ч s FANTA' кГA^3 PA DELATA VIDVA TUKAZ Z V$o TO KRAHO? . 't M CjjD^ENT5K.I, DOH . NAIVA NA VTŠ V razstavnem salonu Visoke tehnične šole (po novem preimenovan v Salon sodobnih umetnosti VTŠ) se nam je na prvi razstavi v tem šolskem letu predstavila slovenska slikarka naive Greta Pečnik. Gre za olja na platnu ali steklu iz cikla mitološke naive, erotične naive in ciklus Morje. Greta Ffečnik je slikarka samouk. Prvič ji je uspelo razstavljati leta 1968 v Piranu. Od tedaj njeno ime v svetu naivnega slikarstva ni več neznano, tako pri nas kot v tujini. Njene slike in pristop k delu se v marsičem razlikujejo od ostalih naivcev. Glavna razlika je morda v tem, da ne teži k množični produkciji slik in s tem h komercializiranju svojega slikarstva. Slike so lepe in vznemirljive, k čemur veliko pripomorejo tudi barve. Rada uporablja simbole življenja ter simbole živalskega kroga, ki jih dopolnjuje s svojimi oziroma narodnimi lastnostmi in nas vodi v svet mitološke fantastike in podzavesti. Otvoritev te razstave je popestril mariborski dramaturg Tone Partljič, ki je pred maloštevilnimi obiskovalci (študentje, kje ste bili? ) prebral svojo humoresko o razbojniku Rihtariču. Jože Šubic ŠTUDENTSKI LIST, MARIBOR, 4. 11. 1977 letnik XVIII št. 3-4 CENA 3 DIN Glavni urednik: Lojze Klemenčič Odgovorni urednik: Brane Srčnik Sekretarka uredništva: Zala Sonjak Člani uredniškega odbora: Sonja Ploj, Danila Orešek, Polona Hadner, Franci Bračko, Slavči Bauman, Danilo Vicman, Darko Rus, Vlado Venuti, Bojan Peče, Jasna Arko, Goran Devide Lektorica: Alenka Filipančič Tehnični urednik: Marjan Hani Katedro sofinancirajo: šole univerze v Mariboru, UK ZSMS, Izobraževalna skupnost in Kulturna skupnost Slovenije, Uredništvo in uprava Ob parku 5, 62000 Maribor, telefon 22-004, tekoči račun 51800-678-81846. Nenaročenih slik in rokopisov ne vračamo. Cena izvoda je 3,00 din (letna naročnina 30,00, za ustanove in podjetja 60,00 din). Tisk ČGP Mariborski tisk, Maribor 2 SODELOVANJE MED UNIVERZITETNIMA ORGANIZACIJAMA ZSMS V LJUBLJANI IN MARIBORU V sredo, 19. oktobra, so bili v Ljubljani pogovori med predstavniki obeh univerzitetnih organizacij ZSMS v Sloveniji. Na njih je bila obravnavana cela vrsta vprašanj, ki zahtevajo koordinirano delo obeh organizacij. 1. VPRAŠANJA VZGOJE IN IZOBRAŽEVANJA Tu je tekla beseda predvsem o predlogu novega zakona o usmerjenem izobraževanju, ki bo prinesel korenite spremembe v dosedanjem in organiziranem srednjem šolstvu. Predvidene so tudi spremembe v visokem šolstvu (vsebinska povezava visokega šolstva — srednjega šolstva, status. štpdenta itd.), ki nar-bi predstavljale povo kvaliteto vzgojno izobraževalnega procesa. Qela vrsta vprašanj v zvezi s tem je še nedodelanih, med njimi tudf nekaj. ^ešanj, ki so izjemno pomgfnbna za študij in delo učencev jjl študentov! fg. teni bo Katedra še poročala podrobneje v eni naslednjih,številk.) Zaradi tega je bilo sklenjeno, da bosta obe univerzitetni organizaciji ZSMS kar najtesneje sodelovali pri o^rav/tavanju predlajMnm' rešitevh V ta hamen bo poleg skupnega sodelovanja v razniffikomisiiah'drganizirana tudi javna tribuna, ki jo bosta pripravili obe univerzitetni organizaciji in na kateri bo obraynavan ?a-kon o usmerjenem izobfeževanju ih stališče študento,y.,y .zvezi z njim. Tribuna bo predvidoma V začetku Igta 1978. '-i/V '"Ч 2. VPRAŠANJA ORGANIZIRANJA IN DELOVANJA OBŠTUD1JSKIH DEJAVNOSTI ŠTUDENIOV, ' 'V4' ^ ’ Študenti na obeh .sloVfenskih univerzahse srečujejo z Velikimi problemi pri organiziranju obštudijskih dejavnosti. Spomnimo se samo finančnih problejVjpv pri delovanju društev, jdubov, da Katedre M Tribune niti ne omenjamo. Sprejeto je bilo stališč® da bo potrebno ppleg sredstev visokošolskih temeljnih in delovnih organizaciji ki So odgovorne za financiranje obštuciiiskih dejavrfbsti študentov, zagotovVft potrebna sredstva v zadovoljiveiVi ebsiguTudi od samoupravnih interesnih skupnosti. V zvezi z organiziranostjo raznih društev, klubov itd. pa je bilo dogovorjeno, da bosta univerzitetni organizaciji ZSMS izmenjavali izkušnje. Sprejet je bil predlog, da bi se naslednje leto organizirala mladinska delovna brigada, v kateri bi bili mariborski in ljubljanski študenti. Predlog bo potrebno verificirati v RK ZSMS. V najkrajšem času se bodo sestali predstavniki pododborov za mednarodno izmenjavo študentskih praks na obeh univerzah (IAESTE, AIESEC itd.), ki bodo skupno morali najti rešitve, ki se pojavljajo pri njihovem delu. Tudi tu je eno izmed ključnih vprašanj denar! So pa še drugi problemi v zvezi s pripravami študentov na prakse in podobno. 3. VPRAŠANJA ORGANIZIRANJA IN DELOVANJA OBEH UNIVERZITETNIH ORGANIZACIJ Eno izmed osrednjih vprašanj je problematika organiziranja in delovanja pokrajinskih klubov. Sprejet je bil dogovor, da je treba v okviru RK ZSMS celovito obravnavati delovanje pokrajinskih klubov, ki so pomembna oblika dela študentov. Zaradi nekaterih nerešenih vprašanj (financiranje, povezava z OK ZSMS, povezovanje v koordinacijske centre itd.) namreč delo klubov v nekaterih primerih ne more potekati uspešno. Kjer so v občinah spoznali pomen pokrajinskih klubov in so temu primerno zagotovili klubom možnosti za delo, so pokrajinski klubi postali resnična vez študentov z matičnimi občinami, kar je še posebej pomembno za nerazvita področja SR Slovenije. Pogovor je dosegel svoj namen. Pokazal je, da bosta obe univerzitetni organizaciji ZSMS te probleme, ki so širšega pomena, dosti uspešneje lahko reševali le v skupni akciji in v okviru enotne organizacije ZSMS Slovenije. Boris Sovič VOLILNA KONFERENCA UK ZKS SPET TEŽAVE Z SLABOSTI IN USPEHI Na pretekli volilni konferenci univerzitetne konference zveze komunistov so kritično pregledali in ocenili dosedanje delo ter se pogovorili o novih nalogah. Širša družbena dogajanja so pred celotno članstvo ZK na mariborski univerzi postavila vrsto pomembnih nalog. Sprejeti so bili konkretni dokumenti, ki so neposredno terjali od zveze komunistov veliko angažiranosti, hkrati pa tudi usmerjanje določenih akcij v preobrazbo vzgoje in izobraževanja. Mariborska univerza pa se je pred tem šele konstituirala, zato je bilo delo tudi nekoliko težje. Sicer pa lahko zapišemo, da so komunisti na mariborski univerzi izhajali pri svojem delu zlasti iz nalog, ki so tekle v širši družbi. Gre v prvi vrsti za samoupravno konstituiranje posameznih visokošolskih delovnih organizacij, preverjanje marksistične idejnosti pedagoških delavcev in idejnosti v samih učnih načrtih, uresničevanje zakona o visokem šolstvu, problematiko razvojnih načrtov in stabilizacijskih prizadevanj in podobno. Delno so nekatere akcije povsem uresničili, nekatere pa terjajo tudi v prihodnjem obdobju veliko prizadevanj vseh članov ZK. Ne smemo pa tudi mimo dejstva, da je pričel komite UK ZKS z organiziranim delom šele v začetku koledarskega leta 1976, kar je tudi rezultat kadrovskih sprememb v organih UK ZKS. Od decembra 1975, ko so bile izvršene kadrovske spremembe v komiteju, so bile štiri seje univerzitetne konference, medtem ko je delo komiteja potekalo na 15 sejah. Ta podatek je nedvomno zelo zanimiv, saj bi lahko vsekakor bilo več konferenc UK ZKS. Po drugi strani pa smo lahko razbrali iz poročila o delu komiteja in organov, da je komite pri svojem delu sledil aktualnim gibanjem v samoupravni preobrazbi naše družbe in jih je neposredno apliciral na sredino, v kateri je deloval. Vsekakor pa moramo posebaj poudariti, da je komite posvetil vse preveč pozornosti nekaterim splošnim vprašanjem, ki niso toliko povezana z delom in življenjem posameznih TOZD oziroma VDO kakor tudi ne s problematiko, s katero se srečujejo pedagoški delavci in študentje. Posledica takšnega dela je bilo tudi sprejemanje stališč in sklepov, ki niso konkretno obvezovali in tudi niso spremenili slabosti. Med komunisti