Poštnina plačana pri pošti 1102 Ljubljana glasilo območnih obrtno-podjetniških zbornic leto X, štev. 11-12, nov./dec. 2020 Cerknica Logatec Postojna Vrhnika 50 let med kovački, ki kujejo čas Pogled članov na korona krizo Brezplačno on-line svetovanje Delovni jubileji – ob jubileju zbornice v 2021. kazalo Stiki ............................................................................................. 2 Aktualno ............................................................................. 3 OOZ Cerknica............................................................4 OOZ Logatec ........................................................... 6 OOZ Postojna ......................................................... 8 OOZ Vrhnika ....................................................... 10 Napotila in sekcije ......................................12 Prispevki, dajatve ...........................................14 Sporočila ........................................................................16 Krpanov glas Stiki Območna obrtno-podjetniška zbornica Cerknica Tabor 5 b, 1380 Cerknica spletna stran: http://www.oozc.si/ e-naslov: silva.sivec@ozs.si tel.: (01) 709 62 90 gsm: (051) 642 540 Uradne ure: pon, pet 8.00 – 14.00, sre 8.00 – 16.00 Predsednik: Anton Cvetko Sekretarka: Silva Šivec predsednik Anton Cvetko sekretarka Silva Šivec predsednik Bogdan Oblak direktor mag. Dejan Šraml predsednik Franci Šemrl sekretarka Irena Dolgan predsednik Simon Hlebec sekretarka Adela Cankar Območna obrtno-podjetniška zbornica Logatec Tržaška c. 11, 1370 Logatec spletna stran: http://ooz-logatec.si/ e-naslov: info@ooz-logatec.si, dejan.sraml@ozs.si tel.: (01) 750 90 80 gsm: (051) 651 538 Uradne ure: pon, sre, pet 9.00 – 12.00, sre 14.00 – 16.00 Predsednik: Bogdan Oblak Direktor: mag. Dejan Šraml Območna obrtno-podjetniška zbornica Postojna Jenkova ul. 1, 6230 Postojna e-naslov: irena.dolgan@ozs.si tel.: (05) 726 17 20 Uradne ure: vsak delavnik 7.00 – 11.00, ter 13.00 – 15.00 Predsednik: Franci Šemrl Sekretarka: Irena Dolgan Območna obrtno-podjetniška zbornica Vrhnika Tržaška cesta 8a, 1360 Vrhnika e-naslov: adela.cankar@ozs.si spletna stran: www.ooz-vrhnika.si tel.: (01) 755 77 40 gsm: (051) 619 215 Uradne ure: pon, sre, pet 8.00 – 13.00, sre 15.00 – 19.00 Predsednik: Simon Hlebec Sekretarka: Adela Cankar Krpanov glas Obvestila OOZ Cerknica, Logatec, Postojna in Vrhnika Izdajatelj: Uredniški odbor: OOZ Logatec Silva Šivec (OOZ Cerknica), Dejan Šraml (OOZ Logatec), Irena Dolgan (OOZ Postojna), Adela Cankar (OOZ Vrhnika, prispevki), Janez Gostiša (urednik) Izhaja enkrat mesečno. Naklada: 2000 izvodov Prelom in tisk: Grafika 3000 d.o.o. Oblikovanje naslovnice: Igor Resnik, univ. dipl. inž. arh. ISSN številka: 2232-3104 (tiskana izdaja), 2670-580X (spletna izdaja) Fotografija na naslovnici: Virus SARS-CoV-2 vse bolj grozi in hromi življenje. A jutri bo nov dan. Foto: splet Obvestila prejemajo člani OOZ sodelujočih zbornic brezplačno. 2 Cenik oglaševanja v Krpanovem glasu: velikost cena za člane 40 % popusta 1/1 stran (A4) 200 € 120 € ½ strani (A5) 150 € 90 € ¼ strani (A6) 100 € 60 € manjše od ¼ A4 (vizitke, pasice ipd.) 75 € 45 € Križanka 100 € 60 € Oglas na zadnji strani: + 40 % Oglas na predzadnji strani: + 20 % Naročilo 3 oglasov ali več: dodaten 10 % popust. Vse cene veljajo za vnaprej oblikovane oglase, sicer se oblikovanje zaračuna posebej. Objavo naročite na svoji območni zbornici ali neposredno pri OOZ Logatec. Kontaktne številke so objavljene na tej strani Krpanovega glasu. nov.–dec. 2020 Krpanov glas Desetletje in sedanji trenutek Spoštovani bralci. Izteka se deseto leto izhajanja Krpanovega glasa. Leto koronakrize. Prvo leto je izšlo devet številk – prva aprila, letos sedem - poletna je zaobsegla tri mesece, prva pomladanska in ta, zadnja, po dva. Letošnje leto je težko primerjati z običajnimi leti. Zbornice, na njih zaposleni so postali resnični servis članom, prek projekta Spot pa tudi vsem drugim poslovnim subjektom. Svetovanje se je poglobilo na vseh področjih, oplemenitila se je kakovost. Kar smo nekdaj občudovali, je postalo stalnica, minimum. Zahtevnost je vse večja. Aktualni čas terja hitro in kolikor mogoče zanesljivo obveščanje. Mesečna obvestila prinašajo tehtna, premišljena sporočila. Predvsem zadnji mesec pa se stanje spreminja tako rekoč iz dneva v dan, celo iz ure v uro. Komaj še sledimo, kaj je namera, kaj predlog, kaj sprejeta odločitev. Vse zbornice so morale začasno umakniti dejavnosti, namenjene skupinam: odpovedati tradicionalna letna srečanja, prireditve z obdaritvijo otrok, pa tudi seminarje, delavnice. Napotila, povezana s korona krizo, so napisana na skupnih straneh glasila, pa tudi na straneh posameznih zbornic. Preberite jih. Sicer pa sproti spremljajte sporočila, ki jih zbornice pošiljajo članom po elektronski po(š)ti, medmrežju, družbenih omrežjih. Izrekamo vam čestitke ob dnevu samostojnosti in enotnosti, vesele božične praznike ter vse dobro v prihajajočem letu 2021. Naj bo zdravo in napolnjeno z novim optimizmom. Korajža velja! Vse hudo, ki pride, sprejmimo kot izziv, če je še tako težak, morda celo usoden. Uredništvo Razlog zadržanosti: bolniška ali izolacija Dogaja se, da ima delavec, ki je zbolel za korona-virusno boleznijo, kot razlog za odsotnost z dela označeno bolezen, namesto izolacija. Razlika je velika. Če je bolezen, delavcu pripada nadomestilo plače za prvih 30 dni v višini 80% osnove iz ZDR-1. Nadomestilo od prvega dne bremeni delodajalca. Če je izolacija, je delavec upravičen do 90% osnove iz 31. člena ZZVZZ za prvih 90 dni in od prvega dne nadomestilo bremeni ZZZS. Delodajalci, bodite pozorni, kaj je navedeno na bolniškem listu! Če ugotovite napako, lahko v treh delovnih dneh od prejema bolniškega lista vložite pritožbo zoper presojo ocene osebnega zdravnika o začasni nezmožnosti za delo. O pritožbi odloča izbrani zdravnik in izda odločbo, na katero je še vedno možna pritožba. nov.–dec. 2020 Aktualno Pravica živeti Pravica do življenja je zagotovo ena temeljnih pravic državljanov naše domovine Slovenije. Zdi se tako samoumevna, da je niti ne postavljamo pred zdravje, čeprav sodi tja. Epidemija SARS-Cov-2 nas je presenetila zgodaj spomladi. Spoprijeli smo se z njo. Dovolj smo ji verjeli, da smo se prvega vala ubranili. Čudili smo se, ko je število dnevno odkritih okužb preseglo deset, dvajset primerov. Zastalo je javno življenje, tudi del gospodarstva. Vlada je z ukrepi blažila posledice zastoja. Epidemiologi so tedaj napovedovali, da bo epidemija znova udarila jeseni. No, potem je prišlo poletje, čas dopustov, ki naj bi ga preživljali v svoji državi in izrabili turistične bone. Strah, tesnoba pred okužbami se je potajil. »Jeseni itak ne bo tako hudo.« Morda bo že odkrito zdravilo, cepivo … Petkova kolesarjenja naj bi dokazala, da nevarnosti sploh ni, da so vladni ukrepi in zapovedane omejitve zgolj umišljanje in veliko pretiravanje, hudo omejevanje osebne svobode in državljanskih pravic, zaradi česar bi morala vlada nemudoma pospraviti kovčke. Stroka je svarila, IJS delal izračune predvidevane širitve okužb, socialni zavodi in zdravstvo opozarjali na nevarnost, omejenost in utesnjenost zmogljivosti, državljani pa? Kot da nam je mar le za druženja, osebne stike, veselje. Res, vse to potrebujemo, pa kako zelo! Ampak? Jesenski val okužb je butnil med nas z nepredstavljivo silo. Tisoč in več novih okužb dnevno. Kako ga bo gospodarstvo preživelo? In kako ga bomo preživeli državljani? Se bomo končno ovedli, da smo za zajezitev odgovorni vsi: jaz zate, ti zame. Le skupaj bomo zmogli. Bomo končno ozavestili medsebojno odgovornost, dali ob stran svojo neomejeno svobodo in vseh sort pravice in se ravnali vsaj malo solidarno? Bomo zares sprejeli teh nekaj ukrepov, ki nam jih priporoča epidemiološka stroka in si še za nekaj časa nameščali maske, se izognili preveliki socialni bližini ter tako drug drugemu podarili pravico živeti? Urednik 3 Krpanov glas Obvestila OOZ Cerknica Smo sredi svetovne vojne? Na to vprašanje bo odgovoril čas. Na situacijo COVID je odgovorila vlada, saj je pripravila peti sveženj ključnih ukrepov za omilitev in odpravo posledic korone. V pripravi je tudi šesti sveženj, v oblikovanje katerega se, tako kot v vse doslej, vključuje tudi obrtna zbornica. 15. oktobra je bil tako v Državnem zboru RS sprejet Zakon o začasnih ukrepih za omilitev in odpravo posledic covid-19 (ZZUOOP), -#PKP5. Zakon je pričel veljati 24. oktobra in prinaša ključne ukrepe, pomembne za področje dela.