Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Strokovni urednici: Lidija Jerše in Anita Poberžnik Avtorice: Anja Cesarec, Nataša Gobec, Darija Hohnjec, Nataša Peljhan, Jerneja Zajec Strokovni pregled: Eneja Baloh, OŠ Oskarja Kovačiča Škofije in Amela Sambolić Beganović, Zavod RS za šolstvo Jezikovni pregled: Tine Logar Izdal in založil: Zavod RS za šolstvo Predstavnik: dr. Vinko Logaj Spletna izdaja Ljubljana, 2023 Publikacija je dosegljiva na: www.zrss.si/pdf/2.del_primeri_iz_prakse_predsolska.pdf Naložbo sofinancirata Republika Slovenija in Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani COBISS.SI-ID 161227011 ISBN 978-961-03-0801-0 (PDF) Priznanje avtorstva-Nekomercialno-Brez predelav 2 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Vsebina Priporočila za doseganje ravni digitalnih kompetenc otrok za predšolsko vzgojo ...................................................................................................................................................... 4 Primeri iz prakse za predšolsko vzgojo ........................................................................................................................................................................................................................ 6 Pogovor z mlajšim otrokom o spletnih vsebinah ........................................................................................................................................................................................ 7 Ustvarjalni gib v vrtcu ................................................................................................................................................................................................................................ 15 Naš kraj skozi digitalni fotoaparat ............................................................................................................................................................................................................. 21 Vstop v svet programiranja z robočebelico že v vrtcu ............................................................................................................................................................................... 32 S fotoaparatom v Polhov doživljajski park................................................................................................................................................................................................. 40 3 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Priporočila za doseganje ravni digitalnih kompetenc otrok za predšolsko vzgojo Razvoj digitalnih kompetenc se pri otroku začne ob prvem stiku z digitalnimi tehnologijami. Na področju predšolske vzgoje se razvoj digitalnih kompetenc začne na osnovni, prvi, in drugi ravni po DigComp 2.2 (Vuorikari idr., 2022), kjer otrok izvaja preprosta opravila z digitalno tehnologijo v konkretni situaciji ob posnemanju, s pomočjo vzgojiteljev, ali tudi že samostojno (če digitalna naprava ni povezana z internetom). Na področju INFORMACIJSKE IN PODATKOVNE pismenosti otrok v konkretnih situacijah (npr. pred odhodom na izlet) prepozna potrebo, da poišče želene podatke, informacije ali digitalne vsebine v digitalnih okoljih. S preprostim iskanjem s pomočjo vzgojitelja lahko poišče npr. podatke o vremenu, lokaciji, znamenitostih ipd. Na področju KOMUNICIRANJA IN SODELOVANJA otrok v posebnih okoliščinah (komunikacija z otrokom, ki je dalj časa odsoten, povezava z skupino otrok iz oddaljenega vrtca ipd.) prepozna in skupaj z vzgojiteljem uporabi preprosta digitalna komunikacijska sredstva in sodelovalna digitalna orodja. Vzgojitelj ob tem otroka uči, da pri sodelovanju v digitalnih okoljih prepozna digitalno identiteto, kako varovati svoj ugled, katere osebne podatke mora varovati, kako se spoštljivo vede v komunikaciji. Na področju USTVARJANJA DIGITALNIH VSEBIN otrok prepozna in uporabi preproste načine za ustvarjanje digitalnih vsebin v različnih formatih, da se lahko ustvarjalno izrazi. S spreminjanjem obstoječih digitalnih vsebin lahko ustvari nove po svojih zamislih. Ob tem se uči preprostih pravil navajanja avtorja, virov in uporabe licenc. Spozna in uporabi preproste ukaze za izvedbo enostavnih opravil, kot jih opravlja računalniški sistem. Na področju VARNOSTI otrok postopoma prepozna vpliv digitalnih tehnologij na človeka in okolje. Uči se varnega ravnanja z digitalnimi napravami in v digitalnih okoljih. Otrok se uči, katere na osebne podatke je treba paziti, kako prepozna tveganje in kako ravna v neprijetnih primerih, na koga se obrne po pomoč in zaščito, kako varuje svojo zasebnost, svoj ugled in tudi ugled drugih. Pri uporabi digitalnih tehnologij pazi na svoje zdravje in dobro počutje. Prepoznava tudi ustrezno ravnanje z digitalnimi tehnologijami za varovanje okolja. 4 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Na področju REŠEVANJA PROBLEMOV otrok prepozna preproste tehnične težave, spoznava preprosta digitalna orodja in išče preproste rešitve. Spoznava in uporabi preproste načine, da si prilagodi digitalno okolje. Spozna preprosta digitalna orodja in digitalna okolja za ustvarjanje, spreminjanje, izboljševanje obstoječih stvari, ki jih s pomočjo vzgojitelja uporabi sam ali v skupini. Opazuje in prepoznava, kje se lahko izboljša na digitalnem področju in kako. Vključen je v nastajanje ter vrednotenje in samovrednotenje dokazov procesa razvoja in učenja (videoposnetki, fotografije, zvočni posnetki, e-listovnik otroka[1] ipd.). [1] E-listovnik oz. osebna mapa otroka je lahko tudi v papirnati obliki in na dosegu otrok. Osebno mapo si otroci ogledujejo, ob vsebini razmišljajo, se spominjajo, se o vsebini pogovarjajo s sovrstniki in vzgojiteljem. Osebno mapo lahko odnesejo domov in jo gledajo skupaj s starši. Otrok je soustvarjalec svoje osebne mape. 5 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Primeri iz prakse za predšolsko vzgojo 6 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Pogovor z mlajšim otrokom o spletnih vsebinahNapaka! Zaznamek ni definiran. Darija Hohnjec, Vrtec Rogaška Slatina Namen dejavnosti je prispevati k večji ozaveščenosti mlajših otrok in strokovnih delavcev o pomenu pogovora o spletnih vsebinah. S pogovorom, kot smiselnim dialogom s posameznikom in skupino, otroci uvidijo svoja dejanja in jih umeščajo v miselne, čustvene in izkustvene sfere ter jih lahko aktivirajo v osebno pomembne. Prikazane dejavnosti so z vidika resničnega življenja otrok digitalne dobe smiselne in prispevajo k večji varnosti in premislekom za odgovorno ravnanje na spletu. Otroci so aktivno vključeni v kritično razmišljanje, razlagajo o njim dostopnih spletnih vsebinah in imajo možnost izražanja prek različnih kanalov, ki so za mlajšega otroka pomembni (npr. prosta igra, likovno upodabljanje, konstruiranje). Nedelujoča digitalna sredstva, nastale risbe, domišljijske konstrukcije, ki jih ustvarjajo otroci v povezavi s spletnimi vsebinami, transparentno polnijo učni prostor (igralni kotiček, učna tabla, razstava likovnih izdelkov, listovniki otrok) in v interakcijah z otroki ter njihovimi vrstniki ustvarjajo poligone za izkustveno učenje in vpoglede v vedenja in perspektive drugih. S pomočjo slikovne ankete imajo otroci priložnost govoriti o svojem lastništvu digitalnih medijev, odnosu do teh ter dejanske uporabe. Pridobijo si priložnost za pogovor s strokovnim delavcem o resničnih in navideznih svetovih spletnih platform. O pasteh pretirane uporabe mobilnih telefonov in pomenu virtualnih ali dejanskih prijateljev pridobivajo otroci uvid ob branju tematske slikanice. Ob tem razmišljajo o občutkih glavnega junaka in se postavljajo v njegovo vlogo. Sporočajo in se učijo o varovanju zdravja in dobrem počutju v digitalni sferi. Strokovni delavec skozi načela učenja inovativnega učnega okolja 21. stoletja sledi odzivom otrok, evalvira in si zastavlja nadaljnje korake za lastno samoaktualizacijo razmišljujočega praktika. Hkrati nudi podporo otrokom in njihovim staršem ter goji kulturo vseživljenjskega učenja vseh deležnikov na poti digitalnega državljanstva. Program: Vrtec Področje: družba Starostno obdobje: 3–4 leta TEMATSKI SKLOP: Pogovor z mlajšim otrokom o spletnih vsebinah Čas izvedbe: november 2023 Operativni cilji : Otrok:  se pogovarja in razmišlja o »resničnih« in »navideznih svetovih«, o pasteh odvisnosti od mobilnih telefonov, tablic in računalnikov in virtualnih prijateljevanj,  si oblikuje odnos do digitalnih vsebin in zavedanje, da digitalne tehnologije na njihovo telo in um lahko vplivajo dobro ali slabo,  razvija veščine sodelovanja, kritičnega mišljenja in reševanja problemov. 