53 1–2006  Slavica Tov{ak Tokrat smo se pogovarjali z legendo slo- venskega planinstva Toma`em Banovcem, nekdanjim predsednikom PZS, predsednikom Mladinske komisije PZS in nosilcem {tevilnih drugih funkcij v PZS. Bil je tudi zadnji pred- sednik prej{nje Planinske zveze Jugoslavije. Njegov dele` v planinski organizaciji je pre- poznaven, kljub temu da je v letih 1981–2003 opravljal zahtevne naloge direktorja Statisti~- nega urada Republike Slovenije. Bil je dolgo- letni ~lan odbora Vlade Republike Slovenije za gospodarstvo in drugih vladnih teles, predsednik Sveta Agencije za pla~ilni promet Republike Slovenije pred njegovo preobrazbo v Agencijo za javno-pravne evidence in storit- ve in ~lan mnogih strokovnih teles v razli~nih dru{tvih in organizacijah (Slovensko dru{tvo Informatika, Zdru`enje seniorjev Slovenije in podobno). Do leta 2005 je bil tudi predsednik Sveta Triglavskega narodnega parka, katerega ~lan je {e danes, zato je beseda tekla predvsem o odprtih vpra{anjih in problemih Triglavske- ga narodnega parka, njegovih osebnih razmi{- ljanjih ter razmi{ljanjih planinske organizacije, ki jo zastopa v Svetu TNP. Dva mandata ste bili predsednik PZS, kar je bila ob vseh slu`benih dol`nostih zelo zahtevna in naporna naloga. Ali se po va{i oceni delo predsednika v va{em obdobju raz- likuje od dela v sedanjem ~asu? Preprosto ne vem. Primerljivost je lahko zelo nesmotrna. Bili so drugi ~asi, imeli smo socialisti~no in enostrankarsko ureditev in bili smo v Jugoslaviji. Pomen mno`i~nih organi- zacij, kot je bila planinska, je bil precej ve~ji in tudi manj jih je bilo. Mo`nosti za drago re- kreacijo in vrhunski {port so bile manj{e. Na{e okolje in ljudje z njim so se zelo spremenili. Danes delamo druga~e, `ivimo druga~e in ob- na{amo se tudi druga~e. Vsi smo bili sre~ni, ko smo odpirali kako postojanko in kak{no pot, danes tega skoraj ni ve~. Zbral sem ocene za okrog 20 pomembnih dru`benih sprememb, ki so seveda »dolinske«, a pomembno pljuskajo tudi v gore. ^e se zgra`amo nad avtomobili in prelahko dostopnostjo gora predvsem za navadne planince, se isto~asno veselimo letal- skih poletov in lahkih dostopov ter mo`nosti re{evanja na{ih iz daljnih gora, satelitskih po- vezovanj in kramljanja s plezalci v daljni steni. Pa se znajdi, kaj je prav in kdo ima prav. Raz- like torej so, ne vem, zakaj smo se ustavili pri preu~evanju zgodovine organizacije v ~asu in prostoru – tudi za novej{o planinsko zgodovi- no? In seveda naj predsednik ne odgovarja samo na trenutne izzive, tu so {e izzivi novega in prihodnjega ~asa. En mandat ste bili tudi predsednik Mladinske komisije PZS. Kako bi lahko bilo delo tega pomembnega organa v sedanji struk- turi PZS {e bolj prepoznavno? 52 1–2006 niso dale miru. Kje so postavljali postojanke, kako so jih postavljali, kako so se dve leti gibali po teh poteh v vseh letnih ~asih, kje in kako so se bojevali? Mi pa danes opremljeni z vso mo`no samovarovalno opremo pre`ivljamo tu dopust in se gremo aktivne po~itnice. Nekaj mi ni {lo povsem skupaj. ^etrt ure ni`e je bila Rif. Padon, simpati~- na ko~a, morda bolje re~eno restavracija na vrhu smu~i{~a. V njej naju je pri~akala Vladova `ena. Pri{la je po geolo{ki poti, le da ni vedela zanjo. Po~itek, kosilo, kavica in potem smo se po~asi odpravili proti avtomobilu, parkirane- mu na drugi strani sedla. Vmes sem ob polo`ni in udobni poti na{el {e konje, ki so se svobod- no pasli, tako da sem imel spet polne roke fo- toaparatov. Sem `e preklopil iz ferate v foto- grafiranje. m Ferrata delle Trincee  Drago Metljak Greben Cresta del Padon le`i v smeri vzhod–zahod med Marmolado na jugu in Sello na severu. Za~enja se na sedlu Passo Pordoi in se postopno dviguje do Sas de Mezdija (2727 m), ki je najvi{ji vrh grebena. Na ta vrh se povzpne s sedla Porta Vescovo, 2478 m. Vzdol` grebena oz. pod njim poteka vezna pot, ki je zelo razgledna. Vrhovi grebena se potem postopno spu{~ajo proti Rocci Pietore, pri kateri je kri`i{~e cest. Na jug vodi cesta proti Allegheju, na sever proti sedlu Passo Falzarego in naprej v Cortino. @e sama vo`nja po teh dolinah in prelazih je v lepem vremenu veliko do`ivetje. Kot najprimernej{i dostop do ferate omenja- jo nekateri vodniki `i~nico iz Arabbe, ki pa letos poleti ni delovala zaradi obnove. Zanesljivej{i in vedno uporaben je dostop od parkiri{~a na zahodnem koncu jezera Fedaia, od katerega je do sedla Porta Vescovo slabo uro in pol lagodne hoje. Arabba je kakih 30 km oddaljena od Cortine d'Ampezzo, Lago Fedaia pa 10 km od Canazeia. Do jezera se pride tudi iz Belluna po dolini Cordevole, mimo