Štev. 9. V Celji, dne 20. septembra 1894. Leto III. V kupeji. ©trašna vožnja 1 — Neprenehom V svet naprej hlapon drvi, A tresenja, ropotanja In noči le konca ni. Krog in krog pogorij vrsta, Zarje blesk nad njo razlit — Zdrava bodi dol zelena, Zdrav mi zgodnji solnčni svit 1 Plaho luč trepeče v vozi, Sence begajo medle, In ob progi trepetlike V vetru jutranjem vrše. Znana dol si mi zelena, V daljni nizki dom blišči — Tjakaj misel, želja vsaka Slednji dan in noč hiti. Zora poka ... v polumraku Megla dviga se len6 . . . Sum valov počasne Mure Mi že bije na uho. 'Spielfeld — fertig 1» — se razlega Zunaj sprevodnikov glas — Z bogom ti slovenska zemlja, Z bogom tiha dol in vas! Alastor. Ko te gledam zaupljivo ma. zvestobe ni še našlo, Srce toži, krvavi . . . V tvoje se ozrem oči, Vanje gledam zaupljivo. Ni laži v očesu tvojem 1 . . Mirno bije spet srce, Več ne tečejo solze, Ko te gledam zaupljivo . . Vida. *gL 194 VESNA Štev. 9. Stankov roman. (Spisa) Fran Ribič.) (Dalje.) oja ,Leda' mora zmagati!» — šepetal je polglasno, ko je stopal zamišljeno preko «ringa» domov. — »Mora! Čudili se bodo, strmeli in — plačali!« — tu se spomni, da mu treba modela. Popravi si torej svoj širokokrajni klobuk na čelo in pohiti skoro dirjajočih korakov na — Sedaj je Stanko osupnil in obstal kakor okamenel, a tudi samo za hip. «Haj! Ta pogled — ta lica — — ona mora, mora.U — in udri jo je zopet za njo. Dama, ki je bila pospešila svoje korake, se je bila Štev. 9. VESNA 195 precej oddaljila; nekako prestrašeno pa se je ozrla po svojem čudnem napadalcu v hipu, ko je Stanko zopet začel dirjati za njo. Se temnejše sta zarudeli njeni lici, srce jej je vznemirjeno bilo in kakor preganjena srna steče preko ceste, skoči tamkaj v mimogredoci tramvaj ter se odpelje Stanku baš izpred nosu. Kaj početi? — Stanko hiti nekaj časa za vozom, dokler se ne usope in obstane. V tej silni stiski ga reši omnibus, ki je priropotal za njim, — urno plane vanj in — hajdi! za preklicanim tramvajem. Omnibus in tramvaj vozita nekaj minut drug za drugim, nenadoma pa se ustavi slednji pri svojej postaji in omnibus drdra sam dalje. Stanko vidi, da je izstopila krasna dama videvša ga v omnibusu ter počasnim korakom izginila v stransko ulico. — «Nobene rešitve?« — vzdihuje Stanko, potem pa zavpije: sStojte, nekaj mi je paio iz voza!* — ter skoči raz voz ter oddirja za svojo žrtvo. Za par trenotkov jo uže ugleda konci ulice; z zadnjimi močmi hiti in sope za njo, buti ob vsakega drug ga človeka, ki mu pride nasproti, — nakrat pa zavije dama, ki ga je zopet zapazila, v neko vežo. Ko dospe Stanko vanjo, jo uže sliši teči po stopnjicah. Trdovratno vztrajni zasledovalec pomišlja se samo sekundo, potem pa zdirja kar preko dveh treh stopnjic skakaje navzgor za njo. In baš pred nosom mu izgine dama za vratmi, katera se gromko zapro. »Presneta situvacijaU —¦ jezi se Stanko premišljujoč kaj začeti. Sklep je bil urno storjen. Stopivši pred veliko zrcalo, ki je viselo na steni hodnikovi, po katerem je bilo razpostavljenih v ukusnih lončenih dežih nekaj oleandrov, kaktov in majhna palma, uravna si zavratnico in lase, obriše potno lice, zaviše brke, nato pa potrka na vrata. Ko-ketna služkinja z dvema belima perotnicama vrh glave mu odpre vprašaje ga z izzivajočim pogledom, česa da želi. Stanko jej izroči vizitko, na kar služkinja izgine, a se za nekaj minut vrne z odgovorom, da naj se potrudi v salon. Stanko sede ondi na baržunast taburet pričakujoč konca svojega doživljaja. «Salon* je bil dosta priprosto, a ven de r okusno urejen; bogastva ni kazalo nič. Le ondi nad »bosendorfskim» glasovirjem je visela velika portretna slika v širokem, pozlačenem okviru, kazoča suho osebico kr-mežljavega starca z veliko plešo, ščetinastega obraza, visečih ustnic, šilastega nosu in zoperno sivih očij. Na levi strani prsij se mu je svetila svetinja na rdečem traku. «Brrr . . .! To je menda njeni Argus, — ti uboga Io!» — mislil je Stanko ter se nasmehnil. Stanko je bil visokostasen, širokopleč mladenič, temnorujavih, lesketajočih se očij, krasnih, drzno zavihanih