na mariborski univerzi je bilo vse premalo kritičnosti in samokritičnosti ob problematiki, s katero so se srečevali pri delu. Ne smemo pa seveda mimo kadrovskih težav, s katerimi so se nenehno soočali, vzporedno s tem pa so bili nekateri člani komiteja tudi neaktivni in so na številnih pomembnih sejah in razpravah le molčali in na njih niso bili aktivni soudeleženci. Vse premalo je bilo čutiti tudi samoiniciative posameznih članov in konsolidacije s širokim krogom vseh članov ZK na univerzi. Tudi organiziranost 00 ZKS ni preveč dobra. Ponekod so 00 zelo številne, in veliko število članov že organizacijsko onemogoča in preprečuje večjo aktivnost vsega članstva ZK. Pa poglejmo še tale podatek. Na univerzi v Mariboru je vključeno v ZK 68 odstotkov vseh zaposlenih in 16 odstotkov rednih študentov. Ti odstotki veliko povedo in pričakovali bi tudi večjo angažiranost, hitrejše reševanje samoupravne preobrazbe in vključevanje v širša družbena dogajanja, ki se odražajo tudi v visokem šolstvu. Komunisti bodo morali zlasti pospešiti akcijo usmerjenega izobraževanja, svobodno menjavo dela in preobrazbo visokega šolstva. Na tem področju so bili doseženi zadovoljivi rezultati, vendar pa je prav, da spregovorimo tudi o slabostih, ki so se tukaj pokazale zlasti v slabem izpolnjevanju statutarnih določb statuta ZKS, slabem uresničevanju sklepov in podobno. Člani UK velikokrat niso prenašali stališč in sklepov na 00 ZK in se je tako njihovo delo odražalo in omejevalo zgolj na prisotnost na sejah. Tudi povezava med UK ZKS in drugimi družbenopolitičnimi organizacijami v Mariboru in regiji ni bila najboljša. Prav ta povezava bi lahko veliko koristila pri tesnejšem povezovanju univerze z združenim delom. In ne nazadnje, omeniti moramo tudi slabosti na področju informiranja in zlasti idejnopolitičnega dela. Temu bodo v prihodnjem obdobju morali posvečati veliko več pozornosti. Takšna kritična ocena in številne pobude, ki so jih dali razpravljalci na konferenci, bodo nedvomno veliko prispevale k boljšemu in uspešnejšemu delu komunistov na univerzi. Funkcijo sekretarja komiteja UK ZKS bo odslej opravljal magister Matjaž Mulej, njegov pomočnik pa je študent VPŠ Marjan Fekonja. Marjan Toš DELO PO NOVEM Pred kratkim je bil na VAŠ ustanovljen aktiv študentov ZKJ, ki se skupaj z aktivom delavcev povezuje v 00 ZKJ na VAŠ, Aktiv šteje trenutno 13 članov, za sekretarja pa je bil izvoljen Srečko Kosovel, študent II. letnika. Izdelan je že osnutek programa dela, ki bo kmalu sprejet. Že sedaj pa se izvajajo nekatere konkretne akcije. Še ena možnost za študente več. ZVEZNIM PRORAČUNOM Delegati zvezne skupščine so že dobili predlog dohodkov in izdatkov zveznega proračuna za leto 1978. Izdatki proračuna naj bi se povečali za 14,4 % glede na lansko leto (znesli bi 86,6 milijarde dinarjev) in istočasno presegli redne prihodke za 12 milijard dinarjev. Ta deficit naj bi po predlogu pokrila Narodna banka Jugoslavije s primarno emisijo denarja. Prve kritične ocene predloga se nanašajo prav na občutno povečanje proračuna in način pokrivanja primanjkljaja. Čeprav bi se sredstva proračuna povečala za 14,4 %, ne bi bilo dovolj denarja za predvidene intervencije v kmetijstvu in za izvozne olajšave. Tako menijo nekateri strokovnjaki in dodajajo, da tudi prihodki najbrž ne bodo dosegli planirane višine, ker so prihodki od davka na promet proizvodov v republikah že letos nižji od planiranih in se v republikah sprašujejo, kako bodo pokrili povečane obveznosti do zveznega proračuna. Proračunski deficit v znesku 12 milijard dinarjev naj bi pokrili s kreditom Narodne banke Jugoslavije brez obresti in brez obveznosti vračanja. To pomeni natisniti za 12 milijard denarja, za ta znesek povečati povpraševanje, ne da bi istočasno povečali tudi proizvodnjo, s tem pa ustvariti še en dejavnik inflacijskega pritiska, ki se bo pridružil že obstoječim: visoki konjunkturi, močni investicijski aktivnosti, ki se bo zaradi ugodne rasti dohodka še povečala, in rasti uvoznih cen. Ti faktorji pritiska na cene pa lahko ogrozijo ekonomsko stabilizacijo, ki je eden osnovnih strateških ciljev družbenega načrta Jugoslavije do leta 1980. Leta 1976 so se izdatki zveznega proračuna povečali za 8,5 % več kot družbeni proizvod, letos naj bi bili za odstotek višji, čeprav bi morala splošna potrošnja rasti počasneje kot družbeni proizvod, če pravimo, da hočemo vse oblike porabe uskladiti z velikostjo ustvarjenega dohodka. Vprašanje je, ali bomo prihodnje leto res povečali družbeni proizvod za skoraj 15 %, kot planirajo sestavljavci proračuna, da bi lahko za 14 % povečali tudi zvezni proračun? V osnutku resolucije o izvajanju srednjeročnega plana v letu 1978 je za Slovenijo predvidena le '6% stopnja rasti družbenega proizvoda, v prvih dveh letih izvajanja plana pa je dosegla le 4,5 %! STABILIZACIJA TUDI V FEDERACIJI Načelo ekonomske stabilizacije moramo dosledno uresničevati tudi na najvišjem nivoju upravljanja gospodarskega sistema, če ga želimo uspešno uveljavljati tudi na nižjih nivojih, npr. pri odločanju o OD v skladu z dohodkom. Analiza ZIS namreč kaže, da sta skupna in splošna poraba rasli v obdobju 1973 do 1976 hitreje kot OD. Vse pretirane porabe pa delujejo proti politiki stabilizacije. Povečevanje proračuna pa ima še druge posledice. Z njim prerazde-Ijujemo del na novo ustvarjene vrednosti (uvozne olajšave), s tem pa deformiramo princip delitve dohodka po vloženem delu. Močan proračun pa tudi ni porok za odpravljanje statističnih tendenc in krepitev samoupravljanja na vseh področjih in ravneh, kar smo tudi zapisali kot strateški družbeni cilj. Ker se določenemu povečanju proračuna delegati tudi letos ne bodo mogli izogniti, pa bo treba še enkrat preveriti, ali poleg emisije ne obstaja noben drug ustreznejši način pokrivanja budžetskega primanjkljaja. Ekonomisti pravijo, da so tudi drugi načini, ki so le nekoliko bolj komplicirani. Tako predlagajo za zmanjšanje izdatkov varčevanje in racionalizacijo v organiziranosti državnih organov realni tečaj dinarja, ki bi spodbudil izvoz in bi lahko bile izvozne stimulacije nižje. Za pokrivanje deficita pa je moč uporabiti javno posojilo, kredite pri poslovnih bankah ter določene spremembe v carinski in davčni politiki. Če bi uporabili ustrezno kombinacijo teh ukrepov ali vsaj nekatere od njih, bi gotovo veliko ustrezneje uskladili dohodke in izdatke v proračunu. j S. Ploj ALI PEDAGOGI TAKO KOT V Mariboru so že precej časa ,,na tapeti" razgovori o gradnji nove stavbe, Pedagoške akademije. Ker so dela že pri koncu, smo se pozanimali, kdaj se bo PA tudi zares preselila. Pogovarjali smo se s inž. Štefanom Požlepom, predsednikom gradbenega odbora na PA, s tov. Miro Zalar, tajnico PA, s tov. Mijo Cizej, računovodkinjo, prisotni pa so bili tudi predstavniki študentov... KATEDRA: Najprej nas zanima, koliko je bilo ponudnikov za gradnjo nove pedagoške akademije? Inž. POŽLEP: Prijavili so se štirje ponudniki: Stavbar, Konstruktor, Gradis in Gradbeno podjetje iz Dravograda. 