8252 ali zbirka raznih spisov, to je pripovedek, pogovorov i. t. d, odmeiijcna za poduk in tudi za kratek čas slovenskemu ljudstvu, zlasti kmetom, in porafoljiva doma, v soli in v čitalnicah. -t Izdaja _ O zrJjt J. Vr-clelsliiJ" Trstu po mesečnih snopičih al.i razdelkih. PRVI SNOPIČ (me-seca januarja 1863.) V TKSTU Tisk avstr. Lloyda. Zal<>?/il Opomba. Za vsak snopič se plačuje deset talJf: tistemu, ki ga oddaja, Iti bo pa nabrane denarje izdatelju pošiljal 'v. -vabilo"), se ve, če je naročnik zunaj Trsta. — Sicer more se, plačevati tudi ntipr.-j zn. vdr.j tako, kakor kernirji ali škri- nje, ki jih seboj imajo. Nevednežem ali sploh ljudem brez poprejšnje primerne omike ne koristi nič potovanje po svetu; ker ne umejo presojevati prave vrednosti ali važnosti tega, kar se jim prikazuje , stran kakih manjših ali nevažnih reči. C. Saj tako je! — Ako vam ne nadlegujem, pre-drznil se bom ob tej priložnosti vam nekaj malega, pa bolj važnega omeniti, kar se nanaša na mojo do-sadašnjo pomorsko službo, na mojo osodo , na moje zapazke in zvčdbe po širokem svetu. M. Meni ne 'bote s tim prav nič nadlegovali; timveč zelo drago mi bo, da slišim govoriti o takih rečeh: ne dvomim, da me bode kaj tacega prav zanimalo. Ce pa zato bolj na dalje tukaj nocoj ostaneva, kaj je meni mar ? Zadovoljen sem, in vesel, da imam saj vendar sorojaka pri sebi, s kterim se vtegnem pogovarjati v svojem milem narodnem jeziku , ki ga tu žalibog malo kedaj čujem. Bog sam v6, kedaj da mi se zopet primčri, da imam tako sr4čo. Tako je ! Se le kedar je človek oddaljen od svoje domovine, kakor sem ravno zdaj jaz, čuti vrednost svojega maternega jezika. — Pa povejte le kaj, Cene! za marsiktere novice in še druge reči. * (Naše zdravje — naj bo le to kot za nas vse najvažniša stvar v našem ^Predalu" najprej omenjeno!) — „Ab, ja ja, ga nej pač čez to ljubo zdravje!" to (Dalje prihodnjič.) zdihovanje čujemo večkrat tudi med Slovenkami tržaške okolice po cestah. Pa one zdihujejo vendar večidel tak6 še le, kadar so že same bolehave, ali imajo kakega druzega bolnika doma. Temu pristavljajo po navadi še te-le besede: „Pej kar Bog pošlje, to je! Kaj pomagajo ti med'hi 'no njih med'žije ? Ce če Bog človeka vzet, sej ga vzame tako in tako!* Zene, ne motite se! Temu nije vse popolnoma tako, kakor vi mislite. Naša knjiga vam bo ob svojem času o tej važni zadavi marsikak svet dajala; vam bo dokazala tudi, da si človek večkrat napravlja bolezen sam po svoji nemarnosti, tedaj po grešenju in pa s tim zoper božjo voljo, ker pač ravno po tisti nam grč ojstra dolžnost skrbeti za svoje zdravje, in po tem za zdaljšanje svojega živenja na svetu; dokazala vam bo dalej, da zdravniki in lčkarije (zdravila) nam niso odvečni ali nepotrebni, in da se mi tedaj večkrat vtegnemo tudi bolezni odvračati ali se jih sploh ogibati, če si skušamo, ob pravem času pomagati kakor gre. Za zdaj se omenja tukaj, in to po nasvetu rajncega slavnega zdravniku Hufelanda, ki nas v nčki svoji knjigi uči, kako da si vtegne človek sam živenje zdaljšati, na kratko samo nekaj malega, namreč to-le: 1. „Ce si se (postavimo, po kaki dolgi boji ali pa kakor si bodi) jako spotil, in prideš na zadnje do mesta, v ktero si potoval, ali če se po poti kjerkoli vstaviš, da se opočiješ, kaj opraviš i. 1. d., nikar