POIZKUSITE IZDELATI Božidar Grabnar IGRAČE IZ JESENSKIH SADEŽEV Za tiste, ki radi zahajajo v jesensko naravo, ni nobena skrivnost, da se da poleg tako preganjanih gob, ki jih zaradi neusmiljenega nabiranja kmalu ne bomo več poznali, najti v teh jesenskih dneh v gozdu še celo vrsto drugih plodov. Te pa lahko s pridom uporabimo za zanimivo igro v naravi. V temle sestavku vam ponujamo nekaj starih iger in igrač, za katere ne bo odveč, če jih obudimo v življenje. Prva od teh bodi LUČA Ta igrača je sorodnik pikada, pa tudi igre z njo so mu podobne. Za lučo potrebujete kostanj, želod ali kakšen podoben jesenski plod, za smerni stabilizator pa uporabite kokošje ali kakšno drugo pero (svojčas smo posebno lepe luče izdelovali iz šojinih repnih peres, ki pa jih dandanes v gozdu ni prav pogosto najti). Kako izdelamo lučo, je prikazano na risbi: v plod z nožičem izvrtate luknjico in vanjo potisnete pero. To je vse. In kako lahko tekmujete? Podobno kot s pikadom: kdo bo natančneje zadel cilj, kdo bo lučo zalučal dlje, više in podobno. Če je več tekmovalcev, je treba luče označiti, da se ločijo med seboj, da ne bo kasneje prepirov pri ugotavljanju rezultatov. IGRE S HRASTOVIMI ŠIŠKAMI Upam, da med vami ni veliko takih, ki bi ne pozna i n-astove šišKe. To je zlatozelena kroglica, ki nastane na hrastovem listu in jih je v jesenskem gozdu najti vse pc no. Ker so zelo pravilne okrogle oblike, so kot nalašč za razne igre bližanja ali, če hočete. neKe vrste Da .-^a-^ia. Vse. kar je treba storiti, je to, da naberete nekaj čim večjih in čim lepših šišk. Da ne bo p^eora. "aj si vsak od tekmovalcev z nožičem narahlo označi svoje šiške s posebnim znamenjem - te<^ma se ehko začne. Tudi sicer vam svetujem, da si naberete čimveč jesenskir. pooov m ;,r posušite. Pozimi, ko bo več časa, boste lahko iz njih izdelali različen nakit in druge ok-'asxe. VseKakor bomo o tem kasneje še pisali. TIM 2 Izdaja Tehniška založba Slovenije, 61000 Ljubljana, Lepi pot 6 • Ureja uredniški odbor: Jernej Böhm, Jože Čuden, Jan Lokovšek, Matej Pavlic, Marjan Tomšič, Miha Zoreč, # Odgovorni in tehnični urednik: Božidar Grabnar • TIM izhaja desetkrat letno, • Naročnina za prvo četrtletje je 42000 din, posamezen izvod stane 14000 din • Revijo naročajte na naslov: TIM, Ljubljana, Lepi pot 6, p.p. 541/X, tel. 213-733 • Tekoči račun: 50101-603-50480 • Tisk: Tiskarna Ljudske pravice • Revijo sofinancirajo: Raziskovalna skupnost, Kulturna skupnost. Izobraževalna skupnost in Skupnost za zaposlovanje Slovenije. Avtomodelarstvo je pri nas v velikem razmahu. Že nekaj let najboljši tekmovalci uspešno zastopajo naše barve v tujini, kar je tudi eden od vzrokov za popularnost tovrstnega modelarstva. Predvsem raste zanimanje za modele avtomobilov na elektro pogon, velikosti 1:12, ki cenovno niso tako nedostopni, nudijo pa veliko tehničnih spoznanj in so zelo atraktivni. KAZALO NAŠ POGOVOR 41 PRVI KORAKI: BIkoborba 43 POZABLJENE IGRE: Velika In mala špana 45 STARINE Kozaška sablja tipa Don 46 MOJ PRVI MODEL Jadralno letalo Blisk OK-X02 49 IZDELEK ZA DOM Black & Decker: izdelki za dom - Gugalnlca 51 MAKETA Atomski ledolomilec Lenin 53 PRVA IGRAČA Jo-jo, tradicionalna japonska igrača 55 MODELARSTVO Futurističnl letalski model EXP-3 56 Mini qo-kart 60 ELEKTRONIKA Hitropotezni šah 64 MALI ELEKTROTEHNIČNI PRIROČNIK 68 Radijski sprejemniki 69 NA KRATKO: Potovanje na Mesec 73 TIMOVA FANTASTIKA Podatki 0 Worflowem efektu 76 TIMOVI OGLASI 79 UGANKE 80 NAŠ POGOVOR Prvo številko Tirna ste zagotovo medtem že vsaj prelistali, če se že niste lotili izdelave kakšnega izdelka, po katerem izmed objavljenih načrtov. Takole na začetku smo seveda še vsi pod vtisom radikalne spremembe, ki se je zgodila med prehodom iz počitnic v dela polni vsakdanjik, tako da zaenkrat še ne moremo govoriti o kakšnem pretiranem odzivu in tako v današnji pošti odgovarjam še na nekatere dopise nekoliko starejšega datuma, upam pa, da bo že prihodnji mesec čisto drugače in bo treba tejle rubriki nameniti več prostora. Če drugega ne, si želim vsaj vaše ocene, kakšna se vam zdi letošnja priloga in kaj bi si želeli, da objavimo v naslednji prilogi, ki