Agorda in Allegheja, a tam so poleti po navadi ve~ji prometni zasto- ji. V osr~je Dolomitov se pa~ ne da priti prav na hitro. Opis: Vstopni del ferate je gladka skalna stopnja, razte`aj visoka, opremljena z zelo zanesljivo jeklenico. Nadaljevanje je le za spo- znanje la`je – do ostrega grebena in po njem naprej do vrha Sas de Mezdi. Nato pride sestop z vrha; pre~enje mosti~ka in sestop do travnate {krbine sta vseskozi zelo zra~na. Do tam je pri- bli`no ura plezanja. S {krbine gremo navzgor po stari voja{ki poti, nato na levo v ferato, ki se spu{~a dober razte`aj navzdol. Dobra jeklenica in klini, gladka skala, zra~no. Potem skozi {krbino okoli raza na pot na strmem travnatem pobo~ju. Kakih 200 m proti jugu, nato po polo`nem grebenu postopno sestopamo do stene, tam pa s severne strani stopimo v prvi predor, dolg kakih 30 m. Po ju`ni strani Mesole, 2642 m, gre tik pod steno ozka pot, ki je ponekod zavarovana. Nato sledi vzpon v kamin in takoj za robom v drugi predor. Ta je dolg 300 m; prava pot je ozna~ena, tako da se ne izgub- ljamo v stranskih rovih in prostorih. Izstop je pri bivaku Bontadini. Do tja je pribli`no 2 uri. [e sestop do ko~e Rif. Padon, 15 minut, in nato do izhodi{~a; uro in pol po poti, ki se polo`no spu{~a proti jezeru Fedaia. Skupni ~as je pri- bli`no 6 ur. Ferata je zelo priljubljena in sodi med najte`je zaradi zahtevnosti v prvem delu in hkrati med najlep{e zaradi enkratnih razgledov. Te`av nikakor ne ka`e podcenjevati. Zemljevid: Val di Fassa e Dolomiti Fassa- ne. Tabacco 06, 1: 25. 000. Ali nam bo uspelo ohraniti prvobitnost TNP? Toma` Banovec VESTNIK-1.qxp 5.1.2006 19:58 Page 52 54 1–2006 Bilo je celo ve~ nepredsedni{kih mandatov na raznih podro~jih dela in precej dela. Zakaj naj bi bilo sedanje delo manj prepoznavno kot tedaj? Poskusimo! Seveda so sedaj mo`nosti druga~ne. Bistveno je, da je mladine veliko manj, leto{njih rojstev je na primer toliko, kot je vpisanih brucev. Eksploziven razvoj ponudb raznih storitev se soo~a z vedno manj mladine. Vsi bi jih radi vklju~evali in jim pomagali. In star{i to praviloma tudi pla~ajo. Torej je delo s planinsko mladino danes celo te`je. Veliko po- bud, ki so nastale v okviru Mladinske komisi- je, so prevzeli razni specialisti v organizaciji in zanimivo, ve~ino tega so spravili v pravilnike in podobne ureditve, ~esar je v~asih nekoliko preve~. V Svetu TNP zastopate stali{~e PZS. Zanima me, kako usklajujete stali{~a PZS in va{a osebna stali{~a o klju~nih problemih na- rodnega parka? Ve~jih te`av v zvezi s stali{~i nimam. V~a- sih je velik problem razumeti razli~ne definici- je in ideje, ki jih s temi besedami zagovarjajo razne interesne skupine. Po Janezu Drnov{ku, ki je bil le kratek ~as predsednik Sveta TNP, in po Du{anu Plutu, ki je demonstrativno odstopil, sem v Svetu zastopal vlado in to do letos, ko me je zamenjal Milan Oro`en Ada- mi~. V delo me je uvajal Miha Poto~nik, ki je bil tudi pobudnik za ustanovitev in dolgoletni predsednik Sveta TNP. Pred tem sem v Svetu zastopal PZS in sedaj jo spet. Usklajevanje s PZS je na videz preprosto, saj ima statut in programe, ki so naravnani tudi v varovanje nar- ave in so uporabni za delo v TNP-ju . Do za- kona o TNP-ju smo zavzeli stali{~a tudi v Vratih leta 2004. Veliko je napisanega, na ve- liko stvari je opozorjeno, vendar ve~ina ni dovolj podprta s podatki in oceno posledic. Te`ko razumem ljudi, ki bi najraje omejevali obisk Julijcev, omejili koli~ino in uporabo poti ter nekatere predele namenili samo izbrancem ali divjini. Jasno je, da so TNP sooblikovali ali »antropogenizirali« tudi planinci. Seveda pa ne sami, bili so doma~ini, kmetje, fu`inarji, pastirji, rudarji, pa tudi vojne in vojaki, kri- vi~ne meje in mno`ica drugih dejavnikov. Ker vizije in upravljavskega na~rta ni, se v~asih ne moremo sporazumeti o sicer jasnih teko~ih stvareh. Ocenjujem, da TNP-ja ne ka`e pre- ve~ zapirati, saj se zapira in zara{~a kar sam. Ru{je in gozd sta eksplodirala, pastirske in lov- ske poti se zara{~ajo. Ceste, ki so tudi posledi- ca in podlaga na{ega sicer svetovno poznanega in pohvaljenega na~ina gospodarjenja z goz- dovi, se slabo obnavljajo, predvsem pa »upra- vi~eno« omogo~ajo dostopnost skoraj povsod. Zapiranje se je sicer `e za~elo. Vpra{anje so koli~ine zaprtega in pomen dejanja ter seveda pri~akovani privilegiji, ki so skoraj pravilo. Ali ima PZS izdelana jasna stali{~a o ohranitvi naravne pokrajine in na katerem organu se ta stali{~a usklajujejo? PZS ima dolo~eno tradicijo in precej dovolj uporabnih stali{~, notranje enotnosti pa ni vedno dovolj. Gospodarji