Izhaja vsak četrtek; ako je ta dan praznik, dan poprej. Dopisi naj se izvolijo fran-kovati. Rokopisi se ne vračajo. Za inserate se plačuje po 20 vinarjev od garmond-vrste za vsakokrat. Velja: zaceloleto4 krone (2 gld.) Denar naj se pošilja pod napisom : II pravili št vo ,sMira44 v Celovcu, Vetrinjsko obmestje št. 26. Naročnina naj se plačuje naprej. Leto XXIII. V Celovcu, 28. januarja 1904. Štev. 4. Slovenci, svoj jezik spoštujmo! Bojni glas, glasan in resen, se razlega po naši Koroški. Vsi, ki še čutijo slovenski, vsi, ki se zavedajo še, da jih je rodila slovenska mati, ki je govorila prve besede ž njimi v milem jeziku slovenskem, vsi ti stopajo pod bojni prapor in za-ntevajo skupno in odiočno: Pravico našemu narodu, pravico jeziku našemu! Mi nočemo nikomur ničesar ugrabiti, kakor so ugrabili drugi nam že marsikaj, in nočemo zavratno ogoljufati nikogar, mi zahtevamo le, kar gre našemu narodu po božjih in posvetnih postavah: Pravico! A če hočemo doseči vspeh v tem boju, če hočemo priboriti pravico našemu jeziku v šolah in uradih, je potrebno pred vsem eno: Bodimo pravični mi sami svojemu maternemu jeziku ! Obračamo se v teh resnih časih na vse sloje našega nàroda, kličoč jim : Bodite pravični Slovenci sami svojemu materinemu jeziku! Obračamo se pred vsem na duhovščino, na duševne voditelje našega ljudstva po deželi. In resno besedo jim govorimo danes: Proč z nemškutarjenjem v zasebnem in javnem življenju ! Spominjam se, kako je tožil nekoč mlad duhovnik, ki je prišel poln navdušenja iz bogoslovja, a je našel zunaj le razočaranje. „Dokler sedimo v farovžu“ — je menil — še govorimo slovenski, a brž ko pridemo ven, v družbo, v gostilno, pa že vsak nemškutari.“ Ali ni to sramota? Kako naj zahtevamo od kmeta, da govori vsepovsod slovenski, Če ne govorimo mi, njegovi voditelji. Ne! Kjer ni neizogibno potrebno, ne besedice nemški! Kjer je več duhovnikov skupaj, oziroma kjer se shajajo večkrat, se naj določi, da plača vsak, ki izgovori nemško besedo, vsaj 1 vinar za velikovško šolo. — Isto velja za uradovanje! Obračamo se nadalje na kmetsko ljudstvo. Kmet mora stati za nami in z nami, sicer je ves boj zastonj ! Slovenski kmetje ! dajte pravico svojemu materinemu jeziku v uradih in v pro-dajalnicah. Uradniki so zavoljo vas tukaj, vi jih plačate s svojim trudom in s svojimi žulji. Zato pač smete in zato morate zahtevati, če je kaj ponosa v vas, da znajo vaš jezik, da govorijo z vami po slovenski, da se vedejo z vami dostojno, oicei se pritožite. Tudi nemška drevesa ne rastó v nebo! Govorite slovenski v gostilnah, v trgovinah. Vsi h ljudje živijo od vas, zato naj go-voiijo z vami v našem jeziku. Ne zahajajte ni-°ii v gostilnice, ne v prodajalnice, kjer nočejo go-vonti z vami slovenski. In ne ponižajte se vin0!1 •tak° globo.ko> da bi sami zahte-zaušnice^ P0nemSkb S tem dajate sami sebi o vas se obračamo nadalje, slovenski fantje n ekleta. Prisezite si: Nikoli nemške besede, jer je ni neizogibno potreba. Nikoli nemške besede med seboj doma, ne v mestu, ko zaidete tja. aj je to — doma so Slovenci in Slovenke, ako st-i , ?erkvb 7 .frg> v mesto, pa žlabudra nemški Ali ne uvidite, kako poniževalno, kako sra-mo no je to za vas? Ali ljubite tako svoje matere, ki so govorile z vami prve besede v slovenskem jeziku, prve molitve? Ali