ZAPISKI IN GRADIVO 80 LET ZALOŠKE ŠOLE STANE PADEŽNIK Zalog je imel v zgodovini pomembno vlogo zaradi reke Ljubljanice in železnice Dunaj- Ljubljana - Trst. Ob Ljubljanici so imeli že Rimljani svoje utrdbe. Tudi prevozništvo je bilo razvito na njej, je pa doživelo odločilni udarec z razvojem železnic. Ko je stekla južna železnica skozi Zalog in bila zgrajena železni- ška postaja, je dobilo domače prebivalstvo in prebivalstvo sosednjih vasi možnost zaposli- tve. Poleg dominantnega kmečkega prebival- stva je postajal proti koncu 19. stoletja vedno močnejši delavski sloj. Število prebivalstva je naraščalo, s tem pa tudi število šoloobveznih otrok. Zaloški otroci in otroci iz Podgrada so morali obiskovati osnovno šolo v Polju, usta- novljeno leta 1862. Zaradi tega je med Zalo- žani vzklila želja po lastni šoli. Po svojih predstavnikih so to povedali matični občini Polje. Tamkajšnje županstvo je željo sprejelo z razumevanjem in dalo svoj predlog cesar- sko-kraljevemu deželnemu šolskemu svetu. Deželni šolski svet je 6. maja 1907 naročil župnastvu v Polju, naj poišče primeren pro- stor za stavbo šolskega poslopja v Zalogu. Po daljšem posvetovanju so kupili zemljo od dveh kmetov iz Spodnjega Kašlja, Andreja Dovča in Franca Gruma, v površini 38 arov 30 kvadratnih metrov, za 2905 kron 60 vinar- jev. 15. novembra 1908 je krajevni okrožni šolski svet naznanil ustanovitev dvorazredne ljudske šole v Zalogu ter določil novi šolski okoliš, ki je zajel vasi Zalog, Spodnji Kašelj, Podgrad s skrajnima deloma Gradovlje in Go- stinca. Ko so bila priskrbljena finančna sred- stva, so osnovali odbor, ki je skrbel za potek gradnje. Vanj sta bila vključena posestnika Anton Snoj iz Spodnjega Kašlja in Janez Dimnik iz Zaloga. Pri organizacijskem delu sta sodelovala takratni župan občine Polje Ja- kob Dimnik in župnik Janez Miler. Z nasveti je pomagal Anton Drašček, učitelj v Polju in poznejši šolski upravitelj v Zalogu. Šolsko stavbo so začeli graditi spomladi 1910 in jo dogradili v pozni jeseni istega leta. Zanjo so porabili 32.200 kron. Šola ni imela telovadni- ce, zato pa igrišče, veliko 5 arov, drevesnico, veliko 18,79 arov, na preostalih 10,25 arov pa so imeli zelenjavni vrt in čebeljnak. Tako pričakovani dan otvoritve, 11. decem- ber 1910, so Založani preživeli v prazničnem razpoloženju, saj je ta dan pomenil kulturno prerojenje Zaloga. Z rednim dopoldanskim poukom v obeh razredih so začeli 15. decem- bra 1910. Že med gradnjo šole je okrožni šol- ski svet v Ljubljani izdal razpis za nadučitelj- sko in učiteljsko službo z zakonitimi prejemki in stalno namestitvijo. Občinski predstavniki v Polju so hoteli za nadučitelja marljivega Antona Draščka. Temu je ugodil deželni šol- ski svet z odlokom 17. novembra 1910 in ga namestil za začasnega vodjo s 1. decembrom. Anton Drašček je služboval kot suplent v Po- lju od 8. marca do 30. julija 1903, nato pa kot redni učitelj do prihoda v Zalog. Med tem je bil 4 mesece tudi začasni vodja ljudske šole v Polju. Za prvo, toda začasno učiteljico je bila imenova Helena Franke iz Ljubljane, dotlej učiteljica v Makolah na Štajerskem. 