Vida Medved Udovič Univerza na Primorskem Pedagoška fakulteta UDK 371.214.12:821.09:028.5 MED KOMUNIKACIJSKIM IN PROBLEMSKO-USTVARJALNIM POUKOM KNJIŽEVNOSTI Prispevek osvetljuje poučevanje književnosti v osnovni šoli, ugotavlja, da je osrednji pristop k le-temu komunikacijski model zbliževanja književnosti z mladim bralcem od prvega do devetega razreda. Predlaga, da bi ga v drugem in predvsem tretjem vzgojno-izobraževalnem obdobju nadgradili tudi z elementi sistemske didaktike in problemsko-ustvarjalnim poukom. Analizira anketni vprašalnik, ki je bil izveden s študenti 4. letnika Pedagoške fakultete Univerze na Primorskem, na osnovi katerega so bila pridobljena stališča študentov o obravnavani problematiki prispevka. Ključne besede: književnodidaktični pristopi, bralna zmožnost, učni načrt za slovenščino 1 Uvod Senzibilizacija otrok in mladostnikov za recepcijo umetnostnih besedil iz slovenske in tuje zakladnice klasične in sodobne književnosti ter ustrezni književnodidaktični pristopi, ki učinkovito spodbujajo njihovo doživljanje, razumevanje in vrednotenje, sodijo med pomembnejše naloge slovenske didaktike književnosti1 predvsem pri 1 Za poučevanje književnosti smo pri nas v zadnjih dveh desetletjih dobili več uporabnih književ-nodidaktičnih del, ki se ukvarjajo bodisi z recepcijo umetnostnih besedil v širšem smislu ali pa s konkretno obravnavo le-teh pri književnem pouku. Od avtorjev bomo navedli le nekatere: B. Krakar Vogel (Skice za književno didaktika, 1991; Teme iz književne didaktike, 1995; Poglavja iz didaktike književnosti, 2004; v soavtorstvu z M. M. Blažič Sistemska didaktika književnosti v teoriji in praksi, 2013); M. Kordigel Aberšek (Mladinska literatura, otroci in učitelji, 1994; Didaktika mladinske književnosti, 2008); I. Saksida (Izhodišča in modeli šolske interpretacije mladinske književnosti, 1994; Poti in razpotja didaktike književnosti, 2008); A. Žbogar (Iz didaktike slovenščine, 2013); F. Žagar (Didaktika slovenskega jezika, 1996); M. M. Blažič (Kreativno pisanje, 1992; Zgodovinski oris prostega spisja na Slovenskem (1850-2000), 2002); M. Pezdirc Bartol (Najdeni pomeni: empirične raziskave recepcije literarnega dela, 2010). Jezik in slovstvo, letnik 60 (2015), št. 3-4 76 Vida Medved Udovič poučevanju in učenju književnosti v nižjih razredih osnovne šole (v nadaljevanju OŠ). Osnovnošolski učni načrt za slovenščino (UN 2011) v priporočilih za obravnavo književnosti pri pouku književnosti navaja komunikacijski model2 (poimenovan tudi šolska interpretacija, recepcijska didaktika), ki naj bi bil učitelju pomembna opora za spodbujanje dejavnega stika mladega bralca z literarnim delom v vseh treh vzgojno-izobraževalnih obdobjih v OŠ. V poglavju Didaktična priporočila tako beremo, da sta v središču šolskega branja leposlovja književno besedilo in učenec, učitelj pa pri branju spodbuja prekrivanje pomenskega polja besedila (tema in predstavnost besedila) in učenčevega obzorja pričakovanj, ki izvira iz njegove zunajliterarne in medbesedilne izkušnje (doživetje v resničnosti in ob branju leposlovja). (Prav tam: 100.) Recepcijsko zmožnost učenci razvijajo tudi s tvorjenjem/(po)ustvarjanjem ob umetnostnih besedilih. Šolska interpretacija umetnostnega besedila kot priporočeni model za razvijanje bralne zmožnosti zajema naslednje dejavnosti: uvodno motivacijo, napoved besedila, umestitev in interpretativno branje, premor po branju, izražanje doživetij in analizo, sintezo in vrednotenje ter ponovno branje in nove naloge (prav tam). V drugem, predvsem pa v tretjem vzgojno-izobraževalnem obdobju pogrešamo še katerega izmed književnodidaktičnih pristopov, ki bi učitelje usmeril v spodbujanje globljega zaznavanja književnega problema umetnostnega besedila. M. Kordigel Aberšek v Didaktiki mladinske