VW GLEDALIŠKI LIST OPERA G. ROSSINI: SEVILJSKI BRIVEC bufomelodrama v dveh dejanjih (štirih slikah), napisal C. Sterhini. Dirigent: dr. D. Švara Režiser: C. Debevec Osebe: Grof Almaviva...................................S. Banovec Bartolo, zdravnik, Rozinin varuh ... D. Zupan Rozina..........................................S. Ivančičeva Figaro, brivec..................................V. Janko Bazilio, učitelj glasbe.........................J. Betetto k. g. Fiorello, Almavivin sluga.......................M. Dolničar Berta, Bartolova sobarica ......................N. Španova Poveljnik straže................................I. Anžlovar Ambrozio, Bartolov sluga .......................A. Perko Godci, vojaki. Godi se v Sevilji. Vodja zbora: R. Simoniti Cena »Gledališkega lista* din 2.50 GLEDALIŠKI LIST NARODNEGA GLEDALIŠČA V LJUBLJANI 1940/41 OPERA ŠTEV. 14 G. ROSSINI: SEVILJSKI BRIVEC PREMIERA 15. MAJA 1941 Vilko Ukmar: Rossini: „Seviljski brivec“ Gioacchino Rossini spada po času svojega življenja in delovanja v dobo, ko je bil prešel glasbeno ra/vojni utrip že na nemška tla, ko pa nikakor še niso popustili vplivi italijanske visoko baročne glasbene umetnosti. In nič čudno ni, če je Rossini, po svojem rojstvu in pokolenju pristni Italijan, ostal tudi v svojem umetniškem ustvarjanju zvest smerem in nazorom svoje ožje domovine. To še celo, ker ga je nagibal k lahkotnosti in neproblematičnosti pozno baročnega italijanskega sloga njegov lagodni, za težo življenjskih vprašanj malo dovzetni značaj, obdarjen s posebno potezo glasbene genialnosti, ki mu je omogočala izredno lahko ustvarjanje brez težav in zastajanja — saj so se v njegovem predstavnem svetu glasbene misli kar gnetle in silile v svoje rojstvo. Glavni uspeh Rossinijevega glasbenega dela je bila operna umetnost, ki je dosegla svoj višek v »Seviljskem brivcu« (»II Bar-biere di Seviglia«); v operi, ki je bila ustvarjena po Beaumarchaiso-vi komediji z nekim čudežnim navdihom in zanosom, ki je doživela 157 pri prvi uprizoritvi v Rimu (1816) poraz, ki je pa pri drugi uprizoritvi triumfalno prodrla, prešla meje ožje domovine, se razširila po vsem svetu in ostala kot dragocen biser sestavni del sporedov vseh opernih gledališč do danes. Slogovni značaj te opere je trdno naslonjen na tip pristne italijanske opere buffe, kot se je izoblikovala v 18. stoletju in zavzela glavni sestavni del vsega opernega ustvarjanja, še zlasti, ko jo je libretistično podprl znameniti tvorec commedie delParte — Cario Goldoni. — Opera buffa je postavila nasnroti tedaj že obrabljeni bajeslovni vsebini za osnovo del pristnega vsakdanjega življenja. Ta z dovtipnostjo in dobro voljo prepojena snov pa se je delila med dvoje vrst igralcev: Med resne vloge — parti serie, — ki so predstavljale naravne postave vsakdanjega življenja (mladi ljubav-ni pari in sploh umni ljudje). Na drugi strani pa med komične vloge — parti buffe, — ki so predstavljale karikirane pojave vsakdanjega življenja: bodisi postarne omejene zaljubljence, bodisi z ostro satiro predstavljene osebnosti višjih slojev ali političnih predstavnikov. Parti serie nosijo na sploh pristne in popolne umetniške poteze, dočim imajo parti buffe na sebi marsikaj edino komiki dopustnih umetniških slabosti (npr. grob dialekt, manj lep, ali celo grd glas). Seriozne arije imajo navadno trodelno’ obliko in so melodično čistejše, podrejene principu bel’canta. Buffozne arije pa so navadno dvodelne s hitrim zaključkom (stretta) in so pri tem v svoji melodični zgradbi nejasne, prepletene z raznimi presenetljivimi, drastičnimi motivi (npr. veliki melodični skoki, ritmične