(Ur. L. št 153/2020, 23.10.2020) Samostojni podjetniki so tako upravičeni do temeljnega dohodka v višini 1.100 eur od oktobra do decembra 2020. V temeljni dohodek so všteti tudi prispevki. Pogoj je 20-odstotni upad prihodkov v 2020 glede na leto 2019 ter poravnane obveznosti do FURS-a na dan oddaje vloge. »Kulturniki« dobijo 700,00 eur, saj jim ves čas plačuje prispevke država. Status samostojnega kulturnega ustvarjalca s pravico do plačila prispevkov ima trenutno v Sloveniji 2422 oseb. Ob pregretem stanju, ki smo mu priča v Sloveniji, je potrebno omeniti, da se je v zadnjih petnajstih letih število samozaposlenih s pravico do plačila prispevkov povečalo za več kot 50 odstotkov! Veliko število teh ljudi s svojimi socialnimi pravicami in zahtevami spada pod Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti, pravi Minister za kulturo Vasko Simoniti. Na Ministrstvu pa tudi preverjajo ali »kulturniki«, kamor spadajo tudi dojilja psov in uničevalka slovenske zastave, sploh izpolnjujejo pogoje za status. Ukrep dovoljuje odsotnost od dela do 3 delovnih dni brez predložitve bolniškega lista, odsotnost je refundirana. Testiranje na COVID je po zakonu do 30. 6. 2021 strošek delodajalca, doslej je bil boniteta delavca. Samozaposleni, družbeniki in kmetje imajo za čas trajanja karantene na domu ali nemožnosti opravljanja dela zaradi višje sile zaradi obveznosti varstva otroka (93. – 97. člen) pravico do izgubljenega dohodka do 750 eur za cel mesec, zaposleni do povračila nadomestila plače v višini 80%; slednje ni vezano na upad prihodka. Vlada je pustila odprto možnost podaljšanja ukrepa skrajšanja delovnega časa v leto 2021 (ukrep velja do 31. 12. 2020) in podaljšala ukrep delnega povračila nadomestila plače delavcev na začasnem čakanju na delo v višini 80% nadomestila ob pogoju upada prihodkov 2020 glede na leto 2019 za 20%. Več o ukrepih si preberite na skupnih straneh. Glede #PKP5 mi je mladi podjetnik, poleg zahvale za pojasnilo glede vsebine ukrepov, napisal takole: 4 »Zadnjič sem malce spremljal sejo, pa so poslanci (če jim sploh lahko tako rečem) raje tolkli po mizi namesto, da bi se pogovarjali o nujnih stvareh. Glede politike bi dodal pa samo to, da nikoli nisem bil politično aktiven oz. nagnjen na eno ali drugo stran. Sem pa tja sem se malce pritožil le takrat, ko so se dvignile cene bencina. Ampak to, kar pa v tako težkih časih počne opozicija in levičarji ... neresno, zlobno, škodljivo in vredno vsakega očitka. So me absolutno prepričali, da grem naslednjič pa tudi jaz na volitve.« Kako naprej? Korona je spremenila tok življenja. Vse več se poslužujemo spletnih seminarjev, odpadle so nekatera običajna srečanja in prireditve. In letos, smo skoraj prepričani, prednovoletnega druženja ne bo. Leto pa bo skoraj naokrog in kar nekaj naših članov je v letu 2020 obeležilo okrogli ali polokrogli jubilej. Kdo so? 10 LET Avtoservis Mele d.o.o., Cerknica Janez Dovjak s.p., Ceknica Miha Frank s.p, Unec Aleš Gorkič s.p., Rakek VDF storitve, d.o.o., Cerknica Asmir Fatič s.p., Cerknica Uroš Hiti s.p., Cajnarje Inovateh, d.o.o., Cerknica Ervin Kraševec s.p., Nova vas Tina Potokar s.p., Cerknica 20 LET Ernest Forjanič s.p., Gorenje jezero Vojko Mulec s.p., Grahovo 25 LET Roman Benčan s.p., Dolenja vas Borut Štefančič s.p., Rakek 30 LET Jožef Mulc s.p., Nova vas GO-RO LIV, d.o.o., Markovec M&M trgovina, d.o.o., Cerknica Branko Ogrinc s.p., Grahovo 35 LET Drago Debevec s.p., Dolenja vas 50 LET Vladimir Urbanc s.p., Cerknica nov.–dec. 2020 Pripravlja Silva Šivec Vsem jubilantom iskrene čestitke. Jubileje s podelitvijo priznanj bomo slavnostno obeležili, ko bodo korona časi mimo. Za predstavitev na straneh Krpanovega glasa pa bomo poskrbeli prej. Če menite, da se je v navedbe jubilantov prikradla kakšna napaka ali pomanjkljivost, nas na to, prosimo, opozorite. Vladimir (Lado) Urbanc Oktober. Deževen dan. Zrem skozi vrata Urbančeve urarne. Na Taboru veter raznaša porumenelo listje. Redki, z dežniki in masko na obrazu prečkajo taborsko ploščad. Melodijo ubranega tiktanja, ki spremlja najin pogovor, tu in tam zmoti zvonček na vratih.« »Madona, 'maš pa mirno roko,« pravi gospod, ki je prišel k Urbancu zamenjat baterijo v uri. Rojen leta 1938, prav v tej hiši, v Urbancovem taboru kot rečejo domačini, kjer desetletja opravlja urarsko dejavnost. Oče je bil iz Kranja. Javil se je na razpis za urarja v Cerknici, leta 1918. Prejšnji urar Lovko je umrl in njegova žena je dala razpis za zaposlitev. Imeli so namreč koncesijo za opravljanje dejavnosti in urarno na Veliki gasi, v zdajšnji Lampetovi hiši. Na drugi strani je bila gostilna. Zgoncova. Tam se je »novi urar« zagledal v domačo hčer, poročila sta se. Tabor, kjer je urarna še danes, je oče Urbanc kupil nekaj let pred vojno od zavarovalnice. »Udovč je bil prej lastnik. Se je »zakvartal«, pa mu je zavarovalnica prodala hišo«, pripoveduje Lado. »Urarno smo imeli tudi po vojni. Oče je bil zmeraj tiho, nikoli se ni nič oglasil. V šoli z bratom nisva hodila na krožke in podobne reči, drugi so šli, midva pa ne. Očeta so vabili v zadrugo, pa ni hotel. Če bi bil šel, bi mu pri- Vladimir Urbanc nov.–dec. 2020 Foto: S. Š. znali leta. Tisti, ki so šli, so vse dobili. Kot privatnik nisi nikoli imel ugodnosti, pa še tiho si moral biti. Pozneje sem bil tudi sam delegat pri zbornici, delegat od obrtnikov. So mi rekli kolegi obrtniki, da naj kaj rečem. Sem bil kmalu »opozorjen«, naj bom raje tiho. Tako je bilo.« In doda: »Najprej sem šel v šolo, za zobotehnika, pa potem kasneje na Ježico, da bi postal poklicni šofer. Sprejemali so take, ki še niso imeli končane kakšne šole, sam pa sem bil že izučen za urarja. Oče ni hotel, da bi bil šofer, pa jim je sporočil, da imam šolo. Je hotel, da sem urar. Je imel kar prav.« Tudi brat Milan, s katerim sta po učetu prevzela urarno in do 1994 imela skupno obratovalnico, vendar delala vsak zase, ni želel postati urar. »Bi bil rad mornar. Hotel je na Pomorsko šolo Piran. Pa ga je oče »preusmeril««, se smeje Lado. Oba Urbančeva sinova sta tako obiskovala urarsko šolo v Celju. »Bivali smo v internatu. Imeli smo papirnate »kufre«, iz povoščenega papirja, s katerimi smo šli od doma. Takrat so bili trije razredi urarske šole vpisani vsako leto. To je bil čas klasičnih ur. Z elektronskimi je poklic urarja skoraj izginil. Danes so ure za popravljat prepoceni. Ura je postala potrošni material. Danes prihajajo v popravilo družinske ure, starinske, tiste, ki gredo iz roda v rod. Vztrajam, ker se mi zdi, da imam še vedno dovolj časa, da doma postorim vse, kar je treba.. Tu v urarni imam druščino. Stalne prijatelje. Veliko jih je v teh letih »pomrlo«. Malo klepetamo, malo delam. Od Bistrice do Ljubljane sem menda samo še jaz. Vrhnika, Logatec, Postojna, nič. No, Ribnica je še. Vipava. Gorica. Ljubljana? Ja, tud' tam je že bolj »švoh«.«, razmišlja Lado. »Pred 25 leti me je možganska kap. Izgubil sem spomin za številke. Zato imam vse polno listkov, saj vidite«, pokaže na številne, raznobarvne, obešene za pultom. »Vsi datumi, letnice, ki sem jih kdaj vedel, so šle.« »Je tolk' en'ga javkanja glede omejitve gibanja, včasih se je v vsaki hiši vedelo, kdaj se pride domov in kdaj se sploh lahko kam gre. So se zadnjič zbrali »mulci« pred urarno in metali kamne v izložbo. Sem šel ven in jim povedal svoje. Pa prileti zatem en oče, češ, kaj se razburjam, saj bo zavarovalnica plačala, če bodo kaj razbili. Kakšni časi?!« »Moje hčere so same izbrale šole. Urarka ni nobena. Verjetno bo hišo kupila občina«, razmišlja Lado. »Vam moram povedat še to «, pravi. »Imam sestrično v Ameriki, 95 let je stara, pa njen mož enako, nista imela otrok, imata pa še vedno kmetijo in 100 krav. Si mislite, 100 krav pri 95.!«, se veselo nasmeje. V upanju in želji, da imata s sestrično kaj skupnih genov, se lahko nadejamo, da bodo ure v Urbancovem taboru tiktakale še najmanj kako desetletje. Silva Šivec 5 Krpanov glas Pogled članov na koronakrizo »Ker smo majhno, nespecializirano podjetje z relativno širokim naborom izdelkov in storitev, nas kriza ni bistveno prizadela. Določena naročila so se sicer ustavila. Država se je odzvala, kako uspešno, bo pokazal čas. V našem podjetju posebnih ukrepov nismo koristili. V prihodnost zremo s previdnostjo, toda z optimizmom. Po vsakem dežju vedno posije sonce«, Kovinski izdelki Marušič, Andraž Marušič s.p. »Trenutno še nismo občutili posledic zaradi Covid-a. Delo na gradbiščih poteka (dokaj) normalno. Je pa občutiti pri ljudeh (strankah) precej negotovosti in nezaupanja, pri nekaterih tudi pesimizma, saj nihče ne ve, kako se bo vse skupaj končalo. Vsi skupaj moramo biti čim bolj pazljivi in ne smemo dopustiti, da bi prišlo do kolapsa (zapiranja šol, vrtcev, ostalih ustanov in gospodarstva na splošno), saj bo okrevanje izredno dolgotrajno. Posledice pa bomo verjetno najbolj čutili ravno podjetniki«, Nadgradnja Božič, gradbeni inženiring, Luka Božič s.p. »Podjetje ASTECH se je na prihajajočo epidemijo pričelo pripravljati že januarja. Glede na certificiran sistem vodenja ISO 9001:2015 smo izdelali načrt neprekinjenega poslovanja ter se po 13. 3. 