št. 26,27/1994 Lokcüjta samoupì aua Urejanje prostora Občinska uprava Pristojnosti občinske uprave V članku Je opisaria začasna ureditev v 21 novü\ občiiiah. Opisu so dodaiii komentar, kritična analiza ter predlogi za bolj smotrno ureditev. Urejaiye prostora sodi med pred-nostnenaloge v noviJiohčinah. saj ga v večiiiiobravriavajiili občin navajajo kot svojo pristojnost in ga upoštevajo pii organizacyi občinske uprave. Na koncu sta. meddnigim. predloga, da bizaprostor. okolje, infrastrukturo in gospodarske Javne službe, stavbna zemljišča ier stanovanja ustanovili eiiotjii upravni organ in da bi v pii-meiih kadrovske šibkosti nekateiih občin dopustili možnost medobčinskega ali pokrcjinsekga sodelovanja. Pi-edlogi glede izobraževanja in novega sistema urejanja prostora pa so nanienjeni Ministrstvu za okolje in prostor. Breda Ogorelec Administration in land management ■ the organisation and scope of new local bodies Communal admiiiistralive bodies Junsdiciioi^ of local administrative bodies Land maiiagemen t Local self-goveninient In Ü\e article the temporary organisation Ö1 lajid management and administration 171 21 neiv convnunes is desribed, convnejüed and critically ajtalysed. Proposals for a rationalised system we giveri. Land management is one of the primary tasks of t/ie new comnumes since in the ma-Joräy of analysed convnunes it was declared as their prerogative and included iri t/ie cor7U7KinaJJurisdiction. The analysis is followed by proposals, anlangst other, that physical planniiig, the eiivironment infrastructure and econonùc public services, building plots and housijig should be managed by a unified administrative body nad that in tlwse ojmmunes which lack pix)fessioi\als t}\e possibility of authorising ii\ter-conmuinal or regional bodies could be established. There is also a proposal to the Ministry for Dwiionment and Physical Planning peitaining Lo education and neiv system of land management. Breda OGORELEC* Uprava na področju urejanja prostora - organiziranost in delovna področja novih občinskih uprav v tem prispevlai obravnavam (začasno) organizifanost in posamezna delovna področja občinskih uprav novih ol3Čin v Sloveniji v zvezi z urejanjem prostora^ Najprej bom opisala začasno ureditev v novih občinah in jo komentirala, na koncu pa bom jDredstavila predloge za bolj smotrno ureditev občinam (občin-sldni svetom in upravam) ter Mini-sti'stvLi za okolje in prostor. Kot vir sem uporabila vse statutarne sldepe in občinske odloke, ki so bili doslej (tj. do 6. 4. 1994} objavljeni v Uradnem listu. Opis razmer in komentar Organiziranost občinskih uprav sem analizirala z naslednjih vidikov: - začasnost ureditve. - delovna področja, - organiziranostpo resornem načelu: upravni organi in notranje organizacijske enote, - zahteve glede fonnalne izol^razbe in izkušenj vodilnih delavcev, - zaupanje posameznih nalog iz pristojnosti občinske uprave upravni enoti ali skupni občinski ujjravi, - izvajanje nekaterih strokovnih nalog s pomočjo zunanjih sodelavcev (ali je ta možnost dopuščena, kakšen je postojjek: kdo ga odoljrava, s čigavim soglasjem poteka, kalvšno je i-azmeije - pogodba, koncesija). To tematiko je doslej z odloki uredilo 21 občin. Komentar: Organiziranost oìxinskih uprav Je -kot kaže - prednostna naloga, saj Je to področje uredüo precej več občin, kot paJihJe določilo svoje pristojnosti (11 občin) ali določilo organiziranost občinskih svetov ( 10 občin). Vzrok za to Je veijetno Je v večji aiigažiraiiosti županov oziroma občijiskih uradnikov, da bi - vsaj začasno - uredili nJÜKJu status, hlanii pa za odločanje sveta zadošča že navadna večina. Naspiotno pa pri pripravi in spre-Jenìaryu statutov oz. statutan\ih sklepov prihaja do zaostankov ali večjihpoliLimilinasprotij, zasprejem paJe potrebna dvotretjinska večina. Začasnost tireditve. Vellica večina občin (17 od skupno 21 občin) je sprejela začasne ureditve. Komentar: Pričakujem, da se bo ta "začasnost" zavlekla v prihodnost. Spremembe pričaJcuJem predvsem v tistih občinah, ki bodo zaradi pomanjkanja proračaiiskih sredstev krčile svojo upravo in zato tudi zcbiiževale od-dellce. Glede na dosedanje izkušnje pa bo to ena od postavk, pri kateri bodo pri zmanjšanju proračunskega deleža največje težave. Delovna področja, ki jili najpogosteje navajajo, so: - komunala, - stanovanja in - vai'stvo okolja. Za navedena tri delovna področja namreč zakoni, sprejeti po letu 1991, nedvoiunno določajo, da spadajo v pristojnost občine. Komentar: Ocertjujem, da varstvo okolja v upravi še vedno ostaja neJca/cše?! "pastorek" in da v občinah pravzaprav ne vedo, kako bi to področje upravno uredili. Glede komiaiale so dolžnosti uprave večinoma precej podrobno določei\e, varstvo olcolja pa Je določeno precej na splošno . št. 26,27/1994 Po pogostosti si sledijo naslednja delovna področja: - urejanje prostora oz. iirbanizeni, - gospodarska javna podjetja oz. lokalne javne služIle in - stavbna zemljišča. Komentar: Čudi nie, da v nekaterih občincdT. v zvezi z urejarijem prostora oz. urbanizmom niso pooblastili no-bene-ga ohčii\skega upravnega organa. Sodinio namreč, daJe io področje ena od bisiveniJipristojnosLi občine, zato bi vsekakor ntoralo inieti mesto tudi v upravi - pa ncy ho to uprava posamezne občine, skupna uprava za več občin ali uradnik na upravni enoti ki bi ga občina pooblastila. Zanimivo je, daje že v osmih občinah bolj ali manj eksplicitno določeno, da njihove uprave izdajajo lokacijska in gradbena dovoljenja (le ena od teh občin je mestna). Komentar: Taka ureditev veijetno tenielji na zakonu o lokalni samoupravi, ki določa, da ohčijia sanvDstoJno opravlja Javne zadeve lokalnega pon-ieiia. ki JÜX določi s splošnim aktom občine, vendar ni skladiia z začasno še veljavnim 101. členoni zakona o upravi. saj Je zakon odvzel občinam pravico. da izdajajo lokacijska in grad-bena dovdjeiya. Omenjerii člen Je Ustavno sodišče s svojo sodbo^ razveljavilo ill državnemu svetu naložilo. da določi pristojnosti in naloge, ki Jill sprejme država. Če Državni zbor tega ne bo storil (do 1. 6. 1995). bodo občine same prevzele oprav-Ijanje upravnUi nalog, ki sodijo v jijihovo izvinio pristojnost Oceiijujem da Je izdajanje dovoljenj za objekte ùt posege, ki so lokalnega pomena, pristojnost občin in ne države. Če ima/o občine pravico planirati, bi naj imele tudi pravico do nadzora nad prostorskim razvajenih kamor dovóljerya vsekakor sodijo. Meiiijn tor(^. da naj bi bäo izdajanje dovoljenj pristojnost župana (ki Jo laNco prenese tudi na dingo osebo), država pa naj bi nadzorovala zakonitost županovega dela. Ker se več občin očitno zavzema za to pravico, lahko pricalciyemo. da bodo oixiiw zahtevale, da v novi zakonski ddočbi to podirjčje ne bo spadalo v prisioj-nosl države. V eni od ol^čin (ne gre za mestno občino) je med nalogami uprave navedeno tLidi, da pripravljajo strokovne podlage za prostoi"skl plan občine in prostorske izvedbene alcte. Komentar: Talca ureditev ni v skladu z zakonom o urejaiyu naselij in drugih posegov v prostor. Zakon namreč v 69. đenu določa, da strokovne podlage za prostorske izvedbene akte opravljajo organizacije. /d so za to registrirane, določa pa tudi stroge pogoje za registracijo (tudi glede strokovne izobrazbe). Organiziranost. Vseh deset občin, ki so že določile oddelke, je ustanovilo en ali več oddelkov za prostor in okolje: - oddelek za okolje in prostor (2 občini), ~ oddelek za okolje in prostor ter Zavod za urbanistično načrtovanje, - oddelek za infrastrukturo, okolje in prostor ter gospodai"ske javne službe, - oddelek za urejanje prostora in varstvo okolja (2 občini), - oddelek za urejanje prostora, vai--stvo okolja in gospodai-sko infra-str uit turo, - sekretajiat za vai'stvo okolja in urejanje prostora ter sela'etaiiat za komunalne zadeve, - oddelek za urejanje in varstvo okolja. Opazimo laliko, da so lu'ejanje prostora in vai-stvo okolja ter področja, ki so z nj ima tesno povezana (stavbna zemljišča, komunala, premoženjskopravne. i-azmere, stanovanja ipd.) zdiTižena v enotni upravni organ le v 4 občinah. V treh občinah pa je komunala od oddelka za urejanje prostora in varetvo okolja ločena. Glede organizii^anosti občinske uprave je torej opazna težnja po ločeni organizacijsid enoti (ali celo po več enotali) za urejanje prostora in varstva okolja - žal so to področje ponekod ločili od javnih gospodarskih služb. Komentar: Kaže, daJe tudi v organizaciji uprave urt^anje prostora in varstvo okolja ena odprednostnih nalog, saj so vse št. 26,27/1994 občine za to podroge ustanovile eii oddelek ali celo več oddelkov. Menim, daJe najbolj smottila takšna ureditev, ki določa, da vsa področja - prostor, okolje, komunalo, stavbna zemljišča, stanovaiya. naravo, vodno gospodarstvo. iGiietijska zemljišča in gozdove, premožeiijsico-pravne zadeve ipd. - obravnava en. upravni organ. Ločevanje tehpodročij odprostora okolja nanveč laJiko spodbudi neusklajenost delovanja^ občiiie na teh pocbočji]\. še posebej to velja za komunalo oz. iiijrastniictiiro. stanovanja in stavbna zemljišča (gl. tudi enaJc komentar glede občijiskih odborov). V primeiih, ko gre za ločevarje pristojnosti v več oddelkov, bi bili potrebni močni instnimenli integracije; za razreševanje koiiflUctov med različnimi oddeUci lokalne oblasti bodo zlasti pomembne komwiikacije ^l. Rydin. str. 187 m 195). V eni ocl mestiiih občin je Lu*editev precej nenavadna: v enem oddelku izdelujejo lokacijske dokumentacije. v dRigem pa izdajajo lokacijska dovoljenja. Oba oddelka pa se uk-vaijata z urejanjem prostora. Komentar: Lokacijske dokun\entacije bi morale - kot določa zakon o ur(^aiyu naselij in dnigiJi. posegov v prostor - pripravljati občinsl