plujete na vaše matere, ali onečaščate tako spomin na nje? Ne nikoli nemške besede v trgovini, slovenski fant’ slovensko dekle, nikoli ne v gostilnici — sicer dekle, ki kaj drži na se, v gostilnico itak ne bo šla, posebno sama nikoli. To kaže slabo oliko, slab značaj! Slovenci, dajte sami pravico svojemu jeziku, potem bodo vam jo morali dati tudi drugi. Prekrasen jezik govorimo. Spominjam se mladega Nemca, Tirolca, ki se je učil slovenski. Ves navdušen je bil za naš jezik. „Vedno bi govoril slo-venski“ — mi je zatrjeval večkrat — „tako mil, tako mehak je ta jezik." Bral sem pred kratkem potopis slovitega Švicarja Baumbergerja. Pripo-veduje, kako je poslušal v Ljubljani govoriti, neko gostilničarko z njeno mlado hčerko. Govorici tega dekleta se ni mogel načuditi. Ves navdušen vzklika: „To je muzika, v resnici muzika!" Slovenska dekleta, čujte! In čemu bi naj govorili nemški? Ali meni kdo, da je to imenitno, „nobel“? Smešno! Zakaj bi bila ravno nemščina nobel? Saj jo govori po nemških krajih tudi vsak hlapec in vsak potep. Je v tem kaj imenitnega ? In kar ni imenitno na Zgornjem Koroškem, to naj bo na Spodnjem? Slovenci, ne varajte sami sebe, ne lažite sami sebi! Spoštujmo svoj jezik, ker je prekrasen. Dajmo mu ono čast in ono pravico, ki jo zahtevamo od drugih, in tudi naši nasprotniki, bodo mu morali dati pravico! Kdor ima ušesa, da sliši, naj posluša! M. O naši šoli. Sv. Jakob v Rožu. Dne 17. t. m. je prejel krajni šolski svet sledeče obvestilo: ^Krajnemu šolskemu svetu v Št. Jakobu v Božu ! C. kr. ministerstvo za uk in bogočastje prizivu občine Št. Jakob v Rožu proti odloku c. kr. deželnega šolskega sveta z dné 17. junija 1903, št. 1275, v zadevi razdelitve petrazredne ljudske šole s slovenskim učnim jezikom v Št. Jakobu v Rožu v slovensko-nemški in slovenski oddelek n i ugodilo, ker ta, edino le jezikovne uprave imenovane šole tikajoča se odredba, vsled katere občina nima ni-kakih večjih stroškov, odgovarja šolski občini, kakor je dokazano, res nahajočim se učnim potrebam ljudstva. O tem obvestilo vsled ukaza c. kr. deželnega šolskega sveta z dné 12. januarja 1904, št. 57. C. kr. okrajni šolski svet. Predsednik: Schuster." Kaj vse tiči v tem odloku? i. Najkrutejše nasilstvo nasproti nam Slovencem ! Nasilstvo je razdelitev Št. Jakobske šole radi tega, ker je čisto proti volji prebivalstva. Ljudstvo hoče imeti enotno šolo, ker se boji slabih posledic razdeljene šole. Še tisti, ki so se podpisali, ki so prosili in glasovali za utrakvistično šolo, so nasprotni temu, da bi se šola raztrgala v dve šoli. Še le ta teden mi je eden izmed zagovornikov utrakvistične šole rekel : gospod, tega pa ne ; trgati šole pa ne pustite; storite vse, da se šola ne razdeli, če treba, povejte s prižnice in pojasnite ljudem, kaj se pravi šolo razdeliti, da se vsi potegnejo za enotno šolo. Ko sem mu rekel: ja, zakaj pa ste se podpisali? mi je odgovoril: le za utrakvistično šolo sem se podpisal, nikdar pa za razdelitev šole. In vendar se je mož podpisal za razdelitev šole, četudi nevedoma! Na protestnem shodu na novega leta dan 1. 