e-novičke maj 2017 Dragi bralci, majska številka e-Novičk Andragoškega centra Slovenije prinaša bogate vsebine s področja izobraževanja odraslih in vseživljenjskega učenja. Preberite o delavnici središč ISIO, o letošnjem TVU, ki privablja staro in mlado, številne novice iz tujih virov, novosti na EPALE in v knjižnici ter seveda pokukajte v kotiček naših partnerjev. Prijetne sončne in tople dni vam želim, Simona Kavčič, urednica e-Novičk. DOMAČE NOVICE..............................................................................................................................................3 Delavnica središč ISIO............................................................................................................................................3 Ste že objavili svojo izobraževalno ponudbo na spletni strani Kam po znanje?.....................................................3 PROJEKTI ESS....................................................................................................................................................4 Nov program za digitalno pismenost za odrasle......................................................................................................4 Usposabljanje za izvajalce programa za mladostnike - prosilce za mednarodno zaščito.......................................4 TEDEN VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA........................................................................................................5 TVU 2017 privablj a staro in mlado.........................................................................................................................5 Kaj ste se pa vi nazadnje naučili?............................................................................................................................6 MEDNARODNO SODELOVANJE....................................................................................................................7 Priprave na pilotno izvedbo usposabljanja na področju strategij izobraževanja odraslih.......................................7 IZ DRUGIH VIROV.............................................................................................................................................8 Rezultati JP za sofinanciranje programov in dejavnosti izobraževanja odraslih v letu 2017..................................8 Predstavljen osnutek Strategije dolgožive družbe...................................................................................................8 Serija kratkih videov o sistemu vzgoje in izobraževanja v Sloveniji......................................................................8 Javna razprava o predlogu besedila Nacionalne strategije za bralno pismenost....................................................9 Mednarodne novice o učečih se mestih...................................................................................................................9 Nova številka glasila Erasmus+...............................................................................................................................9 Izšla je 69 številka glasila Cedefop newsletter......................................................................................................10 Aprilske novice iz GD za izobraževanje, mladino, šport in kulturo......................................................................10 Več novic iz tujih virov.......................................................................................................................................11 EPALE..................................................................................................................................................................11 V maju je EPALE posvečen aktivnemu državljanstvu..........................................................................................11 Vabljeni na Zajtrk z EPALE - tako v maju kot tudi v juniju!................................................................................11 Večgeneracijski centri - predstavite se na EPALE!..............................................................................................12 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Ad uit Education Kaj je pretekli mesec obogatilo EPALE?..............................................................................................................12 KOTIČEK JE VAŠ.............................................................................................................................................14 Dvakrat srebrni na Skills Plus tekmovanju na Nizozemskem...............................................................................14 Podelitev potrdil udeležencem programa Tuji jezik za potrebe dela.....................................................................14 V RIC Novo mesto pestra podpora priseljencem..................................................................................................15 Delavnice VGC Skupaj.........................................................................................................................................16 Projekt Nikoli prestar za knjigo.............................................................................................................................16 Majske aktivnosti v Simbiozi................................................................................................................................17 POSVETI, KONFERENCE...............................................................................................................................18 KNJIŽNICA ACS................................................................................................................................................22 Novo v knjižnici....................................................................................................................................................22 http://www.acs.si CMEPIUS: Center Republike Slovenije za mobilnost in evropske programe izobraževanja in usposabljanja EK: Evropska komisija EPUO: Evropski program za učenje odraslih (European Agenda for Adult Learning) EPALE: ePlatforma za izobraževanje odraslih v Evropi ESS: Evropski socialni sklad EU: Evropska unija MDDSZ: Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti MIZŠ: Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport OECD: Organizacija za gospodarsko sodelovanje in razvoj (Organisation for EconomicCo-operation and Development) PIAAC: Program za mednarodno ocenjevanje kompetenc odraslih (Programme for the International Assessment 2 Slovenian Institute for Adult Education