10 Didakta 191 EVROPSKI TEDEN MOBILNOSTI – PRVIČ V NAŠI OBČINI Evropski teden mobilnosti se je razvil iz evropskega dneva brez avtomobi- la v Franciji leta 1998. Od leta 2002 evropski teden mobilnosti vsako leto poteka po številnih evropskih mestih, ki oživijo zaradi pestrega dogajanja, povezanega z omenjenim projektom. Različne dejavnosti projekta spodbu- jajo prebivalce k uporabi trajnostne mobilnosti. Lansko jesen so se dejav- nosti odvijale pod naslovom »Pametna mobilnost za gospodarsko uspešnost«. Prvič smo se temu projektu pridružili tudi občani medvoške občine. S so- delovanjem, povezovanjem in druže- njem smo poudarili in pokazali pomen človeku in okolju prijaznih načinov mobilnosti. V tednu, od 16. do 22. septembra, so del medvoškega mestnega jedra zapr- li za avtomobile. Na prizorišču so se ves omenjeni teden odvijale različne dejavnosti za spodbujanje trajnostne mobilnosti, kot so delavnice, predsta- vitve, branje ob reki, risanje. Občani so program o dejavnostih prejeli na dom kot prijazno vabilo k udeležbi. Zelena mobilnost je modra odločitev. Hoja, kolesarjenje, javni prevoz ali avtomobil, ki ga delimo s sopotniki, vplivajo na sedanjost in prihodnost našega lokalnega in globalnega oko- lja. Z izbiro mobilnosti vplivamo na onesnaževanje zraka in svoj ogljični odtis, ki je del globalnega segrevanja in podnebnih sprememb. Vse dejavnosti med evropskim tednom mobilnosti – tudi naši plesni koraki – so udeležence spodbujale, infor- mirale in osveščale, naj upoštevajo priporočila, ki govorijo o tem, kako naj ljudje zmanjšajo izpuste, prilagodijo hitrost, ne vozijo agresivno, z avtom pospešujejo počasi, ugašajo motor, ki je v prostem teku. Predvsem pa, da naj uporabljajo javni prevoz, torej avtobuse in vlake. Pešci, kolesarji in uporabniki javnega prevoza so zelo koristni za lokalno gospodarstvo. Ve- činoma so zvesti lokalnim trgovinam, podpirajo lokalne storitve in lokalno prehrambno verigo. CILJI PLESNEGA PROJEKTA »TEDEN MOBILNOSTI S PLESNIMI KORAKI« Plesne koreografije sem izbrala načr- tno prav za ta dogodek. Otroke sem s pomočjo plesa spodbujala k razmišlja- nju o mobilnosti. Ob vsaki koreografiji smo se pogovorili o tematiki, ki jo je predstavljala pesem. Na primer pe- smica Avto Romane Kranjčan govori o tem, kako pelje avto. Otroke sem s pogovorom in plesom usmerjala k raz- misleku o okoljevarstvu in onesnaženo- sti, ki jo povzročajo prevozna sredstva. Ugotavljali smo, da se lahko velikokrat odpravimo na pot peš ali s kolesom, kar je okolju bolj prijazno. Izvedeli smo, da tudi v naši občini obstaja pol- nilec za električni avtomobil. Zaveda- li smo se, da je pomembno, da smo varčni, da ugašamo avtomobil, ko dalj časa stojimo na mestu, da je najbolje izbrati javni prevoz, torej avtobus ali vlak. Zelena mobilnost ima velik vpliv na naše zdravje. Dvajset minut hoje ali kolesarjenja na dan močno okrepi naše telo. Kolesarji v povprečju živi- jo dve leti dlje kot športno neaktivni EVROPSKI TEDEN MOBILNOSTI V PLESNIH KORAKIH / Darja Šuster, plesna učiteljica / Plesna šola Urška Medvode in Kranj Med evropskim tednom mobilnosti jeseni 2016 se je Plesna šola Urška Medvode pridružila projektu trajnostne mobil- nosti, ki ga je pripravila Občina Medvode. V tej občini je tovrsten projekt potekal prvič. V centru Medvod so za promet zaprli del ceste, s čimer je bilo omogočeno izvajanje dejavnosti projekta