planinskih postojank objektivno mislijo in ravnajo druga~e kot var- stveniki gorske narave. @e to, da lo~imo nar- avno od nenaravne pokrajine, je lahko napaka. Poznamo pa {e gorsko naravo, oblikovano kra- jino, ohranjanje narave in podobno. Zbiram definicije o okolju, prostoru, naravi in iz njih izpeljanih pojmih. Vsak tak osnovni pojem ima najmanj en doma~ »sistemski zakon«, skupaj celo ministrstvo in {e evropske smer- nice in direktive. In vse je vedno znova po- trebno temeljite obnove. Spominja na reklo »vse je {e novo in zato ni popravljeno«. Uza- konjamo postopke in metode, ki se spremeni- jo naslednji dan. Pojmi niso urejeni tudi med planinci in drugimi civilniki. Tudi zaradi tega je te`ko pripraviti kak upravljavski na~rt. Sli{ali smo, da TNP kot institucija zago- varja conacijo parka, kar lahko posledi~no pomeni modernizacijo vseh pa{nih planin, vklju~no z gradnjo cest in gradnjo novih, neplaninskih objektov. Ali to zagovarjate tudi vi? Coniranje zahtevajo standardi IUCN ??? kaj je to?, na{a zakonodaja in poleg njih vsaj {e zdrava pamet. Tudi zadnji predlog skupine civilnih organizacij za osnutek zakona o TNP predpostavlja coniranje. Mogo~e novo, po dru- ga~nih kriterijih. Seveda pa se hitro skregamo, najve~krat {e ne ob pogledu na torto, marve~ pri rezanju, torej pri koli~ini in okusu, po novem pa {e po vtisu ali ~em podobnem. Bolje je, da imamo nekatera pravila dogovorjena Jalovec iz Koritnice M irk o B iju kl i~ VESTNIK-1.qxp 5.1.2006 19:59 Page 54 54 1–2006 Bilo je celo ve~ nepredsedni{kih mandatov na raznih podro~jih dela in precej dela. Zakaj naj bi bilo sedanje delo manj prepoznavno kot tedaj? Poskusimo! Seveda so sedaj mo`nosti druga~ne. Bistveno je, da je mladine veliko manj, leto{njih rojstev je na primer toliko, kot je vpisanih brucev. Eksploziven razvoj ponudb raznih storitev se soo~a z vedno manj mladine. Vsi bi jih radi vklju~evali in jim pomagali. In star{i to praviloma tudi pla~ajo. Torej je delo s planinsko mladino danes celo te`je. Veliko po- bud, ki so nastale v okviru Mladinske komisi- je, so prevzeli razni specialisti v organizaciji in zanimivo, ve~ino tega so spravili v pravilnike in podobne ureditve, ~esar je v~asih nekoliko preve~. V Svetu TNP zastopate stali{~e PZS. Zanima me, kako usklajujete stali{~a PZS in va{a osebna stali{~a o klju~nih problemih na- rodnega parka? Ve~jih te`av v zvezi s stali{~i nimam. V~a- sih je velik problem razumeti razli~ne definici- je in ideje, ki jih s temi besedami zagovarjajo razne interesne skupine. Po Janezu Drnov{ku, ki je bil le kratek ~as predsednik Sveta TNP, in po Du{anu Plutu, ki je demonstrativno odstopil, sem v Svetu zastopal vlado in to do letos, ko me je zamenjal Milan Oro`en Ada- mi~. V delo me je uvajal Miha Poto~nik, ki je bil tudi pobudnik za ustanovitev in dolgoletni predsednik Sveta TNP. Pred tem sem v Svetu zastopal PZS in sedaj jo spet. Usklajevanje s PZS je na videz preprosto, saj ima statut in programe, ki so naravnani tudi v varovanje nar- ave in so uporabni za delo v TNP-ju . Do za- kona o TNP-ju smo zavzeli stali{~a tudi v Vratih leta 2004. Veliko je napisanega, na ve- liko stvari je opozorjeno, vendar ve~ina ni dovolj podprta s podatki in oceno posledic. Te`ko razumem ljudi, ki bi najraje omejevali obisk Julijcev, omejili koli~ino in uporabo poti ter nekatere predele namenili samo izbrancem ali divjini. Jasno je, da so TNP sooblikovali ali »antropogenizirali« tudi planinci. Seveda pa ne sami, bili so doma~ini, kmetje, fu`inarji, pastirji, rudarji, pa tudi vojne in vojaki, kri- vi~ne meje in mno`ica drugih dejavnikov. Ker vizije in upravljavskega na~rta ni, se v~asih ne moremo sporazumeti o sicer jasnih teko~ih stvareh. Ocenjujem, da TNP-ja ne ka`e pre- ve~ zapirati, saj se zapira in zara{~a kar sam. Ru{je in gozd sta eksplodirala, pastirske in lov- ske poti se zara{~ajo. Ceste, ki so tudi posledi- ca in podlaga na{ega sicer svetovno poznanega in pohvaljenega na~ina gospodarjenja z goz- dovi, se slabo obnavljajo, predvsem pa »upra- vi~eno« omogo~ajo dostopnost skoraj povsod. Zapiranje se je sicer `e za~elo. Vpra{anje so koli~ine zaprtega in pomen dejanja ter seveda pri~akovani privilegiji, ki so skoraj pravilo. Ali ima PZS izdelana jasna stali{~a o ohranitvi naravne pokrajine in na katerem organu se ta stali{~a usklajujejo? PZS ima dolo~eno tradicijo in precej dovolj uporabnih stali{~, notranje enotnosti pa ni vedno dovolj. Gospodarji planinskih postojank objektivno mislijo in ravnajo druga~e kot var- stveniki gorske narave. @e to, da lo~imo nar- avno od nenaravne