Politikateletabloidov ThePoliticsofTeletabloids THEPOLITICS ofTELETABLOIDS bredaluthar POLITIKA TELETABLOIDOV bredaluthar 1 2 opensocietyinstituteslovenia vegova8 si1000ljubljana e:osi Ðsoros.si izdajatelj: opensocietyinstituteslovenia edicija: mediawatch urednik: brankicapetkovi} politikateletabloidov avtor: bredaluthar prevod: borutcajnko lektor: jaka`uraj oblikovanje: robert`vokelj,studioid produkcija: bo`nar&partner ©1998opensocietyinstituteslovenia PomnenjuMinistrstvazakulturoRepublikeSlovenije,{t. 415199/98, zdne 7.12.1998 sodipublikacijamedproizvode,zakateresepla~uje 5%davek odprometaproizvodov. CIPKatalo`nizapisopublikaciji Narodnainuniverzitetnaknji`nica,Ljubljana 070.48 316.77 LUTHAR,Breda Politikateletabloidov/BredaLuthar.Ljubljana: OpenSocietyInstitute, 1998. (Mediawatch) Vsebujetudioriginal,tiskanvobratnismeri: Thepoliticsofteletabloids/¡translationBorutCajnko¿ ISBN 9616278029 1.Luthar,Breda:Thepolitcsofteletabloids 79956736 3 POLITIKATELETABLOIDOV bredaluthar Fakultetazadru`benevede, Oddelekzakomunikologijo,Ljubljana 4 5 VSEBINA povzetek7 velikirazcep9 1. tiranijakramljanja inzdravegarazuma15 2. midelamozavas19 2.1.voditeljkotgarantresnice19 2.2.posrednik20 2.3.persona24 2.4.superprofesionalec,superprofesio nalka26 2.5.vkrempljihslave27 2.6.zadovoljnokramljanje30 2.7.reporterdetektiv33 mehani~nibralecsuperekspertvaruh modrosti36 izbranaliteratura39 6 7 Politikateletabloidov POVZETEK Vtemesejugovorimopreoblikovanjutelevizijskega `urnalizmavpopularnokulturoinideološkemu~inkutega preoblikovanja.Analizajeutemeljenananekajtedenskem sistemati~nemopazovanjuslovenskihtelevizijskihnovic (POPTV in TVSLO )vletu 1998. Televizijski»dnevnik«jebilprinasšeprednekajleti strogolo~enoddrugihtelevizijskih`anrovtakopoikono grafiji,retoriki,ideologijikotizborusvojihosebnosti.Da nessonoviceinnjihovivoditeljinepreklicnodellokalne sceneshowbusinessa.Novicekotposredovanjeinforma cijinobveš~anjejenadomestilmodelnovicstiliziranega razvedrilaindru`abnesituacije.Noviceopolitikiinveli kihmo`ehobpomembnihdogodkihvednoboljpostajajo zgodbeokaosuvdru`bi,komunikativnopasosepreobli kovalevmešanicozdravorazumskegakramljanja,dru`ab nosti,fatalisti~nemelodrame,vizualnegaspektakla,vsi mulacijotehnološkesofisticiranosti,superprofesionalno sti,vretori~nosimulacijodramatskegakonfliktain...in formiranja. Vtransformacijinovicizposebnegarealisti~negapoli ti~negadiskurzavdellokalnepopularnekultureimaosred njovlogospremenjenavlogabralcanovic.Bralecjepostal voditeljinblagovnaznamkatelevizijskeinstitucije.Nako mercialnitelevizijijena~rtnokonstruirankotnacionalna persona,poštenjakinprofesionalec/ka,kimu/jigrezaupa tiinjevirverodostojnosti,resni~nostiinavtenti~nostino vic.Spreminjasevpripovedovalcazgodb,kineprestano iš~eresnicovdobrogledalcev.Njegovatelegeni~nostdo lo~aresni~nostnovic.Kakšenjepoliti~enu~inektega »kramljajo~egadiskurza«?Rezultatelahkostrnemovne kajugotovitev: 1. Informiranjejedrugotnegapomenazagledalcezabavnih novic.Celotnaikonografskapodobanovic,vizualnastili zacija,parasocialniodnosvoditeljevznamišljenimigle dalciinzdravorazumskeretori~nefiguredefinirajoprilo` nostkotdru`abnoprilo`nost.Ni~niboljdramati~nega,na petegainzabavnegakotresni~ne~loveškedramevnovi cah. 2. Logikaposameznihnovicjeredkokdajlogikaargumenta koteneodoblikutemeljevanja.Dogodkisoupovedanitako, dajeproblem,dogodekupovedankotmoralnadilema. Glavnanaloganovicjemoralnasodbaosvetu.Kdojegood guy,kdojebadguy,kdojezmagal?Tenovicesvetfatali 8 Povzetek sti~nomoralizirajo,nepamoralnotematizirajo.Ni~dru ga~eoddrugihmelodramatskih`anrov. 3. Dogodkisoupovedaniznotrajreferen~negaokviraosebne izkušnjeinzdravegarazuma.Zdravrazumjesevedaideo loškipogled,kijevzpostavljenkotnaraven.Temeljina predpostavkiotemeljnihuniverzalnihresnicah,kijihne moremozanikati. 4. Voditeljjeskro`enjemvdrugihmedijihvzpostavljenkot osebnost,kimugreverjetiinzaupati,kizanaslahkointer pretirasvet.Njegovakarizmainpoštenost,neverjetnost argumenta,stavirnaševerevverodostojnostinovic. 5. Zabavnenovicenadomeš~ajoobravnavopolitikezobrav navodru`be.T udinovicaopoliti~nikorupcijijeupoveda nakot~loveškazgodbao»sveturazuzdane,pokvarjenepo litike«. 6. T onepomeni,dasorealisti~ne»informativnenovice«manj ideološke.Pravnobenegarazlogani,zakajbibilenoviceo dru`bi(dru`inskemnasilju,dru`abnem`ivljenjulokalneeli te,malihljudehvizjemnihsituacijahitd.)sameposebi politi~nomanjrelevantneinboljtrivialneodnovicosu periornisferidr`avneinstrankarskepolitike.Zasebnoje sevedapoliti~no.Vresnicijihrazlikujelevrstavrednost nihpredpostavkinreprezentacij,napodlagikaterihjeproi zvedenaposebnaverzijadogodka. 7. Vsezgorajnaštetoveljazaobetelevizijskiinstituciji,leda novicenanacionalnitelevizijiob~asnopo~nejovsezgoraj našteto,obenempasevsvojikomunikativnidinamikipo ljubnospreminjajoodinformativnega`urnalizmaktab loidnemu`urnalizmu,takokotsemenjajovoditeljizne jasnopredstavoinstitucijeotem,kakšnashemanovicnaj bijirabilazazgled. 9 Politikateletabloidov VELIKIRAZCEP Noviceimajoosrednjoekonomskovlogozatelevizij skoinstitucijo.Ritualizirajovzorcegledanjatelevizijein oblikujejonavado.Soblagovniznakinstitucijeinpogosto glavnielementnjenekorporativneidentitete.[evedno veljajozaenegaosrednjihdelovjavnegadiskurza,zatoje prou~evanjezna~ilnostitelevizijskihnovicvdolo~enem kulturnemprostoruhkratitudiprou~evanjezna~ilnostijav nega`ivljenjavtemkulturnemprostoru.Danes,konas voditeljinovicgledajozjumboplakatov,kopostajajoob jektitr`enja,blagovniznak,lokalnezvezde,kosvojese kundarno`ivljenje`ivijopodru`abnihkronikahtabloidov, tekmujejozanajboljeoble~enegaSlovenca/koinrazkriva jodrobneskrivnostiv~lankihozasebnem`ivljenjulokal neestradeinkosonovicedokon~nopostaledellokalne popularnekulture,veljatoboljkotkdajprej.Novico~it nonemoremove~obravnavatikotlo~eni`anr,ki»posre dujeinformacije«,sajsevteletabloidnem`urnalizmusre ~ujejopolitikainpopkultura,informiranjein»razvedri lo«,melodramaininformacija,informiranjeinmoralizira nje,preiskovanjeinkramljanje. Teletabloidinadome{~ajoobravnavopolitikezobrav navodru`beininfromiranjeopolitikistematizacijomo ralnegaredainneredavdru`bi.Novicaoodstopuministra alikorupcijivpoliti~nistrankiresdazadevatradicionalno politiko,todavpopularnem`urnalizmujeupovedanakot melodramati~namoralizacijaumazanegasvetapolitike.^e pravjetaesejkritikakramljajo~egadru`abnegadiskurzav novicahzabavi,tonepomeni,dasokonvencijestandard negainformativnegapoliti~nega`urnalizma,kjerbreztele sniduhbralcanovicodmaknjenoinobjektiviranobere noviceovelikihljudehinvelikihdogodkihvvelikipoliti ki,manjideolo{ke,manjizklju~ujo~einboljemancipato ri~ne.T abloidnenovicesokotnovicenasploh,lenekoli kobolj,kotpravi[vedPeterDahlgren. Nasplo{nolahkogovorimootrehglavnihspremem bahtelevizijskega`urnalizmavzadnjem~asuinvsetriza devajospremenjenooblikonovic. (a)Spremenjenojerazmerjemedvizualnoinverbal noreprezentacijo. T abloidnenovicesoestetiziranivizualnispektakliinvi zualnomojstrstvovednokraj{ihinvednohitrejesemenja jo~ihsekvenc.Novicesoravnozvizualnimitehnikami,ki simulirajonjihovoavtenti~nost,boljresni~neodrealnosti. 