si brzo suknje ne sleci, da se ohladiš, in tudi ne dčvaj se tedaj na kak prepih, to je, na zrak (luft?) ali na sapo, ki vleče skozi kako odprtino v hiši, zlasti v nepolčtnih mesecih; pa takrat tudi prehladne vode precej ne pij, ako si žejen; to je zdravju zelo nevarno". — Kdo bi pač verjel, da zrak in voda, ki sta nam (s hrano vred, se vc) vendar najbolj potrebna, da živimo, nam vtegneta biti clo morivca,' in vzeti nas tčdaj v kratkem iz tega sveta ? In vendar je temu tako! — 2. „Ako si se po nesreči ob kaki priložnosti prenajedel, ako si se (na primčr, po poti) preveč razgrel, ali si se močno razjčzil, kar ti prav lehko škodi na zdravju, izpij kozarec (glaž ?) dobro ocukrane vode". To ti bo pomoglo, in je tudi zdravilo, ki si ga imaš lehko doma, kakor še več druzih, ki spadajo v tako imenovano domačo lčkarnico (špecarijo?), in ti pa ne prizadeva velicih stroškov (o tih bomo še natanko govorili, ako Bog da!). * (Časnik „La Verita" v Trstu.) V Trstu in pa še tudi drugod je dozdaj izhajalo mnogo italijanskih listov in jih pa še izhaja, kteri so si na vso moč prizadevali in si.še vedno prizadevajo, javno obrekovati in v sramoto staviti naše duhovnike, grditi tako rekoč vse, kar je katoliško-cerkvenega in svetega, sploh pa zasmčhovati in po nekakem z nogami teptati našo katoliško vero. Taki listi se clo v Trstu tudi prodajajo po tobakarnicah. — Vstanovil se je pa ob začetku tega lčta v Trstu v italijanskem jčziku tudi nčk list pod naslovom „La Verita" (to je „resnica"), kte-remu'namen je, kakor nam kaže sicer že njegovo ime, povedovati ljudstvu „pravo resnico" , braniti krepko vse, kar zadeva našo katoliško včro, in pa devati po tem ob moč, kolikor je le mogoče, nesramno in hudobno početje omenjenih listov. Pa kaj se mu je že dozdaj prigodilo? Najeli so neki nagajavci človeka, da dene skrivši tako imčnovano petardo (tedaj ne nbombo"), to je, navlaš pripravljeno stvar nabasano se strelnim prahom, ktera se v kratkem vname, in se z ropotom razpoči, — na okno tistega prostora (štamparije ?), kjer se tiska omenjeni list. Po tem so naravno ti malovredneži očitno razodevali svoje navadno sovražtvo do lista ali do njegovega zapopadka, in do njegove namere. Vrh tega se pa tudi oskrbniki , ali prav za prav oskrbnice (tako imenovane „tabakine") trdovratno branijo prodaje tega lista, boje se, kakor je pa popolnoma naravno, da se tudi njim taka ali enaka nesreča ne pripetuje. Žalostno! Sicer omenjeni list „La Verita" izhaja naprej, in pravi katoličani ga radi berejo. * (Naše narodne čitalnice — poslušajte, dragi Slovenci!). — ^Pej kaj so te „tentavnice" (?!), botra?" je vprašala neka mlekarica, Slovenka tržaške okolice, drugo mlekarico, ko ste obedve šle z mlekom pred nekimi dnevi po tako imenovanih „rolih" (to je, po vodotoku ali „akvedotu") zjutro ob sedmi uri proti Trstu. „A kaj so, botra? tentavnice so, ki tentajo?" ("kaj da ste pa naprej o tem še govorile, ne vemo, škoda!). — Druga opomba: Nek gospod.....uččn in pa precej vnet Slovenec, se je v Trstu tudi pred nekimi dnevi tako-le izustil: „Se bojim, da bodo te čitalnice le pivnice; tako pa ne sme biti" i. t. d. — Slovenci! gledajte in skrbite, vas živo in lepo prosimo, da ostanejo vaše čitalnice vedno le to , kar imajo /biti, namreč — učilnice, ne pa pivnice