književnosti (2008: 96-97) piše o mrežni strukturiranosti didaktične enote za obravnavo umetnostnega besedila, v kateri je navedeno večkratno branje besedila, upoštevana pa je tudi priprava na intenzivnejšo recepcijo literarnega besedila, še posebej pri tem opozori na »otrokov kontekst in kako naj ta funkcionira, kako ga je mogoče odstreti, aktivirati, osvetliti« (prav tam: 102). Pri pregledu sodobne strokovne literature s področja didaktike književnosti smo opazili, da je posebna pozornost poleg že opisanega komunikacijskega modela učenja in poučevanja književnosti namenjena tudi problemsko-ustvarjalnemu pouku (Žbogar 2007 in 2013) in sistemski didaktiki (Krakar Vogel in Blažic 2013). Tudi novejši priročniki k berilom za poučevanje književnosti v OŠ na Hrvaškem denimo predlagajo za obravnavo književnosti v šoli različne pristope (Babic idr. 2006). L. Pataki poudarja, da je pri obravnavi književnosti lahko zelo uspešen problemsko-ustvarjalni pristop, za katerega navaja naslednje faze (dejavnosti), ki so pri prvih treh dejavnostih enake kot pri komunikacijskem modelu: motivacija, napoved besedila, branje besedila, sledijo pa učni koraki, ki se razlikujejo od komunikacijskega modela, in sicer ustvarjanje problemske situacije in izluščenje problema, določanje metod dela, reševanje problema, prikaz rezultatov in sinteza (Pataki 2013: 2). 2 D. Rosandic je opisal komunikacijski model za poučevanje književnosti v delu Metodika književnog odgoja i obrazovanja (1986). Med komunikacijskim in problemsko-ustvarjalnim poukom književnosti 77 2 Pouk književnosti v osnovni šoli J. Bezjak v klasičnem delu iz didaktike slovenskega jezika in književnosti Posebno ukoslovje slovenskega učnega jezika v ljudski šoli (1906) natančno predstavlja proces književnega pouka v nižjih razredih ljudske šole. Za obravnavo vsakega umetnostnega besedila naj bi bila vedno načrtovana priprava na branje, kar pri komunikacijskem modelu ustreza fazi motivacije. Med pomembnimi načeli priprave na branje je zapisano: »/Z/bujaj zanimanje ter spravljaj učence v pravo razpoloženost« (Bezjak 1906: 152). Avtor še poudari, naj nobeno umetnostno besedilo ne ostane brez priprave in naj nikoli ne začnemo takoj brati. Za osrednji del obravnave predlaga dejavnosti na podoben način, kot si le-te sledijo pri komunikacijskem modelu.3 Osrednji del obravnave umetnostnega besedila (po komunikacijskem modelu je to literarnoestetsko branje z analizo/šolsko interpretacijo) poimenuje razpravljanje, v katero vključi razlaganje besed, izrazov in rekel, razlaganje vsebine v celoti, poglabljanje in razčlenjevanje. Več kot stoletje kasneje slovenska didaktika razpravlja o problemsko-ustvarjalnem pouku. Na kratko bomo povzeli A. Žbogar (2013), ki navaja, daje osrednja dejavnost problemsko-ustvarjalnega pouka reševanje književnega problema, ki terja kompleksno, postopno in procesno reševanje z več miselnimi postopki. Pogosto se uspešno rešuje pri sodelovalnem učenju. Reševanje književnega problema je usmerjeno v objektivne in subjektivne plasti literarnega besedila, kar narekuje posebno naravo književnega raziskovalnega dela /.../. To ne pomeni, da določenih etičnih, psiholoških ali družbenih problemov, ki jih odpira posamezno književno delo, ni mogoče obravnavati že v osnovni šoli, pač pa je problem potrebno prilagoditi spoznavno-sprejemnim sposobnostim učencev. (Žbogar 2013: 111.) Med prednosti problemsko-ustvarjalnega pouka sodijo spodbujanje kritičnega mišljenja, sposobnosti reševanja problemov ter krepitev komunikacijskih sposobnosti. Avtorica poudarja, da tak pouk spodbuja motivacijo za učenje, kognitivni konflikt, socialno-kognitivni konflikt, sodelovanje ter raziskovalno problemsko učenje (prav tam). B. Krakar Vogel (2013: 234) piše, da se sistemska didaktika »naslanja