bo prišla na vrsto v četrti številki letošnjega letnika, se pravi ob novem letu. I/ preteklih dneh smo prejeli veliko vaših telefonskih klicev, v katerih ste spraševali, kako naj poravnate naročnino za prvo polletje. Da ne bo nepotrebnih zapletov, vam sporočamo, da je cena posamezne številke revije za prve tri mesece 14.000 din, skupaj torej 42.000 din. Za četrto in peto številko bomo ceno določili naknadno in vam jo sporočili v posebnem dopisu, ki bo priložen računu za prvo polletje. Trudili se bomo, da bo cena sprejemljiva za vse prizadete in da vas ne bomo spravili >>na kant«. Toliko o tej, za vse neprijetni temi, zdaj pa se posvetimo vašim dopisom. Tole prijetno pisemce nam je poslal Peter Meža iz Titovega Velenja: »Sem vaš zvesti naročnik, saj sem na vašo revijo naročen že od 4. razreda dalje. Revija TIM je dobra in upam, da so tudi drugi modelarji istega mišljenja. Mogoče bi lahko imela več strani in več načrtov za motorna letala na daljinsko vodenje. Veliko mojih prijateljev ima malopro-storninske motorčke na bencin, ki jih želijo vgraditi v letala, a nimajo načrtov. Ker vas nočem samo obremenjevati s prošnjami, bi rad po tej poti ustregel modelarjem, ki ne vedo, kje bi kupili modelarski material po dostopnih cenah. V A vstriji v mestu Deutschladsberg na Hauptplatz 9 imajo bogato izbiro materiala. To mesto je blizu Gradca tel. (03462) 254-119. Trgovina pa se imenuje MODELLSPORT SCHWEIGHOFER. Njegovo pismo pač ni potrebno komentirati, objavljamo pa njegova predloga za timovo nalepko, ker zares želimo spodbutiti vaše oblikovalske talente in jo, kot smo napovedali v prvi številki, uvesti kot neke vrste blagovno znamko za modele, izdelane po naših načrtih. Dejan Masiinov z Bieda pravi takole: zadovoljen sem z novo obliko Tima, všeč mi je načrt v merilu 1:1. Piše, da nam bo poslal načrt perpetuum mobila, ki ga je, kot trdi, izpopolnil do take mere, da brezhibno deluje. Resnici na ljubo naj povem, da nam je Dejan lani že poslal tozadevni načrt, pa smo ga vrgli v uredniški koš, ker kot vsi vemo perpetuum mobile ne obstaja. Če nam bo res poslal izboljšano verzijo, bomo načrt morda celo objavili, da se bo zabaval ves avditorij naših bralcev in ne le uredništvo. Njegovo kritiko na rovaš Mladega tehnika in prodaje po pošti, sem posredoval vodji prodajalne in upam, da se bodo stvari uredile. Kar pa zadeva predlog, da bi na zadnji strani ovitka objavljali mini poster kakega modela v barvah, pa moram žal povedati, da bomo še vnaprej objavljali plačane reklame, saj je že tako revija draga. Zaenkrat si kaj takega ne moremo privoščiti. Tomaž Šajn iz Ilirske Bistrice nam očita, da nič ne pišemo o računalništvu, predvsem o strojni opremi. Meni, da je to tema, ki bi sodila v našo revijo. Poleg tega pogreša vsaj en načrt naprave za daljinsko vodenje na letnik. Rad bi tudi izdelal vozilo na zračno blazino in nas prosi, da mu pošljemo načrt. O računalništvu smo že govorili, ker je Tim rokodelska revija, se mu bomo zaenkrat še odrekali. Eden od poglavitnih vzrokov je med drugimi seveda tudi cena. Domnevamo namreč, da naši bralci, razen žepnine, ne razpolagajo s sredstvi, ki bi omogočala te vrste igračkanje. Za vozilo na zračno blazino pa se ve, da ga v miniaturi ni mogoče izdelati. Bodi za tokrat dovolj, naj vas na koncu še enkrat povabim k dopisovanju, da bo naš pogovor res konstruktiven, ne pa le pogovor slepega z gluhim, kot pravi znana šala. Na svidenje prihodnjič! Urednik MLADI TEHNIK, Stari trg 5, Ljubljana, vam nudi bogat izbor orodij in materialov za modeiarstvo in druge ljubiteljske dejavnosti. Pregovor pravi, da brez pravega gradiva irr orodja ni pravega mojstra. Prav to dvoje pa vam ponujata naši trgovini Miadi tehnik v spodnjem seznamu. Ta bo prišel še posebej prav tistim, ki živite daleč od Ljubljane, saj boste nakup lahko opravili po pošti, vendar le pod pogojem, da bo vrednost naročila večja od 100000 dinarjev. MLADI TEHNIK VAM PRIPOROČA: Letalske modele v kompletu: »Carič«, »Prvak«, »Lahor«, »Ci-rus«, »Vilin konjič« (sobni model) Začetniški model rakete s kompletom raketnih motorjev (3 kosi) Plastične makete letal v kompletih v merilu 