2020 tudi ustrezno reorganizirali vsled razglasitve epidemije. Ves čas smo se trudili, da so nam bili zaposleni in naši kupci na prvem mestu. Nismo koristili možnosti čakanja na delo, ampak smo nekateri izkoristili preostanek dopusta iz leta 2019. Večkrat na teden smo vsi zaposleni komunicirali med seboj po video-konferenci. Vsi procesi znotraj podjetja so nemoteno potekali, prav tako naša 24-urna odzivnost na terenu. Večjega upada planirane realizacije ne zaznavamo, prav tako smo ustrezno pripravljeni za morebitni drugi val epidemije«, Sebastjan Čar, ASTECH, servisiranje strojnih inštalacij, d.o.o. »Epidemija nam je praktično onemogočila poslovanje in pobrala vse zaloge obratnega kapitala. V vmesnem času, ko smo poslovali, se prihodki nikakor niso vrnili na prejšnjo raven, še posebej pa je promet upadel septembra in oktobra. Država prepozno sprejema ukrepe in nas pušča v veliki negotovosti do zadnjega trenutka, potem pa zahteva v praktično nemogočih rokih izvedbo birokratskih opravil. Od države pričakujem, da nam povrne tudi stroške najemnine, saj najemodajalci zaračunavajo polne najemnine in stroške tudi za čas, ko nam je prepovedano poslovanje. Po mojem mnenju obstaja tudi pravna osnova, po kateri bi država morala vrniti najemnine, saj je prepovedala poslovanje. Menim, da bi vodstvo OZS in vodstvo sekcije za gostinstvo moralo z vsemi močmi pristopiti k reševanju problema plačevanja najemnin, saj velika večina najemnikov ne bo sposobna zdržati še enega, »jesenskega vala«. Nenazadnje so nam najemnine povzročile nelikvidnost. Nujno je potrebno tudi skrajšati roke za povrnitev nadomestil za čakanje na delo. Nujno bi se morali opreti 6 Obvestila OOZ Logatec na dejstvo, da je država uzakonila moratorij na kredite, ker je logično, da ne moreš plačevati kreditov, če ti nekdo prepove poslovati. Mar ni z najemninami isto? Najemodajalci se potem izgovarjajo na finančne inštitucije, pa je res tako?«, Boštjan Mahne, Gostinske storitve Boštjan Mahne s.p. Ugodni COVID-19 mikrokrediti Slovenski podjetniški sklad (SPS) je objavil razpis P7-2 2020. Namen razpisa je neposredno zagotavljanje ugodnih virov financiranja mikro, malim in srednje velikim podjetjem ter zagotoviti hitro in ugodno financiranje za omilitev posledic epidemije COVID-19 na gospodarstvo. Podjetja lahko prejmete mikrokredit v višini od 5.000 EUR do 25.000 EUR. Poleg enostavnejših in hitrejših postopkov pridobitve kredita, nudi razpis tudi dostop pod zelo ugodnimi pogoji: - nižjih zahtevah po zavarovanju (5 menic podjetja) - nižji obrestni meri (6-mesečni EURIBOR + 0,8 %) - ročnosti kredita do 60 mesecev - možnosti koriščenja moratorija do 6 mesecev - kredit lahko krije do 100 % vrednosti upravičenih stroškov projekta, a največ 25.000 EUR - stroški odobritve in vodenja kredita se NE zaračunavajo Na razpis se lahko prijavijo mikro, mala in srednje velika podjetja organizirana kot samostojni podjetnik ali gospodarska družba, imajo vsaj enega zaposlenega za polni delovni čas ter so utrpela škodo zaradi vpliva COVID-19. Upravičeni stroški: - Naložbe v opredmetena osnovna sredstva (nakup nove opreme). - Naložbe v neopredmetena osnovna sredstva (nakup patentiranih pravic, licenc). - Stroški materiala in trgovskega blaga. - Stroški storitev. - Stroški dela (neto plača, dohodnina, prispevki iz in na plačo oz. za s.p-je prispevke za socialno varnost, povračilo stroškov prevoza na delo in z dela, stroški prehrane med delom). Javni razpis ima več prijavnih rokov, in sicer: - v letu 2020: poleg že preteklih še 6. 11.; - v letu 2021: 5. 1., 25. 2., 8. 4., 27. 5., 9. 9., 28. 10. in 7. 12. Vloge lahko podjetja oddajo elektronsko preko ePortala eportal.podjetniskisklad.si. Nezahtevna oblika in vsebina vloge omogoča, da jo vlagatelj samostojno pripravi in odda skupaj s prilogami. Vlagatelj lahko doda tudi pooblaščenca za pripravo in oddajo vloge. Več o razpisu na podjetniskisklad.si/sl/razpisi. nov.–dec. 2020 Pripravljata Dejan Šraml in Anja Žagar Pomagajmo gostincem: naročilo hrane na dom ali v službo Na logaški obrtni zbornici pomagamo logaškim gostincem, ki so bili prisiljeni že drugič letos zapreti svoja vrata. Zato poleg promocije na družbenih omrežjih tudi tukaj objavljamo seznam, kje je mogoče prevzeti oziroma naročiti dostavo hrane na dom ali v službo. Trenutno ne velja časovna omejitev za dostavo jedi in pijač, torej je dovoljena tudi po 21.00. Osebni prevzem pa je mogoč samo do 21.00. Halo pica (Cankarjeva cesta 8, Logatec) Dostava pic in kruhkov pečenih v krušni peči. PON–PET: 10.00–13.00 in 16.30–20.00 SOB–NED: 16.30–20.00 Naročila: 041 224 318 Koda 95 za 2021 Prevoznike vabimo na redno usposabljanje voznikov za prevoz potnikov in blaga v cestnem prometu po predpisanem programu za leto 2021, t. i. »koda EU 95« za potrebe podaljšanja veljavnosti kode Skupnosti »95«, ki bo v soboto, 19. decembra 2020, ob 7. uri, zaradi novega koronavirusa izjemoma v Narodnem domu Logatec (Tržaška 44). Usposabljanje bomo izvedli, če bodo epidemiološke razmere to dopuščale. V primeru izvedbe bomo zagotovili spoštovanje vseh zaščitnih ukrepov in higienskih priporočil Nacionalnega inštituta za javno zdravje (NIJZ). Udeleženci usposabljanja morajo imeti s seboj zaščitno masko. Kotizacija: 40 evrov za člane OZS in njihove zaposlene ter njihove družinske člane; 60 evrov za nečlane OZS. Rok za prijavo in plačilo kotizacije: 14. december 2020 Več informacij in prijavnica na www.ooz-logatec.si. Vnaprejšnja prijava je obvezna. Odpoved decembrskih dogodkov Z namenom zagotavljanja varnosti in zdravja članov zbornice smo se odločili, da zaradi epidemije koronavirusa tradicionalnih decembrskih družabnih dogodkov letos ne bomo izvedli. Tako v decembru ne bo obdarovanja dobrih mož za naše najmlajše ter prednovoletnega srečanja. Ostanite zdravi in pazite nase ter na svoje bližnje. Gostilna in pizzerija Tavžentroža (Medvedje Brdo 6, Rovte) Osebni prevzem in dostava na dom – burgerji, pice, solate in ostale jedi po naročilu. SRE–NED: od 12.00 do 21.00 Naročila: 01 750 11 86 Picerija Bolero (Tržaška cesta 114, Logatec) Osebni prevzem – pice. TOR–NED: 12.00–20.00 Naročila: 070 300 550 Gostilnica in picerija Žakelj (Kalce 20a, Logatec) Dostava hrane na dom ali v službo ter osebni prevzem – pice, testenine, burgerji in ostale jedi po naročilu. Naročila: 031 682 211 Gostilna pri Kramarju (Tržaška 14, Logatec) Osebni prevzem dnevnih ali stalnih malic. Vsak delovnik od 9.30 do 13.00 Naročila: 041 834 932 Gostilna in picerija Zvonček (Blekova vas 1b, Logatec) Dostava na dom – malice, pice, jedi po naročilu. Naročila: 051 641 097 Gostilna Baron (Stara cesta 8, Logatec) Osebni prevzem dnevnih in stalnih malic. Naročila: 040 691 346 Gostilna Turk (Hotedršica 28, Hotedršica) PON–PET: 9.00–13.00 – malice, možen lasten prevzem, večjo količino tudi dostavijo. SOB: 17.00–21.00 – dostava pic na dom, možen tudi osebni prevzem. Naročila: 01 755 91 23 Njamko (Tovarniška cesta 36, Logatec) Dostava na dom in osebni prevzem dnevnih in stalnih malic. PON–PET: 9.00–14.00 Naročila: 040 897 037 Pr' Krištof (Tovarniška 30, Logatec) Dostava hrane in pijače na dom – malice, vse jedi z jedilnika. PON–PET: 8.00–21.00 SOB, NED, prazniki: 9.00–21.00 Naročila: 041 442 426 nov.–dec. 2020 Slaščičarna Kljukec (Stara cesta 3, Logatec) Do nadaljnjega je možen osebni prevzem, naročila sprejemajo nemoteno. Naročila: 01 754 35 23 Pekarna kot nekoč (Tržaška cesta 97, Logatec) Kontakt: 030 766 613 7 Krpanov glas Prednovoletno srečanje Letos, zaradi COVID-19, žal, tradicionalnega prednovoletnega srečanja ne bo. Upamo, da se situacija umiri in se v naslednjem letu skupaj poveselimo ter podelimo jubilejna priznanja. Obvestila OOZ Postojna Spletni seminar so za članstvo organizirale Območne obrtno-podjetniške zbornice Ilirska Bistrica, Postojna in Cerknica. Kar dobri dve uri je z nami kramljala predavateljica Božena Macarol, mag. manag., ki ima dolgoletne svetovalne in praktične izkušnje na različnih področjih davčnega, računovodskega in poslovnega svetovanja. Jubilanti v letu 2020 JUBILANTI – 20 LET 1. Arh Dejan s.p. – montiranje centralnega ogrevanja 2. Bizjak Pavel s.p. – proiz. dvigalnih in transportnih naprav 3. Česnik Nataša s.p. - frizerski salon 4. Ferjančič Borut s.p. – avtoprevozništvo 5. Nabergoj Erika – frizerski salon 6. PGB d.o.o. – proizvodnja, trgovina in storitve d.o.o. 7. POMI PLAST d.o.o. – proiz. izdelkov iz plastičnih mas JUBILANTI – 25 LET 1. Kapelj Ljubo s.p. – Gostilna KA-RA 2. Možina Sašo s.p. – elektroinštalacije 3. Žnidaršič Franc s.p. – gradbena mehanizacija JUBILANTI – 30 LET 1. Frank Janko s.p. - avtoprevozništvo 2. Huskič Josip s.p. - montiranje centralnega ogrevanja 3. Cubus grafika d.o.o. – grafični studio JUBILANTI – 40 LET 1. Natlačen transport d.o.o. – logistične storitve Dosežki in predlogi na področju #PKP Vlada RS je od spomladi dalje sprejela že pet interventnih zakonov za omilitev posledic epidemije novega koronavirusa za gospodarstvo in državljane. Peti, ki prinaša vrsto ukrepov na področju zdravstva, šolstva, sodstva, trga dela, ipd., je stopil v veljavo v soboto, 24. oktobra 2020. O podrobnostih smo se seznanili na spletnem seminarju »PKP5, Peti protikoronski paket zakonov: Kaj vsebuje in kaj prinaša podjetnikom..