Drugi slovenski katoliški shod in dijaštvo. li je shod potreben? — Po sedmih letih se sestanejo drugič možje iz vseh krajev slovenske zemlje, da pokažejo svoje versko prepričanje in — kar je glavno — da se pogovore o skupnem narodnem delu v katoliškem duhu. Na prvem katoliškem shodu se je prvič v splošnih potezah očrtal program delovanja, v teku sedmih let se je poskusilo marsikaj, preskusila vporabnost te in one metode, izvršila ta in ona misel izražena v resolucijah prvega shoda. Treba je, da se pregleda vse obširno delovanje, da se to ali ono odstrani, kar je napačno zidano, da se podpre in na novo vzdigne, kar se šibi in kar se je sesulo. Splošne točke resolucij prvega shoda se bodo sedaj lahko detailirale, organizacija se bo lahko po sedemletnih izkušnjah razpredla v podrobnosti in se razširila na večje kroge. Potreben je drugi katoliški shod, o tem ne more noben katolik dvomiti; potreben pa je poleg omenjenih razlogov še zlasti: prvič, ker se je liberalizem na Slovenskem v zadnjih sedmih letih razvil in pokazal svoje pravo lice, razkril vse svoje značilne lastnosti, nakane, zavzel določno stališče nasproti vse važnim kulturnim pojavom. Prvi katoliški shod so gledali še mnogi katoliki kot izzivanje, kot kamen izpodtikljeja za nasprotnike, kateri le škoduje, ker ^razburja nasprotnike." Da, takrat se je sploh še dvomilo, ali biva pri nas liberalizem. Mnogi so trdili, da ga ni in to celo duhovniki zaupajoči menda oni v resnici krilati besedi: Slovenec je že sam po sebi pobožen, ker je ravno Slovenec. Tista absolutna narodnost, ki vidi v svojem narodu svetnika in ga postavlja v oltar in pratiko, in katera že vene pod žgočimi žarki velikih svetovnih idej, je mnoge poetiško navdahnjene in v ljubezni se kopajoče, mehke ljudi spravila v čuden položaj. Dočim so se navduševali za edinost v narodu, so se za njih hrbtom zbirali elementi, ki so vtihotap-Ijali iz svetovnega vrvenja kapljo za kapljo strupa med narod. Takrat so še ti ljudje tajili svoj strup, pa s časom se jih je dalo na natezav-nice, da so radi priznali svoje protikrščansko delo. In ravno dijaštvo katoliško si šteje v zaslugo, da je po svoje pripomoglo razkrinkati te liberalne elemente. Na vseslovenskem dijaškem shodu je takorekoč primoralo liberalne nasprotnike, da so javno priznali svoj liberalizem. Takoj na to pa je glavno liberalno glasilo vrglo še tisto obotavljanje raz se in z dotlej neznano brezobzirnostjo in odkritostjo povedalo, da je liberalno, protikrščansko. Danes stoji liberalizem razgaljen pred nami. Dijaštvo je istotako priznalo svoje veroizpovedanje, posamniki se še bojijo in ne vedo, kaj napraviti. Tudi tisti, ki trdijo, da niso „nič", so v vtemeljevanju pred kratkim po svojem zastopniku konečno le vtemeljili, da so sicer sedaj še »skriti-1 liberalci, a s časom dobijo še poguma, da povedo, da tisti „nič-je vendarle liberalen. Tako so se do danes razbistrili v obče pojmi med vsemi stanovi, duhovi so se vzdramili in ločili. Na drugem shodu ne bo treba več razpravljati a bivanju liberalizma, temveč možje bodo praktično razmišljali le o pozitivnem delu. Katoliški shod je potreben drugič radi tega, da se vnovič in takrat še točneje pokaže praktičnost katoliške krščanske ideje. Krščansko idejo je treba vtelesiti, vveljaviti na vseh poljih ljudske delavnosti. Zadnji čas imamo zlasti mej dijaštvom priliko slišati, da je „vera le stvar srca". A vera ni samo stvar srca, marveč ona je v prvi vrsti stvar razuma. Professor Hertling imenuje ljudi, ki trdijo takove fraze, polizobražence. Točno se izrazi o bistvu katoličanstva: „V katoličanstvu ni vera zadoščenje subjektivnega čustvovanja, ki vteleša svoja menjajoča se stanja s pomočijo domišljije v vnanje oblike. Katolicizem ima objektivno vsebino; v sebi oklepa zistem resnic, ki odgovarjajo na najvišja in zadnja vprašanja, vprašanja, ki segajo daleč čez „odkoda in „kam" našega bornega bivanja na zemlji."' Pri nas doma se včasih povdarja posebno, da je katoličanstvo tudi stvar srca. A nam se zdi napačno to tako povdarjati. Pred vsem moramo zastopniki pozitivne vede spraviti vero v pravo razmerje z razumom. Ravno