2e v postopku dokumentacije je Dravograd izpadel, ker le-ta ni bila popolna. Tako so ostala samo mariborska podjetja. KATEDRA: Zakaj je bil izbran prav Stavbar? Kot vemo, so se zaradi tega ponekod pojavile določene kritike. Inž. POŽLEP: O tem je bilo že veliko povedanega. Prednost Stavbarja je bila v tem, če gledamo v celoti, ker je ponudil takšne pogoje, ki so bili najboljši za izbor - ne gre samo za finančno vrednotenje, temveč je Stavbar ponudil tudi najboljše pogoje za premostitveno kreditiranje, kar je bilo za nas izredno pomembno, saj smo gradnjo začeli s finančno konstrukcijo, ki naj bi tekla dve leti, naša gradnja pa naj bi potekala eno leto. Tako bi morali za eno leto poiskati premostitvene finančne vire in ti so bili zagotovljeni deloma pri Mariborski banki, deloma pa s kreditiranjem izvajalca. KATEDRA: Ravno v zvezi z premostitvenimi krediti so se pojavili določeni problemi. Kako je prišlo do tega? Ing. POŽLEP: Približno oseminštirideset ur po tem, ko smo podpisali pogodbo in je torej naša investicija z vsemi soglasji in dovoljenji uradno stekla, se je pojavil nov zakon o investiranju vseh negospodarskih investicij, ki je zaostril postopek financiranja negospodarskih objektov. Zato smo morali od tega trenutka dalje imeti zagotovljena vsa sredstva, potrebna za gradnjo (v obliki bančne garancije ali v obliki gotovinskega pologa pri banki). Ob tem je bilo bankam prepovedano kreditirati negospodarske investicije. Ta zakon je izšel julija 1975. Poudariti moram, da smo imeli srečo, saj smo nekaj dni pred tem zakonom že vse uredili in sploh še sklepali. Če nam to ne bi uspelo, niti graditi ne bi mogli. Denarja nismo imeli. RIS je financirala le po obrokih, ki zajemajo čas dveh let, in prvi obrok je znašal eno četertino celotne vrednosti. KATEDRA: Ali je res, da je zmanjkalo sredstev? CIZEJ: Ne bi mogli trditi, da je sredstev zmanjkalo med gradnjo, temveč so se pojavile določene težave (večji izkopi), saj ni bilo vse do potankosti predvideno, zemljišče je bilo komunalno skoraj popolnoma neurejeno. Bili smo prvi, ki smo začeli z gradnjo tako velikega kompleksa na tem področju in tako smo bili prisiljeni prispevati levji delež v finančni obliki, saj smo morali urediti kanalizacijo, telefon, elektriko... Zaradi vsega tega smo morali ponovno predvideti celoten investicijski program in smo bili tako prisiljeni postaviti zahtevo po dodatnih sredstvih. Le-te je RIS oddobrila in nas bo financirala do 1979. leta. Sedaj pa že prej omenjeni zakon ponovno sproščen, in tako lahko banka zopet kreditira negospodarstvo. Zato imamo urejene že vse kredite (v tem letu dobimo več kot polovico zahtevanih novih sredstev, ostalo pa v roku dveh let). Izvajalci nas v glavnem sami kreditirajo, ostalo pa krije banka, tako da lahko dela nemoteno potekajo in bomo končali v tem letu. KATEDRA: Ali ni bilo mogoče, glede na situacijo, že prej predvideti nekaterih zapletov? Inž. POŽLEP: Če hočemo razumeti celotno situacijo, moramo dati širše pojasnilo. Prostor, na katerem stoji nova PA, je že četrta oz. peta lokacija, ki je bila predvidena za gradnjo nove PA. (Tako smo uporabili načrte, ki so bili prirejeni za prejšnje lokacije. Tretja lokacija, kot vam je znano, je bila predvidena ob kmetijski šoli, in ko je bila lokacija tehnično že skoraj obdelana, se je zopet spremenila, to pa zaradi pritožbe kmetijske šole, pa tudi drugi so ugovarjali. Zato je bila dokončno sprejeta sedanja lokacija. Drugi problem pa je tale. Izdelali smo investicijski elaborat, ki je predvideval 2 fazi: — gradnja PA, — ureditev okolja (gradnja telovadnice, igrišča, športni objekti, kasneje pa je bila v to vključena tudi gradnja študentskih domov). Ko smo predložili prej omenjeni elaborat komisiji, ki jo je imenoval sekretariat za kulturo in prosveto, leta ni imela pripomb na to, da bi začeli urejati okolje šele v drugi fazi (poudariti moram, da niti sami nismo vedeli, kakšno le-to je). Ko smo elaborat izdelali, nihče ni vedel, kaj bodo obsegala komunalna dela. Pojavile so se celo trditve, da že obstajata vodovod in elektrika, ker je tam prej imel svoje prostore Tanin. Res je, da je vse to že obstajalo, vendar nikakor ni ustrezalo in zadoščalo potrebam tako velikega objekta. Tudi če bi hoteli vključiti vse te stroške, to ni bilo mogoče, saj bi morali imeti projekt, predračune in vso tehnično dokumentacijo za ovrednotenje le-tega. Tako smo v elaboratu enostavno pripisali, da bo vse komunalno urejanje potekalo v drugem delu gradnje, ko bi bila zaključena tretja faza gradnje, in bi šele nato začeli z gradnjo telovadnice in vsega drugega. Ta problem je bil vedno sporen in dolgo časa sta RIS in občina Maribor druga drugi očitali, kdo mora financirati Mariborsko komunalo (ena ali druga). Sredstva za komunalno ureditev smo dobili z zamudo, vendar pa ne bi bilo koristi, če bi jih dobili prej, ker še nismo imeli potrebne dokumentacije. Tudi sedaj se še vedno pojavlja ,,papirnata vojna" z občino in dokumentacija še vedno ni urejena. KAKO JE Z DELI? KATEDRA: Govori se o slabo opravljenih delih (krušenje ometa, brisoleji, ki niso vzdržali.. .). Kako je s tem? Inž. POŽLEP: To ni res in je prav smešno. O tem so bila postavljena celo resna delegatska vprašanja. Žalostno je, da se je ravno v Mariboru pojavilo toliko vprašanj na to temo, kar je tudi izredno slabo vplivalo na proces za pridobitev dodatnih sredstev. Kdo je širil dezinformacije, mi ni znano, vsekakor pa so neutemeljene. Po takšnih govoricah bi se nova stavba PA morala že zdavnaj pogrezniti. Ob tem moram poudariti, da sta prvo in drugo nadstropje že gotovi in vseljivi, samo vode še ni. Posebej moram pohvaliti projektanta, saj je stavba izredno racionalno grajena. Po vseh izračunih bomo porabili 12 milijard in 13 milijonov starih dinarjev (za stavbo, ki obsega približno 17000 kv. m, torej približno 5-ha kompleks, ki ga bomo komunalno popolnoma opremili). Pri tem naj poudarim, da moramo sami speljati PTT kanal, in to od Slomškovega trga (pri tem torej celo financiramo komunalo mesta!), to se pravi od PTT poslopja do nove PA. Kljub temu da je pri gradnji marsikdo pristavil svoj lonček, bo veljal kv. m manj kot 800.000 starih dinarjev, kar je pod toleriranimi normativi, ki jih priznava RIS. Za primerjavo naj navedem, da znese kv. m stanovanja 930.000 starih dinarjev, in to brez notranje GRADNJA? opreme in komunalne ureditve. Torej gre za izredno poceni izvršena dela. Zaradi izgradnje telovadnice, igrišč in drugega smo predvideli velik prostor in tako porabili veliko vsoto denaria za odkup zemljišč (Taninu okoli 300 milijonov starih dinarjev, Florini okoli 160 milijonov starih dinarjev). Upam si trditi, in to tudi zagovarjam, da je to izredno ekonomično zgrajeno poslopje. Za informacijo naj navedem, da smo začeli z gradnjo 1. 7. 1975, končali pa naj bi 15. 11. 1976. Vendar je denar dotekal po obrokih in smo morali v skladu s tem tudi graditi. Sele 1979 bomo dobili zadnji obrok 500 milijonov starih dinarjev. Na papirju, ampak zares samo na papirju, smo dobili 2 milijardi 100 milijonov starih dinarjev dodatnih sredstev, vendar je v resnici šlo samo za 1 milijardo starih dinarjev. Ostalo bomo morali dobiti pri dobaviteljih opreme in pri banki, kar pa je že urejeno. KDAJ SELITEV? KATEDRA: Kdaj se bo PA dokončno izselila iz stare stavbe, saj vemo, da bi VPŠ želela začeti predavanja v stari PA že to leto? Inž. POŽLEP: Mi nismo krivi, če nimamo denarja, in VPŠ nam tudi nič ne more. Selitev je odvisna od naslednjih faktorjev: vložili smo prošnjo za izdajo gradbenega dovoljenja za gradnjo rezervoarjev za gorivo in za ureditev okolja, Ta postopek bo šel iz Maribora v Ljubljano, in ko bo vsa „papirnata vojna" končana, bomo pričeli z gradnjo le-tega. Področje, kjer stoji stavba, predstavlja mejo mariborskega vodnega rezervoarja, ki je pod posebno zakonsko zaščito. Ljubljana pa je pristojna za izdajo gradbenih dovoljenj. Za drugo fazo smo šele pred tremi tedni dobili denar, in kot vemo, ustrezne dokumentacije ni mogoče dobiti, če ni denarja. Cisterne vključujejo tudi cisterne za študentske domove in smo tako vezani tudi na njih. Za vsem tem so na vrsti tudi montažerji in preden lahko zakurimo, bo preteklo šest tednov, nato pa še dva tedna traja, da bodo gotova instalacijska dela. Torej to je že osem tednov od trenutka, ko smo dobili gradbeno dovoljenje. Potem je potrebno vsaj še kakšnih 10 dni za postoritev vseh drobnih nujnih del. Tako znese vse skupaj že 10 tednov. Mislim, da nisem črnogled, če rečem, seveda če ne bo kakšnih zastojev pri tehničnem pregledu, tu mislim na možne napake, ki bi jih morali naknadno opraviti (npr. napake na cevovodih), bi