pokrajine, je lahko napaka. Poznamo pa {e gorsko naravo, oblikovano kra- jino, ohranjanje narave in podobno. Zbiram definicije o okolju, prostoru, naravi in iz njih izpeljanih pojmih. Vsak tak osnovni pojem ima najmanj en doma~ »sistemski zakon«, skupaj celo ministrstvo in {e evropske smer- nice in direktive. In vse je vedno znova po- trebno temeljite obnove. Spominja na reklo »vse je {e novo in zato ni popravljeno«. Uza- konjamo postopke in metode, ki se spremeni- jo naslednji dan. Pojmi niso urejeni tudi med planinci in drugimi civilniki. Tudi zaradi tega je te`ko pripraviti kak upravljavski na~rt. Sli{ali smo, da TNP kot institucija zago- varja conacijo parka, kar lahko posledi~no pomeni modernizacijo vseh pa{nih planin, vklju~no z gradnjo cest in gradnjo novih, neplaninskih objektov. Ali to zagovarjate tudi vi? Coniranje zahtevajo standardi IUCN ??? kaj je to?, na{a zakonodaja in poleg njih vsaj {e zdrava pamet. Tudi zadnji predlog skupine civilnih organizacij za osnutek zakona o TNP predpostavlja coniranje. Mogo~e novo, po dru- ga~nih kriterijih. Seveda pa se hitro skregamo, najve~krat {e ne ob pogledu na torto, marve~ pri rezanju, torej pri koli~ini in okusu, po novem pa {e po vtisu ali ~em podobnem. Bolje je, da imamo nekatera pravila dogovorjena Jalovec iz Koritnice M irk o B iju kl i~ VESTNIK-1.qxp 5.1.2006 19:59 Page 54 57 1–2006 go~e novej{e, za kar je treba zavzeti konkretno stali{~e, je plezanje doma, v tujih daljnih gorah in po{tenost ter eti~nost poro~anja. Na~el, tudi drugih in drugje, je veliko ali dovolj, nekatere stvari med raznimi deklaracijami so protislov- ne in nedore~ene. V{e~ mi je jezik in prevod. ^e bi kdo hotel analizirati in narediti primerlji- vo {tudijo z na{imi razmerami, bi rad sodelo- val. Tak primerjalni dokument pa ka`e obrav- navati. Na 18. seji Uprav- nega odbora PZS je predsednica Komisije za varstvo gorske na- rave UO PZS mimo- grede, skoraj pod to~ko razno prisotne opozori- la na osnutek zakona o TNP. Komisija je pripombe podala v obli- ki dopisne seje, vendar na upravnem odboru niso bile predstavljene. Iz zapisnika tako ni jasno, kaj je KVGN pravzaprav podprla: Predlog zakona o TNP (t. i. Vu~kov zakon, ki je `e v drugem branju) ali Osnutek zakona o TNP, ki so ga izobliko- vale in podpisale ne- vladne organizacije, med njimi ZRC, SAZU, DONDES, Oddelek za gozdarstvo BTF, CIPRA, nekaj planinskih dru{tev. Se strinjate s tak{nim na~inom? Ali to ne ka`e na nezainteresira- nost upravnega odbora, ki bi moral kot pomemben organ PZS povedati jasno stali{~e? Ne vem, zakaj je bilo tako, vendar pazimo! Zadeva s tem zakonom je podobna tisti, ki ne- prestano oblikuje nove verzije zakona o dru- {tvih, vseskozi ga obravnavamo, pomaga pa ni~. Svoje stali{~e do obeh predlogov sem napisal, poslal ministru, predsedniku zveze in {e komu ter se seveda tudi komu zameril. Kaj ~e bi o tem razpravljali? Pomembno je, da kateri koli predlagatelji novega usklajenega osnutka zakona razmislijo o viziji TNP-ja leta 2012 in 2030. @e pri privilegiranju stalnega pre- bivalstva udarimo v problem! Kdo je stalni pre- bivalec, ki ima v novem dokumentu izjemne pravice? Ustava dolo~a, da se lahko prijavimo in stanujemo po svoji izbiri. Bohinjska `upan- ja ocenjuje, da ima na svojem teritoriju ve~ kot 2000 sekundarnih bivali{~. Popisi tudi ka`ejo nekaj takega. @e zaradi nepremi~ninskih dav- kov se spla~a prijaviti med stalne prebivalce vsaj eno osebo iz go- spodinjstva ali dru`ine. Lo~evanje na starosel- ce, kot so na Bledu naj- prej Blejci, nato pa Blej~ani, pri{leki ali celo »pritepenci«, je folklorno zanimivo, a ni prakti~no. In to je tudi temeljna predpostavka novega osnutka. Zakaj ocenjujete predlog zakona, ki ga je pripravila civilna iniciativa, kot nedode- lan in slab? Zmeda, po kateri je ta dokument enkrat podlaga, drugi~ osnu- tek, poslan ministru, in sedaj spet ena od osnov za pripravo no- vega zakona, je `e dokaz. Va{e vpra{anje pa ga ima kar za predlog. Vse ka`e na to, da sem imel malo prav. To nikakor {e ni predlog zakona! Ima mno`ico dobrih idej, a brez ekonomske, socialne in {e kak{ne ocene samih posledic. Poleg omenjene definicije stalnega prebivalstva je pojem divjine dolo~en agregat- no z odstotki na izredno visoki ravni. A ta agre- gatna divjina ni teritorializirana, zgodila naj bi se postopoma tudi tam, kjer je danes ni, torej retrogradno. To je lahko v konfliktu s sedanji- mi, zgodovinskimi (kulturna dedi{~ina) in `e antropogeniziranimi oblikami `ivljenja, s po- selitvijo, verjetno pa je v nasprotju tudi s sicer evropsko in doma~e pospe{evanim pa{ni{tvom 