e-niivičke marec 2016 Dragi bralci, marčevska številka e-Novičk Andragoškega centra Slovenije prinaša novice o izpeljanih srečanjih, izobraževanjih in drugih dogodkih v preteklem mesecu, predstavitve številnih publikacij, bogata pa je tudi ponudba prihajajočih konferenc in posvetov. Prijeten sprehod skozi novičke vam želim, Simona Kavčič, v. d. izvršne urednice e-Novičk. DOMAČE NOVICE....................................................................................................................................3 Jjvno povabilo organizacijam, ki izobražujejo odrasle, za sodelovanje v ekspertni zunanji evalvaciji izobraževanja odraslih..................................................................................................................................................3 Seminarja OŠO za strokovne delavce in organizatorje izobraževanja.........................................................................3 Delavnica Uporaba sodobnih spletnih omrežij na področju izobraževanja odraslih....................................................3 Analizirali smo izobraževalno ponudbo za odrasle......................................................................................................4 Prihodnost programa PUM...........................................................................................................................................4 Uspešno smo izpeljali delavnico Spretnosti prepričljivega nastopanja in učinkovitega učenja...................................5 Študentom pedagogike in andragogike smo predstavili različne možnosti iskanja virov............................................5 Brošura Slovenian institute for Adult Education in 2015.............................................................................................6 TEDEN VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA..............................................................................................6 Forum učečih se je ustanovljen....................................................................................................................................6 Mreža TVU se je seznanila z značilnostmi letošnjega festivala učenja.......................................................................7 MEDNARODNA DEJAVNOST.................................................................................................................7 Izvršni odbor EAEA gostili v Sloveniji........................................................................................................................7 Ponosni smo na slovensko različico Manifesta za učenje odraslih..............................................................................8 POMEMBNE PUBLIKACIJE...................................................................................................................9 Kakovost in spremembe v izobraževanju učiteljev......................................................................................................9 Evropske smernice za potrjevanje neformalnega in priložnostnega učenja...............................................................10 Izdane publikacije mreže Eurydice v letu 2015..........................................................................................................10 Nova publikacija o razlikah med spoloma od otroštva do starosti.............................................................................10 IZ DRUGIH VIROV..................................................................................................................................11 Sprejet Letni program izobraževanja odraslih Republike Slovenije za leto 2016......................................................11 Objavljen je javni razpis nagrad Republike Slovenije na področju šolstva za leto 2016...........................................11 Glasilo UIL Nexus prinaša zanimive mednarodne novice.........................................................................................12 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educallon Elm Newsletter: ISIS brainwash techniques..............................................................................................................12 Gozd ima svojo vlogo tudi v učenju in izobraževanju...............................................................................................13 Izobraževanje in učenje odraslih v lokalni skupnosti.................................................................................................13 Tudi z vseživljenjskim učenjem podpiramo regionalni razvoj...................................................................................13 EPALE........................................................................................................................................................14 Vabljeni na marčevsko delavnico Video produkcija..................................................................................................14 