BANJSKI ZV ŽUPNIJSKI LIST ZA KRANJ IN OKOLICO. Izdaja: mestni župni urad v Kranju. Izhaja zadnji teden v mesecu. L. 1934. St. 2. Posamezna štev. 1 Din. Molčeči Bog j , Pred Pilatom je stal Kristus, zvezan kakor kak hu-' aelec, pred sodno palačo pa je hrumela velika množica, j.-, 80 jo vodili veliki duhovni in prvaki ljudstva. Po svo-j,, voditeljih je judovsko ljudstvo zavrglo Kristusa in antevalo njegovo smrt. Vedno hujše pritiskajo na Pilata .pijejo: „Ljudstvo hujska, učeč po vsej Judeji, začenši , Galileje do sem. Kristusa Kralja se dela, cesarju brani Vek dajati, zato zahtevamo, da umre na križu." Ko tako , °spoda tožijo veliki duhovniki in starešine, on ničesar ^ odgovarja. Pa mu'pravi Pilat: „Ali ne slišiš, kaj prijo zoper tebe? Ali nič ne odgovoriš?" In Gospod ne govori na nobeno besedo, tako da se Pilat silno čudi. Pa ga peljejo k Herodu. Ta Se silno razveseli, ko m Jezusa in ga izprašuje z mnogimi besedami, a on u. ničesar ne odgovori. Veliki duhovni in pismarji pa wa°''e P°'«g in ga venomer tožijo. Gospod pa molči. Sedaj g' ?'ai-He Herod s svojimi vojaki sramotiti in smešiti in r ('a obleči v belo obleko kot norca. Jezus pa je k vsemu tetnu molčal. In pripeljejo ga zopet nazaj k Pilatu. Se drzneje za-Hj!Va liU(istvo njegovo smrt in krivični sodnik se uda J*Sovi zahtevi in obsodi nedolžno Jagnje v smrt na križu, SL °8P°fl tudi sedaj molči. Pripeljejo ga na dvorišče, bi-)'1°> s trnjem kronajo in pluvajo mu v obraz, pa Gospod. Ve'lno molči. t»j *Q visel je na križu v groznih bolečinah in smrtnih 8ftavah, predan jim pa stoje njegovi sovražniki in ga za-l%ie]o: „Če si Sin božji, stopi s križa! Če je Kristus, aelski kralj, naj stopi s križa, da bomo videii in vero-Sai'1'" ^ Boga ie zaupal; naj ga zdaj reši, če ga ima rad, ca! P Pravil: „Sin božji sem." In ob deveti uri je zakli-Šftn ,sP0 malo je manjkalo, da še nje niso napadli. Starka bi j'n ne bila pomirila, da ni bilo Anice in Maruške. Ko so s« žene kregale, je Anica očistila krilo in zopet prišla k pre' lazu in luži. Vzela je v roko kamen in je pričela kopa11 zemljo poleg luže, da bi mogla odtekati voda na uli00. Ko je ona grebla, pride še Maruška in ji pomaga s trsk0 kopati žleb. Kmetje so bili ravno na tem, da se pricn0 pretepati. Med tem je po malem jarku pritekla voda lZ luže ravno do kraja, kjer je stara Andrijaška mirila kmete-In obe dekletci sta pritekli, vsaka na eni strani vodic možem: „Ne bojite se Boga? Ljudje božji, ali ste pri VK meti? Pobiti se hočete radi teh deklic, a ti staže zdavnaj pozabili vse in se v miru in ljubezni igrata. Bolj pamet" sta kot vi!" Ko so kmetje opazili dekletci, jih je obšel sran1' nato so se pa pričeli sami sebi smejati in so se mir'10 razšli. „Ako ne boste kakop otroci, ne pojdete v nebes* kraljestvo."__ O beračenju otrok Težke socijulne razmere, v katerih živi mnogo naŠj^ ljudi, prinašajo s seboj poleg pomanjkanja in revščine s vse polno moralnega zla. Telesno gorje rodi le prepogost tudi moralne nesreče. In morda še večja nevarnost k" beda sama so za naš narod moralne zablode, v kater ubogi tako hitro zabredejo. To in ono je razumljivo, da8 ne. ravno opravičljivo, saj vemo, kako malo moči za P° steno življenje more imeti človek, ki hodi dan na dan n robu obupa, ko ne ve, kako bo preživel sebe in svoj družino. Med nesrečne posledice revščine spada prav g°t°v tudi beračenje ubogih otrok. Kakor je hudo in težko, družina nima sredstev za življenje in je razumljivo, c starši pošiljajo prosjačit tudi svoje otroke, vendar jev. skrajno pogubno za