katoliki se lahko postavimo s tesnim razmerjem svoje vere s pozitivno, eksaktno vedo. To je naš ponos, to razjasnujmo ljudstvu! Ako bodemo zanemarjali to svoje ugodno stališče, nas znajo nasprotniki s svojimi liberalnimi frazami o vedi prehiteti in jih polizobražencem vlit1 kot prepričanje. Pred vsem zidamo svojo vero na vedo. Ako bomo trdno v razumu prepričani o potrebi vere, ne bo naših src ostavil verski čut. Katoliški shod naj zopet pokaže, kaj zna storiti v življenju in mi-šlenju krščanska ideja. Socializem, kije obvladal naše katoliške narodnjake, ima v tej ideji svoje neizpuljive korenike. Krščanski socializem se sicer na vseučiliških stolicah le na kratko kot socialna prikazen označuje, a on ima edini izmed vseh sistemov življensko bodočnost. Liberalni stari-kavi profesorji bodo s svojimi učenimi sistemi mej svetom davno pozabljeni, ko se bo čedalje lepše in mogočneje razvijala krščanska ideja, prak- ' Das Priucip des Katkolicismus u. d. Wissenschaft. Freiburg i. Br. 2. u. 3. Aufl. 1899. tična v krščanskem socializmu. Naši liberalni profesorji so vedno enaki, preje se ne bodo pečali v svojem učenem raziskavanju z velikim, vele-pomembnim krščanskim gibanjem, dokler ne bodo valovi zapljuskali jim noter na visoko stolico v obraz, in jim tako dokazali, da biva še kaj drugega poleg njih zastarele pameti. A ni se treba nam vznemirjati, ker tudi naš socializem je že znanstveno dovelj podprt in tudi na vseučiliških stolicah ima svoje zastopnike. Katoliški shod bo storil v tem oziru veliko dobroto dijaštvu, da bo pokazal v praktičnem programu tudi teoretično znanstveno podstavo krščanskega socializma. Pri večini našega dijaštva je namreč navada, da pozabi rabiti kritiko pri študiju. V gotovi meri je vsak akademik zmožen kritikovati profesorja. In to more storiti po principu „prostega znanstvenega raziskavanja" zlasti v strokah, ki so več ali manj spekulativne. Profesor mnogokrat predava le svoje subjektivne misli, ne pa objektivnih dejstev, zlasti se godi te naravno v kritiki. Tedaj mora imeti slušatelj pozorna ušesa in kritičen razum. Kako sodi včasih liberalen profesor o srednjeveškem pravu! Takoj se mu pozna, da ima svoje subjektivne nazore, ki se ne vjemajo z našimi; torej bomo preiskali ono stvar v drugih virih in se tako objektivno prepričali o resnici. — Naši dijaki imajo pa navado, preštudirati knjigo ali skripta svojega profesorja in ta knjiga in ta skripta vstvarijo v njih nazore o stvari, katerih se ne morejo več otresti. Tako se zdi mnogim, da je nemogoče še kaj temeljitejšega nego je n. pr. Philppovichevo narodno gospodarstvo. Navzame se neke ošabnosti, ki mu ne da objektivno soditi n. pr. o stremljenju krščanstva v narodnem gospodarstvu. Liberalni profesorji se ogibljejo vsega, kar bi se utegnilo tolmačiti v zmislu pozitivnega verstva; vero, zlasti krščansko, to velesilo tisočletij, ignorujejo, kakor bi je ne bilo, kakor bi imela malo važnost v socialnem življenju. Tako se tudi naši dijaki ne morejo prav vglobiti v velikanski pomen krščanstva na vse poljih. Razni neplodni izrodki starikavili liberalni možganov so jim večjega pomena nego živo, bujno, vesoljno ljudsko gibanje, katero provzročajo tisoč let stare a vedno nove, neizčrpne krščanske ideje. Zato z veseljem pozdravljamo katoliški shod, ki bo v velikem obsegu, pod širokim obzoijem vlil krščansko idejo v bronast program, v globoke, tehtne resolucije, ki se tako skrbno in tako dolgo že izdelujejo. In to se lahko zagotovi, da bodo te resolucije v zvezi z resolucijami hrvatskega katoliškega shoda v Zagrebu še največjega pomena za hrvatsko-slo venski jug. Kaj imapričakovati dijaštvo odkatoliškegashodaPNa to smo že zgoraj precej odgovorili, vendar se nam zdi umestno še posebej izpregovoriti o tej točki. Tu se gre za krščansko misleče dijaštvo. l* Ta del slovenskega dijaštva se je organizoval po iniciativi visoko čislanega dr. Mahniča, očeta katoliške misli mej slov. dijaštvom, in po želji prvega kat. shoda. Hvaležni smo prvemu shodu, da se je pečal tudi z dijaštvom. Ondi je bila iniciativa, a dijaštvo je samozavestno vstvarilo svoj organizem. A pri