Najbolj brane objave EPALE zadnjih tednov.............................................................................................................14 Gradiva spletnega seminarja Kako pisati in objavljati vsebine na EPALE................................................................15 KOTIČEK JE VAŠ....................................................................................................................................15 Posvet Izobraževanje odraslih v Beli krajini v prihodnje...........................................................................................15 Univerza za tretje življenjsko obdobje Velike Lašče odslej pod novim okriljem......................................................16 Po novo e-znanje za Bežigrad!...................................................................................................................................16 Zgodnja poroka - kultura ali zloraba: delo romskega mediatoija..............................................................................17 Nagradni natečaj Ljudske univerze Slovenska Bistrica.............................................................................................17 Raziskava o izrazu »karierna orientacija«..................................................................................................................18 NE PREZRITE...........................................................................................................................................18 Prijavnice KA2 v slovenskem jeziku..........................................................................................................................18 POSVETI, KONFERENCE......................................................................................................................19 KNJIŽNICA ACS......................................................................................................................................21 Nova številka revije Journal of Vocational Education & Training............................................................................21 Revija Live&Learn, News and views from across the ETF community....................................................................22 Nova številka OECD Observeija................................................................................................................................22 Novo v knjižnici.........................................................................................................................................................22 Seznam najpogosteje rabljenih kratic: ACS: Andragoški center Slovenije ADS: Andragoško društvo Slovenije CMEPIUS: Center Republike Slovenije za mobilnost in evropske programe izobraževanja in usposabljanja EAEA: Evropsko združenje za izobraževanje odraslih EPALE: ePlatforma za izobraževanje odraslih v Evropi EPUO: Uresničevanje Evropskega programa za učenje odraslih v Sloveniji MIZŠ: Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport MDDSZ: Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti PU: Parada učenja TVU: Teden vseživljenjskega učenja ZLUS: Zveza ljudskih univerz Slovenije Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education 2 DOMAČE NOVICE Javno povabilo organizacijam, ki izobražujejo odrasle, za sodelovanje v ekspertni zunanji evalvaciji izobraževanja odraslih ACS v sodelovanju z MIZŠ v letu 2016 načrtuje izpeljavo ekspertne zunanje evalvacije v organizacijah, ki izobražujejo odrasle. Zato vabimo k sodelovanju organizacije, ki izobražujejo odrasle in so pripravljene sprejeti izziv, da se pri njih opravi ekspertna zunanja evalvacija izobraževanja odraslih. Organizacije, ki bi želele sodelovati pri izpeljavi ekspertnih zunanjih evalvacij izobraževanja odraslih, vabimo, da se najkasneje do torka, 22. marca 2016, s pisno vlogo prijavite na naslov: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana, s pripisom »Ekspertna zunanja evalvacija izobraževanja odraslih«. Prijavni obrazec in podrobnejše informacije o pogojih za prijavo na razpis si lahko ogledate tukaj. Dodatne informacije lahko dobite pri dr. Tanji Možina (T: 01 5842 577, E: tanja.mozina@acs.si) oz. pri Aleksandri Radojc (T: 01 5842 557, E: aleksandra.radoj c@acs.si). Aleksandra Radojc (aleksandra.radojc@acs.si), ACS >v V EKSPERTNA T ZUNANJA EVALVACIJA Seminarja OŠO za strokovne delavce in organizatorje izobraževanja ACS in Zavod RS za šolstvo bosta v letu 2016 izvedla dva seminarja: Osnovna šola za odrasle - učitelji (16 ur) in Osnovna šola za odrasle - organizatorji (8 ur). Prvi seminar, OŠO - strokovni delavci (učitelji), bo potekal 1. in 2. aprila, drugi seminar, OŠO - organizatorji izobraževanja (organizatorji), pa 6. maja. Oba bosta izvedena na Zavodu RS za šolstvo. Podrobnejše informacije o seminarjih najdete tukaj. Za morebitna vsebinska vprašanja in možnost prijave pišite na jasmina.mirceva@acs.si ali silva.kos@zrss.si, za