7 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Potek dejavnosti Aktivnost otrok Vloga vzgojitelja Dokazi o dosežkih otrok v razvoju in učenju PROSTA IGRA OTROK Vzgojitelj: GREM NA IZLET Otrok ima za potrebe proste igre v igralnici na voljo  spremlja in opazuje prosto igro otrok, Slika 1: Prosta igra otroka »oprema za izlet« (Lastni vir.) različna igralna sredstva, med drugim tudi dokumentira; nedelujoče digitalne tehnologije (fotoaparate,  posluša, beleži komentarje otrok, stacionarne in mobilne telefone). njihove želje, ideje, stališča;  Otrok: sledi telesni govorici otrok;  prepoznava védenje otrok o digitalnih  se igra; tehnologijah in spletnih vsebinah,  postavlja si lastna pravila igre; njihove izkušnje, odnosne nivoje,  izbira igralna sredstva in organizira čustva v povezavi z njimi; potreben prostor in čas;  evalvira in iz opaženega načrtuje  se vživlja v različne situacije, osebe; nadaljnje aktivnosti v podporo Deklica (3 leta, 4 mesece) se v kotičku igra domišljijsko igro, v  posnema osebe, odnose; otrokom. kateri se odpravlja na izlet. V izbrano torbo je »nabrala« sredstva,  podoživlja spletne vsebine; ki jih potrebuje na dogodku.  izraža svoja vedenja, mišljenje, stališča, Deklica: »Telefon, še en telefon, fotoaparat, pa še en fotoaparat.« občutke, čustva;  komentira, razlaga, argumentira  se socialno in čustveno angažira (se pogaja, IGRA Z DOJENČKI sodeluje, rešuje konflikte) ali deluje Slika 2: Prosta igra otroka »z dojenčki na sprehod« (Lastni vir.) samostojno. Deklici (3 leta 5 mesecev) sta v svojo igro vključili dojenčke in vozičke, s katerimi jih prevažata. Medtem ko pestujeta, hranita in 8 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Aktivnost otrok Vloga vzgojitelja Dokazi o dosežkih otrok v razvoju in učenju prevažata dojenčke, ves čas dejavno uporabljata tudi nedelujoča telefona (snemata, se pogovarjata, igrata igrice, jih v pogled ponujata dojenčkoma). PROSTA IGRA NA IGRIŠČIČU (isti deček) Sliki 3 in 4: Prosta igra otroka »streljam« (Lastni vir.) Deček (3 leta, 8 mesecev) se igra na igrišču vrtca. Poišče si odpadlo vejo, jo prime v roke in jo usmerja v vrstnike ter reče: »Streljam.« Ob tem vidimo, kako vrstnikom sledi in s priprtim očesom ostri strelski pogled. POGOVOR OB IZVAJANJU SLIKOVNE ANKETE Vzgojitelj POGOVOR OB IZVAJANJU SLIKOVNE ANKETE Opolnomočenje otrok pri upravljanju s tveganji ter  izdela slikovno anketo s karticami Starost otroka: 5 let, 4 mesece varni in odgovorni rabi digitalnih tehnologij dimenzije 15 X 20 cm (povzela po Deček: »Jaz imam na telefonu FORTNITE.« safe.si in priredila za interno uporabo Otrok: Darija Hohnjec); Vzg: »Kaj pa je to Fortnite?«  opazuje, prepoznava vsebino slikovnih  ustvarja prijazno vzdušje Deček: »Oni se skrivajo tu, pol pa jih moraš ustrelit in ubit. Tam kartic in opažene detajle; medsebojnega zaupanja, s čimer imaš tako črto za njih, pol pa pride na rdeče, pa je da umrejo, pol  se z vzgojiteljem/učiteljem ob slikovni otroke spodbuja k odprtosti in želji po pa še druge moram. Več različnih je. Tu so še ostali, ki imajo bolj anketi pogovarja o posedovanju digitalnih izražanju; večje puške.« tehnologij, njihovi uporabi, o dostopnih  izraža zanimanje za digitalne spletnih vsebinah in odnosu do digitalnih Vzg.: »Meni se zdi ta igra neprimerna za otroke.« kompetence predšolskih otrok, njihov 9 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Aktivnost otrok Vloga vzgojitelja Dokazi o dosežkih otrok v razvoju in učenju tehnologij (mobilnih telefonov, TV, odnos do nekaterih digitalnih sredstev Deček: »Na tablici pa imam še zombije. Eni so bolj debeli, eni pa so računalnika in elektronske tablice); in vsebin; taki kot sem jaz.«  spodbuja otroke k pripovedovanju, Vzg.: »Kdo so zombiji?« razpravljanju, argumentiranju;  posluša izjave otrok, dokumentira; Deček: »Zombiji tak hodijo (predroči roke in se giba celostno), pol pa jih moram s pištolo ubit. Jaz si sam naložim zombije.«  prožno in pazljivo načrtuje nadaljnje korake za opolnomočenje otrok pri Vzg.: »Kako to misliš, da si sam naložiš zombije, ali jih znaš sam upravljanju s tveganji ter varni in poiskati?« odgovorni rabi digitalnih tehnologij. Deček: »Vem, tam, ko je za igre naložit, pa sem našel igre, pa sem si toto z zombiji naložu, ker je zelo zabavna, ker so pištole. Bolj več denarja dobiš, bolj večje so pištole, ker prvo dobiš ta majnše, pol pa vedno bolj zapraviš, vedno bolj večje so. Denar dobiš vsakič, ko več zombijev ustreliš.« Vzg.: »Ta igra se meni zdi grozna. Kako pa se ti počutiš, ko jo igraš na tablici?« Deček: »V redu mi je. To je samo taka igrica. Vedno jo najdem, tam bolj na koncu na tablici je.« Vzg.: »Mamica in ati ti dovolita igrati takšne grozne igrice?« Deček: »Mami in ati veta, da jaz to igram, mi dovolita.« Vzg.: Kdaj pa igraš igrice na tablici?« Deček: »Ponoči jaz to bolj igram, dokler ne zaspim. Če brat ni priden, pa mi mamica da tablico in mi dovoli. Grem na YouTube, ko so risanke.« Vzg.: »Kaj pa je to YouTube?« Deček: »Kaj ti to ne veš? To ti potegne bagre dol, pa vse ti dol potegne, pa mi ati naloži al pa jaz povem. To grem tam, ko je zvočnik, pa mora biti vse tiho, pol pa pritisnem zvočnik, pa rečem naročil bi bagre na daljinca. Gor si lahko tudi igrice naložiš.« 10 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Aktivnost otrok Vloga vzgojitelja Dokazi o dosežkih otrok v razvoju in učenju Sliki 5 in 6: Risba otroka (5–6 let) na temo »videoigre« (Lastni vir.) NAČRTOVAN POGOVOR Z OTROKI OB SLIKANICI Vzgojitelj: Verbalni odzivi otrok ob vsebini knjige BRUNO IN NJEGOVIH 100 PRIJATELJEV, avtorica  pozorno opazuje otroke in spremlja Starost otrok (3–4 leta); Francesca Pirrone njihove odzive; „Jaz ne morem jesti, ker je tišina in me moti, zato gledam TV.“ Otrok:  izkoristi priložnost za poglobljen „Tu je lepo, ko so spet pravi prijatelji..  pogovor z otroki o dani vsebini; ob poslušanju pravljice in ogledu ilustracij  spoznava pasti, ki jih prinaša pretirana spodbuja otroke k razpravljanju in „Jaz gledam po telefonu, pa igrice špilam, ati me pa hrani.“ uporaba mobilnih telefonov in virtualnih pripovedovanju o lastnih izkušjah in „Jaz mislim, da to ni prav, če ješ, pa igrico špilaš!“ prijateljstev; stališčih;   vrednoti in kritično presoja vsebino; omogoča izražanje z verbalnimi in „Mami reče, bejž spat, pa mi da telefon, pol pa jaz igrice špilam,  neverbalnimi oblikami sporočanja; se identificira s književno osebo ter doživlja duhece.“  književno dogajanje; seznanja otroke z varnim in zdravim Starost otroka (5 let)  načinom življenja. je vključen v komunikacijske procese z vrstniki in vzgojiteljem/učiteljem ter izraža „Jaz imam doma dva telefona, če mi baterija crkne, da lahko na svoje mnenje, izkušnje z uporabo mobilnih drugega igram igrice.“ telefonov. Neverbalni odzivi otrok na vsebino knjige 11 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Aktivnost otrok Vloga vzgojitelja Dokazi o dosežkih otrok v razvoju in učenju Slike 7, 8 in 9: Risbe otrok (3–4 leta) na temo »kako se je počutil medved Bruno« (Lastni vir.) SREČANJE S STARŠI S PRIMERI IZ PRAKSE IN Vzgojitelj: Slika 10: Vabilo na strokovno srečanje s starši in zloženke na temo STROKOVNJAKOM  ozaveščanja staršev in otrok Safe.si (Lastni vir.) pripravi povzetke opažanj dela z otroki in uredi razstavo njihovih likovnih del na temo »videoigre«;  organizira srečanje s strokovnjakom in ga seznani s problematiko ter pričakovanji;  z otroki oblikuje vabilo za strokovno srečanje s starši in strokovnjakom;  zagotovi zloženke in plakate točke ozaveščanja o varni rabi interneta in mobilnih naprav za otroke, najstnike, Del odziva matere po izvedenem strokovnem srečanju 12 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Aktivnost otrok Vloga vzgojitelja Dokazi o dosežkih otrok v razvoju in učenju starše in učitelje Safe.si ter jih ponudi »Ko ste vzgojiteljice prebirale misli oz. pričevanja naših otrok o v uporabo; raznih spletnih igrah in ubijanju v njih, me je spreletel srh po vsem  udeležence seznanja s pastmi, telesu in spraševala sem se: ''Vi to resno?!?'' Pa saj vendar škodljivostjo ter z načeli varne in govorimo o otrocih, starih 3, 4 ali 5 let. Čisto brez besed pa sem odgovorne rabe interneta in digitalnih ostala, ko je predavanje začel gospod kriminalist. tehnologij pri mlajših otrocih. Bila sem šokirana, žalostna in jezna, da se vse te spletene prevare, spolno izkoriščanje otrok prek spleta, obsedenost s telefoni itd., dogaja pri nas, tukaj. Včasih smo te stvari gledali po TV-ju, danes pa se to dogaja na naših dvoriščih. Šokirala me je številka prijavljenih spolnih zlorab otrok po svetu; v letu 1998 je bilo le teh 3000, danes pa že okoli 22 milijonov??!! Šokantne številke, res. Potem recimo, da je 10-letni otrok pretepel svojo mamo, ker mu je ta izključila internet ... Brez besed.