kar na ulici. Ob različnih stojnicah, kjer so bili predstavljene mobilne možnosti, so se ustavljali mimoidoči. Občina je k sodelovanju povabila bližnje vrtce in šole. Ustvarjali smo s pomočjo gibanja, igre in plesne koreografije. Ob tem smo se naučili, kako biti trajnostno mobilen. Plesne koreografije so nas »popeljale« z vlakom, kolesom, skirojem, električnim avtomobilom in letalom. Spodbujali smo otroško domišljijo in izvirnost, iskali nova izražanja skozi gibanje, krepili gibalne sposobnosti malih plesalcev, razvijali samozavest in pozitivno samopodobo otrok in učencev. Slika 1: Evropski teden mobilnosti – plakat so ustvarile učiteljice in učenci Didakta 191 11 ljudje. Otroci, ki gredo v šolo peš ali s kolesom, dosegajo pri učenju boljše rezultate. Otroci so v pogovoru z veseljem sode- lovali s svojimi mnenji. Iskali so rešitve za trajnostno mobilnost. Domišljijo smo razvijali tudi na plesnem in gi- balnem področju. Otroci so bili pol- ni idej, zanosa in pozitivne energije. Izvedeli smo veliko novih dejstev, ob tem pa plesali in se gibali. Cilj, ki smo si ga zadali, je bil z naštetim vsekakor dosežen. PLESNE KOREOGRAFIJE – KAKO JIH PRIPRAVITI? Koreografije izberemo glede na temo. Najbolje je, da prilagodimo že obsto- ječe koreografije. Veliko jih najdemo na kanalu youtube. Tam najdemo tudi glasbo in ne pozabimo, da so knjižnice prav tako dobro založene s slovenskimi zgoščenkami. Za mlajše otroke je naj- bolje, če izberemo slovensko glasbo, saj jim je ta bližja in bolj razumlji- va. S koraki in gibi upodabljamo, kar pripoveduje besedilo. Kot na primer Slika 2: Otroci iz Vrtca Medvode na obisku Slika 3: Otroci iz Vrtca Preska na obisku 12 Didakta 191 koreografija »Pot okoli sveta«, pri ka- teri potujemo v slogu vlaka. In sicer naredimo kolono, učitelj je lokomoti- va, otroci pa so vagončki. Lokomotiva vijuga in vodi vagončke po prostoru po želji. Med plesom se zvrstijo razni plesni koraki, glede na glasbo. Ko vlak pripelje na Dunaj, se pari primejo za roke in zaplešejo preprost dunajski valček. Potem vlak nadaljuje pot na Češko. Tam se sodelujoči ponovno združijo v pare in zaplešejo polko. In tako koreografija poteka dalje, vse do konca, ko vlak zapelje v »garažo«. Koreografija mora biti otrokom do- bro razumljiva, predhodno jo lahko razložimo, jo opišemo z besedami in kretnjami. Med plesom plesalcem prigovarjamo, jih spodbujamo, jim dajemo domišljijske izzive. Pogosto še pošalimo in nasmejimo, saj je smeh pol zdravja in pomaga k sproščenosti. Otrokom s tem naredimo dogajanje še bolj zanimivo in tako raje sodelujejo in se hitreje učijo. GLASBA, GIBANJE IN PLES POZITIVNO VPLIVAJO NA OTROŠKI RAZVOJ V predšolskem obdobju so posamezna področja otrokovega razvoja – telesno, gibalno, spoznavno, čustveno in so- cialno – močno povezana. Otrokovo doživljanje in dojemanje sveta teme- ljita na informacijah, ki izvirajo iz nje- govega telesa, na zaznavanju okolja, izkušnjah, ki jih pridobi z gibalnimi dejavnostmi, ter na gibalni ustvarjal- nosti v različnih situacijah. Otrok z gibanjem zaznava in odkriva svoje telo, preizkuša, kaj telo zmore, doživlja veselje in ponos ob razvija- jočih se sposobnostih in spretnostih ter gradi zaupanje vase. Gibanje daje otroku občutek tako ugodja in varno- sti kot veselja in dobrega počutja. V gibalnih dejavnostih je telo izhodišč- na točka za presojo položaja, smeri, razmerja