tehnična vprašanja pa na katis.mizs@gov.si. Jasmina Mirčeva (jasmina.mirceva@acs.si), ACS Delavnica Uporaba sodobnih spletnih omrežij na področju izobraževanja odraslih Vabimo vas na enodnevno delavnico andragoškega spopolnjevanja z naslovom Uporaba sodobnih spletnih omrežij na področju izobraževanja odraslih, ki jo bomo izpeljali na ACS. Več o delavnici najdete v vabilu. Vaše prijave (prijavnica) zbiramo do 30. marca 2016 oz. do zapolnitve prostih mest na neda.dordevic@acs.si. mag. Zdenka Birman Foijanic (zdenka.birman.forjanic@acs.si), ACS 3 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Analizirali smo izobraževalno ponudbo za odrasle Na ACS vsako leto spremljamo izobraževalno ponudbo za odrasle za tekoče šolsko leto, zbrane podatke o izvajalcih ter njihovih izobraževanjih pa objavljamo na spletni strani Kam po znanje - Pregled ponudbe izobraževanja odraslih 2015/2016. Podatke o letošnji izobraževalni ponudbi smo analizirali, podrobnejše rezultate pa predstavili v zaključnem poročilu. V analizo sta zajeta 202 izvajalca izobraževanja odraslih, ki sta na spletni strani Kam po znanje objavila 3.681 programov formalnega in neformalnega izobraževanja. Posledice manjšega vlaganja v izobraževanje odraslih se vse bolj kažejo tudi v izobraževalni ponudbi. Tudi v letošnjem letu beležimo izvajalce izobraževanja iz vseh dvanajstih regij ter iz 53 slovenskih občin, vendar v nekaterih regijah in občinah opažamo vse manjšo izobraževalno ponudbo za odrasle. Med regijami izstopa Osrednjeslovenska regija z največ možnostmi za izobraževanje odraslih, med občinami pa Mestna občina Ljubljana. Izobraževanje odraslih poteka v raznovrstnih ustanovah, ki niso zgolj izobraževalne. Med izvajalci izobraževanja odraslih prevladujejo srednje šole, ki poleg mladine izobražujejo tudi odrasle, zasebne organizacije in zasebne šole ter ljudske univerze. Večji del izobraževanja odraslih predstavlja neformalno izobraževanje, in sicer za potrebe poklicnega dela ter za splošne potrebe in prosti čas. Prevladujejo jezikovna izobraževanja, izobraževanja s področja osebnostnega razvoja, računalniška izobraževanja, izobraževanja s področij temeljnih komunikacijskih spretnosti in znanj ter poslovnih in upravnih ved. V ponudbi formalnega izobraževanja odraslih prevladujejo programi srednjega tehniškega, strokovnega in splošnega izobraževanja ter programi srednjega poklicnega izobraževanja. Izobraževanja so namenjena različnim ciljnim skupinam, od najširše javnosti pa do bolj specifičnih ciljnih skupin, kot so brezposelni, starejši, podjetniki, zaposleni, različni strokovnjaki, osebe s posebnimi potrebami, tujci, različne etnične skupine in drugi. Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS Prihodnost programa PUM Javnoveljavni program neformalnega izobraževanja za mlajše odrasle - Projektno učenje mlajših odraslih (PUM) - se že nekaj časa spopada s finančnimi težavami v zvezi z zagotavljanjem pogojev za izplačilo sredstev za izvajanje programa, na katere je v pisni pobudi vlado opozoril poslanec Matjaž Nemec. MDDSZ je 4. marca v odgovor sporočilo, da pripravljajo vlogo za potrditev programa, kar nas zelo veseli. Delovanje programa je namreč nujno čim prej vzpostaviti, saj mladi, osipniki, druge enakovredne priložnosti za izboljšane svojega položaja žal nimajo. Na to opozarjajo udeleženci, straši in svetovalni delavci na šolah, v zdravstvenih ustanovah in drugod, ki se vsakodnevno obračajo na nas z vprašanji, kako se lahko vključijo v program. Zaskrbljujoče je tudi, da nam zaradi odpuščanja mentorjev razpada strokovno jedro, brez katerega odličnih učinkov programa ne moremo pričakovati. 4 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Program PUM, ki ga je razvil ACS, je v Evropi priznan primer dobre prakse, zato si želimo čim prejšnjo potrditev njegovega financiranja. Natalija Žalec, MAEd (nataljia.zalec@acs.si), ACS Uspešno smo izpeljali delavnico Spretnosti prepričljivega nastopanja in učinkovitega učenja Za še eno zaključeno skupino notranjih predavateljev iz podjetja Aerodrom Ljubljana, d.o.o., smo konec februarja izpeljali 24-urno andragoško usposabljanje, na katerem je bilo 15 udeležencev. Vodila sta jo zunanja sodelavca ACS, Miljam Dominko in Miran Morano. Z delavnico so bili udeleženci zelo zadovoljni, pohvalili so tudi oba predavatelja. Zelo so bili zadovoljni tako z metodami dela, ki sta jih uporabljala, kot tudi z učnim gradivom, ki so ga prejeli. Dobili so zelo dragoceno izkušnjo: naučili so se vzpostavljati dober stik v skupini, pripraviti spodbudno učno okolje, smiselno uporabljati različne metode in tehnike poučevanja ter samozavestno nastopati v različnih vlogah izobraževalca odraslih. Bi si pa udeleženci želeli več praktičnih nastopov. Pohvalili so tudi ACS kot organizatorja in večina jih že dolgo ni bila na tako vsebinsko in organizacijsko dobro izpeljanem usposabljanju. mag. Zdenka Birman Foijanic (zdenka.birman.forjanic@acs.si), ACS