1901. je precej nad sto opravičenih, domačih starišev in posestnikov podpisalo ugovor proti razdelitvi šole glaseč se: „Zavsem prostovoljno in po svojem prepričanju izjavljamo spodaj podpisani, da najodločneje ugovarjamo: 2. proti temu, da bi se Št. Jakobska petraz-redna šola razdelila v dve šoli, marveč hočemo, da tudi zanaprej ostane enotna petrazrednica"........... Strah pred razdelitvijo šole, ni prazen; to pričajo dogodki med našimi šolarji že sedaj, ko se je samo le raznesel glas, da b o šola razdeljena. „Sedel sem z dekletjo, ki hodi v četrti razred v šolo, pri peči, tako pripoveduje nek oče. Kar me dekle pogleda in reče: atej, kaj pa smo mi? — Kaj pa bi imeli biti, pravim na to. — Atej, ti in ti . . . otroci so nas danes zmirjali za Slovence; zdaj ste jo pa dobili vi Slovenci po hrbtu, so rekali; mi Nemci smo zmagali in šola je naša ..." Nek drug oče mi je pravil to-le : „Kake dva ali tri dni po oni soboti, ko se je razglasilo, da je šola padla, prileti moj fant ves ugnan domu in pripoveduje: atej, danes smo se pa tako tepli, da je bil strah. — Kaj pa imate, zarežim nad fantom, da ne znate iti mirno domu? Gnile sosedovi so prišli nad me in še nad druge in so nas začeli zmirjati, da smo bindišarji; pa smo se jim postavili in smo se začeli pretepavati. . . .“ Prav ima dopisnik iz Št. Janža, ko pravi: „Takoje sedaj, ko je še ena šola; kako bo potem, če se uresniči, da bo raztrgana, si lahko mislimo.4 Taka šola naj bi šolarjem bistrila um in naj bi jim blažila srce, šola, ki že po svoji uravnavi seje jezo in sovraštvo? Ni mogoče! In šolske oblasti so to dobro vedele : c. kr. deželni šolski svet ima skušnje pri šmihelski in globaški isto tako razdeljeni šoli. Tudi učno ministerstvo je o tem poučeno ; občina Št. Jakob je namreč v vseh svojih prizivih na ministerstvo poudarjala, da se odločno piotivi vsakej razdelitvi šole, ker bi „razdeljena šola bila trajen povod neprestanim prepirom med prebivalci in celo med šolarji — in ker žalostne skušnje s šolami v Šmihelu in Globasnici tako razdelitev šole spričujejo kot pedagogično nesmisel, ki se ne more dalj časa vzdržati. — A vse zastonj : oni, ki bi v prvi vrsti morali skrbeti zato, da od šole odstranijo vse, kar obtožuje ali celo zabranjuje uspešno delovanje šole — oni so šolo žrtvovali namenom, ki so nasilni in krivični; šola naj služi ne v pouk in v blagor ndroda, ampak v njegov pogin! Tužna nam majka ! (Dalje sledi.) Odgovor c. kr. kmetijski družbi v Celovcu. Osrednji odbor kmetijske družbe v Celovcu se je v svoji seji dné 9. januarja t. 1. pečal tudi s poročilom, ki ga je prinesel „Mir“ o mojem govoru na shodu slovenskih zaupnikov. Enoglasno je ta odbor sklenil resolucijo: „Na raznih slovenskih shodih, vzlasti na shodu zaupnikov v Celovcu, se je od prefekta V. P. brez določenih podatkov izrazil sum, da kmetijska družba podpor ne razdeljuje objektivno (nepristransko), in da jih ne rabi izključno za namene, za katere so podpore določene". Osrednji odbor se čuti vsled tega razžaljenega ter mi očita, da ljudi ščuvam, brez da bi navajal dejstev, in da družbo obrekujem pred ljudmi, ki ne poznajo razmer in mi vse slepo verjamejo. Osrednji odbor kmetijske družbe je s to resolucijo zašel popolnoma na napčno pot; gospodje se mi res smilijo, ako je njihova razburjenost bila tolika, kolika se vidi iz resolucije. Jaz kmetijske družbe nisem obrekoval in ne sumničil; kajti jaz nisem rekel, da ona ne deli podpor objektivno in nisem rekel, da denarja ne rabi namenu