1:72 italijanske tovarne ESCI Lesene modele čolnov Komplete modelarskega orodja Balso 10 X 100 debeline od 0,8 do 15mm Letvice iz lipovine 2 x do 20x20 mm, dolge 100 cm Modelarsko acetonsko lepilo Nitrolak 150 g Dleta za rezbarjenje (komplet 8 dlet) Modelarski vrtalnik MINI 20 W (12 do 15 V) z usmernikom Bogat izbor ročnega orodja za modelarje in samograditelje Elektrotehnični material: vtiče in vtičnice za akustične aparate, ba-nanske vtiče in puše, stikala, tipke, kontrolne lučke, transformatorje, gumbe za potenciome-tre, krokodil sponke itd. Spajkalnik 25W Spajkalnik 60W Stojalo za spajkalnik Pirograf - pisalo za les Kovinske kasete Tehniške priročnike Revijo Življenje in tehnika Revijo TIM in še marsikaj Cene veljajo na dan nakupa oziroma dostave. Obiščite nas ali pa nam pošljite vaše naročilo po pošti. Ne bo vam žal! MLADI TEHNIK, Cojzova 2, Ljubljana, vam nudi bogato izbiro elektronskega materiala Božidar Grabnar BIKOBORBA z uporabo primernega bremena in z natančno izdelavo lahko dobimo zanimivo gibljivo igračo, ki se je zlasti mlajši zlepa ne bodo naveličali. Izdelate jo takole: Risbi bika In bikoborca sta v merilu 1:1, tako da ju lahko kar naravnost prekopirate na primerno debelo vezano ploščo in nato izrežete z rezljačo. Na enako gradivo narišite tudi podstavek, ki je zaradi velikosti v reviji kotiran in ga morate ustrezno povečati, kar pa zaradi ravnih črt ne bo težko. Ko ste z izrezovanjem gotovi, na označenih mestih izvrtate še luknjice, nato pa vse dele obrusite s finim brusnim papirjem in nato poslikate tako, kot vidite na naši fotografiji, sicer pa prepuščam poslikavo vaši domišljiji. Za barvanje uporabite tempera barve. Ko se te posuše, lahko vse skupaj še na tanko prevlečete s prozornim nitrola-kom. Zdaj imate osnovo izdelano, in že se lahko lotite sestavljanja igrače. Tiste ude obeh figuric, ki niso preluknjani, togo zlepite med seboj, kasneje pa jih boste trdno zalepili v podstavek. Taka je bikoborčeva noga in prednji nogi bika. Ramenska sklepa bikoborca in njegovi zapestji (dlani), v katerih drži mu-leto, boste spojili med seboj skozi luknjice s primerno debelim koščkom žice, pri čemer morate paziti, da bosta sklepa prosto gibljiva. Isto velja za spoj bikovega trupa z njegovimi zadnjimi nogami. Zdaj vam preostane le še, da vašo igračko oživite. S primerno debelo vrvico povežite med seboj ramenski sklep oziroma ramo bikoborca z bikovim repom. Vrvica mora prosto drseti skozi utora pri nogah obeh figuric. Nato na to vrvico privežete v sredini med obema primerno breme, najbolje košček svinca, če pa tega ni pri roki, bo dober tudi ustrezno večji košček lesa. Zdaj lahko igračo dokončno pritrdite na primerno mesto v stanovanju, najbolje na kakšno knjižno polico ali podobno. Način pritrditve prepuščam vaši presoji (da ne bom kriv za poškodbe na pohištvu). Igračo poženete tako, da s prstom močno zanihate enega od naših dvobojevalcev. Utež bo poskrbela za to, da se bosta kar lep čas spoprijemala v tej, k sreči nekrvavi koridi. Za konec pa še vzpodbuda za tiste bolj ustvarjalne; poizkusite ta način pogona uporabiti še za kakšno podobno igračo. Če se vam bo posrečila, nam pošljite fotografijo ali celo načrt. Z veseljem ga bomo objavili. 90 ^ 300 Matej Pavlič POZABLJENE IGRE Velika in mala špana Špano igrajo v skoraj vseh evropskih deželah: Nemci jo imenujejo »IVlühlespiel«, Francozi »ma-relle assise«, Italijani »tavola a mulino« ali »tria«, v našem Primorju pa »trilja«. Pri Slovencih ime »špana« izhaja iz besede »župana« (po Pleterš-niku: župana igrati se, župana vleči, županati se). Nekateri igro imenujejo tudi »mlin«, vendar je to le prisiljen prevod nemškega imena. Velika špana Igralno ploskev tvorijo trije koncentrični kvadrati, od katerih je manjši vedno sredi večjega. Koti vseh treh kvadratov so povezani z diagonalama, sredine stranic pa še s srednjicami. Na ta način dobimo mrežo, ki jo prikazuje skica 1. Orodje Pripravimo oster nož ali močne škarje, svinčnik, radirko, ravnilo, žago »lisičji rep« ter tanek vodo-odporni flomaster ali Reform oziroma Rotring pero. Material Potrebujemo kos trdega kartona z merami 30 X 30cm, 30cm keper traku, lepilo, tuš, črno tempera barvo ali črn lak, nitrolak ali Plastik sprej, za figurice pa okrog 20cm dolg kos okrogle lesene palice (ročaj za metlo) s premerom 15-20 mm. Izdelava Na točno odrezanem kosu trdega kartona s pomočjo dveh diagonal določimo središče. Z mehkim svinčnikom narišemo še srednjici, nato pa ostale povezave. Razdalje med posameznimi točkami so podane na skici 1. 