brk, malih rok in vitke 196 VESNA Štev. 9. postave. Mogel je biti torej nevaren ženskim srcem, in on se je tega zavedal, a svoje moči ni zlorabil še nikdar. Je-li ljubil uže kdaj ? — Tega sam ni dobro vedel. Jedenkrat mi je sicer pravil mal romanček ter zatrjeval, da od takrat ne more in noče ljubiti nobene ženske. — In zakaj ne ? Kot golobrad sedmošolec je bil na zimo povabljen z nekaterimi tovariši na domače plese v neko uradniško rodbino, kjer so imeli tri gospice in še dvoje mladoletnih hčerk. Ondi se je pobližje seznanil z neko bledolično plavolasko, o katerej je poizvedel, da je prebila več let v nunskem samostanu kot gojenka ter da do tedaj ni še občevala z nobenim moškim. To je Stanku neizrečno ugajalo, in ni še minulo dolgih tednov pet, ko sta si uže zatrjevala večno ljubezen. Nekoč se snideta na tistih plesih v stranski toiletni sobici, mej tem ko je najstarejša domača hčerka, stara devica Flora, razbijala po razglašenem gla-sovirji «dunavski valček« ter so se ostali parčki vrteli kakor besni po tesnej sobani. In ko je pritisnil Stanko svoj najiskrenejši poljubec na bujna usteca braneče se plavolaske, tedaj jo je — vedi zlodej, kaj ga je motilo! — skoro nehote vprašal: »Kaj ne, jaz sem Te poljubil — prvi?» — Takrat pa se je zgodilo nepričakovano: nedolžna plavolaska odmajala je hudomušno se smehljajoč z glavo ter najivno odgovorila: «0 ne! ¦—¦ Prvi me je poljubil Florin brat, ko smo se igrali «zastav-nico». — Ej, Rudolfovi poljubi so zato posebno sladki, ker ima — brke, ki tako prijetno pošegečejo pod nosom. — Pa ne bodi zato hud; ljubim pa vender-le samo TebeU Stanko je vztrepetal: torej celo ona uže tako daleč! — Prebledel je, stisnil ustnice ter molče odvedel plavolasko v plesno sobano. Bil je Stanko takrat še sentimentalen, pa tudi samoljuben mladenič. Užalila ga je, tako je pravil, odkritosrčna izjava najivne, a zale plavolaske; smatral se je nesrečnim in izdanim. Seve, da ni hodil več na plese. Njegova prva ljubezen je bila oskrunjena, tako si je domišljeval, in od tedaj se je ogibal vsakemu pobližnjemu ženskemu znanstvu. Nekaj časa je še mučil urednike raznih leposlovnih listov s pesnimi svoje nesrečne ljubavi, ker pa le-ti niso hoteli umeti njegovih strtih nad in zamorjenih uzorov, — postal je slednjič, kakor pravimo, «pameten». Srce mu ni počilo in tudi plavolaska ni umrla, kar se mu je spočetka silno čudno zdelo, počasi pa se je privadil. — Od tedaj pa je minulo uže deset let. — Vrata, vodeča iz stranske sobe, se odpro in v salon stopi preganjana gospa v svitlej domači obleki. Jezno jej blišče oči, belo čelo Štev. 9. VESNA 197 je nagubano, njeno podolgasto lice bledo. Stanko se dvigne raz taburet ter se nemo prikloni. «Gospod, kaj naj opravičuje Vaše predrzno zasledovanje in neču-veno usiljevanje v tujo hišo?!> — rubinaste ustnice so same jeze kar trepetale in bliski so švigali iz njenih pogledov na slikarja, ki je pa kaj malomarno odvrnil: «Vaša krasota in — moj poklic 1» — Gospa je bila radi tega odgovora vidno v toliki zadregi in izne-najenji, da ni vedela, kaj naj bi še rekla. «Vi ste slikar, gospod ?» — «Da, rad bi Vas slikal, milostiva!* — • Hm! Zakaj preganjate baš mene? — Saj je drugih ...» njen glas se je v trenotku uže čudno ublažil; jezi in ogorčenosti je sledila naglo prava pravcata ženska radovednost. «Za sliko, katero imam v duhu uže izgotovljeno, potrebujem najpopolnejšo krasotico in -klasiško postavo. To pa sem zasledil, Ijubeznjiva gospa, baš v Vasb Stanko je govoril mirno in naglašaje vsako besedo. Gospa je za-rudela tja čez maleni ušesci. Neizrečno jej je ugajala slikarjeva hvala; — ej, katera ženska pa ni nečimerna, zlasti pa pri slavospevu iz ust umetnika, mladega slikarja?! — To je zapazil tudi Stanko in začel je upati. «Milostiva, preletel sem uže .slikarsko akademijo' in .umetniško palačo' iščoč modela za svojo junakinjo, — a zaman. Tu sem ugledal Vas in zdelo se mi je, da so mi Vas sama nebesa poslala. Milostiva, ne bodite kruta in . . .» «A čemu slikate tako sliko, gospod — — pardon, kako je uže Vaše ime? Vizitko sem pozabila v svoji spalnici.