komplikacije, zelo hitro besedičenje v petju in podobno). Vse te značilnosti se javljajo v Rossinijevi operi »Seviljski brivec«. Vsebinsko zajema to delo kos vsakdanjega življenja iz hiše že nekoliko postarnega zdravnika don Bartola, ki ima udobno domače življenje s svojim stalnim brivccm, z učiteljem glsabe, s svojo kuharico in še s svojo daljno sorodnico Rozino, ki s svojo mladostjo veže nase vso svojo okolico. — Ta odrska tvorba pa je s svojimi različnimi vozli in razpleti polna sveže in učinkovite do-vtipnosti, ki vseskozi spremlja dejanje in ga vzdržuje v prikupni napetosti. 158 Prav tako pa se tudi glasbena stran te opere ponaša z neko posebno vedrino, lahkotno prešernostjo, a pri vsem z veliko, čisto glasbeno vrednostjo. Toni se porajajo v tako živi, preprosti in naravni igri, da nastaja iz njih lik, kateremu se pozna, kako se je vlil iz enega samega toka glasbenih misli. Temu je vzrok predvsem lahkota, s katero je Rossini ustvarjal, ko je iz bujnega vrelca svoje glasbene fantazi je izbiral in povezal v celoto samo najboljše. Zato imajo zlasti te melodije na sebi toliko čiste lepote, da jih rad občuduješ vedno znova in čeprav jih poznaš že kot stare znance. Prav zato pa imajo še danes v sebi toliko življenjske sile, da tekmujejo kljub svoji slogovni zaostalosti z vsemi poznejšimi, z novejšimi, a tudi z najmodernejšimi tovrstnimi tvorbami. Vsa ta glasba, naslonjena na galantnost rokokoja in z njim zvezano lahkotno življenjsko nazornost, ki se je veselila ljubavnih spletk in življenjskega uživanja, je zveza čiste oblikovnosti in gole ritmike. Vsa je sveža, zračna, nežna, vesela, brez sentimenta in dejal bi, nezemska. Kot v neki dvignjeni atmosferi živi njen utrip, ki potegne človeka za seboj, da se počuti v njej, kot da se je za nekaj časa sprostil življenjske teže. V tem je tista posebna skrivnost Rossinijeve glasbe, ki človeka vedno znova prevzema in osvaja. Ne samo navadnega zemljana. Tudi največji glasbeni duhovi so bili ob tej umetnosti vedno znova ganjeni. Ob priliki prve dunajske izvedbe »Seviljskega brivca« je mlademu Rossiniju iskreno čestital tudi Beethoven: »Dokler bodo živele italijanske opere, bodo izvajali tudi vašega »Brivca« Rossini Gioacchino Antonio Rossini se je rodil 29. februarja 1792 v Pesaru. Njegov oče je bil mestni trobentač, mati pa pevka. Oba sta priložnostno sodelovala pri opernih predstavah in tako je Rossini že od mladih nog rasel v teaterskem vzdušju. Malo večjega so poslali zdoma v Bologno na licej študirat glasbo k patru Mateju, kjer je imel priliko, da se je pobliže seznanil tudi s Haydnovimi in Mo- IJ9 zartovimi deli. Že po enem letu študija (1. 1808), ko mu je bilo komaj šestnajst let, so javno izvajali njegovo prvo kantato »II pian-to d’Armonia«. Ker je imel njegov bolonjski prvenec ogromen uspeh, so ga kmalu imenovali za direktorja »Academie degli Una-iiini«. Leta 1809 je nastala njegova prva opera »Demetrio e Poli-bio«, naslednje leto pa so igrali v Benetkah njegovo enodejanko »La cambiale di matrimonio«. Sledila je vrsta njegovih del, ki jih je v kratkem času dvajsetih let od 1. 1809 do 1829 skomponiral nič manj nego 38! L. 1813 je dosegel z opero »Tancredi« svetovno slavo in častni pridevek »labud iz Pesara«. L. 1816 je bila v Rimu prva uprizoritev »Seviljskega brivca«, ki ga je pa občinstvo sprejelo z žvižganjem, ker je bi! napisan na isti tekst, ki ga je že prej skomponiral skladatelj G. Paisiello. Vendar pa je tudi občinstvo kmalu sprevidelo pravo vrednost Rossinijeve muze in poslej so komponista povsod častili v izredni meri. Ko mu je bilo štiriindvajset let, so mu za istega »Brivca« v Rimu celo priredili svečano bnklado. Podobnih triumfov je bil deležen tudi na Dunaju, v Londonu in Parizu. Do 1. 