https://www.facebook.com/AndragoskiCenterSloveniie https://www.facebook. com/TedenVsezivlj enj ske gaUcenj a https://www.facebook.com/ACS.kniiznica http ://twitter. com/TVUslo Seznam najpogosteje rabljenih kratic: ACS: Andragoški center Slovenije CMEPIUS: Center Republike Slovenije za mobilnost in evropske programe izobraže EK: Evropska komisija EPUO: Evropski program za učenje odraslih (European Agenda for Adult Learning) EPALE: ePlatforma za izobraževanje odraslih v Evropi ESS: Evropski socialni sklad EU: Evropska unija MDDSZ: Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti MIZŠ: Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport OECD: Organizacija za gospodarsko sodelovanje in razvoj (Organisation for Development) PIAAC: Program za mednarodno ocenjevanje kompetenc odraslih (Programme for t of Adult Competences) PU: Parada učenja TVU: Teden vseživljenjskega učenja Andragoški center Republike Slovenije DOMAČE NOVICE Dpavnica središč ISIO V četrtek, 4. maja 2017, je na ACS potekala vsakoletna delavnica središč ISIO na temo presojanja in razvijanja kakovosti v središčih ISIO. Letošnjo delavnico smo začeli s predstavitvijo novosti s področja kakovosti v izobraževanju odraslih, ki jih je predstavila dr. Tanja Možina. Poleg aktivnosti na področju kakovosti, ki jih izvajamo na ACS, je predstavila še novosti na področju kakovosti na sistemski ravni (umestitev v Zakon o izobraževanju odraslih ter Nacionalni okvir ugotavljanja in zagotavljanja kakovosti). V nadaljevanju smo se posvetili pripravi samoevalvacije v dejavnosti središč ISIO v letih 2017 in 2018. Sodelavci središč so se po predstavitvi področja samoevalvacije pogovorili o mogočih področjih presojanja v novem dveletnem ciklu samoevalvacije, za izbrana področja so oblikovali evalvacijska vprašanja, nekateri od njih pa so že začeli pripravo samoevalvacijskega načrta. Mag. Andreja Dobrovoljc (andreja.dobrovoljc@acs.si), ACS Ste že objavili svojo izobraževalno ponudbo na spletni strani Kam po znanje? ACS v sodelovanju z MIZŠ pripravlja spletni Pregled ponudbe izobraževanja odraslih Kam po znanje 2017/2018 (https://pregled.acs.si). Informacije, objavljene na spletni strani Kam po znanje, bodo pomagale vsem, ki iščejo podatke o ustanovah, ki izobražujejo odrasle, podatke o programih izobraževanja ali druge koristne informacije o možnostih izobraževanja in učenja odraslih. K objavi v spletni Pregled ponudbe izobraževanja odraslih Kam po znanje vabimo izvajalce izobraževanja odraslih, ki boste v šolskem letu 2017/2018 izvajali izobraževalne programe za odrasle s področja formalnega in neformalnega izobraževanja. Navodila za objavo na spletno stran Kam po znanje so dostopna na spletnem naslovu https://pregled.acs.si/index.php/prijava-za-izvajalce. Podatke za objavo bomo zbirali do konca junija, po dogovoru pa tudi kasneje. Objava na spletni strani je brezplačna. Novost pri zbiranju podatkov je, da izvajalcem izobraževanj ne bo treba vpisovati v spletne obrazce podatkov o srednješolskih izobraževalnih programih za odrasle in programe osnovne šole za odrasle, ker nam bo te podatke posredoval MIZŠ, ter programov priprave na preverjanje in potrjevanje NPK. 3 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Vse dodatne informacije v zvezi z objavo lahko dobite na E: erika.brenk@acs.si; info@acs.si ali na T: 01/ 58 42 570, 01/ 58 42 560. Erika Brenk (erika.brenk@acs.si"), ACS PROJEKTI ESS Nov program za digitalno pismenost za odrasle Kjonec novembra 2016 se je prvič sestala skupina za razvoj novega programa za digitalno pismenost odraslih. Skupina deluje v okviru projekta ESS »Strokovna podpora področju pridobivanja temeljnih kompetenc 20162022«. Sestavlja jo 3 učitelji praktiki s področja računalništva in digitalnih tehnologij ter 4-članska ekipa ACS. dela z delom akcijsko-raziskovalne skupine, katere glavna naloga je, da do konca leta 2018 dokonča 2 novi knjižici z opisniki za temeljni zmožnosti Digitalna pismenost in Sporazumevanje v tujih jezikih. Skozi dosedanje delo se je skupini odprlo že veliko vprašanj, na katere bodo morali odgovoriti. Kaj nam je razvoj tehnologije prinesel v zadnjih letih? Kakšne so dejanske potrebe pri odraslih po računalniških in digitalnih spretnostih? Koliko so se te potrebe spremenile? Koliko spremembe vplivajo na potrebe? Katja Kragelj (katja.kragelj@acs.si), ACS Usposabljanje za izvajalce programa za mladostnike - prosilce za mednarodno zaščito 5., 6. in 7. junija 2017 vas vabimo na ACS na usposabljanje za izvajalce programa za mladostnike - prosilce za mednarodno zaščito II. Na usposabljanje vabimo učitelje in učiteljice (zlasti profesorje slovenščine in razrednega pouka) ter kulturne mediatorje in mediatorke, ki bi jih zanimalo poučevanje v tem programu. Prednost pri prijavi na usposabljanje 4 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education bodo imeli tisti, ki imajo resen namen poučevati mladoletnike - prosilce za mednarodno zaščito po programu Opismenjevanje. Več o usposabljanju in prijavnico najdete na tej spletni strani. Neda Bordevic (neda.dordevic@acs.si), ACS TEDEN VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA TVU 2017 privablja staro in mlado V trenutku, ko to berete, je letošnji, 22. festival učenja v I polnem teku. V petek, 12. maja, smo ga pod vodstvom Zasavske ljudske univerze (ZLU) in njihovih partnerjev slovesno odprli v Delavskem domu Trbovlje. Okrog 370 udeležencev je bilo navdušenih nad odlično organizacijo in vsebino dogodka. Spet se je pokazalo, da je prav, da se ob tej priložnosti srečamo na lokalni ravni, saj so kulturni in mnogi drugi prispevki gostiteljev neprecenljivi. Seveda so nas prevzeli tudi dobitniki priznanj. Prek videa in v živo so izžarevali moč in radost, ki ju doživljajo ob učenju in ju radodarno širijo v svoja okolja. Bili so 'čisto ta pravi', je bilo večkrat slišati med obiskovalci. Zdaj sta za nami tudi slovesno odprtje Tedna ljubiteljske kulture, ki ga je 13. maja v Slovenj Gradcu izpeljal naš partner Javni sklad RS za kulturne dejavnosti (JSKD), ter osrednji dogodek akcije Erasmus+ ni mus, pomaga pa!, izpeljan 16. maja v Velenju. V 14 okoljih so staro in mlado v učenju in rajanju povezale izpeljave Parade učenja - Dneva učečih se skupnosti in potrdile odmevnost tega promocijskega pristopa. V razširjenem terminu TVU, tj. do 30. junija, bodo tekli še dogodki v akcijah Učenje in kultura z roko v roki, Dan starejših - Čili, zdravi, informirani in dejavni, Radi pišemo z roko (osrednji dogodek bo 22. maja v Ajdovščini) ter Z učenjem do zdravja. O skupnih akcijah TVU 5 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education vas sproti obveščamo na spletni strani in FB TVU. Na lokalni ravni seveda tečejo še mnoge druge prireditve, ki skupaj z akcijami sestavljajo bogati mozaik letošnjega TVU. Ta trenutno šteje blizu 9.000 dogodkov. Sodelavci ACS se pridno udeležujemo naštetih priložnosti, sodelujemo s prireditelji in mediji ter na različne druge načine podpiramo izvedbo festivala. Nabiramo vtise in spoznanja ter obljubljamo, da jih bomo delili z vami - v letošnjih TVU novičkah in drugih objavah, predvsem pa na sestanku za razvoj TVU, ki ga načrtujemo zgodaj jeseni. Soustvarjalcem TVU 2017 želimo bogat odziv na vaša prizadevanja, vsem nam pa čim več priložnost za učenje in ustvarjanje - v TVU in sleherni dan! Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS Kaj ste se pa vi nazadnje naučili? Jaz sem se letos učil od dobitnikov priznanj ACS z nalezljivim žarom za skupnost. Že na prvih intervjujih so me navdihnili, kot vsako leto, in to »gorivo« me potem poganja do naslednjega razpisa, ki bo septembra, ko se srečam z novimi. Letošnje portrete smo izpeljali s produkcijo Strup, ki je z Nejcem in Tomažem dodala ključni del, da so nam na voljo. Njihove zgodbe smo premierno predstavili na odprtju letošnjega TVU 12. maja v Trbovljah, zdaj pa si jih lahko ogledate na spodnjih povezavah. Zlatan Čordic - Zlatko, rap glasbenik iz Ljubljane ... »... kakšnih komadov ne izvajam več, in ko ga včasih slišim, vidim, kako sem se ... s pogledi, s širino, s temami totalno odmikal od tistega, kar sem začel. to je zelo enostavno .jaz repam o svojem življenju, in če grem naprej jaz in moje življenje ... se to dogaja isto tako z mojim delom.« Vinko Hlebš, slikar samouk iz Tržiča ... »... imel sem to srečo, da sem delal kot mavčar. jaz sem izredno rad gipsal ... ko sem pa domov prišel, sem šel pa v atelje in sem tlele not delal in užival ... to je pa moj sveti kraj ... vedno več sem hotel znat, in sem imel srečo, da sem prišel do vseh teh slikarjev, ki so mi pomagali .« Janja Urbiha, ekonomistka iz Kozarišč ... ». ko sem prvič izgubila službo je bilo zelo težko, ker okolje . ne nudi novih zaposlitev, sploh pa ne nudi zaposlitev . mami z več otroki . to je prva ovira, ki jo vsi vidijo. sem vzela to ... kot izziv v življenju in sem začela iskat druge možnosti za zaposlitev in nisem vrgla puške v koruzo ...« Mladi sejalci znanja - Dobrovoljci (Tina Centa, Petra Klančišar, Tjaša Klančišar, Špela Paš, Maša Topole, Maruša Troha in Luka Turk), skupina prostovoljcev aktivnih v Medgeneracijskem središču Mladinskega centra Zagorja ob Savi ... 6 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education »... v prostovolj stvu res ni denarj a v smislu, da bi imel urno postavko, dobiš pa nova prijateljstva, nova poznanstva, mogoče se ti kje odpre kakšna priložnost, ki je ne pričakuješ... dobiš take kompetence, toliko znanja, toliko vsega. če bi s faksa prišla v službo, ne bi vedla, kaj delat«. Hiša eksperimentov, ustanova iz Ljubljane ... »... naša vizija je zrela demokracija, kjer je izrazita večina ljudi, ki znajo kritično razmišljati in aktivno ukrepati ... zrela država je država ... kjer je učenje hobi vsakega ... si želimo ljudi, ki samo blejejo, dajejo volno, dajejo mleko, če tega več ne morejo, pa še malo mesa? ...« Vabim vas torej, da si ogledate portrete letošnjih dobitnikov, ki bodo gotovo navdušili tudi vas! * za naslov sem si izposodil prvo vprašanje iz našega uvoda v portrete dobitnikov priznanja ACS 2016. Celoten prispevek o letošnjih dobitnikih si preberite v spletnem dnevniku EPALE tukaj. Darijan Novak (darijan.novak@acs.si), ACS MEDNARODNO SODELOVANJE Priprave na pilotno izvedbo usposabljanja na področju strategij izobraževanja odraslih V začetku leta 2017 je bilo v okviru Mednarodnega projekta Orodje za razvoj, izvajanje in spremljanje strategij izobraževanja odraslih (DIMA) razvito spletno orodje za pripravo, izvajanje in spremljanje strategij na področju izobraževanja odraslih, program usposabljanja in učno gradivo. Vsebina je strukturirana v devet modulov (Kaj je politika v izobraževanju odraslih, Analiza potreb, Deležniki in posvetovanja, Oblikovanje politike kot proces, Razvijanje strategije, Izvajanje strategije, Spremljanje in evalvacija, Prenavljanje politike, Učenje iz izkušenj oblikovanja politike). Trenutno potekajo pripravljalne aktivnosti za pilotno izvedbo usposabljanja za oblikovanje strategij na področju izobraževanja odraslih. Usposabljanje bomo izpeljali konec maja in sredi junija, s prvo delavnico začenjamo v ponedeljek, 29. maja 2017. K udeležbi v usposabljanju, ki je tudi testiranje pripravljenega učnega orodja, vabimo strokovnjake, ki so že do zdaj sodelovali pri tovrstnem delu oziroma se ukvarjajo s strateškimi vidiki izobraževanja odraslih (nosilci nacionalne politike izobraževanja odraslih, izvajalske in nevladne organizacije, aktivne na področju IO, strokovnjaki iz akademskih in raziskovalnih institucij ipd.). Več o vsebini delavnice najdete v vabilu in letaku. Mag. Margerita Zagmajster (margerita.zagmajster@acs.si) in Neda Bordevic, ACS (neda.dordevic@acs.si) 7 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education d ma IZ DRUGIH VIROV Rezultati JP za sofinanciranje programov in dejavnosti izobraževanja odraslih v letu 2017 Na spletni strani MIZŠ so objavljeni Rezultati Javnega razpisa za sofinanciranje programov in dejavnosti izobraževanja odraslih v letu 2017 (Generalni sklep o izboru s prilogo). Vir: spletna stran MIZŠ Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Predstavljen osnutek Strategije dolgožive družbe Na spletni strani Urada RS za makroekonomske analize in razvoj -UMAR so objavili osnutek Strategije dolgožive družbe. Strategija prinaša razvojna izhodišča, ključne poudarke, nove paradigme, vizijo in cilje ter predloge možnih usmeritev. Temelji na štirih stebrih, ki so aktivnost, samostojno in varno življenje vseh generacij, vključenost v družbo ter okolje za aktivnost v celotnem življenjskem obdobju. Več lahko preberete v novici na spletni strani MDDSZ in na portalu RTV Slovenija. Vlada naj bi osnutek strategije predvidoma potrdila v začetku julija. Vir: spletno sporočilo Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Serija kratkih videov o sistemu vzgoje in izobraževanja v Sloveniji Imamo novo komunikacijsko orodje, s katerim je mogoče naslavljati različna občinstva iz tujine - strokovnjake s področja izobraževanja, učitelje, učence, priseljence, študente in druge. To je serija kratkih videov v angleškem jeziku z naslovom The education system in Slovenia. Serija predstavlja temeljna dejstva in podatke, ki se nanašajo na izobraževanje ter sistem vzgoje in izobraževanja v Sloveniji. Osem