10 Politikateletabloidov Vizualnasimulacijarealnostitervizualnodokazovanje avtenti~nosti,kredibilnostiinverodostojnostikotna~in argumentacijesoobstajajozdrugopomembnospremembo vtelevizijskem`urnalizmu. (b)Dogodkisovednoboljupovedanitako,dasonara tiviziranikotdvodimenzionalnikonflikti.Transformirani sov dramati~nezgodbe ,vjasnopolarizirane(melo)drame. (c)Tretjaglavnaspremembaje personalizacija`urnaliz maaliprehodod objektivnegaksubjektivnemunovi~arskemu diskurzu.Personalizacijaalisubjektivizacija`urnalisti~ne govoriceimave~vidikov:pripovedovanjedogodkovkot »~love{kihzgodb«,uporaboindividualnegaizkustvakotre feren~negaokvirazarazumevanjestrukturnihfenomenov, osredoto~anjenaindividualnoizkustvuinemocionalnosta nje`rtevalipri~dogodka,pribli`evanjetelevizijskegovo ricevsakdanjigovorici,kli{ejskegovornefigure,simulaci jakramljajo~eneposrednekomunikacijebralcevnovicz gledalci,na~rtnakonstrukcijametatekstualnezvezdni{ke identitetebralcevnovic...itd. Kljubtemspremembamtemeljiprofesionalnaideolo gijapopularnegatelevizijskega`urnalizma{evednonakon ceptuobjektivnostiinreferencialnostinovinarstvonaj bizgoljnepristranskoopisovalodogajanjevrealnosti,gle dalci»dnevnika«pavnovicahgledalizgoljposnetekmi nulegadne.Vskladustakoideologijo{evednouporablja prepoznavnekonvencijedokumentarnorealisti~nepoliti~ nega`urnalizma.Todapodrugistranisotelevizijskenovi cevednoboljkramljajo~, dru`abni`anr ,kjerjeosrednjega pomenakomunikacijaneinformacija,gledalcipajihgle dajoboljritualnokotinstrumentalno.Nasplo{nosonovi cetakome{anicasubjektivnegainobjektivnegana~inapre zentacije.Edenodnajpomembnej{ihvidikovprehodaod objektivnegaksubjektivnemunovi~arskemudiskurzu,ska terimsebomovtemspisunatan~nejeukvarjali,je vloga »bralcanovic«. Idealobjektivnostivnovicahzahtevaneo paznostinanonimnostpripovedovalcaintorejtransparent nostnaracijedogodkisamiposebigovorijosamizase. Panteonposameznikov,kisepojavljajonaekranu,jevob jektivnem`urnalizmutako{tevilen,daob~instvonovicne asociiraznekajizbranimiinenkratnimivoditelji.T eletab loidi,podrugistrani,potrebujejopripovedovalcazgodb,ki zagotavljaverodostojnostnovic.Takosonekdajskromni bralcinovicpostali»objekttr`enja«inboljalimanjbizar niinboljalimanjkarizmati~nilokalnizvezdnikiinnacio nalni»supersubjekti«. 11 Velikirazcep Ekonomskovoditeljirabijoistemunamenukotzvezde, osebnostinadrugihpodro~jihkulturneprodukcije:zvezda jekapitalininvesticija,kiprodajanoviceinorganiziratrg zaprodajovsehdrugihoddaj.Nakomercialni POPTV je produkcijazvezd/nacionalnihosebnostiizbralcevsistema ti~nainzavestna,naslovenskitelevizijipaspontanirezul tat»mitolo{kegapartnerstva«medtabloidiinzvezdami vsehvrst,tudizvezdamilokalnega`urnalizma . Zavestnoso konstruiraninelekot vsevednitehnolo{kokompetentnisu perprofesionalci invsestranskimodreci temve~isto~asnotudi kot»navadniljudje«,kidelajozanas.Postalisoenkratne osebnosti,osrednjielementvnaracijinovicvceloti,glavni virkredibilnostinovicinpogojnjihoveverodostojnosti. Oblikovanjeosebnostiizbralcanovicjetemeljzakon strukcijorealnostivnovicah,kimorajotudizabavati.Ona aliOnalipaobavparunaspeljetaskozitekst,ume{~ata dejstvavsplo{noveljaven,zdravorazumskivrednostnisi stem,povezujetarazneminizgodbevcelototervzpodbu jata,vplivatain»fiksirata«procesustvarjanjapomenav novicah.Pritemnasvtemesejuzanima,kakovoditeljeva spremenjenavlogavcelotnistrukturinovicspreminjana ~in,nakatereganoviceustvarjajovtiskredibilnosti?Kako njegovasekundarnaeksistencalokalnezvezdevplivana diskurznovic?Tivpra{anjistadelmnogo{ir{egavpra{anja ozna~ilnostihpoliti~negajezika,kigatespremembepo magajokonstruirati. Konovicedogodekpripovedujejokotjasnopolarizira nodramoobojumeddobriminzlom,konamponujajo moralnosodboosvetu,koestetskavizualizacijatelevizij skihnoviclahkoustvarjaob~utekfamilijarnostiinzaupa njamedtistim,kinovicebere,ingledalcivdnevnisobiin konamberenovicenaintimnokramljajo~na~in`enska/ mo{ki,kimugrezaupati,sajvna{emimenupreiskuje,i{~e inrazkrivaresnico,igrajonoviceenakovlogokotdrugi psevdoterapevtskidiskurzivpopularnimedijskikulturi.No vicesotakovistemko{uzdrugimi,boljeksplicitnimiteh nikamiposameznikovesamotematizacije.Funkcionirajo podobnokotpsevdoterapevtskidiskurzrevijzakultivira nje`ivljenjskegastila,televizijskitalkshowi,psevdopsiho lo{kasvetovalnaliteraturazasamopomo~aliogla{evanje, kireklamiraizkustvo,nepaprodukt.Povezujejonekdaj boljjasnolo~enoprimarnoinsekundarno(medijsko)iz kustvoinzadovoljujepodobnepotrebekotcveto~apsev doterapevtskafikcijskaalipolfikcijskazabava.Zdrugimi javnimiinzasebnimidiskurzivredsonovicedeldrugih 12 Politikateletabloidov tehnologijupravljanjazjazom.Imajoistofunkcijokotcela vrsta»svetovalcev«,kinasobkro`ajo,dabiseukvarjaliz na{opotrebopo samotematizacijiinmoralizacijisveta . Gledenatonovinarstvadanesnimogo~eobravnavati kotposebenpoliti~nidiskurz,kigovoriodogodkihvreal nosti,innesmiselnovztrajatinapredpostavkiove~vred nostiobjektiviranihinformacij.Televizijski`urnalizemje dellokalnepopularnekulture,innovicemoramorazumeti kot reprezentacije, ne kot»odsevdogajanjadana{njegadne« ali prezentacije.U`itekobnovicahzabaviizhajaiznjiho vevsakdanjerekonstrukcijesamozaupanjanovicedajejo ob~utek,dajezanamidan,napolnjenzdogodki.Vnas protjuzgledal~evopraznovsakdanjoeksistencobrezpo sebnihdogodkov,sonoviceoblikovanetako,darutinizi rajona{vsakdanjiktako,dagavednoznovanapolnijoz dogodki.Ali,~euporabimobesedekanadskegagurujako mercialnetelevizijeMosesaZnaimerja:»Najbolj{atelevi zijamipripoveduje,kajsejezgodilo danes meni.« O~itnoje,dajevtemkontekstukomunikativnividik popularneganovinarstva(dru`abniali»ritualni«vidikko munikacije)boljpomembenzarazumevanjepolitiketego voricekotnjegovinformativnividik.Njihovaikonografi jagovorionjihoviideologiji.Oblikanovic(njihovaiko nografijainkomunikativnadinamika)takove~poveozna ~ilnostihjavnega`ivljenja,kijihnovice(so)oblikujejo,nji hovboljeksplicitnopoliti~nividikinaprimerselekcija invrednotenjedogodkov,kipostanejotelevizijskenovice. Zatosopopularnenovicenepoliti~nealipadomnevnotri vializirajovisokopolitikoletoliko,kolikor,takokot»in formativni«pristophkomunikaciji,komunikacijorazume mokotprenossporo~il,politikopavo`jemsmislukotpro cesodlo~anjaznotrajvladnepolitikedr`ave.Politikatuni delvsakedru`benekonstrukcijepomena,komunikacijapa jeleprena{alecdrugjeoblikovanihidejin`eobstoje~ih odnosov.^epajezanasvsakbojzapomenpoliti~nibojin seodnosivzpostavljajoskozikomunikacijo,postanemeja medtem,kajjevdru`bipoliti~noinkajdru`beno,nejasna inspreminjajo~a. Zatonevidimrazloga,zakajbibilanovicaodru`in skemnasiljupoliti~nomanjrelevantnaodnoviceozame njaviministra.Zatelevizijskozgodboodru`inskemnasilju stojivednotudimetazgodbaomo~iinavtoritetivdru`ini, spolniingeneracijskidominacijiternasiljuitd.^esene strinjamove~spredpostavkoosuperiornostiobjektivira neinformacijeodr`avnivladnipolitiki,seemancipatori~ 13 Velikirazcep nenoviceodneemancipatori~nihrazlikujejozgoljpovred nostnihprepostavkah,napodlagikaterihsevvsakimini zgodbivnovicahinvnovicahvcelotivzpostavljakonsenz zgledalci.Takonsenzzadevavpra{anja,kajnovicepred postavljajoomeni?Kajmenijoomojihinteresihinvred notah?Zakajnajbimeponjihovemmnenjusocialnitipiv njihzanimali?Razlikujejosetorejgledenadiskurz,kirabi zaosnovo,napodlagikaterejezgodbapripovedovana.T a jesevedalahkozdravorazumskafolklora,{ovinizemalina cionalizem. Popularnenovicetorejnisopoliti~nezgoljzato,kerda jejoprednostnekaterimstali{~empreddrugimiinnekate rimpodro~jemrealnostipreddrugimi,ampaktudizato,ker nekaterekulturnekonstelacijevzpostavljajokotnaravne, drugepapostavljajozunajzdravorazumskegavrednostne gasistema.Ideologijavpopularnihnovicahzatonio~itna novicenamnela`ejoinnemanipulirajoznami,negovo rijoneresnic(ve~inomane),temve~kolonizirajona{zdra virazum. Novicesovednoboljpoetskiinvednomanjkog nitivnidiskurz.Znjimnesogla{amoinganezavra~amo, sajjevsenavzo~inpre`emajo~.Ideologijolahkotorejv kontekstuteanalizedefiniramokotzdravorazumskointer pretacijoosvetu,nepakotneresni~nostinformacije,ali kotskritisugestivenpomenvretorikinovice,nepakot deklarativnoizjavo. Sicerpamejepredvsemzanimalo,kakonovavloga glavnegapripovedovalcavsehminizgodbkotposebnena cionalneosebnosti,vplivanapoliti~niu~inektegadom nevnoapoliti~nega`urnalizma.Podlagazaodgovore,po nujenenanaslednjihstraneh,jenekajtedenskosistema ti~nospremljanjetelevizijskihnovicnaslovenskinacio nalnitelevizijiinnovicnakomercialni POPTV .Pritem menizanimalo,kolikojeslikasvetavnovicahpopa~ena inalisozgodbevnovicahposnetekdogodkov.Osrednje vpra{anjeje,skak{nimiikonografskimiinkomunikativni misredstvinovicerazgla{ajo,dasoresni~ne,dasokredi bilniposneteksveta.Vsadrugavpra{anjasoiztegavpra{a njazgoljizvedena:Kak{najedru`ba,kijonovi~arskezgod betekstualnokonstruirajo?Kakoseustvarjapomenvnovi cah?Kakojetapomenfiksiranin,kon~no,naturaliziran? Kersimbolnaorganizacijanekegapodro~janilogi~ni rezultatnjegoveekonomskeorganizacije,nemoremogo voritiodvehvrstahnovic(npr.racionalnorealisti~nena slovenskinacionalnitelevizijiintabloidnena POPTV ). Novicenanacionalnitelevizijisovsvoji`anrskiikonogra 14 Velikirazcep fijiinprofesionalniideologijileob~asnodruga~neinpo~ nejovsezgorajna{teto,samovmanj{imeri,manjorganizi ranoinpogostovizualnoinverbalnomanjve{~esimulira joavtenti~nost.Vsetopo~nejoznejasnoinspreminjajo~o sepredstavootem,kak{nashemanovicnajbijimrabilaza avtoriteto,pokateribisemoralazgledovati. 