primerno. Gospodje so menda tedaj slabo spali in še slabše se jim je sanjalo. Da pa odbor c. kr. kmetijske družbe meni nekaj očita, kar ne more dokazati : „Na raznih slovenskih shodih?" Kje pa? In ljudje, ki razmer ne poznajo, ter meni slepo verjamejo? Ali so to naši zaupniki ? S takimi izrazi in izjavami se c. kr. kmetijska družba podaja na tla, kamor ona ne sme. Iz vsake besede zrcali se politična strast. Ko bi gospodom politika ne bila tako vkoreninjena v srcu, oni bi ne delali takih neumestnih in neutemeljenih resolucij brez pravega povoda iu vzroka. Kar sem jaz na zaupnem shodu rekel, bilo je vse kaj drugega ! Val. Podgorc, vikar. Vabilo k družbi sv. Mohorja. Odbor družbe sv. Mohorja v Celovcu stopa zopet pred Slovence in Slovenke s prijaznim vabilom, naj v čim največjem številu pristopijo naši družbi. — Važen je čas, ko se širom slovenske domovine pa tudi izven nje nabirajo udje, da pristopajo k Mohorjevi družbi, ko se vabijo stari družbeniki, naj ostanejo družbi zvesti tudi zanaprej, ko se poživljajo oni, ki še niso naši družbeniki, naj se pridružijo mogočnemu krdelu, ki se vsako leto v u proslavo in korist slovenstva zbira pod zastavo sv. Mohorja in Fortunata! Prosimo čč. gg. poverjenike, naj Sim preje dovršijo svoje sicer težavno, a toliko hvalevredno in koristno delo nabiranja družbenih udov, vse ude pa prosimo, naj ne le samo pravočasno vplačajo svoj donesek, da s tem olajšajo delo poverjenikom, marveč vsakdo naj se tudi potrudi, da Mohorjevi družbi pridobi novih članov. Plačilo za sedanje prispevke in raznoteri trud sprejme sleherni Mohorjan jeseni, ko se razpošiljajo družbene knjige. Odbor se nadeja, da bo letošnji naš književni dar zadovoljil vsakega Mohorjana tako gledé vsebine kakor oblike. Že Koledar za 1. 1904. je obširneje označil knjige, ki jih prejme naši člani za letošnje leto, in ki so te-le : 1. „Zg'odl>e sv. pisma.” XI. snopič. Spisal dr. Janez Ev. Krek. — Teh zgodb Slovencem na novo priporočati ia hvaliti ni treba. Hvalijo in priporočajo se same ! Zato poskrbite z obilnim pristopom k Mohorjevi družbi, da bode tudi ta snopič v čim naj večjem številu romal med Slovence! 2. „Lurška mati božja.44 Šmarnice in molitvenik. Spisal Janez Godec. — Šmarnična pobožnost se je zelo priljubila Slovencem in radi segajo po knjigah šmarnične vsebine. Letos praznuje katoliški svet 50-letaico, odkar se je proglasila verska resnica o neomadeževanem spočetju Device Marije. Molitvenik, dodan šmarnicam obsega razne pobožnosti, molitve za razne potrebe itd., tako da upamo, da bo i ta knjiga imela veliko privlačno silo pri nabiranju udov. 3. ,,Slovenski fantje v Bosni in Heree-vini 1878.44 Spisal Jernej pl. Andrej k a. — Ob 25-letnici bosenske zasedbe je gosp. pl. Andrejka, c. in kr. ritmojster cesarske straže na Dunaju, napisal lepo knjigo, ki bo drag spomin onim, ki so se 1. 1878. udeleževali bojev na našem slovanskem jugu, a zelo zanimiva in podučna vsem bralcem. Knjiga je okrašena z mnogimi, večinoma izvirnimi podobami, risbami itd., ki bodo gotovo vzbudile splošno zanimanje. Letos izide prvi del, drugi sledi prihodnje leto! 4. „Lisica Zvitorepka.44 Učitelj Jos. Brinar je zbral živalske pravljice o lisici-zvitorepki v celotno knjigo, ki je namenjena v prvi vrsti odrastli mladini, a bode ugajala tudi drugim bralcem. 