Študentom pedagogike in andragogike smo predstavili različne možnosti iskanja virov Kje iskati prave vire, kako poiskati gradivo na določeno temo in kako prepoznati pravi vir so vprašanja, s katerimi se srečujemo v različnih situacijah. Marsikomu težavo predstavlja že razmeroma preprosto iskanje točno določene knjige s poznanim naslovom in avtorjem. Ena izmed skupin, ki se redno srečuje z iskanjem različnih uporabnih virov, so vsekakor tudi študentje. Zato smo študentom pedagogike in andragogike na Filozofski fakulteti v Ljubljani predstavili možnosti in načine iskanja različnih virov, ki jih potrebujejo tako za študij kot tudi v vsakdanjem življenju. Gotovo eden najuporabnejših sistemov iskanja različnih virov v Sloveniji je COBISS, vendar še zdaleč ni edini, sploh ne na področju izobraževanja (odraslih). Veliko uporabnih vsebin ponujajo tudi spletna mesta InfO-mozaik, EPALE in za Slovenijo predvsem EPALE Slovenija ter Unescov ALADIN, dokumentacijska in informacijska mreža virov na področju izobraževanja odraslih. Uporaben pregled dogajanja na področju izobraževanja odraslih ponuja tudi portal Kam po znanje - pregled ponudbe IO v Sloveniji. Pravo bogastvo pa še vedno skrivajo knjižnice, kjer je na področju izobraževanja odraslih vodilna knjižnica ACS. O njeni vlogi si več preberite v EPALE blogu. Za več informacij in pomoč pri iskanju se lahko vedno obrnete na nas. Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si), ACS 5 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Brošura Slovenian institute for Adult Education in 2015 Slovenian Irmitiitr for Aduh ClfUKrtion (SI AC} Na ACS smo poleg slovenske različice izdali tudi angleško brošuro o delovanju našega centra v letu 2015: Slovenian Institute for Adult Education (SIAE) in 2015. V brošuri so predstavljene temeljne dejavnosti, ki jih opravljamo skozi celotno leto in so vezane na aktualne domače in mednarodne projekte. Na 23 straneh predstavljamo posamezna središča in njihove sodelavci ter glavne dejavnosti. V njej najdete tudi uporabne informacije o EPALE, pri katerem dejavno sodelujemo. Brošuro so prejeli tudi člani Izvršnega odbora EAEA, ki smo jih na ACS gostili 18. in 19. februarja. Brošuro brezplačno najdete na ACS, na voljo pa je tudi v elektronski obliki. Neja Colja (neja.colja@acs.si'). ACS TEDEN VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA Forum učečih se je ustanovljen Na drugem, ustanovnem sestanku Foruma se je zbralo 26 udeležencev z namenom, da pregledajo dejavnosti, opravljene od decembrskega, prvega srečanja, da ustanovijo Forum ter sprejmejo dogovor o delovanju v letu 2016. Podrobnosti so opisane v zapisu sestanka, tukaj pa povzemamo le nekaj bistvenih zadev. Forum bo do nadaljnjega deloval kot civilno združenje, o organizacijski obliki, ki bi omogočala prijavo na razpise, pa bo odločitev padla v drugi polovici leta. Forum bo deloval pod nazivom Forum učečih se, njegovo ožje vodstvo pa sestavljajo: dr. Zoran Jelenc, Maja Radinovič Hajdič in Jože Prah. Avtorica članka bom sodelovala kot predstavnica ACS, ki bo Forumu nudil strokovno podporo in dajal pobude za vključevanje v različne projekte in dogodke. Tipična učeča se odrasla, Suzana Avguštin, bo zastopala poglede udeležencev v izobraževanju odraslih, prav takih članov pa si v Forumu želimo največ. Njihov glas je vse premalo prisoten in slišan, zato bo zagovorništvo učečih se ena ključnih nalog te nove skupnosti. Hkrati pa se bo Forum ukvarjal z ozaveščanjem o pomenu, priložnosti in učinkih izobraževanja odraslih na temelju življenjskih zgodb uspešnih učečih se. Tudi usposabljanje je med dejavnostmi Foruma, ki jih bomo začeli uresničevati že letos - nastopanje v javnosti, retorika, sodelovanje v družabnih omrežjih idr. so spretnosti, ki so jih člani omenjali v anketi o tem, kaj bi želeli s sodelovanjem v Forumu pridobiti. V pripravi je celostna grafična podoba Foruma, v naslednjih tednih pa se bomo v okviru TVU-ja lotili povsem konkretne akcije - praznovanja Dneva učečih se, ki bo v ponedeljek, 16. maja. Več o tem v članku o TVU 2016. mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS 6 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Mreža TVU se je seznanila z značilnostmi letošnjega festivala učenja V četrtek, 10. marca, se je na ACS zbralo 69 predstavnikov mreže TVU, koordinatorjev in prirediteljev. Po kratki predstavitvi dosežkov in kazalnikov TVU 2015 smo pozornost namenili značilnostim letošnjega festivala, ki bo trajal od 13. do 22. maja (ožji termin) oziroma do 30. junija (razširjeni termin). Ključna novost so skupne akcije TVU 2016: • Dan učečih se - Naj se sliši naš glas! (16. maj) - nosilec ACS. • Učenje in kultura z roko v roki (17. maj) - nosilca ACS in Javni sklad za kulturne dejavnosti. • Parada učenja - Dan učečih se skupnosti (18. maj) - nosilec ACS. • Radi pišemo z roko (19. maj) - nosilka Marijana Jazbec (Grafologika). • Slovenija - mentorska država (datum še ni