ali tentavnice. Saj veste, česar da vam je največ treba. Sicer se mi nikakor ne zlagamo z mislijo nekih modrijanov ali preojstrežev, ki bi radi čitalničarjem kratili clo, kozarec vina in vsako veselico v njihovih čitalnicah. Saj so pač naše čitalnice po nekakem mali „kazini" ali tako imenovane „ zaprte družbe" enake tistim vččim kazinom, ki jih ima gospoda v mestih. Pa kaj se tudi v tistih večkrat nahaja? Al se morda tam nikdar ne pije in pleše, akoravno so prav za prav tudi čitalnice? * CNeko čuclno gospodarstvo?) Kakor je že sploh znano, se je pred štirimi leti napravila v Vrdeli blizu tržaškega mesta prav veličanska pivarnica (fabrika od bire?), ki ima skorej podobo lepe grajščine. Stroški so nčki znesli za-njo clo skorej poldrug milijon goldinarjev. Nje lastnica je družba na akcije, ali po našem adelnice", namreč družba, kterih udje so toliko denarjev zložili, da se sezida in napravi pivarnica, in da se pa za njen dobiček pivo (bira) kuha. Pa kako je neki dozdaj šlo tej družbi po preteku treh let? Prvega leta še precej dobro, druzega in tretjega pa — precej slabo ! Predlanskem, postavimo, so skuhali 17.000 čebrov piva, prodali so ga pa še le okol 4.000 čebrov, ostanek (13.000 čebrov!) jim je šel v sfaribrežni potočič, in po tem pa — v morje! Lani so ga napravili samo 14.000 čebrov, in so pa tudi vse prodali, ker pivo je bilo res dobro; saj pri lanski razstavi (ekspoziciji?) v Trstu je bila tudi odločena omenjeni družbi s reber na spominčica ali medalija. Kako so pa gospodarili? Stroškov so lani imeli 103.000 goldinarjev, čistega prejemka ali dohodka pa le 35.000 gold. Tako so tedaj ti ljudje gospodarili! Zdaj se je vstavilo delo v pivarnici, in te dni so imeli ugotovilo (likvidacijo ali rajtengo?) med seboj. Kaj da bode v prihodnje s to pivarnico, ne vemo še. En sam, pa bolj i gospodar, bi imel tam res kaj lčpih dobičkov, zlasti če bi se njena ondašnja piva-rija, kjer se namreč toči pivo na drobno , pridružila bližnji gostivnfci imenovani „Boschetto" (po naših Slovencih „Bajta"); saj se pač po navadi tam shaja v spomladi in po leti mnogo meščanov, ki radi marsikaj povživajo. * (Davki se morajo opirati le na pravične postave). Kakor je že sploh znano, je italijanski zbor v Floren-ciji lani vstanovil mimo marsikterih drugih davkov tudi tako imenovani „mačinato"', to je, davek od zmlenega žita, tedaj od m6ke, namreč po našem „m!et-nino". Čeravno seje ta davek Italijanom naložil po sklepu njihovih poslancev, oni trde zdaj vendar, da je nepravičen in pretežek, tirjaje na vso moč, da se odpravi. Po tem so vstale pa že tudi marsiktere, clo nevarne puntai ije tu in tam po Italiji, kakor smo te dni brali v časnikih, ki zapopadajo sicer tudi razorlevo misli, da je ta davek res nepravičen. O davkih sploh, in posebno pa o vprašanji , po kteri podlogi da bi se moralo ravnati, da se davki pravično odmerijo, in da sc ljudje po tem preobložene ne čutijo, bo naša knjiga tudi marsikaj govorila. Ako pa eden ali drugi njenih' bralcev ima po sreči kaj važnega povedati o tej gotovo tehtni zadevi, prosimo, naj nam to daje na znanje; posluževali se ga bomo, da se tak6 ta stvar na čedalje bolji in trdnejši podlogi presoja. * (Dolgo živčnje.) V mrzli Siberiji, ki je neizmerna dežela ruska v severni Aziji, kamor preganja ruska vlada neke hudodelnike, je vmrlo lani dvanajst osčb (peršon ?) starih več ko sto let, namreč šest skorej v 110, dve v 126, ena pa v 131 letu svoje dobe. Res zavzetno! * (Neka nesrčča v Trstu.) 