ÍÜtt®S§ oMlBl^M^iBmllfe ■■BMbBBBBBK Prof. Evgen Lovšin Odgovor na razmišljanja o planinstvu, II. del 145 Miro Štebe Hriba ne moreš nikoli premagati... 148 Janez Duhovnik S smučmi po šar planini 152 Lado Cvetko Razgled z Markovca 158 Slavko Svetičič Primorski alpinisti v gorski skupini Cordillere Real v Boliviji 161 Edo Torkar Med pastirji v Prokletijah 165 Viktor Košir Gandijev memorial 168 Urša Stritar V Loufovem kraljevstvu 170 Nada Kostanjevic Manj znana gora 172 Aleksander Čičerov Na grad Ostrovrharjev nad Svibnim 174 Ivanka Korošec Na Blegoš 175 Društvene novice 177 Iz planinske literature 185 Varstvo narave 187 Alpinistične novice 188 Razgled po svetu 189 Na kratko ... 191 Naslovna stran: Veliki vrh — Foto Aleš Doberlet OTSdrfSIko ©dita Lastnik: Planinska zveza Slovenije, Ljubljana — Glavni in odgovorni urednik: Marijan Krišelj, p. p. 44, 61109 Ljubljana. Uredniški odbor: ing. Tomaž Banovec, ing. Janez Bizjak (alpinizem), ing. Aleš Doberlet (fotografija), Stanko Hribar, dipl. oec. Božidar Lavrič, prof. Evgen Lovšin, dr. Miha Potočnik, Nada Praprotnik (varstvo narave in okolja), Janez Pretnar, Franci Savenc (alpinizem), ing. Albert Sušnik (fotografija), ing. Pavle Segula (tehnični urednik), Franc Vogelnik, dr. Tone VVraber (varstvo narave in okolja). Izdajateljski svet pri PZS: Božo Jordan (predsednik), Matjaž Čeme, Viktor Pergar, Zoran Naprudnik, Stanko Klinar, Milan Cilenšek, Marijan Krišelj, Milan Naprudnik. Naslov: Planinska zveza Slovenije, 61001 Ljubljana, Dvofakova 9, Ljubljana, p. p. 214 — Tekoči račun pri SDK 50101-678-47046, telefon (061) 312 553 — Planinski vestnik izhaja praviloma vsak mesec. Letna naročnina je 1000 din, plačljiva tudi v dveh obrokih in sicer do 31. marca in do 30. septembra; za tujino 30 S. Reklamacije upoštevamo dva meseca po izidu številke. Spremembe naslova javljajte upravi glasila; navedite vedno tudi stari naslov s tiskanimi črkami. Odpovedi med letom ne sprejemamo. Upoštevamo pismene odpovedi do 1. decembra za prihodnje leto. — Rokopisov in slik ne vračamo. — Tiska in klišeje izdeluje Tiskarna »Jože Moškrič« v Ljubljani. ODGOVOR NA RAZMIŠLJANJA O PLANINSTVU, II. DEL (Prof. Evgenu Lovšinu na rob ob njegovi 88-letnici, PV 1984/1) PROF. EVGEN LOVŠIN Pričujoči drugi del Odgovora vsebuje leta pred II. svetovno vojno in po njej, tja do današnjih dni. Tu so razmišljanja o kulturi, o zgodovini, o športu in planinstvu. Zaključek je v opombi o osebnih doživetjih. Tretji del, ki bo sledil drugemu, pa bo vseboval dosežke planinske gmotne in duhovne kulture pred II. svetovno vojno in po njej ter današnje dni s pripombo o prihodnjem času. Davča v snegu Foto Albert Sušnik RAZNOLIČNOST KULTURE Pravijo, da obstaja nekaj sto definicij pojma — kultura. Naši leksikografi so napisali: Kultura je celota gmotnih in duhovnih vrednot, ki jih je ustvaril človek v svoji druž-beno-zgodovinski praksi, da bi obvladal naravne sile, razvoj proizvodnje in reševanje družbenih nalog. Med duhovne vrednote spadajo: umetnost, slovstvo (književnost), številne znanstvene discipline (filozofija, sociologija, zgodovina, antropologija, ekonomika itd.). Domačemu jeziku gre odločilna vloga pri duhovnem razvoju. 145 Seveda pomeni pojem kulture še mnogo več. Pomeni gojitev, obdelovanje, izpopolnjevanje, negovanje, vzgojo, izobraževanje itd. Pomeni tudi planinstvo, šport, življenjski standard itd. »Kultura je proces, ki v svojem dogajanju vodi k boljšemu in lepšemu cilju. Tisto, kar je ustvarjeno z njeno pomočjo, pa ima svojo ceno in pomen.«1 Kultura težko uspeva brez smotrnega gospodarstva, brez ekonomskega ozadja, brez varnosti. Nerešeni socialni problemi ogrožajo njene dosežke. Kultura je odličen izraz humanističnih prizadevanj. MNOŽIČNA KULTURA (Eseji o kulturi, str. 273. Miloš llič) »Kadarkoli nam v kulturnih, zgodovinskih in sploh družbenih gibanjih kaj ni jasno, smo nagnjeni k temu, da se zatekamo po pomoč k zelo univerzalnemu obrazcu — ,duhu časa'. Ta naj bi nas kakor čarovna palica razsvetlil, da bi doumeli vse tisto, česar ne razumemo.« »Množična kultura nima dosti smisla za romantično preteklost, pač pa živi v .kultih' (slepo oboževanje, pretirano občudovanje ali vsaj spoštovanje).« Razložiti kategorijo »duha časa« ni lahka zadeva. Pisec srednje generacije (roj. 1921) Edgar Morin spada med skupino komunistov v Franciji. Množična kultura se po Morinu omejuje samo na »industrijsko kulturo«, ki prevladuje na Zahodu. »Izmed kultov, ki sestavljajo strukturo množične kulture, je Morin naštel večje število tistih, ki so po svoje simptomatični: kult simpatije in happy enda, kult tako imenovanih .olimpijcev' (t. j. privilegiranih posameznikov, ki se zdi, kakor da bi živeli na vrhu sodobnega Olimpa; mednje spadajo razne filmske zvezde, športni prvaki, princi, kralji, playboyi, raziskovalci in drugi njim podobni ljudje).« KULTURA V ŠPORTU IN PLANINSTVU Tudi pojem telesne kulture (izraz se uporablja tako v planinstvu, kakor v športu), vsebuje gmotne in duhovne vrednote, ki bistveno zadevajo razmišljanja o zgodovinskem pomenu športa in planinstva z bogato dediščino planinske literature. Že v prvih časih slovenskega planinskega pisanja se posamezni planinci — pisci zanimajo za vrednote svojega pisanja. Pred dvajsetimi leti je Zvezni zavod za telesno kulturo v Beogradu sklical posvetovanje o teoretičnih osnovah naše telesne kulture, njenih deviacij (odklonov) v športu. Naši razgledi so objavili tri članke, mimo katerih ne moremo iti brez opombe in priznanja. To so: O problemih telesne kulture (9. 2. 1963), O družbeni vlogi telesne kulture (22. 6. 1963) in O prazniku našega planinstva (11. 5. 