na sistemsko literarno vedo, ki literaturo pojmuje kot sistem medsebojno vplivnih dejavnikov teksta in konteksta«, medtem ko je za recepcijsko didaktiko književnosti pomembna teorija recepcije literature, ki v izhodišče preučevanja postavlja bralca (Jauss 1998). Pri obeh pristopih je v ospredju dialoški način zbliževanja literarnega besedila z mladim bralcem, saj je pri obeh osrednja metoda šolska interpretacija dela z besedilom, v kateri je poučevanje književnosti osredinjeno na učenca. Podobno je tudi pri t. i. domišljijsko-ustvarjalnem pristopu, ki zajema naslednje dejavnosti: 3 »1. učitelj pripoveduje berilo oziroma deklamuje: 2. potem ga vzorno čita; 3. nato ga čitajo učenci; 4. za čitanjem sledi razlaganje neznanih in nejasnih besed in izrazov, rekel in podob, stvari, okoliščin in drugih razmer; 5. naposled se vrši vglabljanje v vsebino berila in razčlemba. Nekateri metodiki še semkaj stavijo kot vajo v vzornem čitanju« (Bezjak 1906: 155). 78 Vida Medved Udovič čustveno-gibalno pripravo učencev,4 napoved besedila, prvo srečanje z besedilom, razmišljujoče poglabljanje v vse plasti besedila, ustvarjalni odziv, medsebojno komunikacijo, sintezo in aktualizacijo (Babic idr. 2006). A. Žbogar opredeljuje vrste branja, ki vplivajo na oblikovanje bralčevega doživljanja, razumevanja in vrednotenja umetnostnega besedila, takole: Doživljajsko in kognitivno branje5 pri pouku književnosti usmerjamo in vodimo prek besedilnih signalov, ki sicer dopuščajo raznolike, a ne povsem poljubne interpretacije; te so določene s konvencijami literarnega besedila. /.../ Kognitivno branje je interpretativno in logično-analitično: gre za branje z razumevanjem in branje za razumevanje. Kaže se kot zmožnost ukvarjanja z literarnim besedilom, tj. analiziranja, npr. kot prepoznavanje slogovnih, oblikovnih, vsebinskih posebnosti besedila, sposobnost primerjanja (iskanja podobnosti in razlik), odkrivanja vzročno-posledičnih odnosov, kritičnega opredeljevanja do prebranega, vrednotenja in argumentiranja. (Žbogar 2014: 552.) Odkrivanje vzročno-posledičnih odnosov in argumentiranje sta med opaznejšimi primanjkljaji pri branju umetnostnih besedil v OŠ, kar že vrsto let v svojih vsakoletnih poročilih ugotavlja tudi predmetna komisija za slovenščino pri nacionalnih preizkusih znanja iz slovenščine v OŠ. Poudarja namreč, da so »natančno branje izhodiščnega besedila in sklepanje na osnovi besedilnih podatkov ter razlaga prenesenih pomenov besed / ./ za učence še vedno zelo zahtevne dejavnosti, kar kaže na premalo razvito bralno zmožnost oz. zmožnost kritičnega branja« (Cestnik idr. 2012: 107). Tudi mednarodna raziskava bralne pismenosti PISA 2009 zaznava upadanje dosežkov slovenskih učencev na področju bralne pismenosti, saj so bili rezultati nižji kot v sorodni raziskavi leta 2006. Temeljne bralne kompetence dosega 79 % učencev, v OECD 81 %, v EU pa 82 %. Skrb zbujajoče pa je, da najvišje bralne kompetence dosega 0,3 % slovenskih učencev, v OECD 1,0 % in v EU 0,6 % (PISA 2010, v Saksida 2014: 2). Navedli smo le nekatera opozorila v povezavi z dosežki osnovnošolcev pri bralni pismenosti, ki kažejo, da bi bilo književni pouk vendarle treba nadgraditi s pristopi, ki bi spodbujali razvijanje višjih bralnih zmožnosti. Predlagamo, da bi osnovnošolski učni načrt za slovenščino v poglavju Didaktična priporočila dopolnil poučevanje književnosti v drugem (UN 2011:103-104) in predvsem v tretjem vzgojno-izobraževalnem obdobju (prav tam: 106-107) še s priporočili za uporabo drugih pristopov. Poleg komunikacijskega modela (recepcijske didaktike) bi bili lahko bolj upoštevani tudi problemsko-ustvarjalni 4 Stroka ugotavlja, da telesno gibanje pri pouku pomembno izboljšuje učne uspehe, zato določene učne metode vključujejo tudi fizično dejavnost učencev. 