« Evalvacija Prosta igra otrok je neposredno razkrila, kako globoko so v današnje otroke vsajene digitaline tehnologije in kako zlahka posamezniki dostopajo do njim neprimernih vsebin. Te so še zlasti problematične, saj mlajši otroci ne zmorejo razumeti razlik med realnim in navideznim svetom. Načrtovane in izvedene dejavnosti so, ob strokovni podpori vzgojitelja/učitelja, pripomogle k ozaveščanju mlajših otrok, da je do uporabe digitalnih tehnologij treba zavzemati kritično stališče, ki presoja, kdaj so te koristne, nujne in kdaj prispevajo k dobremu počutju posameznika, kdaj pa ga potencialno ogrožajo in negativno vplivajo na njegovo zdravje in varnost. Zbrana gradiva kažejo odzive otrok in potrjujejo, da je pri pridobivanju digitalnih kompetenc, ob njihovih starših, vloga vzgojitelja/učitelja izjemno pomembna tako na področju razumevanja in analiziranja kot tudi uporabe in vrednotenja. Refleksija Varno in spodbudno učno okolje, ki je vključujoče za vse deležnike in ga vzajemno sooblikujejo, pripomore k vzpostavljanju zaupanja in želje po samoaktualizaciji tako otrok kot vzgojiteljev/učiteljev in posledično staršev. Pogovori o spletnih vsebinah in uporabi digitalnih tehnologij z mlajšim otrokom predstavljajo nujen in učinkovit poligon na poti zorenja digitalnega državljanstva. Veliko podpore nudi tudi točka osveščanja o varni rabi interneta in mobilnih naprav za otroke, najstnike, starše in učitelje Safe.si. 13 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja VIRI IN LITERATURA Bahovec, E. D. (1999). Kurikulum za vrtce. Ljubljana: Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport. Pirrone, F. (2018). Bruno in njegovih 100 prijateljev. Domžale: Epistola. Redecer, C. (2018). Evropski okvir digitalnih kompetenc izobraževalcev. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo. Točka osveščanja o varni rabi interneta in mobilnih naprav za otroke, najstnike, starše in učitelje Safe.si. Pridobljeno na https://safe.si/ . PRILOGE P1 Slikovna anketa 15 X 20 cm (povzela po safe.si in posodobila za interno uporabo Darija Hohnjec) 14 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Ustvarjalni gib v vrtcu Jerneja Zajec, Vrtec Vransko ob Osnovni šoli Vransko - Tabor Namen dejavnosti je spodbujanje ustvarjalnosti in izražanja na področju umetnosti s smiselno rabo digitalnih tehnologij. Osredotočamo se na področje plesnega izražanja. S pomočjo projektorja otrokom predstavimo posnetek baletne predstave. Odzive otrok ob ogledu posnetka snemamo s kamero GoPro in beležimo njihove izjave. Dejavnost nadgradimo s poustvarjanjem, kjer se otroci izražajo z ustvarjalnim gibom. Izvedbo dejavnosti ponovno snemamo in fotografiramo. Dokaze v obliki posnetkov in fotografij uporabimo pri vključevanju otrok v proces vrednotenja in samovrednotenja. Otroci ob ogledu posnetkov in fotografij izražajo veselje in komentirajo proces. Izjave in komentarje otrok beležimo. Omogočena je visoka stopnja aktivne vključenosti otrok. Gradivo dokumentiramo v osebnih mapah otrok, ki nam poleg vrednotenja z otroki služijo tudi pri pogovornih urah s starši. Ogled posnetkov in fotografij je staršem izjemno dragocen, saj je vrtčevsko življenje njihovim očem večinoma skrito. Program: vrtec Področje: umetnost Starostno obdobje: 2–3 leta Medpodročna povezava: jezik Tematski sklop: ustvarjalni gib v vrtcu Čas izvedbe: februar 2023 Izhodišče: Otroci se ustvarjalno izražajo s kretnjami in gibi telesa. Globalni cilj:  razvijanje izražanja in komuniciranja z umetnostjo. Operativni cilji :  otrok neguje in razvija individualne ustvarjalne potenciale v fazah doživljanja, zamišljanja, izražanja, komuniciranja in uveljavljanja na področju umetniških dejavnosti;  otrok razvija umetniško predstavljivost in domišljijo z zamišljanjem in ustvarjanjem;  otrok se izraža s kretnjami in gibi telesa. 15 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Potek dejavnosti Aktivnost otrok Vloga vzgojitelja Dokazi o dosežkih otrok v razvoju in učenju Otrok : Vzgojitelj: Slika 1: Fotografija med ogledom baleta (Lastni vir.)  si ogleda kratek posnetek baletne  pripravi projekcijo baletne predstave predstave na velikem ekranu; (Peter Iljič Čajkovski, Hrestač, Ples sladkorne vile) na velikem ekranu; Izjava deklice Z.: ''Kaj to dejajo, Jejneja?'' Slika 2: Fotografija plesa otrok z vzgojiteljicama (Lastni vir.)  se skupaj z otroki ustvarjalno izraža;  se ustvarjalno izraža z gibi telesa;  fotografira in snema dejavnost otroka; 16 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Aktivnost otrok Vloga vzgojitelja Dokazi o dosežkih otrok v razvoju in učenju Slika 3: Fotografija plesa otrok (Lastni vir.) Izjava deklice A. : ''Moj dojenček pleše tudi.''  Slika 4: Fotografija vrednotenja z otroki (Lastni vir.) spremlja otroke med ogledom  si z vzgojiteljem ogleda posnetke in fotografij in posnetkov; fotografije lastne aktivnosti.  ob ogledu gradiv se z otroki pogovarja o njihovem počutju in mnenju. Izjava dečka A.: ''Lej, tuki je jes!'' 17 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Aktivnost otrok Vloga vzgojitelja Dokazi o dosežkih otrok v razvoju in učenju Slika 5: Fotografija vrednotenja z otroki (Lastni vir.) Izjava dečka G.: ''To jes! Lej, N., ulegli smo se!''Izjava deklice L.: ''Jerneja, ti pokažem, kok sem jes tam plesala.'' Izjava deklice L. deklici E.: ''Tuki smo tudi plesali in stopli na prstke. Pa zaploskali.'' Evalvacija Lastna izraznost, otroška igrivost in osebnost otrok so se v procesu izvajanja dejavnosti uresničevale prek umetnosti – s plesom in komuniciranjem z umetnostjo. Otroci so negovali, odkrivali in razvijali individualne interese in ustvarjalne potenciale, z lastno aktivnostjo so izražali čutenja in doživljanja ob umetniškem delu. Z ustvarjalnim gibom so razvijali svojo umetniško domišljijo. Svoje doživljanje so izražali s kretnjami in gibi telesa, medsebojno neverbalno komunicirali, izražali zadovoljstvo ter uveljavljali lastno čutenje ob glasbi in plesu. Dejavnosti s področja umetnosti so se tesno prepletale in dopolnjevale s področjem jezika. Z uporabo digitalnih tehnologij smo strokovne delavke pridobivale dokaze igre in učenja otrok (fotografije, videoposnetke, izjave otrok ipd.) ter gradivo uporabile za evalvacijo in načrtovanje novih dejavnosti. Gradivo smo uporabili tudi za vključevanje otrok v proces vrednotenja in samovrednotenja. 18 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Refleksija Ustvarjalni gib kot primarna dejavnost je v sklopu dejavnosti otrok dopustil individualno čutenje in izražanje brez vodenja ali vnaprej pripravljenega scenarija. Zastavljeni cilji so bili za razvojno stopnjo otrok izbrani primerno. Otroci so pri ogledu izražali čudenje ob lepoti plesa in glasbe. Pri vseh fazah so pokazali izjemen interes ter samoiniciativnost, predvsem za prvo starostno obdobje. Najina neprisiljena sočasna aktivnost brez usmerjanja in vodenja je otroke sprostila in motivirala za izraznost. Pozitivna plat uporabe vseh digitalnih tehnologij v tem procesu je pokazala, da se otroci izrazito in z veseljem evalvirajo, da se njihov verbalni odziv lahko zaradi primerne uporabe tudi izboljšuje ter da uporaba ni absolutno slaba. Njihovo zadovoljstvo se je ob ogledu lastne aktivnosti in zadovoljstva pri izvedbi izjemno povečalo, kar se potem izrazi tudi na drugih področjih otrokovega razvoja. Uporabo digitalnih tehnologij in ustvarjalni gib smo povezali z izraznostjo otroka, z razvijajočo osebnostjo ter igrivostjo. Deček, ki izraža večjo potrebo po gibalnih in izraznih izzivih, je pri dejavnostih izjemno užival, ploskal, vzklikal. Izrazni ples prek ustvarjalnega giba je bil še velikokrat ponovljen, saj otroci zdaj sami prosijo, naj ''dam glasbo''. Zbrano gradivo uporabljam za dopolnitev osebnih map otrok, ki so pomembe tako za proces vrednotenja skupaj z otrokom kot pri pogovoru s starši na pogovornih uricah. Pri posameznih otrocih je opazen počasnejši govorni razvoj, manj se vključujejo v socialne interakcije, kar bi tudi ob ugotovitvah opazovanja otrok pri igri z nedelujočimi digitalnimi sredstvi v vrtcu lahko pripisali večji izpostavljenosti digitalnim tehnologijam v domačem okolju. Zato menim, da je izjemno pomembno kritično vrednotiti in izbirati vsebine, ki jih v vrtcu posredujemo prek digitalnih medijev. Tako je tudi kakovostno sodelovanje s starši zelo pomembno, saj se tako krepi zavedanje o pomembnosti ustrezne uporabe digitalnih tehnologij v najzgodnejšem obdobju in tudi časa, ki ga otroci preživljajo pred zasloni. Za namen ozaveščanja o pomembnosti ustrezne uporabe digitalnih tehnologij v najzgodnejšem obdobju sem objavila kratek prispevek na spletni strani vrtca, občinskem spletnem portalu ter v lokalnem časopisu. 19 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja VIRI IN LITERATURA Bahovec, E., Bregar, K., Čas, M., Domicelj, M., Saje - Hribar, N., Japelj, B.,… Vrščaj, D. (1999). Kurikulum za vrtce. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo. Chopin, F. (b. d.). Waltz in A minor, B 150. [Video]. Pridobljeno s https://www.youtube.com/watch?v=algM0c_u99k Cotič Pajnar, J., Zore, N. (2016). Formativno spremljanje v vrtcu. Formativno spremljanje v podporo učenju: priročnik za učitelje in strokovne delavce, 7. zvezek. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo. Čajkovski, P. I. (b. d.). Hrestač: ples sladkorne vile [Video]. Pridobljeno s https://www.youtube.com/watch?v=pVISPs9rMZs Kroflič, B., Gobec, D. (1995). Igra, gib, ustvarjanje, učenje. Novo mesto: Pedagoška obzorja. Na internetu že v vrtcu (2020). [Video]. Pridobljeno s https://video.arnes.si/watch/V4HQAi9SaIaC Puschner, M. (2020). O varni rabi interneta brez interneta. Priročnik za vzgojiteljice in vzgojitelje v vrtcu ter učiteljice in učitelje prvega triletja. Pridobljeno z https://safe.si/sites/default/files/safe-si_prirocnik_o_varni_rabi_interneta_brez_interneta_-_web.pdf Redecker, C. (2018). Evropski okvir digitalnih kompetenc izobraževalcev. Pridobljeno s https://www.zrss.si/pdf/digcompedu.pdf Spreitzer, M. V., Baš, D., Radšel, A., Anderluh, M., Vreča, M., Reš, Š.,… Osredkar, D. (2021). Smernice za uporabo zaslonov pri otrocih in mladostnikih. Ljubljana: Sekcija za primarno pediatrijo Združenja za pediatrijo Slovenskega zdravniškega društva. Točka osveščanja o varni rabi interneta in mobilnih naprav za otroke, najstnike, starše in učitelje (b. d.). Pridobljeno z https://safe.si Ljubljana: Fakulteta za družbene vede. Usar, K. Jerše, L. (2021). Smernice za uporabo digitalne tehnologije v VRTCU. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. Zajec, J. (2023). Igraj se z mano! Pridobljeno s https://www.os-vransko.si/oe-vrtec-vransko/category/projekti/dvig-digitalnih-kompetenc-v-vrtcu/ 20 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Naš kraj skozi digitalni fotoaparat Anja Cesarec, OŠ Bistrica ob Sotli, enota Vrtec Pikapolonica Namen dejavnosti je spoznavanje tehničnih predmetov in razvijanje spretnostni na področju tehnike in tehnologije. Ob uporabi digitalnega fotoaparata otrok pridobiva spretnosti upravljanja z napravo, spoznava, raziskuje, opazuje, prepoznava, eksperimentira, sodeluje z drugimi in ima možnost izražanja in komuniciranja z umetnostjo. Razvija tudi ustvarjalnost in specifične umetniške sposobnosti, širi besedišče in se seznanja z novimi besedami. Pri različnih dejavnostih otrok spoznava funkcije digitalnega fotoaparata, njegove dele, kot je SD-kartica oziroma USB-kabel, s katerim prenese fotografije na računalnik, tiskalnik, s katerim si lahko fotografijo natisne, in projektor ter platno, na katerem vidi povečano fotografijo. Otroka spodbujamo k vrednotenju (opisovanju) fotografije, ob tem beležimo njegove izjave in komentarje ter pripravimo anekdotski zapis. Tako formativno spremljamo napredek otroka pri razvoju in učenju. Pripravimo razstavo/predstavitev naših izdelkov (fotografij) za otroke, starše in strokovne delavce vrtca, obiščemo galerijo v domačem kraju in k sodelovanju povabimo starše s predlogom, da pošljejo fotografije, ki jih naredijo skupaj z otrokom v svojem kraj Program: vrtec Področje: narava Medpodročne povezave: družba, umetnost, jezik Starost: 4 – 6 let Tematski sklop: naš kraj skozi digitalni fotoaparat Čas: februar–marec IZHODIŠČE: Otroke zanima delovanje fotoaparata. Globalni cilj: - (narava): spoznavanje tehničnih predmetov in razvijanje spretnosti na področju tehnike in tehnologije. 21 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Operativni cilji: Otrok: - prepoznava in uporablja tehnične predmete in procese, spoznava njihov namen in pomen ter v igri ponazarja njihovo delovanje; - spoznava različne načine zbiranja, shranjevanja in prenosa informacij; - spoznava značilnosti okolja, ki so pomembne za lokalno skupnost, pozneje pa tudi značilnosti širšega okolja; - se seznanja z varnim vedenjem in se nauči živeti in ravnati varno v različnih okoljih; - razvija spretnosti – spoznavanje, raziskovanje, eksperimentiranje z umetniškimi sredstvi (tehnikami in tehnologijami) in njihovimi izraznimi lastnostmi; - razvija ustvarjalnost in iniciativnost pri pripravi, organizaciji in uporabi sredstev in prostora; - razvija predbralne in predpisalne zmožnosti in sposobnosti, pridobiva novo besedišče. Potek dejavnosti: Aktivnost otrok Vloga vzgojitelja Dokazi o dosežkih otrok v razvoju in učenju Otrok: Vzgojitelj: Slika 1: Vzgojitelj otroke seznani z digitalnim fotoaparatom. (Lastni vir.)  spozna in si ogleda digitalni fotoaparat (v  predstavi digitalni fotoaparat; igralnici);  demonstrira fotografiranje;  se seznanja z delovanjem fotoaparata in osnovami fotografiranja.  spodbudi otroke k fotografiranju; Slika 2: Otrok spozna digitalni  spodbuja k spoznavanju dodatnih fotoaparat in njegove funkcije. (Lastni vir.) funkcij digitalnega fotoaparata;  poudari rabo zapestne (varnostne) vrvice. 22 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Aktivnost otrok Vloga vzgojitelja Dokazi o dosežkih otrok v razvoju in učenju Slika 3: Otrok si nadane varnostno vrvico (Lastni vir.) Otrok: Vzgojitelj: Slika 4: Otrok izbere motiv za fotografiranje in  fotografira tako, da fotoaparat postavi pokončno. (Lastni izbira motive za fotografiranje;  demonstrira, kako približamo motiv, ki vir.) ga fotografiramo;  fotografira v naravi (naš kraj);  svetuje, da lahko fotografiramo pokončno ali vodoravno.  spozna položaj fotografiranja (za boljši posnetek);  spozna in uporablja različne funkcije fotoaparata. Izjava otroka: B.: »Sem fotografiral vodnjak, potem sem tak obrno in je dobro zgledal. Je bilo pa malo nerodno.« 23 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Aktivnost otrok Vloga vzgojitelja Dokazi o dosežkih otrok v razvoju in učenju Slika 5: Otrok si ogleda fotografijo na digitalnem fotoaparatu. (Lastni vir.) Otrok: Vzgojitelj: Slika 6: Risanje s svinčnikom, motiv: digitalni fotoaparat (Lastni vir.)  nariše fotoaparat s svinčnikom;  spodbuja otroka, da skozi risbo izrazi svoja opažanja na digitalnem fotoaparatu;  opiše, kar je narisal.  zabeleži otrokove komentarje in jih zapiše. Slika 7: Risbe fotoaparata (Lastni vir.) Izjave otrok: 24 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Aktivnost otrok Vloga vzgojitelja Dokazi o dosežkih otrok v razvoju in učenju G.: »Narisal sem fotoaparat. Pa še vrv, da mi ne pade. Pa še črke. Pa še lučko. Pa še rilca od slončka, ker gre ven. Gumbe za prižgati pa ugasniti pa da si lahko pogledamo slike.« N.: »Narisala sem tako rožico, ko lahko pritiskaš na njo, pa je malo okrašena, ker nisem imela nobenih barvic. Na ta gumbek stisneš, da slikaš.« D.: »Narisal sem fotoaparat. Gumbe za ugasniti pa za odpret in slikat. To je baterija. To je pa krog za slikat.« Otrok: Vzgojitelj: Slika 8: Otrok vzame SD-kartico iz digitalnega fotoaparata. (Lastni vir.)  spozna prenos podatkov iz fotoaparata na  demonstrira: računalnik; - prenos podatkov z uporabo kabla oziroma SD-kartice; - kako ustvariti svojo mapo na  ustvari svojo mapo; namizju računalnika;  napiše svoje ime;  odgovarja na vprašanja, spodbuja k sodelovanju. Slika 9: Otrok si naredi mapo na namizju, napiše svoje ime. (Lastni vir.)  prenese svoje fotografije v mapo s svojim imenom;  si ogleda fotografije, jih komentira. Izjave otrok ob ogledu lastnih fotografij: 25 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Aktivnost otrok Vloga vzgojitelja Dokazi o dosežkih otrok v razvoju in učenju A.: »Ta mi je lepša, ker je bližje in je večje. Pa še moj prst se vidi.« V.: »Všeč mi je, ker se vidijo okna. Pa še bolj ravna je.« A.: »Tota je lepša, ker ni meglena, zato je ta boljša.« Slika 10: Fotografija otroka (Lastni vir.) Izjava otroka M.: »Ta mi je bolj všeč, ker se še vidi kuharica. Pa še avto se vidi. Sem šel tlele noter, ker sem bil bolan.« (Sosednji vhod je zdravstvena postaja.) Otrok: Vzgojitelj: Slika 11: Otrok si prek projektorja na platnu ogleduje fotografije. (Lastni vir.)  spozna kako s pomočjo računalnika prek  predstavi projektor in platno, projektorja predvajamo posnete fotografije demonstrira, kako se vključi (izključi po na platno; uporabi), kako priključimo (poseben) kabel, da povežemo računalnik s projektorjem;  ogleda si svoje posnete fotografije in fotografije drugih otrok ter jih opazuje, prepoznava in komentira.  spodbuja k sodelovanju; 26 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Aktivnost otrok Vloga vzgojitelja Dokazi o dosežkih otrok v razvoju in učenju  ob ogledu posnetkov in fotografij spodbuja k samovrednotenju in vrednotenju. Otrok: Vzgojitelj: Slika 12: Na tiskalniku si natisne svojo fotografijo. (Lastni  vir.) spozna, kako na računalniku najdemo  demonstrira: podatke – fotografije in jih lahko natisnemo; - kako fotografijo natisne; - kako vključi tiskalnik, pripravi list;  spozna tiskalnik in njegovo funkcijo; - kako izključimo računalnik in tiskalnik.  si ogleda postopek in sodeluje pri tiskanju fotografije. Otrok: Vzgojitelj: Slika 13: Priprava razstave na panoju pri vhodu v vrtec  (Lastni vir.) sodeluje pri pripravi razstave fotografij;  spodbuja otroke k razmišljanju, kakšna bi lahko bila razstava fotografij;  vključi vse otroke v pripravo razstave;  povabi otroke iz preostalih skupin na ogled;  organizira obisk ostalih otrok in strokovnih delavk;  otroku daje možnost, da predstavi svoj  predstavi svojo fotografijo. izdelek. Sodelovanje s starši Otrok: Vzgojitelj: 27 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Aktivnost otrok Vloga vzgojitelja Dokazi o dosežkih otrok v razvoju in učenju Slika 14: Otrokova fotografija, ki jo je posnel skupaj z  materjo. (Lastni vir.) skupaj s starši posname fotografijo v  spodbudi starše k sodelovanju, da domačem kraju; skupaj z otrokom posnamejo fotografijo;  skupaj s starši si ogleda razstavo.  skupaj z otroki pripravi razstavo fotografij. Izjava otroka: V.: »To je potok.« Izjava matere: Mati otroka V.: »Po fotografijah sodeč so mu bili najbolj všeč potoki in voda.« Sodelovanje z okoljem Vzgojitelj: Izjave otrok: Otrok: V.: »Galerija, da so tam noter slike, da je veliko  umetnin.« sodeluje v pogovoru o galeriji;  se z otroki pogovarja o galeriji; B.: »Galerija je, da gledamo stare stvari. Pa kak so majhne, kak so večje.