lahko začeli normalno delati v novi stavbi v začetku letnega semestra Katerikoli rok prej bi bilo nerealno predvidevati. Na skupščini RIS, kjer sem delegat, sem sicer svečano izjavil, da bo otvoritev okoli 25. novembra letos. Tov. ZALAR: Mislim, da bomo otvoritev lahko naredili v tem času. KATEDRA: Zanima nas, zakaj denar že v začetku ni bil v celoti zagotovljen? Inž. POŽLEP: RIS ni imela denarja, saj je istočasno financirala ekonomsko fakulteto v Ljubljani. Sedaj smo pri zahtevku za dodatna sredstva predložili predračun, ki je vključeval komunalno ureditev, ureditev okolja, laboratorijsko opremo, učila. Od predlaganih 3 milijard so nam odobrili 2 milijardi 100 milijonov starih dinarjev. Pri tem pa so nam črtali opremo za laboratorij. Torej bi morali delati brez učil in bomo tako prisiljeni uporabljati ta, ki jih imamo sedaj. Tov. CIZEJ: Učila kupujemo iz lastne amortizacije, kolikor je pač denarja. KATEDRA: To torej pomeni, da tudi v novi zgradbi pedagoški proces ne bo bistveno kvalitetnejši? Inž. POŽLEP: Za dodatna sredstva sploh ni upanja in na RIS so izjavili, da sta 2 milijardi 100 milijonov zadnje, kar bodo dali in naj se ne pojavimo več. S tem je tudi gradnja telovadnice prestavljena za najmanj 5 let, če bo sploh kdaj. Pojavlja se vprašanje učil. Tehnični pouk bo imel lepe delavnice, v njih pa stare stroje; sicer pa je imel predvideno strojno in delavniško opremo v vrednosti 230 milijonov starih dinarjev, vendar je vse to splavalo po vodi. Tako smo prisiljeni ob vselitvi delati z učili, ki jih že imamo in s tistimi, ki jih lahko nabavimo iz lastne amortizacije. NOVI PROSTORI TUDI ZA ŠTUDENTE KATEDRA: Koliko prostorov pa bo na voljo organizaciji ZSMS? Inž, P02LEP: Študentom je v prizemlju Iza razliko od sedanjega Podzemlja v kleti — op. pisca) na razpolago klub. To je ogromen prostor s površino približno 250 kv. m. Tukaj bodo lahko razne prireditve, interne prireditve, na voljo bo za — skratka družbeno življenje študentov. V stavbi je tudi večnamenska dvorana z gledališkim odrom in grškim klasičnim amfiteatrom, kjer je prostor za 350 ljudi, če pa bomo namestili še stole, lahko predstavi prisostvuje 500 študentov. Poleg tega bo organizaciji ZSMS na voljo tudi velik kabinet s predprostorom in shrambo, torej nekakšnim skladiščem. KATEDRA: Ali bo večnamenska dvorana lahko tudi kulturni prostor za celotno univerzo? INZ. POŽLEP: Da, bila je predvidena za te namene, poleg tega pa tudi za razne simpozije. Skratka, lahko rečem, da bi predstavljala določen vir dohodka za kritje vzdrževalnih stroškov celotnega objekta. Poudariti moram, da bodo vzdrževalni stroški precej visoki Iza primer naj navedem, da imamo sistemizirana delovna mesta za 18 čistilk, pri tem pa niso vključeni stroški za nabavo čistil). TOV. ZALAR: Prav srečni bomo, če homo dobili sofinancerja — mislim za najem dvorane seveda. PREHRANA 2E, TODA KAKO? KATEDRA: Kako pa je s študentsko menzo? Kot vemo, bi bil prostor prevelik samo za študente PA in hkrati premajhen za vse, tudi za študente študentskih domov? IN2. P02LEP: V kleti imamo projektirano in instalacijsko pripravljeno kuhinjo, katere oprema še ni naročena in ki naj bi imela po izračunu projektanta kapaciteto 500 obrokov (enolončnic). To je maksimalna kapaciteta. Ob kuhinji, poleg študentskega kluba, ki ga tudi lahko štejemo kot sestavni del restavracije, so še veliki dodatni restavracijski prostori. Poleg tega je še restavracija na prostem, saj obstaja možnost, da se restavracijski prostori odprejo s steklenimi vrati in se tako podaljšajo na prostor pod napušč. Da se bomo prav razumeli — to je dejansko pokrit prostor vendar le na prostem), poleg katerega je forum, stopnišče za razne prireditve na prostem. Tako vidimo, da je projektant imel v mislih kulturno življenje, za katerega je predvidel vse obstoječe možnosti. Ravno sedaj smo v dogovorih o tem, kdo naj bi prevzel kuhinjo. Mnenja smo, da bi bilo nesmiselno lotiti se kuhanja enolončnic v lastni režiji. Dobili smo dve ponudbi — gostinsko podjetje Novi svet (Fontana) in študentski domovi. Odločitev o tem, kdo bo prevzel kuhinjo, še ni izrečena. Odvisno je od tega, kdo bo nudil ugodnejše pogoje, kdo bo cenejši, kdo bo pripravljen investirati tudi lastna sredstva, Ce bi sami prevzeli kuhinjo, znese celotna vrednost približno 45 milijonov SD, če pa se odpovemo kuhanju in bi bila to samo distribucijska kuhinja za gretje obrokov in pomivanje posode, padejo stroški na približno polovično vrednost. Seveda se pojavlja vprašanje, kdo bo investiral teh 24 milijonov SD. Želeli bi, da bi to vsoto dal tisti, ki bi kuhinjo dobil [n ki bo prodajal gostinske storitve našim študentom. Tako bi lahko PA teh 24 milijonov smotrneje porabila, poskušala pa bi doseči to, da bodo tisti, ki bodo kuhinjo prevzeli, tudi investirali vse potrebno. KATEDRA: Ali obstaja možnost kuhanja v zgradbi sami (mislim seveda v poznejšem času)? IN2. P02LEP: Ne, predvideno je kuhanje v sklopu študentskega naselja, ki se gradi. Prvi stolpič je že zgrajen, dva bosta še sledila, (spomladi naj bi začeli z gradnjo drugega), nato pa pride na vrsto centralni študentski objekt s pravo menzo. Sicer o tem nisem dovolj informiran, vendar se, kolikor mi je znano, u-prava študentskih domov že odloča, kje naj bi imela centralno kuhinjo (ali ostane stara ali pa bo nova v centralnem objektu). Pedagoška akademija je zaradi precejšnje oddaljenosti od prometnih komunikacij, saj še ni rešen prometni problem, pri katerem gre za priključitev na Gosposvetsko cesto, ki je cesta prvega reda in bi bilo tako zelo težko organizirati krožno avtobusno progo, s tem precej izolirana. Zato ima študent na PA možnost neke vrste celodnevnega bivanja. To, kar jevosnovni šoli parola, se lahko dejansko uresniči med našimi študenti. Tako bi bila v dopoldanskem času predavanja, na voljo pa bo tudi dovolj seminarskih prostorov, namenjenih za študij. Če bo študent ves dan na šoli, bi bilo zelo nerodno, da bi se vozil na kosilo v mesto in nato nazaj. Prav zaradi tega želimo študentom nuditi vsaj en topel obrok dnevno. KATEDRA: Ali bo Certus vzpostavil pogostejšo avtobusno vezo? IN2. P02LEP: Ne vem. Certus smo sicer opozorili na ta problem, saj so sodelovali pri lokacijski razpravi. Takrat je bil govor o tem, da bi bila zelo ugodna rešitev krožna avtobusna proga, ki bi vodila na Koroški cesti in bi se nato priključila na Gosposvetsko cesto. Vendar sem zvedel, da sekretariat za notranje zadeve ne pristane na vključevanje na cesto I. reda in tako ta problem še ni rešen. KATEDRA: Kolikor nam je znano, bodo tudi druge šole mariborske univerze uporabljale prostore na novi PA. Katere so te šole? IN2. P02LEP: Razgovori o souporabi prostorov so v teku. Vodi jih dekan PA, sodeluje pa tudi rektor univerze. Ker pa o tem nisem dobro obveščen, ne bi mogel dati podrobnejših informacij. POTREBA PO LEPŠEM OKOLJU KATEDRA: Kako pa je z ureditvijo okolja? IN2. P02LEP: 2e v lanskem študijskem letu je iz vrst študentov prišla pobuda o organiziranju delovne akcije za ureditev okolja. Ta akcija je bila predvidena že za dan mladosti, sam sem pripravil vse potrebno, vendar pa organizatorjev (študentov - op, pisca) ni bilo. Ne vem, kje je vzrok - ali je zmanjkalo volje ali je za to kriv izpitni režim, tako da je zmanjkalo časa. Pred kratkim je bila na gradbišču skupina projektantov in tistih, ki so najbolj kompetentni za ureditev okolja. Ogledali smo si prostor in predvideli, kaj bi PA lahko sama naredila. Ne gre samo za prihranitev sredstev, temveč tudi, da pokažemo nekaj dobre volje. To bi bilo koristno tudi v primeru, če zaprosimo za finančna sredstva. Okolje kot tako predstavlja pri urejanju veliko del, saj gre za ogromne premike zemlje. Pri tem bi bilo vsakršno delo s krampi in lopatami brez koristi. Veliko pa lahko storimo pri urejanju in kultiviranju