Oznaka poročila: ARRS-RPROJ-ZP-2015/213 H&^lll M тш ZAKLJUČNO POROČILO RAZISKOVALNEGA PROJEKTA A. PODATKI O RAZISKOVALNEM PROJEKTU 1.Osnovni podatki o raziskovalnem projektu Šifra projekta J6-4138 Naslov projekta Šolski učbeniki kot orodje za oblikovanje geografskih predstav o slovenskih pokrajinah Vodja projekta 17073 Mimi Urbanc Tip projekta J Temeljni projekt Obseg raziskovalnih ur 9630 Cenovni razred A Trajanje projekta 07.2011 - 06.2014 Nosilna raziskovalna organizacija 618 Znanstvenoraziskovalni center Slovenske akademije znanosti in umetnosti Raziskovalne organizacije -soizvajalke 581 Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta Raziskovalno področje po šifrantu ARRS 6 HUMANISTIKA 6.12 Geografija 6.12.02 Družbena geografija Družbenoekonomski cilj 09. Izobraževanje Raziskovalno področje po šifrantu FOS 6 Humanistične vede 6.05 Druge humanistične vede B. REZULTATI IN DOSEŽKI RAZISKOVALNEGA PROJEKTA 2.Povzetek raziskovalnega projekta1 SLO Projektna ideja je temeljila na izhodišču, da pokrajine niso sestavljene le iz otipljivih (materialnih) sestavin, ampak nosijo v sebi tudi neotipljivi, doživljajski (mentalni, zamišljeni) del. V središču raziskave so bile zato geografske predstave učencev, dijakov in študentov o slovenskih pokrajinah ter ugotavljanje vpliva učnih načrtov izbranih predmetov ter učbenikov in dodatnih učnih gradiv/učil na njihove miselne pokrajinske vzorce. Izhajali smo iz predpostavke, da imajo grafične upodobitve, kot so fotografije in zemljevidi, pomembno vlogo pri oblikovanju in ohranjanju individualnih in kolektivnih predstav o pokrajini ter da je geografija kot veda tesno povezana z vizualnimi reprezentacijami sveta. Pokrajino smo razumeli ne le kot preplet dejanskega in videnega, ampak tudi kot rezultat dojemanja in interpretacije posameznika glede na njegove predstave o svetu. Za oblikovanje tega konstrukta je obdobje šolanja z vsemi informacijami, ki jih posreduje, izjemno pomembno. Kvantitativna in kvalitativna analiza vpliva izobraževalnega procesa na naše prostorske predstave je zajela vse tri ravni: institucionalno/formalno (analiza 24 učnih načrtov 16 različnih predmetov; anketiranje urednikov učbenikov), izvedbeno (analiza 905 fotografij v 39 učbenikih različnih predmetov) in kot najpomembnejšo spoznavno raven (obsežno anketiranje 803 učencev, dijakov in študentov na 17 OŠ in SŠ ter Filozofski fakulteti v Ljubljani) ter njihovo medsebojno povezanost. Empirični del je bil deloma izveden s programom ATLAS.ti, ki nudi računalniško podporo interpretativnim analizam. V raziskavi smo ugotovili na eni strani, kakšno podobo slovenskih pokrajin ustvarjajo učni načrti z zapisanimi učnimi cilji, šolski učbeniki ter dodatna učna gradiva/učila in na drugi, kako si pokrajine ter njihovo medsebojno povezanost zamišlja učeča se populacija. Ugotovili smo, da imata na prvi pogled očitna konstrukta "alpskosti" in "kmečkosti" delno svoje korenine v učbenikih ter so prisotni tudi v dojemanju mlade populacije. Izsledki raziskave so dobro izhodišče za načrtovanje sprememb v ponazarjanju in predstavljanju slovenskih pokrajin v učnem procesu, kar bi dolgoročno pripomoglo k zrelejšemu odnosu do pokrajin in globljemu razumevanju njihovega (pre) oblikovanja. Vse to pa vodi k oblikovanju prostorske identitete in k boljšim povezavam in sožitju med ljudmi in pokrajino. ANG_ The project idea was based on the premise that landscapes consist not only of tangible (material) elements, but that they also contain intangible, experiential (mental, imaginary) elements. The study was focused on schoolchildren's geographical notions about Slovenian landscapes and establishes the impact of syllabuses for particular subjects, textbooks, and additional teaching materials/aids on these. It proceeded from the assumption that graphic representations such as photographs and maps play an important role in shaping and preserving individual and collective perceptions of landscapes and that geography as a discipline is closely connected with the visual, representational world. The landscape was considered not only a mosaic of actual and visibal elements, but also a result of the individual understanding and interpretations of the observers accoding to their construct of the world. An exceptionally important role in shaping this construct is played by schooling and all of the information transmitted during this time. Quantitative and qualitative analyses of the impact of schooling on people's spatial perceptions encompassed all three levels of the education process: institutional/formal (the syllabus of 24 curricula of 16 different subjects; interviews with textbooks editors), implementation (analysis of 906 photographs in 39 textbooks of different subjects), and, most importantly, the cognitive level (questionnaire carried out among 803 pupils and students of 17 schools and the Faculty of Arts) , as well as how these levels were interconnected. The empirical part was partly carried out with the ATLAS.ti program, which offered computer-supported interpretive analysis. The research revealed what kind of image of Slovenian landscapes was created by the curriculua with their teaching goals, textbooks and additional teaching materials/aids on the one hand, and how the school population perceived landscapes, on the other, and the interconnectedness of these. We found out that two obvious constructs of "alpines" and "rurality" have partly rooted in the school system, namely in the textbooks. The study findings will be a good starting point for planning changes in illustrating and presenting of Slovenian landscapes in schools, which would contribute to a more mature attitude toward landscapes and a deeper understanding of their (re)shaping in the long term. All of this will lead to shaping spatial identity and improving connections and coexistence between people and the landscape. 