«  ogleda si razstavo v galeriji.  organizira obisk galerije v našem kraju. I.: »Galerija je, to ko not slike hranijo. Tisto, kar se je zgodilo včasih.« A.: »Galerija pomeni, da slike slikamo. Potem jih pa not nalepimo.« 28 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Aktivnost otrok Vloga vzgojitelja Dokazi o dosežkih otrok v razvoju in učenju Slika 15: Obisk v galeriji (Lastni vir.) Varovanje zdravja in dobrega počutja Vzgojitelj: Slika 16: Obeležimo dan varne rabe interneta s pogovorom (Lastni vir.) Otrok:  se pogovarja z otroki o pojmu »varno«;  sodeluje v pogovoru o varni rabi digitalne tehnologije;  pripravi dejavnost z risanjem;  ozavesti vsebino pogovora z risanjem;  za starše organizira predavanje: Varna  odnese risbo domov in jo pokaže staršem; raba digitalne tehnologije v Izjave otrok: predšolskem obdobju – »Radovedni N.: »Paziti moramo na oči.« hitri prstki« s predavateljico Franja Gros, - starši se udeležijo roditeljskega sestanka z univ. dipl. psih., iz Zavoda Nora, Center I.: »Da se ne igramo z njim, ampak nam večji povejo, izobraževalno vsebino. pomoči pri prekomerni rabi interneta. kako se uporablja.« V.: »Da si zelo previden, da ne pritisneš preveč.« N.: »Varno je tak, da sem malo časa.« Slika 17: Risanje po pogovoru (Lastni vir.) 29 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Aktivnost otrok Vloga vzgojitelja Dokazi o dosežkih otrok v razvoju in učenju Slika 18: Nekaj narisanih risb (Lastni vir.) Vloga ROID-a: Pomoč pri nabavi IKT-sredstev in njihovem rokovanju Evalvacija Ob dejavnostih so otroci spoznavali različne tehnične predmete in razvijali spretnosti na področju tehnike in tehnologij. Dejavnosti so bile medpodročno povezane. Otroci so prek igre z vzgojiteljem spoznavali uporabo digitalnega fotoaparata v prostoru. Spoznavali so svoj kraj na način, da so v njem izbirali motive za fotografiranje. Bili so dejavni v manjših skupinah ali v parih, med seboj so sodelovali, si pomagali in spodbujali drug drugega. Fotoaparat jih je zelo zanimal, zato smo se odločili, da ga narišemo. Risali so ga s svinčniki in tako so lahko narisali zanimive podrobnosti, ki so jih opazili. Ob ogledu fotografij na računalniku so komentirali in izmenjavali mnenja. S pomočjo vzgojitelja so si ustvarili svoje datoteke in jih označili z imeni. Vsi so že znali napisati svoje ime. Zelo zanimiva in prijetna izkušnja jim je bila, ko so si lahko natisnili svoje fotografije. Z vzgojiteljem so pri tem sodelovali na način, da so pritisnili na gumb na tiskalniku in opazovali proces tiskanja. Na natisnjeno fotografijo so bili zelo ponosni. Z njimi smo se pogovarjali o motivih na fotografiji in razmišljali, kje v kraju so stavbe in drugi objekti, ki smo jih fotografirali. 30 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Pri sami razstavi so bili vključeni v pripravo, organizacijo, iskali so svoje fotografije, kritično komentirali, kako jih postavimo, izobesimo, sami so izdelali napis, ponosni so bili na svoje ime ob fotografiji (avtor). Na njihovo željo smo večkrat prebrali njihovo ime in poudarili besedo »avtor«. Obiskali smo galerijo v kraju. Knjižničarka, soavtorica razstave, nam je razkazala razstavo in odgovarjala na naša vprašanja. S pogovorom smo obeležili tudi dan varne rabe interneta ter se seznanjali z varnim načinom življenja v različnih okoljih. Vzgojitelj skrbi za varno, kakovostno, smiselno in časovno ustrezno uporabo digitalnih tehnologij. Otroke smo vprašali, kaj jim pomeni beseda »varno«. Iz pogovora z njimi ugotavljamo, da je ozaveščanje glede rabe digitalne tehnologije doma dobro. Organizirali smo predavanje za starše in njihovi odzivi so bili pozitivni. Refleksija Ob sami predstavitvi digitalnega fotoaparata sem ugotovila, da ga imajo doma le redki. Fotografirajo predvsem z mobilnim telefonom. Ob iskanju motivov za fotografijo smo se z otroki pogovarjali o kulturni dediščini našega kraja. Ob ogledu fotografij so si zapomnili več značilnosti kraja. Tehnične dejavnosti so jih pritegnile, vsi so aktivno sodelovali, predvsem radi so fotografirali. Opazila sem, da jim je bila fotografija bolj všeč, če je bil na njej še njihov prst ali noga. Sam prenos fotografij na računalnik večina otrok ni poznala, le nekaj jih je vedelo, da potrebujemo kabel. Poznajo tiskalnik, večina ga ima doma in povedali so, da jim starši natisnejo pobarvanke. Način predvajanja vsebin prek projektorja na veliko platno poznajo, saj to v vrtcu pogosto vidijo, predvsem ob predstavitvah tem, ki si jih v živo ne moremo ogledati. Med vsemi dejavnostmi so razvili novo besedišče in razvijali svoje predbralne in predpisalne sposobnosti. Ob dejavnostih z digitalnim fotoaparatom sem dobila veliko povratnih informacij o otrokovem doživljanju, razmišljanju, kaj mu je pomembno in kaj ne. Sama sem ob dejavnostih z otroki zelo uživala, se od njih tudi kaj naučila in z njihovim videnjem dobila nove poglede. VIRI IN LITERATURA Buchegger, B., Summereder, F. (2020). O varni rabi interneta brez interneta: priročnik za vzgojiteljice in vzgojitelje v vrtcu ter učiteljice in učitelje prvega triletja osnovne šole. Ljubljana: Fakulteta za družbene vede, Založba FDV. Dostopno na: https://safe.si/sites/default/files/safe-si_prirocnik_o_varni_rabi_interneta_brez_interneta_-_web.pdf Cotič Pajntar, J., Zore, N. (2016). Formativno spremljanje v vrtcu. V Formativno spremljanje v podporo učenju: priročnik za učitelje in strokovne delavce, 7. zvezek. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo. Kurikulum za vrtce: predšolska vzgoja v vrtcih (1999). Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport in Zavod RS za šolstvo. Redecker, C. (2018). Evropski okvir digitalnih kompetenc izobraževalcev: DigCompEdu. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo. Dostopno na: https://www.zrss.si/pdf/digcompedu.pdf Usar, K., Jerše, L. (2021). Smernice za uporabo digitalne tehnologije v vrtcu. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo. Dostopno na: https://www.zrss.si/pdf/DTsmernice_vrtci.pdf Vintar Spreitzer, M., Baš D., Radšel A., Anderluh M., Vreča M., Reš Š., … Osredkar D. (2021). Smernice za uporabo zaslonov pri otrocih in mladostnikih. Ljubljana: Sekcija za primarno pediatrijo Združenja za pediatrijo Slovenskega zdravniškega društva . Dostopno na: https://www.zdravniskazbornica.si/informacije-publikacije-in-analize/zasloni 31 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Vstop v svet programiranja z robočebelico že v vrtcu Nataša Gobec, OŠ Dobje Namen dejavnosti sta igra in učenje s pomočjo Bee-bota, majhnega robota v obliki čebele. S pomočjo uporabe robota otroke pri igri seznanjamo s štetjem, sosledjem, predvidevanjem in reševanjem problemov ter jim hkrati približamo svet programiranja. Uporaba pripomočka nam omogoča, da je otrok v aktivni vlogi, vzgojitelj pa v vlogi usmerjevalca. Otroci se v dvoje ali v skupini ukvarjajo z reševanjem problemov, med seboj sodelujejo, prevzemajo različne vloge glede na sposobnosti in se drug ob drugem učijo, medtem ko vodijo robota skozi labirint. Vzgojitelj po potrebi pristopi na pomoč z namigi oz. vprašanji, še vedno pa stremi k temu, da otroci sami najdejo rešitev. Robot omogoča izvrševanje preprostih ali pa bolj zapletenih ukazov. Tako omogočimo diferencirano dejavnost, saj se lahko z njim igrajo otroci, ki so v tem že zelo spretni, in tudi otroci, ki te spretnosti še pridobivajo. Robot je preprost za uporabo. S pritiskom na gumbe ga lahko pošljemo naprej, nazaj, levo in desno. Z gumbom GO pa se premakne in sledi ukazom. Ob premikanju piska in tako ves čas otroke opozarja, da sledijo njegovi poti. Ko prispe na cilj, pa piskanje spremlja tudi utripanje. Tako otroci vizualno in slušno sprejmejo povratno informacijo o uspešnosti izvrševanja podanih ukazov. Pri igri in učenju programiranja s pomočjo robočebelice so otroci visoko motivirani. Skozi igro in učenje postopoma razvijajo različne vrste pismenosti, kot so socialna, matematična, digitalna, jezikovna idr., ki jih bodo potrebovali v svoji prihodnosti. Predmet/področje: narava Starostno obdobje/Razred: Medpodročne povezave: matematika, družba, jezik 2. starostno obdobje (3–6 let) UČNI/TEMATSKI SKLOP: osnove programiranja Čas izvedbe/Število ur: 10–15 IZHODIŠČE: –Otroke navduši igrača robočebelica. Globalni cilj: - spoznavanje tehničnih predmetov in razvijanje spretnosti na področju tehnike in tehnologije. Operativni cilji: 32 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Otrok: - predvideva, prešteva, se orientira v prostoru in razvija prostorske predstave; - uporablja izraze za opisovanje položaja robota v prostoru/labirintu (levo, desno, naprej, nazaj); - s pomočjo robota ustvarja nove načrte in s simboli zapisuje kode; - v paru ali skupini razvija veščine sodelovanja in reševanja problemov; - odkriva različna gibanja glede na trajanje in hitrost; - razvija predstavo o zaporedju dogodkov; - razvija sposobnost rabe jezika v povezavi z mišljenjem pri oblikovanju predpojmovnih struktur (število, količina, teža, prostor, čas), pri medsebojnih interakcijah. Potek dejavnosti Aktivnost otrok Vloga vzgojitelja Dokazi o dosežkih otrok v razvoju in učenju UVOD V DELO Z ROBOČEBELICO Vzgojitelj: Slika 1: Predvidevanje in preštevanje (Lastni vir.) Otrok:  otrokom predstavi igračo robočebelico;   prestavi funkcijo gumbov in način usvaja princip delovanja robočebelice;  posredovanja navodil; se seznani z igračo in načinom delovanja le-te;   pomaga pri razvrščanju v skupine; se v skupini igra tako, da igračo pošlje  z otroki se pogovori o poteku dejavnosti vrstniku;  in preveri njihovo razumevanje; ocenjuje in primerja dolžino »prehojene« poti  - spremlja potek dejavnosti ter nudi robočebelice v posameznih intervalih za podporo otrokom, če jo potrebujejo. dosego cilja (smer: naprej);  - v skupini se posvetuje, posameznik spontano prevzame vlogo vodje. 