SLOVENSKI UČIT List za učitelje, odpjitcljc in solske urijatelje. Izhaja 1., 10. in 20. vsakega meseca in velja 3 gld. za vse leto, 1 ghl. 50 kr. za uol letu. Učiteljskim pripravnikom se daja za 2 gld., na leto. Spise , dopise in naročnino sprejema Ivan Lapajne, nadučitelj v Ljutomeru na Štajerskem. Oznanila, reklamacijo in druge administrativno reči naj se blagovolijo pošiljati „Nurodni t Isknrnid** v Mariboru v koroški ulici hiš. štev. 220. Štev. 17. V Maribora 10. junija 1873. I. letnik. Postava, veljavna za Kranjsko, kako naj sevravml napravljanje, zdrževanje in obiskovanje javnih ljudskih šol. L Oddelek. Kako se napravljajo in zdržujejo javne ljudske šole. tj. 1. Javna ljudska šola se mora povsod napraviti tam, kjer biva v vasi ali v več vaseh, selili ali posameznih hišah eno uro na okoli, po petletnem poprečnem računu več ko 40 otrok, ki morajo čez pol milje daleč hoditi v šolo (§. 59. drž. postave 14. maja 1869). §. 2. Ako so v tej daljavi krajne razmere take, da občasno ali stanovitno prihod do šole močno opovirajo ali obtožujejo, naj se izpostavi podučitelj tiste šole vsaj v bolj neugodnem letnem času na primerno postajo, ali v naskrajnejšem slučaji naj hodi vsak teden dvakrat tje podučevat. — Ta ekspozitura ali izpostavljena štacija je obstojni del tiste šole, kjer je dotični podučitelj vmeščen. §. 3. Kakor hitro pa tisti, kteri napravlja in zdržuje tako šolo, zmore to napravo, naj se napravi mesto te ekspoziture ali izpostavljene šole samostojna šola. §. 4. Kolikor je mogoče, je treba tudi na to gledati, da se v ljudnatih krajih namešane šole po spolu ločijo in sc napravijo posehne dekliške šole. To se pa mora povsod tam narediti, kjer je več kakor šest učiteljev postavno (§. 11. drž. post. 14. maja 1869. leta) potreba vmestiti. §.5. V vsakem šolskem okraji naj se napravi najmanj ena meščanska šola. §. 6. Šolske oblasti naj čuvajo nad tena, da se napravijo potrebne ljudske šole brez nepotrebnega odloga (§§. 1, 5, 12) tam, kjer jili še ni, vendar z ozirom na zmožnost tistih, ki za šolo skladajo, in da se utrdijo vsi pogoji njih trdnega in vspešnega obstanka. §. 7. Vse okoliščine, ki so merodajavne pri napravi in vredbi šol, naj določi komisija s privzetjem vseh udeležencev, in ako je treba, tudi s posebnim ogledom; komisijski protokol je podlaga daljnih razsodeb. — §. 8. Nikdar se ne sme privoliti, da bi se ljudske šole množile na škodo namenu ugodne vredbe in vspešnega nadaljevanja (§§. 1, 5, 12) potrebnih šol. §.9. Vsaka javna šola ima svoj šolski kraj, h kteremu spadajo všolanc vasi, deli od vasi ali hiše. Za meje šolskih krajev naj se jemljejo občinski (soseskini), oziroma podobčinski kraji, ako ne kaže šolskega obiskovanja zlajšati s tem, da se všolajo posamezni občinski deli v šolo sosedne občine. §. 10. Všolanje ima ta namen, da se vsi otroci, ki stanujejo v šolskem kraji, in so dolžni v šolo hoditi, morejo v šolo sprejeti in se podučevanja pravilno udeleževati. §. 11. Otroci, ki stanujejo zunaj šolskega kraja, se le v šolo jemljejo, ako zavoljo tega šola ni prenapolnjena. Ravno to velja za tiste otroke, ki še niso spolnili 6. leta, kterim pa je vendar krajna šolska oblast privolila, da smejo v šolo hoditi. §. 12. Šola, ktera je bila že pet let prisiljena, veče število svojih letnih stopinj ali razredov ločiti v vstrične razrede, se ima po preteku tega časa ločiti v dve šoli. §. 13. Določbe o kakovosti šolskih poslopij in njenih delov, kakor tudi o potrebni šolski opravi ustanovlja minister za bogočastje in uk dogovorno z deželno šolsko oblastjo z ukazom. Tako isto se uravnava način, kako naj tehnični organi politiškili uradov ali deželnega zastopa sodelujejo, kedar odborujejo in izpeljujejo stavbine Črteže, kedar oskrbujejo šolsko opravo, kedar nadzorujejo, ali so poslopja in njih oprava v takem stanu, da namenu vstrezajo. §. 