otroke. Ni je za otroka skoro vecj nevarnosti, za njegovo vzgojo in moralno življenje, kak° če se navadi brezdelja in potepanja. Sicer so uboge dr zine, zlasti pa še otroci vredni vse ljubezni in usmili611',' vendar pa je še več vredna otrokova vzgoja in pošteno8' Pri beračenju se otrok navadi brezdelja, kar mu P0!6^ ostane za celo življenje in se tako le prehitro zapusti popolnoma zgubi. Brezdelje je namreč za mladega elpve e največja nevarnost slabega življenja. Pri beračenju . otrok navadi kaj rad nepoštenosti, če si pridržuje n*1*"^ e - in si zanj kupuje sladkarije in druge le nepotrep ; le redko si bo otrok kupil kruha in dragih z1!" ' denar stvari šivan, le reuKo si do otroit Kupil kruna m dragin Tako se sčasoma navadi kraje, nepoštenosti, brezdelr potepanja, da o drugih stvareh ne govorimo, potem Pa n Rov e^ c'° P°Pomoma zgubljenega življenja. Silno od-jz ^nost nosijo starši za svoje otroke, če jih le preveč iiev za Dera«enJe» ko jih izpostavljajo tako velikim sta '■vnosum- Kadar je res potrebno, naj redno prosijo le jiiti ! 0Drne.i° na.i se d° dobrodelnih ustanov, samo svo-sih 0/r°v^om nai prizanašajo. Resnica je namreč, da vča-pro \^ svoje otroke le zlorabljajo, ker je, razumljivo, VevS'acenje pač težko in mislijo, da bodo otroci zbudili ]; . Us,niljenja kot pa starejši. S tem pa si starši nakopaj0 težko odgovornost za vzgojo svojih otrok, ne pomi-lj0|° namreč, da je več vredna duša in poštenost otrokova, otr i?8 ^orna skorjica kruha, ko morda pri tem zaigra * srečno in pošteho bodočnost svojega življenja. pa j j^zumemo nesrečo in trpljenje uboštva, razumemo bodoč 1 vrednost otroške duše in važnost otrokove vzgoje ocnost našega naroda. Iz otrok, ki se navadijo za Clu—n,'a' k° zraštel le rod ljudi, ki ne bodo hoteli dele y\ 1 Pozne.ie> ko bi morda lahko dobili delo. In v tem tjl**°?letstvo beračenja otrok. Duša je več vredna kakor 8v .' Ce bodo starši z vso skrbjo delali za dobro vzgojo Hean? °^r°k) jim R°g tega prav gotovo ne bo pozabil. "Ca je ta: vse te in podobne težave socijalnega vpregi ne bodo rešene prej, dokler tisti, ki so zato pokli-pr ' J16 dajo ljudem zaslužka in tako najbolj enostavno, šjlj ?eno in zdravo ne urede gospodarskega vprašanja na-Drezposelnih revežev. Bog je pravičen !]]: "Omoljub z dne 27. novembra 1933, piše pod zgor- naslovom sledeče: ja n 0S je pravičen. Mnogo so že takrat krščanski skor°-^ansk' Plsatelii razmotrivali značilen pojav, da so sHrt Vs' preganjalci krščanske vere umrli nenaravne bodp'i' Neron je umrl kot samomorilec; Domicijana je pre-,z mečem njegov bivši suženj; Maksimina Tračana °odei boji? 1 njegovi vojščaki; Decij je zagazil v nesrečnem to/L,- Z ^oti v močvirje, v katerem se je zadušil, divje ces '.so raztrgale njegovo truplo. Grozna je bila usoda ^Do'3 ^a'er'.iana- L- 260. ga je premagal perzijski kralj ^°nir suzenJ ie moral potem poklekati k Saporjevemu V iji ?a i6 Sapor iznad njegovih ramen zajahal konja, "jic 80 £a v°dili P° cestah, skozi vasi in mesta. Sled-ti§gus° mu slekli raz živo telo kožo ter jo obesili v svetilo' ^Vren.iana ie nJeg°v najljubši svetovalec, stotnik lagj P°r» prebodel z mečem. Dioklecijan je v sijajni pa-2tjie_Z aznel ter umrl vsled gladu. Galerija je vsled nega o008*-! m pohotnosti doletela ostudna bolezen; črvi so DajH \e M' n'ti sužnji mu niso hoteli streči. Maksimin vtj's Se ie zastrupil, Maksimijan obesil. Pod presunljivim ttthW? ^ dejstev je vzkliknil pisatelj Laktancij: „Tako ia.lo sovražniki božji!" Šmartin pri Kranju Oznanila za februar blag0g,' Svečnica. Zjutraj