zelenih površin, ki bi sicer po projektu o dokončni ureditvi okolja morale biti brisane s površine in nadomeščene z novimi. Ker pa denarja, potrebnega za ta dela, nimamo, smo tudi obstoječo prvo fazo ureditve okolja, ki zajema najbližjo okolico stavbe, razbili v dve etapi. Projektant nam je začrtal tisto mejo na dokumentaciji, ki zajema površine, nujno potrebne za ureditev okolja in kultiviranje, za katere moramo dobiti uporabno dovoljenje. Inšpektorji, ki vplivajo na izdajo uporabnega dovoljenja, zahtevajo namreč določeno potrebno minimalno ureditev okolja. Ta minimum ne zahteva samo kulturnega videza, temveč vključuje tudi določene sanitarne zahteve. Tako npr. zaradi vodnega rezervoarja ne bo dovoljeno parkiranje na neasfaltiranih površinah. Iz te prve faze smo izločili tisto, kar bi bilo primerno za delo študentov. Pas, ki ga omejujeta Gosposvetska in Koroška cesta, predstavlja velik kompleks, kjer so bili vrtičkarji in je sedaj predviden za botanični vrt (park), ki ga bodo urejali biologi, nato je tam tudi vrtiček, sedaj zelo zanemarjen in neurejen, divje zaraščen in poln ovijalk (tam raste celo hmelj!). Na tem področju rastejo lepa drevesa -ciprese in borovci, ki pa jih dušijo ovijalke. Prav to področje bi bilo primerno za delovno akcijo. Vendar le ta ni mišljena kot akcija za 200 ljudi, temveč bi potekala kontinuirno po skupinah, ki bi vključevale največ do f»tnajst ljudi in bi delale iz dneva v dan. Delo bi zajemalo kultiviranje teh zelenih površin. V prvi fazi bi bilo potrebno očistiti vso podrast in odstraniti ovijalke. To ie akcija, ki bi pokazala vidne rezultate, saj so te zelenice sedaj zelo neurejene in zapuščene, ko pa bi jih uredili, bi estetsko dopolnjevale celoten ambient. Ko bi bila groba dela narejena, bi angažirali strokovnjake, ki bi strokovno svetovali kako razredčiti drevje, saj je pregosto. Ta akcija bi lahko pričela takoj z delom, posebno še sedaj, ko imamo lepo vreme. S podjetjem Stavbar smo se že dogovorili za izposojanje potrebnega orodja, določiti bi morali samo še prostor za shranjevanje le-tega. Problem obstaja edino v tem, ker bi bil potreben vodja celotne akcije, nekdo, ki bi bil vedno na gradbišču, ki bi izdajal in shranjeval orodje. Prav tako bi morali urediti prostor za odpadni material (les in že-lezje). Tega bi lahko kasneje študentska organizacija prodala in s tem zaslužila nekaj denarja. Zato menim, da bi se morali v najkrajšem času sestati z vodstvom ZSMS PA in se podrobno dogovoriti o poteku delovne akcije. KATEDRA: Ali to pomeni da bo celotna ureditev okolja potekala postopoma, tudi še v času, ko bo v novi stavbi že potekal pedagoški proces? Inž. P02LEP: Da, najprej bi kultivirali zelenice (z že prej omenjenimi delovnimi akcijami), za tem bi zasipali dovozno pot, sledilo bi planiranje kupov humusa (seveda z buldožerji), na splaniranih površinah pa bi nato zasejali travo. V najkrajšem času bomo povabili na ogled občinske inšpekcijske službe, nato pa jih bomo zaprosili za seznam potrebnih urejevalnih del. Poudariti moram, da bi se v primeru, če bi delali brez predhodnega dogovora, lahko pokazalo, da le-to ne ustreza in bi bila potrebna celo kakšna dodatna dela. KATEDRA: Ali bo smotrnejša razporeditev prostorov in „sodobnejša oprema" le-te dejansko omogočala tudi smotrnejši način dela, predavanj, študija in pedagoškega procesa nasploh? Inž. P02LEP: Brez nove opreme to ne bo mogoče. Razrešen bo problem prostorske stiske, ne pa tudi problem opreme in modernizacije predavanj in študija s sodobnimi učili, ker ni denarja. Nekaj bomo sicer lahko sproti kupovali iz amortizacije, vendar je to zelo malo. Učna tehnologija in vsa laboratorijska in delav-niška oprema stane 730 milijonov starih dinarjev. To vsoto pa so nam črtali skupno z 200 milijoni starih dinarjev, ki so bili namenjeni za drugo fazo. Tako so nam skupno črtali 1 milijardo starih dinarjev zaradi česar bo opremljanje prostorov potekalo toliko počasneje. SKLEP: Na koncu še nekaj besed za razmišljanje. Okoli gradnje nove PA je bilo dvignjenega veliko neupravičenega in hkrati tudi upravičenega prahu. Neupravičenega v toliko, ker so se širile različne dezinformacije, ki niso imele ravno ugodnih posledic. Pojavlja pa se vprašanje zakaj. Mislim, da nosi delež krivde tudi PA sama, saj ni dovolj intenzivno in sprotno obveščala tako univerze v celoti kot tudi najširšega kroga občanov Maribora. Prav tako moramo ob tem poudariti, da je krajevna skupnost, na katere področju stoji zgradba, v celoti podprla gradnjo in po svojih močeh prispevala delež h gradnji (ne sicer materialno, pač pa v obliki moralne podpore). Dodam naj samo še to, da se zgradba kot taka estetsko dobro staplja s celotnim ambientom. Upam, da je vsakdo, ki je prebral ta intervju, sedaj le nekoliko bolje informiran in ne bo več nasedal neutemeljenim govoricam? Vsem študentom in delavcem akademije pa želimo v novi zgradbi boljše, kvalitetnejše delo in doseganje čim boljših študijskih uspehov. Jasna Arko, Edi Korat P. S.: Res ne bi želel polemizirati okrog gradnje nove PA, zdi pa se mi, da ostaja za javnost še marsikaj skrivnost (hitra sprememba zakona - cilj in opravičilo). Gradnja se je zavlekla od enega leta na pet let, RIS je krepko omejila financiranje^- brez vzrokov gotovo ne. O problemih med gradnjo pa sem večkrat uporabljal lastne oči, zato nisem prepričan o „dezinformiranju", ampak bolj o neinformiranju izgradnje s strani odgovornih na PA. Pet let je le predolga doba, pa naj gre za PA, RIS ali ostale soudeležence pri gradnjil Brane Srčnik ŠTUDENTJE SO ZAVIHALI ROKAVE V ponedeljek, 10. oktobra 1977, so tudi študentje PA začeli urejati okolje nove PA. Zamisel o prostovoljnih delovnih akcijah v okviru urejanja okolja nove PA je že stara, saj so jo poskušali uresničiti že prejšnje šolsko leto, a se je vse končalo le pri pogovorih. Videti je, da je bil takrat tudi čas neustrezen, saj bi se morali lotiti dela v maju in juniju, a kot vemo, je to čas izpitnih rokov. Kljub vsem začetnim težavam pa je vodstvo študentov na PA (ob pomoči predsednika gradbenega odbora za novo PA tov. inž. Štefana Požlepa)i uspelo pripraviti potek dela in tudi plakati na oglasnih deskah vabijo študente, naj zavihajo rokave in poprimejo za orodje. Študentje hodijo na delo organizirano, in sicer po katedrah; in tako dela dopoldne skupina študentov s katedre za fiziko in popoldan skupina s katedre za telesno vzgojo (kot je pač vnaprej določeno). Okolje nove PA je še precej neurejeno, saj je okoli zgradbe polno odvečnega grmičevja in razraslega vejevja, ki marsikje tvori pravo goščavo. Zato je okolico potrebno preurediti, a najprej mora biti odstranjena podrast. Na tem mestu naj bi v prihodnosti uredili park, ki bi naj bil celotni zgradbi prijetno dopolnilo. Za delo, ki je na takšnem terenu potrebno, pa so najbolj primerne človeške roke. V enem dnevu se izmenjata dve skupini, in sicer je v eni delovni skupini do petnajst študentov. Delo ni preveč naporno. Medtem ko eni s sekirami in srpi krčijo goščavo, drugi odnašajo vejevje stran. Tudi za jedačo in pijačo je poskrbljeno. Odziv študentov PA je dokaj ugoden in tako delo vsak dan (razen sobot, nedelj in deževnih dni) nemoteno teče. Vsekakor je tovrsten „trim" zelo redek med študenti, ki že po tradiciji „slovijo" kot lenobe, vsaj kar se dela tiče. Mislim, da takšna „rekreacija" tudi starim bajtam pa še mnogim drugim ne bi škodila, saj bi se na tak način lahko znebili že tako neprijetnega in vse bolj rastočega trebuščka. Za študente PA pa velja: le tako naprejl Edi Korat V NOVIH ŠTUDENTSKIH STOLPIČIH DRUGAČE Julija prihodnje leto bo dograjen prvi od treh študentskih stolpičev, ki naj bi zrasli ob novi pedagoški akademiji na koroškem platoju. Zanj sme gradbeni odbor porabiti po normativih izobraževalne skupnosti Slovenije nekaj več kot 33 milijonov dinarjev, ki so jih zbrali delavci v Sloveniji s prispevkom iz svojega bruto osebnega dohodka (od šestodstotnega prispevka za stanovanjsko zidavo so namenili 0,3 odstotka OD tudi za študentska stanovanja). 