* — Gospa je sedla v širok naslonjač Stanku nasproti ter upirala zvedavo v njegovo možko lepo lice svoje črne, velike oči. «Moje ime je Stanko S., akademiški slikar. Izobrazil sem se v Parizu, Monakovem in tu, na Dunaji. Izložil sem do danes troje velikih slik pri firmi Ph. na ,ringu', katerih jedno je odkupila akademija, dve pa marquis Zs., morda ste jih videla priobčene v ,A. 111.' — Precej manjših slik in skic je prinesel ,1. BI.'. — Sedaj pa se hočem vdeležiti tekmovalne slikarske razstave.* «Aj, brala sem tudi jaz uže nekaj o tem! — Torej i Vi? •— Iz-borno. Želim Vam, da zmagate 1» «To, milostiva, mi bo mogoče le tedaj, če uslišite mojo najponiž-nejšo prošnjo! Če me zavrnete, ne bodem imel vspeha>. 198 VESNA Štev. 9. ."•OhoU vzkliknila je smejoča se gospa, kateri je tako izredno prijalo dvorenje smelega slikarja, da je mahoma čisto pozabila na svojo prejšnjo jezo. fin kaj je snov Vašej bodoči sliki, za katero Vam treba ravno mene?.« «Leda», — odvrnil je Stanko. «Leda? — Kaj ali kdo je bil to?» — «Spartanska kraljica in soproga heroja Tindareja. Njuna hči je bila slavna Helena, radi katere je tekla deset let junaška kri Grkov in Trojancev. No, Leda je bila tudi tako lepa, da se je radi nje celo najmogočnejši vseh olimpijskih prebivalcev, oče ljudij in bogov, gromo-nosni Zen, izneveril svojej ,beloramni' Heri ter se strastno zaljubil v čarobno kraljico. Starogrška bajka pripoveduje, da jo je zaljubljeni gromo-nosnik iznenadil nekega dne v podobi velikega, snežnobelega labuda, baš ko je sedela na travnatem bregu reke Evrotas, v katerej se je kopala. Labud se jej je umel tako pridobrikati, da mu je dovolila sesti v naročaj, a nenadejano objel jo je se svojimi močnimi perotmi ter poljubil njena usta; ko pa se je preplašenosti radi tega nenavadnega dogodka zavedla, ni bilo labuda nikjer; Leda pa je postala mati junakov dvojčkov, Kastorja in Poluksa.* — «Preljubka je ta bajka!» — odgovorila je gospa tiho kakor bi nekaj globoko premišljevala; radovednost, nečimernost in novost stvari same so jo zamamile skoro popolnoma. Huda borba vnela se je v njenej duši. Vznemirjeno je hodila po preprogah iz jednega kota salona v drugega. Kaj naj stori? Da bi jo smatral umetnik, katerega genij se je uže priznaval, za najivno ali efektovano, mračnjaško nevednico, — da bi bila kaka druga mesto nje predmet občudovanja in hvale še poznim potomcem, — ker se dado celo v najodličnejših krogih za visoko ceno slikati, a da bi ona izpustila to ceno priliko in, ne bila razstavljena, — tega ne, ne! Zelja po odlikovanji pred sovrstnicami premagala je vse pomisleke. «Veste gospod slikan*, začela je počasi, «samo iz ljubezni do umetnosti in ker Vam želim zmago pri tekmovanji, hočem ustreči Vašej želji, j Ponudila mu je roko. Stanko pa je pritisnil nanjo hvaležen poljub. Mahoma pa mu jo je. gospa odtegnila. «Moj Bog, — nemogoče, —» vzdihnila je zopet, — «moj soprog —» nemo je pokazala na tisti veliki portret v širokem okviru, in srebrna solza je zaiskrila v njenih očeh. «Ta pajk!?» — zajezil se je natihoma slikar. 'Ne, ničesar ne bo izvedel,* zagotavljal je iskreno, — «-moja akademiška čast bodi Štev. 9. VESNA 199 porok, da se Vam ne zgodi nič zlega. — Prosim Vas pa, da določite uro samab «Vsako popoldne je od 2.—-6. ure v uradu,» — pristavila je naglo in nervozno pukala čipkasti rob svojega rokava. «Torej takrat izvolite se potruditi v moj atelir. Bodete, milostiva?* — Povedal jej je svoje stanovanje, stopil tik nje, prijel njeno desnico ter jo poljubil. «Bodete, milostiva?» — vprašal je še enkrat proseče zroč v njene oči. «BomU — šepnila je ona, potem pa izginila v svojo sobico. (Dalje prih.) v Cvetlica. \l potoku ob obraslem bregu In ko jo je sladko poljubil Razcvitala se je cvetljica; Ter žalosten v slov6 pozdravil, Za valčkom valček v urnem begu V vodovji se je zopet zgubil: Priplaval božat jej je lica. Za vek cvetlico je ostavil . . . In ona tužno v kalni vodi Za vsakim se poljubcem vzgane: < Poljubljat mnogo me jih hodi, A tu nobeden ne ostane* . . . H o t i m i r. 3^ Nekaj o lepem. (Piše —ni_,) (Dalje.) zključno krščansko stališče pesniku tudi snov jako omeji. Pred V^A vsem je ljubezen za pesnika neusahljiv vir, iz katerega zajema največ motivov in položajev, ki se dajo vporabiti. Krščanstvo pa ljubezen malodane zavrže, vsaj ozke meje jej stavi. Ljubezen mej osebami raznega spola krščanstvo takorekoč samo trpi, ker je popolnoma odstraniti ne more. Zato se tudi deviški stan toliko povzdiguje. Vedno devistvo se še celo ukazuje kot dolžnost, kar je povsem nenaravno! V mnogih 200 VESNA Štev. 9. slučajih narava prodre zato vse meje in zahteva svoj del; taki slučaji so pa v resnici nemoralni. Ljubezen izvan zakona proglasili so krščanski, posebno pa rimskokatoliški moralisti za gnusobo, za greh zoper naravne in božje naredbe. Vendar pa se zakonska ljubezen od ljubezni izven zakona nič ne razločuje, marveč ta je prvi še celo uzor. — Vsaka stvar je sama po sebi bodisi dobra, slaba ali pa indiferentna, torej tudi ljubezen. Če je dobra, potem je vse prav, če je indiferentna, potem ni slaba, če je pa slaba, potem se rabi v dosego dobrega namena slabo sredstvo. V zakonu pa ljubezen naenkrat postane dobra. To je le mogoče, če velja stavek, da namen posvečuje sredstva, toda ta stavek je neveljaven. Temu bi se nekako ognili, če bi bilo bistvo ljubezni neločljivo od bistva zakona, če bi ljubezen brez zakona niti obstajati ne mogla. Tukaj nas pa ravno vsakdanja skušnja prepriča o nasprotnem. Ljubezen je bila prej kakor zakon in po navadi se ljubezen prej začne, kakor se pa zakon sklene. Ljubezen tedaj sama na sebi, brez zakona, ni nič slabega, pač pa so z njo v zvezi razni nemoralni čini, n. pr. nezvestoba, prevara i. t. d. in glede na to in pa na gmotno in socijalno škodo bi se ne smela priporočati. Nravnost nima v tej zadevi tako ozkih mej, kakor nekateri hočejo, pač pa jo ljubezen celo pospešuje, ker človeka odvrača dostikrat od počenjanja, ki res žali nravstveni čut. Ljubezen smatra za pregreho oni, ki svojo lastno pokvarjenost prenese na vse druge stvari. Komur se je uže od svojih mladih nog slikala ljubezen v najgrših barvah, ta bo pozneje tudi tako ravnal. Sramožljivost je mnogokrat celo jako pripravna krinka, za katero se skriva grdoba. Istotako se mora glede devištva marsikaj razločevati. Res nam ugaja drevo v pomladnem cvetu, vendar pa pričakujemo, da na jesen prinese sadu. Mladost v obleki nedolžnosti je gotovo lepa prikazen, ki mora ganiti vsakega količkaj čutečega človeka. Nasproti pa je devištvo v starosti jako čudna, če ne naravnost smešna prikazen. To pri moškem ni tako očividno, kakor pri ženski, katerej le materinstvo podaja častitljiv žar, dočim je «stara devica» — strašilo za razposajene paglavce in snov za šaljive pesnike. . . Prosta ljubezen ima za umetnika največjo vrednost, ker se v njej človeško srce in človeška narava pokaže v vsej mnogostranski dovršenosti. Ljubezen celo najbolj prozajičnega človeka povzdigne, če tudi samo za trenotek, — v vseh drugih položajih je človek navadno realen in praktičen. Zakonska ljubezen pa teče večinoma jednakomerno in pride z malimi izjemami v golo vsakdanjost. To nam spričujejo pesniški proizvodi. Kar je v resnici vporabnega, pravemu pesniku gotovo ne Štev. 9. VESNA 201 ostane skrito; in vendar so slučaji, v katerih se opeva zakonska ljubezen, jako redki v primeri z ogromno večino onih, v katerih se slavi in poveličuje ljubezen, ki je prosta vseh spon. — Z zakonom se po navadi romani in drugi pesniški proizvodi končajo. Kaj bi n. pr. imeli Slovenci od Preširna, če bi mu bila ljubezen odvzeta ? Zapel bi nam ne bil svojih najlepših pesnij, n. pr. svojega klasičnega »sonetnega venca«. Od pesnika potemtakem ne moremo zahtevati, da naj opevanje ljubezni opusti, ker ni niti nemoralna, vrh tega pa mu podaja največ takih položajev in zapletk, v katerih se estetične oblike nahajajo v najobilnejšej meri. Krščanstvo pa podaja pesniku le nepripravno snov. Pesništvo ljubi prvotnost, naravnost, krščanstvo se pa obrne ravno proti naravi in radi tega mora biti ono, kar postavi na njeno mesto, nenaravno. Radi tega nam tako znani