25. januarja tega leta je v G:rardelli-jevi tvornici (fabriki) za narejo testo-vine prijelo po. nesreči mašinino kolonžkega delavca, in ga ra, vrte se naglo, vsega razdrobilo. Zapustil je nesrečnik ženo in štiri majhne otroke! * (Skrajšanje časa za vsakdanje delo v tvornicah). Te dni se je govorilo v državnem zboru na Dunaji o skrsjlanji časa za vsakdanje d£lo v nčkih tvornicah, kjer morajo delovci sopsti (v se vleči) slab in nezdrav zrak pr: inašinah. Ko se je neki gospod protivil nasvetu druzih, naj se odloči to skrajšanje, se je ob tej priliki eden tih zadnjih tako-le izustil: „Gospoda moja! kak kos mašine, ki se poškodi, je lehko popraviti, pljuča drlalcev pa se ne dajo tako lehko popi-aviti, kakor cam kaže skušnja." — Pač dober in krepek odgovor! * (Tržaška okolica se svojimi čitalnicami). Kdo bi pač verjel, da v tej mali pokrajini se more napraviti v kratkem toliko narodnih čitalnic? In vendar se je! Te so že zdaj v Barkolah („Barkola" nije pi-av rečeno, to je laško; mi rečemo raji „Barkole"), vRo-jani. na Opčinah, v Vrdeli, v Rocoli in v Skedni: te dni se bote neki odprle tudi v Kolonji in na Greti. Lepo Id pravo je to, vrli naši Slovenci! Pa naj le godrnja kdorkoli hoče (pa saj veste, kdo?). * (Strašen 'požar v Trstu!). Zadnji četrtek, to je, 28. dne januarja t. 1., po noči skorej ob dveh urah, so topovi z grada tržaškega mesta trikrat zaporedoma zagrmeii. in pa po kratkem prenehljeji še trikrat — kar je pokazalo, da je navstal ogenj v mčstu. Da je bil pa že sprva hud in ze'6 nevaren , to je dala vedeti ponavljava treh strelov. In res, vnela se je in pa tudi zgorela je c61a vrsta zalog (magazinov) colnega urada na južni strani velieega in dolzega poslopja — z blagom vred, ki ga je tam bilo mnogo pripravljenega za razpošiljavo. Plamen£lo je tak6, da je bilo potem vse mesto razsvetljeno. Groza! —Ta požar je storil veliko veliko škode. Govori se clo o milijonih. Uzroka tej strašni nesreči se ne ve še, pa tudi težko se bo zvedel. * (Pravdniki ah advokati v Trstu). Dozdaj je bilo v Trstu 30 pravdnikov. Po novi postavi se jih je oglasilo letos 20; skup jih je tedaj 50. Lepo število! Poganjali se bodo. To vtegne pa biti vendar v prid zago-varjencem in sploh tistim, ki imajo pravna opravila pri tacih gospodih. Saj se pač pozdeva, da je to nekaj podobnega blagu iste in enake vrste na trgu : več ko ga je, bolji kup bo. — Notarjev pa je v Trstu osem. * (Številoporodov, mrtvih in zenitev v Trstu leta 1868). Rodilo se je leta 1868 v Trstu dečkov . 2019 punc pa............1980 vsih vkup tedaj . 3999 Vmrlo je........... 3991 ljudi po tem je več rojenih....... 