znan) - nosilec Zavod Ypsilon. Več o posameznih akcijah najdete tukaj, k seznamu pa smo na samem sestanku dodali še Dan starejših - Čili, zdravi, informirani in dejavni (datum še ni znan). Akcije so nadomestile dozdajšnje teme TVU, z našimi partnerji pa se dogovarjamo tudi o prečnem povezovanju, saj si ni težko predstavljati na primer mentorja in mentoriranca, ki se vzajemno bogatita na področju zborovskega petja in si med TVU-jem nalašč ročno napišeta zahvalo za vzajemno učno izkušnjo, ki sta jo doživela ob skupnem nastopu na Paradi učenja. Druga pomembna točka dnevnega reda je bila sofinanciranje TVU, ki bo letos teklo prek razpisa MIZŠ za dve dejavnosti: Koordinacija TVU in Parada učenja - Dan učečih se skupnosti. Razpis žal ni bil objavljen 11. marca, kot smo napovedali, lahko pa ga pričakujemo 18. marca. Celoten postopek se bo zavlekel v april, zato bodo potencialni koordinatorji obeh dejavnosti kar nekaj časa v negotovosti, njihovi podvigi pa bodo najbrž previdni in manj velikopotezni, kot bi bili, če bi zagotovilo o denarni podpori že imeli med snovanjem TVU. Podrobnejše informacije s sestanka si lahko preberete v zapisu, objavljenem na spletni strani, kjer najdete tudi druga gradiva. Skupaj z naslednjo izdajo e-Novičk bodo na vaše naslove priletele tudi TVU novičke, tedaj pa bo letošnji TVU že precej dorečen. Spremljajte nas tudi na spletni strani TVU, kjer že lahko naročite promocijsko gradivo, in FB strani TVU! mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS MEDNARODNA DEJAVNOST Izvršni odbor EAEA gostili v Sloveniji V prejšnji izdaji smo ga napovedali, tokrat pa poročamo o sestanku Izvršnega odbora Evropskega združenja za izobraževanje odraslih (EAEA), ki smo ga 18. in 19. februarja gostili na ACS. Sestanek je bil priložnost za medsebojno informiranje in izmenjavo pogledov z enajstimi predstavniki devetih evropskih držav, med njimi tudi z Gino Ebner, generalno 7 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education sekretarko EAEA, ter Perom Paludanom Hansenom, njihovim predsednikom. Predstavnikom ACS so dovolili, da sodelujemo na njihovem internem sestanku, kar nam je omogočilo vpogled v aktualne družbene razmere in vlogo izobraževanja odraslih v zastopanih državah, obenem pa smo jih seznanili s temami, ki burijo slovensko izobraževanje odraslih. Malodane vse države smo poročale o zapletih z ESS, ki nam povzročajo nepopravljive posledice, seveda pa tudi o bolj ali manj uspešnem soočanju z begunsko krizo. Govorili smo tudi o letnem poročilu EAEA in držav članic, ki bo kaj kmalu spet aktualno (referenčno leto bo 2015), pa o rezultatih letne ankete med članicami EAEA, v kateri je bila izražena večinska pobuda o potrebi po regionalnih pristopih pri dogodkih in projektih EAEA. Med drugim smo izpeljali srečanje prek Skypa s predstavnikom Svetovnega združenja za izobraževanje odraslih (ICAE), Uwejem Gartenschlaegerjem, ki nam je predstavil njihov strateški načrt. Pridobili smo informacije o dogajanjih na ravni EU, kjer izobraževanje odraslih spet potiskajo ob rob z argumentom, da je področje razdrobljeno in je zato težko opredeliti učinke. Pogovarjali smo se o Interesni skupini za vseživljenjsko učenje v Evropskem parlamentu, ki ima zanimivo poslanstvo, a premalo dejavnih članov. Soustvarjali smo zamisel o 'Letu izobraževanja odraslih v Evropi' (2017 ali 2018), saj Evropskega leta izobraževanja odraslih, kot kaže, ne bo mogoče izposlovati. Na našo pobudo bi lahko EAEA prevzela mednarodno koordinacijo festivalov učenja, ki jo je v obdobju 1999-2006 odigraval Unescov inštitut za vseživljenjsko učenje. Pristnost evropskih gostov je bila priložnost tudi za srečanje s sodelavci ACS in predstavniki ADS-a in ZLUS-a (prav tako članov EAEA) ter CMEPIUS-a (EPALE Slovenija). Izmenjali smo si informacije, izkušnje in kontakte ter obnovili zavezo, da člani EAEA z našimi primeri in pobudami pomagamo Združenju pri lobiranju na evropski ravni. Organizatorji smo gostom pripravili še dve slovenski točki dnevnega reda - sprejem pri ministrici (o tem v naslednjem članku) ter pogovor s predstavnicami nastajajočega Foruma učečih se. Slednje - Maja Radinovič Hajdič, Irena Levičnik, Slavica Borka Kucler, Lilijana Pahor - in avtorica članka smo jim predstavili našo vizijo in trenutna prizadevanja ter dobili potrditev, da jih pobuda zanima, da si želijo nekaj podobnega vzpostaviti tudi v svojih državah in da bodo zato budno spremljali naš nadaljnji razvoj. Dejavnosti EAEA objavljamo na spletni strani ACS - spremljajte nas! mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS Ponosni smo na slovensko različico Manifesta za učenje odraslih Člani EAEA s(m)o zavzeti zagovorniki izobraževanja odraslih, še posebej neformalnega učenja in izobraževanja, zato se zavedamo pomena ozaveščanja vseh ciljnih skupin. V ta namen je EAEA pred kratkim objavila Manifest za učenje odraslih v 21. stoletju, ki ga na svoji spletni strani opredeljuje kot orodje