krščanski proizvodi ne teknejo, n. pr. krščanski roman ali pa drame, zde se nam neokusni in prisiljeni. Sploh pa mišljenje, ki zaničuje čutnost in hrepeni po nadnaravnem bivanji, nikakor ni pripravno, da bi je predstavljali v čutni obliki, kar bi bila nekaka ironija. — Glavna krščanska čednost je ponižnost, ki ljubi skromno obleko, ki zameta vsak sijaj in je torej umetnosti čisto tuja. * Ogledamo si lahko še nekatere modre izreke o tem predmetu, s katerim so blagovolili naši nevednosti na pomoč priti oni možje, ki stresajo razprave kar igraje iz rokava. Ti še vedno vlečejo na dan staro filozofiško šaro, katero so drugod uže davno vrgli v ropotarnico. Na prrem mestu mej njimi je dr. Mahnič, slovenski filozof par excellence, kakor ga imenuje nepristranski «Kamnar». V svojem spisu «dvanajst večerov* piše v drugem «večeru»: Vsako bitje ima tri lastnosti, da je resnično, dobro in lepo, — znana ona trojica: «das Wahre, Gute und Schone». Ta način izraževanja je jako nevaren, ker prav lahko zapelje do mnenja, da so resničnost, dobrota in lepota identiške. Res je sicer, da mej predmetom in subjektom lahko vlada trojno razmerje, ker more biti objekt izpoznavanja, pože-ljenja ali volje in pa estetiškega naziranja. Iz tega pa še ne sledi, da mora biti vse, kar je resnično in dobro, tudi lepo. Vsaka stvar v naravi je resnična, ker je v njej spojena mnogovrstnost v jednoto, ker se v njej vse posamezno ozira na smoter in je potemtakem popolnoma utemeljeno, dobra je vsaka stvar, ker vse služi jednoti ali svojemu namenu, lepota pa je posebna prednost, in marsikaj, kar ima na sebi prvi dve lastnosti, je le člen lepe celote. Jednota in mnogovrstnost 202 VESNA Štev. 9. tvorita vsako stvar in provzročata, da je resnična in dobra, lepote pa iz tega ne moremo izpeljavati; obratno je pa vse, kar je lepo, tudi resnično in dobro, ker tudi pri lepoti mora vse služiti svojemu namenu in je tudi v njej vse utemeljeno. Če bi bili resničnost in lepota identiški, morala bi biti vsaka stvar v naravi lepa, kar pa nikakor ni res. Taki nazori nas prav lahko privedejo do napačne teorije. Ravno na tej identifikaciji resničnosti in dobrote z lepoto je osnovana cela razprava dr. JVIahniča. On (oziroma sv. Avguštin) trdi, da je raznoličnost v jednoti pogoj lepote. To naravnost ni res. Če se mnogovrstni deli zlagajo v jednoto, nam to zlaganje ugaja, vendar pa iz tega še ne sledi, da nam raznoličnost v jednoti sama ugaja; zato je še treba dopadljivih oblik. Smotrenost sama še nikakor ne tvori lepote. Posamezni deli se lahko združijo v jednoto, vender pa ni treba, da je rezultat tega združenja dopadljiv in naj bo jednota še tako trdna. Notranja popolnost kake stvari še nikakor ni vir lepote. Stvari niso zato lepe, ker se v njih kaže raznoličnost v jednoti, ampak le takrat! če imajo lepe oblike. Pri stroji n. pr. se združijo vsi deli v jednoto in stvorijo skupen učinek in vender bi estetiško naobražen človek priložil stroju vsak drug predikat prej kot lepoto. Lep bi potemtakem ne bil samo roman, pesen, drama, kip, ampak vsaka znanstvena razprava, stroj in sploh vsak drug izdelek; na svetu bi bilo umetnikov mnogo več, kakor jih je sicer. Tudi najbolj zamotani in najpopolniši organizem je lahko do cela ne-estetičen. Živali najnižje vrste so gotovo bolje razvite in imajo umet-nejši organizem, kakor najbolj razvita cvetlica; in vender se ne bo nihče pomišljal, katerej bi dal prednost glede lepote. Dr. Mahnič sicer meni drugače, pa bržkone nima dosti somišljenikov. Da, na ta način bi morale vse stvari biti lepe, tudi najostudnejše, ker kažejo raznoličnost v jednoti in grdoba, ki je lepoti vender ravno nasprotna, bila bi samo relativen pojem: stvar bi bila le v primeri z lepšo grda, sama po sebi bi bila lepa. Dr. Mahnič pa v «četrtem večeru* predmete glede lepote naravnost klasifikuje (kar je jako drzno početje), ko pa skušnja njegovo trditev opovrže, skuša se v »petem večeru* rešiti z raznimi izgovori: , 91, 12, 413, 59, 184, 20, 166, 22, dijako Sloven 644, 510, 388, 387, 174, 161, 93 5, *) 374, 250, 97, 52, 393, 176, Če vzamemo za 1. 