7 6 5 5 14 13 / \ / 8 16 23 22 24 20 18 21 12 A m CO O ■O 17 19 m^ M CO g / \ 11 m CO / 10 \ lO CO 1 t 1 3 m 300 Skica 1 S tušem ali risalnim peresom pazljivo prevlečemo dobljeno črtno mrežo, pomožne linije pa poradi-ramo. Površino sedaj še zaščitimo z brezbarvnim nitrolakom ali Plastik sprejem. Zaradi lažjega prenašanja je priporočljivo igralno ploskev po sredini zarezati, s spodnje strani pa prilepiti centrimeter širok kos keper traku. Ta bo omogočal, da bomo karton lahko zložili na pol. Igralne figure nažagamo iz okrogle palice s premerom 15-20mm. Potrebujemo 24 kolesc, ki naj bodo debela približno 6mm. Dvanajst jih pustimo takšnih kot so, ostalih dvanajst pa pobarvamo z eno od temnih barv, ki nam je na razpolago. Špano je seveda mogoče igrati tudi z gumbi ali razpolovlje-nimi fižolčki. Lesene figure lahko na koncu še polakiramo. Pravila igre Zaradi lažje razlage pravil so točke na skici 1 oštevilčene, čeprav številk pri igri sami sicer nič ne potrebujemo. Špano lahko igrata samo dva igralca. Vsak ima po dvanajst figur. Eden naj izbere barvo - in igra se lahko začne. Gre za to, da vsak igralec čimprej postavi špano, to je: položi po tri svoje figure v isto vrsto. Če pogledamo na skico 1, potem so primeri špan kombinacije 1-2-3, 3-11-19, pa 2-10-18, 11-10-9, 19-18-17 itd. Komur se posreči, da sestavi špano, sme svojemu nasprotniku s katerega koli mesta na igralni ploskvi vzeti eno figuro. Pri tem seveda gleda na to, da soigralcu naredi čimveč škode in da mu prepreči sestaviti špano. Kdor vzame nasprotniku vse figure razen dveh, je zmagal. Pravila so torej zelo preprosta. skače, da pride do svoje špane. Dolgo tega pravila tako ali tako ne more izkoriščati, saj ob prvi nasprotnikovi špani izgubi eno figuro. Ostaneta mu le še dve - in igre je konec, saj z dvema koleščkoma ni mogoče sestaviti špane. Na začetku naslednje partije igralca zamenjata barvo' igralnih figur in s tem tudi pravico do prve poteze, ki vedno pripada belemu in ima precejšen pomen. Mala špana Ta Igra od prejšnje ni prav nič manj zanimiva, le hitreje se konča. Na 14 X 14cm velik karton narišemo kvadrat, ki ga kaže skica 3. Pripravimo še tri bele in tri črne Skica 2 Povejmo še nekaj o začenjanju igre, saj sta možna dva načina: a) Oba igralca razpostavita kolesca, kakor kaže skica 2. Nato vzame beli eno figuro črnemu, črni pa prav tako eno figuro belemu, izbira je seveda svobodna. b) Pri drugem načinu, ki je običajnejši, začneta igralca postavljati figure, in sicer vsak izmenoma po eno. Med postavljanjem pazita, da sama čimprej sestavita kakšno špano in hkrati nasprotniku onemogočata enako namero. Če se komu vseeno posreči sestaviti špano, sme vzeti soigralcu eno figuro. Ko razpostavita vsa kolesca (dotlej jih je morda vsak od njiju že nekaj izgubil), začneta »španati«. Od tu naprej je igra enaka za oba načina začenjanja: vsak igralec sme Izmenoma vleči le od ene prazne do sosednje prazne (nezasedene) točke. Vsaka poteza mora imeti smisel: stremeti mora za tem, da pride do špane. Če ostanejo kakemu igralcu le še tri figure, ni več vezan na kratke poteze, ampak lahko poljubno 7 e 3 5 S 8 9 4 m n .o m CO. 1 / 1 3 S 140 Skica 3 figure. Igro zopet igrata ie dve osebi, ki izmenoma postavljata po eno kolesce na križišča oziroma dotikališča črt na igralni ploskvi. Tudi cilj igre je enak kot pri veliki špani: čimprej je treba sestaviti špano, to je: spraviti svoje figure v ravno vrsto (npr. 1-2-3, 6-9-2 ali 7-9-3). Komur se to najprej posreči, je zmagovalec. Verjetno se bo marsikdo med vami ob tej zadnji igri spomnil na popularne »križce in krožce«, ki jih v šoli (upajmo, da le med odmori) rišete na liste karo papirja. Kljub svoji preprostosti je igra prav zabavna, pa še nekaj taktiziranja