3.Poročilo o realizaciji predloženega programa dela na raziskovalnem projektu2 Raziskavo smo gradili na hipotezi, da sta vpliv šole in oblikovanje geografskih predstav pri mladi populaciji v tesni povezavi, saj mlad človek veliko pomembnih informacij dobi v šoli. Opis raziskovanja Raziskava je potekala v 6 korakih. Korak 1: Razrešili smo konceptualna vprašanja, izbrali metode in dodelali metodologije ter oblikovali in nadgradili terminologijo v slovenskem jeziku. Korak 2: Zbrali in pregledali smo 24 učnih načrtov 16 različnih predmetov, za katere smo predpostavljali možnost vključevanja učnih ciljev, kompetenc, sposobnosti in spretnosti, povezanih z dojemanjem pokrajine oziroma oblikovanja predstav o pokrajinah. Korak 3: Izvedli smo poskusno analizo fotografij (307) iz fotomonografije Dušana Ogrina z naslovom Slovenske krajine. Največji obseg dela je bil namenjen pregledu in analizi fotografij iz 23 izbranih učbenikov različnih predmetov za osnovne šole in 16 učbenikov različnih predmetov za srednje šole. Vse fotografije smo kodirali glede na 24 kazalnikov (npr: regija, reliefni tip, pokrajinske oblike, raba tal, bivalne stavbe, nebivalne stavbe, infrastruktura, premični objekti, vodni elementi, meje in samotno drevo, itd.) Vsaka izmed njih pa se je delila naprej na več kategorij. Skupno smo analizirali 950 fotografij (439 v OŠ in 511 v SŠ učbenikih). Istočasno smo izvedli obsežne intervjuje (44 usmeritvenih vprašanj) z uredniki učbenikov različnih predmetov iz različnih založb. Korak 4: S pomočjo anketiranja učencev, dijakov in njihovih učiteljev ter z uporabo različnih tehnik, kot so risanje spoznavnih zemljevidov in podobno, smo izvedli obsežno analizo, s katero smo ugotavljali geografske predstave pri učencih in dijakih in njihovo razmišljanje o vplivu na njihove geografske prestave (kaj, kdo, kako). Prvotne tri načrtovanje testne skupine, temelječe na treh starostnih skupinah (začetek 1. triade OŠ, konec 3. triade OŠ, konec SŠ izobraževanja) smo naknadno razširili še na četrto skupino (prvi letnik študentov geografije). Raziskava je bila izvedena od aprila do junija leta 2013 v OŠ, SŠ in na fakulteti, v kateri so sodelovalo 803 učenci, dijaki in študenti ter 32 njihovovih učiteljiev. Korak 5: Primerjali smo analizo rezultatov, dobljenih v korakih 2, 3 in 4, in ugotavljali interakcije med njimi. Preučili smo odnos med ugotovitvami prejšnjih korakov. Naslonili smo se na metodološke smernice, oblikovane v koraku 1. V tem delu smo poskušali potrditi ali zavrniti izhodiščno tezo. Korak 6: S sinteznim pregledom smo ugotovili in ovrednotili razlike med dejanskimi pokrajinami, njihovim prikazom v učbenikih in predstavami otrok in mladine. Izpostavili in opredelili smo že omenjene miselne podobe oziroma konstrukte (alpskosti in kmečkosti) in definirali nekatere nove, ki so se pokazali. Ključne ugotovitve Temeljni namen projekta je bil ugotoviti, kako so slovenske pokrajine prikazane v šolskih učbenikih in dodatnih učnih gradivih/učilih, kako ta podoba (če sploh) vpliva na dojemanje pokrajine oziroma kako šolska populacija dojema naše pokrajine. Ugotovitev 1: Analiza je pokazala nično ali pa majhno vključevanje tako učnih ciljev kot kompetenc, spretnosti in sposobnosti, povezanih z dojemanjem pokrajine oziroma oblikovanja predstav o pokrajinah, v učne načrte. V skladu s pričakovanji je izjema geografija. V učnem načrtu za geografijo se veliko operativnih učnih ciljev ukvarja s samimi pokrajinami, vendar jih zelo malo eksplicitno zadeva predstave učencev o slovenskih pokrajinah s pomočjo določenih metod dela. Je pa v didaktičnih priporočilih v učnem načrtu za OŠ zapisano, da »je pri oblikovanju prostorskih predstav pomembno, da učitelj omogoči (...) raznovrstno učno gradivo (...)«, ter naj »izbrani učni primeri (...) temeljijo na različnih zaznavnih poteh, med drugim vizualnih (opazovanje), (...)«, kar implicira uporabo slikovnega gradiva. Ugotovitev 2: Formalni učni okvir (učni načrti) ne poudarja, izpostavlja oziroma preferira posameznega dela Slovenije, posameznega pokrajinskega tipa ali določenih prvin pokrajine. Ugotovitev 3: Analiza intervjujev urednikov je pokazala, da se subjektivnost urednikov glede deleža prikaza posameznih pokrajin v učbenikih podreja učnim načrtom. V negeografskih učbenikih so prikazi pokrajin pogojeni s tematikami, ki jih besedila obravnavajo. Ugotovitev 4: Rezultati analize fotomonografije Slovenske krajine so pokazali, da so v njej po obsegu prednjačijo zlasti predalpske in sredozemske pokrajine, podcenjene pa dinarske. Ravno tako so precenjena njivska zemljišča. Gozd je prikazan dokaj uravnoteženo, vendar nastopa le kot okvir in ne kot središče. Voda je poudarjena tam, kjer je redek ali omejen vir, vendar nujen za kmetijstvo. Slednje je rdeča nit in jasno izražen oblikovalec kulturne pokrajine. Drugi temeljni tip kot antipod kmetijski pokrajini, to je urbana pokrajina, pa je povsem izpuščen. Najpomembnejši oblikovalec pokrajine je relief, ki je na fotografijah večinoma prikazan v treh razsežnostih. Poudarjen je 1) višji, bolj razčlenjen, redkeje poseljen in gozdnat relief, 2) nižji, ravnejši/položnejši, gosteje poseljen in bolj kultiviran relief in 3) kraški, manj razgiban relief. Ugotovitev 5: Splošna ugotovitev je, da ni velikih razlik med fotografijami v osnovnošolskih in srednješolskih učbenikih; vsebinsko in prostorsko so razpršene po celi Sloveniji. Po pričakovanjih je največ fotografij v učbenikih za geografijo, kjer zlasti prednjačijo gimnazijski učbeniki. Rezultati fotografij iz učbenikov prikazuje predalpske pokrajine, kjer je nekaj naših največjih in najgosteje poseljenih območij, denimo Ljubljanska in Celjska kotlina. Alpske in predalpske pokrajine, ki - tako kot pove že njihovo ime - skupaj tvorijo alpski svet, so prikazane na skoraj polovici vseh fotografij, pri čemer pa je opazna razlika med osnovno- in srednješolskimi učbeniki. V slednjih so alpski motivi še pogostejši. Sledijo fotografije ostalih treh pokrajin (sredozemskih, panonskih in dinarskih) z zelo izenačenim deležem. Če obravnavamo učbenike ločeno, v OŠ učbenikih (pred)alpskim motivom sledijo fotografije sredozemskih pokrajin, v SŠ učbenikih pa fotografije dinarskega sveta. Skoraj desetine fotografij ne moremo opredeliti, pri čemer je večina teh v učbenikih za OŠ. Zanimiva je primerjava razmerja med deležem fotografij in deležem površin pokrajin ter številom prebivalcev. Večji delež fotografij v primerjavi z deležem površja je zaznati v alpskih, predalpskih in sredozemskih pokrajinah, ravno obratno pa velja za dinarske in panonske pokrajine. Primerjava deleža prebivalcev in deleža fotografij pokaže, da slednji za skoraj štirikrat presega prvega v alpskem svetu in za nekaj odstotkov v dinarskih in sredozemskih pokrajinah, medtem ko zaostaja v predalpskih in panonskih pokrajinah. Ugotovitev 6: Alpski elementi pokrajin so jasno izraženi v geografskih predstavah oziroma dojemanju pokrajine med učenci in dijaki, vendar niso prevladujoči. Opazno pa je dokaj izrazito pozitivno vrednotenje fotografij alpskih in sredozemskih pokrajin s prevlado slednjih. Ugotovitev 7: Učbeniki ustvarjajo bolj visokogorsko oziroma alpsko podobo Slovenije kot knjiga Slovenske krajine, in sicer največ na »račun« fotografij predalpskih pokrajin. Oba