750POSTELJ DO LETA 1980 Študentje mariborske univerze že od leta 1971 niso dobili niti ene nove študentske sobe, zato bo zdaj gradnja nekoliko pospešena Prvemu stolpiču, ki je zdaj že pod streho, naj bi se prihodnje leto pridružil drugi. Obstaja možnost, da bi ga začeli graditi že v začetku koledarskega leta, tedaj bi bil morda končan do konca leta. Gotovo pa je vsaj to, da ga bomo prihodnje leto začeli graditi. Do leta 1980 bi morali na koroškem platoju postaviti in opremiti še tretji predvideni stolpič, tako da bi bilo v naselju ob Gosposvetski cesti prostora za 750 študentov (od tega za 250 študentov v enoposteljnih sobah). Taka dinamika gradnje je določena s programom izgradnje dijaških in študentskih domov v Sloveniji, ki je začrtal še gradnjo d/eh študentskih domov v Ljubljani in 20 dijaških domov po vsej Sloveniji (od teh so koprski, mariborski in velenjski že zgotovljeni)' Sistemsko rešitev za problem študentskih in dijaških stanovanj predstavlja družbeni dogovor o gradnji študentskih in dijaških domov. Delavci v OZD, ki so ga podpisaU (po učinkoviti politični akciji), so se odločili prepustiti del stano^fflsra^jjprispevka za gradnjo študentskih stanovanj. Tako je stanovanj** vprašanje mladih, ki se izobražujejo zunaj kraja stalnega bivališča, pofiflo vprašanji v^elTsiovenskih delavcev, ne pa samo problem neke šole, gfhvgca^U^bbčine, kot je bilojo do podpisa družbenega dogovora. ZfrprVčTtfi šljfcentske q združenje mariborskih, jjlsokošc^skih zavodov sredstva, svoja z ar n osti študente fin iške šole-|udi gradnja •jo površino projekt za laročila [jri I bivalfte prJ|stdVe V domu. To Inosfi.lcta^i^gs^jlli morda še a osti iči v bližini PA, ki bo ižil vsem študentom. ŠKEM PLATONU SIJAL Nt Ji /stolpič na pedJgd>k| akademije, na Do leje 1985 naj bi sezil večrtafieiskega objekta, ifc ve še i tiativi izobraževane *ur fatnih metrov j lentsri dom, ki ga Sta »barji, popolnoma izjpristilf poi ieni,lda omenjeni nonriatil/P jed Inico, družabne prostore, rekreacija , Problem morda ne bo talo pereč, ker so st gotovo imela tudi kak objekt zal rekreacijo, ki bo »»om »uunim. Vprašanje ostalih prostorov pa lostane odprto. PoAbej še, ker bo novo študentsko naselje odmaknjeno od mestnega središča in bo zato treba organizirati v naselju nekatere dodatne funkcije, npr. trgovino in prehrana Te dodatne funkcije bo poseben tim strokovnjakov opredelil v študiji, ki mora biti izdelana do 30i junija 1978. S študijo naj bi pri podpisnikih utemeljili potrebo po večnamenskem objektu in jih prepričali, da povečajo površino po ležišču morda za dva kvadratna metra, da bi bil tako normativ 16 kvadratnih metrov. S tem bi se nekol iko približali normativom v razvitih deželah Evrope, kjer pride na ležišče tudi do 23 kvadratnih metrov. Seveda mora normativ ostati v mejah, ki jih določa naš narodni dohodek, toda dejstvo, da so spremljajoči objekti nujni v vsakem naselju, torej tudi študentskem, bi morali upoštevati. DRUGAČNA ORGANIZACIJA ŽIVLJENJA Novi študentski stolpiči bodo drugačni tudi po načinu življenja. Nič več ne bodo kasarne s spalnicami, ampak so že stene postavljene tako, da bodo prostori ustrezali tudi drugim življenjskim funkcijam. V vsaki etaži bodo štiri enote, enoto pa bodo sestavljale tri enoposteljne in dve dvoposteljni sobi, torej sedem stanovalcev, družina, ki bo imela skupne sanitarije, kuhinjo in bivalni prostor. To je najbrž pomemben premik k drugačnemu življenju v domovih, ki se danes preveč razlikuje od normalnega življenja doma in je zgolj neko začasno in zasilno prebivanje. Sonja Pl oj PRAKSA: ŠTIPENDIRANJE BREZ KADROVANJA ALI POT BREZ CILJA subjekti' snja (d n brez pomena ZDRUŽENA SREDSTVA - ZDRUŽENA NAPAKA Ob osnutku predloga sprememb in dopolnitev družbenega dogovora o oblikovanju in izvajanju štipendijske politike v SR Sloveniji, katerega razprava se v teh dneh zaključuje je potrebn« zopet kritično in to objektivno kritično spregovoriti o delu oziroma štipendiranju iz združenih sredstev, kot je predvideno da steče v začetku prihodnjega šolskega leta. Izhajajoč iz preteklih dveh let so ravno področje združevanja sredstev in ■niw.rnn#nm prelivanja od bolj razvitih k manj razvitim občinam pestile odločitve in splošna nedograjenost sistema štipendiranja pomanjkljivosti). Kot smo že navajeni včasih psevdoreformirano marsikaj, mnogokrat le povsem spontano spreminjanja globljega pomena, pa tudi sicei nadaljevati z delom po starem naprej, tako je popoj^fca tfHSkemu procesu podvržen tudi sistem štipendiranja, ki se oMfh^o^ in organizacijsko neprestano spreminja, reformira, dopolr^iitelkvpiaar bistvo vsebinske zasnove ostaja na stari sledi že popreje pcfobwovane navidezne akcije- Kako si naj drugače razlagamo besede, ki iiHm^aosro slišimo s strani občinskih pa tudi republiških samoupravnih org4£J%iftilu tistega starega napeva: „Mi si prizadevamo, nismo pa кпш^а "ilAtoječe stanjeI" Gotovo je da niso izključni krivci, so pa дрДд^пЈ krivci — storilci trenutnih razmer v štipendijski politiki, каШДјОТх) za to odgovoren, če ne strokovne službe pri komisijah podpisntežitfl občinah in republiška skupna komisija kateri je tila zaupana л^жкЛетпе1тЉпа pa tudi zahtevna naloga, koordinatorja dela, ki n^fiMem nivoju usklajuje potrebe in zahteve s področja štipendiran ja^etf Sloveniji. Kdo je torej kriv, da v veliki večini občin štipendiranje ni potekalo po samoupravnih načelih — poleg občinskih služb tudi republiška; ter kdo zagotavlja, da bo prihodnji koncept štipendijske politike odpravil neodgovorno ravnanje z delitvijo družbenih sredstev le, če bomo uvljavljali vsako leto nove, oziroma dopolnjene družbene dogovore, namesto da bi zaostrili odgovornost in spoštovanje družbeno dogovorjenih načel. Takšnega boga ne bomo srečali, ker enostavno ne ustreza razvoju naše družbene skupnosti! Zato ponovno poudarjamo, da krivde za kaos ne nosi družbeni dogovor o štipendiranju, temveč deviacije pristojnih in odgovornih v republiki in seveda tudi v občinah, ki mislijo štipendiranje le preobleči, telo pa pustiti trohneti naprejI Mar bomo ob vsakem spremenjenem dogovoru spreminjali citate, ohranjali pa delovne navade in ambicije. Tako se bomo morali v dogledni perspektivi dogovarjati o spremembah mesečno ali celo tedensko! Res ironično! štipendiranje iz združenih sredstev je izraz nečistih razmer v kadrovski politiki na Slovenskem in spretno prikrivanje interesov liberalizma v organizacijah združenega dela, ki niso podeljevale kadrovskih štipendij. Stanje o štipendistih v mesecu juliju letošnjega leta je pokazalo sledečo paradoksalno podobo izigravanja političnih sklepov: A. Občine, ki so gospodarsko zelo razvite imajo mnogo več štipendistov, ti prejemajo štipendijo le iz združenih sredstev (a) kot tistih, ki ! kadrovsko vezani (b): so kadro\ ^Selje Z Jesenice 3. Kamnik 4. Koper 5. Kranj 6. Ljubljana — Bežigrad 7. Ljubljana — Center 8. Ljubljana — Moste 9. Ljubljana — Šiška 10. Ljubljana — Vič 11. Maribor 12. Radovljica 13. Škofja Loka 14. Trbovlje 15. Tržič 16. Vrhnika 17. Domžale B. Nasprotno pa je struktura štipendistov v občinah s šibkim gospodarskim potencialom (manj razvite občine) relativno ugodna: a b 287 208 226 161 145 71 404 276 385 104 91 21 106 17 116 51 217 136 198 80 989 452 264 120 388 156 85 41 75 37 91 25 150 35 1. Cerknica Z Črnomelj 3. Idrija 4. Mozirje 5l Metlika 6. Sevnica 7. Šentjur 8. Šmarje 9. Tolmin C. Obstojajo pa tudi redke izjeme v d gospodarsko krepke občine, ki so pode sklenjeno: A 1. Ajdovščina Z Nova Gorica 3L Novo mesto A Postojna 5. Ravne 6. Velenje 238 211 251 * 239 328 401 menu besede povedano endije tako, kot je bilo fučimo sklop