Andrej Kirn (izd.) : ZNANOST V DRUŽBENOVREDNOTNEM SVETU Zbirka družboslovje, Delavska enotnost, Ljubljana 1988 (557 str. + 68 str . kritičnega uvoda) Zbornik Znanost v družbenovrednotnem svetu jeprvovrstni izdajateljski podvig Delav- ske enotnosti in avtorja izbora dr . Andreja Kima. Gre slej ko prej za prvo knjižno predstavitev tematike (teorije znanosti) in to v kar največjem obsegu . Seveda pa velja kar na začetku povedati, da bo marsikateri zainteresirani bralec pogrešal nekatere klasične tekste. Tako morebiti pristaši analitične filozofije kakšnega Stegmullerja, (post)marksisti Habermasa pa Adorna, psihologi vsaj Holzkampa, Thea Hermana in Westmeyerja pedagogi Brezinko in Rombacha itd Ne zasledimo tudi vrste klasičnih imen teorije znanosti (Kuhn, Lakatos, Feyerabend, Camap itd). Vendar ima avtor izbora najbrž svojo dovolj tehtno argumentacijo (ki jo na kratko razgrne na začetku knjige) . Kakor koli že, če bi hotel zadovoljiti vsem (upravičenim) interesom, bi moral zbornik obsegati nekajkrat več strani, pa bi še vedno izpadlo veliko izjemno relevantnih in za posamezni bralski interes nenadomestljivih avtorjev oz. tekstov. Kirn se je v izboru odločil za kombinacijo tekstov "železnega repertoarja" in specialnih tem (ter avtorjev), ki jih širši krog zainteresiranega bralstva prvič srečuje pogosto šele v tem izboru . Kirn je celoten zbornik razdelil na pet poglavij. V prvo poglavje (Znanost v svetu življenja in družbe) je uvrstil klasične tekste Husserla Manheima in Poppra, kjerprva dva avtorja nekoliko štrlita iz ozkega pojmovanja teorije znanosti. V drugem poglavju (Vred- notne predpostavke in razsežnosti znanosti) je uvrstil obveznega Webra in najbolj "po- perjanskega Nemca", Hansa Alberta ter Moma Katuzianov tekst, ki odpira vprašanja znanstvenosti in problemov, kijih takšen status odpira v ekonomiji . Sledita dve zanimivi poglavji (Znanost, etika in odgovornost ter Znanost v kontekstu in navzkrižju z druž- benopolitičnim tehnološkim odločanjem), kjer več avtorjev, kijih "nespecializirani" bralci pogosto šele v tem izbora prvič srečajo, predvsem odpirajo in (vsaj delno) tudi odgovarjajo na nikoli do konca razrešljiva vprašanja etike, etičnih mej in dilem, družbene odgovornosti znanstvenega početja političnih konsekvenc, navzkrižja tehnicističnega uma itd Zbornik se zaključi spoglavjem (Revizija standardnega pogleda na znanost), v katerem sociolog Michael Mulkay ter Ilya Progogine (skupaj z Isabelle Stengersovo) skušajo podati vizije novih paradigem znanstvenega mišljenja ob prehodu v 21. stoletje. Za uvod v zbornik urednik dr . Mm poda izčrpno kritično študijo, ki približno sledi problemom, kot jih odpirajo avtorji v posameznih sklopih . Km posveti zlasti veliko pozornosti eksplikaciji pojma ideologija (geneza pojma in sodobna pojmovanja) ter njeno zvezo z vprašanji znanosti in znanstvene nevtralnosti. Ob koncu svoje uvodne študije poda Kirn tudi obsežen izbor literature o vprašanjih, kijih odpira naslov zbornika . Sploh pa je za zbomik značilno, da je nadpovprečno dobro opremljen zznanstvenim aparatom . Omeniti velja morebiti še na videz obrobno terminološko novost tega zbornika . Kirn uvaja namesto običajno uporabljanega termina "vrednostna vezanost, ne/nevtralnost" novo obliko "vrednotna vezanost, ne/nevtralnost" . Stara