se boste lahko naučili ob njej. Bojan Rambaher KOZAŠKA SABLJA TIPA DON Predstavljamo vam navodilo za izdelavo modela kozaške sablje, s katero so bile oborožene mnoge konjeniške enote. iVlodel je narejen po originalu iz zasebne zbirke, govorimo pa o kozaški sablji tipa Don, ki je bila vpeljana v rusko carsko armado leta 1898 in so jo uporabljali do leta 1927, ko so jo prenesli v Rdečo armado. Na glavič ročaja so vrezovali petokrako zvezdo, sablja pa je dobila opisano obliko prav leta 1927. Najprej si morate seveda zagotoviti material za izdelavo makete, zato podajamo pregled. Za izdelavo držaja potrebujete deščico iz mehkega lesa z dimenzijami 25 x 80 X 120 mm ali pa ustrezno plastično maso za vlivanje ročaja v modelu. Za rezilo lahko uporabite trak iz železne ali jeklene pločevine debeline 1-3 mm oziroma nekoliko širši trak malo debelejše vezane plošče. Nadalje potrebujete košček debelega usnja, lahko s starega pasu, debeline okoli 5mm in velikosti 25 x 45mm. Za izdelavo zapestnega jermena s čopom potrebujete CD I- / ^ / ^ / C / E i \\V —r| STARINE daljši trak iz tanl'0« povezan s števnim vhodom t^?.. Naloga tega je, da frekvenco oscilatorja zniža za eno dekado, tako da se bo (to zlahka ugotovimo) na vhodu U12/14 pojavil impulz vsakih 30 sekund. Izhod U6/1 je vezan s števnim vhodom U10. Vezje U6 zniža frekvenco oscilatorja še za petkrat. To smo dosegli s povratno vezavo izhoda U6/1 na vhod za brisanje U6/15 (prek vezij U5 ter R7C5). Začetek (dvig) vsakega 5. impulza na (števnem) vhodu U6 samodejno briše števec U6. Dolžina časovne konstante R7C5 določa ši- OUTPUT -S" — OUTPUT "I" — OUTPUT "O" — OUTPUT T — OUTPUT "S" OUTPUT -r- - OUTPUT ■I" - vss — TJ Vod RESET CLOCK CLOCK ENABLE CARRY OUT OECOOEO OUTPUT ■g" — OECOOEO OUTPUT — OECOOEO OUTPUT "I" SI. 1. Logična shema rino (trajanja) brisalnega impulza ter hkrati širino števnega impulza za U10. Vsa štirje vezja (Uli, U12, U6 in U10) se obnašajo kot posoda, v katero padajo kapljice (impulzi oscilatorja). Ko se posoda napolni do vrha, se zgodi nekaj, kar nam jasno da vedeti, da se je ura iztekla: utripati začne ustrezna LED dioda (D5 - vendar o tem pozneje). V tekstu bomo opazili oznaki »L« (low) in »H« (high). Za digitalno elektroniko je značilno, da operira le z dvema »barvama«: belo In črno. Če ni belo potem je črno - in obratno. Druge možnosti ni! Če bi jo zaznali, potem se je vezje (čip) pokvarilo. Elektronika ne operira z barvami, kot morda nekateri že protestirate, pač pa z električno napetostjo. Pravilno bi bilo torej: »ni napetosti« in »je napetost«, in »L« je oznaka za »ni napetosti«, torej za napetost O voltov, drugi simbol »H« pa ozna^ čuje vrednost -i-9 voltov. Sevedanista OV in -H9V izbrani kar tako, ker sta bili ti vrednosti nekomu pač všeč, temveč ju določa predvsem tehnologija izdelave (uporabljenih) integriranih vezij. Druga tehnologija, druge napetosti! In končno, taka simbolna izražava omogoča enostavno teoretično načrtovanje. Uro pripravimo s pritiskom na tipko RESET (TI). Pritisk na tipko postavi pripadajoči bistabilnl multivibrator v stanje (U1/3 = »H«), ki briše vsa vezja CD4017 (U6, U10, U11, U12,...). Tako stanje ostane tudi potem, ko spustimo tipko T1. Obe uri stojita. RESET stanje se pri CD4017 kaže tudi tako, da ja aktiven izhod »O« (npr. U63 = »H«). Ker pa je na omen eni izhod vezan tudi krmilni vhod bilateralnih stikal (glej U7/13 in U8/15), ki se skleneta, s tem pa odpreta tokokrog LED diodi D5, ki zagori. Ta gori, ko ura stoji, oziroma, kot bomo še videli, tudi še prvih 30 sekund po startu. Ko beli pn/ič pritisne na svojo tipko, vseeno ali je to tipka T2 ali T3, požene uro črnemu. Pritisk na eno od omenjenih tipk veže enega od vhodov vrat U3 (glej U3/8 oziroma U3/9) na OV (logični nivo »L«!), s tem pa tudi vhod U1/6, tako da se preklopi RESET bistabilni multivibrator, kar odpravi brisalni nivo za vsa CD4017 Integrirana vezja. Tipka črnega istočasno postavi v ustrezni položaj še drugo U1 bistabilno vezje. Recimo, da beli pritisne na tipko T2. Izhod U1/10 postavi »H«, kar omogoči Uli štetje urnih impulzov. Ker pa izhod oscilatorja Ü3/3 neprestano menja svoje logično