3. januar- ja 1911 je bil Anton Drašček imenovan za stalnega učitelja in šolskega upravitelja. Isto- časno je prišla v Zalog stalna učiteljica Izabela Fedrangšperg iz Dola. Z odprtjem os- novne šole je začel v Zalogu delovati tudi kra- jevni šolski svet, ki je obstajal vse do leta 1945. Njegovi prvi člani so bili Jakob Dim- nik, predsednik, Janez Miler, podpredsednik, Anton Drašček, zastopnik šole, Ivan Dimnik, zastopnik občine, Anton Snoj, zastopnik občine. V šolskem letu 1911/12 je bilo na šoli 175 otrok, od tega 19 ponavljalcev, naslednje leto pa 182 otrok in 24 ponavljalcev. Zaradi vedno večjega števila šoloobveznih otrok je deželni šolski svet rešil prošnjo krajevnega šolskega sveta in odobril trirazrednico. 7. ok- tobra 1912 se je pričel pouk še v tretjem razre- du. Za začasno učiteljico je bila imenovana Ivana Krapš iz Ljubljane. Zaradi politike ta- kratnih šolskih oblasti so v šolskem letu 1912/13 začeli poučevati nemščino kot neob- vezni predmet v drugem in tretjem razredu. Šolski upravitelj Anton Drašček se je zavedal, da šola ne sme ostati izolirana sredi kmečkega življa, zato se je z vso vnemo lotil njenega povezovanja z vasjo. V ta namen je na šol- skem vrtu napravil drevesnico, kjer je vzgajal bodoče sadjarje. Februarja 1914 je začel pre- davati o racionalnem kmetovanju in sadjar- stvu. K sodelovanju je povabil strokovnjaka geologa, ki je domačinom nazorno pripovedo- val o življenju in vzgajanju kulturnih rastlin. 4. in 5. maja 1914 pa je organiziral vrtnarski tečaj za učiteljstvo kamniškega okraja in lju- bljanske okolice, ki ga je strokovno vodil de- želni sadjarski inštruktor Humek. Kmalu po 51 sarajevskem atentatu, ki je bil povod za prvo svetovno vojno, je bila razglašena delna, 1. avgusta pa splošna mobilizacija, ki je zajela tudi učiteljstvo, zato je moral zaloški šolski upravitelj zapustiti šolo in ostati v vojski ves vojni čas. Med odsotnostjo ga je nadomeščala njegova žena Gabrijela, ki je začela v Zalogu poučevati 1. avgusta 1913. Zaradi povečanega števila učencev so morali v šolskem letu 1914/15 ustanoviti dva druga oddelka, tako, da sta samo dve učiteljici poučevali štiri razre- de. Med vojno je bil pouk večkrat moten. Šol- sko leto 1915/16 seje pričelo šele 16. novem- bra, ker je 26. avgusta vojaštvo zasedlo vse šolske prostore. Da ne bi pouk preveč trpel, so morali vojaki izprazniti zdaj eno, zdaj dve učilnici, zato je bil pouk včasih dopoldan, včasih popoldan, včasih samo popoldan. To je izmenično trajalo vse do konca maja 1918, ko so avstrijski vojaki odšli. Zaradi preobre- menjenosti učiteljic in pomanjkanja prostora, ni bilo pouka v nadaljevalni šoli v šolskem letu 1917/18. Pouk so večkrat predčasno za- ključili, da so otroci lahko pomagali doma pri kmečkem delu^ ker je bila večina delovne sile mobilizirana. Šolski obisk med prvo svetovno vojno je bil zaradi tega tudi nezadovoljiv. Šolski upravitelj Anton Drašček je prevzel vodstvo šole ponovno 1. decembra 1918. Na tem mestu je ostal skoraj 10 let. Delo mu je večkrat ovirala težka bolezen, zaradi katere je umrl 6. februarja 1928. Od februarja do sep- tembra je bila začasna upraviteljica pokojni- kova žena Gabrijela Šimenc-Drašček. Od 5. septembra 1928 do 31. avgusta 1940 pa je vo- dil šolo Fran Silvester, kateremu je sledil Franc Rebolj do 1949. Med vojno sta ga nado- meščala Stanko Svete od 1940-1942 in