14. Krajna šolska oblast — in oziroma na meščanske šole — okrajna šolska oblast določuje, koliko se sme potrošiti za kurjavo, svečavo in snaženje šolskih sob (izb), ter za vsako šolo po prostoru, kubičnem obsegu in legi ustanovi najmanjši znesek tako, da se manj ne smo potrošiti. §. 15. Za podučevanje dečkov, hodi si da so v posebnih razredih ali združeni z dekleti, smejo sc ženske jemati le za prva štiri leta. §. Ki. Obstoječa javna šola sc sme z dovoljenjem deželne šolske oblasti le takrat odpraviti, kedar ne spada med potrebne šole. (t?§. 1, 5, 12). (Dalje prih.) Ukaz c. k. ministra za bogočastje in uk od 25. marcija 1873. 1., štev. 1418., a katerim se razpisuje raba učnih tekstov in učil narodnim in mesijanskim šolam. Po opazovanji ministerstva samega in tudi po vaznih tožbah jc dognana istina, ka se po narodnih in mesijanskih šolah mnogokrat prezira postavno povelje, ktero uravnava izbiranje učnih knjig in drugih učil; za šolsko rabo se puščajo učila, akoravno jili nij dovolilo mininisterstvo in ka si učenci celo često morajo kupovati razen za šolo določenih tekstov še druge knjige, katere jim učitelji brez dovoljenja zuačijo za pomožne bukve. Ta zloraba jako škoduje postavncj veljavi in šolskim interesom, podučevanje narodnega šolstva grdo podražuje in one-častuje vse učiteljstvo po ovih učiteljih, kateri skušajo po nedovoljeno) izmišljenosti prodajati svoje slovstvene proizvode. Šolske oblasti morajo strogo postopati proti temu ravnanju. V ta namen sc mi zdi potrebno navesti te-la vodila, ozirajoča se na jestvo šolskih knjig: a) Postava od 25. maja 1868. 1., s katero se iz d ajd na-čelue določbe o razmerji mej šolo in cerkvo. §. 7. b) Postavo od 14. maja 1809. leta. §§. 8, 19. c) Ministerski ukaz od 23. novembra 1809, štev. 3495, ki javi dovoljenje učnih knjig in beril za narodne šole. d) Ministerski ukaz od 8. maja 1872. 1., ki govori o okrajnih in deželih zborih narodnih učiteljev. §S tronpm habsburškim bo vedno Trdna sreča Avstrije11. V teh vrsticah izrečena je želja, da naj bi Avstrija ostala vedno s Habsburskom združena, ker je njena sreča tesno zvezana z vladarsko rodovino ali dinastijo. Vr.) (Dalje prih.) !z tržaške okolice. Dragi „Učitelj !u Ti veš za gotovo, da naše podnebje je gorkejše, kakor pri vas na Štirskem; tudi veš da uboge reve učiteljske se že tako sami od sebe v šoli segrejejo, da zevajo od žeje kakor. — I’a kaj se to? Tudi v trebuhu se pajčevina dela, in kmali, če tako naprej pojde, ne bodo imeli kaj piti in ne kaj jesti. Meso jo v Trstu po 48 kebrov; vino po 120, 140, do 200; pivo 44—48. Kaj bo? Več previdnih in ravno tako ubogih možakov te ,,kastc“, ktcrim ni preveč ljubo zarad lakote in žeje, ki jim preti, poginiti, so te dni skovali ponižno prošnjo do magistrata, naj bi so jih usmilil in kaj pomagal v tej draginji. Ne dvomim, da bi slavni magistrat, ki je vselej in povsod velikodušen, to opravičeno prošnjo odvrnil. Ubogi učitelj se 675 plače in 5—6 otroci, ki mora samo za stanovanje od 200—800 dati! Vprašam: S čini se hoče oblačiti sebe in družino in s čim živeti? Zato pa je tako pomanjkanje učiteljev, da se že nekvalificirani „giurnalisti‘‘, post-majstri itd. za učitelje sprejemajo, in da se učitelji iz enega kraja v drugi kakor žerjavi, lastovke in huda ura prekladajo. Nadejajo se sicer boljših dob, ali bojim se, da se bode reklo: „Čakaj konj, da trava zraste1'. Premembe v učiteljskem stanu po Slovenskem. Na Goriškem: G. Vodopivec začasni okrajni nadzornik za okraj gorički in sežanski; g. Ant. Skubin podučitelj na vadnici v Gorici. Učiteljske službe. 3-1 V vranskem, okraja so razpisane: a) Pri dvorazredni Šoli na Vranskem, ko j e razširjenje v triraz-redno se je še naprosilo, — nadučiteljska služba, z letno plačo 500