5 Termin kognitivno branje je poimenovanje, ki v književnodidaktični literaturi doslej še ni bilo v rabi, pričakovati je, da bo kot vrsta branja dobilo zanj obsežnejšo in poglobljeno utemeljitev. Med komunikacijskim in problemsko-ustvarjalnim poukom književnosti 79 pristop in elementi sistemske didaktike književnosti,6 saj menimo, da je pri pouku književnosti smiselno upoštevati tudi razvojno stopnjo učencev, ki so od desetega leta dalje zmožni kompleksnejših bralnih dejavnosti, predvidenih pri problemsko-ustvarjalnem pouku književnosti in sistemski didaktiki. S študenti smo preizkusili oba didaktična pristopa. Predstavili smo jim kratka teoretična izhodišča, ustvarjalno-problemski pristop po A. Žbogar (2013) in sistemsko didaktiko po B. Krakar Vogel in M. Blažic (2013). Na osnovi izbranega lirskega besedila so za peti razred OŠ izdelali pripravi po komunikacijskem modelu in problemsko-ustvarjalnem pristopu. Pri slednjem so se usmerili predvsem k učnim oblikam in metodam, ki učencem omogočajo, da s sodelovalnim učenjem raziskujejo umetnostno besedilo in tako odstirajo njegov pomen in ga povezujejo s svojimi bralnimi izkušnjami. Po komunikacijskem modelu so najprej obravnavali izbrano pesem za peti razred OŠ: 1. pri motivaciji so se usmerili k pridobivanju pojmapesemska slika;1 2. pri šolski interpretaciji so upoštevali predlagane bralne naloge iz berila. Problemsko-ustvarjalni pristop je vključeval: 1. ustvarjanje problemske situacije, v kateri so z usmerjenim pogovorom ugotavljali značilnosti pesemske slike; 2. učencem so razdelili novo pesem; 3. v dvojicah so učenci samostojno določili pesemske slike v novem pesemskem besedilu in utemeljili njihov pomen in učinek na bralca; 3. za ustvarjalne dejavnosti so predlagali, da bi učenci napisali kratko besedilo, izbrali so lahko eno izmed možnih dejavnosti: a) zakaj radi/neradi berejo pesmi, b) kaj jim pomeni pesem v primerjavi s proznim besedilom. Priprave študentov smo analizirali, skupna ugotovitev je bila, da je za problemsko-ustvarjalni pristop pri obravnavani pesmi najpomembneje, da učenec (učenci) samostojno zazna(jo) pesemske slike, ki jih upesnjuje besedilo, in jih zna(jo) utemeljiti tudi s primerjavo z drugimi znanimi pesmimi. Po njihovi presoji bi bralne dejavnosti, povezane z zaznavanjem pesemskih slik, zmogli le tisti učenci petega razreda, ki so zelo dobri bralci. Za preizkušanje postopka pri sistemski didaktiki so bili predvideni naslednji koraki: 1. samostojno raziskovanje v knjižnici in po spletu, med katerim so pridobili dostopne informacije o sistemski didaktiki; 2. predstavljena so jim bila teoretična 6 Elementi obeh pristopov so do neke mere že prisotni tudi v aktualnem učnem načrtu za slovenščino v OŠ, kjer je za drugo (UN 2011: 104) in tretje obdobje (prav tam: 106) zapisano, naj bo »učitelj pozoren tudi na pridobivanje literarnovednega znanja, ki naj bo v funkciji učenčevega poglobljenega doživljanja, razumevanja in vrednotenja književnega besedila«. Več je bilo o obeh pristopih nakazano v učnem načrtu za slovenščino v OŠ, in sicer: »Temeljne vsebine pouka književnosti (obravnava umetnostnih del) so književnoumetnostna dela, drugi tipi besedil pa se vključujejo v književni pouk v povezavi z njimi kot sredstvo širjenja učenčevega obzorja ter dopolnitev in podkrepitev šolske interpretacije (literarna zgodovina, biografije, literarna teorija, zgodovina, etnologija, mitologija, sociologija itd.)« (UN 2005: 109). 1 Pojem pesemska slika ni previden pri obravnavi pesmi v 2. obdobju OŠ (UN 2011). Menimo, da je pri nekaterih pesmih, ki upesnjujejo poetizirano naravo, možno pri obravnavi pesmi že na tej stopnji učinkovito vključiti pesemsko sliko. Oprli smo se na delo G. Šabic Lirska poezija u razrednoj nastavi (1983). 