Franja Lavrič od 1942-1944. Drugi učitelji v tem ob- dobju so še bili: Valerija Raje - 1914, Ana Ravnikar - 1915, Angela Lombard - 1915, Pavla Belič - 1916-17, Leon Fink - 1917-19, Franja Plehan - 1918-20, Vinko Rupret - 1919, Otilija Križ - 1924-25, Ana Gradišar - 1921, Metod Požar - 1922-23, Josip Pukelj - 1923, Vinko Kregar- 1923-24, Helena Potoč- nik - 1924-26, Ivan Bitenc - 1925, Ana Cel- nar - 1925-39, Silvester Cerut - 1925-40, Tilka Maserl - 1926, Franja Lavrič - 1926-45, Ruža Jeraj - 1927-28, Stanko Svete 1939-43, Ana Grčar- 1939-46, Angela Kočar - Vindšnuder- 1940-45, Ana Božič - 1944 in Silvester Perhavec - 1943-45. Med prvo svetovno vojno se je število pre- bivalstva v Zalogu povečalo z dotokom pre- cejšnjega števila goriških Slovencev, beguncev s področja Soške fronte. Sem so prišli tudi ru- ski vojni ujetniki, ki so razširili zaloško ran- žimo postajo z izgradnjo številnih novih tirov. Število šoloobveznih otrok je zaradi tega nara- slo, še posebno pa leta 1920, ko je bila v zalo- ški šolski okoliš ponovno vključena vas Gra- dovlje. Višji šolski svet je 8. junija 1921 razši- ril zaloško šolo v štirirazrednico, 24. maja 1924 pa prosvetni oddelek za Slovenijo v pe- trazrednico. Nujnemu povečanju števila od- delkov pa ni sledila prostorska razširitev. Za- radi pomanjkanja učilnic so poleg dopoldan- skega pouka uvedli tudi popoldanski. Občut- no škodo je trpel pouk telesne vzgoje, ker ni bilo telovadnice. Ob lepem vremenu so učen- ci telovadili na dvorišču, sicer pa so ta pred- met zamenjali z drugim. Šolsko vodstvo in krajevni šolski odbor so mislili tudi na dogra- ditev šole. Leta 1926 so postavili predračun 5.000 dinarjev za izgradnjo telovadnice, na- slednje leto pa 3.000 dinarjev za razširitev šole. Solo naj bi razširili na sosednje parcele, toda ob pregledu zemljišča je komisija pro- svetnega oddelka za Slovenijo 10. septembra 1930 predlagala drugo lokacijo. Zaradi večje- ga števila otrok in celodnevne zaposlenosti njihovih staršev so želeli ustanoviti tudi otro- ški vrtec. Začasno naj bi bil nastanjen v šolski sobi, ki je bila vsako popoldne prazna. Pozne- je so spoznali, da bi bilo najbolje zgraditi novo šolo, vrtec pa bi bil v stari. Načrte jim je pre- križala svetovna gospodarska kriza, ki je zaje- la tudi Jugoslavijo. Pomanjkanje je bilo tolik- šno, da občina Polje ni mogla kriti vseh nuj- nih šolskih potreb in seje morala šola zadolži- ti v papirnicah, knjigarnah in pri obrtnikih, pozneje pa je v ta namen odplačevala precej- šen del svojih proračunskih sredstev. V obdobju druge svetovne vojne je šola pre- življala težke čase. Vanjo se je že 2. aprila 1941 naselila delavska četa jugoslovanske voj- ske in v kletnih prostorih šole pripravila za- klonišče, ki je pozneje služilo kot zaklon pred letalskimi napadi. Že po enem tednu je mora- la zapustiti svojo postojanko in se umakniti prvemu bataljonu drugega pehotnega polka, ki je ostal v šoli 10 dni. 1. maja 1941 je iz za- loškega šolskega okoliša izpadla vas Podgrad, ker je prešla pod nemško okupacijsko podro- čje. Kljub vojni se krajevni šolski odbor ni mogel otresti misli na preureditev šolskih pro- storov tako, da bi prizidal tri učilnice, italijan- ski visoki komisariat pa naj bi priskrbel^ izde- lavo načrtov. Seveda iz tega ni bilo nič. Šolsko leto 1941/42 je bilo kratko. Začelo se je šele oktobra, končalo pa že maja, ker je 17. maja šolo zasedlo italijansko vojaštvo in ostalo v njej do 10. septembra 1943, ko je kapituHrala Italija. Okupatorje šolo spremenil v trdnjavo. Okna na cestno stran je zazidal in na teh me- stih uredil strelske line. Po odhodu italijan- skih vojakov so šolo zasedli belogardisti, nato pa domobranci in ostali v njej do 1. februarja 1944. V tem času v Zalogu ni bilo pouka. Šola je dobila v prostorih osnovne šole v Polju dve učilnici, v katerih se je moralo zvrstiti pet raz- redov. Okupator je pridobival otroke z vklju- čevanjem v organizacijo GIL ter s poklanja- njem igrač in oblačil. Ponovni vstop v zaloško šolo ni bil razveseljiv. Razdejanje je bilo veli- 52 ko. Kljub pogostim letalskim napadom, so jo kmalu obnovili in usposobili za pouk. Do konca vojne je šolo obiskovalo 74 dečkov in 60 deklic. Zaposlene so bile tri učiteljice in dva učitelja. Učiteljska knjižnica je imela 534 knjig, šolska pa 114. Med vojno so uporabljali učbenike: Fiere - Naša prva knjiga, Hefner - Naše drugo berilo, Tretje slovensko berilo. Lepa naša domovina. Čitanka za prvi razred gimnazije; Računica L del, Računica za lju- bljanske šole L, IL, III., IV. del, Raču- nica za osnovno šolo V. del. Primanjkovalo je učil, zemljevidov in tudi knjig. Iz dobe okupa- cije na šoli ni ostala nobena slika ali zvezek. Vse je bilo uničeno ali pa pozneje ukradeno. Tudi dnevniki iz tega obdobja se niso ohrani- li. Po osvoboditvi so bili otroci iz Podgrada ponovno vključeni v zaloško osnovno šolo. Vseh učencev je bilo tedaj 129. S svojim de- lom so se vključevali v razgibano življenje kraja. Nabirali so zdravilna zelišča, uničevali koloradskega hrošča, prispevali za ljudsko posojilo, pomagali pri gradnji zadružnega doma, prispevali za spomenik padlih v NOB, sodelovali, pri društvih Svoboda, Partizan, Ljudska tehnika in v gasilskem društvu. Imeli so svoj pevski zbor, ki seje razvil zlasti, ko ga je vodil profesor Janez Znidar. 23. februarja 1947 pa so na slovesen način sprejeli učence v pionirsko organizacijo. Odred je dobil ime po dijakinji Karlici Pangeršič, ki sojo fašisti mu- čili-in je kasneje preminula kot partizanka. V šolskem letu 1950/51 je zaloška petrazrednica postala zopet štirirazrednica. Učenci višjih razredov so morali hoditi v Polje, kjer je bila sedemletna osnovna šola, preimenova v 13. gimnazijo Ljubljana-Polje. Njeni višji razredi so se spremenili v nižjo gimnazijo. Reforma osnovnega šolstva v letu 1957/58 je prinesla novo osemletno osnovno šolo, v Zalogu pa so jo dobili šele 20. julija 1974, ko je bilo zgrajeno novo šolsko poslopje s sredstvi prvega samoprispevka. Poimenovana je bila po Adolfu Jakhlu, padlem borcu grosupelj- ske čete. Zaloška šola ni bila le hram učenosti, am- pak tudi žarišče kultumo-prosvetnega življe- nja. V šoli so bile vedno volitve. Šola je bila zbirališče ljudi ob manifestacijah, pred njo so se zbirali vaščani, predno so krenili po Zalogu skozi Spodnji Kašelj in zopet pred šolo, kjer jim je vedno govoril nadučitelj Drašček. Nje- gova zasluga je bila, daje šola čedalje bolj pri- dobivala na ugledu. Kot član samostojnega sa- djarskega