1963). Vsi trije članki zaslužijo ponatis ali vsaj obširnejše izvlečke. Avtorji (Klinar, Polič, Ulaga) razpravljajo med drugim o delu naše visoke kulturne javnosti, ki podcenjevalno gleda na ta najbolj množičen izsek ljudske kulture. Ne samo negativnih, veliko več pozitivnega najdemo v omenjenih treh zapisih. Planinstvo in šport prispevata k humanizaciji življenja delovnega človeka. Prispevata pa tudi k odpornosti za fizične in psihične napore, k hitrosti reagiranja, h koncentraciji mišljenja, k podaljšanju življenjske dobe, k zdravju, k dobri volji in občutju, da je življenje lahko tudi lepo. Med različnimi dejavnostmi v prostem času je telesna kultura pomemben faktor, ki povzroča pozitivno izkoriščanje prostega časa in s tem razvija človekovo celotno osebnost. Prof. Drago Ulaga je v spisu Šport suha veja na drevesu kulture? v Hramovih zapiskih leta 1934 zapisal definicijo pojma »šport«, ki sem jo jaz takrat v celoti sprejel in jo tudi danes odobravam: »Šport je razvedrilo, ki je združeno s telesno krepitvijo — je sam na sebi plemenit, v praksi pa se dogajajo izjeme kakor povsod.« AUDIATUR ET ALTERA PARS (Naj se sliši tudi druga stran!) Naslednja stara pesem pomeni zaslužkarja brez kulturnih idealov, ki živi samo od športa, ne od drugega poklica, in zanesenjaka — planinca, ki pri vzponih na goro ne vidi ne lepote ne zanimivosti v veliki naravi. Njemu je važno samo priti čim prej na vrh in se izkazati s čim krajše porabljenim časom v koči pri litru vina. Pesem je spesnil Ksenofanes Kolofonski iz starogrškega mesta Kolofona, prevedel pa jo je naš priznani prevajalec prof. Anton Sovre (Predsokratiki: Ljubljana 1946, str. 66). l Eseji o kulturi, CZ Ljubljana, 1981 (572 strani, 25 avtorjev. Izbor kulturoloških esejev jugoslovanskih avtorjev, uvodna beseda in podatki o avtorjih dr. Jože Pogačnik. Prevod iz srbskohrvaških tekstov Vida in Božo Premrl.) na petoboj mu uspe v Zeusovem gaju morda, zmaga v tekmi strahotni, pankration svet jo nazivije, Najsi si z brzino nog na igrišču priteče kdo zmago poleg pisajske vode, v Olimpijl, najsi rvanje, najsi postane prvak v boju bolečem na pest, naj to da mu sloves večji v meščanov očeh, časten naj sedež dobi, vsem viden, pri letnih agonih, javno prehrano celo občina plača mu naj, najsi pokloni mu v dar nemara kar celo posestvo, najsi prinese vse to zmaga njegovih mu konj: vreden ni toliko, kolikor jaz! Ker boljša od sile moč in konj je pa le zmeraj še moja modrost! Kult le-ta je brez smisla, prav res in prava krivica, ceniti bicepsa moč bolj kakor znanja zaklad. V Naših razgledih je še naslednja opomba: »S temi besedami je bičal stari helenski mislec kult športnih herojev in razne nesmisle s tem v zvezi v svojem času (540 pr. n. š.). Kaj bi zapisa! šele danes, ko so vse te stvari dospele do takšne .kvalitativno' višje in nove stopnje, da postajajo zares kar najširše družbeno zaskrbljive!« Prof. Ulaga je pred petdesetimi leti nadaljeval v zgoraj omenjenem spisu: »Pogrešno je, ako se šport izživlja v rekordih in senzacijah. Rekord ne more biti smo,ter športa... Kulturna vrednost športa je v tem, da postane ljudska dobrina, da ga gojijo vsi stanovi, da predstavlja važen higijensko vzgojni faktor.« O SODOBNI ZGODOVINSKI ZAVESTI Nekateri menijo, da postaja človekovo zgodovinsko izkustvo zaradi hitrega razvoja znanosti in gospodarstva drugotnega pomena. Zato se danes sprašujejo o pomenu in vlogi zgodovine v razumevanju sveta. Podobno vprašuje urednik Planinskega vestnika tov. Krišelj, ko pravi: »Živimo v času, ko se je v človeku porodilo nekakšno drugačno čustvo do narave. Kako gledate na današnje stanje in kaj pričakujete na področju planinske literature v bodoče?« »Naši razgledi pišejo 23. 9. 1983, da gre predvsem za vprašanja o našem sodobnem odnosu do preteklega zgodovinskega izkustva. O tem smo Slovenci bolj malo razpravljali ali pa smo o vlogi zgodovinske zavesti in vlogi zgodovine redkeje prihajali do konkretnih sklepov. Poudarjali smo predvsem njen narodnobuditeljski, narodnoosvoboditeljski značaj.« Prvo občutje v nas, ki smo že dalj časa na svetu, ki smo se ukvarjali s tem ali onim obdobjem, ki smo brali zgodovinska dela, romane z osnovno zgodovinsko stvarnostjo, občudovali grško in rimsko tovrstno literaturo in umetnost itd., je bila vznemirjenost. Kaj naj se pozabijo obdobja, ko so se slovenski ljudje borili proti Germanom, Turkom, graščakom itd.? Naš človek si je priboril svobodo — ali naj vse to prečrtamo, zbrišemo, pozabimo?! Kakšna prazna praznina bi se polastila našega življenja! Ostala bi nam samo želja po kruhu in igrah, »panem et circenses«, geslo množic v starem Rimu v dobi propadanja njegovega imperija. Samo Simčič je v Naših razgledih napisal naslednje misli: »Kultura današnjega dne temelji na znanstvenem spoznavanju, ki je zavzelo višje mesto kot umetnost in religija. Za to spoznanje je značilno dokazovanje resničnosti na temelju čutnega zaznavanja, ki je začetna stopnja spoznavnega postopka... Človek je sposoben do podrobnosti dojemati zunanji svet, je pa manj sposoben zavedati se lastnega duha... Nemogoče si je predstaviti zdrav človeški razvoj, če se iz zgodovine ne naučimo, kaj smo zavrgli.« »Na poti, ki jo ubira sedanjost, ne moremo več pričakovati napredka. Če hočemo znova zaživeti z resničnostjo človekovega spoznavnega postopka ali z zavestjo z lastnim duhom, moramo seči po inspiracijo v zgodovinsko preteklost.« »Zgodovina je samo spomin; kar pa je v tem spominjanju, moramo tudi razmisliti, dokler ne doumemo v vsej zgodovini dejavnega človeškega duha.« ALI SE RES NE MOREMO IZ ZGODOVINE NIČ POSEBNEGA NAUČITI V uredniškem članku Naših razgledov 18. 11. 