# !+     #    V èasu, ki zelo poudarja logièno mišlje- nje, se mi zdijo zanimiva spoznanja kogni- tvinega jezikoslovja o metafori, ki izhajajo iz stališèa, da naše mišljenje ni samo logièno, temveè predvsem metaforièno, o èemer raz- mišlja tudi Alojz Ihan v svojem èlanku Me- tafore kot spoznavno orodje pesniških, znans- tvenih in religijskih sistemov, ko pravi, da so “naša spoznanja zgolj podobe in metafora edi- ni miselni pripomoèek, s katerim lahko pri- demo do èesa novega.” Pri raziskovanju metafore se je do sedaj po- javila vrsta razliènih teorij in pogledov na ra- zumevanje “tega padlega angela jezika, ki je tvegal svoje `ivljenje, ko se je uprl ustaljeni in zakoreninjeni klasifikaciji sveta”.1 Od Ari- stotela naprej je metafora pojmovana kot pe- sniško sredstvo,2 ki nastane tako, da eno stvar poimenujemo z imenom, ki sicer pripada drugi stvari, in sicer zaradi podobnosti, ki je med njima. Pri metaforah gre za vzpostavlja- nje analogij: manj znano, manj predstavlji- vo stvar pojasnimo tako, da opozorimo na njeno podobnost z bolj znano, bolj predstav- ljivo stvarjo. Aristotela so zanimale metafore v poeziji in retoriki in so vse do danes veljale za privilegij pesniškega jezika. Aristotelova oz. klasièna teorija metafore obravnava me- taforo kot zadevo jezika oz. kot poetièni je- zikovni izraz in ugotavlja, da obstaja sicer med elementoma v metafori podobnost, toda ne pojasnjuje, kakšna so merila njune podobno- sti in kolikšna je njuna podobnost, saj idealne podobnosti ni. Aristotelova teorija pa se kljub številnim kritikam, predvsem v zadnjih desetletjih, ko je metafora pogosto predmet razprav v filo- zofiji jezika, lingvistièni pragmatiki, tekstni lingvistiki in od srede sedemdesetih let v kog- nitivni semantiki, ohranja tudi v današnji èas. Kognitivna semantika je doslej najbolj ko- renito spremenila iz antike podedovani na- jodliènejši status metafore v poeziji, saj je na- èelno zavrnila primarno mesto metafore v li- teraturi in jo preprièljivo postavila v jezik. Sre- di 70. let se je z razvojem kognitivne seman- tike poveèalo zanimanje za raziskovanje vsak- danjega jezika, zlasti za ugotavljanje povezav med èlovekovimi kognitivnimi sposobnostmi, miselnimi strukturami in jezikovnimi pojavi. V to jezikoslovno vedo se uvršèa predvsem Lakoffova in Johnsonova teorija metafore (Metaphors we live by, 1980), po kateri so me- tafore “splošne preslikave preko pojmovnih podroèij.”3 V jeziku je kognitivna teorija od- krila ogromen sistem vsakdanjih konceptual- nih metafor, ki oblikujejo èlovekov pojmovni sistem, s èimer je zavr`eno klasièno prepri- èanje o izkljuèno dobesednem dojemanju sve- ta in pojmov. Leta 1998 je Lakoffova razprava o sodobni teoriji metafore The contemporary theorie of metaphor izšla tudi v slovenšèini v zborniku Kaj je metafora?, ki ob urednikovi uvodni študiji prinaša devet prevedenih raz- prav o metafori iz anglosaksonskega jezikov- nega obmoèja. Temeljno spoznanje kognitivne lingvistike je, da je naš konceptualni sistem v bistvu me- taforièen ali z besedami Alojza Ihana (1996: 823), da je metafora “spoznavno orodje, ki nam omogoèa ne le pesniti in zanimivo go- voriti, ampak predvsem dojemati svet, v ka-  & 9  ) /    &  &         terem smo se z rojstvom znašli, saj metafo- ra sploh ni v prvi vrsti samo pesniško poma- galo, paè pa so bili pesniki le prvi, ki so in- tuitivno dojeli osnovne mehanizme delovanja èlovekove psihe, in zaèeli to