«, v ponedeljek, 26. oktobra 2020. 8 Foto: zasebni arhiv B. M. Objavljamo seznam članov in podjetij, ki so ali bodo v letošnjem letu dopolnili 20, 25, 30, 35 ali 40 let dela v obrti. Vse jubilante obveščamo, da letos podelitve jubilejnih priznaj ne bo in bodo jubileje prejeli v letu 2021. Božena Macarol je sodna izvedenka za področje davkov in knjigovodstva ter specialistka za statusna preoblikovanja, prenose podjetij na podjetnike prevzemnike in prodajo podjetij. Ukrepe, ki jih prinaša #PKP5, slovenski obrtniki z veseljem pozdravljamo, saj so nekatere rešitve plod prizadevanj Obrtno-podjetniške zbornice Slovenije in sicer da bo država samozaposlenim pod določenimi pogoji izplačala temeljni dohodek; delno povrnila stroške nadomestila za skrajšani delovni čas in čakanje na delo vsem dejavnostim do konca leta 2020, z možnostjo podaljšanja za šest mesecev; delno povrnila izgubljeni dohodek za čas trajanja karantene in višje sile zaradi varstva otrok, tudi za samozaposlene in družbenike; zagotovila nadomestilo plače v primeru višje sile, torej karantene ali varstva otrok; podaljšala ukrep povračila nadomestila plače delodajalcu, če je bila delavcu odrejena karantena in pa zagotovila nadomestilo za izvajalce občasnih prevozov od 16.3. do 11.5.2020, ko niso izvajali prevozov (nadomestilo znaša 33,30 EUR na dan za posamezni avtobus, pri čemer se v mesecu marcu 2020 upošteva osem dni, v aprilu 18 dni in v maju 2020 deset dni). Seveda pa nas vse to ni uspavalo, saj je vodstvo zbornice že 23. oktobra naslovilo na Vlado RS pobudo za sprejem #PKP6. Predlogi gredo v smeri, da bi se delodajalcem povrnil celoten strošek, ki ga imajo z nadomestilom plače delavcem na čakanju na delo in v primeru dela s skrajšanim delovnim časom ter da podjetnikom ne bi bilo potrebno vračati državnih pomoči v primeru nedoseganja upada prihodkov, temveč bi se ta sredstva namenila za raziskave in razvoj ali za nagrajevanje zaposlenih. Še posebej si zbornica prizadeva, da bi država tistim podjetjem, ki so morala na podlagi odloka države ali občine zapreti svoje obrate, povrnila izpad dohodka ali fiksne stroške, subvencionirala najemnine in po vzoru sosednjih držav uredila poroštvene sheme ter preložila dvig minimalne plače vsaj še za eno leto. nov.–dec. 2020 Pripravlja Irena Dolgan Obveznost beleženja delovnega časa časom od polnega, z oznako vrste opravljenega delovnega časa, opravljene ure v času nadurnega dela in odsotnost z dela zaradi koriščenja dopusta, višje sile npr. varstva otrok ali druge izredne oblike. V zadnjih letih je delo od doma v porastu, še posebej v času korona krize. Kljub temu, da delodajalec organizira delo od doma, pa mora spoštovati delovnopravne vidike in vidik varnosti in zdravja pri delu. Na vprašanja: kdaj gre za delo od doma, kdaj ga lahko delodajalec enostransko odredi, kakšne evidence je dolžan voditi delodajalec, kako lahko nadzoruje delavca, kakšne so pristojnosti inšpektorjev pri delu od doma, kaj lahko delodajalec stori, če delavec odklanja delo od doma in druga vprašanja v zvezi z organizacijo in izvajanjem dela na domu, bo poskušala odgovoriti mag. Nina Scortegagna Kavčnik, na spletnem seminarju v sredo, 2. decembra 2020. Definicijo delovnega časa najdemo v 142. členu Zakona o delovnih razmerjih (v nadaljevanju: ZDR-1): »Delovni čas je efektivni delovni čas in čas odmora po 154. členu tega zakona ter čas upravičenih odsotnosti z dela v skladu z zakonom in kolektivno pogodbo oziroma splošnim aktom.« Efektivni delovni čas je vsak čas, v katerem delavec dela oziroma je na razpolago delodajalcu za izpolnjevanje delovnih obveznosti, dogovorjenih v pogodbi o zaposlitvi. Med dnevnim delom ima delavec pravico do plačanega odmora, in sicer 30 minut, v kolikor dela poln delovni čas ali do sorazmernega dela, v primeru, ko dela najmanj štiri ure na dan. V primeru neenakomerne razporeditve ali začasne prerazporeditve delovnega časa, se dolžina odmora določi sorazmerno glede na dolžino dnevnega delovnega časa. Odmor se lahko določi šele po eni uri dela in najkasneje eno uro pred koncem delovnega časa. Zakon o evidencah na področju dela in socialne varnosti (v nadaljevanju: ZEPDSV) predpisuje vodenje evidence o izrabi delovnega časa in nalaga delodajalcem obvezno dnevno vodenje po posameznem delavcu, od dneva sklenitve pogodbe o zaposlitvi, do dneva prenehanja zaposlitve. Tudi po prenehanju delovnega razmerja se evidenca hrani kot listina trajne vrednosti, ki jo je delodajalec dolžan predložiti v vsakem trenutku na zahtevo pristojnega organa. Opustitev ravnanja je sankcionirana. Podlaga za ustrezno vodenje evidenc je delavčeva obveznost beleženja delovnega časa. K tej so zavezani vsi, tudi delavci, ki delajo od doma, ne glede na to, ali gre za delo od doma v rednih ali izrednih okoliščinah. Tudi delavci, ki delajo od doma, so dolžni voditi evidenco in vanjo vpisovati število opravljenih ur; skupno število opravljenih delovnih ur s polnim delovnim časom in s krajšim delovnim REPUBLIKA SLOVENIJA Vabilo na brezplačno on-line izobraževanje Jesenske dobrote Kdaj: v sredo, 2. decembra 2020 s pričetkom ob 9.00 uri Kje: on-line Cilj seminarja je spoznati kakšne so prednosti in slabosti dela od doma ter kakšne so pravice in obveznosti delodajalcev ter delavcev. V drugem delu se bomo spoprijeli z državnimi pomočmi po interventnih ukrepih, z namenom, da se pravočasno pripravimo na morebitna vračila državnih pomoči. Foto: zasebni arhiv Program: I. Predstavitev SPOT Svetovanje PNR II. Mag. Nina Scortegagna Kavčnik: Delo od doma III. Jasmina Malnar Molek: Vračanje državne pomoči po interventni zakonodaji Mag. Nina Scortegagna Kavčnik, vodja Službe za pravne, kadrovske in splošne zadeve in vodja Svetovalnega in izobraževalnega centra pri Obrtno-podjetniški zbornici Slovenije je trenutno članica pogajalske skupine na delodajalski strani za spremembo delovno-pravne zakonodaje. nov.–dec. 2020 Vljudno prosimo, da udeležbo na brezplačnem spletnem izobraževanju potrdite na alenka.volk@ozs.si Ob prijavi navedete ime in priimek udeleženca in naziv podjetja oz. organizacije. Po prijavi vam bomo poslali pp prezentacijo in povezavo do webinarjev. Operacija je sofinancirana s pomočjo Evropskega sklada za regionalni razvoj, Ministrstva za gospodarski razvoj in tehnologijo ter SPIRIT Slovenija, javna agencija 9 Krpanov glas Jubilanti 2020 Zbornica vsako leto podeljuje plakete in listine članom, ki praznujejo delovni jubilej – obletnico delovanja oz. poslovanja. V letu 2020 praznujejo: 10 let dela v obrti (bronasta plaketa in listina): Birtič Dušan s.p., Frizerski salon, Stara cesta 2, 1360 Vrhnika Bizjak Jaka s.p., PLASTIT, Proizvodnja izdelkov iz plastičnih mas, Sinja Gorica 81, 1360 Vrhnika Debevc Jernej s.p., Vgrajevanje stavbnega pohištva, Lesno Brdo 50C, 1360 Vrhnika Frank Bojan s.p., Izdelovanje usnjene galanterije, Sinja Gorica 87, 1360 Vrhnika Krejan Majcen Miha s.p., Hišniška dela, Breg pri Borovnici 53A, 1353 Borovnica Ogrin Klemen s.p., KOVITEH, računalniške storitve, Velika Ligojna 22, 1360 Vrhnika Peklaj Klemen s.p., Avtomehanika, Sinja Gorica 87, 1360 Vrhnika Podvratnik Aleš s.p., MEDRA Telekomunikacije, Dragomerška cesta 23, 1351 Brezovica Smuk Rudi s.p., Avtoservis, Bevke 81, 1358 Log pri Brezovici Suhadolc Rok s.p., Suhadolc trans, prevoz blaga s tovornimi vozili, Brezovica 20, 1353 Borovnica Tominc Nataša s.p., Sestavljanje drobnih kovinskih izdelkov, Bl. Brezovica 39A, 1360 Vrhnika 20 let dela v obrti (srebrna plaketa in listina): Debevec Frenk s.p., Dvigalotehnika, Ohonica 9, 1353 Borovnica Elektro Medič d.o.o., Elektro dejavnost, Gabrče 28, 1360 Vrhnika Janež Matjaž s.p., Elektroinštalacije, Verd 90, 1360 Vrhnika Jeraj Matjaž s.p., Elektroinstalacije, Sinja Gorica 60, 1360 Vrhnika Kogovšek Sašo s.p., Vgrajevanje stavbnega in drugega pohištva, Pavkarjeva pot 14, 1360 Vrhnika Mesec Andrej s.p., Elektromehanika, Ob progi 8, 1360 Vrhnika Mesec Tomaž s.p., Tomaž bar, Tržaška cesta 4, 1360 Vrhnika Resnik Jani s.p., Postavljanje ostrešij in krovska dela, Vrhniška cesta 27, 1351 Brezovica 10 Obvestila OOZ Vrhnika Velkavrh Nataša s.p., Frizerski salo Laola, Pod Hruševco 48F, 1360 Vrhnika 30 let dela v obrti (zlata plaketa in listina): Avtotrade d.o.o. (popravila, prodaja avtomobilov, rezervnih delov…), Sinja Gorica 11, 1360 Vrhnika Dolinar Aleš s.p., Servis, montaža in izdelava hladilnih naprav, Pod Gradom 1, 1351 Brezovica Dvig d.o.o., Dvigovanje in transport težkih bremen, Sinja Gorica 16A, 1360 Vrhnika Elmer elektronika d.o.o., Elektronska oprema, Pod Hruševco 48A, 1360 Vrhnika Gutnik d.o.o., Gradbene storitve, Cesta na Mele 2, 1358 Log pri Brezovici Jamnik Janez