1983 z naslovom Sodobna zgodovinska zavest, beremo, da se je ob hitrem razvoju znanosti, tehnologije in gospodarstva svet tako radikalno spremenil, da postaja daljše človekovo zgodovinsko izkustvo drugotnega pomena. Temeljni problemi sodobnega sveta so: gospodarska rast ter velika gospodarska in socialna nasprotovanja, nagla rast prebivalstva in podiranje naravnih ravnotežij, blokovskega zaostrovanja. Iz zgodovine se ne moremo nič posebnega naučiti. V tem smislu prevladujejo tudi pri nas v širši javnosti in politiki na korist preračunani ideološki premisleki. Na vprašanje ali se lahko kaj naučimo iz zgodovine, nam s primerom iz II. svetovne vojne odgovarja akademik Bogo Grafenauer v Naših razgledih 7. 10. 1983 z naslovom Zgodovinsko mišljenje in naš čas, naslednje: »Naj navedem le nekaj primerov pomena zgodovinskega mišljenja (historizma) za razumevanje sprememb v našem času Veliki francoski zgodovinar Marc Block (jeseni 1944 so ga Nemci ustrelili zaradi sodelovanja v odporniškem gibanju) je v svojih spominih na začetku II. svetovne vojne prepričljivo dokazal, da je bila Francija 1940 tako hitro poražena v veliki meri zaradi popolnega pomanjkanja zgodovinskega čuta za spremembe .prostora' spričo novih tehničnih sprememb in zaverovanosti v zastareli način strategije iz časa francoske zmage leta 1918; to je povezoval glede zgodovinskega mišljenja — z nezgodovinskim poukom zgodovine I. svetovne vojne na francoskih visokih vojaških šolah.« OPOMBA: Ker bo ves tretji del tega spisa namenjen duhovni in materialni kulturi planinstva, posebno pa zao-dovinski navzočnosti človeka na visokih in srednjih gorah v domovini in tujini, naj na tem mestu omenim svojo več desetletij trajajočo telesno dejavnost pri ljubljanskem društvu Sokol-Tabor Nemirna narava mi je prirojena in temu se ne moreš upreti. Mnogokrat se spomnim svoje matere ki mi ie pripovedovala, kako je hodila s prijateljicami peš in bosa, s čevlji na rami, na božjo pot iz belo-Ert"i8«nymic«"a -Suu®.k JZuano, b02i° ?ot s P09ledom na morje). Naslednji dan pa nazaj. To je kakih 150 km! Oce je bil dober lovec. Ni bilo steze, njemu neznane v vsej viniški občini V Liub-jani sem osem gimnazijskih let telovadil pri naraščajnikih, pozneje pa pri članih. Med temi je bil tudi dober telovadec, ki se je menda pisal Kovačič. Ce te je ta varoval, si lahko poizkusil tudi »salto mortale« iz veletoča na drogu. Kovačič je bil socialist, edini v telovadnici, imeli smo qa radi in ga gledali kot poseben primer Sicer je vladal v telovadnici napreden, svobodomiseln nazor Leta If ♦ S6h jekn?.ova' .n? vsesokolskem zletu v Pragi. V nižjem oddelku je tekmovalo tristošestdeset vrst, nad dva tisoč telovadcev, Cehov, Poljakov. Slovencev idr. Jaz sem dosegel šesto mesto Stane y'?,rn?r P?, Je bil prvak nad vsemi oddelki. Tekmoval sem še v Ljubljani na vsesokolskem zletu leta 1914 in bil v Beogradu na sicer nedokončani tekmi za slovensko prvenstvo — prvi Sokolska telovadba ni vsebovala samo orodja (bradlja, drog, konj, krogi), temveč tudi splošne stroke (tek, skoki v višino, skoki s palico, parter). Leta 1924 sem bil v sokolski tekmovalni vrsti na Pariški VIII olimpiadi za rezervo. " (Dalje) HRIBA NE MOREŠ NIKOLI PREMAGATI . . . (Miro Štebe se pogovarja z Bojanom Pollakom) »Plezam za svoj užitek, ob tem pa se ne morem odreči nalogam do družbe. Njenih interesov ne morem vedno podrediti svojim. Družbe, v kateri živim, ne morem zanemarjati!« To mi je pred časom zatrdil znani kamniški alpinist Bojan Pollak. Res bi lahko rekli, da se Bojč, kot ga kličejo prijatelji, drži tega načela. Tovariši ga poznajo po prizadevnosti, marljivosti in natančnosti. Opravlja celo vrsto funkcij v Kamniku, na planinskem društvu, Planinski zvezi, v službi, povrhu vsega pa že vrsto let sodi med naše vrhunske alpiniste, tako da ga je komisija za alpinizem lani predlagala kot -Mfl SV0Je9a edinega kandidata, ki je izpolnil zahtevne kriterije za zaslužnega športnika Jugoslavije. Bojč za svoje delo in alpinistične dosežke to priznanje res zasluži. Rodil se je pred 40 leti v Volčjem Potoku pri Kamniku. Niti štiri leta mu še ni bilo, ko sta ga oče in mati že popeljala na Kamniško sedlo. Kasneje ije še kot otrok pogosto zašel v hribe nad Kamnikom. Narava, še zlasti gorska, ga je kmalu prevzela. Zgodaj se je priključil planincem, zelo delaven pa je bil tudi pri tabornikih — tri leta je bil celo načelnik Bistriških gamsov. V tistih časih je dosegel lepe uspehe tudi kot član kamniškega judo kluba. Med mladinci je v Sloveniji zasedel celo drugo mesto, v jugoslovanskem merilu pa je delil četrto do šesto mesto. Po srednji šoli ga je pot zanesla daleč od domačih hribov. V Zagreb je šel študirat ladjedelništvo, potem pa je nekaj časa delal v ladjedelnici v Pulju. Prav med študijem v Zagrebu se je Bojan vključil v alpinistične vrste. »S prijatelji sem po radiu slišal, da Akademsko planinsko društvo Velebit pripravlja plezalno šolo. Pritegnilo nas je in prijavili smo se. Skupne ture in vaje smo imeli na Slemenu, Kleku, Okiču, Oštercu pa tudi v Slovenijo smo zahajali. Ko smo imeli tabor v Vratih, nas je obiskal celo Joža Čop. Obiskali smo tudi Visoke Ture — Grossglock-nerjevo skupino v Avstriji.« Bojan meni, da gresta ladjedelništvo in alpinizem kar dobro skupaj. Nasprotja se privlačijo! Vendar ni dolgo ostal na morju. V začetku 70. let se je vrnil v Kamnik, kjer je dobil službo najprej v Svitu, nato pa v Titanu. Zdaj je tam projektant za prostorsko planiranje in študij dela. 2e leta 1972 je postal predsednik Planinskega društva Kamnik. To funkcijo je opravljal tri leta, zatem pa je bil tri leta načelnik kamniških alpinistov. V tem času je postal gorski reševalec, alpinistični inštruktor, gorski vodnik, zavzeto pa je tudi plezal. V kratkem je ponovil večino pomembnejših smeri v naših stenah, v Kamniških Alpah pa je splezal tudi vrsto prvenstvenih smeri, ki jih zdaj praktično vse prištevajo med najbolj priljubljene, že skoraj klasične ture v Kamniških Alpah. Omenimo naj le smer Treh svedrovcev v Štruci, Kukovčevo v jugovzhodni Planjavi ter Lahovo, Perčičev steber, Geršak-Grčarjevo in Hunikino v Vežici. Sploh je nekaj časa veljalo, da je Vežica Bojčeva stena. V njej so bile razen Akademske dolgo časa vse druge smeri Bojčeve. Vendar je Bojan plezal tudi v drugih stenah in gorstvih. Izkazal se je pri vzponih v Julijcih, Franciji, Italiji, Avstriji, pozna stene na Hrvaškem, v Bosni in Hercegovini —v Hercegovino je v zadnjih letih vodil več manjših društvenih odpravic, kar petkrat pa je bil tudi v Himalaji. Leta 1974 se je udeležil odprave na Kangbačen, leto kasneje na Makalu, leta 1979 pa na Everest. Dvakrat je bil tudi inštruktor v šoli za nepalske gorske vodnike v Manangu v Nepalu. Do 15. 