8 Zenitev je bilo tu omenjenega leta 935. * (Obsojenec Benedetli). Lani, v drugi polovici leta, je bil Jernej Benedetti iz Pirana v Istriji po noči blizo tržaške bolnišnice zavratno napadel nekega tukajšnjega gospoda, ki se kliče M i n a s, in ga pa z 3 roko mahnil tako, da je ktnalo potem smrt , storil. Vzel mu je razbojnik lepo uro ž njeno zlato verižico vrčd. Na 10 januarja tega lčta so ga obsodili v ječo do smrti, * (Strašen požar v Izli blizo Kopra). Devetega dne tega meseca je v Izli ob štirih urah zjutro zagorela neka hiša. Požar je bil grozoviten in pa trpel do sedme ure. Sežgal je vso hišo, in v njej tri osebe, enega moža in dv6 ženski, nčke osle in mnogo !kure-tine (kokoši i. t. d.) * (Juri s puško). Gospod G. H. Martelanec ima namen, začeti prihodnjega meseca izdavanje hu-morističnega ali šaljivega lista pod naslovom: „Juri s puško" za kratek Čas smčjavim Slovencem. Tudi to bo dobro in je sicer prav potrebno. Mi ga jako priporočamo. Prodajal se bo po pet s o Ido v, in prinašal lepe podobe ali ilustracije. i * (So trkali in trkali, in se jim je odprlo!). — Zvčdeli smo te dni, da so se Slovenci poknčžene goriške grofije večkrat pritoževali zato, ker so morali prejemati iz ndkih državnih uradov davkovske knjižice (bukvice), vabila in plačilne naloge ali liste le v njim nerazumljivem jeziku, namreč v nemškem ali italijanskem, da se je pa temu nedavno v okom prišlo. Hvala Bogu! — Slovenci! pravo je to vaše ravnanje. Pa trkajte vendar še za marsiktere druge reči, ki jih še nimate, ki so vam pa potrebne: tako bote lepo skrbeli za svoje narodne zadeve. * (oivarmce ali mašine za šivanje). Kakor nam je že znano, se rabijo od nčkaj časa Sem, tako rekoč, po cčlem svetu za šivanje nčke mašine, ali po naše Bstroji", ki jim pravimo pa tudi „šivarnice". Da je ta znajba zel6 važna, ravno kakor so še marsiktere druge, nije nikake dvombe. Po njih se vtegne šivati z neverjetno hitrostjo. Kar se, postavimo, po navadi sčšiva v eni uri, se po takih mašinah sešiva v pčtih minutah in morda clo še v krajšem času. Za napravo takih šivarnic je zdaj v severni Ameriki, namreč v Ne\v-York-u (izgovarjajte n i u-jork-u) tak6 velika tvornica ali fabrika, da se izplačuje vsak mesec skorej 244.000 goldinarjev delov-cem za dnino (Ion ?). Po tem se vtegne pač lehko soditi, kako da se zdaj razprostirajo te šivarnice po svetu! * (Ošabnost ali prevzetnost) — Kaj je prav za prav ošabnost ali prevzetnost? Ona je prece-nitev samega sebe, in pa nezasluženo preziranje ali zaničevanje vsih druzib. Ali po tej grdi lastnosti si človčk sam sebi škodi — prihaja v nesrečo in pogubo. Pa saj Nemci imajo za to tudi prislovico: „Ošabnost pride pred poginom" (to je, ošabnost si ima pogin za naravni naslčdek). Rajnki škof Slomšek, ta vrli Slovenec in pa naš pravi učitelj preslavnega spomina, je o prevzetnežu ali ošabnežu tako-le djal: „Kdor sam sebe povišuje, Prazno glavo oznanuje" (namreč ravno kakor tudi klas, ki nima zrnja v sebi, stoji tedaj ošabno po konci). Naš rojak gosp. Cegnar, primerjaje ošabneža z visokim hrastom, ki stoji na kaki gori, 'in pa od on-dod po nekakem gospoduje nad drugimi nižjimi drevesi pod seboj, ki ga pa nenadoma drv&r poseče, — je o tem prav lčpo in izvrstno pesem zapčl, namreč to-le: Ošabnežu. (Zložil Fr. Cegnar). 1. Stoji ošaben hrast na gori, Na nebo z verhom se opira, Sosede svoje zaničuje, S posmehom nan-nje se ozira. 2. Dervar s sekiro gre na goro, in tam pod hrastom se ustavi; Sekira smertno pesem poje, Na tla telebi hrast gizdavi. 