Znanost in družba STOJAN PEČLIN. PRIMOŽ JUŽNIC* Mladi raziskovalci - analiza projekta Raziskovalna politika (raziskovanja kot skupni imenovalec znanosti in tehnologije1 neke države je seveda sestavljena iz vrste pogojno imenovanih »pod-politik«. Ena od njih in nikakor ne najmanj pomembna je tudi tista, ki skrbi za obnovo raziskovalno usposobljenega potenciala. Ta del raziskovalne politike postaja vse pomembnejši v luči spoznanj o tem. čemu naj služi raziskovalna politika in čemu samo znanstveno raziskovanje. Tako naj bi po II. svetovni vojni v svetu prevladovala dva koncepta znanosti udcjanjenja v različnih znanstvenih in tehnoloških politikah. Značilnost prvega koncepta je v tem. da je sestavljen iz dveh delov, vladne podpore raziskovanju v bazičnih znanostih in aktivnemu razvoju napredne tehnologije s pomočjo vladnih agencij pri iskanju njenega upravnega poslanstva (»statutary mission«). Drugi koncept, razširjevalna usmeritev (»diffusion orientation«) pa je alternativa prvemu, saj poudarja, da so enako pomembni ali celo pomembnejši od samega znanstvenega raziskovanja in razvoja novih tehnologij na njegovi podlagi (R& D procesa) produkcija znanja, njegov prenos in uporaba.-' Zato ga nekateri morda res primerneje imenujejo tudi zmožnost zviševanja (»capability enhancing«), saj gre za prizadevanja k razširitvi načinov in možnosti za absorpcijo in uporabo obstoječih in predvidenih tehnoloških inovacij. Pri tem gre na eni strani za vrsto infrastrukturnih dejavnosti, kot so npr. močne računalniške mreže z velikimi komunikacijskimi sposobnostmi, kot je načrtovana National Research and Education Network (NREN)' ali sistem dobro organiziranih knjižnic, ki bi dajale znanstvene in tehnične informacije.' Toda temelj takšne raziskovalne politike je vlaganje v tisto raziskovanje, ki omogoča vzgojo mladih raziskovalcev, kot sredstva za razširjanje (»diffusion«) novih znanstvenih spoznanj v industrijo in druge družbene dejavnosti. To je pravzaprav temeljni pogoj za razširjanje usmeritve raziskovalne in tehnološke politike. Pomen, posebno bazične znanosti in znanstvenega raziskovanja, za usposabljanje raziskovalcev je seveda že dolgo znan in upoštevan. Vendar je razlika v tem. da se je obravnaval bolj kot posredna koristnost (indirect benefit)' in da se stališče ' Stopn Pcdm. map. Primož JuZnič. Ministrstvo za /namist in tehnologijo R Slovenije 1 To sicer m tema tega sestavka. vendar homo znanost in tehnologijo uporabljali kot sinonima (in raziskovanja kol metodo). kar ic v skladu z empiričnimi dokazi, da se razJika med njima minimalizira - Narin F. Olivastro D. Slatin report: Linkage between technology and science. Research Policy IW2: 21: 237-249 : Branscomb LM. America's Emerging Technology Policy. Government publications Review IW2: ft. 46»—182 ' Andersen. C. The Rocky Road toa Data Highway Science 1993: 26(1: 1064-165 4 Pinclli. TE et al Knowledge Diffusion and U.S. Government Technology Policy: Issues and Opportunities for Sci-Tech Librarians Science & Technology Libraries 1992: 12: 33-55 5 Lcdcrman. LM T1>e Valine of Fundamental Science Scientific American 19X4: 251: 34-41 629 Teorija in praksa, lei. JI. tt.T-R. Ljubljana 1994 o neposredni koristnosti bazičnega znanstvenega raziskovanja za usposabljanje novih raziskovalcev uveljavlja šele v zadnjem času. To stališče so lepo in konkretno izrazili kot mnenje uredništva ene najuglednejših revij na svetu, britanske Nature. ob nedavni razpravi o znanstveni politiki Velike Britanije. - Mnenje revije Nature je. da socialna funkcija raziskovanja ni samo in predvsem v »napredku znanstvenega znanja«, ne glede na to kako ta lahko navdušuje, temveč izobraževanje sposobnih žena in mož v sposobnost reševanja pred tem nerešljivih ali celo neznanih problemov: da področju, v katerih se mladi ljudje izobrazijo v raziskovanju, niso tista, v katerih bodo morebiti prispevali k družbenemu proizvodu in da se bo njihovo število, ki že pada. katastrofalno skrčilo, če se jim bo še ponujala štipendija, ki bo znašala približno tretjino nacionalnega povprečja plač." Nad neuspešnim zagotavljanjem obnove kadrovskega potenciala so zaskrbljeni tudi v drugih razvitih državah. »Nurturing«. nega mladih raziskovalcev so jo poimenovali na posvetu o zagotavljanju zadostnega števila mladih raziskovalcev (v medicini) v Kanadi, ko so raziskovalci skupaj s financerji in industrijo iskali boljše možnosti za pridobitev mladih raziskovalcev.' Ali nam je v Sloveniji s projektom Mladi raziskovalci uspelo ta del nacionalne politike usmeriti tako. da smo se pridružili svetovnim tokovom? Na to vprašanje bi poskušali odgovoriti s podatki, ki smo jih lahko o poteku celotne akcije zbrali danes. Tako bi tudi prikazali potek celotnega projekta, za katerega smo prepričani. da kažejo dovolj plastično na potek samega projekta. Zgodovina projekta Mladi raziskovalci Projekt Mladi raziskovalci (v nadaljevanju projekt MR) običajno imenujemo akcijo za