vira fotografij sta zelo uravnotežena pri fotografijah dinarskih in sredozemskih pokrajin, do razlik pa pride ponovno pri fotografijah panonskih pokrajin, ki jih je v učbenikih manj kot v knjigi Slovenske krajine. Ugotovitev 8: Učenci in dijaki svoje predstave o pokrajini gradijo prvenstveno na privlačnih turističnih danostih določene pokrajine in romantično-doživljajski podobi določene pokrajine in šele potem na najbolj značilnih naravnogeografskih danostih ali rabi površja v določeni pokrajini. Mladi torej pokrajine doživljajo bolj emocionalno, ali pa jih povezujejo s splošno znanimi kraji, npr. Blejsko jezero, Aljažev stolp ipd. Rezultati - Seznam potrjenih učbenikov, ki so najpogosteje v uporabi (imajo prevladujoč tržni delež), pri predmetih, katerih učne načrte smo pregledali, torej tistih, ki omenjajo kompetence, sposobnosti in spretnosti, povezane z dojemanjem pokrajine oziroma oblikovanja predstav o pokrajinah - Obsežna baza fotografij in zemljevidov, ki posredno ali neposredno prikazujejo pokrajino kot celoto ali določeno pokrajinsko sestavino s pripisanimi kodami (kazalniki in kategorijami), ki omogoča številne nadaljnje obdelave in analize. - Med objavami bi omenili zgolj 2, in sicer članek z naslovom Geographical Imagination of Landscapes: Analysis of the Book of Photographs Slovenian Landscapes, ki je bil sprejet v objavo v reviji Acta geographica Slovenica spomladi 2014 in bo v kratkem objavljen. Monografija s celovitim pregledom ugotovitev projekta je v sklepni fazi in bo izšla v zbirki Geografija slovenije pri Založbi ZRC. Vrsta drugih objav je v delu. Učinki raziskovalnega projekta in uporabo rezultatov Projekt je bil naravnan izrazito temeljno raziskovalno, zato so njegovi učinki pretežno na področju znanosti: oblikovanje metodologije, odpiranje doslej prezrtih vprašanj, umeščanje raziskovalne skupine v mednarodno sfero itd. Kljub temu bodo pridobljeni podatki in ustvarjene podatkovne baze lahko služile v zelo konkretne aplikativne namene pri oblikovanju smernic za izboljšanje učnega gradiva v prihodnje. Sodelovanje s tujimi partnerji Ideja za ta projekt je nastajala med izvajanjem bilateralnega projekta ARRS z univerzo Lomonosov iz Moskve. Sodelovanje se nadaljuje. Projekt je bil predstavljen na konferenci UNISCAPE (Network of Universities for the implementation of the European Landscape Convention), kar je pomenilo začetek sodelovanja s to organizacijo in nekaterimi zelo aktivnimi predstavniki v njej. V času izvajanja projekta je vodja postala članica odbora PECSRL (Permanent European Conference for the Study of Rural Landscapes), ki je odlična platforma za strokovne razprave. Na zadnji konferenceite mreže je vodja projekta skupaj s kolegi iz različnih držav začela pripravljati ambiciozen članek na temo pokrajine, ki bo delno temeljil tudi na dognanjih projekta. 4.Ocena stopnje realizacije programa dela na raziskovalnem projektu in zastavljenih raziskovalnih ciljev3 Raziskovalna skupina je v celoti realizirala začrtan program, pri čemer jo je presenetila izjemno velika količina podatkov, ki je nastala tekom raziskovalnega dela. Zaradi velike količnine podatkov je že priprava znanstvene monografije zelo zahtevna in zato so ostale objave še v fazi priprave. 5.Utemeljitev morebitnih sprememb programa raziskovalnega projekta oziroma sprememb, povečanja ali zmanjšanja sestave projektne skupine4 Sestava projektne skupine se je tekom izvajanja rahlo spremenila, vendar ni vplivala na izvajanje programa projekta. 6.Najpomembnejši znanstveni rezultati projektne skupine5 Znanstveni dosežek 1. COBISS ID 119731712 Vir: vpis v poročilo Naslov SLO Geografsko zamišljanje pokrajin : analiza knjige Slovenske krajine ANG Geographical Imagination of Landscapes: Analysis of the Book of Photographs Slovenian Landscapes Opis SLO V središču prispevka so geografske predstave o pokrajinah, izražene s fotografijami. Izhajamo iz predpostavke, da imajo fotografije pomembno vlogo pri oblikovanju in ohranjanju individualnih in kolektivnih predstav o pokrajini ter da je geografija kot veda tesno povezana z vizualnimi predstavami sveta. Cilj je zasnova/oblikovanje metodologije interpretacije fotografij, zlasti nabor kazalnikov in njihovih kategorij ter kriterijev za kvantitativno vrednotenje fotografij. Na tak način smo želeli analizirati izgled pokrajin po posameznih kazalnikih in se posebej osredotočiti na oblikovanost površja kot najpomembnejšo prvino pokrajin. ANG The central part of the article focuses on the geographical imagination of landscapes, depicted in the photographs. The research stems from the assumption that photographs play an important role in shaping and preserving individual and collective imagination of a landscape and that geography as a science is closely connected to visual representations of the world. The goal is to design/formulate a methodology for photograph interpretation, especially to select the indicators and their categories as well as the criteria for a quantitative photograph evaluation. Using these methods, the appearance of the landscapes is analysed according to the individual indicators, placing special emphasis on surface form as the most important landscape element. Objavljeno v Acta geographica Slovenica Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek 2. COBISS ID 2250451 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Reprezentacije kulturne pokrajine v besedilih o slovenski Istri ANG The rhetoric of the cultural landscape of Slovenian Istria Opis SLO Članek prikazuje geografsko zamišljanje pokrajine v besedilih o slovenski Istri. Geografsko zamišljanje se nanaša na dojemanje prostora prek slik, besedil in diskurzov. V omenjenem članku smo predstavili konceptualna izhodišča preučevanja geografskega zamišljanja in reprezentacij kulturne pokrajine. ANG The paper discusses geographical imagination of landscapes in text on Slovenian Istria. Geographical imagination refers to perceiving space through pictures, text, and discourses. In this paper we elaborated conceptual starting points for study of geographical imagination and representations of cultural landscapes. Objavljeno v Zgodovinsko društvo za južno Primorsko;Znanstveno raziskovalno središče Republike Slovenije;Societa storica del Litorale;Centro di ricerche scientifiche della Repubblica di Slovenia;Science and Research Centre of the Republic of Slovenia; Annales, Series historia et sociologia; 2012; Letn. 22, št. 1; str. 199-210; A': 1; Avtorji / Authors: Urbanc Mimi Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek 3. COBISS ID 264747776 