15 Politikateletabloidov 1. TIRANIJAKRAMLJANJAINZDRAVEGA RAZUMA Vteletabloidihstazdravrazuminljudskiglaspomem bnej{aodekpertize,vizualnadramatizacijajeva`nej{aod informiranja,spretnostkramljanjainzgodbaalimonta`a va`nej{aodargumenta.Natakna~inpostajajonovice,pri nas{evza~etkudevetdesetihletformalnostrogolo~ene od»razvedrilnega«delaprograma,delpopularnekulture, samivoditeljinovicpanacionalnisuperosebkiinpomem bnatemadrugihmedijev .Razlikomed»informativnimpro gramom«in»razvedrilom«(najboljsplo{notorejmedfak ti~nimi`anriinfikcijskimi`anri)inpredpostavkoosupe riornostiobjektiviraneinformacijejevednote`jezagovar jatiinvzdr`evati. Vprimerjavistradicionalnimformatomtelevizijskih novicsevtelevizijskihtabloidihnespreminjavprvivrsti selekcijanovic,temve~predvsemcelotna komunikativna dinamika.Novicekot`anrskame{anicakramljanja,infor miranja,komentiranja,melodrameinvizualnegaspekta klasicer{evednoprina{ajoinformacije,todaljudjejihgle dajokotpopularne`anre.Posku{alibomopokazati,daje informiranjedrugotnegapomenazanjihovegledalce.Glav nanaloganovicje moralnasodbaosvetu .T elevizijskenovi cetransformirajolo~enedogodkevsmiselnepripovediin konstruirajotelevizijskitekstkotnarativiziranozgodbo.Prej predvsemracionalisti~nidiskurznovic~edaljepogosteje vklju~ujemoralizatorskielementcelavrstadogodkovse narativizirakotmoralnedileme .Vmoralnihdramah»meh kihnovic«natelevizijisokolektivniininstitucionalnife nomeniekstrapoliraninaosebeinosebneizku{nje.Vnjih setakokotvklasi~nihmelodramskihtekstihpopularne kultureodvijajasnopolariziranaosnovnadramamed do briminzlom. Odobjektivnegana~inakonstrukcijenovic sotabloidipre{liksubjektivnemuna~inukonstrukcijeno vic:tabloidnenovicezgodbeponujajoslikosveta,kijeusi dranznotrajhorizontovizkustvenegauniverzumavsakda njega`ivljenja.Institucijesopersonaliziraneinzgodbepo vedanesstali{~a`rtev,akterjev.Nadelusotakoj{nost,ob ~utekbli`ineinzmanj{evanjeobjektiviraneodmaknjeno sti,takozna~ilnezaklasi~nenovice. Zasodobneteletabloidesozna~ilnivelikpoudarekna vizualniestetizacijinovic (odsofisticiranegrafikedostiliza cijevoditelja),naretori~nisimulacijidramatskegakonf liktavpripovedovanjuinnapove~anemtempuprezenta 16 Politikateletabloidov cije,oddaljevanjeodracionalnegarealizmainpredvsem personalizacijavoditelja.Topapomeni,daje voditeljbralec karakteriziranv televizijsko osebnost. Subjektivizacijanovic predvsem verbalnainvizualnakonstrukcijadogodkovvzgod be,»zadovoljnokramljanje«inkonstrukcijalokalnegazvezd ni{tvatelevizijskihvoditeljev jenajve~jaspremembatelevi zijskihnoviczadnjegadesetletja.Subjektivizacijatega`ur nalizmaobenemilustriratrend,kijevidentudivdrugih `anrih:pomiktelevizijeodporo~anjaozunanjirealnostik samoreferiranju(samonana{anju)ino~itnej{emukonstrui ranjurealnosti,takoj{nostiinavtenti~nostivnovicah. Procespreoblikovanja`urnalisti~negajavnegadiskur zav»kramljajo~javnidiskurz«nekjenakri`i{~umedogla {evanjem,informiranjeminzabavosevedanosissebojnove indruga~neoblike»apoliti~nega«politi~negajezika.Ker politikenemoremoobravnavatilo~enoodpopularnekul ture,spremembaformatanepomenileformalnihaliestet skihsprememb,ampakpomenispremembo,kiimaosred njovlogovkonstitucijipomenanovic.Spreminjasetorej politikareprezentacijevnovicah .Zvezomedpolitikoinpo pularnokulturojemogo~evidetivna~inu,kakoseestet skoprelivaveti~no,vmoralnisodbi,kijeobenemestet skasodba.Kritika diskurza»zadovoljnegakramljanja«, ana liza estetskeikonografijetelevizijskegaprostora (scene,garde robe,grafike)in melodramskegaozgodbenja nepomenita,da kli~emokvrnitvinazajkobjektivisti~nikoncepcijinovic, knevtralnifiguribralcaposredovalcanovicin hardnews `urnalizmu.Dale~odtega,dabibil`urnalisti~niobjektivi zemneideolo{ki,nekonstruiraniintransparentniodsevsve tatamzunaj.Nasprotno.T odana~in,nakateregasesstro gokodiranimiverbalnimiinvizualnimikodivzpostavljajo avtoriteta,realizeminavtenti~nostvnovicah,sepritradi cionalnihnovicahrazlikujeodtabloidnih. Glavnarazlika meddokumentarnorealisti~nimiobjektiviraniminovicami innovicamizabavojevuporabljenihvizualnihinverbalnih kodihinkonvencijah,kinasprepri~ujejo,dasonoviceog ledalosvetainkratkomalozbirpomembnihdnevnihdo godkov,kinamjihobjektivnoinnepristranskoprina{ajo zaupanjavredniinkredibilninacionalni»supersubjekti«. Ali,re~enodruga~e:ideolo{kegau~inkatelevizijskih tabloidovnegreiskatipredvsemvdruga~nivsebininovic indruga~niselekcijidogodkov,temve~vretorikiiniko nografijitelevizijskegaprostora:premi{ljenibarvivodite ljevegasuknji~a,kimorakonotiratinevtralnoprofesional nost,osuplidramatizacijinjegovegaglasu,kramljanjuin 17 Tiranijakramljanjainzdravegarazuma izmenjavipogledovvoditeljskegaparamedsaboinzza mi{ljenimigledalci,ikonografijiuvodnesekvence....inv pomenih,kijihtasredstvakonotirajo.Sevedajeselekcija prvinivointerpretacijevnovicah.Kosselekcijodolo~ena podro~jarealnostiizklju~ujemoizobravnavealipajihhie rarhiziramokotmanjpomembna,intepretiramosvet.T oda televizijskenoviceteletabloidisevglavnemdr`ijotradi cionalnekategorizacijesvetainuveljavljenihnovi~arskih vrednot,kisobodisiimplicitnovzavestinovinarjevalipa soformaliziraneinlegitimiranekotnujnasestavinaprofe sionalnega`urnalizma. Vtemspisuotistemdelutelevizije,kinajbibilnajb li`jerealnosti,pravzapravpamorazvsemijezikovnimiin vizualnimisredstvizgoljkonstruirativtistransparentnega odsevarealnosti,bomoposku{alirazkritiprincipe,poka terihta`anrreprezentira,interpretirainnadzorujereal nost.Analizabotemeljilananaslednjihpredpostavkah: 1. Novicemorajoustvarjativtisverodostojnostiinodgovor neavtoritete.T opo~nejoscelovrstosredstevodkatego riziranjanovicvkategorije»doma~apolitika«,»zunanja politika«,»gospodarstvo«,»kultura«itd.dovizualneobli kenaslovnesekvencenovic,scenografijeinnenazadnjez osebnostjovoditeljevnovic. Osrednjesredstvoustvarjanja kredibilnostiinavtoritetevtabloidnihnovicahjepreobli kovanjeskromnihbralcevnovicvtelevizijskeosebnosti,ki stojijozablagovnoznamkotelevizijeinzagotavljajo»resni~ nost«poro~ilainavtoritativnostinterpretacije.T ojedanes glavnosredstvoustvarjanjaverodostojnostiinzaupanjater odraz»subjektivizacije«novicvzadnjemdesetletju. 2. Vtis,dasonovicetransparentenintakoj{enodsevrealno sti,morajonoviceustvarjatiinimitiratitakozbesedilom kotzvizualizacijo.Zinterakcijobesedila,studijskimkram ljanjemmedvoditeljiinvoditeljevzzami{ljenimigledal ci,posnetkis»krajadogodka«,grafi~novizualizacijodo godkaingrafi~nimubesedovanjemnoviceu~inkujejokot dasoneposredovan,takoj{en,transparenteninobjektivi ranpoglednarealnost. 3. Skrivnostuspehanovicjevzabavnosti,opravljanjuinme lodramskemmoralnemovrednotenjusveta,kigaponuja bistvenielementnoviczgodba.Novicesonajboljpre pri~ljive,~epredstavljajodogodke,kiseujemajozna{imi `eobstoje~imimodelirealnosti,obenempanisopopolno mapredvidljive. Starestvarivsakdanposlu{amonanovo.Narativizaci javna{amoralnodimenzijovporo~anjeorealnosti,proi 18 Tiranijakramljanjainzdravegarazuma zvajanapetostznotraj~asovnesekvence.Delu`itkajene skon~nopreigravanjevsakdanjihmoralnihdilem,postav ljanjevpra{anjinpredlaganjeodgovorovnanje.Novice {irijozadevezasebnemoralevjavno`ivljenje.Ni~druga~e oddrugihmelodramatskih`anrov. Oblikovanjanovickotzgodbomoralnihdilemahv dru`bijemehanikakombiniranja`epripravljenihin`eupo rabljenihkosovinnepretrgano ume{~anjeljudiindogodkov vzgodbeodvodimenzionalnihkonfliktihterinterpretacijainmo ralizacijanjihovegaobna{anja.Politi~nakorupcija,napri mer,jetakovednodobramoralnazgodba.T akokotnovica onedovoljeniporabiprora~unskegadenarjavstranki,ki jesvojopoliti~noidentitetoinrazlikogradilanaliku»po {tene«strankeinsvojepo{tenepolitike.Kakodobrazgod ba!Dobropoznanmodel,torej`eizgotovljenkosjezgodba opokvarjenostpolitikenasploh,malorazliko,elementne predvidljivostiinnovokombinacijopavzpostavljanepri ~akovananepo{tenost»po{tene«stranke.Kerzgodboved noproizvajajozahtevediskurza,jetakoreko~`enapisana, sajjebiladelzdravorazumskeideologije,predenjojeupo vedalnovinar.Novasituacijajeprilagojenastarimdefini cijam:ljudjeindogodkisoume{~enivobstoje~ekategori je.Stemponujanarativnidiskurzformulai~norazumeva njedelovanjasvetainmoralizacijorealnosti. Novicepanenarativizirajoleposameznihdogodkov, kijihume{~ajovznanekategorije,nakateredelijosvet, zanjejevessvetenasamazgodba.Zdialogommedvodite ljemaoz.spovezovanjemdvehvresnicipopolnomalo~e nihnovicvzdr`ujejoiluzijonarativnepovezanostimedraz li~nimipodro~jirealnosti. »Zdravnikitorejnisozadovoljni,nezadovoljnipasotudiribi~i.V~e rajsoizolskiribi~i....