izkorišèati za ob- likovanje mnogo bolj intenzivnih sporoèil, kot si jih sicer posredujemo ljudje v vsakda- njem `ivljenju”. Potemtakem prvotno “mesto metafore sploh ni v jeziku, temveè v naèinih, kako kon- ceptualiziramo eno mentalno podroèje v ok- viru drugega”.4 Metafora torej ni sredstvo je- zika, temveè je del našega konceptualnega si- stema, torej del našega mišljenja in jezik je le eden od izrazil zanjo. Torej v metaforah raz- mišljamo, z njimi `ivimo, delujemo in razu- mevamo svet. “Zaradi metaforiène narave na- šega mišljenja nam je policijska kapa na glavi neznanca povsem zadosten podatek, da ra- zumemo njegovo pozicijo v našem osebnem svetu, in podobno nam ni treba brskati po duševnosti taksista, da bi preverili, èe nas bo z letališèa res pripeljal na `elen naslov” (Ihan, 1996: 824). Kognitivna teorija metafore obravnava metaforo kot sredstvo, ki nam omogoèa, da razumemo in do`ivljamo eno izkušenjsko5 po- droèje s pomoèjo in v okviru drugega izku- šenjskega podroèja, in to zaradi tega, ker so namreè mnogi za nas pomembni koncepti ab- straktni ali v naši izkušnji ne dovolj natanèno zamejeni (èustva, ideje, èas itd.) in jih mo- ramo doumeti s pomoèjo drugih konceptov, ki so zamejeni natanèneje (prostorska orien- tacija, predmeti itd.). Naèelno torej velja, da manj konkretne kon- cepte doumevamo v okviru bolj konkretnih.6 Èlovekov um te`i k urejanju spoznavne stvarnosti, in sicer s pomoèjo razliènih spe- cifiènih spoznavnih mehanizmov in eden iz- med njih je tudi metafora, ki je po mnenju A. Ihana spoznavno orodje, s katerim nezna- nemu pojmu išèemo ustrezen analogni model — namen metafore ni toliko razumevanje nez- nanega kot zgolj udomaèitev le-tega v zna- no, domaèe, pomirjujoèe. Metafora torej sploh ni v prvi vrsti pesniško pomagalo, tem- veè je predvsem prisotna `e v našem vsakda- njem `ivljenju (1996: 823-824). Tako znotraj konceptualnega sistema nastajajo “koncep- ti, ki vplivajo na naše mišljenje in upravlja- jo tudi naše vsakdanje delovanje, do najveèjih podrobnosti. Naši koncepti strukturirajo, kaj zaznavamo, kako se zavedamo sveta in kako vzpostavljamo odnose z ljudmi. Naš koncep- tualni sistem ima tako osrednjo vlogo pri do- loèanju naše vsakdanje stvarnosti” (1980: 3). V tem Lakoffovem in Johnsonovem stališèu se ka`e bistvo kognitivizma, ki je v tem, da se v jeziku neposredno odra`a èlovekovo miš- ljenje in da je jezik sestavni del èlovekovega spoznavnega procesa. Tako kot po eni stra- ni mišljenje vpliva na jezik, po drugi tudi je- zikovne strukture vplivajo na mišljenje. Mataforizacija ima potemtakem pomem- bno vlogo v spoznavnomiselnem in ne samo estetskem ustvarjalnem procesu. Zato kog- nitivni jezikoslovci ne raziskujejo le golih je- zikovnih dejstev, ampak tudi spoznavne pro- cese, na katere vplivajo ne le psihološki, ampak tudi kulturni in dru`beni dejavniki in na tem podroèju se lingvistika prepleta s kognitivno psihologijo, ki usmerja svojo po- zornost na procese zaznavanja, predelovanja informacij in mišljenja. Z metaforami torej `ivimo in razumevamo svet okrog sebe, saj nam ponujajo nek orga- niziran miselni prostor, v katerem lahko s po- moèjo analognih podob nastajajo nova znans- tvena odkritja (za preuèevanja mo`ganov so npr. raziskovalci uporabljali veèinoma podobe iz elektronske tehnologije), kjer razumeva- mo abstraktno s pomoèjo konkretnega, nez- nano s pomoèjo znanega ali nevidno s po- moèjo vidnega. V tem smislu ponuja predvsem Sveto pi- smo izredno bogastvo in raznolikost meta- foriènih prostorov. Alojz Ihan je v `e ome- !