društva v Polju je hotel tudi v Zalo- gu ustanoviti samostojno društvo. To mu je leta 1920 uspelo. Mladino je hotel čimbolj pridobiti za sadjarstvo, zato je vsakemu učen- cu po končani šolski obveznosti poleg spriče- vala podaril še sadno drevesce. Po Draščkovi smrti je društvo ponovno zaživelo v času upraviteljevanja Franca Rebolja. Delovalo je do leta 1949, ko so osnovali splošno kmetij- sko zadrugo v Zalogu. Anton Drašček je usta- novil tudi tamburaško društvo in salonski or- kester, ki je s pomočjo učiteljstva nadaljeval delovanje tamburašev. Od leta 1924 so imeli v Zalogu pevski zbor, ki je bil do konca v sklo- pu čitalnice. Prvi pevovodja je bil učitelj Me- tod Požar, sledila sta mu učitelja Mirko Kre- gelj in Silvester Cerut, ki je pripomogel zlasti k napredku zborovskega petja. Drašček je bil tudi predsednik čitalnice. Večina učiteljstva je sodelovala pri Sokolu, ki je imel za svoje ak- tivnosti sobo v pritličju šole. Gabrijela Draš- ček je bila blagajničarka in režiserka igralske skupine sokolske mladine. Na pobudo delav- skega društva Svoboda in krščanskih sociali- stov je od 3. februarja do 15. aprila 1932 šola priredila nadaljevalni tečaj za tovarniške de- lavce in železničarje. Udeležilo se gaje 40 slu- šateljev. Učni načrt za gospodarsko kmetijski in gos- podinjski pouk za šolsko leto 1913-14 za dru- gi razred je vseboval: 53 Zdravstveno stanje otrok. Učitelji so ugoto- vili, daje na šoli malo otrok, ki nikoli ne pije- jo. Zato so imeli v šolskem letu 1919/20 vsa- kih 14 dni po eno uro protialkoholnega pre- davanja. V kasnejših letih so temu posvetili ves teden in ga poimenovali teden boja za treznost. Za alkoholizem otrok so v glavnem krivili starše. 18. januarja 1933 je po nalogu kraljevske banske uprave v Ljubljani higien- ski zavod izvedel preventivno cepljenje proti davici. Ob 8.30, bila je sreda, je bilo cepljenje na osnovni šoli Device Marije v Polju, za otroke med prvim in petnajstim letom staro- sti, v ljudski šoli v Zalogu pa ob 14.30. Ker je bilo cepljenje obvezno, je vse tiste, ki se ga niso udeležili, čakala kazen. V obdobju med obema vojnama, je morala šola nekajkrat na podlagi odredbe banske uprave prijaviti po dva revna učenca, da sta dobila podporo. Ce šola tega ne bi storila, bi vso odgovornost no- sil šolski upravitelj. 22. oktobra 1940 je šola nudila zimsko pomoč najpotrebnejšim otro- kom. Dala jim je kruh in mleko, za božič pa obleko in obutev, za katero so prispevali de- nar dobrosrčni ljudje. 30. novembra 1940 je dr. Andrej Jenko poročal o garjah. V Zalogu je bilo 161 otrok, od tega 8 okuženih. Okuže- na sta bila tudi dva družinska člana. 21 otrok je imelo srbečico. Iz njegovega poročila se da razbrati, da je bilo v šolskem okolišu 1.619 prebivalcev, domov pa 191. 