podatkov z ugotovitvijo: pisana paleta številk, rmeda, pisani štipendist, pisana javnost, toda povsem „čista" do^Jlnja s „čistimi" odgovornimi, smo napravili podrobno analizo štipendijskih dogodkov. Dokaz: nekateri dobro delajo, velika večina pa povsem neodgovorno (pod A.) tako kot v občinah Izola in Piran, odkoder podatkov sploh nismo dobili (so tabu za javnost). Če h kopici podatkov dodamo še to, da polovico štipendij iz združenih sredstev (skoraj 5000) podeljujemo v gospodarsko razvitih občinah, ter da prav tam štipendiramo le 2000 učencev in študentov iz kadrovskih virov se lahko mirno usedemo na kahlo in počakamo na preoblečene akte. Samo v Ljubljani je bilo v veliki štipendijski raciji ukinjenih okrog 1000 štipendij iz združenih sredstev, na Jesenicah 244, v Kranju 249, Radovljici 270, Mariboru 199, Novem mestu 247, Škofji Loki 276 itd. skupaj v Sloveniji 6443. Prepričani pa smo, da vsaj polovico te številke predstavljajo tisti, ki niso prišli v ožji izbor za eliminacijo'' in so našli kanal skozi katerega so se rešili s potrdili, podkupovanji, rokovanji, poznanstvi itd., skratka po nekomunističnih in za naše razmere nesprejemljivih potezah. Koliko sredstev je požrlo v preteklih letih samo teh 6600 štipendistov, ter koliko se je s tem rešila situacija pri štipendiranju nam je dobro znano: brez dodatnih aktov ob odgovornostih in dolžnostih. Brane Srčnik Stippolitika Nekateri Še vedno menijo, da naj ostanemo tudi v prihodnje pri stari praksi, kar naj se odraža v nepovezavi štipendiranja iz združenega dela in solidarnosti; težijo celo k nenačrtni kadrovski politiki. Resje danes lahko v naši družbi ustreliti zajca, predno sploh primemo za puško. KADROVSKA ŠTIPENDIJA, CE JE LE MOGOČE Osnovna težnja dopolnitev družbenega dogovora o Štipendiranju je, da se morajo učenci in Študentje v večji meri odločati za kadrovske Štipendije, če jih je le mogoče dobiti. V nasprotnem primeru — če učenec ali študent ne zaprosi za razpisano Štipendijo, tudi izgubi pravico do Štipendije iz združenih sredstev. Kadrovske štipendije naj bi prejemalo vsako leto več učencev in študentov. Tako bi se zmanjševal pomen združenih sredstev, sistem štipendiranja pa bi zagotavljal kadre za uresničevanje razvojnih programov v OZD in samoupravnih interesnih skupnosti. Višino štipendije naj bi, enako kot doslej, določal učni uspeh. Vendar je tudi pri kadrovskih štipendijah poudarjen socialni kriterij: torej ne štipendije vsakomur, ampak tistemu, ki jo najbolj potrebuje. Osnutek predloga novega dogovora o štipendijski politiki predlaga dve različni točkovni lestvici za izračunavanje štipendije. za učence srednjih šol z zadostnim uspehom z dobrim uspehom s prav dobrim uspehom z odličnim uspehom za študente s poprečno oceno 6,0-6,5 12,0-2,4) 6,6- 7,2 12,5-2,9) 7,3 - 7,9 (3,0 - 3,4) 8,0 - 8,6 (3,5 - 3,9) 8,7 - 9,3 (4,0 - 4,4) 9,4-10(4,5-5) I. varianta: 350 točk 400 točk 450 točk 500 točk 450 točk 500 točk 570 točk 650 točk 750 točk 850 točk 380 točk 450 točk 540 točk 650 točk 600 točk 650 točk 720 točk 800 točk 900 točk 1000 točk Po 1. varianti bi lahko štipenditorji povečali točkovno vrednost za 200 točk tistim štipendistom, ki se izobražujejo a) za izjemno deficitarne poklice b) za vse deficitarne poklice Deficitarnost poklicev opredelijo skupščine podpisnic samoupravnega sporazuma o štipendiranju na osnovi podatkov skupnosti za zaposlovanja Za območje republike opredeli pomanjkanje posameznih poklicev skupščine delegatov podpisnic samoupravnega sporazuma. Ce upoštevamo ta določila, bi lahko zbral srednješolec z odličnim uspehom, ki se izobražuje za deficitarni poklic 700 točk kar ustreza solidni poprečni oceni za študenta. II. varianta ne predvideva nobenih dodatkov za deficitarnost poklica, zato pa so točkovne vrednosti nekoliko višje. Višje za učence srednjih šol. Najvišja štipendija je za 50 točk nižja kot po prvi varianti, če gre za deficitarni poklic. Obe varianti izpuščata dodatek za hitrost študija, to pa menijo predlagatelji sprememb ni več potreba zaradi spremenjenega študijskega režima. Vsa zakonska določila, ki se nanašajo na planiranje, poudarjajo tudi pomen planiranja kadrov, ki pa je bilo doslej še posebej zapostavljeno. Vzrok , varianta: w ŠTIPENDIJSKA POLITIKA V PRAKSI, ODGOVORNOST V GLAVAH . .. je v tem, da v OZD niti ni kvalitetnih dolgoročnih razvojnih programov, na podlagi katerih bi lahko določili tudi kadrovske potrebe. Dosedanje štipendiranje pa se je srečevalo še z enim problemom: nekatere OZD so spoznale kadrovske potrebe, pa so se zanašale na štipendije iz združenih sredstev ali so razpisovale malo štipendij. V, novem DD je nakazana obveznost, da štipenditorji skrbijo za zagotavljanje potrebnih kadrov, toda če ne bo v vsaki PIS tako učinkovitega preverjanja kadrovskih planov kot je storila PIS za tekstil, izpolnjevanja obveznosti ne bomo mogli kontrolirati. Vrednost štipendijske točke bodo ugotavljali vsako leto znova. Dva predloga sta: ali za šolsko leto ali za koledarsko leto. Predlagatelji se ogrevajo za prvega, ker bo manj administriranja in ne bo zamud pri izplačevanju razlik, kot bi bile v drugem primeru. Tak izračun je poskus, da štipendije avtomatično vsklajujemo z gibanjem OD v Sloveniji vsako leto. Kot doslej bodo lahko štipendisti OZD in SIS uveljavljali pravico do dopolnilne štipendije iz združenega dela sredstev, ki so izračunae kot razlike med najnižjo štipendijo po točkovni lestvici (za učence sred. šol 350 oz. 380 točk, za štud. 450 oz. 600 točk) in štipendijo, ki bi jim pripadla, če bi bili štipendisti združenih sredstev. SIS bodo še naprej štipendirale kadre za OZD, ki so združene v SIS. Tako bodo dajale štipendije: občinske izobraževalne skupnosti, skupnosti za otroško varstvo, in osnovne šole, Izobraževalne skupnosti Slovenije za srednje in visoko šolstvo, z visokošolskimi DO se bodo posebej sporazumele o štipendiranju podiplomskega študija iz sklada B. Kraigherja: — raziskovalna skupnost Slovenije za znanstveno raziskovalno delo — podiplomski študij (sklad Borisa Kidriča) kulturne skupnosti za področje umetnosti in kulture (Prešernov sklad) — telesnokultume skupnosti, skupnosti zdravstvenega zavarovanja, in skupnosti socialnega varstva Sklad za štipendiranje pri SIS se bo polnil tako, da bodo SIS in DO s tega področja sklenile samoupravni sporazum o združevanju sredstev za štipendiranje. / V poglavju o nalogah posameznih udeležencev dogovora je zapisano, da bo zveza skupnosti za zaposlovanje opravljala strokovno tehnično in POTREBA ALI ODGOVORNOST? finančno administratorska opravila v štipendiranju. Skupnosti iz združenj vzgojno izobraževalnih organizacij (torej PIS) bodo sodelovale s štipenditorji, tudi pri dogovorih o kadrovskih planih bo treba dosledno uveljaviti delegatsko načelo, sicer učinkovito preverjanje ne bo možno. Izvršni svet Slovenije, bo spremljal uresničevanje dogovora in skrbel za usklajevanje štipendijskih potreb načrtov družbenega razvoja. Predlagajo, ali bi urejal tudi štipendiranje kadrov za upravno politično-izvršilne in pravosodne organe v SR Sloveniji, vendar se v razpravi pojavlja mnenje, da bi bilo treba te štipendiste izenačiti z ostalimi. Pomembne naloge pri uresničevanju DD imajo še izvršni sveti skupščin občin, vse družbenopolitične organizacije in gospodarska zbornica Slovenije, ki si mora prizadevati, da bi čimvečji del mladih, ki se izobražujejo že v začetku šolanja povezali z OZD ali SIS. & Ploj KAPLJA JE ŠE VEDNO VODA: TUDI PRI ŠTIPENDIJAH IZ ZDRUŽENIH SREDSTEV! Sedaj, ko zopet stojimo pred velikim vprašanjem, kako bo jutri, ni napak, da ponovimo dve tehtni in izredno aktualni ustavni načeli: 1. „Vsakdo si svobodno izbira poklic in zaposlitev!" 