1894. aritmetiško srednico — kar je pa gotovo še premalo — dobimo za tekoče leto 1975 slovenskih gimnazijcev; glede na nevštevši Kopr in na vedno večje dijastvo smemo reči, da jih imamo letos 2000. Prof. vit. Zhissmann, dvorni svetnik, umrl je nagloma 4. sept. t. 1. star 74 let; na sprehodu v Schonbrunn zadel ga je mrtvoud. Rojen Ljubljančan dovršil je juridiške študije na Dunaji ter postal 1. 1828 tudi doktor modroslovja. Šele tedaj je bil imenovan suplentom na tržaški drž. gimn. 1852 profesor na terezijanskej akad. dunajski, potem izvanredni in 1871 redni prof. cerkvenega prava; bil je tudi dvakrat dekan in jedenkrat rektor. Užival je veliko zaupanje ter bil poklican 1867 za učitelja prestolonasledniku Rudolfu. 1873 je bil imenovan honoris causa doktorjem prava, 1871 dobil je vitežki red železne krone III. vrste in plemstvo ter 1881 dostojanstvo dvornega svetnika. Stopivši v pokoj bil je vodja cesarske fideicomisne knjižnice. — Spisal je mnogo znanstvenih knjig in razprav. Dasi politično indifirenten, bil je Slovencem zelo naklonjen, ker je prišel kot oskrbovatelj Knaftlovih ustanov mnogo v dotiko ž njimi. V. m. p. *) Nam je neznano 212 VESNA Štev. 9. O nepatriotiškem mišljenji nekaterih dijakov govoril je deželni namestnik nižjeavstrijski, grof Kielmannsegg, povodom promocije dveh juristov «sub auspiciis» 7. avg. t. 1. Dasi se je po vsem opravičeno lahko reklo «dunkel ist der Rede Sinn», vendar so židovski listi takoj obrnili vodo na svoj mlin ter dolžili nemško nacijonalne dijake, nekateri celo vse demonstrante proti prof. Nothnagelu, kot one, ki so izzvali ta govor. Odločen upor našle so besede g. vladnega zastopnika v «Deutsches Volksblatt*. Mi bi le želeli, da bi g. grof, ko se je uže čutil poklicanega govoriti o tej zelo kočljivej zadevi, imel vsaj toliko poguma, da bi naravnost povedal, kaj misli, in se ne skrival v nedoločene temne izraze. Da nemški nacijonalci sem ter tje pretiravajo svojo velikonemško mišljenje, ne da se tajiti, da bi pa baš sedaj zaslužili to lekcijo radi Nothenagelovih izgredov, zdi se nam neumestno. Patriotizem in sužnost zidom hvala Bogu, še nista identiška pojma. — V Gradcu zborovali so v avgustu odposlanci društva za katol. vseučilišče, večinoma duhovniki. 22. bila je slavnostna skupščina, pri katerej je referoval jurist Kronberger o ukrepih akad. poddruznic. Deželnega glavarja namestnik, kanonik Winkler, navduševal je navzoče za idejo. — Nam Slovencem je še toliko pridobitev za obstanek našega naroda potrebnih, da bi nam pač ne smelo preostajati niti denarja za šport — ustanovitev nemške «katoliške» univerze, katero bi bili avstrijski katoliški škofi pri svojih dobrih finančnih razmerah in pri večji navdušenosti za stvar uže davno lahko omogočili, mesto obremeniti teologe in narod. Profesor Pachioni poklican je iz privatne univerze italijanske v Ca-merinu na vseučilišče v Inomostu, da se tam pomnože predavanja v italijanskem jeziku. «N. fr. Pr.» pravi, da se hoče s tem nekoliko poravnati krivica, ki se godi Italijanom, ter da imajo laška predavanja v Gradcu in Inomostu namen, ugladiti pot popolni talijanski univerzi. — Privoščili bi iz srca pol miljonu Italijanov to pridobitev, ako bi nam bila vlada tudi tako naklonjena. Pa poldrugi miljon zvestih Slovencev sedaj niti misliti ne more na lastno vseučilišče! Saj nam niti srednjih šol ne privoščijo! Koliko krika in vika bilo je po listih radi gimnazijskih paralelk v Celji, kakošna nevarnost žugala je vsemu nemštvu zaradi tega 1 In ko se je storil pričetek oživ-ljenja po krivici odpravljene gimnazije v Kranji, kako hitro je vladni list «potolažil» vznemirjeno nemštvo, da bo le na spodnji gimnaziji pouk slovenski, v gornjih razredih pa, ki se bodo sčasoma ustanovili, popolnoma nemški. In še to razupilo se je kot priborite v in koncesija nikdar zadovoljnim slovenskim rogoviležem. Pa prav se nam godi! Zakaj pa smo Slovenci tako potrpežljivi, zakaj gledamo mirno dan na dan napade na našo narodnost, katera «Slovenec» v svojej «brumnosti» zagovarja, pospešuje in potem se še čudi, da ga