oblika ki smo jo najpogosteje samoumevno uporabljali, se je tako razkrila kot slovnično (in tudi vsebinsko) manj ustrezna in najbrž lahko pričakujemo, da se bo nova oblika termina splošno uveljavila . Tudi ta zbornik še enkrat (vsaj delno) potrjuje misel, ki jo lahko izrečemo z Nietzschejem, ki je nekje zapisal : "Das Problem der Wissenschaft kann nicht auf dem Boden der Wissenschaft erkannt werden" . Po drugi strani pa znanost in znanstveniki vendarle ne morejo iskati nekaj zunaj nekoga ali nekaj, ki bi "namesto" in "na mestu" znanosti (Althusser) raz/reševal(o) znanstvene probleme . Večni in univerzalni pro- blemi znanosti (vrednotna ne/nevtralnost, pristranost, etični problemi, kijih znanstveno početje odpira, odnos med naravoslovnimi, "eksaktnimi" in družboslovnimi, "mehkimi" znanostmi itd. itd.) nujno zahtevajo aktivno refleksijo vseh znanstvenikov "specialistov" ; nobena filozofija znanosti, sociologija znanosti itd. ne more tega storiti mano njih . In 144 zadnje čase vse več znanstvenikov (tudi naravoslovcev in tehnikov) spoznava to resnico in se aktivno prevprašuje o problemih in mejah lastne produkcije . Zgodovina teorije znanosti je pravzaprav zgodovina "spora o pravi metodi", v katerem znameniti "Positivismusstreit" v nemški sociologiji šestdesetih let (Adorno, Habermas, Popper, Albert ..) ni ne prvi in slej ko prej ne zadnji vrh. Spor o metodah v njegovih "klasičnih" formah sega vse nazaj do začetkov teorije znanosti v francoski šoli Epistémologie (Duhem, Brunschvicg), pa do še zgodnejše Kantove "Prolegomene" (1783) in "treh kritik", ki predstavljajo nekakšno filozofsko podlago teorije znanosti . Še zgodnejša obravnavanja spoznavnoteoretskih in znanstvenoteoretskih vprašanj so se vezala v lavnem zgolj na aktualne in konkretne probleme posameznih raziskovanj in spremljajočih pojavov in dilem ter jih zato težko prištevamo k "čistim", "pravim" spo- znavnoteoretskim problemom teorije znanosti (Romabch je zato nekje spor o metodi v tem predspoznavnoteoretskem obdobju označil s karakterjem "ambulantne spo- znavne teorije") . V "sporu o pravi metodi" pomeni termin metoda (fr. méthode, iz gr. /methodos = pot k čemu ; od = pot) spoznavnoteoretsko osnovo raziskovalnega procesa in predvsem "usmeritev", ki jo zastopa znanstvenik v svoji stroki . Tako bi torej lahko rekli, da "metoda" v tem kontekstu ne pomeni način obravnave in obdelave raziskovalnega "objekta" oz . "predmetnega področja" v smislu "tehnike" (zbiranja in obdelave podatkov l ), ampak predvsem "pot" oz . "pristop" k nekemu določenemu objektu oz . predmetnemu področju, v katerem mora biti opredeljen predvsem naš temeljni odnos do tolmačenja specifičnih kategorij in terminov, ki ob raziskovanju nastopajo, ter opredeliti (in argumentirati) našo spoznavnoteoretsko pozicijo, s katero objekt našega raziskovanja zapopademo . Ta pomenski dualizem je še zlasti pomembno poudariti zaradi tega, ker se je pokazalo, da - ko se je "Positivismusstreit" razširil na specialna družboslovna področja (npr . psihologijo, pedagogiko) - je veliko nesporazumov in razhajanj koreninilo ravno v mešanju obeh rab termina metoda . Preseganje "klasičnih fona" spora o pravi metodi pomeni predvsem Webrova premestitev spora na raven t .im. "spora o vrednotni nevtralnosti". Max