11. februarja 1941 je šola prejela od kemijske tovarne de- nar, ker pa ni sporočila, za kakšne namene naj ga potrošijo, so nekaterim kupili nove čevlje in nogavice, iz tega, kar je ostalo, so najrev- nejšim otrokom kupovali vsak dan kruh, da ne bi stradali. Spomladi 1941 so razkužili. učilnice, ker je neki učenec dobil davico. Zdravstveno stanje učiteljev in učencev je bilo v začetku druge svetovne vojne zadovoljivo. Po razmeroma nizkih cenah so lahko na karte dobili moko, makarone, riž, sladkor, maslo in celo meso. Učenec Lužar Anton je umrl zaradi po- škodbe, ki jo je dobil pri skakanju. Ko je po- stala prehrana otrok vse bolj pičla, sta uprava šole in krajevni šolski odbor uvedla namesto šolske kuhinje prehrano s hladno malico. Za kruh je prispeval krajevni šolski odbor 350,00 din, dr. Kamkaj 1.000 dinarjev. V šolskem letu 1941/42 je bila mladina slabo hranjena. Pregledali so jo zdravniki specialisti potujoče ambulante, zobozdravnik pa jim je poruval vse slabe zobe. Za bolne so izdali zdravniška navodila. Na ljudski šoli ljubljanske pokrajine kraljevine Italije v Zalogu je bila ustanovljena zimska šolska kuhinja, ki je delovala od 15. 12. 1941 do 18.5.1942. Dnevno je dobilo ko- silo 32 otrok. Kuhali so v hiši št. 50 vsak de- lovni dan in tudi ob sobotah. Posebnih težav pri organizaciji šolske kuhinje ni bilo. Težave so imeli le pri nabavljanju krompirja, fižola in zelenjave, ker so ga v jeseni in pozimi pokupi- li siromašnejši sloji in vojaki. V kraju namreč ni bilo več veliko kmetij. Naseljen je bil pre- težno z delavci in železničarji. V šolskem letu 1942/3 je šolsko mladino pregledal dr. Gre- gorčič. Sanitarna potujoča ambulanta pa je pregledala prostovoljce. Epidemij ni bilo. Šol- ska kuhinja je bila organizirana za dve skupni otrok. Eni so jedli v Polju, drugi v Zalogu v gostilni Gradišček. V naslednjem šolskem letu so trije učenci dobili mumps, dva pa oslovski kašelj. Učilnice so razkuževali oktobra z žve- plom. Otroci so jedli le doma, šolske kuhinje ni bilo, ker so bila živila racionalizirana, na karte, manjkalo je zlasti maščob in kruha, malo otrok je prinašalo malico v šolo. Šola je imela nekoč izrazit smisel za prosla- ve, prireditve in družabno življenje. Bila je tesno povezana s cerkvijo, zato je zaradi cer- kvenih praznikov, verskih vaj, obhajila in drugega pouk večkrat odpadel. Verske vaje so imeli trikrat letno, običajno v oktobru, de- cembru in marcu, za druge, tretje, četrte in pete oddelke. Spoved je bila največkrat v ok- tobru. Maja so imeli učenci prvega razreda prvo spoved in sveto obhajilo, po katerem so bili pogoščeni. Vsako leto je na šolo hodil Mi- klavž in obdaril tiste otroke, katerih starši so poslali darila. Za božič so imeli božičnico, na kateri so z nabiralno akcijo za pomoč najrev- nejšim otrokom nabrali nekaj tisočakov in blago za darila. Proslava se je začela z govo- rom šolskega upravitelja, nadaljevala s petjem božičnih pesmi in deklamacijami. Proslave so se udeležili tudi člani kraljevskega šolskega odbora. Otroci so bili obdarovani z oblekami in perilom in s piškoti. Gorelo je božično dre- vo, v razredih pa so bile postavljene jaslice. 54 Sledile so božične počitnice. Polletnih prak- tično ni bilo. Spričevala so dobili 31. januarja, z drugim polletjem so pričeli 3. ali 4. februar- ja. Velikonočne počitnice so praviloma trajale en teden konec marca. Za veliko noč so se učenci udeležili svete maše in šolske procesi- je. V maju so se učitelji in učenci udeležili procesije svetega rešnjega telesa, praznovali so spominski dan svete Helene, spomin na bitko pri Sisku 1593. leta pa so 22. junija proslavili z govorom, ki ga je poslala pokrajinska upra- va. Rojstni dan kralja Petra II. Karadjordjevi- ča so praznovali 6. septembra v letih med I. svetovno vojno s šolsko mašo ob 8. uri in s proslavo. Teden rdečega križa je bil v septem- bru, ko so učencem pojasnjevali pomen orga- nizacije za takratni čas. 25. septembra so ime- li proslavo in sveto mašo v spomin na velike- ga škofa in preroditelja slovenskega šolstva Antona Martina Slomška. 