za spodbujanje sprememb. V dokumentu postavlja cilje za 'učečo se Evropo', ki se bo z izzivi prihodnosti soočala na pozitiven način in bo opremlj ena z vsemi potrebnimi spretnostmi, znanji in kompetencami. EAEA Manifest namenja evropskim, nacionalnim in regionalnim nosilcem politike, zato da bi ti ozavestili razsežnosti učenja odraslih ter koristi, ki jih slednje prinaša v življenju in pri delu učečih se. 8 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Manifest smo v Sloveniji sprejeli z navdušenjem, ga prevedli in opremili s slovenskimi prispevki in zgodbami učečih se. Na naši spletni strani boste našli: • angleško različico Manifesto for Adult Learning in the 21st Century in istoimenski letak ter • slovensko različico Manifest za učenje odraslih v 21. stoletju in istoimenski letak. Letak je enostranski, kar naravnost kliče po tem, da hrbtno stran opremite z lastnimi primeri iz prakse. Vabimo vas, da oba dokumenta uporabljate čim pogosteje v stikih z deležniki, ki jih želite opozoriti na širino našega področja dela. Daljšo različico Manifesta smo že predali ključni osebi slovenskega izobraževalnega sistema - ministrici za izobraževanje, dr. Maji Makovec Brenčič. V petek, 19. februarja, smo se namreč z njo srečali člani Izvršnega odbora EAEA in predstavniki ACS. Ministrica je izrazila podporo Manifestu in se na pobudo sekretarke EAEA, da podpre izobraževanje odraslih in vseživljenjsko učenje na spomladanskem srečanju evropskih izobraževalnih ministrov, odzvala z zagotovilom, da imamo njen glas. Navdušila se je tudi nad pobudo, da v naslednjem letu na evropski in nacionalni ravni izpeljemo Leto izobraževanja odraslih v Evropi, ter obljubila sodelovanje MIZŠ, vendar v tesni navezi z ACS. Več o srečanju z ministrico najdete na spletni strani EAEA. mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS POMEMBNE PUBLIKACIJE Kakovost in spremembe v izobraževanju učiteljev Spremembe, ki jih prinašajo nove reforme izobraževanja učiteljev na učni načrt, poučevanje in ocenjevanje; vprašanje kakovosti izobraževanja učiteljev in izvajanja sprememb na področju izobraževanja učiteljev; zgodovinski kontekst, politike in prakse izobraževanja učiteljev. To so glavne teme publikacije Quality and Change in Teacher Education, Western and Chinese Perspectives (Kakovost in spremembe v izobraževanju učiteljev, zahodne in kitajske perspektive), ki obravnava ključna vprašanja kakovosti in sprememb v izobraževanju učiteljev ter delo izobraževalcev na mednarodni ravni. Delo je zanimivo predvsem za tiste, ki jih zanimajo vprašanja kakovosti, sprememb in premika naprej v izobraževanju učiteljev v okvirih političnih reform. Več o delu si preberite tukaj. Priredila: Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si), ACS 9 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Evropske smernice za potrjevanje neformalnega in priložnostnega učenja Druga izdaja Evropskih smernic za potrjevanje neformalnega in priložnostnega učenja (European guidelines for validating non-formal and informal learning) je rezultat dvoletnega procesa, pri katerem je sodelovalo več zainteresiranih strani, ki delujejo na evropski, nacionalni in/ali sektorski ravni. Cilj smernic je pojasniti pogoje za izvajanje potrjevanja, pri tem pa kažejo na kritične odločitve, ki jih morajo akterji upoštevati pri izvajanju postopkov Publikacijo najdete na strani Cedefopa, ki je smernice tudi izdal. Priredila: Nina Fele (nina.fele@acs.si), ACS Izdane publikacije mreže Eurydice v letu 2015 Glavne informacije iz držav članic Evropske unije in drugih, ki so vključene v mrežo, Eurydice ponuja v številnih publikacijah, izdanih v različnih jezikih. Tokrat so izdali pregled izdanih publikacij v letu 2015, do katerih lahko tudi prosto dostopate. Mreža Euryidice zagotavlja kakovostne informacije o različnih vidikih izobraževalne politike in prakse v Evropi. S podporo nacionalnih enot v 37 državah zagotavlja opise nacionalnih izobraževalnih sistemov. Izdaja tudi primerjalne študije različnih kazalnikov in statističnih podatkov. V Sloveniji deluje Eurydice Slovenija. Priredila: Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si), ACS 2015 Eurydice Publications Nova publikacija o razlikah med spoloma od otroštva do starosti Na Statističnem uradu RS so ob mednarodnem dnevu žensk izdali četrto publikacijo o ženskah in moških z naslovom Kako sva si različna: Ženske in moški od otroštva do starosti, v kateri so s statističnimi podatki preverili, kako zelo so si ženske in moški pravzaprav različni, podobni, enaki in v čem. V prvem poglavju prikažejo osnovne podatke o celotni populaciji Slovenije z nazornimi infografikami in s povzetkom ugotovitev. V nadaljevanju postavijo ženske in moške v različna starostna obdobja (otroci, mladi, odrasli, starejši) in prikažejo njihove izstopajoče značilnosti. V nekaterih primerih dodajo za primerjavo še statistične podatke drugih držav članic EU-28. t Eno izmed