božja služba po navadi, ob 9 z tiašj d?Vom> Pred drugim opravilom blagoslov sveč, po %haiiiar?Van'e sveč za cerkev. - Zjutraj vesoljna odveza, ^°PolH° ariJin€> družbe, popoldne shod Marijine družbe. YU! ob 2 pete litanije Matere božje. J l'^trtek, pred prvim petkom, ob pol 7 ura molitve. Illivadi pU^a predoepelnična nedelja. Božja služba po li rpP°'dne ob 2 ura molitve, '^vacij" etia predpepelnična nedelja. Božja služba po Sosi0y4- pepelnica, začetek 40 dnevnega posta. Ob 8 bla-PePela, pepelenje in sv. maša. 15. V Straži šču pri oltanju sv. Valentina ob 8 zapisana sv. maša namesto na pepelnično sredo. Vsak petek v postu bo po sv. maši križev pot. 18. Prva postna nedelja. 25. Druga postna nedelja. Božja služba po navadi. Poročeni: 6 jan. Gašperin Ciril, delavec iz Krope in Apolonija Mrak iz Lučin nad Poljanami. 6. jan. Dagarin Anton, delavec iz Drulovka in Frančiška Trilar iz Jesenic. 14. jan. Štefe Viktor, posestnik iz Klanca in Gabri-ela Tominec iz Rakovce pod Sv. Joštom. Por. na Brezjah. Umrli: 1. jan. Jelka Rahonc, hči zidarskega mojstra, stara 11 tednov, umrla v Zg. Bitnju. 3. jan. Frančiška Rozman, vdova, posestnica, umrla stara 79 let v Stražišču št. 67. 1. jan. Jakob Ješe, oženjen, hišni posestnik v Dru-lovku st. 31, star 54 let. 5. jan. Hedviga Bičet, zak. hči delavca v Stražičču, stara 6 tednov. Župnija Kranj Oznanila za februar 2. Praznik Marijinega očiščevanja — Svečnica, nezapovedan praznik, služba božja kakor ob praznikih. Ob 10. uri je pridiga, nato blagoslov sveč, procesija in sv. maša z blagoslovom. Po osmi sv. maši je velikonočni pouk za fante iz vse župnije v Ljudskem domu. Prvi petek v meseeu, ob 6. uri sv. maša z blagoslovom. 3. Sv. Blaž, pred šesto sv. mašo in po sv. maši se deli blagoslov sv. Blaža. Ob 8. uri sv. maša na Pungratu. 4. II. predpepelnična nedelja, služba božja po navadi. Prva nedelja v mesecu; pri 6. sv. maši mesečno obhajilo za moške. Ob 6. uri sv. maša z blagoslovom. Po 6. sv. maši v Ljudskem domu velikonočni pouk za može iz vse župnije, razen onih iz Soseske Premskovo. 11. Pustna nedelja, pričetek 40 urne pobožnosti v čast sv. Rešnjemu telesu. Ob 6. uri je pridiga, blagoslov z Najsvetejšim in sv. maša. Ob 10. uri peta sv. maša. Ob 3. uri popoldan pridiga in litanije presv. Srca Jezusovega, ob 6. uri se sv. Rešnje Telo spravi. 12. Pustni ponedeljek, ob 6. uri zjutraj se z blagoslovom izpostavi sv. Rešnje Telo, ki ostane izpostavljeno do 6. ure zvečer; ob 3. uri popoldne je pridiga in litanije presv. Srca Jezusovega. Sv. maše so ob 6., 7., 8., 9. in 10. uri, ob 10. uri je sv. maša s petjem. 13. Pustni torek, ob 6. uri se izpostavi Najsvetejše, sv. maše so ob 6., 7., 8., 9. in 10. uri, zadnja je s petjem. Popoldan ob treh je pridiga in slovesne litanije presv. Srca Jezusovega z zahvalno pesmijo. Uro molitve naj molijo: Od 11. do 12. ure III. red; od 12. do 1. ure popoldne zavodi in bližnji sosedje; od 1. do 2. ure dekleta; od 2. do 3. ure žene; od 4. do 5. ure možje; od 5. do 6. ure mladeniči. Odpustki za 40 urno češčenje: Papež Pij XI. je določil popolne odpustke, ki se morejo prejeti vsaki dan tekom 40 urne pobožnosti, če kdo moli 6 očenašev in zdra-vamarij in tolikokrat čast bodi v papežev namen. Na pustni torek ob 11. uri zvečer naznani veliki zvon pričetek 40 dnevnega posta. 14. Pepelnična sreda, ob 8. uri blagoslov pepela in nato pepeljenje in sv. maša. Pepelnično sredo se prične čas velikonočne spovedi. 