80 Vida Medved Udovič izhodišča sistemske didaktike (Dovič 2004; Perenič 2010; Krakar Vogel in Blažic 2013); 3. oblikovali so priprave po komunikacijskem modelu za prvi razred (Pavček: Juri Muri v Afriki) in za četrti razred (Grafenauer: Besede za sladkosnede); 4. primerjali so pripravi, ki sta bili oblikovani po načelih komunikacijskega pouka, in pripravi, oblikovani po načelih sistemske didaktike (Krakar Vogel in Blažic 2013: 67-72, 73-77). Za pričujoči prispevek smo anketirali 44 študentov razrednega pouka 4. letnika Pedagoške fakultete Univerze na Primorskem.8 Želeli smo pridobiti njihova stališča o vlogi učitelja pri razvijanju književne zmožnosti učencev in vrsti književnodidaktičnega pristopa pri obravnavi umetnostnega besedila. 3 Vloga učitelja pri razvijanju bralne zmožnosti Razvijanje bralne zmožnosti je na vseh stopnjah šolanja ena izmed osrednjih nalog poučevanja branja. Na kakšen način jo učitelj učinkovito razvija, sodi med pomembna strokovna vprašanja. S številkami od 5 (najvišja) do 1 (najnižja) so študentje označili svoje mnenje o vlogi učitelja, ki bistveno prispeva k razvijanju razumevanja in doživljanja umetnostnih in neumetnostnih besedil. Vloga učitelja pri branju 5 4 3 2 1 % % % % % bralni vzor 45 13 23 10 9 učenčev izbor besedil 27 20 13 20 20 pogovor o prebranem 18 36 21 16 9 bralne strategije 6 14 12 23 45 slabi bralci 6 18 30 30 16 Tabela 1: Vloga učitelja pri razvijanju bralne zmožnosti Zanimivo je, da so študentje kot najpomembnejšo spodbudo za učenčeve bralne dejavnosti med danimi možnostmi izbrali učiteljev bralni vzor, 45 % študentov, kot najmanj pomembno pa jih je 45 % izbralo učiteljevo razvijanje bralnih strategij učencev. Pogovor o prebranem besedilu, 18 %, in bralne strategije, 6 %, je za 8 Priredili smo anketni vprašalnik, ki ga je sestavila doc. dr. Daliborka Puric (Pedagoška fakulteta Užice Univerze v Kragujevcu, Srbija, delovno gradivo), s katerim pridobivamo podatke o razlagi neznanih besed v slovenskih in srbskih vrtcih ter osnovnih šolah. Za namen naše raziskave smo vprašanja prilagodili šolski obravnavi umetnostnega besedila in dodali še dve bistveni vprašanji o didaktičnih pristopih pri obravnavi umetnostnih besedil v prvem in drugem obdobju OŠ. Med komunikacijskim in problemsko-ustvarjalnim poukom književnosti 81 najpomembnejše dejavnosti označilo manj študentov, kot je bilo pričakovano. Prav pogovor o prebranem in učinkovite bralne strategije9 v obeh obdobjih v osnovni šoli namreč bistveno prispevajo k razvijanju bralne zmožnosti. S številkami od 5 (najvišja) do 1 (najnižja) so študentje označili pristope, s katerimi bi obravnavali umetnostna besedila z učenci, mlajšimi od 7 let, starimi 8-9 let in starejšimi od 9 let. Učenci, mlajši od 7 let Učenci, stari 8-9 let Učenci, starejši od 9 let % % % % % % % % % % % % Vrsta pristopa 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 komunikacijski model (interpretativnoanalitični) 41 45 9 5 57 23 14 6 50 18 18 14 sistemska didaktika 2 18 36 44 9 20 37 34 6 25 30 39 domišljijsko-ustvarjalni pristop 54 30 11 5 46 34 18 2 18 37 25 20 problemsko-ustvarjalni pristop 5 11 41 43 6 23 32 39 20 30 25 25 Tabela 2: Književnodidaktični pristopi za obravnavo umetnostnih besedil S študenti smo obravnavali primere obravnav z navedenimi pristopi za lirska, prozna in dramska besedila10 v prvem in drugem obdobju OŠ, ki so jih pri književnem pouku preizkusili na pedagoški praksi. Iz tabele 2 je razvidno, da bi 41 % študentov pri obravnavi umetnostnih besedil z učenci, mlajšimi od 7 let, kot najustreznejšega izbralo komunikacijski model, 45 % pa jih je ta model označilo za zelo ustreznega. Za učence, stare 8-9 let, je 57 % študentov je menilo, da je navedeni pristop najustreznejši, in 23 %, da je zelo ustrezen. Pri učencih, starejših od 9 let, je 50 % študentov izbralo kot najustreznejši komunikacijski model, 18 % študentov je menilo, da je ta model zelo ustrezen. Domišljijsko-ustvarjalni pristop bi pri obravnavi umetnostnega besedila z učenci, mlajšimi od 7 let, uporabilo kot najustreznejšega 54 % in kot zelo ustreznega 30 % študentov. Da je najustreznejši za učence, stare 8-9 let, meni 46 % in da je zelo ustrezen način, 34 % študentov. Pri učencih, starejših od 9 let, pa se zdi najustreznejši domišljijsko-ustvarjalni pristop 18 % in zelo ustrezen 37 % študentov. 