i i “9-2-Petek-Profesor” — 2010/6/2 — 13:31 — page 1 — #1 i i i i i i List za mlade matematike, fizike, astronome in računalnikarje ISSN 0351-6652 Letnik 9 (1981/1982) Številka 2 Strani 75–79 Peter Petek: PROFESOR ALOJZIJ VADNAL Ključne besede: matematika, biografija, Alojzij Vadnal, častni doktor, pogovori. Elektronska verzija: http://www.presek.si/9/9-2-Petek.pdf c© 1981 Društvo matematikov, fizikov in astronomov Slovenije c© 2010 DMFA – založništvo Vse pravice pridržane. Razmnoževanje ali reproduciranje celote ali posameznih delov brez poprejšnjega dovoljenja založnika ni dovo- ljeno. POGOVORI PROFESOR ALOJZIJ VAmlAL - čAsnE DOKTOR LJUBLJANSKE UN IVERZE Pr o fe so r Vad nal , Pr e s ek če s t i ta svo jemu s o d elav c u! Pov e jt e nam na j prej kaj o o tro š k i h letih . Roje n se m bi l v D ivači, l e t a 1910 , ve ndar smo se že le ta 191 5 pre s e li l i . O č e j e bi l že l ezn i š ki ur adn i k i n so ga t a kra t pr e- stavil i v Lj ubl j a no . Smo pa ves čas osta li Pr imorc i i n s pom i - njam se, ka ko rad sem odhajal na počitnice k sorodn ikom v Se no - žeče. Seve da , Pri mor s ka je bi l a takra t pod I t ali jo in mn og o Slo - ve nce v se j e pr ed f a šizm om um akni l o v Ju gos la vi j o . Kaj Vas j e prip el jalo na pot matematike ? Na jp re j me je vese l i la geografij a . Se dan e s j o i mam r ad, gle j te, kol i ko imam zeml jevi dov. Ta kr a t sem mislil , da mi bo geo gr a f i ja po kl ic, osta la pa mi j e kot pr i jeten i n za ni miv ko n j i ček . Moram pr i znati, da sem bi l v osnovni šo li slab uč enec . V tr e tj i g i mna- ziji - se da njem s edme m raz r ed u - s em z a č e l i gr a t i š a h . In ne vem zakaj , od te daj v šo l i ni se m i mel v eč t ežav. Zagrab i 1a me je ma- t ema ti ka i n v pet i gimn a zij i s em že vede l , da bom ma temat i k . Ni 75 pa bil o r az en šo lsk i h knj ig s lovenske li t e r a t ur e i n danes so mla- di pr ece j na boljše m, saj ima j o Presek i n Sigma. Omenili s t e š a h . Ga š e i g r a t e ? Le, že, mislim , da s em dosege l pr ib l iž no m o č današnjega prvoka- t egorni ka . A resnej e s e mu ni s em posve t i l. ~a h je vendar le i gr a in če se m š tud ira l, sem rajši študira l ma tematiko. Ka k šn ih ma t e ma t i čnih pr ob l emo v s t e se lote vali? Reš i l sem nal ogo , kako včrta ti v raz nos tran ič n i trikotnik naj- veCJ l pravoko tn ik. Seveda, to ni n i č pos e bnega , vsak srednješo - l ec danes to zn a. Ampa k j a z sem bi l l e vese l, da sem samostoj no in na e leme ntaren n a či n prob le m ugnal. Zani ma lo me je tudi, kako se zož i c urek vode, ki t e č e iz pipe. Kaj Vas je še z anima l o? I z l j ube z ni do s love ns kega jezika mi je zras lo tud i zanimanje za dr uge jez ike. V sred nji šo li se m na r edil pr-avo ofenzivo i n se dobro n au čil l ati n š čin e , n em š č i n e in f r a n c o š či n e . Z anq lešk im, špa nsk im i n ru s kim jez iko m se m se spozna l kas neje . Moram pa pove- dati , da me j e bo l j od sa mega govora pri vsakem jeziku pritegni- la slovn ica , zg radba jezika . Ampak vendar ne toliko , da bi šli š t u d i r a t je zike? Ne, ne , ma t em a ti ka je bi la vseskozi prva . Spominja m s e , da sem se v drugem l e tni ku na Un iverzi ukvarja l z nek im prob lemo m v zve z i z l oga r it em s ko f unkci j o . Do l go sem se mučil, dok ler nisem nekega dne pri koš nji v Se nožečah - še danes vem, kje na travni- ku - "zag ledal" reš itve. No, pa takih zanimivih nalog je bil o še več . Diplomirali ste leta 1934. Pa potem? Poučeval sem na gi mnaziji v Ljub ljani. Le t a 1939 s em naprav i l doktorat i z mate matike. Potem pa je priš la vojna . To so bili te žki časi. Uč i l sem na bežigrajski gimnaziji v Lj ubl j a ni . Bil sem poverje - nik Osvob od i lne fronte. Večkrat sem nosil gla vo v torbi . Imel 76 sem srečo, da sem pr ež i ve l. Ne poza be n pa je zame 9 . maj 1945, dan osvob odi tve in zma ge. še lans ko leto s em še l ob ž i c i 11 km. še nasvet mladim, če smem: hod ite, hodit e v hri be , dokl e r more- te . Ne zanemarjaj te svoje telesne pri prav l jenost i. Zdrav je j e n ajve č vr edno . Po znamo v as tudi kot v e l i k ega lj ubite l ja narave in p l a ni n . Da , veliko lep ega se m dožive l v gora h. Na j ome ni m dož i vl j a j s Kavka za. V šo l ske m l e tu 1946/4 7 sem bil v Le ning r adu pri pro fe- sorju A.D.Al e ks an dr ovu , ki j e raz isko va l konveksna t e lesa . Ve- li ko novega sem s·e naučil pri njem. No, i n v času p o č it n i c sva š la skupa j na Kavkaz. Po ce lodnev ni turi sva s edla v planin s ki koč i, pa sem ga vprašal : "Aleksander D a nil ov i č , povej t e , a li je ma t ema t ik a , ki jo delat e, pra k t ična? " "Kol ikor jaz vem" , j e odgov ori l pr of e sor Aleksan drov, "se to ne bo dalo ni kj er upor a- bi ti ". Vid ite, i n tu se je Al e ks ande r D a nil o v ič zmot i l . Pr av v tistih letih se je rojevalo l ine arno programiran je, ki pomeni v veli ki mer i ravno uporabo teorije konv eks ni h t el e s. V mate ma - t iki j e že tako, dost ikra t de lamo kakš no r eč le zar adi l epe t eo- rije, uporaba pride kasneje, včas ih kar nepričakovano . Linearno pro gramira n j e s ~e vi pripe lja li v e k onomsko z n anos t na S l o ve n s ko . Pra v ponosen sem na knj igo El eme nt a r ni uvod v l i nea r no progra - mi r anj e i z l e t a 1963 . V nj ej ni zah t evnih m a t ema ti čn i h sr eds t ev, p a č pa se m se potru dil , da s em na enost aven n a čin i n vendar neo- poreč no pred stavil l i nea r no programira nj e . če bi takrat že ob- s t a j al a knj i žni ca Sigma, bi ta knjiga goto vo so di la va nj o . Vaše Fu n k aije I in II so bil e v S i gmi u s pešniaa . Sigmo se m iz koristi l za svoje uč beni ke . Zas luga t e zbir ke je, da mladi dob ijo pr vo zna nje o ne ki veji mat em at i ke. V naš i h ča ­ si h č esa podobnega nism o imel i. Ali pa Pr e s ek! Zel o dobr a opor a je mlad im, l e še bolj jih mora te pritegnit i k samostojnemu raz - isko valnemu del u . Pr i znam, da je za Pr esek ze lo težko pi s a ti , teže kot zn anst ven o ra zpravo . 77 Pove jte š e k a j o s v o j e m znanst vene m d elu ! Omenim naj problem lokaci je transportn i h po t i. Tu sem da l nekaj rešitev , ki so uporabne tudi v urban izmu , v pro st orskem plani - r anju . Z ače l sem z bi linearn im pro gr amir a nj em. Prog r amiranje f az nih gospodarsk ih pr oces ov se j e izkaza l o za ze l o pomembno in na tem j e delalo ž e veli ko moj i h študentov. Imam pa večje z ad o ščenje , če dobro pred av am, kot pa če sem znanstveni k . Ga li - l e j ev, Newtonov i n Ei nstei nov je malo . 51.1 Mode l opt ima lne l okaci j e r adi a l ni h in kr ožnih ces t. 51.2 Shema lj ubl j ans ke ga ces t - ne ga orn r e ž j a z 8 vpadn i c ami i n 2 k ro žni ma ce s t a ma . Sodelo val i s t e t udi z Bo r i som Kidr i č e m . Bi l j e č lovek š irokega pogleda . Ta kr a t je bi l predsednik pla n- ske kom is ije in j e s nova l šo lo za pl an e rj e v gos podars tvu . Bo- doč i pr e da va t e l ji na t ej šo l i - j a z naj bi prevzel matemat i ko - smo ga vpraš a l i , al i naj se oz i ra mo pre dv s em na upor ab o v e ko - nomi j i . "Ne " , j e reke l K idr ič , "pl an e r v gospodarstv u mor a naj - prej dob ro obv la dat i osnove naravos lov ja . " Pred l e t i s te nap i s a l i slo v ar Matema t i čna t erminol og i ja. S l i - šal s em , da se da j pripra v l jate p etjezični ma t e ma t ični sl o v a r . Osem jez ič n i : s love ns ki , it al i j an ski, nemš ki, rna d ž a r s ki , a ng l eš ki , 78 f ranc osk i, sr bohrvatski in rus ki . V t e r mi nol oš ki kom is iji DMFA s mo na j pr e j govori l i o s lov ar j u kot pripomoč ku za na še zamej ce. Po t em s mo zami se l ra zš ir i li še na s r bo h rvaš č i no in tri sv etovne j e z ik e . Moj e de lo je sk oraj pri kraj u , bo pa potre bno š e vel iko t ru da pos amezn ih matema t iko v, ki dobro ob vlad a jo naš tete je zi ke. Al i je v s v e t u z n a ni h ka j podobnih s lov a r j ev ? o s eved a , kar nek aj, res pa j e , da ne poznam nobenega osemjez ič­ ne ga . To va r i š pro fe s or , h v al a lep a . Pr e se k s i ž e l i š e v e l i k o va š i h članko v. Pe te r Pe t e k REŠiTEV S ST R. 72 AC = d = ~ + ~/ 3 2 2 x a l2(/3 - 1) s = lla + l a /3 . Pomaga mo 4 4 s i s t r i kotnik i , ki so po lo vice e na kostran ičn ih trik otni kov . A a D A ~--::--=- ---.,,~----.:>;: C B Pavle Zajc; 79