2. „Občani imajo pravico, da pod enakimi z zakonom dolpčenimi pogoji pridobivajo znanje in strokovno izobrazbo na vseb'stopnjah izobraževanja, v vseh vrstah šol in v drugih izobraževalnih zavodih!" Komentar je ob dosedanjih poskusih ugotavljanja deficitarnosti in suficitarnosti poklicev vsekakor nepotreben. BO JUTRI BOLJE? O tem govori 6. člen osnutka predloga družbenega dogovora (DD) sledeče: V samoupravnem sporazumevanju bodo uveljavljeni enotni kriteriji za štipendiranje učencev in študentov, ki sicer imajo perspektivo, da se vključijo v združeno delo, vendar zanje še ni neposrednega kadrovskega interesa in so v slabšem socialno-ekonomskem položaju. (Pomemben je poudarek; da so tudi štipendije iz združenih sredstev kadrovsko pogojene) ter da &NE BO"? več dilem, ali je izbrani poklic potreben ali ne! Organi skupščin delegatov v občinah bodo morali upoštevati perspektivno izkazane kadrovske potrebe združenega dela, ki „SO VSAJ OKVIHMeff - morajo biti plansko realno znane iz razvojnih planov, oziroma se bodo podpisniki po občinah dogovorili, kakšne so natančne kadrovske potrebe v perspektivi, za katere „še ni neposrednega interesa združenega dela" — znana le splošna potreba, kar bo v razpisu navedeno. V kolikor prosilci ne bi uskladili svojih sposobnosti in nagnenj s potrebami, ne bodo štipendirani v celoti, oziroma tako kot bi bili v primeru, če bi omenjeno načelo spoštovali, zato slabši materialni položaj še ni garant za štipendijo iz združenih sredstev, če prosilec pravilno ne upošteva družbenih potreb). Tukaj gre torej zopet za diferenciacijo, ker bo inštrument politike štipendiranja iz združenih sredstev prisilil socialno šibke, da se bodo Š.V. 1: >« odločali izključno za deficitarne smeri študija medtem, ko bo bogatim mogoča prosta izbira, ker ne bodo imeli nad sabo Damoklovega meča (štipendija). Govorimo lahko o elitizmu, ki bi puščal v družbi neslutene posledice I Drugi odstavek istega člena se razlikuje od dosedanjega po tem, da določneje govori o solidarnostnem prelivanju združenih sredstev, ki ga uredijo podpisniki samoupravnega sporazuma (SS) z merili o načinu in pogojih združevanja sredstev. Merila sprejemajo vse skupščine delegatov v občinah, skupno ugotovitev pa sprejme skupščina delegatov na ravni republike (občinski delegati). Nadaljnji odstavek govori o gospodarjenju delavcev v združenem delu prek svojih delegatov v skupščinah delegatov podpisnic SS o štipendiranju v občinah in v skupščini delegatov na nivoju republike, ki je sestavljena iz delegatov skupščin podpisnic SS v občinah. (DD opredeljuje in poudarja gospodarjenje z družbenimi sredstvi: o razporejanju in delitvi dohodka odločajo delavci v združenem delu, ki dohodek ustvarjajo in je torej njihova neodtujljiva pravica tudi razporejanje dohodka v štipendijsko politiko. Dosedanjo skupno komisijo na ravni republike zamenjuje skupščina delegatov, kar je samoupravno usklajeno in opredeljeno v delegatskih razmerjih in zakonu o združenem delu. Enako bodo namesto občinskih komisij o štipendiranju v prihodnje delovale SKUPŠČINA DELEGATOV podpisnic SS v občinah zakonske in ustavne opredelitve novo organiziranost tudi vsebinsko krepijo). Četrti odstavek določajo posebna pravila za delo skupščin delegatov v občini in republiki, ki precizirajo sestavo, delovanje, naloge, in pristojnosti delegatov, samoupravnega nadzora, njihovih izvršilnih organov in strokovnih služb. Pravila morajo biti sprejeta po enakem postopku kot samoupravni sporazum o štipendiranju. (Potrebno je opredeliti in urediti delovanje skupščine delegatov in drugih organov s pravili, ki so sprejeta pri podpisnikih, kot sporazum s soglasjem skupščin delegatov v občinah. Drugi organi so vsaj skupščina delegatov, samoupravna kontrola in izvršilni organi. Pri štipendiranju doslej ni bilo organov samoupravne kontrole, ki bi morala biti v bodoče pri vsaki skupščini delegatov v občinah in republiki in delovati predvsem kot organ nadzora pri delu, izvršilnih organov, strokovnih služb in podpisnikov sporazuma. Odslej si noben organ (izvršilni v občini in izvršilni v republiki) ne bo mogel prisvajati nedogovorjenih pristojnosti, kar se je doselj pogosto dogajalo). Neposreden kadrovski interes delavcev, ki po delegatskem načelu uveljavlja na skupščinah podpisnic SS in DD o štipendiranju (peti odstavek). Odgovornost bo v bodoče trdno slonela na delegatih, ki bodo za resnično uveljavljanje interesa združenega dela v skupščinah delegatov morali imeti mnenje svoje delegatske baze, ji poročati in odgovarjati o delu v skupščini (posebna vloga samoupravne kontrole in njen sestav — odločilen vpliv neposrednih proizvajalcev). Izhajajoč iz drugega odstavka tega člena bo v SS o štipendiranju dogovorjen prispevek iz dohodka TOZD v SR Sloveniji. Ob zaključku 6. člena se je potrebno resno vprašati, ali bomo zagotovili z dopolnjenim DD večjo vlogo subjekta dogovora — učenca ali študenta. Pozitivno ocenjujemo spremembe, ki ne dopuščajo več dvomov (naj bi, si bodo prizadevala arja&Irjalr:..), temveč določno definirajo naloge: morajo. { Člen 7. ponazarja, da imajo pravico do štipendije iz združenih sredstev tisti učenci in študenti, pri katerih mesečni dohodek na člana v družini prosilca ne presega ZNOD (zajamčenega mesečnega neto osebnega dohodka) v SR Sloveniji tn- če izpolnjujejo druge s tem DD in SS zajete pogoje. J OBSEG ŠTIPENDIJE Štipendija iz zdruienlh sredstev se deli na — osnovno štipendijo, ki upošteva del življenjskih stroškov (obleka, obutev/prehrarifi, šolske potrebščine ter kultura in rekreacija) učencev in študentov.-krse šolajo v kraju stalnega bivališča, ter sme dosegati za učence največ 'do 50 % in za študente največ do 60 % ZNOB v SR Sloveniji; (2% — dodatek k osnovni štipendiji za povečane stroške, za čas šolanja zunaj kraja stalnega bivališča (staršev, skrbnikov oz. zakonitih zastopnikov), ki znaša največ do 40 % ZNOD v SR Sloveniji; — dodatek za stroške prevoza v šolo, ki presegajo; 1. varianta: 5 % ZNOD v SR Sloveniji 2. varianta: 10 % ZNOD v SR Sloveniji Stroški mestnih prevozov se ne upoštevajo. Celotna štipendija (osnova z dodatki) iz združenih sredstev ne more presegati ZNOD, v SR Sloveniji. Dodatki se med sabo izklučujejo. Kriterije, pravico in višino štipendije iz združenih sredstev določi skupščina delegatov podpisnikov SS o štipendiranju na ravni republike vsako leto pred razpisi štipendij iz združenih sredstev, ki se razpisujejo in podeljujejo enkrat na leto in sočasno v celotni SR Sloveniji. V dosedanjem DD ni bila opredeljena pravica do štipendije iz združenih sredstev — ali imajo pravico vsi ali pa je omejena — izhajal pa je iz dejstva, da je štipendija iz združenih sredstev pravica za vse. V novem DD je potrebno natančneje opredeliti, kdaj se pridobi pravica zaprositve za štipendijo, šele nato pa govoriti o vsebini (sestavi). Pravica zaprositi za štipendijo je omejena glede na socialni položaj prosilca, torej imajo pravico tisti, katerih dohodek na člana družine ne presega ZNOD v SR Sloveniji (vsako leto posebej določen, po zakonu in s sindikalno listo). Združevanje sredstev iz 0,5 % od OD ne širi te pravice nad predvidenim cenzusom. Ob našem turističnem štipendiranju se je po občinah uveljavilo geslo: če boš pošteno ravnal, potem boš tepen, s tabo vred pa tudi tvoji štipendistil ~ Madona, ali nisem nekoč nekje prebral, da je posilstvo hudo kaznivo dejanjel OD ZDRUŽENIH SREDSTEV H KADROVSKIM ŠTIPENDIJAM Štipendije iz združenih bodo v bodoče le izjema za tiste, za katere združeno delo še nima neposrednega interesa, so pa perspektivne potrebe v globalu izčrpane in brez družbene pomoči ne bi mogli nadaljevati šolanja, ker so v slabem materialnem položaju. Omejitveni cenzus je potreben zaradi omejenih sredstev, da pa bo v perspektivi usmerjeno izobraževanje organizirano na osnovi potreb združenega delal Do takrat naj bi se štipendiranje iz združenih sredstev postopno izločilo, ker bo reforma šolstva zasnovana na potrebah z45