9 O bralnih strategijah piše Saksida (2008: 70) kot »miselnih procesih, ki omogočajo oziroma vzpostavljajo literarnoestetsko doživetje. Bralne strategije se navezujejo na procesnost samega branja: branje je (že v drugem triletju) osrednja dejavnost književnega pouka.« 10 Za poučevanje književnosti v 6. razredu OŠ na Hrvaškem je zgled dobre prakse književnodidaktični priročnik (Babic 2006), v katerem so predstavljeni navedeni pristopi s primeri obravnave lirskih, proznih in dramskih besedil. 82 Vida Medved Udovič V strokovni literaturi je najmanj natančno osvetljen domišljijsko-ustvarjalni pristop (Milic 2014). Opira se na učenčevo ustvarjalnost, umetnostno besedilo pomeni učencu le iztočnico, predlogo za njegovo predelavo, nadgradnjo, preoblikovanje ali samostojen ustvarjalni izdelek. Za učence, mlajše od 7 let, se je 43 % študentov odločilo, da je pri obravnavi umetnostnih besedil problemsko-ustvarjalni pristop neustrezen, manj ustrezen je po mnenju 41 % študentov. Za učence, stare 8-9 let, pa je po presoji študentov navedeni pristop z 39 % neustrezen, manj ustrezen pa se zdi 32 % študentov. Pri učencih, starejših od 9 let, bi 20 % študentov izbralo problemsko-ustvarjalni pristop kot zelo ustrezen in 30 % kot ustrezen. Obravnavo umetnostnih besedil po načelih sistemske didaktike je za učence, mlajše od 7 let, 44 % študentov označilo za neustrezno in 36 % za manj ustrezno. Za učence, stare 8-9 let, je 34 % študentov menilo, da je takšna obravnava neustrezna, in 37 %, da je manj ustrezna. Tudi za učence, starejše od 9 let, je za 39 % študentov neustrezna in za 30 % manj ustrezna. Boža Krakar Vogel v razpravi Spodbujanje literarne recepcije v vzgoji in izobraževanju: didaktične ambicije in praktični učinki (2014) piše o sistemski didaktiki kot enem izmed zelo ustreznih pristopov obravnave književnosti predvsem v gimnaziji. Poudarja, da, upoštevajoč didaktična načela vertikalne in horizontalne diferenciacije, razvojnosti in postopnosti, vidimo tudi, da je recepcijska paradigma primerna na osnovnošolski, sistemska pa na srednješolski stopnji oz. v najbolj dosledni obliki v gimnazijah. V drugih srednješolskih programih gre za ustrezno prilagajanje z vključevanjem več elementov recepcijske didaktike (Krakar Vogel 2014: 235). Na ravni zaključevanja devetletne osnovne šole pa je taka zasnova književnega pouka primerljiva z načeli iz Evropskega literarnega okvira (2013), kjer se osredotočamo na obravnavo literarnih, popularnih žanrskih in neliterarnih besedil v skladu z interesi učencev, izražanje osebnega odziva in primerjavo z lastnimi izkušnjami, poznavanje sodobne literature za mladostnike, primerjanje literature in medijskih predstavitev, spoznavanje različnih pripovednih tehnik idr. Študentje se zavedajo možnosti obravnave umetnostnih besedil glede na različne pristope in tudi glede na njihovo smiselno uporabo pri različno starih učencev, saj se začne sistematična književna vzgoja učencev že v prvem razredu, kjer so otroci stari manj kot sedem let, v drugem vzgojno-izobraževalno obdobju, kjer v četrtem in petem razredu slovenščino poučujejo učitelji razrednega pouka, pa so stari več kot devet let. Prilagajanje obravnave ustreznim književnodidaktičnim pristopom za učence na različni stopnji