Jr / J' 'V. (J 1 v • • Poštnina plačana v gotovini. MI MLADI STANOVSKI TEDNIK ZA SLOVENSKO DIJAŠTVO. — IZHAJA VSAK PETEK. — LETNA NAROČNINA: DIJAŠKA 18 DIN, NEDI JAŠKA 36 DIN, PODPORNA VEČ KOT 36 DIN. — POSAMEZNA ŠTEV. 75 PAR. UREDNIŠTVO IN UPRAVA: LJUBLJANA. POLJANSKA C. 4. (ALOJZIJEVIŠČE). - ČEK. RAČ. ŠT. 16.078. LETO V. LJUBLJANA, PETEK 20. SEPTEMBRA 1940. ŠTEV. 2. ALI NAJ PUSTIMO RAZDIRATI KATOLIŠKO SKUPNOST? Proč t, nejasnostmi Razdiralci nimajo poguma, svoje namene odkrito pokazati, zato se zavijajo v meglo nejasnih besed. Meglenost in dvoličnost izražanja, brskanje po besedah, ki bi se v stiski dale na lepše razlagati, kar naenkrat pa zopet popolna jasnost, ko svojega nasprotnika psujejo, to so značilne poteze tega boja. Ko pravijo, da rušijo klerikalno skupnost, svojih točnih namenov nočejo povedati s pravo besedo. Mi jim hočemo to meglo razpršiti. Naj se točno ve, kaj hočejo razbiti. Točni pomen kaloliške skupnosti Ta naša katoliška skupnost ni nobena brezoblična tvorba, kakor je brezoblično tisto megleno govorjenje razdiralcev. Naša katoliška skupnost je organsko bogato razčlenjeno, vsem vidno občestvo, pri vseh svojih človeških nepopolnostih vendarle visoko razvito in lepo urejeno. Že danes to ni nobena »neurejena množica, ki gre v boj tako, kot stopa v klavnico živina«. To je dolga vrsta velikih in lepih verskih in svetnih organizacij. To je tisto, kar naj bi jim mi pustili razbijati. To je naša Prosvetna zveza, matica naših prosvetnih organizacij. To so strnjene vrste naših fantovskih odsekov in dekliških krožkov. To so tisočglave čete naših Marijinih družb in drugih verskih organizacij, sol slovenske zemlje. To je naša staroslavna Danica in vse, kar je iz nje izraslo: graška Zarja, praški Dan, ljubljanska Danica, Akademska zveza, Straža, Veda, Vir, Pravda in še mnoge druge edinice. To so naše velike ljudske gospodarske organizacije, žilave zmagovalke liberalnega oderu-štva. To je končno velika ustanova slavnega Pi-ja XI., višek organizacije katoliškega sveta, Katoliška akcija, vprav zato tudi velika spotika vsem sovražnikom Cerkve in tudi vsem tistim, ki te sovražnike preveč poslušajo in Cerkev premalo. To je naša klerikalna, to je naša katoliška skupnost! To je tisto, kar nam razdiralci hočejo uničiti. To je tisto, česar mi ne pustimo uničevati! Izjave razdiranja Naval na katoliško skupnost traja s presledki že drugo desetletje in se v drugih in drugih oblikah neprestano ponavlja. Tako je bilo v času prvega najhujšega križarskega navala na tajnem dijaškem sestanku v ljubljanskem Akademskem domu vrženo med katoliško dijaštvo nesrečno geslo: »Vse razbiti!«, češ saj bo potem nekaj samo zraslo. Kaj je bilo s tem »vse« mišljeno, je točneje povedal levičarsko usmerjen bogoslovec v Celju na javnem predavanju: »Vse razbiti: SLS, Marijine družbe, Orle!« In je dejal: »Mi bomo Orla ali osvojili ali razbili!« In četrti: »Danico hočemo razbiti in jo bomo razbili!« In krščansko-socialistični »Ogenj« je napisal : »Krščanski socialist, delujoč v drugih orga- nizacijah, je tleča vžigalna vrv, do smodnika vodeča.« In dasi se delajo neprestano nepolitične in celo najbolj nepolitičnim očitajo političnost, pa se v neobvladanem trenutku izdajo, kako zelo so v resnici sami politični. Tako je pred najvišjim predstavnikom univerze izjavil tretjesku-pinec, — oficielen zastopnik Zarje: »Voliti dr. Korošca, to bi bilo proti naši vesti!