kratkih videov so pripravili na Eurydice Slovenija. Videe je mogoče gledati kot celoto, lahko pa stojijo tudi vsak zase ali so poljubno kombinirani. Naslovi videov so Introduction, Investment in education, Stages of the education system, Preschool education, Compulsory education - Basic school, Upper secondary education, Tertiary education in Trends in educational attainment and student achievement. Priredila: Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si), ACS 8 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Javna razprava o predlogu besedila Nacionalne strategije za bralno pismenost Bralna pismenost je stalno razvijajoča se zmožnost posameznika in posameznice za razumevanje, kritično vrednotenje in uporabo pisnih informacij. Ta zmožnost vključuje razvite bralne veščine, (kritično) razumevanje prebranega, pojmovanje branja kot vrednote in motiviranost za branje. Kot taka je temelj vseh drugih pismenosti in je ključna za razvijanje posameznikovih in posamezničinih potencialov ter njuno uspešno sodelovanje v družbi. Bralna pismenost je opredeljena v številnih slovenskih strateških dokumentih. V Nacionalnem programu za kulturo 2014-2017 je bila posebej izpostavljena potreba po njeni prenovi. Dokument je ključen za delo v vzgoji in izobraževanju, hkrati pa je pomembno izhodišče za vseživljenjsko učenje in za vzpostavljanje močnejše povezanosti in usklajenosti pri oblikovanju politik na področju izobraževanja in drugih resoijev. Predlog besedila, ki je bil v javni razpravi do 12. maja 2017, je pripravila posebna delovna skupina, imenovana leta 2014. Vir: spletna stran MIZŠ Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS im r r, «L te* UNESCO Global Network of Learning Cities NewsletterVol. 4, No. i: January - April 2017 Mednarodne novice o učečih se mestih Glasilo UNESCO GNLC Newsletter Vol. 4, No. 1: January - April 2017 predstavlja dejavnosti mreže učečih se mest v prvem četrtletju 2017. Uvodoma je predstavljen gostitelj septembrske mednarodne konference o učečih se mestih, ki bo tokrat prvič potekala na evropskih tleh. V ospredju je novica o mestih, ki so prejela UNESCOVO nagrado za učeče se mesto 2017. Sledijo novice o konferenci z naslovom Učeča se mesta in kulturna raznolikost, ki je potekala februarja v Italiji. Vir: spletna stran UIL Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Nova številka glasila Erasmus+ V zadnjih dneh aprila je izšla aprilska številka glasila Erasmus+ (Erasmus+ newsletter -April 2017). Med mnogimi novicami, ki jih prinaša, naj omenimo le tiste iz rubrike Izobraževanje odraslih: • začenjajo s člankom, ki skuša odgovoriti na vprašanje, kako tistim odraslim, ki imajo slabše razvite pisne, računske in digitalne spretnosti ter so brezposelni, pomagati dobiti službo (Kako lahko pomagamo ranljivim odraslim dobiti službo - How we can help vulnerable adults get a _job); • v članku z naslovom Izobraževanje odraslih: pot do podjetništva (Adult education: a road to entrepreneurship) predstavljajo uporabna orodja, razvita v nekaterih projektih v okviru programa Erasmus+, za vse tiste, ki želijo postati uspešni podjetniki; 9 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education • zadnji članek v tej rubriki Vsak si zasluži drugo priložnost (Everybody deserves a second chance) predstavlja projekte, namenjene mlajšim odraslim, ki imajo težave v šoli ali v zasebnem življenju in so izpadli iz izobraževanja. Vir: spletno sporočilo Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Izšla je 69 številka glasila Cedefop newsletter Vabimo vas, da preberete novo številko glasila Cedefop Newsletter (Cedefop newsletter No 69 - April 2017). V rubriki Osrednja zgodba (Main story) vabijo skupine učencev poklicnega izobraževanja in usposabljanja, da delijo svoje zgodbe in sodelujejo v Cedefopovem fotografskem natečaju (CedefopPhotoAward), ki je odprt do 15. julija 2017. Na natečaj opozarjajo tudi s posebnim videom. Med Novicami iz Cedefopa med drugim obveščajo, da so objavili podatke o poklicnem izobraževanju in usposabljanju za evropske države s 36 izbranimi kazalniki; poročajo o predstavitvi podpornega programa za krepitev upravljanja predvidenih znanj in spretnosti v državah EU (EU country support programme to strengthen the governance of skills anticipation and matching); predstavljajo dve novi Cedefopovi publikaciji in opozarjajo na dogodke v maju in juniju. Vir: spletno sporočilo Cedefop Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Aprilske novice iz GD za izobraževanje, mladino, šport in kulturo V najnovejših novicah Generalnega direktorata za izobraževanje, mladino, šport in kulturo pri Evropski komisiji (DG Education, Youth, Sport and Culture - April 2017) je med drugim predstavljena pobuda Move2Learn, Learn2Move, ki bo financirala potovanja najmanj 5.000 mladih v druge države EU. Objavili so tudi dobitnike evropskih nagrad na področju kulturne dediščine 2017 - med 202 prijavama iz 39 držav so izbrali 29 zmagovalcev iz 18 držav. Opozorili so na nekaj prireditev v maju, med drugim Evropski teden mladih, ki je bil od 1. do 7. maja, in dneve odprtih vrat v evropskih inštitucijah, ki so jih priredili ob Dnevu Evrope. Pa to je le drobec iz tokratnih novic, vabimo vas, da preberete vse. Vir: spletno sporočilo GD za izobraževanje, mladino, šport in kulturo Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS 10 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education m m IS m iM Več novic iz tujih virov ... ... najdete na naši spletni strani v rubriki Novice. EPALE V maju je EPALE posvečen aktivnemu državljanstvu EPALE središčna tema v maju je aktivno državljanstvo in pomen državljanske vzgoje. Na EPALE verjamemo, da državljanska vzgoja predstavlja pomemben korak k zdravi družbi. Ljudi uči o državljanstvu in človekovih pravicah skozi razumevanje načel in institucij v njihovi državi. Ob tem smo za vas pripravili zbirko zanimivih prispevkov na temo aktivnega državljanstva in državljanske vzgoje, ki si jih lahko ogledate na osrednji tematski strani meseca. Vabimo vas tudi k sodelovanju in prispevanju tematskih mesečnih vsebin, ob tem pa bi vas radi vnaprej seznanili s temami, ki jih bomo izpostavili v prihajajočih dveh mesecih. Junija bomo pozornost posvetili invalidnim osebam v izobraževanju odraslih, julij pa bo namenjen osipnikom in preprečevanju socialne izključenosti. Vabljeni, da s svojimi prispevki obogatite vsebine na platformi! Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), CMEPIUS Vabljeni na Zajtrk z EPALE - tako v maju kot tudi v juniju! V prejšnji številki e-Novičk smo vas povabili na Zajtrk z EPALE, ki bo v sodelovanju z združenjem EPEKA in romsko restavracijo Romani Kafenava potekal v Mariboru. Vabilo še vedno velja - pridružite se nam v petek, 26. maja, ob 9.00 v romski restavraciji Romani Kafenava v Mariboru (Gorkega 34), kjer bomo pripravili predstavitev EPALE in vam ob tem ponudili romski zajtrk. Udeležba na dogodku je brezplačna. Več informacij o dogodku smo objavili na EPALE, svojo prijavo pa lahko do torka, 23. maja, oddate preko spletnega obrazca, ki ga najdete na tej povezavi. Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Če pa vam je bliže Žalec, se nam v torek, 13. junija, lahko pridružite na Zajtrku z EPALE, ki ga pripravljamo v sodelovanju z UPI - Ljudsko univerzo Žalec. Podrobnosti o dogodku in načinu prijave bomo kmalu objavili na EPALE, zato vas vabimo, da spremljate naše aktivnosti. Veselimo se srečanja in sodelovanja z vami! Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), CMEPIUS Večgeneracijski centri - predstavite se na EPALE! V Sloveniji je v začetku letošnjega leta zaživelo 15 večgeneracijskih centrov, ki s svojimi aktivnostmi predstavljajo osrednji prostor srečevanja različnih generacij znotraj lokalnega okolja. Na EPALE verjamemo, da aktivnosti, ki jih pripravljate, prispevajo k ohranjanju in širjenju socialne mreže, kakovostnejšemu medgeneracijskemu sobivanju ter omogočajo sodelovanje in izmenjavo znanj, ki jih mladi lahko posredujejo starejšim in obratno. Zanima nas, kako se koordinatorji aktivnosti, strokovni delavci večgeneracijskih centrov, lotevate organizacije dejavnosti. S kakšnimi zgodbami ljudi se srečujete in kakšne izzive vsakodnevno rešujte? Kako delo v takem okolju vpliva tudi na vaš strokovni in osebnostni razvoj? Vabimo vas, da delite svojo izkušnjo na EPALE! Svoje aktivnosti so na EPALE predstavili že trije večgeneracijski centri. Oglejte si prispevke, ki so jih pripravili strokovni delavci Večgeneracijskega centra Točka Moči iz Postojne, Večgeneracijskega centra Skupaj iz Novega mesta, pred časom pa so o medgeneracijskem povezovanju in svojih aktivnostih poročali tudi strokovni delavci iz Šaleške doline. Kaj pa se dogaja pri vas? Radovedni smo! © Za pomoč pri pripravi in objavi prispevkov na EPALE se lahko obrnete na Nacionalno podporno službo EPALE (avtorica prispevka) in z veseljem vam bomo priskočili na pomoč! Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), CMEPIUS Kaj je pretekli mesec obogatilo EPALE? Tudi v preteklem mesecu ste na EPALE lahko brali nekaj odličnih spletnih dnevnikov. Med njimi najdete tudi naslednje: • Vloga svetovalca v postopku potrjevanja neformalno pridobljenega znanja. Učenje ne poteka le v šolah, ampak tudi na delovnem mestu, in zgodi se, da lahko opravljamo delo, za katerega se nismo šolali. Ali je potem tovrstno znanje, ki smo ga pridobili neposredno na delovnem mestu, manjvredno od tistega, ki bi ga pridobili v formalnem programu? Ali je delo opravljeno slabše? Ali bi morali vztrajati v svojem poklicu, kljub temu da že dlje časa ne najdemo zaposlitve? 12 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education • Prednosti učenja za ljudi v 4. življenjskem obdobju. Najpomembneje je, da so učne dejavnosti dejansko odzivajo na potrebe prebivalcev. »Res bom v prihodnjih dneh dopolnil 90 let, vendar čutim, da želim biti v stiku s časom in svetom,« pravi eden izmed njih. In naj vas vprašam: Kako želite preživeti svoja zadnja leta? Pred televizijo ali z učenjem novih stvari? Sami ali v stiku z drugimi ljudmi? • Sem pameten, iznajdljiv, pošten, dober - in vse to sem sam odkril! Kdo sem, s katerimi kompetencami razpolagam, ali se znam ustrezno predstaviti drugim? Ustrezno v smislu izpostavljanja svojih močnih plati, vsega tistega, kar mi omogoča ustrezno in kakovostno ravnanje, tako v delovnem okolju kot v širši družbi nasploh. • Kaj ste se pa vi nazadnje naučili? Jaz sem se letos učil od dobitnikov priznanja ACS z nalezljivim žarom za skupnost. Že na prvih intervjujih so me navdihnili, kot vsako leto, in to »gorivo« me potem poganja do naslednjega razpisa, ki bo septembra, ko se srečam z novimi. Vabljeni, da tudi vi izkoristite priložnosti in delite svoje misli, izkušnje, mnenja, ideje in pobude ter tako širite nova znanja. Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si), ACS EPALE Electronic Platform for Adult Learning in Europe Ste danes že obiskali EPALE? EPALE je ePIatforma za izobraževanje odraslih v Evropi. Pl mite 2e 'ßeJüte Pišite, sptoe. diA.eO-M.itee. Sodite, k-omiA.iiiLQjte https://ec.europa.eu/epale/sl CME IUS 13 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education KOTIČEK JE VAŠ Dlvakrat srebrni na Skills Plus tekmovanju na Nizozemskem 16. marca 2017 je v nizozemskem Amsterdamu potekalo prvo tekmovanje Skills Plus, ki je namenjeno delovnim invalidom, osebam z omejenimi sposobnostmi ter osebam z manj možnostmi na trgu dela. Pilotno tekmovanje je rezultat projekta Paraskills, katerega namen je poudarjati talente in poklicne spretnosti tistih z manj možnostmi. Tekmovanje sta organizirala WorldSkills Netherlands ter nizozemski partner v projektu Paraskills Pro Work. Kot slovenski partner v projektu sodeluje Andragoški zavod - Ljudska univerza Velenje (AZ - LUV). Slovenijo sta na Nizozemskem zastopali dve ekipi: na področju gastronomije so se pomerili dijaki ŠC Velenje Šole za storitvene dejavnosti, na področju računalništva pa ekipa najboljših treh s predizbora z Ljudske univerze Velenje. Skupno se je na Nizozemskem pomerilo 13 ekip z Nizozemske, iz Bolgarije, Nemčije, Češke, Italije in Slovenije. Obe slovenski ekipi sta se odlično odrezali in prejeli srebrno kolajno. »Skills Plus tekmovanja in evropsko tekmovanje na Nizozemskem poudarjajo pomen inkluzivne družbe. Tekmovanja ne pripomorejo le k boljši samopodobi tekmovalcev, ampak poudarjajo predvsem njihove dosežke in pridobljena znanja,« pravi Jos de Goey, direktor WorldSkills Netherlands in član nizozemskega organizacijskega komiteja. »Ekipno tekmovanje poudarja inkluzijo in sodelovanje ter je dober prikaz, da lahko vsi, tudi tisti z omejitvami, na najboljši način prispevamo k družbi.« »Tekmovanje Skills Plus priporočam vsakemu posamezniku, ki si želi nabrati kakšno izkušnjo več. To tekmovanje je nadgradnja vsega znanja, ki si si ga pridobival skozi leta. Spoznaš nove ljudi, okolje, v katerem tekmuješ, najlepše pa je, če greš z letalom in si nad oblaki. Meni osebno je tekmovanje prineslo eno veliko in odlično izkušnjo, ki si jo zagotovo želim še kdaj ponoviti. Spoznala sem mesto Amsterdam, kar je bila moja dolgoletna želja. Videla sem veliko ljudi s posebnimi potrebami in moram priznati, da se dobro držim in vem, da zmorem. Enostavno doživeti moraš, da lahko verjameš,« pravi Tanja Kos, slovenska udeleženka tekmovanja. Projekt Paraskills se izvaja v okviru programa Erasmus+ in traja 3 leta. Projekt se zaključi letos avgusta, potekajo pa že dogovori, da bi tekmovanja ostala del rednih tekmovanj Skills tudi v prihodnje. Alenka Mokotar (alenka.mokotar@lu-velenje.si), AZ - LUV Podelitev potrdil udeležencem programa Tuji jezik za potrebe dela J. W. Goethe je nekoč dejal: »Kar vedno delaš, delaj pametno in misli na konec.