11. 1983 je imel Bojč za seboj že 933 vzponov, od tega 79 prvenstvenih in 3S prvih zimskih ponovitev. Res lepa bera, ki bi ji marsikdo lahko zavidal. Bojč pa je ostal skromen. Ko sem ga vprašal, na katerega iz množice vzponov je najbolj ponosen, me je presenetil, ko je brez razmišljanja rekel, da na vzpon po Spodnjem stebru Brane, ki ga je plezal na začetku svoje plezalne kariere, junija leta 1966. »Plezal sem sam. Prišel sem praktično že čez steno, ko se mi je tik pod vrhom pri nekem previsu ustavilo. Nisem vedel, ali bom prišel čez ta previs ali ne. Lahko bi poskusil in mogoče bi šlo. Kasneje sem s tistim mestom večkrat z lahkoto opravil, takrat pa sem obrnil, čeprav me je neizmerno vleklo, da bi vendarle poskusil. Zavestno sem se odločil, da ne bom po nepotrebnem tvegal. Ta zmaga nad samim seboj mi pomeni izredno veliko. Hriba ne moreš nikoli premagati. Nanj lahko prideš ali ne, hrib ostane isti. Tistega dne, ko sem obrnil v Spodnjem stebru, sta se v Štajerski Rinki ubila dva Kamničana. Noben vrh ni vreden človekovega življenja. Za vsako smer je potrebno spoštovanje. Bolje je sebe malo podcenjevati, kot pa narobe! Vendar pa moraš pri alpinizmu zaupati vase.« Kaj je zate alpinizem? »O tem je bilo že veliko strokovnih in .strokovnih', objektivnih in .objektivnih' razprav, polemik, razmišljanj. Kaj je alpinizem, ne vem. Samo slutim. Zame je alpinizem vse — plezanje samo, pa tudi planinstvo, življenje v naravi, skupek stvari, odnosov, doživetij, občutkov, ki se porajajo, ostajajo ali izginjajo v tej dejavnosti. Vse stvari se med seboj prepletajo in med seboj učinkujejo, in to kot proces, ne kot statična vrednota. Moj razvoj, razvoj moje dejavnosti, vpliva na to, kaj je zame alpinizem.« Vrsto let si član komisije za alpinizem. Kot načelnik podkomisije za kvalitetni alpinizem in tvorec kategorizacije alpinistov si nedvomno vplival na razvoj slovenskega in jugoslovanskega alpinizma, na podobo našega alpinista. »Da sem se začel ukvarjati s kategorizacijo me je vzpodbudil Stane Belak-Šrauf. O tem sem se pogovarjal s Cirilom Debeljakom-Cicom, pa tudi s člani kamniškega alpinističnega odseka. Takrat je šlo za to, da najdemo način, kako prikazati alpinistične dosežke na način, ki bi ga razumeli in vrednotili tudi tisti, ki alpinizma ne poznajo. Nekdo je moral prijeti za delo. Bilo ga je res veliko — pogovorov, razprav, pisanja. Lahko pokažem kup papirja o tej problematiki. Zloženi listi, ki sem jih popisal za kategorizacijo, merijo v višino tričetrt metra.« Bojan Pollak, Bivak pod Skuto, 25. 9. 1970 Foto Mirni Pollak Na poti pod Kogel (Pollak, Andrej Dolinšek, Dušan Leb, Janez Volkar), 16. 12. 1972 Kategorizacija je omogočila boljše vrednotenje alpinizma v naši družbi. Z njo so se alpinisti na telesno kulturnih skupnostih v boju za finančna sredstva enakovredno postavili ob bok drugim športnikom. »S kategorizacijo smo namen v glavnem dosegli. Dobili smo določena finančna sredstva, športni dodatek, določeno družbeno priznanje. Vendar pa je imela kategorizacija tudi vrsto drugih posledic. Najprej, imela je močan vzgojni, oziroma usmerjevalni vpliv. Dosegli smo, da so naši alpinisti začeli v večji meri gojiti zimski alpinizem, da so se izkazali pri plezanju dobrih lednih in kombiniranih smeri, usmerili smo jih k plezanju daljših smeri. Seveda pa je imela kategorizacija tudi slabosti in pomanjkljivosti. Tako različne, bogate, raznovrstne in svobodne dejavnosti kot je alpinizem, ni mogoče preprosto spraviti v predalčke, okvire in točke. Zato prihaja do situacij, v katerih nam kategorizacija pokaže eno, mi pa imamo o tem istem dosežku povsem drugačno mnenje. Bistveno je vprašanje kriterijev vrednotenja, ki so pri kategorizaciji zapisani, v nas samih pa močno odvisni od osebnih interesov, razpoloženja in podobno. Problem je vrednotenje dosežkov na odpravah in samih odprav. Med alpinisti, ki so za leto 1983 dosegli mednarodni razred, so bili vsi razen enega na odpravah. Odprave so jim prinesle največ točk. Njihovih zaslug ne gre podcenjevati, saj gre za zares velike dosežke. Tri odprave so v svetu potrdile vrednost našega alpinizma. Na svetovnih prvenstvih ali olimpiadah v drugih športih vsi člani zmagovalne ekipe dobijo medalje ali priznanja. To je prav. Vendar pa bi bilo treba pri alpinistih natančneje ovrednotiti prispevek vsakega posameznika pri uspehu odprave. Druga negativna posledica kategorizacije je plezarjenje za točke. Med mlajšimi alpinisti se pojavlja težnja po tekmovanju, po razvrščanju Kdo je prvi, drugi, tretji... Pri alpinizmu na splošno ne gre za tekmovanje med alpinisti. Tekmujemo v principu sami s sabo. Zdaj pa se pojavlja tudi izrazita težnja po tekmovanju z drugimi. Ze res, da ambicija mora biti, tekmovanje mora biti, vendar tega ne sme biti preveč. Kdor bolestno tekmuje zaradi samega sebe, je bolan, kdor zaradi drugih — pa neumen. Poleg tega je še veliko reči nedorečenih, nedefiniranih, in ko se hočejo nekateri primerjati z drugimi, te nedorečenosti izkoriščajo. Tako bi na primer potrebovali natančnejšo definicijo tega, kaj je dosežek, če se že 150 primerjajo med seboj. Slabe strani kategorizacije bi bilo treba zmanjšati na minimum.