33 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Aktivnost otrok Vloga vzgojitelja Dokazi o dosežkih otrok v razvoju in učenju Slika 2: Predvidevanje in preštevanje ob spoznavanju spomladanskih cvetlic (Lastni vir.) Vzgojitelj: E., koliko »korakov« mora narediti robočebelica, da bo prispela do A?« Izjave otrok: E. S.: »Dva.« B. D.: »Ne, tri.« … (čez nekaj trenutkov) E. S.: »Ojoj, še enega.« B. D.: »Pritisni še dvakrat.« 34 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Aktivnost otrok Vloga vzgojitelja Dokazi o dosežkih otrok v razvoju in učenju ROBOČEBELICA RIŠE Slika 3: Robočebelica riše. (Lastni vir.) Otrok: Vzgojitelj:  samostojno ustvari preprost algoritem, s  pripravi prostor in material za pomočjo katerega se igrača robočebelica izvedbo dejavnosti (na igračo giba po prostoru (plakatu); robočebelico pritrdi flomaster in jo  opazuje sledi, ki jih ustvari igrača s namesti bel plakat); premikanjem po plakatu;  sestavi preprost algoritem, s  algoritme nadgrajuje (od enostavnih do pomočjo katerega igrača opravi pot bolj kompleksnih). po podlagi in pušča sledi, na način, da se s pisalom dotika bele površine;  spodbudi otroke, da z dajanjem navodil igrači rišejo po podlagi. Izjave otrok: P. K.: »Rad bi, da nariše dve črti.« V. T.: »Narišimo rožo!« LABIRINT NA IGRIŠČU Vzgojitelj: Slika 4: Potujemo po mreži. (Lastni vir.) Otrok:  na tla igrišča s kredo nariše poljubno veliko mrežo, ki ji doda slikovne - v manjši skupini usmerja prijatelja z zavezanimi kartice; očmi po mreži, uporablja izraze naprej, nazaj, zavij  levo, zavij desno; poda navodila za potovanje po mreži in preveri razumevanje le-teh, (Npr: - komunicira z vrstniki, sodeluje, spodbuja. Pojdi dva koraka naprej, nato zavij levo itd.);  otroke razdeli v skupine in jih pozove, da enemu izmed članov skupine zavežejo oči in ga usmerijo skozi labirint. 35 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Aktivnost otrok Vloga vzgojitelja Dokazi o dosežkih otrok v razvoju in učenju »POTOVANJE PO ZEMLJEVIDU« Vzgojitelj: Slika 5: Potujemo po navodilih. (Lastni vir.) - pripravi zemljevid/načrt in ponazori aktivnost (P1); Otrok: - preveri razumevanje navodil; - z igračo robočebelico potuje po zemljevidu, tako da upošteva navodila vzgojitelja/vrstnika. - sodeluje v igri otrok, tako da ustno in s slikovno podporo otrokom poda navodila za pot po zemljevidu. Izjave otrok: M. P.: »E., pelji jo do žafranov.« E. S.: »Zdaj pa naj gre na sonček.« R. T: »Ne, pritisni to. Obrn'at se mora …« Vzgojitelj: »Kam naj gre? Levo ali desno?« R. T.: »Desno … pa še dvakrat naprej.« USTVARIMO SVOJ LABIRINT Slika 6: Ustvarjamo labirint. (Lastni vir.) Otrok: Vzgojitelj: - v manjši skupini s pomočjo poljubnih gradnikov - pripravi podlogo, na kateri otroci ustvarjajo ustvari svoj labirint, ga poimenuje; labirint; - prevzema različne vloge (vodja, graditelj, - spodbuja, motivira, spremlja, koordinira … preizkuševalec); - komunicira z vrstniki, sodeluje, spodbuja; - z igračo potuje po labirintu, rešuje probleme. 36 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Aktivnost otrok Vloga vzgojitelja Dokazi o dosežkih otrok v razvoju in učenju Izjave otrok S. P: »Js s'm tole naredu. Tu je garaža. Tu mora bit' parkirana. Pol pa gre tu ven.« R. T.: »Js jo bom spravu ven.« Vzgojitelj: »Aha, kako pa?« R. T.: »Prvo se obrne pa gre naprej dvakrat … Pol se pa spet obrne pa gre enkrat ven.« E. S.: »Ne, kar naravnost naj gre … Pol se pa obrne.« R. T. »Počaki, se bom. KODIRANJE Otrok: Vzgojitelj: Slika 7: Kodiramo. (Lastni vir.) - s pomočjo simbolov ustvari algoritem za izhod iz - pripravi simbole: naprej, nazaj, levo, desno; labirinta; - spodbuja, motivira, spremlja. - predvideva in napoveduje rezultate, se dogovarja, sodeluje pri ustvarjanju algoritma; - predlagani algoritem preizkusi še z igračo robočebelico v praksi. 37 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Aktivnost otrok Vloga vzgojitelja Dokazi o dosežkih otrok v razvoju in učenju Izjave otrok: E. S. »Fajn je, ker so kartice.« S. P. »Men je pa b'lo dan's fajn, ker smo dobil' jajčke.« Vzgojitelj: »Zakaj ti je čebelica všeč?« A. P.: »Čebelica mi je všeč, ker se sama premika.« R. M.: »Všeč mi je, ker piska in 'ma lučke.« S. P. : »Fajna je, ker se pela.« E. S.: » Všeč mi je, ker lahko vsepovsod gre.« B. D.: »Všeč mi je, da štejemo.« Evalvacija Izvedene aktivnosti v prvi vrsti omogočajo, da otroci ob igri preštevajo, se orientirajo v prostoru in razvijajo prostorske predstave, tako s svojim telesom kot tudi z igračo. Medtem ko usvajajo pomen izrazov za opisovanje položaja v prostoru, jih v nadaljevanju tudi uporabljajo z besedo, med gibanjem po mreži in simboli. Slednje nadgradijo še z ozaveščanjem zaporedja dogodkov, ki so pri naših aktivnostih izjemno pomembne. Popolnoma spontano tako otrok ustvarja preproste algoritme, ki spadajo v osnove programiranja. Uporaba simbolov (konkretna ponazoritev) se izkaže za ljubšo od ubeseditve. Pri slednji je v veliki meri potrebna podpora vzgojitelja. Izkaže se, da postaja jezikovni cilj pomembnejši kot je bilo predvideno. Dodana vrednost aktivnosti je medsebojno sodelovanje in prevzemanje različnih vlog znotraj skupin. Le-te se v največji meri izrazijo, če so aktivnosti na voljo ves čas, in sicer v kotičku, ko otroci k aktivnostim pristopajo spontano in v skupini niso več kot trije otroci. Otroci so bili vztrajni pri doseganju ciljev in so se z veseljem vključevali v vse oblike dejavnosti z igračo. Slednjo se lahko uporabi v različnih kontekstih. 38 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Refleksija Robočebelica, ki je v prvi vrsti igrača, ki sledi algoritmom, omogoča veliko več. Če je njena uporaba predvidena v skupini otrok, od njih zahteva, da se poleg orientacije, preštevanja in pomena sosledja učijo tudi medsebojnega sodelovanja, strpnosti, komunikacijskih veščin, sodelovanja. Izkazalo se je, da je igrača priljubljen pripomoček, ki se mu nihče ne more upreti. Otroci, ki so v komunikaciji manj spretni, so se izkazali za odlične »programerje«. Tisti, ki se po navadi dolgočasijo pri glasbenih ali govornih aktivnostih, pa se tokrat bili prvaki v zbranosti. Poleg tega so se manj izstopajoči otroci, ki so se izkazali za močne na tem področju, preizkusili v vlogi vodje in si dokazali, da zmorejo. VIRI IN LITERATURA Usar, K., Jerše, L. (2021). Smernice za uporabo digitalne tehnologije v vrtcu«. 2. izdaja. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo. Cotič Pajntar, J., N. Zore. (2016). Formativno spremljanje v vrtcu. V Formativno spremljanje v podporo učenju: priročnik za učitelje in strokovne delavce, 7. zvezek. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo. Kurikulum za vrtce (1999). Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport in Zavod RS za šolstvo. Smernice za uporabo zaslonov pri otrocih in mladostnikih (2021). Sekcija za primarno pediatrijo Združenja za pediatrijo Slovenskega zdravniškega društva. Dostopno na: https://www.zdravniskazbornica.si/informacije-publikacije-in-analize/zasloni Točka osveščanja o varni rabi interneta in mobilnih naprav za otroke, najstnike, starše in učitelje. Safe.si. Gradivo: Dostopno na: https://safe.si/ O varni rabi interneta brez interneta. Priročnik za vzgojiteljice in vzgojitelje v vrtcu ter učiteljice in učitelje prvega triletja OŠ (2020). Dostopno na: file:///C:/Users/ljerse/Documents/SAFESI/safe-si_prirocnik_o_varni_rabi_interneta_brez_interneta.pdf Redecker, C. (2018). Evropski okvir digitalnih kompetenc izobraževalcev. Dostopno na: https://www.zrss.si/digitalna_bralnica/digcompedu-evropski-okvir-digitalnihkompetenc-izobrazevalcev 39 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja S fotoaparatom v Polhov doživljajski park Nataša Peljhan, OŠ Polhov Gradec – Vrtec Namen dejavnosti je spodbujanje kreativnosti, radovednosti in veselja do umetniških dejavnosti s smiselno rabo digitalne tehnologije. Osredotočamo se na področje ustvarjanja fotografij z uporabo digitalnega fotoaparata. Otrokom preberemo zgodbo z naslovom Polh Rogovilež. O vsebini zgodbe se z otroki pogovarjamo. S pomočjo povezave prenosnega računalnika in projektorja na veliko platno si otroci ogledajo ilustracije iz slikanice. Ob poslušanju zgodbe in ogledovanju slik širijo besedišče in razvijajo zmožnost domišljijske rabe jezika. Otroci poustvarjajo zgodbo prek lastnih fotografij, ki jih ustvarijo z digitalnim fotoaparatom. S podporo vzgojitelja otroci spoznavajo prenos podatkov