« Ne vedoč, da sledimo tej misli, smo se v projektu Pridobivanje temeljnih in poklicnih kompetenc od 2016-2019 od začetka trudili delati dobro, se prilagajali našim udeležencem in jih pripeljali do skupnega cilja - do zaključka programa. 14 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education is skills SJproject I Erasmus+ Zaradi velikega števila vpisanih v programe jezikovnih izobraževanj smo se na Ljudski unvierzi Kočevje (LUK) odločili, da pripravimo skupno podelitev potrdil za vse udeležence v projektu, ki so obiskovali tečaje tujih jezikov. Izvedli smo štiri tečaje angleškega jezika in en tečaj nemškega. Udeležencem dogodka smo na kratko predstavili dosežke v projektu in načrtovane izvedbe. Nekaj vtisov o sodelovanju in izvedbi programa je vsem prisotnim podala naša dolgoletna predavateljica za angleški jezik. Ob koncu srečanja smo udeležencem podelili potrdila in drobno pozornost, ki jih bo spominjala na trenutke, preživete v naših prostorih. V veliko veselje nam je, da so bili udeleženci s programi in predavatelji zelo zadovoljni in si želijo ponovne vključitve v naše programe. Najbolj pa nas veseli, da so se med udeleženci spletle nove vezi in poznanstva, ki bodo še dolgo po zaključku tečaja, poleg osvojenega znanja, dokazovale, da nas nove izkušnje in znanja bogatijo. Kitajski pregovor pravi, da nam znanje tujega jezika odpre novo okno, skozi katerega lahko gledamo v svet. Vsem udeležencem želimo čim več na široko odprtih oken. Sonja Hribar (sonja.hribar@lu-kocevje.si), LUK V RIC Novo mesto pestra podpora priseljencem RIC Novo mesto nudi priseljencem raznovrstne programe in dejavnosti, v katere se lahko vključijo. V mednarodnem projektu Talking se ukvarjamo z izobraževanjem priseljencev ter z izboljšanjem kompetenc vseh, ki se vanj vključujejo. Namen projekta je z inovativno metodo (transakcijsko analizo) izboljšati učinkovitost učnega procesa. Trenutno smo v fazi ugotavljanja potreb po izobraževanju učiteljev, ki bo podlaga za pripravo mednarodnega izobraževanja in oblikovanja platforme. V kratkem bo dostopna tudi spletna stran projekta, ki ga sofinancira EU iz programa Erasmus+, KA2 Strateška partnerstva. Opolnomočenje priseljencev poteka tudi znotraj programa ZMOREM, našega dvoletnega projekta, ki ga financira MDDSZ in v okviru katerega izvajamo program psihosocialne pomoči otrokom, mladostnicam in mladostnikom oz. njihovim družinam. Z aktivnostmi v programu bomo vplivali na njihovo opolnomočenje, razvoj socialnih kompetenc ter večjo senzibilizacijo za prepoznavanje nasilja v družini in okolju. V letu 2016 smo izvedli že 4 sklope delavnic za različne ciljne skupine, med njim tudi za priseljence. Aktivnosti se nadaljujejo tudi v letošnjem letu. Vsako leto je vsaj 10 % strank Svetovalnega središča Novo mesto priseljencev, ki jim pomagamo na različne načine, predvsem pri pridobitvi veščin iskanja zaposlitve in spodbujanju za vključevanje v krajše izobraževalne programe. Hkrati pa celovito podporo zaposlenim priseljencem nudimo tudi v projektu Svetovanje za zaposlene (2016-2022), z vključitvijo v izobraževanje (učenje slovenskega jezika, izobraževanja s področja ključnih kompetenc) ter podporo REPUBLIKA SLOVENIJA MINISTRSTVO ZA IZOBRAŽEVANJE, _ZNANOSUN_ŠPORT_ 15 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education pri pridobivanju certifikata iz znanja slovenskega jezika. Dejavnost financirata MIZŠ in ESS. Pomoč lahko vse naše stranke poiščejo tudi v našem središču za samostojno učenje. Od letošnjega leta naprej pa deluje tudi Večgeneracijski center, ki tudi tej ciljni skupini ponuja vrsto možnosti za poklicni in osebni razvoj. Več informacij lahko poiščete na naši spletni strani www.ric-nm.si Tina Strnad (tina.strnad@ric-nm.si), RIC Novo mesto Delavnice VGC Skupaj V okviru projekta Večgeneracijski center (VGC) Skupaj, ki je namenjen različnim ciljnim skupinam, izvajamo delavnice s področja zdravstva, socialnega varstva in šolstva, likovne ustvarjalne delavnice in še mnogo več ... Predstavljajo se tudi različna društva. Namen projekta je opolnomočenje posameznika, družine in skupine ter preprečevanje zdrsa v socialno izključenost in revščino. Projekt sofinancirata MDDSZ in ESS v okviru Operativnega programa za izvajanje Evropske kohezijske politike v obdobju od 2014 do 2020. Vodilni partner v projektu je RIC Novo mesto. Projekt sofinancirajo tudi občine Kočevje, Sodražica in Kostel. V okviru projekta VGC Skupaj smo v aprilu 2017 gostili psihologa Matica Munca. Pogovarjali smo se o strpnih odnosih v družini. Obiskala nas je ga. Sonja Grlica in nam predstavila industrijsko konopljo, z otroki vrtca Kočevje smo odkrivali zgodovino ameriških staroselcev, z učnimi uricami iz matematike, fizike in angleščine so osnovnošolci pridobili dodatno znanje. Otroci Osnovne šole Ljubo Šercer so brali pravljice z go. Romano Novak, s Centrom ponovne uporabe smo spoznavali servietno tehniko. V Sodražici smo izvedli delavnico Nasilje nad starejšimi, kjer nas je obiskala go. Darinka Rozman iz Društva SOS telefon, v Kostelu smo gostili Avgusta Miklošiča, s katerim smo pripravljali jedi iz čemaža, imeli smo delavnico izdelave rožic iz krep papirja z go. Daliborko Orel in mnoge druge ustvaijalnice. V maju vabimo v okviru projekta VGC Skupaj na Ljudsko univerzo Kočevje (LUK) na delavnico o zasvojenostih, vrtičkanju in samooskrbi, na ustvaijalnico šivanja z go. Lelo Mutic in mnoge druge dogodke. Več o ustvaijalnicah v okviru VGC Skupaj na spletni strani LUK. Sožitje generacij plemeniti naš vsakdan. Ivana Milavec (ivana.milavec@lu-kocevje.si), LUK Projekt Nikoli prestar za knjigo INFO INPEA TOČKA in Alma Mater Europaea - ECM sta v sodelovanju z deležniki v osveščevalnem projektu in v prisotnosti predstavnice ACS organizirali dogodek, ki so ga poimenovali Nikoli prestar za knjigo. Leta 2015 je v mariborskih prostorih Alma Mater Europaea - ECM (AME - ECM) na pobudo Nacionalnega predstavnika INPEA (Intenational Network for the Prevention of Elder Abuse) za Slovenijo in predsednika Zveze Slovenska unija pacientov, Boruta Ambrožiča ml., zaživela prva INFO INPEA TOČKA. Ta s svojimi aktivnostmi želi pripomoči k izboljšanju