3. O ti, ki zaničuješ brata, Ker več prejel si od Gospoda, Ozri se! stopa ti na peto Nemila hrastova osoda. Tisk avstr. Lloyda v Trstu. Založil J. G. Vrdelski, Vabilo na naročbo. JMnano zadosti je že vs&m, in nije tedaj treba .posebnih dokazov, da so Slavjani, ti rojaki 'znamenitega in zelo razprostiranega plemena, Jkterim se naravno tudi mi Slo ven ci prištevamo, bistre in prebrisane glavice; in [pa reči smemo, da se še tisti nikakor ne motijo, kteri se predrznejo naravnost trditi, da mi Slavjani sploh, in posebno tudi mi Slovenci po ti važni lastnosti clo prekosimo vse druge narode, ki se imajo za bolj učene, izobražene in olikane. Res veselega in ob enem jako ponosnega mora se čutiti vsak pravi rojak tega velicega plemena, kadar se v misli ozira na ogromno število vrlih Slavjanov, ki so se že nekdaj po svojem bistroumu in po svoji učenosti poslavljali, bodi si v duhovskih, bodi si v posvetnih rečeh, kakor tudi tistih izvrstnih in vsega spoštovanja vrednih sorojakov, ki se poslavljajo v današnjih dnevih zlasti z neutrudnim delovanjem in sploh z veliko skrbjo za blagor naše mile domovine. Pač srce se mu prav povzdiguje, kadar sliši ali bere, da so si dozdaj posebno tudi učenjaki našega slovenskega naroda krepko prizadevali, in da jih je še mnogo, ki se z neizrekljivo pogunmostjo borijo za podporo, povikšanje in razprostiranje prave duševne omike med človeštvom, ne samo pri nas v Evropi, temoč clo tudi daleč od nas — tam v Afriki, v Ameriki in Bog ve kod še po širokem svetu. Ali pri vs£m tem, preljubi domorodci! pri vsem tem, pravim, je naš slavjanski narod ostal za gori omenjenimi drugimi narodi, in je še zdaj za njimi, kar se tiče njegovega izobraženja, in njegove olike. Žalostno, in vendar resnično! Pa kaj smo mi tega krivi? Saj drugače nije moglo biti! Sila je od nekdaj grozovitno trla nas in našo narodnost. Sovražnikov in protivnikov sploh smo imeli obilo od vsih strani. Marsikomu so že znane, postavim, gromovite latinske besede nekega ..... vladarja starih časov: „Foras ejiciemus isto s selavos !" (po našem: „vun bomo vrgli tiste Slavjane)! Premimi smo pa od nekdaj bili Slavjani, kakor smo še vedno, da bi se zgrda protivili takemu okrutnemu ravnanju , takemu prega-njenju i sovražtvu. Pa česar niso v tem zadosti opravili poglavarji, opravljali so namesto njih drugi, čeravno večidel le samovoljno, kakor je žalibog! tu in tam še zdaj navada. Znano nam je sicer tudi, da so ndmškutarski učitelji na Krajnskem in pa še drugod vboge otroke slovenskega naroda in jezika nevsmiljeno zasramovali, tepli in sploh ojstro kaznovali, ako so se reveži kedaj drznili pregovoriti kar si bodi v svojem milem maternem jeziku. Kdo bi pač to verjel? In pa kje ali pri kterem narodu se je neki doživela enaka prikazen ? Gotovo nikjer še ne dozdaj! — Ali, hvala Bogu! časi so se vendar nekaj spremenili, obrnivši se na bolje. Nekdanja nesrečna šiba nas ne bije zdaj več tako hudo, čeravno ne moremo še trditi, da hodimo že le po cvetlicah. Nije tedaj še tega!' Nekaj smo pa vendar dobili: saj nam je pač dana precej ugodna priložnost zdaj v Avstriji, da si vtegnemo pomagati tudi zastran razvitja, po-vzdige in obrambe svoje narodnosti. Poslužujmo se je tedaj marljivo, in tirjajmo pa neprestano, da se nam daje, česar še dozdaj nimamo, kar nam pa vendar gre po vsi pravici, — Dobre narodne šole. ki jih moramo imeti, in pa tudi dobri narodni časniki in knjige (bukve), so, kakor drugim narodom, tudi nam najkrčpkejši pripomočki, da naše slovensko ljudstvo, napredovaje