«( TVSLO ) »VAmerikise{tevilozlo~inskihdejanjvseboljpove~uje.V~erajso na{limrtvega...«.( POPTV ) »[tajercivastorejvabijovLent.Mipavasvabimok...«( POPTV ) 19 Politikateletabloidov 2. MIDELAMOZAVAS 2.1.voditeljkotgarantresnice Transformacijadokumentarnorealisti~negapoliti~ne ga`urnalizmavsofisticiranoikonografskomanipulacijote levizijskegaprostorajepovezanazdruga~nim vzpostavlja njeminvzdr`evanjemvtisaavtoritete,vtisatransparentnereal nostiinkredibilnosti »razvedrilnihnovic«.Vglavnemsono vicedanesme{anica subjektivnegainobjektivnegana~inapre zentacije.Toveljatakozanovicena TVSLO kotna POP TV.Medtemkojetame{anica,kiselahkoboljnagibana subjektivnoaliobjektivnostran,nanacionalniteleviziji poljubnirezultatvoditeljevegaindividualnega`urnalisti~ negastilainpredstaveovoditeljskialibralnipraksivpre zentacijinovic,jeme{anicanakomercialni POPTVre zultatdovoljna~rtnegauredni{kegapremislekao`urnali sti~nipraksipripovedovalcanovic.Ali,bolje,tojeadap tacijashemeteletabloidnihnovic,kije`edesetletjeinsti tucionaliziranainrabisamasebikotavtoriteta,pokateri sejetrebazgledovati. Trendksubjektivizacijinovicjenajverjetnejenepo vraten,sajjerezultatsplo{negazatonainproblematizacije ideologijeobjektivnostitudivznanostiinfilozofijiinnele v`urnalizmu.Subjektivizacijaprezentacijejenajboljo~it noartikuliranavosrednjivlogivoditeljaosebnostinovic innjegovikomunikacijiznami{ljenimigledalci.Ustvarja njeosebnostioz. personalizacijabralcanovic jetorejtemelj konstrukcijerealnostivnovicah,kimorajozabavati.Oseb nostvoditeljajeviravtenti~nostiintistia,kizagotavlja kredibilnostnovic.V oditeljjena{mostdorealnosti.V odi teljicajegarancijaresnice.Zagotavlja»resni~nost«novic inustvarjavtisverodostojnostiinterpretacije.Voditeljje institucija,predstavniknovic,blagovnaznamkatelevizij skeinstitucije,nacionalnafigura,zastopnikinteresana vadnihljudi.Njegovasicerskromnakarizma,kjerjebolj poudarjenanjegovatipi~nostkotpaizrednost,jekonstrui ranatako,dazbujazaupanjeindajevtispo{tenega~love ka.Todavistisapisovoditeljina~rtnokonstruiranikot vsevedni,nepristranskiinsuperprofesionalni(posebnoizra zitona POPTV ). Kajtiza(navidezno)privla~nokrhkostjoseskrivajomo~,odlo~nostin sposobnost....Darjistaprofesionalki,kiopravljatasvojedelozljubez nijointako,kotnajboljeznata.«(Darja&DarjaVra`ji`enski, Jana ) 20 Politikateletabloidov Vklasi~nihnovicahjevoditeljtakoreko~breztelesa, duh,kivzanesenem,boljalimanjslovesnemtonuposre dujenovico.Danessosevoditelji,tenekdajrelativno skromnefigure,kiso brale novice,spremenilivznaneoseb nosti,lokalnezvezdnike,kipredstavljajosredi{~ediskurza vnovicah.Nisoleljudjestroji,kinoviceposredujejo,tem ve~so osebnosti, kisoodgovornezaizjavljanje,kispra{uje joinraziskujejozanasinsozanasgledalcepripravljeni zastavitisvojedobroime.Dajatimorajovtis,daresnico govorijospopolnonotranjoprepri~anostjo,dasogloboko zavzetizazadeve,okaterihporo~ajo.T i supersubjekti sestav ljajopanteonposameznikov,kissvojoosebnoavtoritetojam ~ijozaresni~nostnovicingovorijovsvojemimenu(vsaj takosezdi).Samiposebisopostalimedijskatemadrugih medijev,takokotzgodbeoosebnostih,okaterihgovorijo. 2.2.posrednik Voditeljimamitskovlogo posrednikadogodkov ,kisez namipogovarja,obenempavzpostavljapovezavomedtv organizacijo,njenimireporterjinaterenuinosebnostmi,o katerihgovorivnovicah.Voditeljnovicvsvojimiti~ni vlogizastopnikagledalcevinposrednikavoditeljnovic spra{ujezanas,bodisiintervjuvancavstudiu,igravlogo posrednikamedgledalceminreporterjemnaterenualipa namzgoljinterpretirareporterjevprispevek. Andreja,doberve~er. Doberve~er,Darja. KajsenamnocojobetavKri`ankah? No,.... No,kolikoprireditevpasebozvrstilovokvirucelotnegafestivala? Vokviru... Andreja,hvalazateinformacije. T.i. stakeoutkoreporter,ponavadinakoncuporo~ila stojipredlokacijoskatereporo~a(npr.parlament)alipa predlokacijo,kirabizametonimi~ninadomestekzadoga janje,okateremporo~a(stojipredMinistrstvomzadelo, koporo~aopokojninskireformi,alipapredpoljubnoos novno{olo,koporo~aokonfliktihgledekurikularnepre noveosnovnega{olstva)ustvarjavtis,daporo~evalecne govorigledalcuneposredno,temve~voditeljunovicpred stavnikuinstitucije 21 Midelamozavas JanezKova~za 24ur izGornjeRadgone, IzKosovskeMitroviceza 24ur ValentinAreh, kitoneposredovanorealnostposredujenaprejgledalcu. T akomunkacija{eokrepivtisobjektivnostinovic,sajpotr divlogoporo~evalcakotreporterjadetektiva,stalnonapoti posvetunalovuzanovicami,voditeljapakotposrednika mednefiltriranorealnostjoinna{imdoma~imsvetom. Dogodek,okateremreporterporo~avoditeljuposred nikuintanaprejgledalcem,jevtemprimerupraviloma zgoljsimboliziran,dabinovicelahkosimuliralerealnost: {olskastavbastojizakurikularnoprenovo,igrajo~iseotro cinaigri{~ustojijozakonfliktevNacionalnemkurikular nemsvetu,kme~kahi{astojizadru`inskispor,kisejekon ~alzumorom,zme~kaniavtomobiliobrobucestestojijoza nesre~o,kisejezgodilaureprej,predenjereporterlahko pri{elnakrajdogajanja.Vizualnaevidencasemoraujema tizzgodbo,nezdogodkom. Va`nej{ajekomunikacijakot informacijainpomembnavizualizacijazgodbe,nevizualizacija dogodkarealnosti. Alipanititone:`evizualizacijasama posebilahkonatelevizijah,manjve{~ihkonstrukcijereal nostirabizaavtentizacijozgodbe:obporo~iluosocialni politikivSlovenijismonaekranuslovenskenacionalke predmesecilahkogledaliljubljanskeme{~ane(posnete zgoljdokolen),kakovde`juhodijo~ezT romostovje.Juli jaletossose`eboljzavedalipotrebeposimulacijiavten ti~nostiinnekolikopretiravali.Kosopriitalijanskimeji zajelibanglade{kebegunce,sopolicajitozajetjepredtele vizijskamikameramizaigrali:kosopri{linovinarji,sobe gunceo~itnoposadilivtravoinzaigraliprizorprofesional negazajetja:pripeljaljepolicijskikombi,iznjegajesko~i lonekajpolicajevinedenodnjihjeiz~rpanebegunce»stro go«pozval,najdvignejoroke.Osrednjiplotzgodbeo~itno nisobilibegunci,ampaksposobnostna{epolicije,davzpo stavired. Voditeljosebnostjetorej institucionalniglas, reporter paprisvojenializunanjiglas (tadvakonceptauporabljaJ. Hartley, 1982).Voditeljjezastopnikinstitucijeinnjenabla govnaznamka.Koupovedujenovice,uporabljazunanjegla sove(poro~evalce,intervjuvancestrokovnjake,intervjuvan celjudizuliceitd.),sijihprisvaja,dabiskombinacijoinsti tucionalnegadiskurzainzunanjihdiskurzov konstruiralvtis resni~nosti,verodostojnosti,avtenti~nostiinobjektivnosti novic.T iprisvojenizunanjiglasovidelujejokotcitati,kijih lahkoizbiramoinsijihpoljubnoprisvajamo,dabijihvklju 22 Politikateletabloidov ~ilivsvojtekstintakolegitimiralisvojodiskurzivnovizijoz navideznoavtenti~noempiri~noevidenco. Uporaba»glasuzulice«kotzunanjegaglasu(t.i.interv jujivoxpop)jenajboljideolo{kauporabazunanjegaglasu kotcitata,kerjenajboljnaklju~na,arbitrarnaindajenovi narjunaj{ir{iprostorzamanipulacijo(innajboljpodpiranje govolenobo,seveda).Problemprekodirakottrivialen,po sebnote`odajeljudskemu»zdravemurazumu«,~etudije vox poprasisti~en,{ovinisti~enalipapopolnomaneveden. Kadarvoditeljposrednikintervjuvagostavstudiuali posatelitskizvezi,postavljaintervjuvancuvpra{anja,vka terihnajbiodsevaleskrbiob~instva(tiste,zakaterepred postavlja,dajihtiimajo,seveda).Spra{ujetisto,karbi gostealizunanjeglasovelahkovpra{alvsakinformiran gledalec.Voditeljjezvezameddoma~imsvetomgledalca injavnimisvetovi,kijihpredstavljajodogodkivnovicah inosebnosti,kivnjihnastopajo.Tazvezajeboljo~itno vzpostavljenana POPTV s»te`kimivpra{anji«.T e`ka,neu godnavpra{anja,kijihvoditeljinstitucijapostavljainterv juvancu,{eboljpoudarjajovoditeljevoposredni{kovlogo alicelovlogo»novinarjapsa~uvaja«,ujetegamednasgle dalcevna{izasebnisferiintistedrugenajavnihfunkci jah,kijihtakonadzorujenamestonas.Dodejstevseje trebadokopatizaradiob~instva.Strategijaspra{evanjav imenunavadnihljudiomogo~agledalcemla`joidentifika cijozvoditeljem,sajtapostavljavpra{anja,kibijih»mi« zastavilijavnimosebam,~ebitolelahkostorili: No,kajpa... Kajpazaupanjev... Nakoncu~istonakratko{etole:.... Je`ivljenjebolj{e,slab{e,enako? Hvalalepa. Posredni{kavlogavklju~ujegledalcakoinjopriklju~i voditeljevemupogledunastvar,razjasninarativnonape tostinvzpostaviterenzaposredni{kovlogovoditelja.Bolj `elibitivoditeljkodirankotnevtralen,manjjepotrebno, daimamnenje.Posledicasamoizbraneganevtralnegapo lo`ajajeodsotnostproblematizacijeininterpretacijezade vetertakoredukcijanovinarjevegapolo`ajanaposredo valcatujediskurzivnevizije.Novinarjevaedinavlogaje »nevtralno«posredovanjetujihizjav. Celotnaikonografijaslovenskenacionalnetelevizije konotiraboljnevtralnostinnepristranostkotpaprofesio 23 Midelamozavas nalnostinavtenti~nost(kot POPTV ).