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Razvijanje kompetentnosti bodočih učiteljev geografije na primeru učne strategije pojmovnih mrež ANG Developing competency of future geography teachers through the concept map teaching strategy Opis SLO Delo je rezultat poskusa prenosa teorije v prakso. Njegov glavni namenje bil preseči obstoječe vzorce izobraževalnega dela s srednješolci na eni strani ter študenti na drugi strani. Raziskovalni rezultati pričajo, do kolikšne mere smo uspeli bodoče učitelje opremiti s specifičnimi komepetencami za njihovo nadaljnje delo na področju (geografskega) izobraževanja. Dokazujejo, da so tudi najzahtevnejše naloge izvedljive, vendar pa zahtevajo ustrezno pripravo, koncept, kakovostno predstavitev in izvedbo, pozitiven odnos in željo po napredku. ANG The work is the result of an attempt to transfer theory into practice. The main goal was to overcome the existing patterns of educational work with both secondary school students (15-19 years old) and university students (19-24years old). The present study aimed to determine the extent to which we manage to equip future teachers with specific competencies for their continued work in (geographical) education. It provides evidence that even the most difficult tasks are not impossible, but adequate preparation, conception, quality of performance, a positive attitude and a desire for progress are obligatory in order to succeed Objavljeno v Znanstvena založba Filozofske fakultete; 2012; A': 1; Avtorji / Authors: Nemec Lea, Resnik Planinc Tatjana, Krevs Marko, Stepišnik Uroš Tipologija 2.01 Znanstvena monografija 4. COBISS ID 35796269 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Pokrajina v luči retoričnih figur v besedilih o slovenski Istri ANG Landscape in Terms of the Rhetorical Figures Used in Literature about Slovenian Istria Opis SLO Prispevek obravnava geografske predstave o slovenski Istri, ki jih proizvajajo retorične figure v literarnih besedilih. Temelji na izhodišču, da figurativni jezik sodeluje v spoznavnih in reprezentacijskih procesih v literarnem in neliterarnem kontekstu ter je kot tak primeren tudi za preučevanje dojemanja ter oblikovanja odnosa do pokrajine. Članek je nastal delno tudi v sodelovanju na projektu Prostor slovenske literarne kulture: literarna zgodovina in prostorska analiza z geografskim informacijskim sistemom. The article discusses the geographical notions of the landscape in Slovenian Istria produced by rhetorical figures. It is based on the premise that figurative language is a mechanism that contributes to the cognitive and ANG representational processes that take place in the literary and non-literary contexts, and is thus suitable for studying the perception and formation of one's relationship to the landscape. The paper is partly a result of the project The Space of Slovenian Literary Culture: Literary History and the GISBased Spatial Analysis as well. Objavljeno v Slovensko društvo za primerjalno književnost; Primerjalna književnost; 2013; Letn. 36, št. 2; str. 205-223, [306]; A': 1; Avtorji / Authors: Urbanc Mimi Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek 7.Najpomembnejši družbeno-ekonomski rezultati projektne skupine6 Družbeno-ekonomski dosežek 1. COBISS ID Vir: vpis v poročilo Naslov SLO Šolski učbeniki kot orodje za oblikovanje geografskih predstav o slovenskih pokrajinah ANG Textbooks as Tools for Shaping the Geographical Imagination of Slovenian Landscapes. Opis SLO Predstavitev na konferenci Landscape and imagination, Pariz, Francija, 4. 5. (soavtorja L. Lapuh in P. Gašperič). ANG Poster presentation at the conference Landscape and imagination, Paris, Francie, 4. 5. (coauthors L. Lapuh in P. Gašperič). Šifra B.03 Referat na mednarodni znanstveni konferenci Objavljeno v ni objavljeno Tipologija 3.25 Druga izvedena dela 2. COBISS ID 36036653 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Kako pomembne so estetske vrednote pri vrednotenju naravnih vrednot? ANG How important is the aesthetic value for the evaluation of nature values? Opis SLO Estetski pomen naravnih vrednot je verjetno neupravičeno, vendar v zadnjih desetletjih zaradi takoimenovane objektivizacije zavestno prezrt pri določanju pomena teh vrednot. Z anketo na primeru vrednotenja pokrajinskih oblik v (za)varovanem območju Triglavskega narodnega parka smo dokazali, da pokrajinske oblike z vodnim elementom najbolj privlačijo ljudi ter lahko govorimo o kolektivnih vzorcih dojemanja lepote narave. ANG Due to "objectivization," in recent decades the aesthetic significance of natural values has been consciously, but probably unjustly, overlooked in defining the importance of these values. A survey on the valuation of landscape features in the protected area of Triglav National Park showed that landscape features with water elements are the most attractive to people and that one may speak of collective patterns of perceiving natural beauty Šifra B.03 Referat na mednarodni znanstveni konferenci Objavljeno v International Geographical Union]; Program & abstracts; 2013; Avtorji / Authors: Smrekar Aleš, Erhartič Bojan Tipologija 1.12 Objavljeni povzetek znanstvenega prispevka na konferenci 3. COBISS ID Vir: vpis v poročilo Naslov SLO Članstvo v odboru Permanent European Conference for the Study of Rural landscapes (PECSRL) ANG Board member of Permanent European Conference for the Study of Rural Landscapes (PECSRL) Opis SLO Mimi Urbanc je postala članica 5-članskega odbora, ki je najvišji organ omenjene organizacije. PECSRL je mednarodna mreža raziskovalcev, ki so ukvarjajo s preteklostjo, sedanjostjo in prihodnostjo evropskih kulturnih pokrajin. Glavni cilji so: vzpostavljanje osebnih stikov in izmenjevanja informacij med raziskovalci, izboljševanje interdisciplinarnega sodelovanja med raziskovalci različnih strok, pospeševanje sodelovanja med raziskovalci in gospodarstveniki in utemeljevanje novih pobud na področju raziskovanja evropskih pokrajin in gospodarjenja z njimi. ANG Mimi Urbanc became one of 5 members in a board which is the managing body of the organisation. PECSRL is an international network of landscape researchers whose interest focuses on the past, present and future of European landscapes. It aims at establishing an international platform for new initiatives, organising meetings, preparing publications about European rural landscapes, and focusing on actual problems in European landscape management and landscape research. Šifra D.03 Članstvo v tujih/mednarodnih odborih/komitejih Objavljeno v http://www.pecsrl.org/OrganisationPECSRL.html