iz digitalnega fotoaparata preko USB-kabla in/ali SD-kartice na prenosni računalnik, fotografije si ogledajo na zaslonu prenosnega računalnika in jih urejajo s pomočjo računalniškega programa za urejanje digitalnih fotografij. Sledi vrednotenje izdelkov (urejenih fotografij) s pomočjo projekcije fotografij na veliko platno. Otroci s pomočjo vzgojitelja fotografije prikazujejo, ogledujejo, prepoznavajo in komentirajo. Z uporabo prenosnega računalnika in projektorja otroci predstavijo digitalno zgodbo: Polhov doživljajski park. Omogočena je visoka stopnja otrokove vključenosti v proces ustvarjanja, eksperimentiranja, urejanja in vrednotenja fotografij. Z delom v manjših skupinah so omogočeni učenje otrok od otrok, medsebojna pomoč in sodelovanje. Skupaj z vzgojiteljem otroci fotografije komentirajo in podoživljajo lastne izkušnje pri ustvarjalnem procesu. Skozi proces je vzgojitelj otrokom omogočal ustvarjalno rabo digitalne tehnologije. Otroci želijo svoje izdelke predstaviti širši javnosti, zato pripravimo razstavo fotografij, ki je na hodniku vrtca na vpogled vsem obiskovalcem. Področje: umetnost Starostno obdobje: 5–6 let Medpodročne povezave: jezik, družba, matematika, narava Tematski sklop: Polhov doživljajski park Čas izvedbe: februar, marec 2023 IZHODIŠČE: OTROK PRINESE V VRTEC KNJIGO – POLH ROGOVILEŽ Globalni cilj: - doživljanje, spoznavanje in uživanje v umetnosti. 40 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Operativni cilji: Otrok: - razvija umetniško predstavljivost in domišljijo z zamišljanjem in ustvarjanjem; - z uporabo digitalnih tehnologij eksperimentira, komunicira in soustvarja; - ob poslušanju in pripovedovanju pravljice razvija zmožnost domišljijske rabe jezika; s književno osebo se identificira ter doživlja književno dogajanje; - razvija besedišče; - ob vsakdanji komunikaciji posluša jezik in je vključen v komunikacijske procese z otroki in odraslimi; - razvija veščine sodelovanja; - spoznava značilnosti okolja, ki so pomembne za lokalno skupnost; - razvija veščine kritičnega mišljenja in reševanja problemov; - spoznava različne načine zbiranja, shranjevanja in prenosa informacij; - spodbujanje kreativnosti, radovednosti in veselja do umetniških dejavnosti s smiselno rabo digitalnih tehnologij. Potek dejavnosti Aktivnost otrok Vloga vzgojitelja Dokazi o dosežkih otrok v razvoju in učenju Otrok: Vzgojitelj: Slika 1: Vzgojitelj bere otrokom pravljico. (Lastni vir.)  posluša pripovedovanje pravljice;  otrokom prebere pravljico Polh Rogovilež; Izjave otrok: M.: »Tale polhek sploh ni bil hudoben. On je samo hotel rogovilit ponoči. To nič nič narobe, ni mogel spat.«  se pogovarja z otroki o vsebini L.: »Samo ponoči se spi, veš. No ja, mogoče pa ta žival ne, saj vse živali pa tud ponoči ne spijo. Ene oživijo.« pravljice; 41 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Aktivnost otrok Vloga vzgojitelja Dokazi o dosežkih otrok v razvoju in učenju  po prebrani pravljici sodeluje v pogovoru  otroke spodbuja k podoživljanju S.: »Jaz pa vem, da je ime dobil Polhov Gradec, ker je bilo veliko polhov tuki.« o vsebini; zgodbe; Slika 2: Povezava računalnika in projektorja (Lastni vir.)  otrokom pokaže, kako se poveže računalnik in projektor; Slika 3: Otrok poveže računalnik in projektor prek USB-kabla. (Lastni vir.)  aktivno sodeluje pri pripravi računalnika in projektorja za ogled ilustracij iz slikanice na velikem platnu; Izjave otrok: V.: »Polh je iskal svoj dom.« A.: »On je živel v graščini, potem pa so ga prepodili graščaki.« G.: »Šel je po svetu. Najprej je šel k čebelicam. One so delavke čebelice. Samo je tam rogovilil, one pa so hotele spat, saj so podnevi delale.« 42 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Aktivnost otrok Vloga vzgojitelja Dokazi o dosežkih otrok v razvoju in učenju T.: »Pa pri jazbecu je iskal svoj dom, a če ne gre, pač ne gre. Tam mu ni bilo všeč.« M.: »Pa tud k sovicam je šel, pa ga je v nos zgečkal njihov puh. Ni mogel tam živet.« E.: »Našel je svoj dom v stari bukvi. Tam je našel svojo družino. Polhki, njegovi so bili tam.« Otroci so pri dejavnosti kazali velik interes in jih je zanimalo, kako so ilustracije iz slikanice lahko prikazane na velikem platnu. Ob ogledu ilustracij na velikem platnu so vzgojiteljico spraševali: Izjave otrok: A.: »A si ti na računalniku našla te slike iz naše knjige?« Vzg.: Lahko bi jih našla na spletu, a jih nisem našla na spletu.  si ogleduje ilustracije iz slikanice na Kaj mislite, kaj sem naredila z ilustracijami, da jih lahko zdaj velikem platnu;  vodi pogovor ob ogledu ilustracij; takole vidimo? R.: »Mogoče si jih pa imela že od prej kje shranjene.« Vzg.: »Nisem jih imela shranjenih.« Vzg.: »Kako bi pa vi lahko prikazali na velikem platnu tole risbo, ki jo imamo tukaj razstavljeno. Ali ima kdo kakšno idejo, kako bi to lahko naredili?« Z.: »Ja, jaz pa vem. Bi risbico slikala s fotoaparatom. Pa dala bi jo potem takole na računalnik, pa bi bila velika slika.« Vzg.: »Zelo dobro, Z., res je. Tudi jaz sem tako naredila. Vse ilustracije iz slikanice sem slikala.« Otrokom sta bila vsebina zgodbe in ogled ilustracij na velikem platnu zelo zanimiva. Izkazali so interes, da tudi sami ustvarijo lastne fotografije v naravi z uporabo digitalnega fotoaparata in fotografije tudi sami prikažejo na velikem platnu s pomočjo računalnika in projektorja. 43 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Aktivnost otrok Vloga vzgojitelja Dokazi o dosežkih otrok v razvoju in učenju Izjave otrok: Z.: »Moja mami in oči sploh nimata fotoaparata. Moja mami kar s telefonom slika.« R.: »Včasih je moj oči imel tak velik fotoaparat, pol ga je pa dediju dal. Sam dediju se je pa pokvaru, pa ga tud nima več.« G.: »Men mami kar na telefonu slike pokaže. Pa enkrat mi je pa na računalniku pokazala. Pazit moraš, da ti dol ne pade. Tuki imaš vrvico.« Slika 4: Fotografija otroka V. (Lastni vir.) Izjava otroka ob fotografiji: V.: »Zakaj si se mi tko nastavil, zdaj je pa tvoja noga gor?«  z otroki vodi pogovor o tem, kaj že vedo o uporabi digitalnega fotoaparata; 44 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Aktivnost otrok Vloga vzgojitelja Dokazi o dosežkih otrok v razvoju in učenju  otroke seznani s pravilno uporabo Slika 5: Fotografija otroka A. (Lastni vir.) digitalnega fotoaparata;  se seznani, kako se dela z digitalnim fotoaparatom;  spodbuja pri ustvarjanju fotografij; Izjava otroka ob fotografiji: A.: »Poglej ga, našega polhka, on je prijazen polhek.« Slika 6: Fotografija otroka Z. (Lastni vir.)  z digitalnim fotoaparatom posname Izjava deklice ob fotografiji: fotografije na prostem (Polhov doživljajski Z.: »Ne bo tole v redu, neki je meglena al kaj. Sama sem pa park, narava) in dejavnosti v igralnici); slikala.« Vzg.: »Zakaj pa misliš, da je ta slika meglena?« 45 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Aktivnost otrok Vloga vzgojitelja Dokazi o dosežkih otrok v razvoju in učenju Z.: »Ja ne vidi se dobro, kaj sem slikala. Korenine so. Samo se slabo vidi.« Vzg.: A misliš, da bi to lahko kako popravila?« Z.: »Ja, nisem tako naredila. Najprej malo pritisneš tipko, potem pa šele do konca, ko slikaš. Potem je pa v redu.« Vzg.: »Praviš, da nisi dobro izostrila?« Z.: »Ja, to, ja. Nisem vedla, kako se že reče temu.« Vzg.: »Pa misliš, da bi jo zdaj lahko kako popravila?« Z.: »Ne vem. A bi mi ti lahko pomagala?« Vzg.: »Seveda ti lahko pomagam. Bomo skupaj pogledali program in vam bom pokazala, kako se lahko sliko tudi popravi.« Z.: »Ampak saj mogoče bom pa še kakšno malo narobe naredila, pa potem pa lahko še tisto popravim, če bo šlo.« Sliki 7, 8: Vstavljanje SD-kartice in ustvarjanje povezave prek USB-kabla (Lastni vir.) Izjave otrok: S.: »To je kartica notr, jo bova dali v računalnik.« V.: »Ja najprej bova iz ta belega fotoaparta, pol pa še iz ta modrga dali kartico.« J.: »Moj oči pa kar brez kabla vidi slike na računalniku.« 46 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Aktivnost otrok Vloga vzgojitelja Dokazi o dosežkih otrok v razvoju in učenju G.: »A nima kabla? To je polnilc kabl, je rekla mami. Veš kaj, mogoče pa sam telefon da zraven računalnika, pa je že. Ne vem, kako se to že reče. Moj oči nima fotoaparata. Sam s telefonom slika, ne s fotoaparatom.« Slika 9: Ogled fotografij na računalniku (Lastni vir.) Izjava otroka: A.: »Jaz bom naprej dajal slike. Vi pa tam gor poglejte.« Slike 10, 11: Urejanje fotografij v programu PhotoFiltre7 (Lastni vir.)  otrokom pomaga, da poskusijo  vstaviti SD-kartico iz fotoaparata v spoznava postopek prenosa fotografij na računalnik in nazaj ter ustvariti računalnik prek SD-kartice in USB-kabla; povezavo prek USB-kabla; 47 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Aktivnost otrok Vloga vzgojitelja Dokazi o dosežkih otrok v razvoju in učenju Izjave otrok: B: »Jaz bom našemu polhku narisal roza kapo, da ga ne bo zeblo. Culo ima, ker on je šel pa svoj dom iskat. Notr je imel hrano, veš.« V.: »Kapo mu bom jaz tud roza narisala.« M.: »Šal mu bom narisala in še podpisala se bom. Jaz se vedno podpišem pol, ko končam.« M.: »Pol bom pa še jaz eno mal spremenil. Bi pa okvir naredu, da bo mal drugačna.