^imvi{jijehierar hi~nistatusintervjuvanca,temboljseizpra{evalci(novi narji,reporterji)postavljajovpolo`ajnevtralnegaposred nikaizjavintervjujancainneposrednikameddoma~im svetomgledalcevinzunanjimsvetom,takokotna POP TV.Novinarjisotakoreduciranina posrednikediskurzivnih vizijglavnihpoliti~nihakterjev. Znotrajnovinarstvaobstajave~percepcijo»idealni novinarskipraksi«.Takonieneidealneoblikenovinars tva,ampakvelikoalternativnihoblik:novinarstvokotob jektivnapraksa,preiskovalnonovinarstvo,literarnonovi narstvo,»humaninterest«prijem.Upo{tevanjeprete`no enealidrugeidealneoblikejeodvisnoodinstitucionalne koncepcijenovinarskeprakseinodpredstave,kak{nonor mativnovlogonajizpolnjujemedijskainstitucija. Vnobe niidealnioblikininovinarzreducirannazgoljtehni~nosreds tvoposredovanjadiskurzivnevizijenekogadrugega. Tudiob jektivnostkotnovinarskiidealnamre~nepomeniodstot nostiproblematizacijeininterpretacije. Idealobjektivnostijenaslovenskitelevizijipogostona pa~norazumljenkotgoloposredni{tvotujihizjav.Tipi~na situacijatakepraksejeintervjusprominetnimpolitikom. Novinarkamupostavljaizklju~no ob~a,vjavnosti`eve~ kratponovljenadeskriptivnainneproblemskavpra{anja .Prob lemskavpra{anjanajbinamre~temeljilanazbranihpo datkih,kibinovinarkiomogo~ililegitimiratinjenoprob lematizacijozadeve,dogodka.Celo~esepolitikspretno izognepostavljenemuvpra{anju,ganovinarkaneopozori innevodinazajnaizvirnovpra{anje.Njegovimpodatkom (kimusevedarabijozaavtentizacijolastnihizjav)novi narkanezoperstavisvojihpodatkov,kibirabilizaavten tizacijonjenihvpra{anj,njeneproblematizacijeindvoma odominantniinterpretaciji.Ispra{evaleckaneprekinja dolgihizjavprominentnegagosta,kipraviloma~asovnoin tematskopresegajozastavljenovpra{anje.Politikutorejni trebabitifakti~eninrealisti~en,ampaklahkouveljavisvojo poglavitnomotivacijo:uveljavitevsvojeintepretacijeza deve,svojediskurzivnevizijepoliti~nesituacijeoz.dogod kainsvojedefinicijeproblema.T ojemogo~elezaradiod sotnostinovinarjevekinelastneinterpretacijezadeve,ki bitemelilanazbranihpodatkihinpreiskovanju.[eleta vnaprej{njaza~asnainterpretacijabinovinarjukinamre~ omogo~ila,dabispodbijalinterpretacijointervjuvanca. Redukcijalastnepraksenaposredni{kovlogoodvezuje novinarjaodgovornostizaposledicelastnenovinarskedejav 24 Politikateletabloidov nosti.Obenemgapostavljavodvisnostoduradnihvirov informacij. Najvplivnej{einterpretacijevjavnostitakopo stanejointerpretacijenajboljinstitucionalnoorganiziranihvi rov(bodisikorporacijbodisipoliti~nihstrank). Stemsenovi narjiodrekajovsakr{nijavnivlogiinsepostavijovvlogo »talkingheads«.Takosejimposameznihzadevnitreba lotevatisskrbnimnovinarskimpreiskovanjem,nakaterem bitemeljilainterpretacijadogodkaalizadeveinnapodlagi kateregabivirupostavljalivpra{anjavimenugledalcev. Nekaterinovinarjitakozuredni{koprivolitvijoalicelo vzpodbujanjemprevzamejovlogonekompetentnega,neav tonomnegain»neosebnega«posrednika.Posledicatake vlogenovinarjaje,dastaselekcijaobravnavanihtemin njihovainterpretacija(angl.» agendabuilding «)prepu{~e nizunanjimvirom,nepaneodvisnimmedijem.Pritaki redukcijinovinarskevlogelahkoskupinepritiska,stranke inkorporacije(innjihove`evisokosprofesionaliziraneslu` bezastikezjavnostmi)definirajo, kajbopercipiranov javnidebatikotpomembno,kajbozamol~ano,kak{nebodo dominantneinterpretacijedogodkov,kibodokro`ilevjav nosti,inkak{neinterpretacijebodoodsotneoz.interpreti ranekotnelegitimne. 2.3.persona Podrugistranivizualnikodiomogo~ajopercepcijovo diteljanovickotosebnosti.Celavrstavizualnihkodovvo diteljapersonalizira. Vizualnapodobajenajpomembnej{e sredstvo,kiustvarjavtiskompetencetelevizijskihosebno stiinvtisverodostojnosti,faktualnosti,objektivnostiizjav inposredni{kevlogenateleviziji.Mizanscenakomunika cijevnovicah,skupajzcelotnovizualizacijodogodkagle dalcukomunicirapomen,predenjesplohspregovorjena enasamabeseda.Lemanj{inaob~instva( 8%)jepozorna navsebinonovic, 42%navidezgovorcain 50%nana~in govora(glejnpr.podatkevS.Ewen, 1988). Zapomen,torejtudizadekodiranjenovicesstranigle dalcastapomembnej{astrukturiranjeinestetizacijanovi cekotpasamavsebina:vizualnainjezikovnaretorika,po menskarekonstrukcijadogodkovvzgodbe,dramatizacija glasu,statusvoditeljanaratorja,estetizacijatelevizijskega prostora.Oblikaprezentacijenovicjevtesnizvezizna~i nom,kakonovi~arskidiskurzvzpostavljasvojokredibil nost,avtenti~nost,kakodokazujesvojodomnevnonepo srednozvezozrealnostjo,avtoritativnostinverodostojnost. 25 Midelamozavas Na~inkomunikacijeinpodobatervtisgovorcasobistveni zapercepcijogledalcevoverodostojnostiinavtoritetivo ditelja.Podobanovictorejvplivanarazumevanjesporo~i laali,povedanodruga~e,sam poglednanovicevvelikimeri dolo~anjihovopopularnost . Tehnikapersonalizacijevoditelja(karakterizacijabral canovicvtelevizijskoosebnost)inobenemtehnika,ki dogajanjenaekranunarediboljavtenti~no,bli`jerealno stiinjo POPTV vobiliciuporablja,je delitevtelevizijskega prostoranadvadela :v»prostor 1.reda«zvoditeljeminv prostor» 2.reda«(H.Zettl, 1989),kjerjereporter,kiko municirazvoditeljemvprostoru 1.redaProstor 2.redaje torejlahkostati~naaligibljivaslikagrafikanaddesnoali levoramovoditelja,lahkopareporter,kiv`ivoporo~as terenainsepogovarjazvoditeljemposrednikommednjim ingledalci.Zdelitvijotelevizijskegaekrananadvadela– naprostor,kjerjevoditeljinnaprostor,kjerjereporterali grafika,postaneprostor 1.redazvoditeljemboljrealisti ~en.^imjeprostorzvoditeljempoudarjenzobstojempro stora 2.reda,topovzro~iraz{iritevscenezvoditeljemvna{ aktualni`ivljenjskiprostor.Prostordrugegareda(slikaLi tostrojavokviru,naprimer)jepercipirankotizjavaoreal nosti,prostor 1.redazvoditeljempakotrealnostsama. Voditeljsehumanizira,percipiramogakotosebo,posred nikamednamiinzunanjimsvetom.Personifikacijaalihu manizacijavoditeljaje{eu~inkovitej{a,~evoditeljinten zivnokomunicirazinteervjuvancemalireporterjemnate renu,kiselahkonahajatavprostoru 2.reda. Tamjetudina{aekipa...[pela,kajsedogaja?... Pasebodozabaveudele`ilitudipolitiki?... [pelahvalainsevedavelikozabave. Takoneposredujelemednamiinsvetom,ampakse, podobnokotob»te`kihvpra{anjih«,postavivpolo`ajgle dalca.Komunikacijavoditeljanoviczreporterjemvzpo stavivoditeljakotposrednikamednami,gledalci,in repo terjemdetektivom zunaj.Obenemvsetroje vizualnamani pulacijanovic,kivzpostavljavoditeljevstatus, metatekstual naidentitetavoditelja kotnacionalneosebnosti,kiimasvo jesekundarno`ivljenjevdrugihmedijih,in kramljajo~ako munikacijavoditeljazgledalciprispevak personifikacijivo ditelja.Ve~jajefrekvencakomunikacijemedvoditeljemin tistimivprostoru 2.reda(reporterji,intervjuvanci),boljpo gostoseuporabljafragmentacijaprostoravnovicahinvi 26 Politikateletabloidov zualnafragmentacijanasplo,boljbovizualnapodobanovic prispevalakresni~nostivoditelja,njegoviposredni{kivlogi, popularnostiinceloavtoritetivoditelja/oddaje/institucije. 