razširitev raziskovalno usposobljenega potenciala in je nastal na pobudo SAZU-ja in takratnega Komiteja za raziskovalno dejavnost in tehnologijo kot pomemben del programa za preseganje znanstvenega in tehnološkega zaostajanja Slovenije. Tedanja Raziskovalna skupnost Slovenije je v prvem četrtletju leta 1986 predložila ta program v sprejem slovenski skupščini. Za obstoječe raziskovalne skupine so se z realnim povečanjem sredstev v letu 1986 zagotovile boljše razmere za delo. Začelo se je z vključevanjem mladih raziskovalcev v raziskovalne skupine, kjer naj bi se raziskovalno usposabljali in podiplomsko študirali do magisterija oz. doktorata. Po končanem usposabljanju bi ali okrepili število mentorjev v skupinah ali pa se selili skupaj z določenim številom raziskovalcev iz raziskovalnih skupin v raziskovalnih in visokošolskih organizacijah v neposredni razvoj in novo proizvodnjo. Projekt M Rje polno zaživel v letih 1986 in 1987. ko se je vanj vključevalo med 450 in 500 novih mladih raziskovalcev letno, ki so prihajali iz gospodarstva, družbenih dejavnosti, uprave ali pa so se vključevali v projekt neposredno po končanem dodiplomskem študiju. Že od samega začetka projekt MR spremlja vrsta pogosto polemičnih tekstov, v katere so se vključevali tako družboslovci, drugi raziskovalci, politiki kot mladi raziskovalci sami. Začne se že z letom 1986. vrh doseže v letu 1987. Nekateri * Ann. How wil Britain tun imckncc now'? Nature I99J: 361: 581-584 in uradniku: Pondering nn Bnnsh science policy. Nature 1992: J61: 571 T Nurturing the youno acjdcnucians. Clinical ami Investigative Medicinc IW2: 15: 252-2751 630 ugovarjajo, da je projekt MR nastal brez posvetovanja z industrijo - »bolnika - to je industrije - nihče nič ne vpraša, mu ne izmeri stanja, ga. skratka, popolnoma ignorira. Znanstvenike zanima njihov interes, njihova institucija, njihov položaj, k i bo z večjim številom (mladih) raziskovalcev narasel.«" Drugi vidijo v projektu MR obete boljših časov - »da se je vsaj slovenska država v zadnjih dveh letih začela obnašati kot približno sodobna država, četudi petnajst let prepozno.«" Nosilci akcije pa so opozarjali na to. da se raziskovalni rezultati merijo v živih ljudeh in da je končni namen, da bi raziskovalna sredstva namenili visoko usposobljenim inovativnim ljudem. Ko so ti kadri enkrat usposobljeni, si bodo gotovo našli mesto v projektno organiziranih prizadevanjih za uresničevanje strateških ciljev našega razvoja. Pomembno pa je tudi oživiti kadrovski pretok v slovenski znanosti, vključno z univerzo1" in vodstvi proizvajalnih organizacij." Sami mladi raziskovalci se tudi vključujejo v razpravo, vendar opozarjajo na neustrezne rešitve pri nastavitvah MR na univerzi in raziskovalnih organizacijah.'1 Projekt MR pa ima še eno posebnost, ki je sicer redka, pri podobnih akcijah v slovenskem prostoru kakovostno in sistematično spremljanje s pomočjo sodobne informacijske tehnologije in njenih možnosti." Nosilci akcije, sprva Raziskovalna skupnost Slovenije, kasneje ustrezen upravni organ, danes Ministrstvo za znanost in tehnologijo, so si od samega začetka prizadevali, da bi predvsem informacijsko kakovostno spremljali celoten projekt. Ze zelo zgodaj je bil izdelan informacijski sistem, ki je posebej obdeloval vsebinsko, organizacijsko in finančno celoten projekt. Prednost takšnega spremljanja je bila možnost sprotnih analiz akcije in dajanja informacijske podpore tistim, ki so odločali o poteku akcije. Danes, po sedmih letih, se še toliko bolj kaže smotrnost takšne informativne podpore. Možnost za objektivno analizo in argumentirane razprave je tako veliko večja, saj je možno celoten potek informacijsko spremljati ter ustrezno ukrepati. Tako smo ob prvih analizah v letu 1988 ugotavljali, da je med vsemi do tedaj vključenimi v projekt 38% tistih, ki so prišli iz gospodarstva in družbe dejavnosti neposredno po končanem študiju se jih je vključilo 32%. 30% pa je bilo že prej zaposlenih v raziskovalnih in visokošolskih organizacijah. V naslednjih letih v tej strukturi naraščata delež MR iz gospodarstva in predvsem delež tistih, ki se vključujejo v projekt neposredno po končanem dodiplomskem študiju. Trenutno je delež slednjih v strukturi vseh do zdaj vključenih v projekt več kot 40%. Dobra četrtina mladih raziskovalcev ostaja v delovnem razmerju v gospodarskih in drugih neraziskovalnih organizacijah, od koder sicer prihajajo na usposabljanje. tako gre tu za neposredne pogodbe o usposabljanju mladih kadrov, sklenjene med fakultetami, raziskovalnimi inštituti na eni strani in predvsem podjetji na drugi strani. " Kos. M- Kakino diu/hcno podoboodkriva polemiki o 2000 raziskovalcih Nati razgledi 19X7: /}): 741-7«in Žcrdin. J Pogled iz industrijske delovne organizacije Na4i razgledi I9K7: (51: 129 * Suni?. G. Vloga drluvc v dolgoročni znanstveni politiki. Teorija tn praksa 19X7: (5-M "' Frlec. B. Kakina univerza jc nuina in mogoča, kakina ie iluzija N.1