56 1–2006 vnaprej. Tudi priprava samega zakona potre- buje svoja pravila. ^e ho~emo kandidirati s kako planino v svetovno dedi{~ino, moramo imeti planino omejeno, opisano, odmerjeno in locirano. ^e ho~emo ostanke prve vojne va- lorizirati in jih je treba obnoviti ter podobno, jih je tudi treba umestiti v prostor. In ~e `e ho- ~emo pomagati »domorodcem« ali stalno prijavljenim prebivalcem v parku, jih je treba najprej dolo~iti in povedati, od ~esa naj bi `i- veli (dejavnosti), poznati njihovo premo`enje, poklice, navade in podobno. Brez coniranja in klasifikacij ni reda, ~eprav ga samo delitev te- ritorija po namenih tudi {e ne zagotavlja. Omogo~a pa preglednost in nadzor strokovne in splo{nih javnosti. V ~em po va{i oceni ti~i vzrok, da je pred- log zakona o TNP zastal v predalih? V prej{njih odgovorih sem povedal ve~ino. Stalno in ve~krat trdim, da bi morali imeti in- ventarizacijo stanja in vizijo stanja TNP-ja za leto 2012 in {e za 2030, z njo dolo~ene osnovne poti in cilje, kaj naj ohranimo, kaj naredimo za to in podobno. Potem pa vsaj pripravimo pred- log upravljavskega na~rta ter isto~asno zakon, ki bo to zagotovil. @al je to zgodba o kuri in jajcu. Ker nimamo novega zakona, ni na~rta, ker ni na~rta, re{ujemo zadeve iz na~rta z novim zakonom. Veljavni zakon pa vseeno imamo. Temu na~rtu re~e druga~e (grozna beseda plan), kar pa je vsebinsko tudi na~rto- vanje. Danes je planiranje {e huj{e kot pred dvajsetimi leti. Poglejmo, kako Unija planira in dolo~a kmetijsko politiko – na kravo to~no. Potem so {e nejasne pristojnosti, izrazito po- manjkanje podatkov in izra~unov posledic po- sameznih ukrepov. Tu je {e splo{no ali posa- mezno nezaupanje med nosilci raznih namen- ov. Preve~ idej, predlogov in ukrepov ter po- segov v parku je ocenjenih po tem, kdo je predlagal in kaj je zadaj. Zakaj naj bi bile pa{ne planine problem? Verjetno je vpra{anje njihova koli~ina. Vu~kov predlog zakona je bil `e skoraj sprejet, prvotna obrazlo`itev se ni menjala (vse po njej je narobe) in izhodi{~a so bila vseeno spremenjena. Sedaj imamo novo delovno skupino in obljubo nove vlade, da bo pri predlogih zakonov mislila na vse posledice. Ne vem, ali je veliko ljudi, ki znajo kaj takega. Ali se bomo brez dobre zakonske podlage lahko izognili razli~nim divjim posegom v TNP? Zakonska podlaga je `e. Ne samo ena. ^e ho~emo, lahko ukrepamo – nekaj nemo~i pa je, premalo je in{pektorjev, podzakonski pred- pisi so slabi in matrika medsebojnega vpliva- nja ter nasprotja raznih, tudi sekundarnih drugje pripravljenih pospe{evalnih in zaviral- nih politik niso znana in ne pravo~asno ocenje- na. Razmislimo: ali, koliko in kaj sekati? Smre- ka je na~elno tujek v na{em gorskem svetu in isto~asno absolutna zmagovalka v njem. Ko- liko in kaj loviti, koliko in kaj ter kje odpreti in zapreti, kateri so naravni in kulturni spomeni- ki, katere infoto~ke, muzeji in vse ostalo. Vedno smo pri posameznih konkretnih zade- vah, bilanc in razvitih na~el ne poznamo. Za medije so zanimive samo novice in ne urejena in v~asih prijazna dolgo~asnost, novica je pred- vsem afera. Helikoptersko preva`anje oseb je `e dolgo prepovedano. Kako ga ustaviti, ~e vo- zimo na Kredarico z raznimi razlogi tako cele TV-ekipe kot tudi govornike in druge emi- nence? In to vsem odgovornim in pristojnim na o~eh, ne samo pred in{pektorji. Kaj lahko zapremo za avtomobilski promet, kdo si upa? Velja, da lahko parkiramo samo pet metrov od roba ceste, in to ne samo za TNP. Koliko je kazni? Javni promet v TNP je samo slaba {ala, ~e v dr`avi umira, tam nima kaj umreti. Kaj je videz ali do`ivljanje, ki nas zanima in bi ga tudi uzakonili? Dolina So~e s pobo~ji je bila pred 40 leti {e polna travinj, danes je povsod gozd in vlaga z njim. Divjina torej nastaja s tujo kulturo dokaj spontano in dobro prehra- njena s CO2 iz ozra~ja ter popolnoma ustrezno koli~ino padavin. PZS ni nikoli zavzela jasnega stali{~a do tirolske deklaracije, ~eprav lahko zasledimo med podpisniki tega dokumenta tudi UIAA. V ~em je problem? Organi PZS bi prav lahko zavzeli stali{~e do tirolske deklaracije. Ni mnogo stvari, ki je ne bi `e veliko pred tem parcialno obravnavali, uresni~evali in celo u~ili druga~e, kot je napisana v deklaraciji. Tudi v pojasnjevalnem delu deklaracije ni veliko novega. Ve~ji del se `e dolgo predava in u~i, tudi statut PZS in pravila povzemajo iste ideje in ravnanja. Mo- VESTNIK-1.qxp 5.1.2006 19:59 Page 56 57 1–2006 go~e novej{e, za kar je treba zavzeti konkretno stali{~e, je plezanje doma, v tujih daljnih gorah in po{tenost ter eti~nost