« Prav zdaj potekajo razprave in priprave za novo kategorizacijo. »Z razvojem alpinizma in plezanja so se pokazale nove potrebe. Kategorizacijo je treba prilagoditi novim razmeram, novim tokovom, treba pa jo je tudi izboljšati. Bogdan Biščak je delo dobro zastavil. Dobro analitično razmišlja. Jaz pa nameravam delo pri kategorizaciji opustiti. Sem malce staromoden, nI mi do prevelike sportifikacije alpinizma. Gore so mi precej več kot pa le sredstvo za dosego cilja. Ne bi želel zavirati razvoja alpinizma. Mladim je treba dati priložnost. Zdaj je vrsta na njih.« Kako gledaš na sodobne razvojne tokove v našem alpinizmu? »Alpinisti pravzaprav ne vemo točno, kaj bi radi. Ne vemo, ali bi imeli radi plezalce, Mudi ki bi izvrstno plezali, dosegali izredne športne uspehe, hkrati pa bi alpinizem zreducirali zgolj na raven športa. Ali pa želimo alpiniste, pri katerih športni namen ne igra takšne vloge, do izraza pa pridejo tudi estetske, kulturne, družabne m druge vrline. Če po naključju kdo ve, kaj bi rad, se verjetno ne zaveda vseh posledic cilja, ki si ga je bil zastavil. Vse več mladih se navdušuje za plezalstvo, specializacijo, usmerja se zgolj v plezanje. Na področju odpravarstva se uveljavlja alpski stil, pri plezanju v skalah pa prosto plezanje — s čim manj tehničnimi sredstvi cim vec doseči. Te zvrsti zahtevajo dobro pripravo, treniranost, znanje. Pri tem pa ne bi smeli pozabiti na človeka. Kot sem že rekel, noben hrib ni vreden človeškega življenja. Res je da vedno tvegamo, usodo izzivamo tudi v vsakdanjem življenju, vendar mora izziv imeti mero. Človek je inteligentno bitje. Tveganje, izziv, zmanjša z znanjem, izkušnjami, tehniko. Od vsakega posameznika je odvisno, kakšno merp tveganja bo izbral Da bi bilo tveganje pri prostem plezanju čim manjše, mora človek izredno veliko trenirati. Vso svojo dejavnost mora podrediti plezanju, vse bolj se mora specializirati, praktično mora postati plezalni stroj. Čim bolj dosega vrh specializacije, bolj se sam oži. Ob tem plezalci pozabljajo, da plezalstvo ne Si se najedel?« rečeta fanta, ki sta me bila pripeljala. »Pojdimo domov!« »Pa teleta?« »Mogoče so se medtem že vrnila.« »Pa če se niso?« »Če se niso, se še bojo.« »In če se ne bojo?« »Jih bomo pa šli jutri še enkrat iskat.« »Pa medvedi?« »Naj delajo, kar hočejo, jaz vem samo to, da me bolijo noge in da grem domov. Ajd, pojdimo!« je rekel starejši od obeh fantov. In smo šli. t . Njuna koliba je stala doli ob potoku, čisto sama zase. Pozdravil sem se z materjo, ki nam je prišla naproti z leščerbo, v kolibi pa še s staro materjo majhno, zgrajeno, na eno oko slepo in brezzobo starko, ki so jo iz Dečanov pripeljali na planino, da bi se okrepila na svežem zraku. Obe, mati in stara mati, sta bili opravljeni po stari šegi, obe sta bili nepismeni in nista znali srbski. Večerjali smo mleko in polento, jaz samo mleko, ker sem se bil že gori pri drvarjih najedel cvrtja, stara mati pa se še mleka ni pritaknila, pač pa je vsa zgrbljena čemela na pručki in si z ruto neprestano brisala solze iz slepega očesa. Šli smo spat. Eden izmed fantov je ostal pri ženskah, z drugim pa sva šla v sosednjo kolibo Tej drugi kolibi se je videlo, da je bila bolj na hitro stesana skupaj. Med bruni so zijale za dlan velike reže, skozi katere je pihal veter. Ponoči je začelo se deževati, in ker mi ni bilo do spanja, sem vse do jutra prisluškoval smrčanju svojega soseda, škropotanju dežja po strehi, šumenju potoka in prestopanju živine zunaj na dvorišču. Šele proti jutru sem zaspal, a ne za dolgo. Prebudilo me je nekaj toplega in raskavega, ki me je lizalo po licu. Odprem oči in kaj vidim: sosednji pograd je prazen, vrata so na stežaj odprta, v kolibi stoji krava in me liže. Najbrž zato, ker se sinoči nisem umil in sem bil še ves slan od posušenega potu. Vstanem, spodim kravo iz kolibe, se oblečem, grem ven. Zunaj pa: dež, blato do kolen, krave resignirano buljijo v tla, nič jih ne premakne z mesta. Zajtrk. Fotografiranje {kot zmeraj). Vsi skupaj. Fanta posebej. Fanta s psom. Fanta s konjem. Mati in stara mati posebej. Mati posebej. Stara mati posebej Koliba odznotraj. Koliba odzunaj. Koliba, staja, živina in ljudje v širokem planu. Ze po prvih dveh posnetkih mi je zmanjkalo filma, vse druge posnetke sem naredil na prazno. Fanta gresta spet iskat štiri izgubljena teleta (dve sta se ponoči vrnili), jaz pa gor na cesto in po cesti v Dečane. Ne tako hitro kot sem napisal, pač pa po petih urah utrudljive, dolgočasne hoje. Mimo manastira Dečani grem kakor da ga ni, mar mi je zdaj za zgodovinske znamenitosti, še najmanj za take, ki so pod zaščito države in jih stražijo stražarji s puškami v rokah. Dečani. Peč. Beograd. Ljubljana. Jesenice. Pika. Jesenice, avgust 83 in januar 84. GANDIJEV MEMORIAL VIKTOR KOŠIR Pohod planincev, tokrat pet. po vrsti, v spomin na akcijo partizanov prve dni oktobra mpio n°r-S°pSte "aHPOtl ,Z ta,b0riŠČa na Mežak,J>' da bi prešli nekdanjo nemško"a°jansko mejo pri Ratečah, povzpeli z vso bojno opremo in z zalogami hrane vred čez že Grl° (2i9m)- Tak0 S0 postavili svojevrsten rekord - bila ?e to najvišja točka ki so jo dosegi, partizani v borbeni akciji v vsej NOB in tudi na področju vse Jugoslavije. ISi? šnes.tdesfh Pfrtizanov je vodil Andrej More-Gandi. Bili so domačini - Gorenjci K5 L ?