5. „Bodi svoje sreče kovač44, je naslov knjigi župnika Jurija Trunk-a, kije zbral obilico naukov prav za vsakdanje življenje, učeč, kako najdemo pot do časne sreče. 6. Koledar za 1. 1905. bode po možnosti zopet raznovrsten in zanimiv. To je torej letošnji naš književni dar. Knjige bodo gotovo zadovoljile vsakogar in zato iskreno vabimo, da se čim največ udov vpiše v družbo. Nabiralne pole z denarjem naj se odboru dopošiljajo do dné 5. marca. Mnogo truda, sitnostij in nepotrebnih troškov povzročajo nam tisti, ki nam ne dopošljejo ob pravem času udnine ! Posamezne ude in take kraje, ki nimajo 15 udov, pa prijazno opozarjamo, da morajo po družbenih pravilih letnini (2 kroni) dodati še 40 vinarjev za upravne stroške, namreč za zavoj, spremnico s kolekom, delo itd. Seveda morajo potem poštnino, ki znaša veliko več, še sami plačati. Mili Bog naj blagoslovi naše delo in geslo za Mohorjevo družbo bodi: „Ne nazaj in navzdol, marveč vselej naprej in navzgor!" V Celovcu, dné 26. prosinca 1903. Odbor. Dopisi, Za „N;iro«lno šolo“ v Velikovcu so darovali: gosp. dr. Alojzij Kraut, odvetnik v Kamniku na Kranjskem, namesto venca na krsto svoje umrle svakinje Terezije Kraut 20 K. Po slavni zmagi pri občinski volitvi v Globasnici pri Žlokarju v Štebnu zbrani narodni boritelji 12 K. V Goselni-vasi pri Dobrlivasi dné 28. grudna 1903 zbrani kolavdatorji 14 K. Lovro Serajnik, nadučitelj v Prihovi na Štajerskem, 2 K. Lovrenc Iskra, kolar v Mostiču, 2 K. Dr. M. Schmier-maul v Rajhenburgu 6 K. Neimenovan v Škocijanu 8 K. Neimenovan rodoljub 4 K. Neimenovana dobrotnica v Šentjanžu v Rožni dolini 1 K, Jožef Kraut, mlinar na Bistrici nad Pliberkom, 1 K. Jožef Jernej p. d. Tičej na Ricinju pri Velikovcu 1 K. Vkup 71 K. Lepa hvala! Živeli nasledniki! Dobrlavas. (Volilcem v premislek.) Dragi volilci! Mislite si dva mlada posestnika, ki sta prejela dve jednaki posestvi, vendar tako, da je prvo posestvo zadolženo za 14.000 kron, drugo pa samo za 1800 kron. Kateri izmed posestnikov bo lažje gospodaril? Gotovo oni, ki ima manj dolga. — Vidite ravno tako je pri naši občini. Ko je prišla občina v slovenske roke, je bilo dolga 14.000 kron; ko so jo pred tremi leti liberalci dobili, je bilo samo 1800 kron dolga. Sami premislite, ali ni bilo gospodarstvo pod slovenskim županom izvrstno, ko se je poplačalo 12.200 kron dolga, katerega so liberalci napravili. Sedaj se pa liberalci hvalijo, kako dobro znajo gospodariti. To pa zna tudi vsak neumen gospodar, ako mu kdo drugi dolgove poplača. Da je toraj občinska novica sedaj manjša, s tem se pač ne smejo ponašati liberalci, ampak hvala gre le slovenskemu županstvu, pod katerim so se dolgovi poplačali. — Da so liberalci slabi gospodarji z občinskim blagom, to so pokazali pri popravljanju mosta in pota proti Bukovju. Kmetje bi bili prevzeli vožnjo več kot polovico boljši kup, pa je niso dobili. Volilci, morda se vam vendar odprejo oči; morda spoznate, da vam mečejo vaši nasprotniki le pesek v oči. -— Volitve se bližajo! Kako so nekateri liberalni kmeti pri neki vdovi kupovali vole, vam bomo povedali, če bodo še kje poskusili svojo — smolo. V Štebnu je zlorabljal neki „uemškia kmet, ki pa samo slovensko zna, dobrotljivost, katero je naš g. zdravnik nekemu kmetu-voiiicu skazal, za agitacijo —- to ni