Peiitcn siHirsfte železnice m rasifl morskl promet Rusija zavzema v Evropi skoro 60%, a v Aziji do 40 odstotkov površine, meri prilično eno šestino celega površja nale zemeljske krogle. Obljudenost v Rusiji šteje do 140 milijonov prebivalcev. Navzlic ogromnemu obsegu ima jRusija v primeru z mnogimi manjšiini državami to nepriliko, da se skoro tlikjer ne dotika odprtega morja. Črno morje je od vseh strani zaprto oz«mlju evropskemu in azijskemu, le Bospor g& spaja z Marmarskim morjem. Iz frega je mogoče le skozi morsko ožino Dardanelsko jadrati na Egejsko morJe. Odtod je mogoče bodisi na Atlantski Ocean skozi ožino Gibraltarsko all pa od Sueškega pristana na Rdeče morje in Indijski Ocean. Tudi SueSki prekop je v angleških rokah. Baltiško ftiorje se razprostira na zapadu RusiJe. Plovba po njem vsebuje mnoge težkoče. So na njem zelo izpremenljive črte, hudi viharji in premena toplote. ZaHv Botnicki je plitev, zaliv Čuchovski ima razen plitvine mnogo opasnega skalovja. V Baltiško morje se zliva ttinogo in različnih rek. Voda je manj slana, a rajše pa zmrzne nego Atlantski Ocean. Libava, najbližje rusko pristanišče na Baltu, ostaja ledu prosto, toda v zimi leta 1904-5 je tudi ono zamrznilo. Pretežni del Baltiškega morJa je pokrit s tako debelim ledom, da je po njem že čestokrat korakala cela vojska. Belo morje seza globoko v evropsko Rusijo, povzroča pa morskemu prometu silne težave s svojimi moi.virji in zamvzne pri obi-ežju že početkom scptembra za toliko časa, da jo piovba mogoča Ic od maja do oktobra. Se slabši zadržki za vožnjo so v Severtoem ledenem moriu. Zmrzn.eno je do 10 mesecev in tudi vanj se izlivajoče reke, ki so pokrite z mogočnim pancer ledovjem. Na Leni dosega led nad dva metra višine, na reki Jane v Verchojanski 180 cm, na reki Indigurkl 230 cm, na reki Kolyme 125—180 cm. Na vzhodni strani polotoka Kamčatka se razprostira Beringovo morje (Bobrovo ali Kamčatsko). To morje zamrzne 6 do 7 mesecev in vožnja po njem je zelo opasna radi tega, ker razen majnika leži tukaj gosta megla, tako imenovana bus — ta megla je običajno drobCkan dež. Na zapadu od Kamčatke je razprostrto Ochotsko morje, ki zamrzne od 7 do 8 mesecev in plovba po njem je vedno nevarna. V pomladi kakor tudi poleti vsled goste megle, a v jcseni pa zaradi grozovitih viharjev, besnečih z neznansko silo od severa. Velikanska reka Amur na južni strani vzhodne Sibirije postavlja morskemu prometu brojne ovire. Ob Casu povodenj, ki nastopajo v juliju in avgustu, naraste do 15 metrov nad normalo, zamrzovati pa prične pri Blagovieščenski sredi oktobra, a koncem oktobra zamrzne tam po celi širini. Vožnja je mogoča od Sretevska do Chabarovke od začetka maja do polovice oktobra. Vladivostok, kamor vodi končno sibirska železnica, 8lično zamrzuje za par mesecev, kajti tudi Japonsko morje se pokrije 2—3 mesece z ledom. Iz tega je razvidno, kako važnega pomena je Port Artur za Rusijo. To pristanišče običajno ne zamrzne, zato je spoiila Rusija sibirsko železnico z njim s točko od Cbarbina čez Mukdon. Le č^z mandžursko o.zcinlje ima pristop k prosfcmu mnrju, ne zanirzr..iočemu, ki omogočuje ri.skerr.ii morskcmu t>ro- metu prosti razvoj, vsled česar napenja vse svoje sile, si to ozemlje ohraniti. V slučaju, di bi bila Rusija izključena iz Mandžurije, bi bila sibirska železnica za ruski moi*ski promet brez pomena. Za svetovni promet osta* ne ta železnica vclevažni činitelj, ki sl pridobiva čimdalje več veljave.