1823 je bil namreč s pogodbo zavezan napisati impresariju Barbaiu vsako leto par oper, po preteku tega roka pa se je vdal lagodnemu življenju in je odpotoval s svojo ženo, pevko Izabelo Colbrand najprej v London, odtam pa 1. 1824 v Pariz, kjer je prevzel mesto ravnatelja italijanske opere. L. 1829 je skomponiral še svoje poslednje večje delo, »Viljema Tela«. Ker si je medtem pridobil precejšnje premoženje, se je po njem umaknil v prostovoljni skladateljski pokoj, v čigar polnih štiridesetih letih ni skomponiral več drugega kot le še slovito »Stabat mater«. V tem času si je ooleg naslova največjega glasbenika svojega časa pridobil še sloves velikega lahkoživca in zasmehljivca, ter kroži v tem oziru še danes o njem nešteto anekdot. Ko so ga nekoč vprašali, zakaj več ne komponira, je izjavil: »Italijanskega sem napisal več kot dovolj, francoskega nočem nič; nemškega pa — ne znam!« Izmed njegovih oper so se do danes ohranile na odru predvsem »Seviljski brivec«, »Viljem Tel« in »Othello«. Pred leti je v prenovljeni obliki doživela uspeh tudi njegova »Angelina« i6q (Pepelka). Razen oper je zložil zlasti veliko cerkvenih zborov in maš, izmed katerih je danes pač najbolj znan njegov veliki oratorij za soli, zbor in orkester »Stabat mater«. Rossini je umrl 13. novembra 1868 v Ruelle pri Parizu. Seviljski brivec (Vsebina) Prvo dejanje. Na seviljski cesti. Grof Almaviva priredi z muzikanti svoji oboževanki Rozini podoknico. Rozinin skopi varuh doktor Bartolo, ki bi sam rad lepotico zavoljo njenega dokajšnjega imetka dobil za ženo, prepreči in prepove svoji varovanki, da bi se pokazala na oknu. Brivec Figaro, ki je prišel pod izmišljenim imenom v Seviljo, obljubi grofu Almavivi za dobro plačdo pomoč v njegovi ljubezenski avanturi. Grof bi rad osvojil Rozinino srce pod krinko siromašnega Lindora. Kot prvo zvijačo mu Figaro nasvetuje, naj si poskusi pridobiti dostop v Bartolovo hišo kot vojak z nakazilom za stanovanje. Za to je pravkar prilika kot nalašč ugodna, ker je baš za ta dan najavljen prihod novega regimenta v mesto. Sprememba. V hiši doktorja Bartola. Rozina piše pismo Lindoru, ki mu v njem priznava svojo ljubezen. Figaro prihaja v hišo kot brivec in prevzame dostavitev lista na pravi naslov. Ko čuje, da se doktor Bartolo vrača domov z učiteljem glasbe, mojstrom Baziliom, se naglo skrije in skrivaj prisluškuje njunemu razgovoru. Na ta način je priča, kako svari Bazilio doktorja Bartola pred grofom in kako ga oba skleneta pred Rozino očrniti. Po tem razgovoru uspe Figaru, da se neopazno s pismom izmuzne iz hiše. Kmalu za njim vdre v hišo sam grof Almaviva v vojaški obleki in zahteva od doktorja Bartola, da ga nastani v svojem domu. Seveda izbruhne med obema glasen prepir, med katerim uspe grofu, da vendarle skrivaj izroči svoje pisemce Kozini. Bartolo nikakor noče privoliti v njegovo vselitev, ker je v posesti osvobodilne listine, s katero je oproščen takih vojaških služnosti. Grof ne odneha, temveč žene vedno večji vik in krik, dokler 161 ne postanejo ljudje nn cesti pozorni in se ne začenjajo zbirati pred hišo. Končno pride še mestna straža, ki zgrabi na Bartolovo zahtevo predrznega soldaškega rogovileža. Ko pa grof pošepeta poveljniku nekaj besed na uho, ga ta veli takoj izpustiti in odide s svojimi ljudmi iz hiše. Drugo dejanje. Čeprav se mu prvi načrt ni posrečil, grof Al-maviva nikakor ne izgubi poguma. Drugi dan se spet vtihotapi v Bartolovo hišo, tokrat kot učenec baje bolnega don Bazilia, v čigar imenu poučuje Rozino