čedalje bolj v pravem nauku, se ščasom povzdiguje do zaželjene duševne omike, kakoršne potrebuje po svojem stanu. Nije resnično, kar ble-bečejo o tej zadevi tu in tam neki neumneži, namreč da kmet, ki se je naučil branja in pisanja, nije več za delo, češ, da hoče le drugim ukazavati. Kaj tacega vtegnejo trditi samo ljudje starega kopita; ljudje, pravim, kterim bi zelo všeč bilo, da vbogi kmet še vedno naprej^ živi le v sirovosti — podoben nespametni zverini. Prava, dobra in prostemu ljudstvu primerna omika vtegne le pomagati, ne pa škoditi. To nam jasno dokazujejo neke bolj in spodobno olikane druge dežele, v kterih nije, tako rekoč, kmeta, ki bi ne umel brati in pisati za svojo potrebo ob kaki si bodi priliki, in vendar je — dober kmet, in sploh dober delavec! — Večkratno premišljevanje vsega tega, in pa ob enem moja vroča želja, podpirati in pospeševati, kolikor je le mogoče, tudi z malim potrebni poduk in izobraženost med slovenskim ljudstvom, zlasti pa med kmeti, sta me od nekaj časa sem močno spodbadala, resno prevdarjati, ne bi-li se dalo k temu pripoma-govati tudi z razprostiranjem pripravne in primerne knjige, kakoršna bi po mojem mnenji ravno knjiga bila, ki je imenovana na prednji strani, -— po malih mesečnih snopičih za majhno plačilo, kakor ravnajo dragi narodi: Nemci, Italijani i. t. d., da se po tem žlajša oprava stroškov, in ob enem pa tudi izdava knjige. — _ Upam za trdno, da bodo naši domorodci v tem, kar sem dozdaj tukaj opomnil, z menoj popolnoma jedne misli. Opiraje se tedaj ravno na ta up , in ob enem tudi na svoje prepričanje o njihovi vedeželjno-sti, -— tej že sploh znani lepi in vse hvale vredni lastnosti naših Slovencev, se obračam zdaj na-nje s prijaznim vabilom na naročbo omenjene knjige, ki bi se pisala in na svetlo dajala morda več 14t, ako se našemu ljudstvu prikupi, kakor se nadjam. Pa saj je pač rado imelo in bralo tudi moj nekdanji časopis: »Tržaški Ljudomil" (kteremu konec je bil, kakor je že znano!). Pisati jo mislim prav v prostem jeziku, ogibaje se vsake nepotrebne novarije v rabi besed, in pa sploh tako, da njeni zapopadek razumi lahko vsak kmet (ako pišem pa rajši nije, in živčnje, nego ni, nej ali nij, in življenje, mislim, da se v tem nikakor ne motim — ono je bolje.) Izhajal bo en snopič v drugi polovici vsacega meseca. Tukaj podajem zdaj prvi snopič. Prosim prijazno obilne podpore, da lepo in redno napreduje to delo v prid našemu ljudstvu. — Da se stroški opravljajo, treba je, da imam saj 500 naročnikov. Naj zatorej blagovoljno skrbe tisti, kterim pride v roke ta snopič, da se imenovana knjiga med ljudstvom razprostira brž in bolj ko bo mogoče, dajaje mi pa v kratkem na znanje sad svojega truda. Ob svojem času naj se mi pošilja redno nabrani denar v Trst (kjer stanujem „ Via Farnedo N. 28 primo piano časa Svetina"). Lepo se priporočam, in prosim ob enem milosrčnega potrpljenja, ako bi se po nesreči nahajala kaka si bodi zmota ali blodnja v mojem delu. „Errare humanim estu (človek sem, in pa vsak človek se vtegne večkrat zmotiti). Naj se ima timveč ozir na moj — namen, kterega srečno dognanje moralo bi pač po moji misli biti vsakemu iskrenemu Slovencu ležeče na srcu. — Z Bogom! V Trstu, meseca jenuarja 1869. J. G. Vrdčlski. Narodna in uniuerzitetna knjižnica