Tipologija 3.25 Druga izvedena dela 4. COBISS ID Vir: vpis v poročilo Naslov SLO Urednik mednarodne znanstvene knjižne zbirke ANG Editor of the international scientific book series Opis SLO Mimi Urbanc je postala urednica zbirke Exploring Cultural Spaces of Europe, ki izhaja pri mednarodni založbi Peter Lang Verlag. Zbirka prinaša vrhunske monografije s področja jezikov, kultur in družb srednje in jugovzhodne Evrope s posebnim poudarkom na Sloveniji. Cilj zbirke je objaviti poglobljene študije s področja humanistike in družboslovja ne le raziskovalcev z ZRC SAZU, ampak tudi drugih avtorjev iz Slovenije in tujine. Prvi zvezek je izšel, drugi pa je v pripravi. ANG Mimi Urbanc became the editor of the book series Exploring Cultural Spaces of Europe published by international publishing houes Peter Lang Verlag. The series explores languages, cultures, and societies of Central and South Eastern Europe, with a special focus on Slovenia. The aim of the series is to publish indepth studies in the humanities and social sciences produced not only by ZRC SAZU but also by other scholars from Slovenia and elsewhere. The first volume has just been published and the second one is in preparation. Šifra C.01 Uredništvo tujega/mednarodnega zbornika/knjige Objavljeno v Peter Lang Verlag Tipologija 2.01 Znanstvena monografija 5. COBISS ID Vir: vpis v poročilo Naslov SLO Vodenje evalvacijskega odbora mednarodnega projekta ANG Leading the evaluation board of the international project Opis SLO Mimi Urbanc je bila predsednica evalvacijskega odbora projekta SY_CULTour - Sinergija kulture in turizma: uporaba kulturnih vrednot v manj razvitih podeželskih območjih. SY_CULTour je projekt iz programa Evropsko teritorialno sodelovanje. Končni cilj zelo uspešnega projekta (dobil nagrado Europa nostra "posebna omemba žirije"), v katerega je bilo vključenih 10 partnerjev iz jugovzhodne Evrope, je bil izdelati inovativno in trajnostno orodje za rabo kulturne dediščine za turistični razvoj manj razvitih podeželskih območij. ANG Mimi Urbanc was leading the evaluation board of the project SY_CULTour -The synergy of culture and tourism for the development of rural areas. SY_CULTour was a project of European Territorial Cooperation Programme and the final objective of the successful project (awarded with Europa Nostra "special mention of the jury"), which included 10 partners from SouthEast Europe, was to create innovative and sustainable tool to use cultural heritage as part of the tourism development of less developed rural areas. Šifra D.03 Članstvo v tujih/mednarodnih odborih/komitejih Objavljeno v ni objavljeno Tipologija 3.25 Druga izvedena dela 8.Drugi pomembni rezultati projetne skupine7 V času priprave tega poročila je v delu več člankov, med drugim obsežna znanstvena monografija, ki bo v zbirki Geografija Slovenije izšla pri Založbi ZRC. 9.Pomen raziskovalnih rezultatov projektne skupine8 9.1.Pomen za razvoj znanosti9 SLO_ Projekt je segal na področje raziskav, ki so predvsem v nacionalnem prostoru, pa tudi evropskem, manj raziskana, zato so rezultati zapolnili nekatere vrzeli v preučevanju dojemanja prostora in v poistovetenju posameznikov in družbe s pokrajinami,v katerih živijo. Na nacionalni ravni je pripomogel k odpiranju novega polja geografskih vedenj, ki se na nekaterih mestih prekriva s poljem psihološkega zamišljanja prostora. Z nadaljnjimi objavami spoznanj v domačih in tujih znanstvenih revijah ter monografijah, ki so v pripravi oziroma še v fazi načrtovanja, bomo rezultate desiminirali tudi v širši svetovni prostor. V raziskavi smo uporabili nove in inovativne pristope, ki širijo obzorja na področju, ki je v Sloveniji slabo raziskano. Izpopolnili smo metodologijo preučevanja geografskega zamišljanja slovenskih pokrajin in nadgradili vedenje o vplivu formalnega izobraževalnega okvira na geografsko zamišljanje pokrajin. Tako smo predstavili slovenske pokrajine v luči, kot jih dojema mlada generacija, zato smo nedvomno prispevali k razvoju humanističnih pristopov v slovenski geografiji ter prispevali k razumevanju življenja ljudi in družbenih skupnosti ter njihove »notranje« prostorskosti. Spodbudili smo znanstveno razpravo o geografskem zamišljanju, predvsem o metodologiji, terminologiji in konkretnih rezultatih s tega področja in uvedli v geografijo nove metodološke modele in rešitve. Zapolnili smo vrzeli pri preučevanju slikovnih in grafičnih gradiv, ki so bila doslej, kljub temu, da se geografi dobro zavedajo njihove moči, povsem prezrta. Zbrana gradiva smo oblikovali v bazoepodatkov (na primer seznam gradiva iz formalnega učnega okvira, izbor fotografij), ki bodo služile kot znanstveni vir za nove raziskave, na primer za preučevanje nacionalne identitete. ANG This project was oriented toward research areas that are relatively little studied both in Slovenia and Europe as a whole, and so the findings filled in some gaps in the study of perceptions of space and how individuals and societies identify with the landscapes they live in. It helped open up a new realm of geographic knowledge at the national level, one that overlaps with the area of psychological imagination of space in some ways. The findings will be disseminated to a broad international audience through publication in recognized Slovenian and international journals which are still in preparation New, innovative approaches were used in the study. They broadened the horizons in an area that has not been studied much in Slovenia and improved upon methods for studying the geographical imagination of Slovenian landscapes. The results added to what is known about the impact of the school system on the geographical imagination of landscapes. We defined Slovenian landscapes as the youth in Slovenia perceive them, thus contributing to the development of humanities approaches in Slovenian geography. The results contribute to understanding the lives of people and social groups and their innerll spatiality. We have stimulated scholarly dialogue on the geographical imagination, primarily on methodologies, terminology, and concrete findings in this area. We introduced new methodological models and solutions into geography and filled gaps in the study of graphic materials that have been previously entirely overlooked, despite the fact that geographers are well aware of their power. The project has offered material in database form (e.g., a list of teaching material, a selection of photographs) that will serve as a scholarly source for new research; for example, for the study of national identity. 