stanje, se v istem ritmu spreminja tudi vrednost nivoja točk U2/5 in U4/13, kar povzroči utripanje LED diode D1. To utripanje pa pomeni, da teče (ustrezna) ura. LED dioda D3 je medtem ves čas zatemnjena. Utripajoča LED dioda D1/D3 kaže, kdo od igralcev je na potezi. Trenutno čas kaže LED številčnica D4-D23. Le ena od teh diod gori istočasno. Dioda D5 gori prvih 30 sekund, dioda D8 drugih 30 sekund oziroma od 30. do 60. sekundečip itn., da gori LED dioda D23 zadnjih 30 sekund, ki jih ima igralec na voljo za potezo. Rekli smo, da ob RESET signalu gori D5. Recimo, da igralec že pri prvi potezi razmišlja več kot 30 sekund. Po 30 sekundah se na vhodu U6/14 pojavi nov urni impulz. Hip za tem ga vezje U6 že registrira (oziroma prešteje). Ker pa je to prvi impulz, ki ga prešteje (shrani) po brisanju, se postavi izhod »1« (U6/2) v logično stanje »H« (vsi ostali, vključno »O«, so v »L«). To (U6/2 = »H«) odpre na izhod »1« priključeno bilateralno stikalo: kratko se skleneta U7/3 in U7/4. Ker pa sta še vedno spojeni U8/3 in U8/4, zagori D9 (D5 ELEKTRONIKA C040178 B6S£T J-A. J-IV. _r j-A. SI. 2. Časovni diagram integriranega vezja CD 4017 pripomore k razumevanju slieme pa ugasne). Skušajte ugotoviti, kaj se zgodi, ko vezje U6 prešteje drugi, tretji, četrti impulz. Po preprosti logiki lahko zaključite, da se bodo po vrsti aktivirali izhodi »2«, »3« in »4« ter hkrati odpirala ustrezna bilateralna stikala - in ker je ves čas odprto stikalo, ki ga krmili izhod U10/3, lahko določite tudi LED diode, ki se bodo prižigale. Po 150 sekundah (5 x 30 = 150) vezje registrira 5. impulz, kar postavi izhod »5« v »H«. Ker pa je izhod »5« vezan na števni vhod U10, bo U10 preštelo svoj prvi impulz po brisanju. Vezje U10 zato postavi svoj izhod »1« v »H«, kar odpre pripadajoče stikalo (skleneta se LI8/10 in U8/11). Ugotovili smo, da 5. impulz, ki ga registrira vezje U6, avtomatično briše (prek U5) svojo vsebino in zatorej postavi izhod »O« v »H«. Ta izhod odpre že znano stikalo U7 (glej U7/13). Ker pa je vezje U10 registriralo svoj prvi impulz, bo izhod »1« v »H«, s tem pa tudi U8/13, tako, da se sklene tokokrog za LED diodo D4. Sedaj ne bo težko določiti, kateri dve bilateralni stikali se vključita ob 6., 7., 8. itn. urnem impulzu, in katera LED dioda bo gorela. Ko črni povleče svojo prvo potezo, pritisne na svojo tipko na uri (T3). Preveže se bistabilno vezje U1: U1/ 10 postane »L« in s tem onemogoči štetje urnih impulzov vezju U11. Ker pa postane sedaj U1/11 = »H«, steče štetje za Uli', U12', U6' in U10'. Ko beli potegne potezo, s tipko T2 ponovno omogoči štetje U11 in ura Prototipno šahovsko uro poganja 9 voltna baterija, lahko pa uporabite tudi drugačno napajanje (od 6V do 12V). V tem primeru bo potrebno nekoliko spreminiti vrednosti uporov, ki omejujejo tok skozi LED diode. Umerjanje ure Sila preprosto je. Startajte ip in njen tek primerjajte s štoparico. Ce bo ura odstopala, zavrtite nekoliko os tri-merpotenciometra in ponovite meritev. Pa mnogo zabave! teče od tam dalje, kjer se je ustavila. In kako je takrat, ko se izteče 10 minut?TedajpostaneU10/10 = »H«, karonemogočiUeštetje. U2/1 = »H«, ker pa oscilator teče, U2/3 v istem ritmu odpira stikalo U9 (glej U9/5). Odprto je tudi stikalo U7, ki ga krmili U6/3, tako da dioda D5 ves čas (hitro) utripa: znak, da je padla zastavica! Če igralca tega ne opazita in igrata naprej, se kaj lahko zgodi, da se izteče 10 minut še drugemu igralcu. Tedaj pade še druga zastavica - tako kot zahteva šahovski pravilnik (igra se tedaj konča z remijem). Gradnja Veliko besed tu ne bo potrebnih. Izdelate lahko tiskano vezje, vendar morate pri tem paziti na dimenzije ohišja, ki naj bi jih imela šahovska ura. Bolj enostavno (a manj profesionalno) bo, če vezje sestavite na univerzalni ploščici tiskanega vezja. Ohišje ure lahko izberete kar v trgovini. Pred vrtanjem lukenj za pritrditev LED diod, tipk, stikala in nemara še tiskanega vezja le dobro premislite kako in kaj. LED številčnica naj bo okrogla, v središče pa postavite tisto LED diodo, po kateri spoznamo igralca, ki je na potezi. RESET tipko in stikalo za vklop pritrdite na spodnjo