2.4.superprofesionalec,superprofesionalka Toda~ejenaenistranivoditeljpo{tenjak,dober~lo vek,ki»delazanas«inpes~uvaj,pamorapodrugistrani dajativtispopolneprofesionalnosti,avtoritativnostiinnev tralnosti.Vpopularnihnovicahvednoobstajakonfliktmed voditeljskozavzetostjo,vpletenostjo,tipi~nostjonaenistra niinpotrebo,davoditeljobenemkonotira avtoritativnost inobjektiviranonevtralnostprofesionalnegasupervoditelja in avtoritarnostinnevtralnostinstitucije,kijozastopa.T ako je{eboljkotprejpoudarjenformalniobla~ilnikodvodite ljaalistudijskascenografijakomandnicenter,sajmorabiti voditeljkljubtemuvizualnokodirankotprofesionalen,re seninavtoritativen. Takobledasivobeigebarvascenevozadjunovicna slovenskinacionalkikonotiranevtralnost,naturalisti~na scenaPOPTVboljkonotira profesionalnost,takoj{nostin aktualnost,sajpravzapravlahkovsaktrentureknekdood novinarjev,kisehekti~nogibljejomedmonitorjivozadju alisodelovnosklonjeninadra~unalni{keekrane,prinese nascenonajboljsve`onovico.Mizapanasplohznotrajve ljavnihkulturnihkodovgovorio{olskemozra~juinavto riteti.Dosedajjemorda`epostaloo~itno,kakostrogain fiksnajeikonografijanovicinkakocelogarderobavodite ljevprispevakvtisuprofesionalnostiinavtoritetevodite ljevinstatusuinstitucije,kijozastopajo. Zatojetolikobolj nenavadno,dajeopravavoditeljevnaslovenskinacionalni televizijipoljubnoodvisnaodnjihovegabolj{egaalislab{e gaokusainskrbnostiinneodpredstaveustvarjalcevokor porativniidentitetiinvlogivoditeljanovicvcelotniikono grafijioddaje.Voditeljvrumenemsuknji~ualivoditeljicav ceneni,slaboseprilegajo~isintenti~nibluzite`kokonotira taprofesionalnost,avtoriteto,u~inkovitostinuspe{nost. Voditeljnajnebikazalemocijalivpletenostivzgod bo,kijopripoveduje,innajbikonotiralnevtralnostin objektivizem.Njegovprete`nonevtralnijezikozna~ujenje gaintvinstitucijo,kijozastopa,zanepristranska.Nas protjemedzavzetim,kramljajo~imvoditeljemkotna{im ~lovekom,kimugrezaupati,sajraziskujeinspra{ujevna {edobroinzanas,innadrugistraninevtralnimsuperpro fesionalcem,jejedro»ideolo{kegau~inka«noviczabave. 27 Midelamozavas Obadiskurza kramljajo~iin nevtralnidokumentarnoreali sti~ni soobstojatainsemedsebojnoizmenjujeta.Kramlja jo~idiskurz,so~utje,odnoss~love{kimobrazomindrama tizacijasestalnome{ajozneosebnimlingvisti~nimkodom, vsevednoprofesionalnostjoinvizualizacijo,kikonotirata koj{nost,realisti~nost,tehnolo{kosofisticiranostnovic:hi tritempobranjanovic,vednohitrej{itempointervjuva njagostovvstudiu,profesionalnagarderobaiz»svetadela«, scenografijakomandnicenter,hierarhi~niodnosmedvo diteljeminvsemidrugimiglasovivnovicah(reporterjem, intervjuvanci...).Tadvojnostjeo~itnatudivu~beni{kih navodilih,kigovorijoovlogiinosebnostivoditeljanovic inna{tevajolastnosti,kinajbijihimelvoditeljnovic: av toritativnost,kredibilnost,popolnoprofesionalnostitd.naeni strani,nadrugistranipatudi ~love{kotoplino,prijeten,izra zitglasterprijetnoinspecifi~nozunanjost .(glejT .Perovi~,[. [ipek, 1998:96,97). 2.5.vkrempljihslave Dabipokazalinakonstruiranostnovicindemitologi ziralinovicekot»ogledalorealnosti«,morabitianalizaiko nografijenovicintertekstualna.Kejenamre~ustvarjanje osebnostitemeljzakonstrukcijorealnosti(innadzorova nja)vnovicah,sipoglejmo,aliseoblikovanje osebnostiiz bralcanovicdogajatudizunajtelevizijeinmoramotorej televizijobrativkontekstunacionalnepopularnekulture nasploh.Vseneverbalnekodenamre~(obla~ilne,mimi~ ne,dramatizacijaglasu,jezikovnekode,grafi~nekode,sce nografskekode)gledalciprepoznajoizzunajtelevizijskega `ivljenjatelevizijskikodisizgoljsposojajosimbolikoiz dru`benega`ivljenja,dabito`ivljenjenanovointerpreti rali.Zatojevoditeljvednolahko»preve~inteligenten«, »premaloprivla~enna«alipa»prestara«,»premlada«ali »prelepa«inizgubidelonezaradipomankanjakompe tence,ampak,denimo,zaradimladosti,kinajbikonotira lanezrelostinpomankanjeavtoritete.Alipanarobe:bra lecnovicbreznovinarskekompetenceopravljadelovodi telja,kerdajevtis,dazdru`ujevsebiravnoprav{njeproti slovnoravnote`jemedprofesionalnokondicijonekogav prvipolovicisvojeprofesionalnekariere,patriarhalnoav toritetoindostopnostjonekoga,kije`evsrednjihletih. Videzavtoritativnostiinkredibilnostijenamre~pravtako pomembenkotavtoritativnosporo~anje.Videzkompeten ceintelegeni~noststapomembnej{aodkompetence. 28 Politikateletabloidov Odvisnostodsposojanjaizdru`benesimbolikepostav ljanoviceobbokogla{evanju.Zogla{evanjemsenamre~ pomeniizkulturnegasvetastalnoprelivajovsvetpotro {nihdobrin.Kulturniredsevogla{evanjustalnopovezuje zredomstvari:ogla{evanjesisposojasimbolikoizdru`be nega`ivljenja(simboleljubezni,statusa,»dobrega`ivlje nja«,sre~nedru`ine...),dabisetasimbolikaskozioglas preneslanaogla{evaneprodukte.Voglasuzasadnijogurt, naprimer,jekulturnokonstruiranapodobaodgovornema terepovezanazogla{evanimproduktomvitamininizira nimjogurtomzaotroke.Zuporabovizualnihinverbalnih kodov,kivdru`bikonotirajoavtoriteto,zaupanjavredne ga~loveka,profesionalnostinkompetenco,novicetodru` benosimbolnoikonografijoprena{ajonasvojega~loveka –voditelja,instemnasvojproduktnovice.Doprenosa tesimbolikelahkopridezna~rtnimoblikovanjemblagov neznamkeinstitucijespromocijotelevizijskihosebnosti (POPTV zjumboplakati,razglednicamiinoglasi)alipas posrednopromocijotelevizijskihvoditeljevosebnostiv talkshowih,igricahinkvizihtvpostaj,dru`abnihkroni kahtabloidov,katerihglavnoposlanstvojeodkrivanjeza sebnega`ivljenjazajavnovlogotelevizijskihosebnosti. 1. Voditelji 24ur :sve`inaosvaja DarjaZgonc,Bo{tjanLajovic,Nata{aPirc,SandiSalki~ Nekajnajboljgroznegaje{tirimunikatompostaviti{estenakihvpra {anj...( Stop) 2. Vra`ji`enski Obestasvetlolasi,napogledne`niin~edni`enski.DarjaZgoncin DarjaGroznik,obenovinarki,obevoditeljicitelevizijskihdnevnikov inobevra`ji`enski....Radistalepooble~eni,vendarnobenane marabrskanjapotrgovinahinposku{anja»cunj«.Zanimivopaje,da zave~erneprilo`nostiobenajrajeoble~etaekstravagantnominikri lo.( Jana) 3. Pravijo,dajehladnainvzvi{ena.Njenozasebno`ivljenjejeprecej{ njaneznanka. Televizijskivoditeljikro`ijomedmodnimitekmova nji,otvoritvamiinzabavami( T ekmovanjezaSlovenkoleta, Nason~nistraniAlp,ModnaJanaizbiranajboljeoble~enega Slovenca,Modnemislinajboljeoble~enihSlovencevinSlo venk...)inseme{ajozzvezdamiizdrugihpodro~ijlokalne popularnokulturneestrade.Vsetabloidnezgodbeooseb 29 Midelamozavas nostihsepravzapravanajboljsplo{noukvarjajolezenim vpra{anjem:alimorebitiobstajaosebnost,kijelo~enaod javnetelevizijskevlogevoditelja/voditeljice.T advana~i napromocije(na~rtnoogla{evanjeinboljalimanjnena ~rtnapromocijavpopularnihmedijih)stanelo~ljivain komplementarna.Dana{njivoditeljicazabavnihnovic morabitistalnonavzo~tudizunajsvojegamedija.Topo meni,davoditeljicapolegpojavljanjavsvojemmediju televizijskihnovicahkro`ipocelivrstidrugihmedijev, datorejstopavdodatneoblikekro`enjaZdrugimibeseda mi,stalnomora`ivetitudiintertekstualnoinustvariti me tatekstualnoidentiteto .Leskozistalno»sekundarnoeksisten co«lahkopostane osebnost,kisicernimanotori~negaka rizmati~negastatusakotglobalnezvezde,vendarpazbuja zaupanjeinlahkoprevzameodgovornostzaresni~nostno vic,kijihzanaskomentiraininterpretira.Voditelji POP TVnovicinnovicna TVSLO ,gostitelji»kontaktnihod daj«inkvizov,lokalne{portnezvezdesoleboljnavadne, tipi~neina~iceistegazvezdni{kegafenomena. Pomeni,kisevzpostavljajovtemdodatnemkro`enju televizijskeosebnosti,sevra~ajovnjenenastopeinnjeno vlogotelevizijskegavoditelja.Npr.Matja`Tankoje~lo vek,kitvega,dinami~en~lovek,todatudizvest,vztrajen ~lovek.Telastnostivoditeljastopajonazajvnjegovetv nastopeingainterpretirajokottelevizijskoosebnost,vred nozaupanja,todaobenemstalnovsituacijitveganjana lovuzanoviminovicami(takokotpriskakanjuspadalom, kotvspotu,skaterimsogaogla{evaliinpreinterpretirali njegovoblagovnoznamkoobprestopuznacionalnetele vizijena POPTV).Konstrukcijatelevizijskihvoditeljev kotosebnostijetesnopovezanazgledanostjonovic.Bolj jevoditeljznanaosebnostinboljjeuspe{nakarakterizaci janjegoveosebnosti,boljuspe{nolahkorabizasredstvo stabilizacijenezanesljivegaob~instvaintakopove~evanja gledanosti.Personalizacijajevtesnizvezizratinginovic. Topapomeni,daimakonstrukcijaosebnostiekonomsko podlagoinjetorejvednotudimarketin{ki,nezgoljkultur niintekstualnifenomen. 