9.2. Pomen za razvoj Slovenije10 SLO Gradnja nacionalne identitete V Strategiji razvoja Slovenije, ki je ključni razvojni dokument, je na različnih mestih omenjena potreba po izgradnji nacionalne identitete, med katero sodi tudi prostorsko dojemanje ljudi. Zato je neposredni pomen projekta zagotovo mogoče prepoznati v dvigovanju nacionalne identitete, ki je gonilo gospodarskega, prostorskega in družbenega razvoja. V že omenjeni strategiji je napisano: »Vizije, cilji, strateški ukrepi in akcijski načrti sami po sebi ne pripeljejo do uspeha. To lahko naredijo le ljudje in vrednote, ki razvoj usmerjajo« (Strategija razvoja Slovenije 2005, str. 14). Nacionalni identiteti je v Strategiji razvoja Slovenije posebna pozornost namenjena tudi v peti razvojni prioriteti, kjer je v sklopu povezovanja ukrepov za doseganje trajnostnega razvoja navedeno: »... Slovenija naj postane prostor, kjer se bo srečeval svet, nacionalna identiteta pa hrbtenica za samozavestno vstopanje v svetovne povezave« (Strategija razvoja Slovenije, str. 21). Zagotovo tovrstni projekti pomagajo krepiti nacionalno identiteto in vrednote. Smernice za grafično opremljanje šolskih učbenikov Vsebina projekta presega zgolj akademsko domeno, saj imajo rezultati tudi aplikativno vrednost. Rezultati so neposredno uporabni za izdajatelje šolskih učbenikov ter drugih učnih gradiv/učil. Sintezna monografija bo namreč dobro izhodišče za razmislek založb o ustreznejši slikovni in grafični opremi šolskih učbenikov in delovnih zvezkov. Uporabnost izsledkov raziskav za nadaljnje študije na različnih področjih Izsledke projekta bi lahko koristno uporabili in nadgradili: - različne znanstvene inštitucije pri svojem raziskovalnem delu, - Zavod za šolstvo Republike Slovenije pri oblikovanju učnih načrtov, - organi upravljanja na državni in krajevni ravni, kot napotilo za njihovo smotrno odločanje pri najrazličnejših posegih v prostor in - turistične organizacije pri zasnovi promocijskega gradiva Slovenije. Ozaveščanje ljudi o vrednotah posameznih pokrajin Rezultati projekta prispevajo k boljši ozaveščenosti mladih o vrednotah posameznih pokrajin in njihovega razumevanja v smeri trajnostnega razvoja. Projekt sodi v Desetletje ZN za izobraževanje za trajnostni razvoj, kot je obdobje 2005-2015 poimenovala Organizacija Združenih narodov za izobraževanje, znanost in kulturo (UNESCO). Ohranjanje naravne in kulturne dediščine Slovenije Zaradi izjemno pestre naravne in kulturne dediščine, ki se prepleta na številnih krajih, sodi v Sloveniji med nepremično kulturno dediščino tudi kulturna pokrajina. Z vidika ohranjanja naravne in kulturne dediščine je zato pomembno, da so ljudje ozaveščeni o vrednotah prostora v katerem živijo, da v domačo pokrajino ne vnašajo neprimernih vzorcev od drugod, in da je njihovo zamišljanje pokrajine v skladu s trajnostnim prostorskim razvojem. Zaradi vsega navedenega je pomembno, da projekt razjasnuje miselne pokrajinske predstave mladih, saj bodo oni krojili prihodnji razvoj. Mednarodno sodelovanje Projekt je odprl nekaj možnosti sodelovanja. Bil je predstavljen na mednarodni konferenci in nekateri rezultati so našli pot v članek, ki ga vodja projekta s kolegi iz različnih držav pripravlja za odlično mednarodno revijo. Vzgoja kadrov V projekt sta bili vključeni 2 mladi raziskovalki, ki sta tako pridobivali nova znanja in izkušnje. V času izvajanja projekta sta obe uspešno zagovarjali doktorsko disertacijo. Poleg tega je bila v projekt vključena še ena kolegica, sicer brez formalnega statusa mlade raziskovalke, ki je prav tako uspešno zagovarjala svojo doktorsko disertacijo na temo kulturne pokrajine. ANG_ Building national identity In Slovenia's Development Strategy, which is its key development document, the need to build a national identity is mentioned in various places. This includes people's perceptions of space. Thus a direct impact of this project can be seen in its promotion of national identity, which drives economic, spatial, and social development. Into the strategy there is the commentary: —Visions, goals, strategic measures and action plans in and of themselves do not lead to success. This can happen only through the people and values that direct development!! (Slovenia's Development Strategy 2005, p. 14). The Development Strategy also gives special attention to national identity in its fifth developmental priority, which defines the following with regard to connecting measures for achieving sustainable development: —Slovenia should become a place where the world meets, while national identity should form the foundation for self-confident entry into world networks! (Slovenia's Development Strategy 2005, p. 21). Such projects can definitely support national identity and values. Guidelines for illustrations in school textbooks This project goes beyond the merely academic realm because its results also have practical value. The findings are directly useful for publishers of school textbooks and workbooks. The synthesized monograph will be a good starting point for publishers considering the most appropriate graphic material in school textbooks and workbooks. Applicability of research findings for future studies in various areas The project findings could be valuable for further use and additional study for: - Various research institutions in their work; - Slovenia's Institute of Education in developing curricula; - Administrative bodies at the state and regional levels, as guidelines for their prudent decisionmaking regarding various spatial interventions; and - -Tourism organizations in planning promotional material for Slovenia. Raising awareness of the values of individual landscapes The project findings enable better awareness among young people about the values of individual landscapes and their understanding of sustainable development trends. Thus this project is just one of the tiles in the mosaic of the United Nations Decade of Education for Sustainable Development (2005-2015) being led by UNESCO. Preservation of Slovenia's natural and cultural heritage Because of the exceptionally rich natural and cultural heritage that is interconnected in many places, cultural landscapes also fall into the category of Slovenia's immoveable cultural heritage. From the perspective of preserving natural and cultural heritage, it is therefore important that people be made aware of the values of the spaces in which they live, that they avoid introducing inappropriate models from elsewhere into their local landscapes, and that their imagination of landscapes be in line with sustainable spatial development. Given all of this, it is important that this project clarifies young people's cognitive landscape perceptions because they are creators of future. International Cooperation The project opened up some opportunities for further collaboration. It was presented at the international conference and the PI has been using some findings in preparing a joint paper (together with several colleagues from different countries) for a prominent international journal. Young researchers 2 junior (so called young) researchers were included in the project. Another PhD candidate (without formal status of young researcher) was deeply involved in the project. All three of them successfully defended their doctor thesis. 