stranico (dno) ohišja. Se na nekaj bi rad opozoril. Bolj, ko se čas izteka, bolj neusmiljeno udarjajo igralci po tipki, ki ustavlja uro. Gradnja mora biti zato zares solidna. Posebno skrbno izberite tudi tipki T2 in T3, ki morata biti primerno veliki, pa hkrati tudi dovolj mehki. Seznam materiala: Kondenzatorji (16 V, 10%): Ci C2 C3 C-, Cs Cs C7 47 ^F (eieirtroiit) 22 ^F (elel(troiit) 22 ^F (eieictroiit) 100 nF (poliester) 1 nF (poliester) 100 nF (poliester) 100 nF (poliester) Upori (1/8W, 10%): Ri 12 kil R2 12 kfl R3 680 Q R4 12 kJl Rs 100 kn Rg 560« R7 220 n Pi lOOkfi (trimerpotenciometer) Diode: □2 1N4148 Ostale (Di, D3-D23): LED (Jumbo 4 mm) integrirana vezja: Ui U2 U3 U4 Us Ue U7 Us U9 U10 U11 U12 CD 4011 CD 4081 CD 4011 CD 4066 CD 4011 CD 4017 CD 4066 CD 4066 CD 4066 CD 4017 CD 4017 CD 4017 Ostalo: Bi 9V baterija Si stikalo (vklop/izklop) Tii-Tia tipka U5 Ö R6 D4 U6 R7\\ C5 U12 r '1' v U7 JT // u- U7 U7 -W- U7 U8 rtr^ Ud 3 ue M >2\ 2 U8 M i^l ■ U9 H 13 1 U9 U11 M U10 C5 ^ U1 iL C1 .K ^ Ti1 U3 C2C3 Hllho R3 ^ U4 r-OH MU2 t"o§; §§ S ® ^ II II II < CM ■|-< O i o§§§ ^o o o o o So , I" "I"' I Ih. : i CLO O (A O O O ® O ° C «"-o .iS S I- I ?! ■5-VlSgM C II II II II £ o o o O u. O O O £ O O O O >1Š >(A Komentar BFY90 BSX 19 BSX20 BSX 61 TIP 29 TIP 30 TIP 31 TIP 32 TIP 140 TIP 142 TIP 2955 TIP 3055 2N706 2N 914 2N 1613 2N 1711 2N 1893 2N 1983 2N 1984 2N 2219 2N 2222 2N 2925 2N 2955 2N 3054 2N 3055 2N 3553 2N 3568 2N 3638 2N 3702 2N 3866 2N 3904 2N 3905 2N 3906 2N 3907 2N 4123 2N 4124 2N 4126 2N 4401 2N 4410 2N 4427 2N 5183 N N N N N P N P N N P N N N N N N N N N N N P N N N N P P N N P P N N N P N N N N O O O 000 00 00 00 00 000 00000 000 000 O O 000 000 0000 00 00 00 00 00 00 000 000 00 000 00 00 00 00 00 00 000 00 00 00 00 0000 o o o 0000 0000 0000 0000 0000 00000 00000 00000 00000 00000 00000 o 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000 00 00 00000 00000 0000 0000 0000 000 000 000 000 000 o 000 000 000 0000 000 000 0000 o o o 00 00" 00" 00" 00"* 00"* 00"* 00*** 00*** o 00 00 00 00 00 00 00 00 o o 00*** 00*** 00* o o 00 00* o 00 00 o o o o 00 00 00* 00 00 000 000 000 o o o o 0000 0000 o o o 00 00 000 000 000 00 00 00 0000 o 00 o o 000 000 000 o 00 000 000 000 00 000 000 o 000 o 000 1 2 2 2 3 3 3 3 7 7 3 3 2 2 2 2 2 2 2 2 2 13 2 7 7 2 13 13 13 2 13 13 13 13 13 13 13 13 13 2 2 sk. emitorf, = 1000 MHz Darlington Darlington fr = 500 MHz fr = 700 MHz fj = 700 MHz Miha Zoreč RADIJSKI SPEJEMNIKI Vsak sprejemnik sestavlja določeno število elektronskih komponent. Skupine elektronskih elementov, ki služijo istemu nemenu, imenujemo stopnje sprejemnika. Te nazorno kaže blok shema (slika 1) naprave. Slikal Tako shemo sestavljajo kvadratki (bloki), ki imajo razne vhode in izhode ter oznake, kakšne funkcije opravljajo v vezju. Med seboj povezani kvadratki tvorijo celoto (blok shemo), ki omogoča nazorno predstavo o delovanju radijskega spe-jemnika. Na sliki 1 je blok shema zelo enostavnega detektorskega sprejemnika. Ta detektor sestavjajo: antena (A), visokofrekvenčni (VF) del, demodulator (D) in nizkofrekvenčni (NF) del. Pri enostavnem detektorskem sprejemniku (slika 3) so tudi posamezne stopnje zelo enostavne. Večkrat jih sestavlja le en elektronski element, v našem primeru je to demodulator, ki ga predstavlja ena sama germanijeva dioda, in nizko-frekvenčna stopnja, ki jo predstavlja filtrirni kondenzator 1 nF. Nič bolj ni kompliciran visokofrekvenčni del, saj ga sestavljata le tuljava in kondenzator 220 pF. Detektorji brez baterij Detektorji so naprave za odkrivanje prisotnosti nečesa, kar je našim čutom prikrito. Ime izhaja iz latinščine: detector. V radiotehniki so detektorji najenostavnejši sprejemniki srednje-valovnih radijskih postaj, ki večinoma ne vsebujejo aktivnih elementov, da bi ojačali signale iz antene, in ne potrebujejo pogonske energije, ker je njihova funkcija pasivna. Detektorjem zadostuje le to, kar dobijo iz etra. Radijske postaje, ki delujejo na srednjem valu (MV), oddajajo v eter visokofrekvenčni signal, ki se lahko ponazori kot visokofrekvenčo nihanje, kateremu se spreminja amplituda (slika 2a). Takemu signalu