.3,str.159–165. Lesar,I.(2013).Idejainkluzije–medrazličnimikonceptipravičnostiinetičnimiteorijami. Sodobna pedagogika,64,št.2,str.76–95. May,S.inSleeter,C.E.(2010).Introduction.CriticalMulticulturalism.TheoryandPraxis. V:S.MayinC.E.Sleeter(ur.).Critical Multiculturalism. Theory and Praxis.New York:Routledge,str.1–16. Milner,H.R.(2007).Race,CultureandResearcherPositionality:WorkingThroughDan- gersSeen,Unseen,andUnforeseen.Educational Researcher,36,št.7,str.388–400. OECD.(2009).Creating Effective Teaching and Learning Environments. First results from TALIS. Dostopnona:http://www.oecd.org/education/school/43023606.pdf(pridobljeno 26.2.2016). Peček,M.,Čuk,I.inLesar,I.(2013).Prepoznanelastnostikotdejavnikučnegauspeha različnihskupinučencev.Sodobna pedagogika,64,št.4,str.70–86.   44 SODOBNAPEDAGOGIKA2/2016 RomanaBešterinMojcaMedvešek Polak,A.(1995).Kajnamrazkrivajodnevnikipedagoškeprakse:Vsebinskeravnipisanja kotkazalnikizmožnostistrokovnerefleksijeučitelja.Vzgoja in izobraževanje,26,št. 2,str.19–22. Salo-Lee,L.(2006).InterculturalCompetenceinResearchandPractice:Challengesof GlobalizationforInterculturalLeadershipandTeamWork.V:N.AaltoinE.Reuter (ur.).Aspects of Intercultural Dialogue. Theory, Research, Applications.Köln:SAXA Verlag,str.77–92. Spitzberg,B.H.inChangnon,G.(2009).ConceptualizingMulticulturalCompetence.V: D.K.Deardorff(ur.).The SAGE Handbook of Intercultural Competence.Thousand Oaks,CA:Sage,str.2–52. Sharma,S.(2010).CriticalMulticulturalismandCulturalandMediaStudies.V:S.May inC.E.Sleeter(ur.).Critical Multiculturalism. Theory and Praxis.NewYork:Rout- ledge,str.113–123. SkubicErmenc,K.(2003).Komujenamenjenainterkulturnapedagogika?Sodobna peda- gogika,54,št.1,str.44–59. SkubicErmenc,K.(2006).Slovenskašolazdrugestrani.Sodobna pedagogika,57,posebna izdaja,str.150–167. SkubicErmenc,K.(2010).Medposebnimipravicamiinnačelominterkulturnosti.Sodobna pedagogika, 61, št.2,str.268–279. Vrečer,N.(2011).Medkulturnekompetencekotprvipogojzauspešenmedkulturnidialog. VM.Lukšič-Hacin,M.MilharčičHladnikinM.Sardoč(ur.).Medkulturni odnosi kot aktivno državljanstvo.Ljubljana:ZaložbaZRC,ZRCSAZU,str.169–179. Walkling,P.(1990).MulticulturalEducation.V:N.Entwistle(ur.). Handbook of Educational Ideas and Practices.London:Routledge,str.82–90. Ward,C.inWilson,J.(2014).Conceptualizing,MeasuringandPredictingIntercultural Competence.V:Xiaodong,D.inGuo-Ming,C.(ur.)Intercultural Communication Com- petence: Conceptualization and Its Development in Cultural Contexts and Interactions. NewcastleuponTyne:CambridgeScholarsPublishing, str.41–68.