10.Samo za aplikativne projekte in podoktorske projekte iz gospodarstva! Označite, katerega od navedenih ciljev ste si zastavili pri projektu, katere konkretne rezultate ste dosegli in v kakšni meri so doseženi rezultati uporabljeni Cilj F.01 Pridobitev novih praktičnih znanj, informacij in veščin Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F.02 Pridobitev novih znanstvenih spoznanj Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.03 Večja usposobljenost raziskovalno-razvojnega osebja Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F.04 Dvig tehnološke ravni Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.05 Sposobnost za začetek novega tehnološkega razvoja Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F.06 Razvoj novega izdelka Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.07 Izboljšanje obstoječega izdelka Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.08 Razvoj in izdelava prototipa Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.09 Razvoj novega tehnološkega procesa oz. tehnologije Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 v F.10 Izboljšanje obstoječega tehnološkega procesa oz. tehnologije Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.11 Razvoj nove storitve Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.12 Izboljšanje obstoječe storitve Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 v F.13 Razvoj novih proizvodnih metod in instrumentov oz. proizvodnih procesov Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F 14 Izboljšanje obstoječih proizvodnih metod in instrumentov oz. proizvodnih procesov Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 v F.15 Razvoj novega informacijskega sistema/podatkovnih baz Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.16 Izboljšanje obstoječega informacijskega sistema/podatkovnih baz Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.17 Prenos obstoječih tehnologij, znanj, metod in postopkov v prakso Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F 18 Posredovanje novih znanj neposrednim uporabnikom (seminarji, forumi, konference) Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.19 Znanje, ki vodi k ustanovitvi novega podjetja ("spin off") Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.20 Ustanovitev novega podjetja ("spin off") Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F.21 Razvoj novih zdravstvenih/diagnostičnih metod/postopkov Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.22 Izboljšanje obstoječih zdravstvenih/diagnostičnih metod/postopkov Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F.23 Razvoj novih sistemskih, normativnih, programskih in metodoloških rešitev Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F 24 Izboljšanje obstoječih sistemskih, normativnih, programskih in metodoloških rešitev Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F.25 Razvoj novih organizacijskih in upravljavskih rešitev Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F.26 Izboljšanje obstoječih organizacijskih in upravljavskih rešitev Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.27 Prispevek k ohranjanju/varovanje naravne in kulturne dediščine Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.28 Priprava/organizacija razstave Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.29 Prispevek k razvoju nacionalne kulturne identitete Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.30 Strokovna ocena stanja Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.31 Razvoj standardov Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F.32 Mednarodni patent Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F.33 Patent v Sloveniji Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.34 Svetovalna dejavnost Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F.35 Drugo Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - Komentar ll.Samo za aplikativne projekte in podoktorske projekte iz gospodarstva! Označite potencialne vplive oziroma učinke vaših rezultatov na navedena področja Vpliv Ni vpliva Majhen vpliv Srednji vpliv Velik vpliv G.01 Razvoj visokošolskega izobraževanja G.01.01. Razvoj dodiplomskega izobraževanja O o o o G.01.02. Razvoj podiplomskega izobraževanja O o o o G.01.03. Drugo: O o o o G.02 Gospodarski razvoj G.02.01 Razširitev ponudbe novih izdelkov/storitev na trgu o O O O G.02.02. Širitev obstoječih trgov O o o o G.02.03. Znižanje stroškov proizvodnje o o o o G.02.04. Zmanjšanje porabe materialov in energije O O O O G.02.05. Razširitev področja dejavnosti o o o o G.02.06. Večja konkurenčna sposobnost o o o o G.02.07. Večji delež izvoza o o o o G.02.08. Povečanje dobička o o o o G.02.09. Nova delovna mesta o o o o G.02.10. Dvig izobrazbene strukture zaposlenih O O O O G.02.11. Nov investicijski zagon o o o o G.02.12. Drugo: o o o o G.03 Tehnološki razvoj G.03.01. Tehnološka razširitev/posodobitev dejavnosti O O O O G.03.02. Tehnološko prestrukturiranje dejavnosti O O O O G.03.03. Uvajanje novih tehnologij o o o o G.03.04. Drugo: o o o o G.04 Družbeni razvoj G.04.01 Dvig kvalitete življenja o o o o G.04.02. Izboljšanje vodenja in upravljanja o o o o G.04.03. Izboljšanje delovanja administracije in javne uprave O O O O G.04.04. Razvoj socialnih dejavnosti o o o o G.04.05. Razvoj civilne družbe o o o o G.04.06. Drugo: o o o o G.05. Ohranjanje in razvoj nacionalne naravne in kulturne dediščine in identitete O O O O G.06. Varovanje okolja in trajnostni razvoj O O O O G.07 Razvoj družbene infrastrukture G.07.01. Informacijsko-komunikacijska infrastruktura O O O O G.07.02. Prometna infrastruktura o o o o G.07.03. Energetska infrastruktura o o o o G.07.04. Drugo: O o o o G.08. Varovanje zdravja in razvoj zdravstvenega varstva O O O O G.09. Drugo: o o o o Komentar 12.Pomen raziskovanja za sofinancerje11 Sofinancer 1. Naziv Naslov Vrednost sofinanciranja za celotno obdobje trajanja projekta je znašala: EUR Odstotek od utemeljenih stroškov projekta: % Najpomembnejši rezultati raziskovanja za sofinancerja Šifra 1. 