spoznavnega, emocionalnega in moralnega razvoja pa je pomembno za učinkovito poučevanje književnosti v OŠ. Pri izbiri ustreznega pristopa je bistveno, da učenci bralne zmožnosti razvijajo ob kakovostni mladinski književnosti, hkrati pa imajo tudi pri bralnih dejavnostih odprte poti za globlje doživljanje in razumevanje vseh plasti umetnostnega besedila, kajti le na ta način bodo lahko presojali, sklepali in vrednotili in tako razvijali tudi kritično branje, prav slednje je ena izmed večjih pomanjkljivosti bralnega pouka v OŠ. Tako npr. I. Saksida kritično razpravlja o dosežkih slovenskih mladostnikov v raziskavah PISA (2009, 2012) v prispevku Med komunikacijskim in problemsko-ustvarjalnim poukom književnosti 83 PISA - sferično zrcalo slovenske bralne pismenosti (2014), v katerem poudari, da je dosežke pri mednarodni raziskavi bralne pismenosti vendarle mogoče povezati z osnovnošolskim učnim načrtom za slovenščino (književnost), in sicer: razvijanje pismenosti in posledično dosežki mladih pri njenem merjenju niso le področje pouka jezika in književnosti, saj na bralno zmožnost vplivajo tudi: razvijanje pismenosti pri drugih predmetih, branje ob prostem času ter stališča do branja in izobraževanja v družbi nasploh; vse pregledane bralne naloge v raziskavi PISA je mogoče povezati s cilji, ki jih predpisuje veljavni učni načrt za slovenščino; posamezne bralne naloge raziskave PISA ne preverjajo le bralne zmožnosti (razumevanja informacij v prebranem besedilu), ampak se navezujejo na splošno znanje, ki (kot vsebina) presega okvire predmeta slovenščina. (Saksida 2014: 11.) 4 Sklep Komunikacijski model kot najpogostejši način obravnave umetnostnih besedil v OŠ je dobro izhodišče na poti k problemsko-ustvarjalnemu poučevanju književnosti, ki je z nekaterimi bralnimi nalogami v aktualnih berilih sicer že umeščen v drugo in tretje vzgojno-izobraževalno obdobje OŠ. Problemsko-ustvarjalni pristop izhaja iz opredelitve književnega problema, ki upošteva naravo večpomenskosti umetnostnega besedila, zato sproža različne asociacije. Božič (1993: 8) natančno opiše uspešen problemski pouk, »pri katerem so učenci dejavni, razpravljajo oz. utemeljujejo, razvijajo svoje miselne in govorne zmožnosti in pridobivajo samostojnost, s povezovanjem sproti utrjujejo znanje in ga uporabljajo na novih besedilih«. Zahteva tudi celovito doktrino, ki obsega pripadajoča načela in postopek za njegovo izpeljavo v razredu.11 Problemsko-ustvarjalni pristop pri pouku književnosti je lahko učinkovit, upoštevajoč učno diferenciacijo pri pouku književnosti v tretjem in fleksibilno diferenciacijo v drugem vzgojno-izobraževalnem obdobju. Vprašanje je, ali je navedeni pristop za učitelje slovenščine v OŠ dovolj osmišljen in učinkovit, predvsem pa morajo imeti na voljo dovolj preizkušenih in uporabnih odprtih modelov za takšen način usmerjanja učencev pri njihovi recepciji umetnostnih besedil. O teoretičnih izhodiščih problemskega pouka književnosti so za didaktiko književnosti pomembni monografija A. Žbogar Iz didaktike slovenščine (2013) in drugi njeni prispevki o navedeni tematiki. Uvodna motivacija je običajno problemska: pred branjem književnega besedila učence soočimo s kognitivno neznanko: odpremo književni problem. O tem, kako vzpostavimo književni problem ob umetnostnem besedilu, Žbogar (2014: 555) piše: /P/roblemskost aktiviramo ob doživljajskem, ustvarjalnem in kritičnem branju z(a) razumevanje(m): ob motivno-tematski, idejno-slogovni in jezikovno-sporočilni analizi literarnega besedila. Diskutiramo o odprtih/praznih/nedoločenih mestih, literarno-estetskem doživljaju in različnih interpretacijah (konkretizacijah), ki jih besedilo producira. 