zanimivih dejstev, ki jih najdemo v publikaciji, je tudi to, da smo čedalje boljši v izobrazbeni sestavi odraslega prebivalstva. Še pred desetimi leti je bilo v Sloveniji med odraslimi (25-64 let) manj kot 20 % takih s terciarno izobrazbo, v letu 2014 pa že skoraj 30 %. Zanimivo pa je, da je bil delež odraslih žensk (25-64 let) s terciarno izobrazbo v Sloveniji v letu 2014 višji od povprečja EU-28, delež odraslih moških s tako izobrazbo pa nižji. Hkrati se je Slovenija uvrstila med države, v katerih so razlike med deležema terciarno izobraženih žensk in moških večje kot v večini drugih. Ta razlika je bila tedaj največja v Estoniji, Latviji, na Finskem in Švedskem. Priredila: Neja Colja (neja.colja@acs.si), ACS 10 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education IZ DRUGIH VIROV Sprejet Letni program izobraževanja odraslih Republike Slovenije za leto 2016 Vlada RS je na svoji 78. redni seji sprejela Letni program izobraževanja odraslih RS (LPIO) za leto 2016. Z LPIO so določeni izobraževalni programi, ki se financirajo iz javnih sredstev, obseg in vrsta dejavnosti, potrebnih za njegovo uresničevanje, obseg sredstev, ki se zagotovijo v državnem proračunu, in ministrstva, pristojna za izvedbo programa. Ciljne skupine, ki jih opredeljuje LPIO 2016, so: • brezposelni: prednostna skupina so starejši od 50 let, ki nimajo poklicne ali strokovne izobrazbe ali imajo manj ključnih ali poklicnih zmožnosti; • zaposleni: prednostna skupina so starejši od 45 let z dokončano manj kakor štiriletno srednjo šolo ali slabšimi ključnimi ali poklicnimi zmožnostmi, ter zaposleni, ki zaradi posebnih psihofizičnih zahtev nekega poklica tega ne morejo več opravljati, ko dosežejo določeno starost; • manj izobraženi in druge ranljive skupine, kot so osipniki in mladi, ki zgodaj opustijo šolanje, socialno ogroženi, priseljenci, Romi, starejši odrasli, migranti, invalidi in obsojenci; • druge skupine odraslih, ki imajo omejene možnosti dostopa do socialnih, kulturnih in ekonomskih dobrin, kakor so na primer kmetje in prebivalstvo iz manj razvitih regij. Z LPIO 2016 se po posameznih ministrstvih, ki so ga pripravila, določajo izobraževalni programi in dejavnosti, ki se bodo izvajale in financirale iz državnega proračuna v letu 2016. Več najdete tukaj. Vir: MIZŠ Priredila: Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si), ACS Objavljen je javni razpis nagrad Republike Slovenije na področju šolstva za leto 2016 MIZŠ je objavil javni razpis nagrad Republike Slovenije na področju šolstva za leto 2016. Nagrade za najvišje dosežke v vzgoji in izobraževanju se vsako leto podeljujejo predvsem za pomembne prispevke h kakovosti vzgojno-izobraževalne prakse ter razvoju organizacije vzgojno-izobraževalnega procesa, za uveljavljanje človekovih pravic, temeljnih svoboščin in humanizacije odnosov v šoli, za uveljavljanje pozitivnih vzgojnih vplivov ter za utrjevanje ugleda šole v okolju. Leta 2014 je nagrado RS na področju šolstva za izjemne dosežke na področju izobraževanja odraslih prejela tudi naša sodelavka, mag. Zvonka Pangerc Pahernik, vodja promocijskega in informacijskega središča ACS. Rok za oddajo ponudb je 20. 5. 2016 do 13. ure. Kandidate za nagrade lahko predlagajo fizične in pravne osebe. Odbor bo podelil največ 11 nagrad. Vsa navodila, potrebne informacije, pogoji in obrazec za prijavo na razpis so dostopni tukaj. Priredila: Neja Colja (neja.colja@acs.si), ACS 11 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Glasilo UIL Nexus prinaša zanimive mednarodne novice Konec lanskega leta je izšlo glasilo UIL Nexus, Vol. 10, No. 4, v katerem so predstavljene dejavnosti Unescovega inštituta za vseživljenjsko učenje (UNESCO ^ ^ Institute for Lifelong Learning - UIL) v zadnjem trimesečju leta 2015. Direktor UIL, UIL Newsletter Ame Carlsen, uvodoma poudarja, da je bilo leto 2015 zgodovinsko leto tako za UNESCO na splošno kot tudi za UIL. Sprejetje Ciljev trajnostnega razvoja (Sustainable Development Goals -SDGs) kroji globalni načrt, ki mu bo v naslednjih petnajstih letih sledil tudi UIL. Inštitut se bo osredotočal na delovanje v smeri SDG 4, kar pomeni vsem enakopravno zagotoviti kakovostno izobrazbo ter spodbujati možnosti vseživljenjskega učenja za vsakogar. Izobraževanje in vseživljenjsko učenje bosta pomembno prispevala tudi k izpolnjevanju vseh drugih SDGs. V skladu z Okvirnim izvedbenim načrtom Izobraževanje 2030 (Education 2030 Framework for Action) bodo države članice spodbujali k izvajanju programov za doseganje teh ciljev. V nadaljevanju so najprej predstavljene aktivnosti na področju učenja in izobraževanja odraslih, pismenosti in trajnostih družb v nekaterih državah, izpostavljeno je regijsko srečanje v okviru CONFINTEA VI. Na področju vseživljenjskega učenja je predstavljeno vabilo Unescove globalne mreže učečih se mest k včlanitvi novih mest. Med evropskimi mesti se je v mrežo vključil britanski Bristol. Na kratko sta povzeta še dva