družbene sposobnosti prepoznavanja potreb in izzivov starajoče se družbe ter 16 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education odzivanja nanje. AME - ECM nudi inovativen študijski program Socialna gerontologija, ki se na interdisciplinarno-znanstveni način osredotoča na proces staranja ljudi z vidika medgeneracijskega sožitja, zagotavljanja socialne vključenosti in sprejemanja lastne starosti kot enako pomembnega življenjskega obdobja. Projekt Nikoli prestar za knjigo je bil uvrščen v programski sklop letošnjih jubilejnih 20. Slovenskih dnevov knjige v Mariboru, v okviru katerih se je zvrstilo več kot 90 dogodkov, akcij in prireditev, ki so bili tako ali drugače povezani z literaturo in s knjigo. Projekt predstavlja knjigo kot terapevtsko-kognitivni pripomoček, ki lahko pomaga pri »miselni telovadbi«. V okviru projekta je bilo knjižnicam Doma za starejše Tezno, Doma pod Gorco, Mariborski knjižnici - Knjižničnemu ciklu Univerze za tretje življenjsko obdobje, enoti mariborske knjižnice v občini Hoče Slivnica ter Literarni hiši v Mariboru razdeljenih več kot 300 knjig. Osrednji del dogodka, v okviru katerega je bil j avnosti predstavlj en proj ekt, j e predstavljala donacija strokovnih knjig s področja izobraževanja starejših, ki jo je zagotovil ACS za potrebe knjižnice AME - ECM. Partnerji projekta sta SNG Maribor, IZUM, podjetje Jolly -Aero, d.o.o., ter Skupina za kulturizacijo mariborskega prostora. V okviru predstavitve projekta je prisotnim predstavila delavnice za trening spomina mag. Vanja Jus, raziskovalka uravnoteženja možganskih hemisfer in licenčna inštruktorica programa MemoHELP. Kot primer dobre prakse vseživljenjskega učenja je zbrane nagovoril tudi zasl. prof. ddr. Matjaž Mulej, ki z več kot 2000 objavami v več kot 40 državah neumorno nadaljuje svoj izobraževalni cikel. Knjiga v okviru projekta Nikoli prestar za knjigo ne predstavlja več samo ali izključno pedagoškega pripomočka oz. učnega pomagala. Prebiranje knjige nas lahko tudi pomirja, sprošča ali navdihuje. Usvajanje bralne tehnike in oblikovanje bralnih navad so tudi ena od oblik možganske vadbe, ki zmanjšuje možnosti kognitivnega upada. Borut Ambrožič (borut.ambrozic@triera.net), INPEA Slovenija Majske aktivnosti v Simbiozi Kaj če bi bil letošnji mesec ljubezni tudi mesec učenja novih e-veščin? Mi si tak izziv sicer zastavimo vsak mesec in večina naših obiskovalcev tudi, saj v našem medgeneracijskem centru »Na Triglav spreminjat svet! Simbioza medgeneracijski center« vsak mesec osvajamo nova znanja, in tako je tudi maja. Lahko bi rekli, da se danes svet upravlja skozi računalnik, in vsi moramo vsaj malo poznati in obvladati e-veščine. Računalniška znanja so dandanes zelo pomembna, zato tečaji uporabe računalnika ostajajo še naprej najbolj obiskani in priljubljeni. Potekajo v treh stopnjah, od začetne, nadaljevalne do napredne. 17 Andragoškl center Republike Slovenije Slovenian Institute for Ad uit Education Zelo so se v naša življenja vmešali tudi pametni telefoni, brez katerih skoraj ne moremo več živeti. Imajo jih vsi, od malčkov do upokojencev. Z njimi si lahko olajšamo, popestrimo in polepšamo vsakdan, saj se lahko slišimo s svojimi domačimi in prijatelji, lahko brskamo po intemetu, lahko fotografiramo in fotografije pošiljamo, lahko igramo igrice, z njimi lahko tudi plačujemo ... Vsestranski so, kar vse bolj prepoznavajo tudi naši obiskovalci. Ti v vedno večjem številu prihajajo na tečaje uporabe pametnih telefonov, ki potekajo v dveh stopnjah, začetni in nadaljevalni. Tečaja sta usmerjena zelo praktično in razumljivo, potrebe tečajnikov pa so slišane in upoštevane. Naučijo se namreč vse, kar morajo o telefonu vedeti, in vse, kar si želijo znati. Najboljše od vsega je, da sta tečaja, tako kot vse naše dopoldanske delavnice, ki so namenjene odraslim 55+, brezplačne. Aprila smo uvedli tudi dve novi delavnici, ki sta ostali tudi v maju, saj naše obiskovalce radi presenečamo in razvajamo z možnostjo osvajanja novih znanj. Vedno bolj kreativni smo na Ustvarjalni delavnici, na delavnici Radi beremo pa ugotavljamo, da obstaja več načinov branja in kako si lahko odpočijemo od branja utrujene oči. Učimo se tudi angleški jezik na začetnem in nadaljevanem tečaju, igramo namizni tenis, debatiramo in še marsikaj, saj skupaj zmoremo več! Obiščete nas lahko vsak delovnik med 9.00 in 17.00. Za več informacij nas pokličite na 040 336 311, nam pišite na mgc@simbioza.eu ali pa nas pridite kar obiskat! Veseli vas bomo! Branka Radišič (branka.radisic@simbioza.eu), Simbioza POSVETI, KONFERENCE Teden vseživljenjskega učenja 2017 Slovenija TVU 2017 je letos v uradnem terminu tekel od 12. do 21. maja, v razširjenem terminu pa bo gostil dogodke vse tja do konca junija. Tudi letos bodo podobo TVU krojile skupne akcije. Spremljajte nas na spletni in Facebook strani projekta ter na Twitterju TVU. 18 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education 5. konferenca o razvoju kadrov: Skupaj nad izzive jutrišnjega dne Slovenija, Laško Javni štipendijski, razvojni, invalidski in preživninski sklad RS organizira mednarodno konferenco o aktivnem staranju delovne sile. Na njej bodo obravnavali izzive upravljanja s kadri skozi perspektivo trendov na področju trga dela v slovenskem in evropskem prostoru. Poseben poudarek bo posvečen temi upravljanja s starejšimi zaposlenimi (age-management) v kontekstu medgeneracijskega sodelovanja, vlaganja v starejše zaposlene in inovativnega vodenja. Na konferenci bodo predstavili tudi primere dobrih praks z upravljanjem zaposlenih v slovenskih podjetij. Podrobnejše informacije o konferenci sledijo kmalu. The 5th World Forum for Lifelong Learning: Continuous Education for Sustainable Development (5. svetovni forum o vseživljenjskem učenju: nadaljevalno izobraževanje za trajnostni razvoj) Rusija, Sankt Peterburg Vodilna tema 5. svetovnega foruma je del trajnostnega programa ZN za razvoj do leta 2030 in poteka v okviru UNESCOVEGA akcijskega programa Izobraževanje 2030. Videokonference in okrogle mize bodo animirali mednarodni strokovnjaki, ki prihajajo iz različnih svetovnih regij. Forum bo gostil okoli 1.000 udeležencev iz vsaj 70 držav. Na njem želijo med drugim identificirati ključne vidike vseživljenjskega učenja in izobraževanja, inovativne koncepte in prakse ter ustvarjanje novih oblik sodelovanja med akterji, vključenimi v vseživljenjsko učenje. Več o forumu najdete tukaj. International conference ESREA Network Between Global and Local: Adult Learning and Communities (Mednarodna konferenca omrežja ESREA Med globalnim in lokalnim: Izobraževanje odraslih in skupnosti) Poljska, Wroclaw Na konferenci so bodo srečali raziskovalci iz omrežja Med globalnim in lokalnim (ESREA Research Network Between Global and Local). Tema je izobraževanje odraslih in skupnosti v svetu: na poti med nacionalnimi napetostmi in nadnacionalnimi izzivi (Adult learning & communities in a world on the move: between national tensions and transnational challenges). Oglejte si konferenčno spletno stran. 