V borbi za pravice izkoriščanih na vasi V apopadu z irakoa-iščevalsfcimi me-todami na vaesi so organi ljudske oblasti od osvoboditve do danes od-krili težke življenjske pogoje delov-nih pornoanikov pri nekateriih sred-njih in pri večini velikih kmetov. Pri tem ni mogel ostati neopažen postopek z ljudmi, ki so zaiposleni pri opravljanju žiivine. Delovni ljudje z vasi poznajo živ-Ijenjske pogoje težakov, pastirjev, dekel in hlapcev. Družine z velMrim ' številom otrok so dajale velikim in. tudi srednjim kmetom delovno po-moč za osnovne življenjske pogoje. Da je bila živina v redu, ni bilo važno, ali je hodil pastir v šolo ald ne. Opomini šole niso zalegli. Po-tekla so leta, šoLoobveznost je mi-nila, iz pastirja je postal hlaipec; za-ostal, zapostavljen in izkoriščan de-lavec velikega kmeta, brez napisa-nih dolžnosti in pravic. Živi z živino, jo neguje, z njo stanuje in pri živini v hlevu tudi je. Sprememba družbe-nega reda ni zanj prinesla nič no-vega, ker se še ni uprl izkoriščanju. Spomladi se preseli iz hleva na seno ali slamo na skednju, pred zimo pa se vrne v hlev v jasli ali na lesen cder s par snapi slame. Pokriva se ponoči s svojo suknjo ali pokrivalom za živino, se tedne in tedne ne pre-oblači, ker nima kaj. Ni čudno, da ga zraven vsega žre mrčes. Mogoče ne sme sesti za mizo z domačimi, ampak mora počakati, da se družina prej naje. Ponekod postrežejo kar v hlev. Mlajši ljudje so spoznali vso niz-kotnosti izkoriščevalcev in jih zapu-stili, ker jih je pritegnila družba v svojo službo, starejši pa so ostali na senu in v hlevih in pomagajo dalje delati kmetom brez ozira na svojo izčn>ancst ir> starost. Bliža se nova zima. Cetrti>č po osvoboditvi bi se neopazno preselili iz sena v hlev k žavini mimo tega, da se v vsej državi gradijo temelji sccialLstične družbe. Kdo bi tnogel dopustiti graditev socializma ob nadaljnjem izkorišča-nju teh ljudi, ki živijo na najnižji stopnji družbenega razvoja? Kdor hcče imeti pomoč pri delu, mora iz-pclniti predpcgoje, da mu tnore družba to pomoč priznati in pustiti. Ta zima ne sme za pastirje in hlapce ter dekle pomeniti vmitve v hlev, ampak spremembo. Med prednje predipogoje spada njihova preselitev v stanovanjsko hišo, med ljudi, iz mrčesa v snago in red, iz jasli in slame v posteljo, iz brezipravnega odnosa v pogodbeno razmerje, iz iz-koriščanja v družbene pogoje. S tem bodo razbiti računi izkoiri-šoevaloev. Na tej spremembi se bo razgaliila vsa njihova umazanost, se-bičnost in izmiikanje družbeni enako-pravnosti delovnih ljudL Krajevni funkcionarji KLO in OF morajo videti te probleme v svoji okolici in najti v sebi tolilco borbe-nosti, da bodo znali odpravi'ii na vasi krivice, ki jih je že zda^naaj na-kazal pisatelj Ivan Cankar. Prograsm KPJ, sprejet na V. kangresu, je pxo-gram botrbe proti tern krivicam. Ker čutijo hlapd in dekle ler pa-stirji breme svojega dela, izmuče-nih mišdc isn visokih let, bodo čutili tudi moč socialistične družbe, ki se bori tudi za njihove boljše življenj-ske pogoje. V. J.