pravimo amplitudno moduliran signal (AM). Pri amplitudni modulaciji se visokofrekvenčnemu signalu, ki mu pravimo tudi nosilni signal, spreminja amplituda v ritmu visokofrekvenčnega nihanja, ki ga želimo prenašati (npr. v ritmu glasbe, ki jo predvaja postaja). Pravimo, da z nizkofrek-venčnim (modulacijskim) signalom amplitudno moduliramo visokofrekvenčni (modulirani) signal. Tako modulirani visokofrekvenčni signal ne moremo tako po sprejemu uporabiti za reprodukcjo, temveč moramo izvršiti detekcijo oz. demodulacijo, ki iz amplitudno moduliranega VF signala izlušči NF signal (glasbo ali govor). Pri enostavnih detektorjih vsebuje demodulator le eno germanijevo diodo, ki VF signal usmeri (slika 2b), vendar tak signal vsebuje še vedno visokofrekvenčno in nizkofrek-venčno komponento. Prvo izločimo tako, da v naslednji stopnji filtriramo signal (slika 2c). Pri enostavnih detektorjih zadostuje za filtriranje že en sam kondenzator dovolj velike kapa-citivnosti, ki pomeni za VF signal kratek stik, za NF signal pa visoko upornost. Iz filtra dobimo NF signal, ki vsebuje poleg izmeničene tudi eno- a. IIII V WiilWlIllf b. f m IIA II iiiiii A AIIIIII i\/\ C. d. /\ V smerno komponento, kar je posledica diodnega usmernika. Usmerjena električna napetost niha v ritmu NF signala. Če tako napetost priključimo na visokoohmske slušalke, bo membrana nihala v ritmu NF signala tako kot prikazuje slika 2d. Najenostavnejšo izvedbo detektorskega sprejemnika predstavlja vezje na sliki 3. Ta detektor sestavljajo le najosnovnejši elementi. L1 i 220pF o AA111 "i si. 1nF Slika 3 Slika 2 Za anteno uporabimo kakršno koli žico, ki jo lahko potegnemo kar med dvema omarama in tako dobimo sobno anteno, ki v večini primerov povsem zadošča. Seveda je sprejem boljši, če je žica (antena) čim daljša, vendar je za začetek dovolj le nekaj metrov. Anteno lahko potegnemo tudi na prostem (npr. med drevesom in oknom sobe), kar zagotavlja boljši sprejem, vendar je takšna antena med nevihto smrtno nevarna, saj lahko vanjo udari strela, kar ima lahko usodne posledice, zato se takšni anteni izognemo z enostavnejšo in povsem varno sobno anteno. VF signal iz antene vodimo prek antenskega kondenzatorja na tuljavo. Kapacitivnost antenskega kondenzatorja se giblje med 50 in 500 pF, zato je vrednost najbolje določiti tako, da s slušalkami poslušamo, pri kateri vrednosti kondenzatorja je sprejem najboljši. To pomeni, da sta VF dela detektorja (antena in tuljava) medsebojno prilagojena. Prek kondenzatorja gre VF signal na tuljavo, ki je lahko brez jedra, vendar je bolje, če jo navijemo na kosu feritne antene iz starega radijskega sprejemnika. Debelina jedra skoraj ni pomembna, vendar naj ne presega 25mm. Žica naj bo čim tanjša (npr. 0,15mm). Lahko uporabimo žico iz kakšnega pokvarjenega releja ali podobnega navitja. Na sliki ELEKTRONIKA 4 vidimo, l -1-. jI ODSTRANJEVANJE KOŽE PRAŠIČU NENADEN IN GLASEN V2KUK BANJICA ZA IZPLA KOVANJE SNOV, KI OMAMLJA STROGA ŠOLSKA KAZEN PRIPADNIK GERMAN. PLEMENA TEČAJ MOSTiČEK ORIENTALSKO SUW« IVAN TAVČAR POŠEVNO-KOTNI y»-KOSTR. CE-TVEROKOT RIMSKI BOG LJUBEZNI RASTUNSKO STEBLO ROBERT MULIIKAN ANDRE AMPtRE TUREK, OSMAN ANTON INGOLIČ EINSTEINU OGROMNA SLANA VODNA POVRŠINA LUNINA FAZA nizki Ženski glas BROM GLAVNI ŠTEVNIK BLACK & DECKER KOTNI BRUSILNIKI ZAPREPROSTOBRUSENJE Električno orodje Black & Decker je vrhunske kakovosti, ker ga izdeluje vodilna tovarna orodja na svetu. Bogata izbira električnega orodja za vsakogar: za delavce v industriji in mizarje, za ljubiteljsko delo v hiši in na vrtu. Naš kotni brusilnik P 54-16 je trden, lahek in uporaben tudi na težje dostopnih mestih. Oprema: dodaten ročaj, vilice in montažni ključ ter kabel s posebno pritrditvijo na stroj, ki se po opravljenem delu INREZANJE iztakne, kar omogoča preprosto shranjevanje. Black & Decker ponuja tudi večje kotne brusilnike, ki bodo ob ustrezno izbrani brusni plošči odgovarjali različnim delovnim zahtevam. Za dodatne informacije o proizvodnem programu Black & Decker se obrnite na naslov: Black & Decker, 61290 Grosuplje, Brvace 11, tel. 061/773-511. ^BIACK&l W DECKER BLACK & DECKER ZA ZAHTEVNA DELA