poro~anja. Na~el, tudi drugih in drugje, je veliko ali dovolj, nekatere stvari med raznimi deklaracijami so protislov- ne in nedore~ene. V{e~ mi je jezik in prevod. ^e bi kdo hotel analizirati in narediti primerlji- vo {tudijo z na{imi razmerami, bi rad sodelo- val. Tak primerjalni dokument pa ka`e obrav- navati. Na 18. seji Uprav- nega odbora PZS je predsednica Komisije za varstvo gorske na- rave UO PZS mimo- grede, skoraj pod to~ko razno prisotne opozori- la na osnutek zakona o TNP. Komisija je pripombe podala v obli- ki dopisne seje, vendar na upravnem odboru niso bile predstavljene. Iz zapisnika tako ni jasno, kaj je KVGN pravzaprav podprla: Predlog zakona o TNP (t. i. Vu~kov zakon, ki je `e v drugem branju) ali Osnutek zakona o TNP, ki so ga izobliko- vale in podpisale ne- vladne organizacije, med njimi ZRC, SAZU, DONDES, Oddelek za gozdarstvo BTF, CIPRA, nekaj planinskih dru{tev. Se strinjate s tak{nim na~inom? Ali to ne ka`e na nezainteresira- nost upravnega odbora, ki bi moral kot pomemben organ PZS povedati jasno stali{~e? Ne vem, zakaj je bilo tako, vendar pazimo! Zadeva s tem zakonom je podobna tisti, ki ne- prestano oblikuje nove verzije zakona o dru- {tvih, vseskozi ga obravnavamo, pomaga pa ni~. Svoje stali{~e do obeh predlogov sem napisal, poslal ministru, predsedniku zveze in {e komu ter se seveda tudi komu zameril. Kaj ~e bi o tem razpravljali? Pomembno je, da kateri koli predlagatelji novega usklajenega osnutka zakona razmislijo o viziji TNP-ja leta 2012 in 2030. @e pri privilegiranju stalnega pre- bivalstva udarimo v problem! Kdo je stalni pre- bivalec, ki ima v novem dokumentu izjemne pravice? Ustava dolo~a, da se lahko prijavimo in stanujemo po svoji izbiri. Bohinjska `upan- ja ocenjuje, da ima na svojem teritoriju ve~ kot 2000 sekundarnih bivali{~. Popisi tudi ka`ejo nekaj takega. @e zaradi nepremi~ninskih dav- kov se spla~a prijaviti med stalne prebivalce vsaj eno osebo iz go- spodinjstva ali dru`ine. Lo~evanje na starosel- ce, kot so na Bledu naj- prej Blejci, nato pa Blej~ani, pri{leki ali celo »pritepenci«, je folklorno zanimivo, a ni prakti~no. In to je tudi temeljna predpostavka novega osnutka. Zakaj ocenjujete predlog zakona, ki ga je pripravila civilna iniciativa, kot nedode- lan in slab? Zmeda, po kateri je ta dokument enkrat podlaga, drugi~ osnu- tek, poslan ministru, in sedaj spet ena od osnov za pripravo no- vega zakona, je `e dokaz. Va{e vpra{anje pa ga ima kar za predlog. Vse ka`e na to, da sem imel malo prav. To nikakor {e ni predlog zakona! Ima mno`ico dobrih idej, a brez ekonomske, socialne in {e kak{ne ocene samih posledic. Poleg omenjene definicije stalnega prebivalstva je pojem divjine dolo~en agregat- no z odstotki na izredno visoki ravni. A ta agre- gatna divjina ni teritorializirana, zgodila naj bi se postopoma tudi tam, kjer je danes ni, torej retrogradno. To je lahko v konfliktu s sedanji- mi, zgodovinskimi (kulturna dedi{~ina) in `e antropogeniziranimi oblikami `ivljenja, s po- selitvijo, verjetno pa je v nasprotju tudi s sicer evropsko in doma~e pospe{evanim pa{ni{tvom 56 1–2006 vnaprej. Tudi priprava samega zakona potre- buje svoja pravila. ^e ho~emo kandidirati s kako planino v svetovno dedi{~ino, moramo imeti planino omejeno, opisano, odmerjeno in locirano. ^e ho~emo ostanke prve vojne va- lorizirati in jih je treba obnoviti ter podobno, jih je tudi treba umestiti v prostor. In ~e `e ho- ~emo pomagati »domorodcem« ali stalno prijavljenim prebivalcem v parku, jih je treba najprej dolo~iti in povedati, od ~esa naj bi `i- veli (dejavnosti), poznati njihovo premo`enje, poklice, navade in podobno. Brez coniranja in klasifikacij ni reda, ~eprav ga samo delitev te- ritorija po namenih tudi {e ne zagotavlja. Omogo~a pa preglednost in nadzor strokovne in splo{nih javnosti. V ~em po va{i oceni ti~i vzrok, da je pred- log zakona o TNP zastal v predalih? V prej{njih odgovorih sem povedal ve~ino. Stalno in ve~krat trdim, da bi morali imeti in- ventarizacijo stanja in vizijo stanja TNP-ja za leto 2012 in {e za 2030, z njo dolo~ene osnovne poti in cilje, kaj naj ohranimo, kaj naredimo za to in podobno. Potem pa vsaj pripravimo pred- log upravljavskega na~rta ter isto~asno zakon, ki bo to zagotovil. @al je to zgodba o kuri in jajcu. Ker nimamo novega zakona, ni na~rta, ker ni na~rta, re{ujemo zadeve iz na~rta z novim zakonom. Veljavni zakon pa vseeno imamo. Temu na~rtu re~e druga~e (grozna beseda plan), kar pa je vsebinsko tudi na~rto- vanje. Danes je planiranje {e huj{e kot pred dvajsetimi leti. Poglejmo, kako Unija planira in dolo~a kmetijsko