~niT T ie bn tudi en ltalijan- lz tat3orišča so šli v doMno 7 ?r.miPfn w Tna'° V,VSa- Pn Peričnik" so prespali, se v naslednjem jutru oskrbeM z vrvm. in drugo razpoložljivo planinsko opremo in na koncu zložne poti, pri Popovem T Ttrug° Rdečega p0t0ka in težk0 otovorjeni prišli do Bivaka H na Jezerih (2140 m). Tu so spet prespali in zjutraj »naskočili« greben Grlo V tistem le^u je po gorah že zgodaj zapadel sneg. Tako so se partizani srečali še zenim sov ažnikom C rln in !nte praVl a,pinistični vzP°n- Vodnik je organiziral varen vzpon na Nannr in ^ TSt P° severnl Steni' po ^edenelem kaminu, v krnico Za Akom l i n ,'Vet)\SM?, dandanes nedojemljiva. Spustili so se še v dolino ?n P0d£n« In 252?- p s,edn,J -dan so-'po gozdnih poteh hodili mimo KranJ"ske gori ^ v ~ ~ f^Mira^s KpftMi;^ da 50 se partizani mo" na Čeprav akcija ni bila uspešna, je pot dokazala, česa vsega je zmožna partizanska vojska, šestdeset partizanov, nevajenih visokih gora, je opravilo pVavcali aloinističnl ^lint^nlh^f6' Izgubili so samo kotel za kuhanje" ki jfm^ padel v pepaS Moreta Gandiia le AO T^P™ 'V 03 a'piniSta' Sorskega'reševalca AndVeja pMo0ho?gGorntiv i! ^ISoi,10^ ZZB' pred ,eti ustanovil vwko.eA. d^je^pohod'v^eJotitj spel °d * PeM P° ^ UdeleŽi' Sem Se ga prvič in reči "»ram. zaradi ISbih^Lpn^T1?^' k°n6ail SrT]° 93 pa V Martuljku. Prejšnji pohodi so se p o s&m ez ifi k S p re č it? G r I o """ Vedn0 k°nCali v Wal,h ali na Bivaku " 50 le Boris' in'še' druai "na 1?d jUlra d° V6,čera' DaVorin' vodja' Andrei- Beni- Jani. mnnnn ofo J?9- ' l ' i" ^ Pm P°9'ed n'Sem S°dil ZraV™- Od VSeh Sem bil mnogo starejsi m brez vsakršnih izkušenj, potrebnih za ta pohod. nrphnrfif? S0'?1? P° s,rminah- bili smo na poteh, ki se jih lotevajo najbolj drzni- za et fsm^^ t6 "r!86 inMrTa me'!Šča Sm° iskali sledi že izbrisanih korakov; n SfsLT?, - L 9 S': SS, ,z9ub|Jah v va,ovih meglenega morja; iskali skromna raz-izmed vrhov V SSS? m?-°,e' da * 36 Vendarle Pretipali z očmi do katerega zTAk in š°r;potem v dolino? dV19m" PW "" ^ 0ltarja ,n 86 ČeZ greben Grl° spuJ,i nrlro°iMredi ?kt0Kra" še vklenieno v mrak. ko se zaspanost v ljudeh še ni povsem inta akrtfS'nTnllTfHi t" bi'° Skrbi 0 vremenu' ki ni obetalo nič dobrega trgovino v Mojstrani ^ SIW - V ^ makU Sm° Se torej zbirali pr"d fnarmj^-ladClS0 Se Z,grinjali skupaj' v obroč' k posvetu, sami alpinisti in pripravniki 6a dSa;k' f plezarijo le spogleduje. Bil sem edini, ki o alpinizmu nimapojma Sm? S? J i epa', L® t0Čn° je Grl° * • • V tistih trenutkih sem se počutil med njimi KaKor padalec, tak, ki bi drugim še utegnil nakopati težave. SrS^ifT, V®lja'xsem si daJal Poguma. Po cesti, ki drži v Vrata, sem lovil korake z mladeniči in jim, štirim v predhodnici, kmalu nisem bil več kos. Pri Peričniku m. je nekdo, upehanemu, dejal: »Hitimo, ker gremo plezat v steno Oltarja"« Do Poldovega rovta sem ob bolj umirjenih korakih že prišel k sebi. Pa sem že obupaval 1fifl qTGJ' ^ Poldovem rovtu mi je skodelica kave, z obilico smetane, povrnila voljo 168 Bil sem kot prerojen. Medtem so prišli tudi drugi. Zbrali smo se v skupino, izkušeni so si porazdelili naloge in že smo se znašli v strugi Rdečega potoka. Vzpenjali smo se kar po grapi, ki je bila seveda brez oznak. Zapirala jo je stena, čez katero je padal slap. To oviro smo obšli po desni strani, našli uhojeno stezo skozi pravcati gaj macesnov — viharnikov, šli čez melišča, ki so bila utesnjena med stenami Šplevte na desni in Rokavov na levi strani. Nad nami pa so viseli grozeči temni oblaki. Od Poldovega rovta do Bivaka II smo potrebovali le dobri dve uri! Pri bivaku, nasproti nas je stal Triglav, sem odvezal nahrbtnik, da bi se okrepil; misel mi je ušla na sprehod po okolici. Šinila je v rumeneče macesnove gaje, kjer so takrat še pele ptice in so še vreli studenci iz presušene zemlje; sveža se je vrnila v areno. In tedaj mi je bilo v duši lepo. Moje misli so se igrale z lepoto. Dvoje lepot je v gorah, morda še več; jaz poznam le dve. Prvo dojamem v jasninah, ko vrhovi žare v soncu in je sivina skale prelita z modrino neba, druga pa se skriva za meglenimi ogrinjali, ko vidnih razdalj ni, samo razdalja človek — presenečenje je še. V tem drugem odtenku lepote človek čaka. Čaka na vrtino v oblaku, da se mu prikaže včasih prav grozljiva lepota sten, melišč, osamljenih vrhov, na videz nedostopnih ... In tako lepoto sem doživljal tistikrat. Kar po vrsti so se odkrivali vrhovi in stene Rokavov, Šplevte, Dovškega Križa, pa Grla, ki se je, najnižje od bližnjih vrhov, skrivalo v megli. Oprtali smo si nahrbtnike in zastavili korake v melišče pod Grlom. Od stene nad meliščem pa je zavel hlad, kot nekakšno opozorilo. Stena! Ko bi ne videl tovarišev pred seboj, kako rinejo vanjo, se vzpenjajo kot prikazni, bi dejal, da je ni mogoče preplezati. Tako sem jim pa sledil. Ves napor se je prilepil na stopinje, na varne oprimke na robeh kamina, po katerem smo plezali. Zame je bil to enkraten in nov občutek. Plezati! Do noči bo pa treba priti v Martuljek... Kaj vse bo še potrebno preiti! Premagati goro in samega sebe... Oprijel se me je varljiv občutek, ko se mi je zazdelo, da plezam, da se dvigujem v nebo, ne v steno, da v morje megle vstopam breztežen, da se plazim v dotlej neokušeno mehkobo, v plamen, ki tako greje, k zvezdam da potujem ... Vse moje obzorje pa je bilo na trenutke ena sama megla, brez občutka višine, brez pogledov v brezna pod seboj. No, saj, ko je občutje nemogočega le prešlo v verjetnost, sem spoznal, da sva si s steno — eno. Tako je to, v gorah. Če sije sonce, je v očeh njegov odsev, če je megleno, hodiš tudi nad brezni, blodiš v svojih že pozabljenih sanjah, uživaš v razgledih, tvegaš in nazadnje — zaupaš vase. V skali se razprši vonj prvinskosti, blaže se bolečine duše, vzbudi se najčistejša sla po življenju. Grlo! Ampak, tu še ni vrhunec dosegljivega. Do vrha Oltarja je še stena, kamin, po katerem bomo plezali. Nekje, v neki vdolbini za skalami, tam, kjer se greben Grla zaje v masiv Velikega Oltarja, smo pustili nahrbtnike in