The problem of p o tte ry is com plicated as well. M any vases cannot possibly have been im ported from Ionia, b u t cannot b e p ara lleled w ith bucchero p o tte ry either. V arious Vasic/s »slip and wash« sipecimes are not clear eith er. A fra g ­ m ent of a so-called Ionic vase w hich has been discovered by chance is p ro ­ bably m uch later, if not recent., The periodisation of Vinca is to h e solved by com parisons w ith T roy II, various cultures of A sia M inor, and n eolithic cultures of so u th -ea ste rn E urope. Josip Korošec. Ejnar Dyggve, D ru g a (bazilika u rb an a s baptisterijem u Saloni. Zbornik filozofskog fakulteta, Beograd, 1948, k n jig a I., str. 369—374 z angleškim in ruskim rezim ejem . Ob prom ociji za častnega d o k to rja b eo grajske univerze je D yggve im el govor, k i je ponatisnjen pod gornjim naslovom. V njem je avtor, v zvezi z 1 . 1931 odkrito in raziskano drugo baziliko urbano z b ap tisterijem v Saloni, načel nekoliko zani­ m ivih problem ov, ki so pom em bni tako za zgodovino Salone kak o r tudi za zgodovino krščanske cerkve. N ekatere od teh p ro ­ blem ov je skušal tudi razrešiti. Eno od teh je tudi pripadnost te druge bazilike. Prva, že p o p rej znana bazilika, k i je, kak o r kažejo razne prezidave, tudi d alj časa služila k a k o r druga, je prip ad ala nik ejsk i verski skupini. Po stilističnem videzu je bila sezidana n ek aj p red letom 500 n. e. O d n ik ejsk e b azilike se pa ne razlik u je niti po arh itek tu ri niti po oprem i (ograja oltarnega ikonostasa, tranzene, p lu te ji itd.) niti po o krasju. N iti m ed pisci- nam i obeh krstilnic ni razločka. N ju n a k o n stru k cija je enaka, prvotna oblika križ. R azloček je samo v p ristopu ozirom a v stopnicah, ki v piscinah vodijo k bazenu. T ako im a n ik e jsk a krstilnica v Saloni stopnice na zahodu in vzhodu, druga, po av to rju arijan sk a, p a n a severu in jugu. Tpenutno p a nim am o nobenih oprijem ljivih analogij za ta prim er, ki je doslej osam­ ljen. Zato ga bo treb a šele raziskati in ugotoviti, ali je im el kak poseben pom en v cerkvenem ritualu. Svojo hipotezo, d a n a j bi bila to arijan sk a episkopalna cerkev, opira avtor le n a h ie ra r­ hični stru k tu ri vesoljne, t. j. nikejske, cerkve, po k a te ri dve škofiji v istem m estu nista možni. K er spada p ro v in cija D alm a­ cija s Salono pod konec V. in v začetku VI. sto le tja (od. 481—535) pod oblast O d o ak erja, ta k o j nato pa pod oblast O strogotov s Teodorikom in njegovim i nasledniki n a čelu, ki so bili arijanci, prip isu je D yggve to drugo episkopalno (\?) cerkev arijancem . Podobnost ozirom a identičnost obeh stavb in n ju n ih arh itek to n ­ skih delov p rip isu je avtor želji, da bi se arijan ci izognili vsem zunanjim kontrastom . Tako n a j bi prišlo do te sorodnosti, k i j e celo večja, kakor bi jo pričakovali p ri n a jb o lj sorodnih litu r­ gičnih obredih. Poleg tega glavnega problem a je še v rsta drugih, ki jih avtor n akazuje in ki jih bo, p rav tako k ak o r prvega, treb a šele proučiti. Takšno je n. pr. v p rašan je obreda k rsta sam ega (ali samo s polivanjem ali s potap ljan jem krščenca). Josip1 Korošec. P ripom ba k članku B. G avelle: Odnos k ikladskih idola i egipatskih ushabti figura prem a vinčanskim statuetam a (Prilog p ro u čav a n ju vinčanske plastike). — Zbornik Filozofskog fakul­ te ta u B eogradu. K njiga I. — Beograd, 1948. V zvezi s pomenom in funkcijo k ik lad sk ih idolov je že d o k aj arheologov postavilo svoje hipoteze. Tako je tudi avtor om enje­ nega članka hotel ponovno načeti to vprašanje. N avajal pa je le obširno m nenje M. G. N ilssona in J.W iesn erja, k a r so v naši literatu ri storili tudi že d ru g i (Yasic, V inca I, str. 27 in sl.). P rav tako so tudi že pop rej povezovali m ed seboj kikladske idole in egipčanske ushabti figure, k a r tudi avtor sam ugotavlja. Na koncu članka avtor v n ek aj vrsticah om enja vinčansko plastiko v zvezi s pomenom in funkcijo kikladskih idolov, ki jo pa ča­ sovno oddvaja od teh idolov zaradi Vasiceve d atacije neolitske Vince v VII. stol. pred n. e. V inčanske plastike se k lju b podnaslovu ni tako rekoč niti dotaknil. M orda m u ni znano, k a r je že zdavnaj ugotovljeno, da predzgodovinska plastika Vince p red stav lja simbole božan­ stev. Povezovanje ushabti figur s figuram i, najdenim i v gro­ bovih, bi bilo vsekakor možno, toda grobov v Vinči doslej še niso odkrili. Odnos kikladskih idolov do vinčanskih statuet je dokazan, m edtem ko slednje z egipčansko plastiko in ushabti figuram i nim ajo nikak ršn e zveze. Še bolj pa je čudno avtorjevo časovno o d d v ajan je vinčanskih od kik lad sk ih statuet. Sploh se p a iz članka ne m ore razbrati, k a j je avtor pravzaprav želel podati odnosno povedati. Stanislav Jesse. Jaroslav Böhm: NASE NEJSTARŠI MÈSTA — P raha, 1946. K njiga je izšla kot drugi zvezek zbirke »Razgledi po p re d ­ zgodovini evropskih ljudstev«, ki jo iz d a ja D ruštvo češkoslo­ vaških predzgodovinarjev v Pragi. N jen nam en je nuditi za­ interesiranim čitateljem sicer strokovno pa tudi širše razum ljivo dello, ki p o d aja tren u tn o stališče predzgodovinske vede o v p ra ­ šan ju n astan k a m est v Evropi. Č eprav im a težišče n a češko­ slovaških arheoloških n ajdbah, je v en d ar zasnovana v širšem