19 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education European Sustainable Development Week - ESDW (Evropski teden trajnostnega razvoja -ETTR) po vsej Evropi Evropski teden trajnostnega razvoja prispeva k uresničevanju ambicioznih 17 trajnostnih razvojnih ciljev, zastavljenih v globalni Agendi za trajnostni razvoj do leta 2030. Da bi spodbudili različne aktivnosti, projekte in dogodke, ki so vsebinsko povezani s cilji trajnostnega razvoja, so vzpostavili spletni portal, na katerem so osnovne informacije o pobudi. EUROPEAN SUSTAINABLE DEVELOPMENT WEEK 30 MAY - 5 JUNE LLLPlatform Annual Conference 2017: Education in the Digital World (Letna konferenca Platforme za vseživljenjsko učenje: Izobraževanje v digitalnem svetu) Estonija, Talin Konferenca bo udeležence povabila k sodelovanju pri iskanju rešitev na pereč izziv preoblikovanja izobraževanja v digitalnem svetu. Ta izziv namreč narekuje prilagodljive poti in inovativno razmišljanje, da bi v izobraževanje lahko vključili vse, tudi tiste, ki jim je tehnološki razvoj zdaj še neznan. Podrobnejše informacije o konferenci najdete tukaj. «reducing Inequalities through lifelong learning» EBSN General Assembly and Annual Conference 2017 (Generalna skupščina EBSN in Letna konferenca EBSN 2017) Luksemburg Člani Evropske mreže za temeljne zmožnosti odraslih (European Basic Skills Network - EBSN) se bodo zbrali na generalni skupščini. Dogodek bodo povezali tudi z letno konferenco, ki bo posvečena temi Osnovne spretnosti za vključevanje (Basic Skills for Integration). Podrobnosti najdete na spletni strani EBSN. Konferenca Povezani gradimo skupnost Slovenija, Rimske terme j ZiSSSIovenije Združenje Izobraževalnih In svetovalnih središč Slovenije Združenje izobraževalnih in svetovalnih Središč Slovenije - ZiSSS v sodelovanju z MIZŠ organizira dvodnevno strokovno konferenco z naslovom Povezani gradimo skupnost. Namenjena je izmenjavi dobrih praks in informacij o potrebah na področju izobraževanja, ki pripomore k povečevanju socialnega vključevanja ranljivih ciljnih skupin oziroma preprečevanju njihovega zdrsa v socialno izključenost. Več lahko preberete na spletni strani ZiSSS. 20 3th Conference of the ESREA Network PSEA (3. Konferenca omrežja ESREA za preučevanje politike izobraževanja odraslih) Italija, Verona Tema tretje konference Omrežja Evropskega združenja za raziskovanje izobraževanja odraslih za preučevanje politike izobraževanja odraslih (ESREA Network on Policy Studies in Adult Education) je Kapital, socialna pravičnost in izobraževanje odraslih ter politika učenja (Equity, Social Justice and Adult Education and Learning Policy). Več o konferenci najdete tukaj. 26th EDEN Annual Conference (26. letna konferenca EDEN) Švedska, Jonkoping Tema letne konference Evropskega omrežja za študij na daljavo in e-izobraževanje - EDEN bo Raznolikost. Če želite izvedeti kaj več o dogodku in se seznaniti s temami, obiščite spletno stran konference. Developing and Understanding Professional Identity of Adult Educators (Razvoj in razumevanje profesionalne identitete izobraževalcev odraslih) Hrvaška, Reka Tema letošnje konference je Razvoj in razumevanje poklicne identitete izobraževalcev odraslih. Namen konference je združiti znanstvenike in strokovnjake, ki sodelujejo v izobraževanju odraslih, predstavnike ustreznih agencij in/ali ministrstev, strokovnih združenj in drugih zainteresiranih skupin s Hrvaške in iz tujine. Udeleženci bodo s svojimi prispevki promovirali pomen izobraževanja odraslih, prispevali h krepitvi čezmejnega sodelovanja, povezovanja v mreže in izvajanja raziskav v izobraževanju odraslih. Podrobnosti najdete na tukaj. Generalna skupščina in letna konferenca EAEA Španija, Girona Evropsko združenje za izobraževanje odraslih (EAEA) bo v sodelovanju s Katalonskim združenjem za izobraževanje, usposabljanje in raziskave (Associacio Catalana per a lEducacio, la Formacio i la Recerca -ACEFIR) organiziralo generalno skupščino, ki bo tudi letos povezana z letno konferenco združenja EAEA. Sä EUROPEAN ASSOCIATION FOR THE EDUCATION OF ADULTS 21 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education KNJIŽNICA ACS Np vo v knjižnici Ekološko varstvo in izobraževanje odraslih Ekoloških vprašanj je vse več in zaskrbljenost po vsem svetu se osredotoča na spreminjajočo se naravo dela in kulturnega življenja, zato se mora področje izobraževanja odraslih na to odzvati. Izobraževanje odraslih ima veliko možnosti in priložnosti, da poudari kulturno znanje, za spodbujanje sprememb in krepitev medsebojnega sodelovanja in podpiranja skupnosti, ki prispevajo k trajnostni prihodnosti. Nujno je (ponovno) izobraziti odrasle o produktivnem, vendar trajnostnem delu in močnejšem življenju lokalne skupnosti z razumevanjem odnosov in soodvisnosti vseh stvari. 153 številka v zbirki New Directions for Adult and Continuing Education nosi naslov Ecojustice Adult Education: Theory and Practice in the Cultivation of the Cultural Commons. Raziskuje kulturne korenine ekološko-kulturne krize in njen odnos do izobraževanja odraslih. Poudarjeni so razvoj praks in novih kulturnih dogovorov med odraslimi. Že obstoječe prakse manjšega dela na lokalni ravni gradijo upanje in spretnosti za prihod nove dobe trajnostnega in pravičnega življenja. Audrey M. Dentith WendyGriswold e Ecojustice Adult Education: Theory and Practice in the Cultivation of the Cultural Commons Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si), ACS Založnik: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana | Urednica: Simona Kavčič (T: 01 5842 575, E: simona.kavcic@acs.si) | Odgovorna urednica: mag. Zvonka Pangerc Pahernik (T: 01 5842 567, E: zvonka.pangerc@acs.si) | Drugi člani uredniškega odbora: mag. Andrej Sotošek, direktor ACS, dr. Tanja Možina, mag. Tanja Vilič Klenovšek in mag. Margerita Zagmajster | Jezikovni pregled: Simona Kavčič | Računalniška postavitev: Simona Kavčič | Korektorici: Erika Brenk, mag. Zvonka Pangerc Pahernik | Oblikovanje: Larisa Hercog ISSN 1855-5942 | Številke je mogoče prebrati na: http://www.acs.si/e-novicke. Izdajo glasila e-Novičke denarno omogoča Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti. 22 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education