+     #    ! # njenem èlanku razmišljal o metafori Kristu- sove smrti, v kateri je “Kristusova smrt po- doba èloveka, ki ve za svojo smrt in celo poz- na svoje morilce, pa se kljub temu na prese- netljiv naèin odloèi, da se smrti ne izogne in da svojih morilcev ne sovra`i (…)” (1996: 828). Nadalje pravi, “da je moè metafore Kristusove smrti v tem, da nam omogoèa izredno iden- tifikacijo v dveh bistvenih `ivljenjskih dejs- tvih: to je lastna smrt in soljudje. Metafora zaradi Kristusove bo`anske narave, odloèitev glede smrti in soljudi prenese iz obmoèja omejenih èloveških zmo`nosti, in zato del- ne svobode, v obmoèje bo`je vsemogoèno- sti in zato popolne, neomejene svobode”. Sveto pismo in `ivljenje sploh nam ponuja veliko podobnih metaforiènih prostorov, kjer se sreèujeta èloveška in bo`anska oz. absolutna narava. Esejistièno razmišljanje Alojza Ihana o me- tafori se prekriva s spoznanji kognitivne se- mantike, ki obravnava metaforo kot del spoz- navnomiselnega procesa. Metafora kot model realnosti (tako kot npr. zemljevid Slovenije ni Slovenija, temveè predstavlja Slovenijo; je model realnosti) nam pomaga razumeti oz. razlagati umetnost, religijo in `ivljenje sploh. Potemtakem so metafore sredstvo, s ka- terim razumevamo svet in v katerih `ivimo in razmišljamo. Literatura: Aristoteles (1959), Poetika, Cankarjeva zalo`ba, Ljubljana. Ihan, Alojz (1996), Metafore kot spoznavno orodje pesniških, znanstvenih in religijskih sistemov. Sodobnost 44/10. 823-830. Kante, Bo`idar (1998), Kaj je metafora (ur.). Ljubljana. Kante, Bo`idar (1996), Metafora in kontekst, Jutro, Ljubljana. Kr`išnik, Erika in Smoliæ, Marija (1999): Metafore, v katerih `ivimo tukaj in zdaj. 35. seminar slovenskega jezika, literature in kulture. 61-80. Kr`išnik, Erika in Smoliæ, Marija (2000): “Slike” èasa v slovenskem jeziku. 36. seminar slovenskega jezika, literature in kulture. 7-19. Lakoff, George (1998). Sodobna teorija metafore. V: Bo`idar Kante (ur.). Kaj je metafora. Ljubljana. 271-330. Lakoff, George in Johnson, Mark (1981): Conceptual Metaphor in Everday Language. Philosophical Perspectives on Metaphor. Minneapolis: University of Minnesota Press. 286 — 325. Lakoff, George in Johnson, Mark (1980): Metaphors We Live By. The University of Chicago Press. Chicago and London. 1. Bo`idar Kante (1996: 2) 2. Aristoteles, Poetika, 1982: 94: “Metafora je prenos pomena na neko drugo besedo, in sicer ali od splošnega na neko vrsto ali od ene vrste na drugo vrsto ali po analogiji. (…) Velika odlika slehernega pesnika je, èe zna besede na primeren naèin uporabljati; najveèja odlika pa je, èe je mojster v prispodobah: edino tega se ni moè nauèiti, edino to je znamenje prirojene genialnosti. Kajti najti pravilne prispodobe je isto kot intuitivno spoznati podobnost med stvarmi”. 3. Lakoff, (1998: 271) 4. G. Lakoff, Sodobna teorija metafore, objavljena v zborniku Kaj je metafora (ur.) B. Kante (1998: 272). 5. Lakoff (V: Kante 1996: 26) pojmuje izkustvo v zelo širokem smislu; vanj ne sodi samo izkustvo posameznikov, temveè tudi izkustvo vrste in skupnosti; izkustvo zajema celoto èlovekovega izkustva in vse, kar ima v njem kako vlogo — naravo naših teles, naše genetsko podedovane sposobnosti, naše naèine fiziènega delovanja v svetu, našo dru`beno organizacijo itn. 6. Povzeto po Kr`išnik, Smoliæ (1999: 64). !+     #