16. Zvežer ob 6. uri križev pot in litanije presv. Srca Jezusovega. Stran 4. KRANJSKI ZVON 18. I. nedelja v postu, spomin kronanja sv. očeta papeža Pija XI.,ob 10. uri peta sv. maša z zahvalno pesmijo. Popoldne po litanijah je na Premskovem velikonočni pouk za može iz Gorenj in Premskovega. 21., 23. in 24. kvaterni dnevi; strogi post je le na kvaterni petek. Ob petkih je v postu ob 6. uri zvečer križev pot in litanije presv. Srca Jezusovega. 25. II. postna, kvaterna nedelja, služba božja po navadi. Poročilo za 1.1933 V 1. 1933 je bilo v naši župniji rojenih: 135 otrok, med njimi 15 nozakonskih. Vsak deveti novorojenček v naši župniji je bil nezakonski! Med novorojenčki je bilo 70 dečkov in 65 deklic. Umrlo je 57 oseb, in sicer 32 moških in 25 žensk. Poročenih je bilo v župniji 47 parov, oklicanih 60 parov. Sv. obhajil je bilo: v župni cerkvi 63.950, v Marija-nišču 8000, v gimnazijski kapeli 2500, v Delavskem domu 600, na Premskovem 3300, skupno torej okrog 78.000; od prejšnjega leta je napredovala župnija v številu svetih obhajil za okrog 5000 obhajil. Poročilo o cerkvenem gospodarstvu prinese prihodnji Kranjski zvon. čez noč mimoidoče „popotnike". Delavski dom je ielD na prenočišče le brezposelne delavce proti temu, a8 , plačali le stroške za priglase in za pranje perila. *s odloka srezkega načelstva bo Delavski dom ustavil sp jemanje brezposelnih delavcev na prenočišče. Prosimo p; da naj bodo cenjeni gostilničarji v Kranju toliko s0f\6l in naj oni od sedaj naprej sprejemajo te »popotnike s. noč. Od sedaj naprej bomo v Delavskem domu poslll vse take osebe na prenočišče v gostilne! Duh. svetnik France Pokorn: Kranjski župniki 51.) Jože! Golmajer8 (Gollmayer), mestni žuP"!^ dekan od pomladi 1786 do svoje smrti dne 22.10.1' ' Rodil se je v Poljčah pri Lescah na Gorenjskem , 8. marca 1733 očetu Andreju in njegovi ženi Margar Svoje višje šole je dovršil na Dunaju in v Gradcu« P stal je „licenciat" bogoslovja ter bil posvečen v nuisn na naslov Jurija Tellowscheg 1. 1759. Svojo novoj" je imel v Lescah. Telesno je bil zdrav in čvrst, dus^. pa tudi učen in zmožen mož. Služboval je sprva kot s stitut v Kranju od sv. Jurija 1767 do 1768, nato v r° brezju do božiča 1772, odkoder pride v Šmartin P° , Kranja, kjer je ostal do meseca oktobra 1874. Prezent«\ za župnika v Zasipu dne 10. 8. istega leta, se je preS ^ tja ter zgradil ondi krasno novo cerkev 1. 1778, vlS .e, okroglasto stavbo, katero je dne 1. 7. 1792 posvetil m gov prednik pomožni škof Jožef Mikolič (Micholizh)- . je 1. 1779 Mikolič zapustil Gornji grad ter odšel v M" ljano za škofovega generalnega vikarja, je prišel ^.*j v se je na Tolminskem 1. 1752, mašništvo pa je P^'^je, Gorici 1779, kjer je dovršil modposlovje in bogosl° v „humaniora" pa v Leobnu na Štajerskem. Namizni n*1 [ so mu zagotovili sorodniki. — Služboval je 4 'e'atrgii subsidiarij v Vel. Laščah, 1 leto kot vikarij v Starem .g pri Ložu, od tam je prišel za kaplana na Bloke, ^oVjtl ostal 4 leta in pol. V Cerkljah pri Kranju je s'uZr/ri]iii kot kaplan (1790—94), od tam se preseli v mesto J* ^ za kaplana, kjer je bil tudi provizor 5 mesecev, d° ko so ga umestili za župnika in dekana v Šentvidu .g Ljubljano, kjer je pastiroval do sv. Jurija 1806. Ods ^ v pokoj v Ljubljano, kjer je v frančiškanski župnij1 ^ 1816 še živel. Telesno'ni bil sicer hrust, a duševno*, darjen mož. Bil je dober, zgleden, ljubezniv duh0 Ljudje so ga radi imeli in spoštovali. Krn"'' 8 Ljubljanski šematizem 1788, str. 205. — Lavtizar, «^g, str. 22. —- Igu. Orožen II. b, str. 49. — Biogr. leksikon str-J Ljubljanski šematizem 1788, str. 187.