Stai*išfy ali vam ni žal v> otrnk? Sv*t.je*rf§1idaj občudoval pobožnost slovenskega Ijudstva, zaupljivo bogoudanost naših mož in žen, neomajno vernost naših mladeničev, nedolžno ljubezen božjo našib deklet, globoko krščansko odgojo naših otrok. Vojska je zadala rane našemu verskemu živ ljenju. A te rane celijo. Med ljudstvo pa prihajajo stranke s protikrščanskimi načeli. A ker vedo, da je ]judstvo še preverno in prekrščansko, da bi se pri klopilo sovražnikom vere, hočejo s silo zakona iztrgati ljudstvu najdražji zaklad: krščansko odgojo otrok. Svobodomiselni, reri in Cerkvi sovražni ,,Pro -svetni odbor" v Beogradu je izdelal nov š o 1 s k i n a 6 r t in ga poslal narodu v presojo. Novi šolski načrt je protiverski in protioerkveni in javno~razžaljenje našega vernega in Cerkvi udanega Ijudstva. Le poglejte: Na srednjih šolah, realkah in gimnazijah, je bil dozdaj veronauk v vseh 7 oziroma 8 razredih. Novi šolski načrt milostno dovoIjuje veronauk le v nižjih razredih srednjih šol, v ivišjih razredih pa hočejo veronauk popolnoma odprayiti. Kje bo našel dijak višjih razredov, ki njegovo razburkano dušo mučijo verski dvomi, kje bo našel odgovor na najvažnejša življenjska vprašanja, če ne v veronauku? Kje bo dobil doraščajoč Blladenič, ki «e v njem vzbujajo nevarne strasti, kje bo dobil oporo in pomoč v mladostnih bojib zoper nenravnost, 6e ne v resnicab. in milostih krščanstva? In v tej dobi hoeejo .protikrščanski svobodomiselci dijaka odtrgati od vsakega verskega upliva! Stariši, ki ste poslali nedolžne, z verskim duhom prešinjene sinove v srednje šole, ali boste k takemu protiverskemu šolskemu aačrtu molfiali? V ljudskih šolah je dosedanji šolski na- 6rt ukazoval, da mora biti.pouk versko-nraven. Novi na8rt liberalcev pa povdarja, da se morajo otroci vzgajati le narodno in moraino (nravno). Kaj je moral-na vzgoja brez vere, brez božjih in cerkvenih zapovedi ? Morala (nravnost), ki nirna za podlago vere , sploh ni rnogoča! Saj ne priznava Boga, ki nas bo sodil! Ne veruje v neumrjočnost duše, ki bo nekdaj prejela za svoja dela ali večno plaftilo ali večno ka-zen! Moralo brez vere si vsakdo misli po svoje: razuzdanec misli, da je moralno, če živi razuzdano; oderuhu in verižniku je moralno, ce odira in goljufa: po svoje si misli rnoralo surovež, tat, pijanec in prešestnik. Novi šolski načrt sicer še pripušča verski pouk v šoli (ni pa rečeno, v koliki meri); toda kaj opravi najboljši katehet, če pa sme uciteljstvo pridi -. govati čisto drugačno moralo kot katehet! Novi šolski naert hoče vzeti C e r k v i popolnoma vsak vpliv na šolo in proglaša neodvisnost šole od cerkvene oblasti. Izključuje zastopnike Cerkve iz krajnega šolskega odbora (dosedanjega krajnega šolskega sveta), iz okrožnega šolskega odbora (okrajnega šolskega sveta) in iz pokrajinskega (deželnega) šolskega sveta: tudi pri ministrstvu prosvete nima Cerkev nobenega zastopnika. Kar so še priznavali Cerkvi dosedanji zakoni. to ji ko&e novi šolski načrt vzeti. Povsod je Cerkev imela svoje zastopnike, v krajnem, okrajnem in dežtilnem šolskem svetu, da je mogla uveljaviti tisto malo vpliva, ki ga ji je bila avstrijska liberalna zakonodaja še pustila. Novi šolski načrt pa brezobzirno meče Cerkev iz šole. Novi šolski načrt seveda tudi nikjer ne omenja, da ima Cerkev pravico določevati, kako se naj otroci udeležujejo službe božje, prejemajo sv. zakramente itd. Tudi starišem liberalni šolski načrt ne daje prav nobenih posebnih pravic pri vzgoji otrok. — Starši imajo prvo dolžnost in pravico, določiti vzgojo svojim otrokom. Država sme sicer zahtevati, koliko znanja si mora otrok za življenje pridobiti, nima pa pravice, urejati šolske vzgoje brez starišev ali celo proti volji starišev! Po novem šolskem na6rtu morajo stariši sicer nositi vse stroške za zgradbo šole in učiteljskih stanovanj, za popravljanje, za kurjavo, ki jo rabijo šola in učitelji, za plafio šolskih slug, stariši morajo dati na razpolago tudi zemljišče za šolo ia šolsko dvorišče ter igrišče, za šolski vrt itd. Toda besede pri šoli stariši niinajo nobene! Ljudslvo trpir plaeaj in molfii! Dosedaj je obstajal krajni šolski svet, v katerem so bili večinoma zastopniki starišev^ Imeli so pravico, izmed učiteljev-prosilcev izbrati trit od katerih enega je potein oblast imeno', ala za učiteJja doti6nega kraja. Po novem liberalnein načrtu pa ima glavno besedo pri vzgoji država in ta nastavi ucitelje, kakoršne sama hoče, četudi brezverneže. Tako so verni stariši prisiljeni dati svoje otroke tudi brezverskim učiteljem v vzgojo. Po novem načrtu pai krajni šolski svet nima druge pravice, kakor da se posvetuje, kako bo plačeval in vzdrževal šolo. — VI okrajnem šolskem svetu imajo stariši čisto malenkostno zastopstvo, veliko večino imajo razni gospodje u ^ radniki, ki niti ne poznajo razmer na kmetih. In ven-< dar je ogromna večina ljudskih šol na kmetih. V po« krajinskem (prejšnjem deželnem) šolskem svetu pa zastopnikov ljudstva, oziroma starišev, sploh ni. Pred nekaj meseci so tudi na Bavarskem hoteli izriniti veronauk iz šole. Tedaj so se katoliški stari-» ši pod vodstvom svojih škofov, duhovnikov in krš6an-» skih vzgojiteljev vzdignili in združili v močno zvezo , da branijo versko vzgojo svojih otrok. Stariši, krš -. čanski stariši! Ali boste mirno prenašali, kako libei ralni svobodomiselci rujejo zoper versko vzgojo vašili otrok? Vzdignite se kakor en mož, protestirajte enoglasno zoper nasilje protikrščanskega svobodomisel * stva! Krščanski voditelji ljudstva, poučujte ljudstvo a tej zlobni, protiverski nakani, organizirajte med ljudstvom, po shodih, društvih in vsepovsod glasne in ostre ugovore zopei1 ta brezvestni napad liberalnega svobodomiselstva na versko vzgojo naše mladine! — Stariši! Pogovorite se o tej zadevi s svojimi dušnimi pastirji in pošljite svoje ugovore zoper brezverski ucni naCrt Kmečki Zvezi (Tajništvo KmeCke Zveze je v Mariboru, Cirilova tiskarna), ki ima kot najvažnejgo tofiko svojega programa, da brani verske svetinje slovenskega ljudstva!