politiko – na kravo to~no. Potem so {e nejasne pristojnosti, izrazito po- manjkanje podatkov in izra~unov posledic po- sameznih ukrepov. Tu je {e splo{no ali posa- mezno nezaupanje med nosilci raznih namen- ov. Preve~ idej, predlogov in ukrepov ter po- segov v parku je ocenjenih po tem, kdo je predlagal in kaj je zadaj. Zakaj naj bi bile pa{ne planine problem? Verjetno je vpra{anje njihova koli~ina. Vu~kov predlog zakona je bil `e skoraj sprejet, prvotna obrazlo`itev se ni menjala (vse po njej je narobe) in izhodi{~a so bila vseeno spremenjena. Sedaj imamo novo delovno skupino in obljubo nove vlade, da bo pri predlogih zakonov mislila na vse posledice. Ne vem, ali je veliko ljudi, ki znajo kaj takega. Ali se bomo brez dobre zakonske podlage lahko izognili razli~nim divjim posegom v TNP? Zakonska podlaga je `e. Ne samo ena. ^e ho~emo, lahko ukrepamo – nekaj nemo~i pa je, premalo je in{pektorjev, podzakonski pred- pisi so slabi in matrika medsebojnega vpliva- nja ter nasprotja raznih, tudi sekundarnih drugje pripravljenih pospe{evalnih in zaviral- nih politik niso znana in ne pravo~asno ocenje- na. Razmislimo: ali, koliko in kaj sekati? Smre- ka je na~elno tujek v na{em gorskem svetu in isto~asno absolutna zmagovalka v njem. Ko- liko in kaj loviti, koliko in kaj ter kje odpreti in zapreti, kateri so naravni in kulturni spomeni- ki, katere infoto~ke, muzeji in vse ostalo. Vedno smo pri posameznih konkretnih zade- vah, bilanc in razvitih na~el ne poznamo. Za medije so zanimive samo novice in ne urejena in v~asih prijazna dolgo~asnost, novica je pred- vsem afera. Helikoptersko preva`anje oseb je `e dolgo prepovedano. Kako ga ustaviti, ~e vo- zimo na Kredarico z raznimi razlogi tako cele TV-ekipe kot tudi govornike in druge emi- nence? In to vsem odgovornim in pristojnim na o~eh, ne samo pred in{pektorji. Kaj lahko zapremo za avtomobilski promet, kdo si upa? Velja, da lahko parkiramo samo pet metrov od roba ceste, in to ne samo za TNP. Koliko je kazni? Javni promet v TNP je samo slaba {ala, ~e v dr`avi umira, tam nima kaj umreti. Kaj je videz ali do`ivljanje, ki nas zanima in bi ga tudi uzakonili? Dolina So~e s pobo~ji je bila pred 40 leti {e polna travinj, danes je povsod gozd in vlaga z njim. Divjina torej nastaja s tujo kulturo dokaj spontano in dobro prehra- njena s CO2 iz ozra~ja ter popolnoma ustrezno koli~ino padavin. PZS ni nikoli zavzela jasnega stali{~a do tirolske deklaracije, ~eprav lahko zasledimo med podpisniki tega dokumenta tudi UIAA. V ~em je problem? Organi PZS bi prav lahko zavzeli stali{~e do tirolske deklaracije. Ni mnogo stvari, ki je ne bi `e veliko pred tem parcialno obravnavali, uresni~evali in celo u~ili druga~e, kot je napisana v deklaraciji. Tudi v pojasnjevalnem delu deklaracije ni veliko novega. Ve~ji del se `e dolgo predava in u~i, tudi statut PZS in pravila povzemajo iste ideje in ravnanja. Mo- VESTNIK-1.qxp 5.1.2006 19:59 Page 56 59  Tone [karja Odpravo si je zamislil Viki Gro{elj in jo tu- di vodil. Osnovni namen je bil, da udele`enci in predvsem »zmagovalci« odprave Makalu 1975 proslavijo 30-letnico prvega vzpona na himalajski na~in, hkrati pa takratni dose`ek medijsko dopolnijo s sedanjim ter prispevajo k sodelovanju PZS in Fakultete za {port pri testiranjih vrhunskih alpinistov. Tem ciljem je bila podrejena tudi izbira mo{tva. Odprava je bila 14-~lanska, a je imelo dovoljenje za vzpon na vrh le 12 ~lanov. Razmere na gori in odlo~itve udele`encev so pripomogle k temu, da pravila nepalskih oblasti niso bila kr{ena. Baza odprave je bila v gosti{~u Sonam lodge v vasi Pangbo~e na vi{ini 3950 m, torej smo preno~evali v sobah in imeli gostinsko oskrbo. To je sicer ustrezalo vsem, {e posebno starej{im, res pa je bilo to ugodje treba pla~ati z dvema dodatnima urama hoje do sicer uradne {otorske baze na vi{ini 4700 m. Kadar je bilo lepo vreme, se je nekaterim to`ilo po res lepem baznem {otori{~u, a so jih pomisleki minili, kadar je de`evalo ali sne`ilo. Nepalsko »tr`enje« Ama Dablama je podobno kot tr`enje Everesta. Doma~i {erpe iz vasi Pangbo~e opremijo goro z vrvmi – nap- nejo jih pribli`no 3500 m – vse do vrha ter pomagajo postavljati tabore. To je ekolo{ko in ekonomsko najsprejemljivej{i na~in, saj bi bilo sicer zapu{~ene opreme in zapravljenega ~asa veliko ve~. Po koncu vsake sezone Ama Dablam tudi »o~istijo«, tako da kljub mno- `i~nim vzponom – saj je za Everestom in ^o Ojem najbolj oblegana himalajska gora – ne- kako ohranja svojo svetost in ~istost. Slaba stran tega na~ina pa je, da je hitrost opremljan- ja odvisna od vremena; tako je marsikatera odprava od{la domov, {e preden je bila gora opremljena. Vendar taki gotovo ne bi uspeli, tudi ~e bi morali vrvi napenjati sami. Verjetno je Ama Dablam za marsikoga priprava in preizkus za prihodnji vzpon na Everest. Na{a odprava je bila samopla~ni{ka, le del skupnih stro{kov je pokrila PZS – odlo~ilno sta nam pomagali podjetji SCT in Mobitel, ven- dar so za protiute` vsi drugi ~lani pla~ali stro{ek »mladi« navezi – to je bil nekak{en medgeneracijski most solidarnosti. Film, ki ga je realiziral Stipe Bo`i} skupaj s sinom Jo{kom, je prispevala TV Slovenija, {portne meritve je opravil Stojan Burnik, za zdravstvo je skrbel Igor Tekav~i~. 