2.6.zadovoljnokramljanje Boljpopulisti~nesonovice,boljjepoudarjenaoseb nostvoditeljatudizneposrednostjo,oralnostjoinzaup nostjokomunikacijevoditeljazgledalci.Vodenjenovicv paru( POPTV )omogo~ala`jiprehodod»trdihnovic«,ki 30 Politikateletabloidov zahtevajoobjektiviranoinnevtralnoavtoritativnoprezen tacijosuperprofesionalca,kmehkimnovicaminmanjpo membnimdogodkom.V oditeljskiparolaj{aspremembodi skurzainspremembovlogevoditeljev.Konvencionalnose nakoncunovicvoditeljasspremembodiskurzaprelevita izvlogevoditeljaprofesionalnca,avtoritativnevsevedne nacionalnefigurevvlogoprijaznega~loveka,v~love{ko osebnost,kiseskrivazatelevizijskoosebnostjo. NovicaorazstavikarikaturBorutaPe~arja. Studio:Voditeljsisprstomvihanos. Voditeljica:Matja`,kajdela{? Voditelj:Aja,posku{am,kak{nabibilanakarikaturimidva. Voditeljica:Sme{na,ampakslavna{enisvadovolj,ve{. Voditelj:Pabova. Voditeljica:o.k. »Kramljajo~a,dialogi~nakomunikacija«simulirapa rasocialnointerakcijozgledalci.T akokotpraviavtorene gaodu~benikovotelevizijskiprodukciji: »Kogledatevka mero,simoratezami{ljati,datosplohnikamera,nemrtev objekt,temve~nekaj`ivega. ^egledateinviditekamerokot mrtevobjekt,bodova{eo~iprazne,zmotnimpogledom,kibo ustvarilbarieromedvamiingledalcem.« Na~ingovora(dialogi~nainterakcija,kramljanje,oz godbenje,dramatizacijagovorainobraznemimike)jese vedaozkopovezanspredpostavkovoditeljaoob~instvu, nakaterosenaslavlja.T ojelahkomno`ica»obi~ajnihlju di«z»obi~ajnimzdravimrazumom«(zapopulisti~nevodi telje)alipasotoinformiraniinrelativnoizobra`enidr`av ljani,kiimajosamidovoljkulturnegakapitala,dainter pretirajodogodkevkontekstu. Skramljajo~imdodajanjemkomentarjevvoditeljra ~unana»obi~ajnega~loveka«,zakateregainterpretirado godkeznotrajuniverzumazdravegarazuma: Okusisopa~razli~niin{epravje,dajetako.( TVSLO ). Kakordabisevoditeljevasubjektvitivetapogovarjala zgledalcemvnjegoviindividualnosti,kijojemogo~estal nopreverjativobehsmereh,kakordabiobstajalarecipro citetaperspektivkotvneposrednemstiku.Tapsevdoin timnijezikinimitacijaneformalnegadialogamedvodite ljem/voditeljiconovicinimpliciranimgledalcem,ustvar jatainohranjatailuzijokonsenza»obi~ajnegaslovenskega 31 Midelamozavas gledalcatelevizije«,»enotneganaroda«,ali»navadnegapo {tenegaSlovenca«.Natana~injeimitirankonsenzglede osnovnihpredpostavkdru`benega`ivljenja.Ideolo{kiu~i nektakegaimitiranegadvogovorajenaturalizacijapojmov, skaterimijerealnostreprezentirana.Tazdravorazumska obravnavapolitikesepredstavljakot»apoliti~na«,~eprav jepredpostavkaotem,dadolo~enainterpretacijaustreza zdravemurazumuoz.da»vsidelimoistomnenje«politi~ naoz.ideolo{ka,sajstemizklju~ujedrugemo`neintepre tacijedogodkaalizadevekotinterpretacije,kisoonstran »zdravegarazuma«.Kramljanjejeobnarativizacijiglavno sredstvoustvarjanja»samoumevnihinterpretacij«. Najboljimplicitna,najmanjo~itnainobenemnajbolj u~inkovitatehnikaustvarjanjapomenaskramljajo~imdia logomjekodiranjepomenazobraznomimikoinglasom voditelja.Taob~instvusignalizira,kak{nazgodbajenavr sti(humorna,trivialna,dramati~na,tragi~na...).Natana ~inlahkovoditelj»prekodira«tekst,podobnokotglasba npr.vfilmu,kisignaliziraprihajajo~onapetost,grozljivdo godek,romanti~nosceno.Podobneretori~netehnikeimajo sevedatudikotkamere,spremembapolo`ajakamereindru geprodukcijsketehnike.Natradicionalnihnovicah(v preteklostismoraziskovalinpr.komunikativnodinamiko novicavstrijskejavnetelevizije ÖRF)soobrazniingla sovnikodimnogoboljobjektivirani,nedramatiziraniin nevtralnitersepravilomanespreminjajo,koprihajado tematskihaligeografskihpremikovvposredovanjunovic. Tetakoobi~ajne »Poglejmo{e,kajjenovegavkulturi...«, »No,pasipoglejmo{enoviceizsveta...«, »Tolikoiztujine.Meddoma~imidogodkipanajprej...«, »Meddogodkiiztujinenajprej...«, »[eenoekolo{kozgodboimamo...«, »Naobzorjupaje{een{kandal...« nepomenijoletematskegaaligeografskegapremika, temve~ govorijoospremembidiskurza ,kibouporabljenzaz namujejoprehododpomembnej{ihtemdotem,kisotako vzpostavljenekotmanjpomembne.Alipacelopripove dujejo,znotrajkak{negareferen~negaokviragrenovico interpretirati(kot»{kandal«,»krizo«ali»trivio«).Razli kamedvoditeljijeprecej{napredvsemnanacionalnitele viziji.Vendarpazave~inovelja,dauporabljanaslednje tipi~nepopulisti~netehnikeposredovanjanovic:drama 32 Politikateletabloidov tiziranooz.melodramatiziranouporaboglasu,narativnopo vezovanjelo~enihnovic(kidajelo~enimdogodkovsku penpomen),kramljanje,spremembevuporabidiskurza, koprehajajood»boljpomembnih«podro~ijrealnostik »manjpomembnim«. Obenemjenovice,kjerjeuporabljenkramljajo~idi skurz,mogo~eobravnavatihumornoin/aliironi~no,kram ljajo~einjihnatana~intudirazumeti.Ironijobilahko enostavnodefiniralikotvrednotenje,kiseneujemazeks plicitnoizre~enim.Besedenepomenijotega,kargovorijo. Pomenironijemoraob~instvovednoodkrivatizadobe sednimpomenomteksta,takodaberemedvrsticami.Iro nijatakoomogo~a,danovinarpravzaprav vrednoti,toda{e vednosimulirafaktualnostporo~anja. Ravnozaradiobjek tivnostikotprofesionalneideologijenovinarjiradiupo rabljajoironijokotprikritovrednotenje.Objektivnopo ro~anjejecepljenozvrednotenjem.Ironijajetakodobro do{loretori~nosredstvo,skaterimjemogo~eposredovati vrednostnosodbo,nedabi,vsajnavidez,novinarkr{il idealobjektivnegaporo~anja,kotnaprimertakole: OddanesnaprejjeSlovenijabogatej{a{ezaenokomisijo.( POPTV ) Takaretorikanibrezu~inka.Glavniproblemuporabe ironijevinformativnemnovinarstvujenjenoimplicitno izjavljanjeskaterimnadome{~aeksplicitnetrditve,sodbe, mnenja.Takojenovinarlahkoironi~en,damunitreba zagovarjatisvojihtrditev,obenempagaironi~ne(impli citne)izjaveodre{ijoodgovornostizatetrditve.Novinar, pisecno~eodkritegaspopadavjavnostiinuporabljaironi jo,bodisidaza{~itisamegasebealipakotkonvencionalno retori~nosredstvozaposredovanjevrednostnegasporo~i la.Takoseizogneodgovornostizalastneizjave,sajbivsa kaeksplicitnaizjavamoralabitipodprtazempiri~nimido kazi.Obenempaironijastem,koodvezujeodgovornosti pisca,odvezujetudiobjektobravnaveodgovornostizasvoje delovanjealipamujemljemo`nostzasvojzagovor. Reciprocitetaperspektiv,kijopredpostavljakramlja njemedvoditeljeminimpliciranimgledalcem,morabiti vednoimitirana,sajjemogo~alevpraviinterakciji faceto face.Zatosevedanemoremogovoritiokonverzaciji,tem ve~oimitacijikonverzacije.Pritvnovicahjenamre~pro storprodukcijenovicpopolnomalo~enodprostorarecep cijenovic.Grezaustvarjanjevtisanavzo~nostivvirtual nem~asuinprostoru.Voditeljasicernimednami,zatoje 33 Midelamozavas trebavtisnavzo~nostiustvariti,imitirati.Ustvarjenasta skupna~asinprostorzvrstoznakov:dramatizacijaglasu, kigovorioosebnizavzetosti;izmenjavapogledovmedvo diteljskimparom;humornoironi~nipogledvekran,kipre kodirasituacijo/zgodbokot»trivio«,kijolahkoberemo humornoaliironi~no;imenovanjesovoditeljaindrugih ~lanovekipezlastnimiimeni Doberve~er,Darja.Kajjenovega,Andreja? modalnost Zadevabiselahkorazpletlavprid..., kigovorioindividualnisubjektivitetizatekstom;aliz govornimiakti Spra{ujemose..., ^esemorda{ekdospra{uje,kajjezobramboprotito~i,najmu povem.... Vsetoka`enato,davoditeljgovoriizsrca,zanasin po{tenonjegovonotranjementalno`ivljenjejetorejv popolnemsoglasjuznjegovimzunanjimizrazom.Celavr staznakovobstaja,kigovorijoonjegovikredibilnosti– voditeljjekarizmati~en,po{ten,zosebnoprivla~nostjoin popolnomadostopnosubjektivnostjo.T oomogo~adostop do communitas (V .T urner)dopodro~janeposrednega,po polnegasre~anja~love{kihidentitet.Po{tenostjetorejvtis enostimeddru`benovlogoinzasebnovlogo,~epravdru` benevlogenisonikolienakeosebnimidentitetam.Oseba, kivseve,kijepopolnomapo{tena,jekonstruiranainkot takaohranjakohezivnokulturnofikcijo. 2.7.reporterdetektiv Voditeljimasicerosrednjovlogovnovicah,sajsipris vajainkoordiniravse»zunanjeglasove«skatermijezgod bakonstruirana.Todavcelotninaracijinovicjepravtako pomembnatudivlogareporterja.Vednomanjimavlogoin stitucionalnegarutinskegaprofesionalnegaporo~evalcain vednove~kratvlogoreporterjadetektiva,kisekotnekak {enneuradnisamopoklicani»dramati~niombudsman«(R. Campbell, 1994)borinastranidobregavdramati~nemmo ralnembojumeddobriminzlom.Najboljizrazitovlogore 34 Politikateletabloidov porterjevdetektivovigrajonekaterinovinarjina POPTV . JanezaJan{enismouspelidobiti,naMinistrstvuzaobrambopaso namodgovorobljubilizajutri.( POPTV ) Na{iviripravijo...Neuradnosmoizvedeli..( POPTV ). r.p.jekljubtemuuspelozvedeti...( TVSLO) Pona{ihinformacijahbostapolicijainto`ilstvovprihodnjihdneh... Kak{nopovezavopaimajozadnjeobto`bezmorebitnopodporo ....panismouspelizvedetisaj, m.p.ni`elelnastopitipredna{imi kamerami. Iznjegovegakabinetasonampotelefonusporo~ili... KljubtemusmonaoperativnokomunikacijskemcentruUpraveza notranjezadeveizvedeli...