« In ko se jim je dala prilika, da to popravijo, so to popravili z izjavo, da zasluge dr. Korošca priznavajo. Kakor da so zato kaj bolj z njim! Saj pošten človek prizna njegove zasluge tudi najhujšemu političnemu nasprotniku! Značilno je smešenje katoliške skupnosti o priliki volitev na univerzi: »Ne gremo volit. S tem ne bo prav nič rušena tista slavna katoliška skupnost, ker za nas obstoji skupnost samo v Cerkvi.« Odtod morda prvikrat med katoličani javno in očitno povzdigovanje nediscipline: »Zarjani se zavedamo, da je nediscipliniranost v zunanjih nastopih učinkovito sredstvo, kako prisiliti AZ, da bo delala, kot Zarja hoče.« ... »Zarjani ne priznamo pravil AZ!«. Iz take duševnosti so povsem umljive številne izjave tretjeskupincev, da je treba »klerikalno« skupnost uničiti, češ da je zlo in škoda za Cerkev. Kaj misli Cerkev o katoliški skupnosti Pravijo, da hočejo uničiti klerikalno skupnost, ker da je zlo za Cerkev. Toda, kaj je za Cerkev zlo, o tem odloča le Cerkev sama. Brez pomena je, kaj o tem misli liberalizem in druge njegove vplivne razkrojne struje, odločilno je le, kaj o tej skupnosti misli Cerkev. In ta misli ravno nasprotno kot ti podiralci. Oni pa mislijo o klerikalni skupnosti to, kar je o njej vedno mislil liberalizem. Njim je klerikalna skupnost to, kar se v resnici imenuje katoliška skupnost, kot smo to že zadnjič ugotovili. Cerkev pa katoliške organizacije hoče. Leon s svojo veličastno okrožnico »Rerum novarum« je naročil katoliškim delavcem in njihovim prijateljem in zaščitnikom, pa tudi zastopnikom drugih stanov: »Organizirajte se!« Ustanavljajte proti liberalizmu in socializmu društva delavcev in drugih stanov! Proti razkrajalnim silam liberalizma je z vso močjo poudaril temeljito pravico človeške osebnosti, da se z drugimi skupaj združuje in organizira. Branil je srčno in neodjenljivo to temeljno pravico proti nasilju tiranov in krivičnosti izkoriščevalcev, pozival je vladarje, naj ljudstvu dajo, kar mu po naravi gre, ko se hoče organizirati za skupno dobro. Klical je vse socialno zavedne katolike svetnega in duhovskega stanu, naj se z vsem srcem za te organizacije zavzamejo. In vse te pozive je v svoji svetovni okrožnici »Quadragesimo anno« mogočno obnovil Pij XI., potrebo kompaktne in strnjene organizacije katoličanov pa je še silneje poudaril z ustanovitvijo Katoliške akcije, punčice svojega očesa. In zavedni naši ljudje so takoj šli na delo za Leonom in Pijem in v trudapolnem in blagoslovljenem delu dolgih desetletij ustvarili nekaj, kar je rodilo nešteto dobrega. Te lepooblikovane tvorbe naše katoliške skupnosti so sad dela in truda naših katoliških shodov, delo naših velikih mož, Mahniča, Kreka, Jegliča. To so tvorbe, ki so jih pod vodstvom teh in drugih naših velikih mož ustvarili nešteti naši kulturni delavci po navodilih velikih papežev zadnje dobe. In vse to veliko, v duhu Cerkve, po naročilih papežev in z močjo naših največjih duhov zgrajeno delo naj mi zdaj pustimo rušiti na ljubo nekim zaslepljenim dobričinam, slepim igračkam satanskih zlih sil, zato ker so sami v sebi dobri. Pozitivno neomajljivo podlago more Slovencem dati le krščanstvo, ki je v katoliški cerkvi po principu in po smotru eno in nerazdeljivo. R. K. I. sir. 589. Za vztrajen, nesebičen boj vzgaja le katoliška cerkev. Kdor si v nji značaja ne vjekleni, se vda oportunizmu i. j. politični sebičnosti, ki izdaja narod in njegove koristi. Dr. Mahnič, R. K. VI. str, 395. Sovjetski film v Ljubljani r— NASA POT — XXI. Dr. Ales USeničnik Quadragesimo anno z obširnim komentarjem Obseg: 287 strani. Cene: 30.—, 45.—, 60.— din. (VaLjhiut Siti 3Cii jt im