58 1–2006 in {e ~im. Ne vemo, kje naj bo kaj. Ali coniranje po IUCN2 ali druga~e? Poleg tega nekatere nor- me in povezovanja s tujimi naravovarstvenimi institucijami ne potrebujejo zavezovanj v tem zakonu. V ~em vidite slabosti in pozitivne formu- lacije obeh predlogov zakona o TNP? Ve~ino tega sem napisal in povedal. ^e je Vu~kov zakon vsebinsko napisan v nasprotju s svojo prvotno obrazlo`itvijo in zaradi mno`ice amandmajev nepregleden, je v okviru razprav z Lovsko zvezo in PZS vseeno pri{lo do spo- razuma pri coniranju lovskih obmo~ij, do izjav o ustavitvi gradnje planinskih ko~ in postojank in deloma potov (posvet na Brdu 2004). Nekatere pa motijo skriti nameni predlagatel- ja in vzporedna ravnanja v teko~em poslovan- ju ter urejanju prostora dr`ave. Moti skoraj »lokacijski na~rt za Bohinj in okolico« v tem predlogu zakona. Razpravo, ali naj gorski tur- izem temelji na apartmajski ponudbi ali tudi na ve~jih hotelih, naj re{ijo drugi in to je pomembno tudi za lokalne skupnosti. Ali pa je zadeva `e re{ena? Verjetno, saj so Portoro` in razne toplice na vzhodu `e zmagali. [tajerci pa s kapitalom in kadri re{ujejo tudi Zgornjo Savsko dolino. Upam, da tudi velikih dr`avnih pomo~i pri izgradnji in rekonstrukciji `i~nic ne razumemo vsi kot lokalnemu prebivalstvu sovra`no dejanje. Predlog skupine civilnih organizacij razumem kot iniciativo in podlago za omenjene vizije. Je drzen in zahteven, sve` in popolnoma vreden soo~anja s sedanjimi mo`nostmi in realnostjo ter mo`no uresni~itvi- jo. In seveda naj bo ustrezno predstavljen ter »izra~unan«. To velja za oba. Kam bi lahko uvrstili TNP v {ir{em, evropskem miljeju? Zelo zelo visoko, tako kot ga je Reinhold Messner! In zakaj? Geolo{ko, geomorfolo{ko, vse kombinirano z biolo{kimi in sociolo{kimi prepleti, zaradi na~ina antropogenizacije tega prostora, izredne pokrajinske pestrosti, mno`ice spomenikov in ljubezni Slovencev do tega obmo~ja. Ali vas mika kandidatura za predsednika PZS na bli`ajo~ih se volitvah? Ne, lahko pa mu pomagam s tem, kar znam! Kako vam je v{e~ Planinski vestnik v se- danji podobi? O podobi vse najbolj{e! Upam, da bo eko- nomija to prenesla. ^e bi me vpra{ali o vsebi- ni, pa pogre{am kak esej, razpravo, mogo~e polemiko o viziji organizacije in nekaj ve~ humorja. Ko smo oblikovali Obvestila, smo z njimi hoteli razbremeniti Planinski vestnik ve- ~ine organizacijskih zadev, ne pa vseh. Vestnik je {e vedno glasilo PZS in bi veljalo pisati {e kaj o njenih problemih, o problemih dru`be, o polo`aju planinstva in tistem, o ~emer je treba obvestiti {ir{o javnost. m Ama Dablam Kako in koga bomo volili v planinski organizaciji v letu 2006 S tem, ko so bili na UO PZS izvoljeni ~lani komisi- je za pripravo volitev, so stekle priprave kandidacijskih postopkov za organe Planinske zveze Slovenije, ki jih bo za mandatno obdobje 2006–2010 izvolila skup{~ina PZS. Na majski skup{~ini bomo volili: – predsednika in podpredsednike PZS – ~lane upravnega odbora PZS (9–15) – predsednika in ~lane nadzornega odbora PZS (sku- paj 5) – predsednika in ~lane ~astnega sodi{~a PZS (5) ter njihove namestnike (5) – to`ilca in njegovega namestnika. Kandidate za posamezne funkcije lahko predlagajo: planinska dru{tva in drugi ~lani PZS, meddru{tveni odbori planinskih dru{tev, upravni odbor PZS in drugi organi PZS. Kandidati morajo izpolnjevati dolo~ene pogoje. Biti morajo ~lani katerega izmed planinskih dru{tev ali drugih polnopravnih ~lanov, vklju~enih v PZS, poznati morajo planinsko dejavnost, biti morajo uspe{ni v planinski organizaciji in seveda, privoliti morajo v kandidaturo. Kandidati za predsednika morajo predlo`iti kratek `ivljenjepis in program dela za mandatno obdobje, pred- log kandidatov za podpredsednike in pisno soglasje k svoji kandidaturi ter kandidaturi kandidatov za pod- predsednike. Rok za kandidiranje `e te~e in se kon~a 22. februar- ja 2006. VESTNIK-1.qxp 5.1.2006 19:59 Page 58