s.p., Mizarstvo Jamnik, Lesno Brdo 60, 1360 Vrhnika Jeršinovič Jernej s.p., Avtoservis Jeršinovič, Voljčeva 11A, 1360 Vrhnika Lančič Mojca s.p., Zlatarstvo, Stara cesta 2, 1360 Vrhnika Marinčič Stanislav s.p., Trgovina z obutvijo, Tržaška cesta 5, 1360 Vrhnika Novak Milan s.p., Zaključna mizarska dela, Smrečje 30, 1360 Vrhnika Pico d.o.o., Družba za trgovino in storitve, Sinja Gorica 98, 1360 Vrhnika V kolikor menite, da podatki niso točni ali se na seznamu ne najdete, pa ste jubilant, nam to sporočite, da pregledamo in uskladimo evidence. Vse jubilante obenem obveščamo, da letos podelitve listin in plaket za delovni jubilej ne bo na decembrski prireditvi, kot je bila običajno, ker smo jo zaradi COVID-19 odpovedali. Vsem jubilantom bodo listine in plakate podeljene prihodnje leto na praznovanju 45-letnice naše zbornice. O dogodku boste pravočasno obveščeni, za delovni jubilej pa vsem iskreno čestitam. Selitev Revoluta Na spletni strani FURS je bilo objavljeno obvestilo, da morate imetniki, ki vam je banka Revolut preselila oz. zaprla račun v Veliki Britaniji in ga odprla v Litvi, sami to spremembo prijaviti na FURS. Sporočiti je potrebno datum zaprtja britanskega računa in prijaviti nov račun. Vse lahko opravite istočasno: - elektronsko preko eDavkov na obrazcu DR-Račun. - osebno ali po pošti pa na obrazcu DR-02 za fizične osebe, DR-03 za fizične osebe z dejavnostjo in DR-04 za pravne osebe. nov.–dec. 2020 Pripravlja Adela Cankar Varstvo pri delu petek, 20. novembra 2020 Za člane, pri njih zaposlene delavce in zunanje udeležence razpisujemo usposabljanje in izpit iz varstva pri delu in požarnega varstva in sicer za delodajalce in delavce v petek, 20. novembra, z začetkom ob 7.30. Usposabljanje s preizkusom znanja traja do cca 9.30. Cena usposabljanj in izpita je za člane in pri njih zaposlene delavce 25 €, za ostale udeležence je cena 35 €. Prijavite se po tel. 01 755 77 40, 051 619 215 ali po e-pošti: adela.cankar@ozs.si Udeleženci usposabljanja, ki vplačujete prispevek v Sklad za izobraževanje pri OOZ Vrhnika, imate možnost, da z vlogo za povračilo stroškov izobraževanja, te dobite (za namen VPD in VPP) povrnjene v celoti. Poskrbeli bomo za vašo varnost v skladu z navodili NIJZ (razkužilo, varnostna razdalja, število udeležencev, pleksi pregrada za predavatelja…), vi poskrbite, da pridete z masko. Naslednje usposabljanje bo v januarju 2021. Odpovedi prireditev Dedek mraz Delodajalce, ki ste imeli namen prijaviti otroke na vsakoletno prireditev ob obisku dedka Mraza in obdarovanje sporočamo, da smo prireditev zaradi COVID-19 odpovedali. Otrokom lahko sporočite, da je dedek Mraz star mož, ki mora čuvati svoje zdravje, virus, ki straši po zemlji pa je tako hud, da lahko škoduje dedku Mrazu, zato bo otroke pri nas obiskal naslednje leto. Prednovoletno srečanje Zaradi COVID-19 letos v decembru ne bo tradicionalnega prednovoletnega srečanja v Cankarjevem domu na Vrhniki. Predvidevamo, želimo in upamo, da se bo stanje umirilo, da ga bomo lahko organizirali prihodnje leto, ob 45-letnici delovanja naše zbornice. Priporočilo V tokratni številki naj vas ne zanimajo samo skupne strani in strani vaše zbornice, preberite tudi obvestila ostalih OOZ, kjer najdete napotila, pojasnila in tolmačenja v zvezi s COVID-19. Kako postopati ob izrečeni kazni Prva možnost je, da kazen za prometni prekršek, ki vam jo je prekrškovni organ izdal, spoštujete, ter kazen poravnate oz. spoštujete odločbo in se zglasite pri pristojnem sodniku za prekrške. nov.–dec. 2020 Če menite, da vas je prekrškovni organ kaznoval neupravičeno, lahko vložite ugovor. Pri tem nastane razlika ali vam je bil izdan plačilni nalog ali odločba. Z vložitvijo ugovora izgubite možnost plačila polovične kazni, razen, če je globo potrebno plačati pred pravnomočnostjo. Plačilni nalog je poenostavljen akt oz. odločitev o prekršku, ki se izda kršitelju v hitrem postopku na kraju storitve prekrška. Velja kot pisna odločba in med drugim vsebuje znesek globe, račun za plačilo in pravni pouk. Če se s plačilnim nalogom ne strinjamo, podamo ugovor na način, kot je navedeno že na samem nalogu – pravni pouk. Odločba prekrškovnega organa je akt prekrškovnega organa, ki ga ta izda, če se ne izreče opozorilo ali ne izda plačilni nalog. Če se z izdano odločbo ne strinjamo bodisi zaradi razlogov za izdajo ali pa samega postopka izdaje, lahko v osmih dneh od vročitve odločbe pri prekrškovnem organu, ki je na prvi stopnji odločbo izdal, vložimo zahtevo za sodno varstvo - ugovor. Če je ugovor zavrnjen, je potrebno poravnati celotno kazen in stroške postopka, zato svetujemo, da ugovarjate le, ko ste prepričani, da prekrška niste storili. Odvzem motornega vozila lahko vozniku zaseže policist, če je voznik storil hujši prekršek in so izpolnjeni še dodatni pogoji. Webinar Vračanje državne pomoči Obrtniki in podjetniki, upravičeni do prejema državne pomoči iz naslova interventne zakonodaje, bodo morali pomoč vrniti, v kolikor ne bodo izpolnili pogojev. Katere pogoje morajo izpolniti? Kdaj je potrebno pomoč vračati? Kako jo vrniti? Odgovore na ta vprašanja lahko dobite na webinarju, ki bo 19. novembra med 9. in 10.30. Program: 1. Pregled državne pomoči po interventnih ukrepih (od PKP1 do PKP5) 2. Kriterij upada prometa – kako ga izračunamo in kdaj ga ni potrebno? 3. Katere prihodke upoštevati pri izračunu upada prometa? 4. Kršitve 99. člena (izplačilo dobička, nagrad poslovodstvu, …) 5. Vračila v primeru odpovedi pogodbe o zaposlitvi in likvidacije družbe 6. Knjiženje prejete državne pomoči 7. Vračilo državne pomoči 8. Odgovori in vprašanja Predavateljica: Jasmina Malnar Molek Obvezna je spletna prijava na dogodek. Kotizacija 170,80 €, za člane OZS 119,56. Dodatne informacije: Jana Golić: jana.golic@ozs.si, 01 5830 553. 11 Krpanov glas Novi paket ukrepov PKP 5 Sprejet, in v uradnem listu št. 152/2020 objavljen, je bil protikoronski paket 5. Kaj prinaša? Mesečni temeljni dohodek (MTD) za samozaposlene, družbenike, kmete Samostojni podjetnik, družbenik, ki je poslovodna oseba in kmet, ki je najmanj od 1. 9. 2020 pokojninsko in invalidsko zavarovan, je upravičen do izredne pomoči v obliki mesečnega temeljnega dohodka, če zaradi posledic COVID-19 dejavnosti ne more opravljati ali pa jo opravlja v bistveno zmanjšanem obsegu. Ukrep velja za čas od 1. 10. 2020 do 31. 12. 2020, z možnostjo podaljšanja. MTD znaša 1.100 € za oktober, november in december 2020. Če upravičencu prispevke plačuje država iz proračuna, znaša MTD 700 €. Za kmete, ki so oproščeni plačila prispevkov delodajalcev za PIZ, znaša MTD 940 €. Če upravičenec ni zavarovan polni mesec, se izplača sorazmerni del MTD. Upravičenec na dan vložitve vloge ne sme imeti neplačanih zapadlih dajatev in drugih obveznosti, ki jih pobira davčni organ. Za izplačilo MTD se na eDavkih poda izjava (je javni dokument) o nezmožnosti opravljanja dejavnosti ali o bistveno zmanjšanem obsegu poslovanja. MTD se izplača 10. v mesecu za pretekli mesec, če je izjava vložena do zadnjega dne v tekočem mesecu (npr.: izjava za oktober podana do 31. oktobra, izplačilo 10. novembra). Sicer pa se izjava lahko poda za več mesecev skupaj, najpozneje pa do 31. decembra 2020. Do MTD so upravičeni tisti, ki jim bodo prihodki v letu 2020 zaradi posledic epidemije COVID-19 upadli za več kot 20 odstotkov glede na leto 2019. Če nekdo ni posloval celo leto 2019 oz. 2020, je do pomoči upravičen tisti, ki se mu bodo povprečni mesečni prihodki leta 2020 zaradi COVID-19 znižali za več kot 20 odstotkov glede na povprečne mesečne prihodke v letu 2019. Če v letu 2019 ni posloval, pa tisti, ki se mu bodo povprečni mesečni prihodki v letu 2020 znižali za več kot 20 odstotkov glede na povprečne prihodke 2020 do 31. avgusta 2020. Če pogoj ni izpolnjen, se vrne MTD v celoti, FURS pa je o neizpolnjevanju pogojev potrebno obvestiti najpozneje do roka za predložitev davčnega obračuna za leto 2020. Vračilo se izvrši po izdani odločbi. Delno povrnjen izgubljeni dohodek za čas trajanja karantene ali zaradi varstva otrok - višja sila Samostojni podjetnik, družbenik, ki je poslovodna oseba in kmet, je upravičen do delno povrnjenega izgubljenega dohodka, če zaradi odrejene karantene na domu ali nezmožnosti opravljanja dela zaradi višje sile zaradi obveznosti varstva otroka, ki je posledica odrejene karantene ali druge zunanje objektivne okoliščine nezmožnosti obi12 Napotila in sekcije skovanja vrtca ali šole, ni mogel opravljati dejavnost in organizirati opravljanja dela na domu. Ukrep velja za čas od 1. 9. do 31. 12. 