se, lahkotnejši, zajedli v kamin, katerega konec se je skrival v megli. Takrat sem se spomnil, da v Vodniku po Julijcih piše, da je Oltar dostopen samo plezalcem in kar nisem mogel doumeti, kaj jaz počenjam tu, neokreten šodrovec? Kolikokrat sem že prej zrl v vrhove, ki sestavljajo Martuljkovo skupino, pa je Oltar tako skrit dolincem, da nimaš prave predstave o njem. Torej gora za izbrance. Užival sem v lahkotnosti, grabil sem za robovi krušljive stene, se dvigoval kot zlit s steno, se počutil tako varnega med izkušenimi tovariši. To je zaupanje. Zaupal sem jim. Kako čudoviti so ti ljudje, alpinisti! Čas pa je tisti dan tako tekel! Kar bežal je pred našo silno zaposlenostjo... Ko sem končno le stopil na vrh te skrivnosti, sem najprej zaznal skromnost v tej nesluteni veličini enkratno oblikovanega vrha. Pravi dojem enkratnosti; nič narejenega, bilo je pravo izplakovanje nevednosti iz mojih predstav o lepoti gora ... Na vrhu sem razmišljal o lepoti, o čarobnosti in o nekakšni zakletosti, dotlej neznane divjine. V tistih trenutkih si še nisem bil na jasnem ali je vse to resnična lepota, ali je le blodna upodobitev mojih hotenj? Veselil sem se, da sem na trdnem. Na vrhu sem čemel, na vrhu, ki je podoben nekakšnemu trapezu nad menažerijo divje narave. Naenkrat se je videlo v dno Krnice, pa tam čez Malo in Veliko Ponco na levi se je odkrila vzhodna stena Škrlatice, na desni pa s soncem ožarjena Široka peč in Dovški Križ. V pločevinasti skrinjici na vrhu Oltarja je še povsem ohranena vpisna knjiga. Prvi, ki je gotovo knjigo prinesel sem, se je vpisal 15. septembra 1945. Knjiga je približno do polovice popisana z imeni obiskovalcev te gore. Spuščanje nizdol po kaminu je bilo zahtevno. Moral sem slediti tovarišem na poti do grebena Grla, kjer smo pustili nahrbtnike. Ko smo zapuščali Grlo, se je stena vendarle toliko razkrila, da sem dojel njeno veličino. Spuščanje je bilo zame novo in se sprva nisem prav znašel. Pri preskokih čez police se je vrv razpotegnila, da sem pri prvem sunku mislil, da se do dna stene ne bom več ustavil; da bom poletel kot poleti ptica... Spust sem opravil, kot da to ne bi bilo prvič. Pa sem ob spustu v steni večkrat pomislil na to, kako sva jaz in skala pravzaprav monolog enega. Na dnu stene je bilo konec plezarije. Še drsenje po kratkem ledeniku, nato naravnost navzdol po melišču, tja do travnate police Pri treh macesnih. Kratek počitek, zbiranje moči za spust do Bivaka za Akom. Večerni mrak se je nezadržno spuščal nad krnico. Še za dne smo morali čez ploščadi nad drugim slapom, naprej potem ni več nevarno. Kar padli smo v dolino, na cesto, k avtobusu, za pot domov »Človek najde v gorah tisto, kar prinese s seboj,« je napisal nekoč v pismu Kugyju njegov prijatelj. S to presenetljivo resnico pred očmi ne morem drugače, kakor zapisati, da so bila vsa moja pričakovanja izpolnjena. Dosegel sem ijih le s tem, kar sem bil vzel s seboj. Bila je poplačana glavnica, z obrestmi, karkšnih ni moč dobiti nikjer drugje ... Kadarkoli se vračam v spominu na doživetja tistega dne, vedno znova doživljam nekaj skrivnostnega. Nekaj, kar sem doživljal in se je spet odelo v tančico, ki jo bom moral spet in spet odgrinjati... In še nekaj je, kar je bilo vredno tega dejanja. Spoznal sem nove vrednote v življenju. In navsezadnje .ponovitev dejanja NAŠE vojske, ki ga je bila opravila pod težo okupatorjevega škornja. Pa še spomin na našega Gandijal V LOUFOVEM KRALJEVSTVU URŠA STRITAR I. Ko sem zadnjič (nedelja je bila in še deževalo je povrhu) brskala, po svojih predalih, sem odkrila neodposlano pismo o starem potepanju po naših, oziroma sosednjih (vsaj uradno) gorah. Kar milo se mi je strilo. O jej, kakšni spomini, o jej, kakšna leta! Kaj hočeš! Vse teče, teče tudi čas in to grozeče hitro, posebno sedaj, ko mi otroci krajšajo minute in tisti neznatni prosti čas. Sama dirka, večni tek in borba za vsaj en samcati ah. Dirka v službo, dirka domov, dirka v trgovino, dirka na koncert, dirka, dirka, dirka ... Vse ostalo, cunje, stanovanje, stari gospodinjski grehi, zlasti kar se pospravljanja tiče, pa ostanejo za konec tedna. No, nedeljska romanja so ostala, ampak gore so postale nizki hribčki, naši planinski podvigi pa zelo naporne psihične in fizične preizkušnje »ubogih« staršev, ki že zelo zgodaj zastrupljajo otroke s hribomanijo. Spredaj hodi oči, ki danes že najmanj 325-krat pripoveduje in dramatizira Pepelko, zraven njega Mojca. Ravnokar je presunljivo zacvilila in zajokala, kajti v čevlju jo spet nekaj špika in bode, da naša »špikasta princeska« nemore več naprej. Zadaj sem jaz; tovorim sina na vratu ali v nahrbtniku in si izmišljam pesmice in uganke. Rok, ki pa si planinski svet ogleduje bolj zviška, se zadovoljno smeji, prepeva pesmice in nenehno prosi za bonbone. Spredaj pa teka črn cucek, naš kuža seveda, ki tako zares lepo dopolnjuje izbrano druščino. Priprave na takšne izlete so seveda dolgotrajne in temeljite in zahtevajo od sodelujočih skrajne napore in uglašenost. In kam romamo? Najbolj priljubljen je Sv. Jakob. Sv. Jakob pozimi, Sv. Jakob spomladi, Sv. Jakob poleti, Sv. Jakob jeseni. Sv. Jakob je pač najljubši hrib najinih otrok in se po priljubljenosti lahko kosa z živalskim vrtom in kinom Mojco. Zelo priljubljena je tudi Polhograjska Grmada (obdelana z vseh strani), dobro raziskani Tošč in še ostala bližnja okolica Ljubljane, ki telesno in tudi bencinsko ni preveč zahtevna. Dvakrat na leto pa se nam posreči tudi višje. To pa je že prava gorska odprava, odkritje Amerike in potešenje starih gornikov, ki ližejo nezaceljene rane. No, še pet let, bolje deset, pa bo bolje. Takrat pa bova že midva sopihala za otroki. Še vedno pa velja IN MONTE SANUS (V gorah je zdravje), pa čeprav na našem ljubem, zlajnanem in tako otroško oboževanem Sv. Jakobu. 