2. 3. 4. 5. Komentar Ocena 13.Izjemni dosežek v letu 201412 13.1. Izjemni znanstveni dosežek Avtorji: Mimi Urbane, Primož Gašperič, Jani Kozina Članek z naslovom: Geographical Imagination of Landscapes: Analysis of the Book of Photographs Slovenian Landscapes / Geografsko zamišljanje pokrajin: analiza fotomonografije Slovenske krajine Revija: Acta geographica Slovenica, letnik 55. 13.2. Izjemni družbeno-ekonomski dosežek C. IZJAVE Podpisani izjavljam/o, da: • so vsi podatki, ki jih navajamo v poročilu, resnični in točni • se strinjamo z obdelavo podatkov v skladu z zakonodajo o varstvu osebnih podatkov za potrebe ocenjevanja ter obdelavo teh podatkov za evidence ARRS • so vsi podatki v obrazcu v elektronski obliki identični podatkom v obrazcu v pisni obliki • so z vsebino zaključnega poročila seznanjeni in se strinjajo vsi soizvajalci projekta Podpisi: zastopnik oz. pooblaščena oseba raziskovalne organizacije: in Znanstvenoraziskovalni center Slovenske akademije znanosti in umetnosti Mimi Urbane ŽIG Kraj in datum: Ljubljana |l6.3.2015 Oznaka poročila: ARRS-RPROJ-ZP-2015/213 1 Napišite povzetek raziskovalnega projekta (največ 3.000 znakov v slovenskem in angleškem jeziku) Nazaj 2 Napišite kratko vsebinsko poročilo, kjer boste predstavili raziskovalno hipotezo in opis raziskovanja. Navedite ključne ugotovitve, znanstvena spoznanja, rezultate in učinke raziskovalnega projekta in njihovo uporabo ter sodelovanje s tujimi partnerji. Največ 12.000 znakov vključno s presledki (približno dve strani, velikost pisave 11). Nazaj 3 Realizacija raziskovalne hipoteze. Največ 3.000 znakov vključno s presledki (približno pol strani, velikost pisave 11) Nazaj 4 V primeru bistvenih odstopanj in sprememb od predvidenega programa raziskovalnega projekta, kot je bil zapisan v predlogu raziskovalnega projekta oziroma v primeru sprememb, povečanja ali zmanjšanja sestave projektne skupine v zadnjem letu izvajanja projekta, napišite obrazložitev. V primeru, da sprememb ni bilo, to navedite. Največ 6.000 znakov vključno s presledki (približno ena stran, velikost pisave 11). Nazaj 5 Navedite znanstvene dosežke, ki so nastali v okviru tega projekta. Raziskovalni dosežek iz obdobja izvajanja projekta (do oddaje zaključnega poročila) vpišete tako, da izpolnite COBISS kodo dosežka - sistem nato sam izpolni naslov objave, naziv, IF in srednjo vrednost revije, naziv FOS področja ter podatek, ali je dosežek uvrščen v A'' ali A'. Nazaj 6 Navedite družbeno-ekonomske dosežke, ki so nastali v okviru tega projekta. Družbeno-ekonomski rezultat iz obdobja izvajanja projekta (do oddaje zaključnega poročila) vpišete tako, da izpolnite COBISS kodo dosežka - sistem nato sam izpolni naslov objave, naziv, IF in srednjo vrednost revije, naziv FOS področja ter podatek, ali je dosežek uvrščen v A'' ali A'. Družbeno-ekonomski dosežek je po svoji strukturi drugačen kot znanstveni dosežek. Povzetek znanstvenega dosežka je praviloma povzetek bibliografske enote (članka, knjige), v kateri je dosežek objavljen. Povzetek družbeno-ekonomskega dosežka praviloma ni povzetek bibliografske enote, ki ta dosežek dokumentira, ker je dosežek sklop več rezultatov raziskovanja, ki je lahko dokumentiran v različnih bibliografskih enotah. COBISS ID zato ni enoznačen, izjemoma pa ga lahko tudi ni (npr. prehod mlajših sodelavcev v gospodarstvo na pomembnih raziskovalnih nalogah, ali ustanovitev podjetja kot rezultat projekta ... - v obeh primerih ni COBISS ID). Nazaj 7 Navedite rezultate raziskovalnega projekta iz obdobja izvajanja projekta (do oddaje zaključnega poročila) v primeru, da katerega od rezultatov ni mogoče navesti v točkah 6 in 7 (npr. ni voden v sistemu COBISS). Največ 2.000 znakov, vključno s presledki. Nazaj 8 Pomen raziskovalnih rezultatov za razvoj znanosti in za razvoj Slovenije bo objavljen na spletni strani: http://sicris.izum.si/ za posamezen projekt, ki je predmet poročanja Nazaj 9 Največ 4.000 znakov, vključno s presledki Nazaj 10 Največ 4.000 znakov, vključno s presledki Nazaj 11 Rubrike izpolnite / prepišite skladno z obrazcem "izjava sofinancerja" http://www.arrs.gov.si/sl/progproj/rproj/gradivo/, ki ga mora izpolniti sofinancer. Podpisan obrazec "Izjava sofinancerja" pridobi in hrani nosilna raziskovalna organizacija -izvajalka projekta. Nazaj 12 Navedite en izjemni znanstveni dosežek in/ali en izjemni družbeno-ekonomski dosežek raziskovalnega projekta v letu 2014 (največ 1000 znakov, vključno s presledki). Za dosežek pripravite diapozitiv, ki vsebuje sliko ali drugo slikovno gradivo v zvezi z izjemnim dosežkom (velikost pisave najmanj 16, približno pol strani) in opis izjemnega dosežka (velikost pisave 12, približno pol strani). Diapozitiv/-a priložite kot priponko/-i k temu poročilu. Vzorec diapozitiva je objavljen na spletni strani ARRS http://www.arrs.gov.si/sl/gradivo/, predstavitve dosežkov za pretekla leta pa so objavljena na spletni strani http://www.arrs.gov.si/sl/analize/dosez/. Nazaj Obrazec: ARRS-RPROJ-ZP/2015 v1.00a FE-92-F7-98-59-13-46-6E-82-23-C9-04-55-61-BF-B9-0E-3D-57-BE Priloga 1 HUMANISTIKA Področje: 6.12 - Geografija Dosežek 1: Geografsko zamišljanje pokrajin: analiza fotomonografije Slovenske krajine Vir: Acta geographica Slovenica, 55. Slika: Primerjava deležev fotografij z deležem površin in prebivalcev pokrajin. V središču prispevka so geografske predstave o pokrajinah, izražene s fotografijami. Izhajamo iz predpostavke, da imajo fotografije pomembno vlogo pri oblikovanju in ohranjanju individualnih in kolektivnih predstav o pokrajini ter da je geografija kot veda tesno povezana z vizualnimi predstavami sveta. Prispevek prinaša izvirno metodologijo interpretacije fotografij, zlasti nabor kazalnikov in njihovih kategorij ter kriterijev za kvantitativno vrednotenje fotografij. Cilje je bil analizirati izgled pokrajin po posameznih kazalnikih in se posebej osredotočiti na oblikovanost površja kot najpomembnejšo prvino pokrajin. Izbrani metodološki pristop in metoda odpirata področje, ki postaja vse pomembnejše ne samo teoretično, ampak zlasti praktično. Fotografije znanje oblikujejo in ga tudi podajajo. Enako pokrajine vplivajo na oblikovanje pokrajinskega okusa in obratno; pokrajinski okus oblikuje pokrajino. Zato tovrstna analiza več pove o ljudeh kot o pokrajini: razkriva, kaj družba ceni, kako si predstavlja svojo pokrajino, kakšno samopodobo imajo ljudje in kakšno podobo hoče posredovati drugim.