lepo. — Slovenski kmeti volilci! Poglejte si dobro dne 4. februarja one gostilničarje, posebno pa one trgovce, ki bodo proti glasovali; ne prestopite več njihovega praga in nosite svoj denar rajši onim, ki se volitve ne bodo udeležili, ti vsaj niso vaši odkriti nasprotniki. Kmetje, pridite k volitvi vsi in zmaga bo vaša! Pìiberk. V soboto, dne 23. prosinca je bil naš novi okrajni glavar dr. Klebel iz Velikovca v Pliberku, kjer so se mu vsi župani in šolski vodje predstavili. Šmihel pri Pliberku. („Zahvala.“) „ŠuIfe-rajnu” na „ljubo“ moramo „žalibogogasstvo! Stroji za prirejanje krme. Rezalnica za rezanico in krmo, s patentovanimi podlogami za mažo ; tečejo jako lahko in prihrani se moči do okrog 40°/0; rezalnica za repo in krompir (repico); mlini za rob-kanje in mečkanje; parnice za živinsko krmo, premakljive kotlaste štedilne peči z emajliranimi in neemajliranimi vložnimi kotli, stoječe ali premakljive, za kuhanje in parenje živinske krme, repice, za mnoge gospodarske namene itd.; nadalje: robkalnice za koruzo, čistilnice za žito, čistilne stroje trijerje, stiskalnice za seno in slamo, mlatilnice, gepeljne, železne pluge, valjarje, brane. Najboljši sejalni stroji ,AGRIItOIiA“ brez preminjalnih koles za vsako seme, za hribe in ravnino. Samo-delujoče, patentovane škropilnice za uničenje grenkuljice, škodljivcev na sadnem drevju in peronospere izdeluje in pošilja v najnovejši, priznano izvrstni sostavi Ph. Mayfarth & Comp. Tovarna za kmetijske stroje, livarne in fužine na par, na Dunaju, II I, Taborstrasse 71. Ilustrovani ceniki zastonj. — Zastopniki in prekupci se sprejmejo. Dopisuje se tudi v slovenskem, jeziku. Prodaja Glavna zaloga Vsaka res praktična gospodinja, ki dobroto steklenine (emajlnih posod) sodi ne le po čisti zunanjosti barve, marveč po : edin0 le P° merodajni izvirnih Rudolf Brundala, trajnosti, trpežnosti v uporabi in nizki ceni, tovarniških cenah ;; trgovina z mešanim blagom. , ku^'e danes izklJučno le sivo P«stekleueuo (emajlirano) vsled predležečega tovar-, l VJ*1 jo : niškega cenika. Rajmund Zimmerl. kupuje danes izključno ie sivo pojmcKioiiciio secesijsko emajl-posodo za kuhanje komanditne tvrdke P. Western, Požun-Ligetfalu. Glavna zaloga Žel. Ia:ii»1o : Adolf Pribel, trgovina z mešanim blagom. C h’ilo : M. Punzengruber, trgovina z mešanim blagom. Prodaja po izvirnih tovarniških cenah vsled predležečega tovarniškega cenika. Podružnica Ljubljanske kreditne banke v Celovcu ■J Akcijski kapital K 1,000.000. Kupuje in prodaja vse vrste rent, zastavnih pisem, prijoritet, komunal- j nih obligacij, srečk, delnic, valut, novcev in deviz. |j Promese izdaja k vsakemu žrebanju. Kolodvorska cesta št. 27. Zamenjava in eskomptuje izžrebane vrednostne papirje in vnovčuje zapadle kupone. Daje predujme za vrednostne papirje. — Zavaruje srečke proti kurzni izgubi. Vinkuluje in devinkuluje vojaške ženitninske kavcije. Kskompt in inkaso menic. — Borzna naročila. ' Centrala v Ljubljani. — Podružnica v Spljetu. Denarne vloge sprejema v tekočem računu ali na vložne knjižice proti ugodnim obrestim. Vloženi denar obrestuje od dné vloge do dné vzdiga. Promet s čeki in nakaznicami. Lastnik in izdajatelj Gregor Einspieler, župnik v Podkloštru. — Odgovorni urednik Josip Stergar. — Tiskarna družbe sv. Mohorja v Celovcu.