imenuje kdo brezdomovinca I In saj so naši rsem koncentracije, za vsako potrebo samo jedno glasilo; vsaka konkurenca je nepotrebna. — Dokler ne prejenja domači prepir, ki nas slabi in onemogočuje vsako vspešno delovanje, se zlasti v politiškem oziru ne bo dalo skoro ničesar doseči. Ali pa res ni mogoče, da začno v domovini pošteno in trezno, — stvarno in ne osebno, soditi in pisati? Nesrečno Mahničijanstvo seveda bi moralo prenehati, ne smelo bi se povsod stikati za framazonstvom in brezverstvom •, opustiti bi se moralo to, kar nas smeši pri razsodnih ljudeh. — Na drugi strani pa zopet ne bi se smelo prezirati zaslug nasprotnika ter se vedno dostojno braniti. Trezni, zmerni elementi, (in samo taki smejo biti voditelji narodovi), bi se lahko združili, nasprotstva bi se ublažila, pomirili duhovi; počasi bili bi jednega duha, in tedaj bilo bi treba žrtev od obeh stranij: — nekateri listi naj bi prenehali, oziroma se po potrebi prevstrojili. Le takrat je mogoč napredek. Pred vsem potreba nam je velikega politiškega dnevnika za v e s slovenski narod, ki bi prinašal vse slovenstvo zanimajoče članke in razprave, tirjal in branil pravice vsega slovenskega rodu, soznanjal nas pravočasno z vsemi važnimi dogodki, v prvi vrsti zadevajoče slovanske rodove, v drugi ostale narode; pridobiti bi si moral poročila iz prve roke, ne pa uporabljati večinoma škarij. — Potem bi izpodrinil nemške dnevnike, ki se nahajajo še povsod po javnih lokalih in družinah, — jasen dokaz, da nam sedanja dnevnika nikakor ne zadoščata. Saj sta pa tudi oba v prvi vrsti provincijalna lista, služeča kot organa dveh strank; in oba še daleč oddaljena od našega idejala. — Poleg tega ostali bi manji dnevniki, zlasti meščanskim in srednjim stanovom potrebni; po jeden za Kranjsko, vse Pri-morje, za Štajersko, za Koroško. Toraj: 1 veliki dnevnik, 4 manji dnevniki, v vsem 5 listov zgolj politiške vsebine bi povsem zadoščalo našim potrebam. — Kot strokovni listi izhajali naj bi: jeden kmetijsko-vrtncrski list, — jeden obrtnijski list, — jeden učiteljski list, — jeden duhovski list, — in vzemimo Štev. 9. VESNA 215 jeden dijaški list. — Velikost ravnala bi se po zahtevah. — V vsem torej zopet 5. Jeden leposloven, jeden ilustrovan, jeden za mladino, (kakor jih imamo uže sedaj), nadalje jeden znanstven in — jeden jezikosloven list, — bilo bi 5. Summa summarum 15 listov, niti polovica dosedanjih zadoščala bi vsem zahtevam. Razne kmetijske, gospodarske, obrtnijske itd. «priloge-> so nezadostne in treba bi bilo le jednega večjega glasila za vsako stroko. * Učiteljski tovariš* in «Popotnik», sicer oba izvrstna, le po nepotrebnem cepita slovensko učiteljstvo. Politiški lističi pa bili — ako preneha razpor — nepotrebni v tolikem številu, a v manjšem številu, pa večji in pogostejše izhajajoči, kljub temu razmeroma cenejši ter bolje podpirani, dosegli bi svoj namen mnogo bolje. Časopisje je moč, katero Slovenci na jednej strani premalo vporabljamo, na drugi vsaj sedaj preveč zlorabljamo. Treba je torej temeljite preosnove na tem polji. Le ko bodemo sami složni, in ko bodemo delovali za gotov smoter, spoštovali nas bodo nasprotniki. Dokler se mej seboj prepiramo in razjedamo, ter pogosto niti ne vemo, kaj da hočemo, smo jim le v za-smeh in v — žrtvo. Zatoraj moramo delovati z vsemi močmi na to, da se enkrat zjedinimo; če se to sedaj ne posreči, tovariši kolegi, bodočnost je naša, in takrat poskusimo mi svojo srečo. Ornega. Frančišek Košar, stolni dekan, f 11. julija v Iki poleg Opatije. Porojen 1823 v Braslovčah, bil je prijatelj pokojnemu knezoškofu A. M. Slom-šeku, čegar živopis je priobčil v slovenskem in nemškem jeziku. Bil je plodovit pisatelj; njegov molitvenik: «Nebeška hrana« se je mej ljudstvom zelo razširil in priljubil. Vspešno je deloval v pastirstvu ter pozneje kot profesor cerkvenega prava v mariborski bogoslovnici. — Čvrsto in neustrašeno potegoval se je za pravice zatiranega slovenskega rodu. Znamenite so njegove besede: »Prijateljstvo z vami brez j edn ak opravnos ti bilo bi hlapčestvo, in vaši hlapci biti, tega nečemol* katere