« A.: »Tuki na sliki smo šli pa v polhkovo deželo. To so moji prijatelji. Bom kar naredu okvir, ne bom brk risal, ker to ni lepo. Se bodo pol mogoče smejal.« Izjave otrok: Z.: »Ja, bomo dali projektor in bomo pol z računalnikom spet povezal. Lahko kar na steni pogledamo. Samo risbic ne sme bit gor.« Otrok je želel povedati, da mora biti stena prazna, da lahko na njej pogledamo fotografije. G.: »Mene pa prav zanima, kaj je zdaj ratal.« M.: »Tega sem pa jaz naredu. Poglej, kolk je fajn na sliki tale jazbec.« A.: »Poglej, to sem pa jaz naredu, okvir zelen z rožicami.« T..: »Jaz sem pa avto čebelicam narisu, pa iz auspuha se mu kadi.« 48 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Aktivnost otrok Vloga vzgojitelja Dokazi o dosežkih otrok v razvoju in učenju Slika 12: Ogled urejenih fotografij na velikem platnu (Lastni vir.)  fotografije ogleduje na računalniku in jih  z otroki ogleduje fotografije; komentira; Slike 13, 14, 15: Priprava razstave fotografij (Lastni vir.)  otrokom pomaga pri urejanju  s pomočjo računalniškega programa fotografij na računalniku; PhotoFiltre 7 ureja posnete fotografije na računalniku; 49 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Aktivnost otrok Vloga vzgojitelja Dokazi o dosežkih otrok v razvoju in učenju Izjave otrok ob pripravi razstave: L..: »Naučil sem se slikat s fotoaparatom.« V.: »Všeč mi je bilo, ko sem na računalniku polhu delala kapo.« J.: »Men je blo ful dobr tole delat. Jaz to nisem prej nikol delal. Najbolj mi je bilo dobr črte risat na računalniku.« Z.: »Jaz sem pa uživala, k sem lahko v parku slikala rožice in une lesene živalice. Pa tud dobr mi je blo, ker si bila z nami, pa smo se tko učil. Pa srnici sem narisala ljubek okvir.« G.: »Jaz sem pa hotu povedat, da sem mami povedal, da bo lahko vidla naše slike, k smo jih sami lohk naredil. Ampak res čist sami. Sem naštimal na sredino, da je veverica gor.« M.: »Všeč mi je bilo, da sem lahko na sliko rožico narisal v takem posebnem programu na računalniku. A.: »Lahko sem sam slikal graščino.« K.: »Všeč mi je bilo, k sem lahko sam držal fotoaparat in sem slikal polhka.« M.: »Slike so mi všeč, ker smo jih sami naredili.« J.: »Zelo rad sem slikal.« T.: »Rad sem slike prestavljal, ko smo jih gledali.« 50 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Aktivnost otrok Vloga vzgojitelja Dokazi o dosežkih otrok v razvoju in učenju Slika 16: Fotografija otroka V. (Lastni vir.)  otroke spodbuja k razmišljanju, kako bi si lahko posnete fotografije ogledali na večjem ekranu;  urejene fotografije ogleduje na velikem  spodbuja pogovor ob ogledu platnu in jih komentira; fotografij na velikem platnu; Razlaga:  otrokom pomaga pri urejanju Otrok je v programu za urejanje fotografij polhu dodal kapo. fotografij in pripravi razstave.  s pomočjo vzgojitelja pripravi razstavo fotografij. VLOGA ROID-a/KID-a:  pomoč pri namestitvi programa PhotoFiltre7 za urejanje fotografij na računalnik;  prikaz urejanja fotografij v programu 51 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja Evalvacija Ob ogledu ilustracij iz slikanice na velikem platnu so otroci s pomočjo vzgojitelja podoživljali vsebino zgodbe in s tem razvijali besedišče ter zmožnost domišljijske rabe jezika. Otrokom je bilo zelo zanimivo, ko so lahko na velikem platnu gledali ilustracije iz slikanice. Ker je bilo zanimanje otrok za ustvarjanje fotografij zelo veliko, smo prišli na idejo, da jim omogočimo fotografiranje s pomočjo digitalnega fotoaparata. Otroci so v naravi z digitalnim fotoaparatom posneli fotografije. Pri dejavnostih so bili razdeljeni v manjše skupine. Ob ustvarjanju fotografij so sodelovali, pomagali drug drugemu, ko je imel kdo težavo pri pravilni drži fotoaparata in pri ustvarjanju fotografij. Zabavali so se ob ogledu posnetih fotografij. Ob tem so spoznavali različne načine zbiranja, shranjevanja in prenosa informacij. V programu za urejanje fotografij PhotoFiltre7 (PhotoFiltre Studio X Windows 7 (32/64 bit), 2023) so s pomočjo vzgojitelja urejali fotografije. Ustvarjali so svojo lastno fotografijo in se učili drug od drugega. V manjših skupinah so med seboj sodelovali: se pogovarjali, drug drugemu dajali nasvete za urejanje fotografije, si med seboj pomagali in se ob tem zabavali. Skozi proces jim je vzgojitelj omogočal ustvarjalno rabo digitalne tehnologije. Prek zgodbe so spoznavali značilnosti lokalnega okolja in s pomočjo digitalne tehnologije soustvarjali, raziskovali in podoživljali zgodbo v naravi. Bili so vztrajni pri doseganju zastavljenih ciljev in ustvarjali ter se učili prek igre. V ospredju je bila socialna narava učenja. Načrtno so bili vključeni v sodelovalno učenje in skupno vrednotenje izdelkov. Ob fotografijah, ki so jih posneli, ogledovali in komentirali, so razvijali veščine kritičnega mišljenja in so bili vključeni v komunikacijske procese z vrstniki in odraslimi. Prek izjav, ki so jih podali so jim dejavnosti predstavljale tudi vir ugodja in zadovoljstva. Ponosni so bili na svoje fotografije, ki jo jih želeli pokazati tudi staršem. V ta namen smo pripravili razstavo fotografij na hodniku našega vrtca. Skozi celoten proces so bili otroci ustvarjalni, tako pri poustvarjanju zgodbe Polh Rogovilež kot pri uporabi digitalne tehnologije pri ustvarjanju lastnih fotografij. Refleksija Tako med skupnim branjem zgodbe kot tudi pri njenem poustvarjanju ob ilustracijah je bilo zaznati visoko stopnjo aktivne vključenosti otrok v proces. Ilustracije iz slikanice so otroke zelo navdušile. Ko smo jih vprašali, ali morda vedo, kako lahko ilustracije iz slikanice prikažemo na velikem platnu, so nekateri povedali, da jih lahko prikažemo s pomočjo projektorja in računalnika. Ob tem pa so vzgojitelja spraševali, kako lahko iste slike vidijo tudi na računalniku. Ko smo jim povedali, da smo ilustracije slikali in prenesli na računalnik in jih tako prikazali na velikem platnu, jim je vse postalo še bolj zanimivo. Želeli so si, da bi lahko tudi oni fotografirali in na tak način prikazali posnete fotografije. Pri predstavitvi digitalnega fotoaparata je večina otrok povedala, da fotoaparata doma ne uporablja za fotografiranje in da doma za fotografiranje starši uporabljajo pametni telefon. Ob ustvarjanju lastnih fotografij so uživali. Nekateri so imeli v začetku težave, saj posneta fotografija ni bila taka, kot bi si želeli. Pomagali so drug drugemu pri ustvarjanju fotografij. V nekem trenutku se je pojavila težava, ker so hoteli vsi hkrati posneti fotografije. Dejavnosti smo organizirali tako, da smo otroke razdelili v več manjših skupin. Vedeli so, da lahko posnete fotografije prikažemo na računalniku, a le nekaj jih je vedelo, kaj potrebujemo, da lahko prenesemo fotografije iz digitalnega fotoaparata na računalnik. Zanimiv jim je bil program za urejanje fotografij. Ob urejanju fotografij v programu PhotoFiltre7 so uživali, saj ga prej niso poznali. Ob pomoči vzgojitelja so nastajale »umetniške« fotografije. Pri samem urejanju fotografij, so imeli nekateri otroci težavo s pravilno držo računalniške miške. Na temelju tega podatka lahko predpostavljamo, da otroci v domačem okolju za igro in ustvarjanje fotografij večinoma uporabljajo pametni telefon in/ali tablični računalnik. Tudi otroci sami so to potrdili. Pri ogledu fotografij, ki so jih ustvarili, so bili zelo navdušeni. Uživali so tudi, ko so lahko samostojno fotografirali. Veseli smo bili, ko smo jih opazovali, koliko navdušenja je bilo v njih, tudi ko so lahko pripravili razstavo svojih fotografij. Že pri samem načrtovanju dejavnosti smo želeli izhajati iz interesa otrok. V času izvajanja aktivnosti so bili le-ti ves čas vpeti v dogajanje in presenetilo nas je, kako dojemljivi so bili za učenje digitalnih kompetenc, in s svojim znanjem, ki so ga pridobili ob podpori vzgojitelja, so ustvarjali lastne fotografije. Bilo nam je v veselje, ko smo videli vesele in zadovoljne otroke ter njihov žar v očeh, ko so svojim staršem s ponosom kazali fotografije, ki so jih ustvarili sami. 52 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja VIRI IN LITERATURA Cotič Pajntar, J., Zore, N. (2016). Formativno spremljanje v vrtcu. V Formativno spremljanje v podporo učenju: priročnik za učitelje in strokovne delavce, 7. zvezek. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo. Kurikulum za vrtce (1999). Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport in Zavod RS za šolstvo. Grilc, U. (2018). Polh Rogovilež. Bevke: Škrateljc, zavod za kulturo, izobraževanje in šport. PhotoFiltre Studio X Windows 7 (32/ 64 bit). (2023). Pridobljeno s: https://sl.all7soft.com/photofiltre-studio-x-windows-7/ Peče Grilc, N., Grilc, U. (2021) . Polhova knjižica. Bevke: Škrateljc, zavod za kulturo, izobraževanje in šport. Redecker, C. (2018). Evropski okvir digitalnih kompetenc izobraževalcev. Pridobljeno s: https://www.zrss.si/digitalna_bralnica/digcompedu-evropski-okvir-digitalnih- kompetenc-izobrazevalcev Usar, K., Jerše, L. (2021). Smernice za uporabo digitalne tehnologije v vrtcu. Pridobljeno s: https://www.zrss.si/pdf/DTsmernice_vrtci.pdf 53 Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc 2. del, Primeri iz prakse – predšolska vzgoja