Šolstvo v Turčiji Ko je bila leta 1923. proglašena Turčija za republiko z Mustafom Kemalom kot prezjdentom na čelu, je proglasila vlada za najnujnejši program dvig kulturnega nivoja turškega prebivalstva. To naj bi dosegla z ljudskimi tečaji in z reformo svojega šolstva, ki je bilo pod prejšnjim režimom močno zapostavljeno. Turška vlada je posvetila temu programu vso skrb in pozornost ter je dosegla velike uspehe. ORGANIZACIJA ŠOLSTVA V LETIH 1923 do 1934. Spočetka je posvetila vso pozornost izdajanju osnovnih šolskih zakonov in ukinitvi dotedanjega šolskega stanja. Organizacija je bila sledeča: Materinske šole: Po anketi, razglašeni v letu 1924. so bile te šole organizirane po vzorcu ostalih evropskih držav še posebej po Froblovib otroških vrtcih. Vanje imajo dostop otroci 4 leta stari, brez razlike na spol. So brez plačne in jih vzdržuje država. Vlada je sama dala vzgojiti v posebnih tečajih vzgojiteljice, za katere pa je pozneje ustanovila posebne zavode namenjene izkijučno za izobrazevanje učiteljic za materinske šole. OsnOvne šole (Slkmektepler). V stari Turčiji so bile osnovne šole deloma pet- deloma šestrazredne in jih je bilo razmercma malo. (4894 šol z 336.061 učencem v 1923 letu.) Upirava teh šol je bila poverjena raznim činiteljem: ministrstvu šol, ministrstvu verstva, tujim šolam etc. Turška vlada je začela svojo reformno delavnost s tem, da je z zakonom 3. marca 1924. izenačila večino teh šol in jih podredila ministrstvu šol. Poučevanje na osnovnih šolah je proglasila za brezplačno in je končno z zakomom od 23. marca 1931. izdala naredbo, da je vsak turški otrok obvezen obiskovati turško osnovno šolo. Obvezen osnov- nošolski obisk je z zakonom določila na 5 let in to od 7. do 12. leta za vsakega otroka. Da bi laže nudila podeželskemu prebivalstvu čim hitrejši pouk je otvorilai poleg petrazredne šole še trirazredno. Petrazredna šola se je delila v nižjo trirazredno in višjo dvorazredno. V osnovnem poskusu izvedenem v letu 1925/26 jedoločila v nižjih razredih skupno vzgojo, v viš-jih pa je pouk individualizirala. Nakoncu vsakega leta imajo učenci osnovne šole končni izpit in na koncu petletnega šolanja zaključni izpit. Izpričevalo o tern završnem izpitu jezadostovalo za sprejem v prvi razred srednje šole, učiteljske šole in obrtno šolo srednjo stopnie. (Dalje prih.)