je zaklical nasprotnikom slovenstva, stopivsi v boj za svoj rod kajti: «ko bi molčali sedaj, izdali bi najsvetejše stvari slovenskega naroda.i Tako možko in odločno govoril jim je, in po pravici, «saj za vašo milost ne prosjačim o.» Zlate besede! Zapomnijo si jih naj naši indiferentisti in ligaši, te krasne izreke slovenskega duhovnika; — potem se jih morda poloti vender sramovanje, da so postali advokati za nemške napise v Ljubljani! Baron Jaromir Mundy, 721etni starček, ustrelil se je 23. avg. t. 1. na Dunaji. Bil je prvotno vojak častnik, pričel s 30. leti studovati medicino ter se potem posvetil popolnem človekoljubnemu delovanju. Glavna njegova zasluga je ustanovitev dunajskega rešilnega društva, ki je bilo v izgled mnogim drugim po raznih mestih. Deloval je tudi v lazaretih v francosko-nemški in srbsko-turški vojski ter bil vedno in povsod na pomoč ponesrečencem pri mnogovrstnih katastrofah. Zahajal je redno v poletji na Bled ter bode v dobrem spominu pri marsikakem Slovencu. Petdesetletnica. Dne 11. avgusta 1844 umrl je slavni slavist Jernej Kopitar (rojen 23. avgusta 1780.) Gdč. Milka Trnina, hrvatica, operna pevka v Monakovem, se je, po poročilih listov, najbolj odlikovala kot Briinhilda, ko se je provedel Wag-nerjev operni ciklus «Nibelungi.» 216 VESNA Štev. 9. Smetanova opera »Tajimstvi« (skrivnost) sprejela se je v vrsto onih, katere bode letos uprizorila dunajska opera. — «Hubička» priljubila se je dunajskemu občinstvu ter pridobila najlepše uspehe. Žal, da je prevod teksta zelo pomakljiv in samovoljen. •»Marjetica«, znani Kodrov roman je, prekrščen v idilo, izšel v novi izdaji v zalogi A. Turka, knjigoveza v Ljubljani, ter se dobiva za zelo nizko ceno 1 krone. — Marjetica se je Slovencem priljubila ter si stekla svoje-dobno obilo pohvale našega književnega «Radamanta», prof. Stritarja. Opozarjamo svoje naročnike na to knjigo. «Brodkovski advokatj> obraz iz sočasnega življenja moravskega, napisal Vaclav Beneš. Strani 179. V Pragi, založil Otto, cena 30 kr. Češka književnost je bogata in zanimiva; a tekmuje tudi glede na nizko ceno z z drugimi velikimi narodi. Kakor uže večkrat, opozarjamo in priporočamo tudi sedaj knjigo kot najboljši pripomoček v priučenje češkega jezika. Slovenske pesmi za štiri moške glasove zložil je gospod H. Volarič; zbirka je kaj okusne zunajnosti ter obsega 10 kompozicij. Cena je 85 kr., naročuje se pri skladatelji v Devinu pri Trstu. To zbirko priporočamo toplo vsem naročnikom. Listnica uredništva in upravništva. Gospd. xyz. — Vašega dopisa glede »borenja in slovenskih visokošolcev« ne moremo priobčiti, stvar bi naredila preveč vročo kri, sicer bo pa itak vsakdo vedel, pri čem da je. Se priporočamo! Gospica A. — Pride na vrsto, naš pokloni Gospd. L. D. — Glede na mnogo dopisov, katere smo prejeli radi zadnjič priob-čenega odstavka: «Iz naše dobe» izjavljamo, da sta navedena slučaja resnična, in da se je vršil prvi v Ljubljani in Bledu, kraj drugega je pa itak umljiv ter ga nam torej ni treba imenovati. Tudi strahu pred dotičnimi osebami nimamo čisto nič, ker jedna oseba ne more ničesar — je tudi razvidno iz vsebine — druga je pa v tako visokih in svetih sferah, da se do našega lista ne more ponižati. — Zajedno omenimo, da nadaljevanja danes ni bilo moči priobčiti, ker je bilo pisano jako hudo in smo je torej morali vrniti, da se nam ublaži, ker drugače pridejo osebno nad nas in doslej še nismo zavarovani in tudi našej ženki bi ne privoščili te zabave. — Dotične gospode, kateri so nam dolžni par odgovorov, opozarjamo, da je uže čas oglasiti se. Radi počitnic se je spremenilo stanovanje uredništva in upravništva; vse stvari, tičoče se uredništva, naj se pošiljajo v Lesce (post. rest.), one upravništva pa gosp. phil. Fr. Vidicu v sv. Pavel v Savinskej dolini. — «VESNA» izhaja 20. v meseci na 24 straneh ter stane za vse leto 2 gld. Rokopise, dopise in naročnino sprejema uredništvo in upravništvo na Dunaji: Wien, VIII., Lange Gasse. 48. Odgovorni urednik dr. Fr. Tominšek. — Zalagajo «Vesnani» na Dunaji. Tiska Dragotiu Hribar v Celji.