2020, z možnostjo podaljšanja. V okvir obveznosti varstva zaradi višje sile ali druge zunanje objektivne okoliščine nezmožnosti obiskovanja vrtca ali šole se šteje otroke do vključno 5. razreda osnovne šole, otroke v prilagojenih in posebnih programih v osnovnih šolah s prilagojenim programom in v zavodih za vzgojo in izobraževanje otrok s posebnimi potrebami ter otroke, ki imajo v odločbi o usmeritvi določeno pomoč spremljevalca. Ukrep karantene velja za upravičenca, če je ob povratku v Slovenijo iz tujine dobil odločbo o karanteni, pa ob odhodu iz Slovenije država, iz katere se vrača še ni bila na rdečem seznamu. Ukrep velja, če je upravičencu odrejena karantena zaradi stika z okuženo osebo. Če upravičenec uveljavlja MTD, za isto obdobje ne more vložiti vloge za povračilo izgubljenega dohodka. Višina nadomestila znaša 250 € za vsako odrejeno karanteno ali čas višje sile, vendar ne več kot 250 € za 10 dni, 500 € za 20 dni in 750 € za 30 dni. Za povračilo izgubljenega dohodka se poda izjava na eDavkih v 30 dneh od vročitve odločbe o karanteni oz. pridobitvi drugega ustreznega dokazila, vendar najpozneje do 31. decembra 2020. Delno nadomestilo plače delavcem na začasnem čakanju na delo Ukrep velja za čas od 1. 10. do 31. 12. 2020, z možnostjo podaljšanja. Upravičen je vsak delodajalec, ki zaposlenemu ne more zagotoviti dela zaradi posledic epidemije. (izvzeti so proračunski uporabniki, delodajalci z dejavnostjo zavarovalništva, tuja diplomatska predstavništva). Pogoj za nadomestilo je, da po vaši oceni prihodki v letu 2020 zaradi epidemije ali njenih posledic upadejo za več kot 20 odstotkov glede na leto 2019. Če niste poslovali celo leto 2019 oz. 2020, se morajo povprečni mesečni prihodki v letu 2020 zaradi epidemije znižati za več kot 20 odstotkov glede na povprečne mesečne prihodke 2019. Če v 2019 niste poslovali, ste do ukrepa upravičeni delodajalci, ki se vam je povprečni mesečni prihodek v letu 2020 zaradi epidemije znižal za več kot 20 odstotkov glede na povprečne mesečne prihodke v 2020 do 12. marca. Če pogoji ne bodo izpolnjeni, delodajalec vrne prejeta sredstva. Delodajalec lahko zaposlenega napoti na začasno čakanje na delo najdlje do 31. decembra 2020. Delavec v času čakanja na delo doma ohrani vse pravice, mora pa se vrniti na delo do sedem dni v tekočem mesecu, če delodajalec to zahteva. Osnova za nadomestilo je povprečna plača zadnjih treh mesecev. nov.–dec. 2020 Krpanov glas Napotitev na čakanje na delo doma mora biti v pisni obliki. Nadomestilo plače znaša 80%, vendar ne manj kot minimalna plača. Delodajalec uveljavlja pravico do nadomestila na ZRSZ v 8 dneh od napotitve delavca na začasno čakanje na delo, najpozneje do 15. decembra 2020. Vlogi priloži oceno upada prihodkov, za pravilnost katere kazensko in materialno odgovarja, ter dokazilo o napotitvi delavca na začasno čakanje na delo zaradi nezmožnosti zagotavljanja dela iz poslovnega razloga. Delavcu mora v času, ko je na čakanju, delodajalec izplačevati nadomestilo, ne sme mu odrejati nadurnega dela, če ga pozove na delo, mora o tem obvestiti ZRSZ, za delavca ne sme začeti postopka odpovedi pogodbe iz poslovnega razloga. Nadomestilo plače delavcu zaradi odrejene karantene ali nezmožnosti opravljanja dela zaradi višje sile zaradi obveznosti varstva Ukrep karantene velja od 1. 10. 2020 do 31. 12. 2020, z možnostjo podaljšanja. Ukrep višje sile velja od 1. 9. 2020 do 31. 12. 2020, z možnostjo podaljšanja. Če delodajalec delavcu, ki mu je odrejena karantena ali je ostal doma zaradi višje sile (varstvo otrok), ne more organizirati dela od doma, lahko uveljavlja pravico do povračila izplačanih nadomestil. Za otroke se šteje otroke do vključno 5. razreda osnovne šole, otroke v prilagojenih in posebnih programih v osnovnih šolah s prilagojenim programom in v zavodih za vzgojo in izobraževanje otrok s posebnimi potrebami, ter otroke, ki imajo v odločbi o usmeritvi določeno pomoč spremljevalca. Delodajalec mora delavcu izplačati neto nadomestilo plače. Za primer višje sile (varstvo otrok) znaša 80% povprečne mesečne plače delavca. V primeru karantene znaša: • 100% nadomestila plače, če je delavcu odrejena karantena zaradi stika z okuženo osebo v okviru opravljanja dela; • 80% povprečne mesečne plače, če mu je odrejena karantena ob prehodu meje v Slovenijo iz države, ki ob njegovem odhodu še ni bila na rdečem seznamu; • 50% plače in ne manj kot 70% minimalne plače, če je seznanil delodajalca, da odhaja v državo na rdečem seznamu zaradi določenih okoliščin (smrt zakonca, smrt otroka, smrt staršev, rojstvo otroka…); • 0% nadomestila plače, če odide v državo na rdečem seznamu in razlog odhoda ni med izjemami. Delavec mora delodajalca v 24 urah obvestiti o karanteni in o razlogih zanjo. Ko prejme odločbo o karanteni, jo mora v najmanj 3 delovnih dneh poslati delodajalcu. nov.–dec. 2020 Napotila in sekcije Prav tako mora delodajalca obvestiti najmanj v 3 delovnih dneh o razlogu odsotnosti zaradi višje sile. Delodajalec mora oddati vlogo na ZRSZ, ki izda odločbo o pravici oz. povračilu v 8 dneh od uveljavitve zakona ali 8 dneh od pričetka odsotnosti delavca. Vzorec izjave, ki jo je potrebno priložiti k vlogi, lahko dobite na svoji zbornici. Kratkotrajna odsotnost zaradi bolezni Za razbremenitev zdravstva, PKP 5 uvaja novo pravico do kratkotrajne odsotnosti zaradi bolezni. Pravica velja do konca leta 2020 – lahko se podaljša. Delavec je zaradi bolezni lahko z dela odsoten do tri zaporedne delovne dni, največ enkrat v koledarskem letu brez potrdila o upravičeni zadržanosti, ki ga izda izbrani osebni zdravnik. O odsotnosti mora obvestiti delodajalca prvi dan odsotnosti. V času odsotnosti je upravičen do nadomestila plače, ki ga izplača delodajalec. Če delavec manjka samo en dan, se šteje, da je kvota izkoriščena. Brez bolniškega lista so lahko odsotni zavarovanci iz delovnega razmerja, ne pa tudi samostojni podjetniki, družbeniki, kmetje. Če se v treh dneh stanje ne izboljša, delavec obvesti svojega zdravnika, ki presodi, ali so podani razlogi za odsotnost z dela. Če so pogoji za odsotnost izpolnjeni, se šteje, da pravica treh dni odsotnosti ni bila izkoriščena, zdravnik izda bolniški list od prvega dne odsotnosti z dela. Delavcu pripada nadomestilo v višini 80% plače delavca iz preteklega meseca in ga izplača delodajalec. Nadomestilo delodajalec refundira od ZZZS. Zahtevek za refundacijo se vloži elektronsko na spletni strani ZZZS in mora vsebovati vse zahtevane podatke. Še opozorilo: gre za bolniško odsotnost zaposlenega, zato veljajo vsa pravila ZDR-1, vključno z možnimi sankcijami v primeru zlorabe (pisni opomin, odpoved pogodbe o zaposlitvi…). PKP 5 določa, da delavec v času kratkotrajne odsotnosti ne sme opravljati pridobitne dejavnosti ali se gibati izven kraja svojega bivanja. Pomembno!!! Ker se zadeve v zvezi s COVID-19 s sprejetimi odloki na dopisnih sejah vlade hitro spreminjajo, berite obvestila, ki vam jih pošiljamo po elektronski pošti, spremljajte spremembe na spletni strani OZS (www.ozs.si), berite obvestila sekretarjev sekcij pri OZS, da ne zamudite kakšnega roka in se ne prikrajšate za nadomestilo, refundacijo, olajšavo, ki vam pripada. 13 Krpanov glas Prispevki, dajatve PRISPEVKI ZA »POPOLDANCE« Vsi, ki opravljate dejavnost kot postranski poklic – »popoldanci«, ste obvezno zavarovani za invalidnost, telesno okvaro ali smrt, ki je posledica poškodbe pri delu ali poklicne bolezni pri opravljanju navedene dejavnosti. Mesečno morate plačevati določene obveznosti: prispevke za PIZ, ZZ in članarino za obrtno-podjetniški zbornični sistem. Prispevke plačate najpozneje do 20. v mesecu za pretekli mesec, obračun prispevkov vam na predizpolnjenem obrazcu (POPSV) do 10. v mesecu za pretekli mesec pripravi FURS in ga potrdite preko aplikacije e-davki najpozneje do 15. v mesecu za pretekli mesec. Višina članarina je po sklepu skupščine 10, 20 ali 30 €, odvisno od dejavnosti in tega ali zaposlujete delavce ali ne (podatek zbornici posreduje ZZZS). Plačuje se ena članarina. Članarino plačate po prejetem plačilnem nalogu na račun pri Deželni banki Slovenije št.: SI56 1910 0001 0141 210, referenca je sestavljena iz davčne številke, številke zbornice in kontrolne številke. Pri plačilu preko elektronskega bančnega poslovanja morate navesti model 12 in nato referenco. Od januarja 2020 do vključno decembra 2020 znaša prispevek za ZZ 0,53 % od povprečne bruto plače za oktober 2019 oz. 0,53 % od 1.741,70 €, kar znaša 9,23 €. Poleg tega, plačate še 6,36 % od 25 % povprečne bruto plače za oktober 2019 oz. 6,36 % od 435,42 €, kar znaša 27,69 €. Plačilo do 20. v mesecu za pretekli mesec. Od 1. 4. 