11 Načela problemskega pouka: 1. pri pouku uporabljamo metodo usmerjenega pogovora, 2. vedno izhajamo iz umetnostnega besedila, 3. vedno razčlenjujemo tudi odlomek, 4. vedno skušamo primerjati, 5. znanje utrjujemo in preverjamo problemsko (Božič 1993: 8). 84 Vida Medved Udovič Različna »branja« odpirajo prostor polemičnemu dialogu med učenci in soustvarjajo mreže bralnih odzivov, kar omogočajo v umetnostnem besedilu tudi prazna/ nedoločena mesta. Problemski pouk književnosti pa ne izhaja le iz nedoločenih mest, ampak tudi iz razmerja med besedilom in družbenimi pričakovanji, pogledi, predsodki ipd. Učitelj usmerja učence k učinkovitemu argumentiranju in kritični presoji svojih bralnih odzivov in sprejemanju tudi drugačnih argumentiranih mnenj in stališč o prebranem. Viri Mednarodna raziskava bralne pismenosti PIRLS, 2011. Ljubljana: Pedagoški inštitut. . (Dostop 5. 1. 2015.) PISA, 2009: Prvi rezultati. Ljubljana: Pedagoški inštitut. . (Dostop 4. 1. 2015.) UN2005 = Križaj Ortar, Martina, idr., 2005: Učni načrt:program osnovna šola: slovenščina. Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport, Zavod RS za šolstvo. UN 2011 = Poznanovič, Mojca, idr., 2011: Učni načrt. Program osnovna šola. Slovenščina. Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport, Zavod Republike Slovenije za šolstvo. . (Dostop 1. 12. 2014.) Literatura Babic, Nada, Golem, Dinka, Jelčic, Dunja, Buric, Ivan, Belas, Katica, in Vlašic, Antonija, 2007: Dveri riječi 6: priručnik za učiteljice/učitelje hrvatskoga jezika za 6. razred osnovne škole. Zagreb: Profil. Bezjak, Janko, 1906: Posebno ukoslovje slovenskega učnega jezika v ljudski šoli. Ljubljana: Slovenska šolska matica. Božič, Zoran, 1993: Problemski pouk književnosti. Jezik in slovstvo 39/2-3. 79-89. Cestnik, Mojca, Medved Udovič, Vida, in Žagar Pernar, Tina, 2012: Nacionalno preverjanje znanja iz slovenščine ob koncu tretjega obdobja osnovne šole - analiza. Jezik in slovstvo 57/1-2. 97-109. Dovič, Marijan, 2004: Sistemske in empirične obravnave literature. Ljubljana: Založba ZRC, ZRC SAZU. Evropski literarni okvir = Literary Framework for Teachers, 2013: . (Dostop 21. 12. 2014.) Jauss, Hans Robert, 1998: Estetsko izkustvo in literarna hermenevtika. Ljubljana: Literarno-umetniško društvo Literatura (Zbirka Labirinti). Kordigel Aberšek, Metka, 2008: Didaktika mladinske književnosti. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo. Med komunikacijskim in problemsko-ustvarjalnim poukom književnosti 85 Krakar Vogel, Boža, in Blažic, Milena Mileva, 2013: Sistemska didaktika književnosti v teoriji in praksi. Ljubljana: Pedagoški inštitut. Krakar Vogel, Boža, 2014: Spodbujanje literarne recepcije v vzgoji in izobraževanju: didaktične ambicije in praktični učinki. Žbogar, Alenka (ur.): Recepcija slovenske književnosti. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete (Obdobja 33). 233-242. Milic, Ana, 2014: Metodika nastave hrvatske književnosti. . (Dostop 21. 12. 2014.) Pataki, Ljubica, 2013: Skripta - Metodika književnosti 2. . (Dostop 6. 1. 2015.) Perenič, Urška, 2010: Empirično-sistemsko raziskovanje literature: konceptualne podlage, teoretski modeli in uporabni primeri. Ljubljana: Zveza društev SdS (Slavistična knjižnica 16). Rosandic, Dragutin, 1986: Metodika književnog odgoja i obrazovanja. Zagreb: Školska knjiga. Saksida, Igor, 2008: Poti in razpotja didaktike književnosti. Mengeš: Izolit. Saksida, Igor, 2014: PISA - sferično zrcalo slovenske bralne pismenosti. Slovenščina v šoli 17/3-4. 2-14. Žbogar, Alenka, 2007: Za dejaven pouk književnosti. Jezik in slovstvo 52/1. 55-66. Žbogar, Alenka, 2013: Iz didaktike slovenščine. Ljubljana: Zveza društev Slavistično društvo Slovenije (Slavistična knjižnica 18). Žbogar, Alenka, 2014: Literarno branje in mladostniki. Recepcija slovenske književnosti. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete (Obdobja 33). 551-557.