Weber, sloviti profesor nacionalne ekonomije in sociologije na univerzah v Berlinu, Heidelbergu, Freiburgu in Münchnu, je s svojimi spisi o metodoloških vprašanjih družbenih znanosti, ki jih je spisal pred in po prvi svetovni vojni, sprožil neskončni val polemik, ki so se jih udeležili najeminentnejši filozofi, spoznavni teoretiki in družboslovci od zgodnjega Sprangerja, M . Schelerja, Mannheima preko udeležencev sociološkega "pozitivismus- streita vse do današnjih avtorjev in njihovih dilem. Weber je leta 1904 v svojem "principu vrednotne nevtralnosti znanosti (cf. "Die objektivität sozialwissenschaftlicher und so- zialpolitischer Erkentniss") poudaril, daje razmerje med znanostjo in "prakso" stvar, ki je ne more principielno razreševati znanost kot taka, ampak zgolj voljno delujoči posameznik, "ki po svoji lastni vesti in svojem osebnem svetovnem nazoru presoja in izbira vrednote, o katerih je govor . Znanost mu lahko pomaga, da se ozave, da vse delovanje in seveda glede na okoliščine tudi nedelovanje pomeni glede na posledice negibanje k nekim vrednotam in stem - kar se dandanes še zlasti pozablja - praviloma proti drugim vrednotam. Narediti izbor pa je stvar posameznika" . Zato po Webru empirična znanost ne more nikogar poučevati kaj je treba, ampak zgolj kaj zmore in - pod določenimi pogoji - kaj hoče . S tem pa je Veber prišel do pomembnega in še vedno aktualnega sklepa, ki ga je formuliral takole : "Res je, da se osebni svetovni nazori na področju naše znanosti vseskozi vpletajo tudi v znanstveno argumentacijo, jo vedno znova zamegljujejo ter dopuščajo različno ocenjevanje teže znanstvene argumentacije celo na področju ugotavljanja enostavnih kavzalnih zvez, s čimer rezultat zmanjšuje ali veča izglede osebnih idealov : možnost, da hočemo kaj določenega ." Tako torej že Weber radikalno loči med vrednotnimi sodbami in samimi dejstvi in kategorično zaključi, da zato "politika ne sodi v predavalnico" . Ob tem pa se premalo zaveda, da je "politika" imanentna že samim dejstvom, kar načelno sledi tudi njegovega zgornjega izvajanja. Kakšne so perspektive vprašanj vrednotne (ideološke) vezanosti glede na zgornje Webrovo fondiranje problema in glede na (neodločen) izid "spora o pozitivizmu v 145 nemški sociologiji"? Kakšna je perspektiva alternative -klasično rečeno - nomološki ali idiografski pristop k razreševanju spoznavnoteoretskih dilem družboslovja ; in koliko je naravoslovje (zaradi principielno kavzalne narave njenih dejstvenih razmerij) v privili- giranem položaju, glede na družboslovje? Ali obstoja vizija nove enotnosti znanosti, kot se sprašuje Winfired D'Avis? Zdi se, da je zadnji modni trend v teoriji znanosti odmik od starega, še na tradiciji "spora o pozitivizmu v nemški sociologiji" temelječega "kritičnega soočanja" . Sedaj, vsaj na nemški sceni zopet iščejo možnost t .im. "kritične sinteze" . Utemeljujejo jo z nekakš- nim dualizmom (hkratnim upoštevanjem) etičnih in spoznavnometodoloških principov . Tako imenovana "zavestna pristranost" angažiranega znanstvenika (modni termin se- demdesetih let) se postavlja predvsem kot etični princip, ki mora upoštevati kar največ temeljnih metodoloških principov eksaktnosti . O teh dilemah podaja Kirnov zbornik obilo zanimivegabranja . Vlado Miheljak 146