Dr. Livija Knaflič, Ana Ileršič Andraguški center Slovenije PISMENOST - STANJE IN POTREBE NA SLOVENSKEM PODEŽELJU POVZETEK Mednarodna raziskava o pismenosti odraslih je pokazala, da so med najsiijkejsimi skupinami na področju pismenosti odrasli, ki se ukvarjajo s kmetijstvom. Ta del prebivalstva (v Sloveniji obsega 24 odstotkov celotne populacije) ima Iradicionalno nižjo povprečno stopnjo izobrazbe, se v odrasli dobi manj izobražuje, vsakdanje dejavnosti pa ne zahtevajo zadostne rabe spretnosti, povezanih s pismenostjo, zato ima pozabljanje .še močnej.u učinek. V prispevku je predstavljena poglobljena obdelava podatkov iz meelnarodiie raziskave o pismenosti odraslih ter podatkov iz drugih dveh virov, s katero smo ž.eleli podrobneje preučiti značilnosti prebivalcev podež.eljci z vidika njihovih iz.obraževalnih potreb na področjti pismenosti. Ugotovljeno je, da med kmečkim prebivalstvom le 10 odstotkov odraslih dosega raven pismeiu}-sti, ki ustreza zahtevam današnjega časa. Primanjkljaji na področju pismenosti se kažejo na vseh področjih njihovega delovanja: kmetovanje, družina, prosti čas. Z vidika zviševanja ravni pismenosti je vsekakor pomemben podatek, da kažejo veliko priprav-Ijenost za pridobivanje spretnosti, povezanih s pismenostjo, med drugim tudi z.a uporabo računalnika. Prav tako so podatki o vsebinah, ki bi pritegnile udeležence s podež.elja i-" izobraževanje, primerno izhodišče za načrtovanje ustreznih izobraže\'alnih ukrepov. Ključne besede: pismenost odraslih, pismenost kmečkega prebivalstva JT ismenost je bila v zadnjih petnajstih letih deležna posebne pozornosti na raziskovalnem področju, saj je postala z naglim razvojem informacijsko-komunikacijske tehnologije pomembna na vseh področjih človekovega delovanja. Pogostejša raba različnih spretnosti, povezanih s pismenostjo (branje, pisanje, računanje in uporaba računalnika), v vsakdanjem življenju slehernega posameznika (računalniki in avtomati na delovnem mestu, mobilni telefoni, avtomati na javnih mestih, v gospodinjstvih itn.) je pripeljala do tega, da mi vsi bolj kot doslej potrebujemo določeno/ustrezno raven pismenosti za opravljanje svojih vlog. Slovenija si je s sodelovanjem v mednarodni raziskavi o pismenosti odraslih (International Adult Literacy Survey - lALS, 2000) pridobila koristne podatke o pismenosti odraslih v starosti od 16 do 65 let. Po eni .strani so pridobljeni podatki omogočili ugotavljanje ravni pismenosti, ki ustreza zahtevam današnjega časa, in povezanosti različnih dejavnikov s pismenostjo posameznika. Po drugi strani pa je bila pomembna primerjava dosežkov pismenosti odraslih med različnimi državami. Podatki o pismenosti odraslih v Sloveniji so pokazali, da 77 odstotkov odraslih ne dosega mednarodnega povprečja, to je ravni pismenosti, potrebne za razumevanje in rabo pisnih informacij za potrebe dejavnega vl