2020 je pavšalni prispevek za PIZ za zavarovanje invalidnosti in smrti, ki je posledica poškodbe pri delu ali poklicne bolezni povišan na 36,56 € (Ur. list RS, št. 18/2020). Obračun obveznosti PIZ in ZZ za oktober in november 2020: 1. položnica: prispevki za PIZ zavarovanje za osebe, ki so zavarovane za invalidnost, telesno okvaro ali smrt, ki je posledica poškodbe pri delu ali poklicne bolezni TRR: 0110 0888 2000 003, Sklic na št.: 19 DŠ – 44008 36,56 € 2. položnica: prispevki za ZZ za poškodbo pri delu in poklicno bolezen 0,53 % od PP oktober 2018 – 1.676,38 € 9,23 € 6,36 % od 25 % PP oktober 2018 – 405,37 € 27,69 € TRR: 0110 0888 3000 073, Sklic na št.: 19 DŠ – 45004 36,92 € 3. položnica: članarina OZS in OOZ Sklic na št.: 12 davčna številka + oznaka članarine Ohranja se delna upokojitev za minimalen obseg zavarovanja – 10 ur na teden in prejemanje 75% pokojnine. Za nove delno upokojene, ki bodo zavarovani za najmanj 20 ur tedensko in prejemali 50% pokojnine, se bo k pokojnin prištelo še 20% in bo upokojenec prejemal 70% pokojnine. Več o tem lahko preberete v Obrtniku januar 2020. Zavarovanju za 10 ur/teden oz. 2 uri/dan sledi plačilo prispevkov od najmanj ¼ minimalne osnove za plačilo prispevkov. Za 2 uri – za oktober in november 20 je izračun naslednji: PIZ 64,06 €, ZZ 35,39 €, zaposlovanje in starševsko varstvo 1,05 €, skupaj torej 100,50 € prispevkov. Lestvica za polno zavarovanje s.p. – 8 ur, je objavljena na naslednji strani v tabeli. PRISPEVKI ZA ZAPOSLENE DELAVCE ŠT. DELOVNIH UR: oktober 2020: redno delo: 22 dni: 176 ur, praznik: 0 dni: 0 ur; SKUPAJ: 22 dni, 176 ur; november 2020: redno delo: 21 dni: 168 ur, praznik: 0 dni: 0 ur; SKUPAJ: 21 dni, 168 ur IZRAČUN DOHODNINE V LETU 2020 – lestvice veljajo od 1.1.2020 oz. za vsa izplačila v letu 2020!!! Olajšave pri izračunu dohodnine v letu 2020 so fiksni zneski in se med letom ne spreminjajo. Splošna olajšava (mesečni izračun): višina skupne splošne olajšave je odvisna od višine skupnega dohodka. Pri izračunu akontacije dohodnine od mesečnega dohodka iz delovnega razmerja se upošteva naslednja lestvica: če znaša mesečni bruto dohodek iz delovnega razmerja v evrih nad do 1.109,74 1.109,74 14 znaša splošna olajšava v evrih 291,67 + (1.558,37 – 1,40427 x bruto dohodek) 291,67 Če delavec ne želi, da se mu pri izračunu upošteva povečana splošna olajšava, se upošteva le splošna olajšava v višini 291,67 €. Posebne olajšave za otroke 1 otrok 2 otroka 3 otroci letna olajšava 2.436,92 5.086,16 9.504,70 mesečna olajšava 203,08 423,85 792,06 LESTVICA ZA DOHODNINO (mesečni izračun) – ZA IZPLAČILA V LETU 2020 Nad 708,33 2.083,33 4.166,66 6.000,00 Do 708,33 2.083,33 4.166,66 6.000,00 € + % nad € 16 % 113,33 + 26 % nad 708,33 470,83 + 33 % nad 2.083,33 1.158,33 + 39 % nad 4.166,66 1.873,33 + 50 % nad 6.000,00 Prispevke za socialno varnost za zaposlene delavce morate obračunati od zneska, ki v letu 2020 ne more biti manjši od 58% zadnje znane povprečne plače. Za izplačila od 1.1.2020 do 28.2.2020 se uporablja povprečna plača za leto 2018 (1.681,55 €; 58% znaša 975,30 €), za izplačila po 1.3.2020 se uporablja povprečna plača za leto 2019, ki znaša 1.753,84 €, oz. 58% povprečne plače, kar znaša 1.017,23 €. POVRAČILA STROŠKOV V ZVEZI Z DELOM: KPOP je z 31. 12. 2018 prenehala veljati, z 31. 12. 2019 se preneha uporabljati, ker ni bila sklenjena nova oz. ni bila obstoječa podaljšana. Delodajalci morate preveriti, katera kolektivna pogodba ali katere kolektivne pogodbe vas zavezujejo glede na vašo glavno dejavnost, vpisano v Poslovnem registru. Če vas zavezuje več KP, morate uporabljati tisto, ki je ugodnejša za delavce. Če ni nobene za vas zavezujoče kolektivne pogodbe, se lahko odločite za uporabo tiste, ki je po dejavnosti podobna vaši, vendar ne smete uporabljati določb, ki so manj ugodne za delavca, kot so urejene v zakonu. Ravnati morate po zakonu o delovnih razmerjih (ZDR-1), čeprav vsa določila niso urejena. Najbolje, da sprejmete interni akt, v katerem uredite določene pravice in obveznosti, ki jih zakon ne ureja. Take zadeve so: - število dni letnega dopusta - dodatek na delovno dobo - dodatek na nočno delo, nadurno delo, delov nedeljo, praznik, drug dela prost dan - povračilo stroškov v zvezi z delom – prevoz, prehrana - dodatek na delovno uspešnost - jubilejna nagrada Navajamo višine nekaterih povračil, ki so do višine Uredbe o davčni obravnavi povračil stroškov in drugih dohodkov iz delovnega razmerja.. Če te višine presežete, so povračila obdavčena. Prehrana: 6,12 € na dan za najmanj 4 ure prisotnosti na delu Prevoz na delo: strošek javnega prevoza oz. 0,18 € za vsak dopolnjen km, če javnega prevoza ni. Kilometrina na službenem potovanju za uporabo lastnega vozila: 0,37 € za vsak prevožen km Regres za letni dopust: do 100 % povprečne mesečne plače zaposlenih v RS MINIMALNA BRUTO PLAČA za plačilo dela od 1. 1. 2020 – 31. 12. 2020 znaša 940,58 € (Ur. list RS, št. 83/2018). STOPNJE PRISPEVKOV: Vrsta prispevka Pokojninsko in invalidsko zavarovanje Zav. za primer bolezni in pošk. pri delu Zav. za pošk. pri delu in poklicne bolezni Za zaposlovanje Za starševsko varstvo SKUPAJ Davek od osebnih prejemkov - dohodnina Delavec 15,50 6,36 0,14 0,10 22,10 Po lestvici Delodajalec 8,85 6,56 0,53 0,06 0,10 16,10 nov.–dec. 2020 Krpanov glas Prispevki, dajatve PRISPEVEK ZA DELO OŽJIH DRUŽINSKIH ČLANOV Samostojni podjetniki ali podjetja, ki imate v skladu z Zakonom o preprečevanju dela in zaposlovanju na črno (Ur. list RS, št. 32/2014) zavarovane družinske člane, morate zanje do 29. 2. 2020 mesečno plačevati prispevek za primer poškodbe pri delu in poklicne bolezni v višini 5,23 € oz. 0,30 % od povprečne plače oktober 2019 (0,30 % od 1.741,70 €). Njihovo delo pa je brezplačno in se lahko opravlja maksimalno 40 ur/mesečno. Prispevek se nakaže na TRR za ZZ: 0110 0888 3000 073, sklic na št. 19 DŠ - 45004 PRISPEVKI ZA DRUŽBENIKE ZASEBNIH DRUŽB – POSLOVODNE OSEBE Zavarovanci z zavarovalno podlago 040 - družbeniki, obračunate prispevke od osnove, določene v predpisih o pokojninskem in invalidskem zavarovanju. Za leto 2020 so prispevki najmanj 90% od povprečne plače. (1.681,55 €; 90% je 1.513,40 €), za obračun prispevkov od 1.3.2020 dalje uporabljate najmanj 90% povprečne plače za leto 2019, ki znaša 1.578,46 € (PP 2019 je 1.753,84 €; 90% je 1.578,46 €). V nadaljevanju je primer obračuna prispevkov od najnižje možne osnove za september 2020. Stopnja Za plačilo 24,35 % 384,35 Skupaj prispevki za zdravstveno zavarovanje 13,45 % 212,31 Skupaj drugi prispevki: starševsko varstvo, zaposlovanje 0,40 % 6,32 PRISPEVKI SKUPAJ 38,20 % 602,98 Naziv prispevka Skupaj prispevki za pokojninsko in invalidsko zavarovanje PRISPEVKI SAMOSTOJNIH PODJETNIKOV Za samostojne podjetnike velja individualni obračun prispevkov (v letu 2020 je osnova dobiček za preteklo leto + obračunani prispevki za socialno varnost, zmanjšani za 25%, preračunano na mesec). Najnižja osnova je 60% zadnje znane povprečne plače. Za januar ste uporabljali povprečno plačo iz leta 2018, od februarja dalje pa uporabljate povprečno plačo za leto 2019 (povprečna plača 2019 znaša 1.753,84 €; 60 % znaša 1.052,30 €) Davčni organ za vas sestavi predizpolnjen obračun prispevkov za socialno varnost (POPSV) in vam ga vroči elektronsko prek portala eDavki najkasneje do 10. v mesecu za pretekli mesec. Če podatki v POPSV, ki ga je pripravil davčni organ, niso pravilni in/ali popolni, ali če POPSV davčni organ v sistem eDavki ni odložil, morate sami predložiti OPSVZ obrazec najpozneje do 15. dne v mesecu za pretekli mesec. Kot zaveza- nec morate sami v OPSVZ obrazcu posredovati tudi morebitne spremembe osnov, ki so posledica uveljavljanja določenih pravic (bolniški stalež, starševski dopust) ali če se odločite za spremembo (povišanje, znižanje) zavarovalne osnove. Za zavezance, za katere so predizpolnjeni podatki v POPSV pravilni in popolni, se dodatna aktivnost v zvezi z obračunom prispevkov ne zahteva. Po določbi šestega odstavka 353.a člena Zakona o davčnem postopku - ZDavP-2 bo v tem primeru POPSV postal obračun prispevkov, ki bo tudi izvršilni naslov v skladu z drugim odstavkom 145. člena Zakona o davčnem postopku - ZDavP-2. Prispevke pa je potrebno plačati do 20. v mesecu. VPLAČILNI RAČUNI: Za ZPIZ: 01100-8882000003; sklic 19 DŠ-44008 Za ZZZS: 01100-8883000073, sklic 19 DŠ-45004 Za PRORAČUN: 01100-8881000030 (akontacija dohodnine + starševsko varstvo + zaposlovanje) Prispevke lahko plačujete posamično ali zbirno. Od tega je odvisen tudi sklic na številko. Za zbirnik vedno velja: 19 dav. št. plačnika – 99996; za posamezne vrste davkov poglejte spletno stran DURS: www.durs.si DURS zaradi pravilnega knjiženja in prikazovanja stanja na karticah svetuje, da se pri plačilu na račun 011008881000030 ne uporablja sklic zbirnika 19 DŠ - 99996, temveč se plača vsak prispevek posebej: 19 DŠ – 40002 akontacija dohodnine 19 DŠ - 43001 za prispevke za starševsko varstvo 19 DŠ – 42005 za plačilo prispevkov za zaposlovanje. Če vplačujete obveznosti po upravnih aktih DURS (izvršba, odločba o odlogu, obročnem plačilu, plačilo globe…se uporablja model 21. Plačilo prispevkov lahko poenostavite in jih plačate z enim e-računom. Ta poenostavitev velja za družbenike, samozaposlene, kmete, prostovoljce in popoldance. Za ostale FURS sistem še pripravlja. Pri svoji spletni banki se morate prijaviti na prejem e-računa. Več na povezavi: https://www.fu.gov.si/placevanje_in_izvrsba/podrocja/ placevanje_davkov_in_drugih_dajatev/novica/placila_vseh_mesecnih_prispevkov_ za_socialno_varnost_z_enim_e_racunom_9245/ En račun velja za plačilo prispevkov (PIZ, ZZ, starš. Varstvo in zaposlovanje), akontacijo dohodnine bo potrebno plačati s svojim nalogom, ker ima rok plačila drugačen, kakor prispevki. Članarino za obrtno-podjetniški zbornični sistem plačate v enem znesku, ki ga OZS razdeli na članarino za OOZ in OZS. Članarino plačate na račun pri Deželni banki Slovenije št. SI56 1910 0001 0141 210. Plačilni nalog člani prejmete skupaj z revijo Obrtnik podjetnik po pošti. Na računu je naveden tudi morebitni dolg oz. znesek neplačane članarine, ki ga plačajte na isti račun, sklic pa je vaša davčna številka. Za morebitna pojasnila in uskladitve salda lahko pokličete svojo območno zbornico. Višino članarine je določila skupščina OZS in je za posamezno podjetje ali s.p. odvisna od dejavnosti (domača in umetnostna obrt) in tega ali zaposlujete delavce ali dejavnost opravljate brez zaposlenih. Če potrebujete v zvezi z obračunom članarine dodatne informacije pokličite svojo OOZ. Prispevki za socialno varnost samozaposlenih - OKTOBER in NOVEMBER 2020 60 % PP** Bruto zavarovalna osnova (BZO) v EUR 1.052,30 osnova za prispevke je PP za leto 2019 - 1.753,84 €* Prisp. zavarovanca za PIZ Prisp. delodajalca za PIZ Prehodni davčni podračun Referenca 3,5 PP*** 6.138,44 1.052,30 15,50% 163,11 8,85% 93,13 543,25 256,24 1.494,71 Skupaj prispevki za PIZ SI56 011008882000003 SI19 DŠ-44008 951,46 Prisp. zavarovanca za ZZ 6,36% 66,93 390,40 Prisp. delodajalca za ZZ 6,56% 69,03 402,68 Prisp. za poškodbe pri delu 0,53% Skupaj prispevki za ZZ SI56 011008883000073 SI19 DŠ-45004 5,58 32,53 141,54 825,61 Prisp. zavarovanca za starš. var. 0,10% 1,05 6,14 Prisp. delodajalca za starš. var. 0,10% 1,05 6,14 2,10 12,28 Skupaj prispevki za starš. var. SI56 011008881000030 SI19 DŠ-43001 Prisp. zavarovanca za zaposl. 0,14% 1,47 8,59 Prisp. delodajalca za zaposl. 0,06% 0,63 3,68 2,10 12,27 4,20 24,55 401,98 2.344,87 Skupaj prispevki za zaposl. SI56 011008881000030 SI19 DŠ-42005 Skupaj drugi prisp. PRISPEVKI SKUPAJ DŠ pomeni davčna številka zavezanca * Povprečna mesečna bruto plača za leto 2019 (PP): 1.753,84 EUR pomeni zavezanca **DŠ Minimalna osnovadavčna za prispevke številka samozaposlenih v letu 2019 znaša 60 % zadnje znane povprečne letne plače; **** Povprečna Najvišja možna zavarovalna osnova:bruto zavezanec lahko prispevke plača2019 največ od osnove,1.753,84 ki znaša 3,5 PP (v skladu s petim mesečna plača za leto (PP): EUR odstavkom 145. člena ZPIZ-2): 1.753,84 x 3,5 = 6.138,44 EUR Davčni organ bo sestavil predizpolnjen obračun prispevkov za socialno varnost (POPSV) in ga najpozneje do 10. dne v mesecu za pretekli mesec vročil zavezancu elektronsko prek portala eDavki. Če podatki v POPSV niso pravilni in/ali popolni, ali če POPSV ni bil odložen, mora zavezanec v sistem eDavki sam predložiti OPSVZ najpozneje do 15. dne v mesecu za pretekli mesec. Prispevki morajo biti plačani najpozneje do 20. v mesecu za pretekli mesec. ** Minimalna osnova za prispevke samozaposlenih v letu 2019 znaša 60 % zadnje znane povprečne letne plače; nov.–dec. 15 1.753,84 x *** Najvišja 2020 možna zavarovalna osnova: zavezanec lahko prispevke plača največ od osnove, ki znaša 3,5 PP (v skladu s petim odstavkom 145. člena ZPIZ-2): Davčni organ bo sestavil predizpolnjen obračun prispevkov za socialno varnost (POPSV) in ga najpozneje do 10. dne v mesecu za pretekli mesec vročil zavezancu elektr Če podatki v POPSV niso pravilni in/ali popolni, ali če POPSV ni bil odložen, mora zavezanec v sistem eDavki sam predložiti OPSVZ najpozneje do 15. dne v mesecu za Krpanov glas Odrejanje karantene s potrdili Za delavce bo po novem kot dokazilo, da jim je odrejena karantena, potrdilo NIJZ. Pomembno: če ste bili v stiku z okuženim, ostanite doma!!! Zaposleni o stiku z okuženim obvesti delodajalca, ki v sodelovanju z zdravnikom medicine dela določi, ali oseba lahko dela od doma ali se ji delo organizira pri delodajalcu tako, da ne bo možen prenos okužbe na druge zaposlene ali pa oseba ostane doma v karanteni. V tem primeru medicina dela obvesti NIJZ, ki v roku 72 ur pošlje na naslov zaposlenega potrdilo o prestajanju karantene na domu. Zaposleni pri delodajalcu tako lahko uveljavlja nadomestilo, delodajalcu pa je to potrdilo potrebno za povračilo nadomestila plače. Samozaposleni, družbeniki in kmetje, ki so bili morda v stiku z okuženo osebo, o tem obvestijo svojega izbranega zdravnika. Ta obvesti NIJZ, da pošlje potrdilo o karanteni na domu. Enako velja tudi za male delodajalce, ki nimate sodelovanja s specialisti medicine dela, prometa in športa. Opozorilo: samozaposleni mora vlogo vložiti preko FURS v 30 dneh od vročitve odločbe ali potrdila o karanteni, vendar najpozneje 31. 12. 2020. OZS Vladi: nujno še PKP 6 Upravni odbor OZS je razpravljal o ukrepih za pomoč gospodarstvu in vlado pozval, naj čim prej pripravi še PKP6. OZS med drugim predlaga, da država podjetjem povrne celoten strošek nadomestil plač delavcem za čakanje na delo doma, prav tako pa naj podjetjem ne bo treba vračati državne pomoči na podlagi protikoronskih paketov. Uvede naj se tudi državna subvencija za najemnine in kredite za poslovne nepremičnine. »Narediti moramo vse, da podjetja zaradi posledic epidemije na ugasnejo. Popolnega zaprtja, o katerem je včeraj govoril minister za zdravje, pa si enostavno ne moremo več privoščiti. To bi bila katastrofa za gospodarstvo in za celotno državo,« je uvodoma poudaril predsednik OZS Branko Meh. Člani UO OZS so se strinjali, da je trenutno največji problem v gostinski dejavnosti, saj so gostinski obrati v rdečih regijah zaprti. Člani menijo, da bi ob upoštevanju navodil NIJZ lahko obratovali vsaj na terasah. Da gostinski obrati niso bili nikoli vir okužb, pa je ponovno poudaril Blaž Cvar, predsednik sekcije za gostinstvo in turizem pri OZS. Ivan Meh, podpredsednik OZS, je posvaril, da se ne sme niti razmišljati o popolnem zaprtju. »Tudi v sosednjih državah so odprti gostinski lokali, zato ne razumem, zakaj tudi pri nas ne smemo imeti odprtih vsaj teras. Sedaj se zabave odvijajo po kleteh in zasebnih domovih, kjer ni nobenega nad16 Sporočila zora.« Z njim se je strinjal tudi gostinec Drago Delalut: »V podjetju lahko dela 400 ljudi, nas pa zapirajo. Lepi dnevi so, mi pa imamo lokale zaprte.« Po mnenju članov UO OZS je treba že sprejete ukrepe iz interventne zakonodaje popraviti in dodati nove, ki bodo omogočili preživetje najmanjših gospodarskih subjektov. OZS tako Vladi v PKP6 predlaga sedem ključnih točk: 1. Država naj delodajalcem povrne celoten strošek nadomestil plač delavcem za čakanje na delo doma (bruto II). 2. Država naj delodajalcem povrne celoten strošek plače nadomestila plače delavcem, ki delajo s skrajšanim delovnim časom. 3. V PKP6 naj bo določeno, da podjetjem, čeprav ne bodo beležila predpisanega upada prihodkov, državne pomoči ne bo treba vračati, ampak naj ta sredstva namenijo za raziskave in razvoj ali za nagrajevanje zaposlenih. 4. Država naj tistim podjetjem, ki so na podlagi odloka morala svoje obrate zapreti ali se jim je obseg poslovanja zmanjšal, povrne izpad dohodka in vse fiksne stroške. 5. Uvede naj se državna subvencija za plačilo najemnin oziroma kreditnih obveznosti za poslovne prostore. 6. Popravi naj se jamstvena shema na način, da se dvigne znesek posojila, ki je predmet državnega poroštva, in sicer na 25 % prihodkov in 2-kratnik stroškov dela. Poenostavi naj se vloga in se podaljša še za leto 2021. 7. Dvig minimalne plače naj se zamrzne oziroma preloži vsaj še za eno leto. Ob robu seje so člani UO OZS sklenili, da moramo zaščiti gospodarstvo, obenem pa tudi zdravje vseh ljudi v naši državi. Vir: Mira Črešnar, OZS Pomembnejši odloki Vlade RS Vlada RS je minuli teden sprejela nekaj odlokov, ki nas zavezujejo k skrbnemu ravnanju med epidemijo. Odlok o začasni delni omejitvi gibanja ljudi in omejitvi oziroma prepovedi zbiranja ljudi zaradi preprečevanja okužb s SARS-CoV-2 (začetek veljave 27. 10. 2020) Odlok o odrejanju in izvajanju ukrepov za preprečitev širjenja nalezljive bolezni COVID-19 na mejnih prehodih na zunanji meji in na kontrolnih točkah na notranjih mejah Republike Slovenije (začetek veljave 26. 10. 2020) Odlok o začasni prepovedi ponujanja in prodajanja blaga in storitev potrošnikom v Republiki Sloveniji (z. v. 24. 10. 2020) Odlok o spremembah in dopolnitvah Odloka o omejitvah ponujanja in prodajanja blaga in storitev potrošnikom v Republiki Sloveniji (začetek veljave 22. 10. 2020) Odlok o začasni delni omejitvi gibanja ljudi in omejitvi oziroma prepovedi zbiranja ljudi zaradi preprečevanja okužb s SARS-CoV-2 (začetek veljave 20. 10. 2020) Odlok o razglasitvi epidemije nalezljive bolezni COVID-19 na območju Republike Slovenije (z. v. 16. 10. 2020) nov.–dec. 2020