vsem samostojnem delovanju bi človeku vpadel včasih pogum, bi se naveličal vednih psovk in neosnovanih zabavljic in zlobnih obrekovanj, ako bi se ne mogel od časa do časa nasrkati krepkosti in poguma pri čislanih možeh-značajih, ki so že skusili veliko za svoje prepričanje, ki je naše prepričanje. Da, katoliški shod nam bo pomnožil veselje do dela, do trpljenja, do boja. Veselje do boja se nam mora pomnožiti, kajti brez boja ni miru. Iti moramo preko vseh kimavcev in cigumigovcev, ki zamižijo in si zamašijo ušesa, ko poči top. Vsa znamenja kažejo, da ne smemo biti pasivni, ako nečemo končati. Aktivnost, aktivnost na vseh krajih! Že na vseslovenski delavski slavnosti smo videli, na čigavi strani je ljudstvo. To bomo videli tudi na katoliškem shodu in morda še v večji meri. Vedno se trdi, da je treba študirati ljudsko dušo. Naj bi prišli na shod vsi tisti, ki hočejo v resnici ljudstvo poznati. Ljudstvo pozdravlja z navdušenjem misel o shodu in se ga bo gotovo v velikem številu vdeležilo. Pokrepilo nas bo, ko bomo videli, da stoji za našimi idejami ljudstvo, da nismo »osamljena strančica", kakor je blagovolil nazvati nas ljubljanski župan. Glavno pa je za nas, da se ozira v resolucijah tudi na akademiško dijaštvo. Treba je, da se zanimajo vsi katoliki slovenski za našo stvar. Pričakujemo, da se zavzame shod za naše težnje, da se praktično podpre naše stremljenje mej dijaštvom, kajti tudi mi tvorimo delec naroda. Mej dijaštvom se tudi pričenja svetlikati. Simpatije do nas rastejo. Upamo, da bo katoliški shod marsikomu, ki ima sicer dobro voljo in srce, a ne vidi ali se pa boji videti, odprl oči. Prepičan kristijan si, dragi moj, a ti se bojiš to pokazati praktično, češ tam so pa v veliki večini,, ne, prijatelj, dasi smo v dijaštvu do sedaj še v manjšini, a imamo veliko večino naroda za seboj. Katoliški shod naj ozdravi pogubne bojazni pomišljavce in naj pokaže, do je tudi premoč inteligentnosti na naši strani, ker še ni bilo slišati, da bi se slovenski liberalci te ali one vrste zbrali kdaj na shodu in razpravljali o narodno gospodarskih in sploh socialnih zadevah našega naroda. Oni kriče in pojo in zabavljaj o, naši ljudje pa delajo, in teh poslednjih se ti ni treba sramovati! S. Nekaj o človeku in človeški svobodi. Napisal J. G. loboko mi je ostalo v spominu, kar sem slišal pred nekaj leti iz ust nekega gospoda, kateremu sem posebno hvalo dolžan. Povedal nam je — bilo nas je več skupaj — pri definiciji „človeka" neko bistveno lastnost: ^omo est essentialiter servus Dei. V tem je izražen izvor in namen človeka, v tem je označena naloga našega življenja. Homo est essentialiter servus Dei. Na tej resnici je utemeljeno bistvo, dejal bi: upravičenost in možnost bivanja vsakaterega človeka. Ako kdo odstopi od te resnice, ako jo začne — z besedo ali dejanjem — tajiti, ni več upravičen, prisvajati si ime „človek"; kajti on dela proti svojemu bistvu, ker dela proti svojemu razumu, ki ga uči, da je, da mora biti nekdo, ki je njemu dal bivanje, ki mu je ustvaril neumrjočo dušo. Da, razum nam kaže Njega, ki ga vse stvari oznanjujejo in poveličujejo. Brezverci in neverniki torej nimajo izgovora. — Rečem še enkrat: Ni upravičen imenovati se „ človek", kdor ne priznava Boga za svojega najvišjega Gospoda. Dejal sem preje tudi, da je na resnici: homo est essentialiter servus Dei utemeljena možnost bivanja vsakega človeka. Kako to ? Ves svet, nebo in zemlja in vse, kar je, spričuje Njega, od katerega ima vse svoje bivanje. Stvarnik, ki je vse iz nič naredil, je pa gotovo Gospod vsega: On ima gotovo absolutno oblast nad vsemi stvarmi, absolutno oblast tudi nad človekom, ki je najlepša, najpopolnejša stvar na zemlji. Ker ima človek svoje bistvo in svoje bivanje od Boga, je možnost njegovega bivanja gotovo popolnoma odvisna od Njega. Razvidno je torej, da človek izgubi pravico bivati, ako se obrne od svojega Stvarnika, od svojega Gospoda. Da, smrt zasluži, kdor Njega taji z besedo ali z dejanjem. O resnici, da smo po svojem bistvu dolžni služiti Bogu, izpolnjevati Njegovo najsvetejšo voljo, pač ni težko prepričati se njemu, kdor hoče ; k