(vse POPTV ) Reporterdetektiv imaglavnoposredni{kovlogomedvar nostjoinnevarnostjo,po{tenostjoinkriminalom,medpo sameznikomininstitucijo,medkrivicoinpravico.Gledal cutakomunikacijazadovolji`eljoporesnici,po{tenosti,in trigiinskrivnosti.Celotnistilreporterjapoudarjanjegovo posredni{kovlogo.Reporterjisotakokodiranikotosamlje niindividualciherojiinborcizapravico,neodvisniodte levizijskeinstitucije.Njihovainstitucionalnaidentitetaos tajaprikrita,njihovapripadnostmedijskikorporacijizamol ~ana.Mo~takekomunikativnedinamikeintakekonstruk cijevlogereporterjajeravnota,danadome{~areporterja, predstavnikainstitucijeinnjegovoinstitucionalnoidenti tetospodoboosamljenegadetektiva,kiraziskujevdobro pravice,po{tenosti,individualnesvobode,demokracije Dopisniki,poro~evalcizunajLjubljanenaobehtelevi zijahpogostoboljkot reporterjadetektivaigrajovlogore porterja,kibigalahkoimenovali reporterturist.Zanjje zna~ilnoiskanjeavtenti~nosti,kijeasociranaspreteklost joinskupnostnotradicijo.Reporterpotujeodviradovira viskanjuavtenti~nostiinnamposredujeglavnenarativne konflikte,denimo:podjetnostprotibirokraciji SpormeddirekcijoMoravskihtoplickotpredstavnikomzdravepod jetnostiinlokalnoupravokotskorumpiranobirokracijo …«Direktorpableferjemnanasprotnistranio~itanabiranjepoliti~ nihto~kinglasovpredvolitvami.«( POPTV ), doma~eprotitujem Lastni{tvoKobari{kemlekarne ...«Poso{kikmetjesotrdnoodlo~eni,dasvojih`uljevnebodobrez 35 Midelamozavas pla~noprepustiliHrvatom«( TVSLO ), alipaposameznikvbojunasprotiinstituciji,naravav bojuproticivilizaciji…itd.Podobnokorreporterdetektiv jetuditaosamljenipreiskovalecheroj,nepapredstavnik institucije.A vraheroi~negadramati~negabojevnikazapra viceseprenesetudinamedijsammedijpostaneheroi~en medij. 36 Politikateletabloidov MEHANI^NIBRALECSUPEREKSPERT VARUHMODROSTI Vsitrijevidikidru`abnihnovickonstrukcijameta tekstualneidentitetevoditeljakotnacionalneosebnostis svojimsekundarnim`ivljenjemvdrugihmedijih,estetska manipulacijanovic,kizvizualnimisredstvivzpostavljavo diteljevvrhovnipolo`ajv»televizijskemprostoru«,invr hovnipolo`ajvhierarhijiglasov,kizastopajoinstitucijo, terkramljajo~imanerizmivoditeljaterprispevajotakok personifikacijiinhumanizacijivoditeljakottudikzabavni inprijetnidru`abnipriliki.Imetisevreduinritualnozno vapotrditi»Mi«skupnost,jesmiselteprilike.Koherentna podobarealnosti,sestavljenaizrazli~nihinraznovrstnih minizgodbizminidogodkov,kiomogo~amoralnosodboo svetu,jerezultatteprilike. Nasplo{nolahkore~emo,dajeslovenskitelevizijski `urnalizem(nanacionalnitelevizijitakokotnakomercial ni)bli`e»razvedrilu«kotinformiranju,boljsimulacijaav tenti~nostikot»ogledalorealnosti«,boljmelodramatsko ozgodbenjedogodkovkotkronologijadogodkovinargu mentiranainterpretacija,boljkomuniciranjeinkramlja njevoditeljevkorporativnihznakovkotinformiranje. Ce lotnaspremenjenadinamikakomunikacijevteletabloidih sisposojanajprejodkonvencijtradicionalnegarealisti~ nega`urnalizmainnjegoveavtoritativnegovorice,obe nempa~rpaizestetiziranevizualnekulture,melodramena sploh,komunikacijeface–to–face,talkshowov,ogla{eva nja.^epravnovice{evednoprina{ajoinformacije,sote sekundarnegapomena.Ob~instvonovicegledakotpopu larne`anre,katerihglavninamenniinformiranjetemve~ moralnasodbaosvetu,temelje~anazdravemrazumu,dru`ab nostinrutiniziranospopadanjeznegotovostjo .Natana~in postajajonovicedelpopularnekulturenasploh,bralcino vicpadelpanteonanacionalnih»supersubjektov«. ^esonaenistranibralcinovicpo{teniindobriljudje, ki»delajozanas«,posredniki,psi~uvaji,morajobitina drugistranikonstruiranikotkompetentni,avtoritarni,ne pristranskiinzaupanjavredniprofesionalci.Ekspertnidel voditeljevegakarakterjajebrezemocijindistanciranin neverjetnotehni~nokompetenten.Njegovprevladujo~e nevtralnijezikozna~ujevoditelja/icointelevizijskoinsti tucijokotnepristransko,takoj{njeogledalorealnosti.V popularnihnovicahvednoprihajado protislovjamedvodi teljevimentuziazmom,anga`iranostjo,»navadnostjo«,tipi~ 37 Mehani~nibralecsuperekspertvaruhinjamodrosti nostjoinmedavtoritarnostjoinodmaknjenonevtralnostjopro fesionalnegasupervoditelja terprofesionalnostjoinnepri stranskovlogoinstitucije,kijotazastopa.Kak{nepaso poslediceambivalentnedvojnevlogevoditelja/icenovic teganosilcaalinosilkekredibilnosti,modrostiinzaupanja zajavno`ivljenje? Obadiskurza konverzacijskiinnevtralnodokumentarni realisti~nisoobstajatainsemedsebojnoizmenjavatazno trajenihtelevizijskihnovic.Intimnost,so~utje,prijazno kramljanjenavadnega~loveka,kijenana{istrani,njego vamimikaindramatiziraniglas,kisituacijovdnevniku takojopredelikotdru`abno,sesre~ujezneosebnimlingvi sti~nimkodom,neverjetnimtempomprezentacijeinin tervjuvanja,obla~ilnimikodivoditeljev,kiimitirajokode izposlovnegasveta,tehni~noinestetskosofisticiranomi zansceno,hierarhi~nimiodnosimedvoditeljemalivodi teljemainvsemidrugimiglasovivnovicah,kikonotirajo popolnomakompetentenprofesionalizem,takoj{nostin nevtralnostnovic.Kramljajo~aspontananeformalnostni prepu{~enanaklju~ju,ampakjekonverzacijapopolnoma institucionalizirana.Zateletabloidevelja,davoditeljine kramljajokotsubjekti,temve~kotkorporativniznaki.V o diteljevakramljajo~aneposrednostjestrogokonvencio nalnokodirana,takokotnpr.vkak{niodmelodramskih oblik(npr.soapoperi),kjernobenvizualnikodniprepu{ ~ennaklju~ju,ampakjemogo~eiztega,kakojebilonekaj izre~eno,takojprepoznati,kajjebilore~eno,skak{nim ~lovekom/vlogoimamoopravkainkak{nodejanjelahko pri~akujemo.Boljsonovicealipadrugipopularni`anrikon vencionalnokodiraniinpredvidljivi,ve~zaupanjavlivajo. Pravkontrastmedzavzetim,kramljajo~imvoditeljem, tipi~nim~lovekom,kimugrezaupati,sajpreiskujezanas inposku{avzpostavitiintimenodnoszgledalcinaenistra ni,innevtralnimsuperprofesionalcemnadrugipajevir »ideolo{kegau~inka«zabavnihnovic.Tahibridnaoblika novicjenovakulturnaoblikainzanjoveljajonovire`imi nadzorovanjaalipaosvoboditve.Na~in,kakojevzpostav ljenakredibilnosttakihnovic,temeljinakonstruiranika rizmivoditeljanovicna prepri~ljivemkarakterjugovorca . Voditeljnovicjevpopulisti~niina~icitelevizijskihnovic »vsemoder«,»strojbrezsubjektivitete»,oseba,kivevsein topovemeni«(M.Morse),jepopolnomapo{teninnjego vadru`benavlogamorabitivskladuznjegovodomnevno/ skonstruiranozasebnoidentiteto.Legitimnost,kitemelji nakarizmivoditelja,predpostavljaizrednikaraktervodi 38 Mehani~nibralecsuperekspertvaruhinjamodrosti telja,kiimaposve~endostopdoresnice.Oseba,kivevse, jesevedakonstruiranainnatana~inohranjakulturnofik cijotradicionalneskupnosti.Kotvdrugihpopulisti~nihdi skurzih(nepopularnih)setudivpopulisti~nihnovicahraz gla{ajosplo{noveljavnizdravorazumskivrednostnisistemv detradicionaliziranemsvetu,formulai~neresniceinizredni karaktermodrecavoditeljajekonstruiranvdobimetodi~ neskepse,njegovamodrostjekonstruiranavdobieksperti ze,kimorabitivednopostavljenapodvpra{aj.Kotjedejal sloganoglasa,kipromoviranovicena POPTV : »Popolnomajasno:imamoodgovorenavsavpra{anja.« Innadrugistrani,kotsejenakoncunovicodnaspo slovilvoditeljna TVSLO : »To,karstegledalidanes,jebilodsevdogajanjdana{njegadne.« Izbirajeva{a. 39 Politikateletabloidov IZBRANALITERATURA dahlgren,peter TelevisionandthePublicSphere,Sage 1995. mitchell,w.j . . . . . PictureTheory, UniversityofChicagoPress , 1994. melucci,alberto Theplayingself–thepersonandmeaninginplanetary society, UniversityofCambridgePress , 1996. morse,margaret »TheTelevisionNewspersonalityandCredibility:Ref lectionsontheNewsinTransition«,inT.Modleski, StudiesinEntertainement, Univ.ofWisconsinPress , 1986. Virtualities, IndianaUniversityPress , 1998. mumby,dennis NarrativeandSocialControl:CriticalPerspectives, Sage1993. newcomb,horace(ed.) Televisionthecriticalview, OxfordUniversityPress , 1994. rose,nicholas »AuthorityandtheGenealogyofSubjectitiy»inP . Heelasetal.(eds.), Detraditionalization,Blackwell 1996. scannell,paddy Radio,Television&ModernLife,Blackwell 1996. tolson,andrew Mediations–textanddiscourseinMediaStudies, Ar nold,London 1996. »Televisedchatandthesxntheticpersonality«,inP . Scannell(ed.), BroadcastTalk ,Sage 1992. zettl,herbert »TheGraphicationandPersonificationofT elevision News«,inTelevisionStudiestextualanalysis,Prae ger,NewYork 1989. 40 Izbranaliteratura SightSoundMotionAppliedMediaAesthetics, Wads worthPublising , 1990.