do drugih; z gibanjem otrok razvija občutek za ritem in hitrost ter za prostor in čas. Mnoge gibalne dejavnosti od otroka zahtevajo, da se zaveda drugih otrok in odraslih, da z njimi deli prostor in stvari, da sodeluje. Pri dejavnostih v paru in skupini si prizadeva k skupne- mu doseganju cilja (Kroflič 2001). Z gibanjem in plesno umetnostjo spod- bujamo fizični, psihični in mentalni razvoj otroka, prav tako ples pozitivno vpliva tudi na odrasle osebe. ZAKLJUČEK V evropskem tednu mobilnosti smo različni izvajalci odlično sodelovali z Občino Medvode v skupnem projek- tu. Odziva občanov smo bili izredno veseli. Otroci, prav tako pa vzgojitelji in učitelji, so se na učenje izven šolske učilnice z veseljem odzvali, saj smo jim ponudili učenje z drugega zornega kota. Na glasbo in ples so se večinoma vsi otroci zelo dobro odzvali, saj ima- jo ritem in gib v sebi že od malega, in to je treba spodbujati. Z opisanim mini projektom povezovanja giba in Slika 4: Osnovnošolci iz OŠ Preska plešejo na evropskem tednu mobilnosti Slika 5: Otroci iz Vrtca Medvode ustvarjajo s sliko in gibom Didakta 191 13 spoznavnih dejstev sem prikazala, da se s pomočjo glasbe in plesnih korakov lahko usvoji tudi veliko drugih šolskih in izvenšolskih vsebin ter poda mnogo informacij. Varujmo svoje okolje. Zmanjšujmo onesnaženje zraka, saj izpušni plini, posebno nevidni prašni delci PM10, močno škodujejo zdravju in povzroča- jo številna resna obolenja. Prevelika, nespametna in potratna uporaba avtomobilov povzroča tragične pro- metne nesreče in ljudi oddaljuje od zdravega načina življenja. Z uporabo pametne mobilnosti krepimo telo in duha. Čaka nas le odločitev, da spre- menimo svoje navade. Dosegli bomo velike spremembe. Odločitev ne bo tako težka, saj bomo poleg trajnostnih korakov za ohranjanje okolja nekaj pomembnega naredili tudi za svoje zdravje in počutje. Če bomo trajnostna prizadevanja povezali še s plesnimi koraki, pa toliko bolje! Za več simpatičnih nasvetov in infor- macij kliknite na spletno stran www. tedenmobilnosti.si Viri in literatura Kroflič, R., Marjanovič Umek, L., Vi- demšek, M., Kovač, M., Kranjc, S., Saksida, I., Denac, O., Vrlič, T., Krnel, D., Japelj Pavešič, B. (2001) Otrok v vrtcu. Maribor: Založba Obzorja. Spletni vir www.tedenmobilnosti.si Priporočena glasba Avto – Romana Krajnčan, CD AEIOU; Ksenija Šoster Olmer/ameriška ljud- ska, 1996. Zajček Zlatko – Romana Krajnčan, CD Najlepše pesmice za otroke; Andrej Rozman Roza (avtor besedila), 2008. Pot okoli sveta – Urškine plesne igre: Gregor Forjanič (aranžer, produ- cent); Tomaž Žontar (producent); Tomo Jurak (producent); Daniel Vu- kadinovič Levski (pisec besedila za pesmi); (uglasbene), 1996. Lučka gre na izlet – Čarovnik Gre- ga, CD Grega in Facko, Grega Sulejmanovič – Čarovnik Grega, 2006. Slika 6: Osnovnošolci sledijo navodilom plesne učiteljice Darja Šuster je vodja Plesne šole Urška Medvode in Kranj, je tudi plesna učiteljica z licenco, vaditeljica plesne aerobike, inštruktorica zumbe in sodnica modernih tekmovalnih plesov pri Plesni zvezi Slovenije. Pri svojem plesnem ustvarjanju s predšolskimi in šol- skimi otroci ter dijaki sledi najnovejšim spoznanjem na področju plesne umetnosti in razvojne psihologije otrok in mladostnikov. Pripravlja plesne delavnice, dogodke in športne dneve s plesnimi koraki na izbrane teme ter izvaja valete in plesne tečaje.