v glasbi. Bartolo sprva nasede. Medtem ko si brivec Figaro daje opravka s starčevo brado, najde grof priliko, da sporoči Rozini načrt za beg, ki naj bi se izvršil v naslednji noči. Ko se nepričakovano pojavi sam Bazilio, uspe grofu, da ga brž podkupi in odpravi, preden se doktor Bartolo zave sleparije. Končno pa se v njem vendarle vzbudi sum nad čudnim muzikantom, nakar požene njega in Figara iz hiše, pošlje nemudoma po Bazilia in mu veli takoj pozvati notarja. Na vsak način bi rad še danes sklenil z Rozino ženitno pogodbo in tako prihitel svojega nevšeč-nega tekmeca. Rozino pridobi na svojo stran s tem, da ji natvezi, da jo Lindoro le snubi za grofa. Ogorčena in užaljena Rozina mu izda načrt za beg in celo izjavi, da se je pripravljena z njim poročiti. Doktor Bartolo nemudoma odhiti po stražo in pomoč zoper domnevne roparje. Medtem nastane zunaj strašanska nevihta. Med bliskom in gromom se povzpnejo zarotniki skozi okno v hišo. Razjarjena Rozina se jim upre in jim noče slediti in grof ji le s težavo dopove, da je on sam Lindoro in grof Almaviva v isti osebi. Zagotavljajoč ji vso svojo ljubezen, jo še enkrat prosi, naj mu postane žena, v kar Rozina vsa srečna privoli. Takoj nato prihiti Bazilio z notarjem in navzoči ga s smrtnimi grožnjami prisilijo, da podpiše kot priča ženitno pogodbo med Rozino in grofom Almavivo. Ko prisopiha doktor Bartolo s stražo, je že vse prepozno, zakaj Rozina je že srečna grofova ženka. Skopuhovo razočaranje je seveda brezmejno, a se brž malo poleže, ko mu grof sporoči, da se v njegov prid odpoveduje vsaki Rozinini doti. Le zvitemu Figaru mora doktor Bartolo odšteti za njegove »dragocene usluge« čedno vsotico denarja. Tako se vsa zgodba izteče v vsesplošno zadovoljstvo. 162 Bazilijeva arija »Seviljskega brivca“ je letos naš najmarljivejši prevajalec Niko Štritof v celoti lepo na novo prevedel, le žal, da je bilo iz tehničnih razlogov mogoče za našo predstavo novi prevod le deloma naštudirati. Kot primer Stritofovega novega dela objavljamo odlomek iz Bajilijeve partije, ki si jo je prevajalec zamislil v originalni starinski „koseščini. “ Moč klevetbc je polna hlimbe, polna hlimbe in skritotajstva; tiho se po kotih huli, v črno noč za plenom buli, kar začne se njen šumot: brezbesedno, ncprikaz.no, stezosledno, zemljeplazno zdajci sikati začenja, po človeku gor se spenja, skoz ušesa urno plane in zarije se v možgane in jih vije in jih pije in izpije jih do dna. Vun skoz usta se izplazi velebitnejša v prikazi, nasitivša se možganja vedno daljši se poganja, vedno vekša, vedno vikša sika, pika in urlika, laja, graja in razsaja, vedno hujo moč ima. Kar zabuhne grom viharja: sredi blešnega požarja. i6j gromopad srdit udarja kakor tulba Jerihona in kot hrulba iz kanona — svet se ruši, zemlja maje uhoglušno ropotaje, prava Sodoma pekla. In ubogi sin krtine nepreklicbeno pogine, brez izkusbe, brez pomažbe se izmotati ne zna. Mutotiho se pozibne, micnomalo z roko zgibne, enkrat sopno še zazdihne ino zdrkne dol na tla . .. Prihodnji spored Kot prihodnja novost za abonente pride v kratkem na naš oder baletni večer s popolnoma novim sporedom v koreografiji baletnega mojstra ing. P. Golovina in B. Pilata in pod taktirko A. Neffata. Sledila bo uprizoritev Massenetovega »Don Kihota« v režiji R. Primožiča, ki bo pel tudi naslovno partijo, dočim bosta v ostalih glavnih sodelovala predvsem M. Kogejeva in J. Betetto k. g. Dirigent Niko Štritof. Lastnik in izdajatelj: Uprava Narodnega gledališča v Ljubljani. Predstavnik: Oton Župančič. Urednik: Smiljan Samec. Za upravo: Ivan Jerman. Tiskarna Makso Hrovatin. Vsi v Ljubljani. 164