170 Spomini živijo in tak lep utrinek iz leta 1978 pa je tole Loufovo kraljevstvo. Soparno je bilo. Vročina je pritiskala k tlom, muhe so vneto poplesavale okoli najbo^ aromatičnih delov telesa. Sitne so bile kot se muham spodobi, neumne pa kot le še skrajno neciviliziran planinski mrčes. Mirno so pričakale smrtonosno roko in udarec zato pa je bil nekajkrat prav nevarno ogrožen rekord Gnmmovega Pogumnega krojačka (7 na en mah). Težki, leni oblaki so se počasi basali v skalne grape.in kotanje. Prav nič dobrega niso obetali. Pridružili so se tisti znani kljubujoči bolečim v gležnju, k. vedno tako brezhibno napove nebesno žegnanje. Najraje bi že obupala. Kaj, je bilo to sploh poletje? V vročih dneh ti ponavadi sije sonce, pa spet sonce vabi te hladna kopel in kopne gore. Leta 1978 pa nas je vsako nedeljo močil dez, dez in i>pet dez Vrag ga pocitraj! Včasih se je dežnik bratil z Angleži in nezaupljivimi Bohinjci, v tistih mesecih pa je postal že tradicionalno orožje najvztrajnejših planincev. Z Andrejem sva hitela kot bi nama gorelo pod nogami. Težka prizidka sta nenehno dokazovala Gravitacijski zakon, meteorološki obeti pa so dodajali nenavadne pospeške, ki so se upirali počitkom na ozki, včasih kar malce nevarni stezici nad globoko sotesko. Spet sva bila nekje bogu za hrbtom. Navzgor so silile tisocmetrske pečine moaočne Montaževe stene, spodaj nama je grozila skrivnostna tesen Clapadone. Taksno ie bilo torej Loufovo kraljevstvo — strašno samotno, divje in osamljeno Tu je verjetno aosoodaril skoraj že čudežni Pesamosca. Nič čudnega, da ga nikoli niso našli v pozabljenem svetu Zahodnih Julijcev. Spodaj se zvija tiha Dunja zgoraj grozijo brezmejna pobočja, razparana s številnimi globokimi grapami in poškropljena z mnogimi potočki! hudourniki in slapovi, ki so po deževju skakljali, se lovili in se spet zdruzevali na dnu doline. Legendarni divji lovec iz Reklanice še danes ni izgubil svojega kraljestva. Mali bog svoje divjine še vedno čuva svojo skrivnost, pase trope divjih koz in sciti nedostopna orlovska gnezda. Andrej se je zapičil v zahodno steno Poliškega Špika kot se nekateri moški le v najnovejši tip hitrega avtomobila. Nujno, zelo nujno (vsaj po njegovem mnenju) sva morala preizkusiti bivak Muschi, prav v nedrju te mogočne gore. Ojoj, kakšno razočaranje! Presenetila naju je peščena luknja, nekaj penaste gume, vpisna knjiga in nekakšna pokopališka lučka, ki je bingljala izpod stropa. Kar bo pa bo! Vdala sva se v usodo in se sprijaznila s takšnim ne preveč komfortnim bivališčem. Menda so naju ostali italijanski bivaki le preveč razvadili. Preiskala pa sva tudi vpisno knjigo: nekaj vztrajnih italijanskih in avstrijskih alpinistov — pa konec. No, končno, zagledala sva znano_ ime: Stanko Klinar Mojstrana. Tako vsaj nisva bila edina Slovenca na tej pozabljeni strani gore. Jutro ni prineslo nič revolucionarnega — še vedno je mračno, sivina in neprijeten prs. Hitro sva se morala odločiti. Doma sva pač delala račune brez krčmarja, sedaj pa sva jo morala ucvreti po precej lažji, a manj slikoviti smeri Via Dogna (II). Dan se se ni dodobra predramil, midva pa sva že hitela navzgor in obupano sledila preteči atmosferi nad nama. Prav nič se nisva ustavljala, prav nič ogledovala in počivala sibala sva le qor kjer naju je pod velikim skalnim trebuhom čakal tisti tipični, a tako zapeljivi in udobni bivak Suringar. Zaustavila naju ni niti značilna Belvedere (razgledna polica sredi stene) niti znamenita Sfinga nad prepadi. Nazadnje sem morala spet preizkusiti živce na velikanskih, imenitno drsečih snežiščih, kjer se mi srčni utrip vedno nesramno poveča In ob osmih zjutraj, takrat ko se pošteni državljani v prazničnih dneh sele prebujajo sva midva končala turo. Zasidrala sva se v tistem čudnem pločevinastem orlovskem gnezdu le 300 m pod vrhom, temeljito raziskovala in degustirala vsebini najinih nahrbtnikov ter se psihično in fizično pripravljala na dolg, kar krut 23-urni počitek v pravcati ptičji kletki. Urini kazalci pa niso in niso hoteli naprej. Nazadnje pa so se zavese zagrnile, prijeten dremež je sklenil skrajšati muko dolgega, brezciljnega poležavanja. Kapljice so prijetno potrkavale po strehi, veter se je podil po grebenih, sanje so naju odnesle v sladko pozabljenje. Izgubil se je strah pred vrnitvijo, posušila sla po dobri topli hrani, puh in podzavest sta prinesla najlepše urice pod negostoljubnim vrhom. Nenadoma pa oster zvok, hud ropot odpirajočih vrat in spet je bila tu resničnost, a veliko lepša in prijaznejša kot pred nekaj trenutki. Menda se naju je usmilil sam Louf Poslal nama je rešitelja, dva viteza v planinskih šlemih in tako vsaj mene rešil tistega hudega vprašanja: »Kako bo pa «jutri?« Prav dobro sem poznala markirane steze, ki so vodile na ta Kugyjev idol gorskega raja. Prav nič, ampak čisto nič me m mikal spust po precej divji, in v zgodnjem poletju precej zasneženi poti v zajzersko globino. Prav zdaj pa sta se prikazala dobra duhova, dve nenavadni (v vsakdanjem smislu kar navadni) človeški bitji s še bolj nenavadnim darom, reševati Kolence in njene razširjene veje iz zagat. Namesto pozdrava samo vzdih, nekakšno presenečenje na obrazih in identifikacija: »A, ti si tista Kolenčevka? Kam pa naj grem, da vas ne bom srečal? Se spomnis, midva z Jožetom sva vaju z mamico potegnila iz Kota, ko sta vidve carali po Luknji Peči in Rjavini?« Kako naj bi pozabila tisto nedeljo, tisto enkratno babje plezanje in večerno čofotanie "faBJ^Z?0d0V,"a,Se me,nda res ponav|ja" Še enkrat malo strategije in besed in 2? sta dobrotnika pristala na skupen napad in umik iz gorske fronte Zvecerilo se je Spet je Louf uveljavil svojo čudežno moč. Mrzel veter je pregnal sivino s aTneTonlpp Jv ^f* ?V