9. oktobra po letu 1934 so praznovali obletnice smrti kralja Aleksandra Karadjordjeviča, tvorca kraljevine SHS, tragično preminulega v francoskem me- stu Marseilles. 10.10. je bil koroški dan, ob katerem je šolska mladina skupaj s Krekovo mladino in gasilskim društvom organizirala manifestacije. Ljudje so se zbrali ob 18.30 pred šolo. Sprevod z lampijončki in državno zastavo se je podal na prostor pred gostilno Gradišček, kjer je poleg šolskega upravitelja imel govor še kak drug krajevni veljak. Pevski zbor je zapel dve pesemi, nakar se je sprevod pomaknil skozi Spodnji Kašelj nazaj pred šolo. Dan varčevanja so proslavljali 31. okto- bra s predavanji o pomenu varčevanja. Učen- ci so prinesli cvetje in sveče in z njimi okrasili grobove na farnem pokopališču. Včasih so v oktobru praznovali tudi jadranski dan v spo- min na ustanovitev jugoslovanske mornarice. V drugi polovici novembra so imeli izseljeni- ški teden, v katerem so imeli predavanja o iz- seljencih ter zbiralno akcijo slovenskih knjig, ki naj bi jih poslali izseljencem. Vsako leto 1. decembra so po sveti maši v šoli praznovali dan združenja Južnih Slovanov. 17. decem- ber, rojstni dan kralja Aleksandra Karadjor- djeviča, so praznovali s sveto mašo in prostim dnem. 21. januarja 1928 so rojstvo kraljeviča Tomislava proslavili s sveto mašo v cerkvi Device Marije v Polju in s prostim dnem. Prost dan so imeli tudi 22. januarja, v spomin na sv. Savo. Za praznik dela, 1. maja, se je podmladek Rdečega križa izkazal z gledališki- mi igricami, ki jih je nekaj časa vodila Gabri- jela Drašček. S predavanji in deklamacijami so proslavili materinski dan 11. maja. Istega meseca so se ponovno spomnili koroških Slo- vencev in zbirali denar, podobno kot ob dne- vih, ko so imeli predavanja o tuberkulozi. 1942. leta so na dan svetih Treh kraljev itali- janski okupatorji v gostilni Gradišček obdarili 40 otrok. Proste dni so imeli učenci tudi ta- krat, kadar je umrl član krajevnega šolskega odbora ali šolski upravitelj, dvakrat letno pa tudi zaradi zborovanja učiteljskega društva, ki so se ga udeležili vsi učitelji. Zaključki šolskih let so bili na Vidov dan 28. junija, seveda zo- pet s sveto mašo. Navedeni podatki jasno govorijo o tem, kako močan vpliv je imela cerkev na vzgojo otrok in na življenje šole. Tudi vpliv veliko srbskega nacionalizma ni bil nič manjši, saj se je bilo treba spominjati zgodovinskih oseb in dogodkov, ki so bili za slovenski narod manj pomembni. Zaradi pomanjkanja zgodovinskih virov, posebno zgodovinskih kronik iz 1. in 2. sve- tovne vojne ter najnovejšega obdobja, kronika ni popolna. ZGODOVINSKI VIRI Dokumenti šolskega arhiva v zgodovinskem arhivu mesta Ljubljana — Fotografije šole - Šolski muzej Slovenije LITERATURA Rdeči Zalog — Kronika — Brošura: Zgodovina šole v Zalogu (raziskovalna naloga zgodovinskega krož- ka) Stane Padežnik mentor zgodovinskega krožka 55