dogodka, prvi na temo vrednotenja in priznavanja zelenih spretnosti ter drugi o 4. Svetovnem forumu o vseživljenjskem učenju za vse (World Forum 2015: Lifelong Learning for All) in načrti za prihodnost. Glasilo zaključujejo novice o programu štipendij UIL CONFINTEA in napovednik dogodkov za prvo polovico leta 2016. Ob prebiranju glasila ste vabljeni k ogledu prenovljene spletne strani UIL, ki nudi informacije o različnih vidikih vseživljenjskega učenja, izobraževanja odraslih, pismenosti ter novega Okvira. Vir: spletna stran UIL Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si). ACS Elm Newsletter: ISIS brainwash techniques Preberite si marčevski newsletter spletne revije European Lifelong Learning Magazine (Elm), ki v ospredje postavlja ISIS (Islamic State in Iraq and Syria - Islamska država Iraka in Sirije) in njihove tehnike pranja možganov. Kaj ima to z izobraževanjem odraslih in vseživljenjskim učenjem? • Elm se je z dvema raziskovalcema ISIS-a pogovarjal o učenju v ISIS-u - gre za izobraževanje, indoktrinacijo in pranje možganov. Več o tem v prispevku Sprano učenje (Broken learning). • Vseživljenjsko učenje v bitki proti skrajnežem (Lifelong Learning in the battle against extremisms) je naslov intervjuja z izobraževalko Robin Sclafani, ki ima več kot 25-letne izkušnje pri razvoju in izvajanju programov usposabljanja za ozaveščanje raznovrstnosti brez predsodkov, tako v ZDA kot v Evropi. Vir: Spletna stran Elm. Priredila: Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si), ACS 12 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Gozd ima svojo vlogo tudi v učenju in izobraževanju Da smo Slovenci že stoletja zavezani trajnostnemu razvoju, je v svojem delu Gozd v učenju in izobraževanju za trajnostni razvoj, prispevek k uveljavljanju ideje trajnosti in kroženja znanja o gozdu v Sloveniji zapisala tudi dr. Nevenka Bogataj, ki je preučevala majhne skupine, namenjene neformalnemu osebnemu in hkrati skupnostnemu učenju: študijske krožke. Tudi v Sloveniji najdemo tiste, ki jim je gozd še posebno blizu. Mednarodni dan gozdov Združeni narodi so 21. marec razglasili za Mednarodni dan gozdov, ki spodbuja pomen gozdov in dreves za naše življenje. Letošnji moto praznovanja je »Spoštujmo povezanost gozda in vode.« Z namenom ozaveščanja o pomenu gozdov in dreves KTRC Radeče in Zavod za gozdove Slovenije prirejata praznovanje, ki bo potekalo prav na mednarodni dan gozdov, v ponedeljek, 21. marca. Ob 9.00 bo organiziran pohod na Magolnik. Ob 11.00 bo sledilo slavnostno odpiranje informacijske table na Magolniku nad Svibnem pri Radečah. Ob 12.30 pa bo v Hiši na Magolniku potekala otvoritev razstave ljubiteljskega slikarja Jožeta Barachinija o Naravi. Za več informacij o dogodku pišite koordinatorjem: Jože Prah, T: 041 657 560, E: joze.prah@amis.net in Marija Imperl, T: 051 312 558, E: marij a.imperl@,ktrc.si. Priredila: Neja Colja (neja.colja@acs.si), ACS 21. marec Izobraževanje in učenje odraslih v lokalni skupnosti Kaj je skupnostno izobraževanje, od kod izvira, kako je povezano z družbenimi spremembami, kateri so modeli skupnostnega izobraževanja, kdo je skupnostni izobraževalec? Odgovore najdete v predstavitvi dr. Sonje Kump (Oddelek za pedagogiko in andragogiko, Filozofska fakulteta UL), ki je bila predstavljena na Pedagoško-andragoških dnevih 2015 (29. januarja 2015). Osrednja tema je bila Učenje in izobraževanje v skupnosti - vloga šole in skupnostnih organizacij. Vir: EPALE Priredila: Nina Fele (nina-fele@acs.si), ACS Tudi z vseživljenjskim učenjem podpiramo regionalni razvoj Številni posamezniki si prizadevajo za vseživljenjsko učenje, odgovornost do soljudi, narave in razvoja. Prepoznate dobre praske na področju regionalnega razvoja? Evropska komisija z nagradami RegioStars vsako leto podpira in nagrajuje najbolj navdihujoče in inovativne projekte, ki jih podpira evropski Kohezijski sklad. Cilj nagrad je izpostaviti izvirne in inovativne projekte, ki bi lahko bili privlačni in navdihujoči tudi drugim regijam. Letos je rok za prijavo projektov 15. april. RegioStars 2016 Letošnja slovesnost RegioStars nagrad bo potekala v torek, 11. oktobra, v Evropskem tednu regij in mest 2016. Prijave lahko do 15. aprila pošlje regionalni ali lokalni organ za upravljanje ali pa vodja projekta, vendar s potrditvijo odgovornega organa za upravljanje. Več o nagradah in možnostih prijave najdete tukaj, prispevek pa tudi med EPALE novicami. Priredila: Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si), ACS 13 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education EPALE Vabljeni na marčevsko delavnico Video produkcija Video je danes nepogrešljiv element vseh oblik obveščanja, predstavitve in promocije - tudi na EPALE. Zato smo se v Nacionalni podporni službi EPALE Slovenija odločili, da v marcu izpeljemo delavnico Video produkcija, ki vam bo pomagala, da bodo vaši telefoni in fotoaparati postali še pomembnejše orodje pri vašem delu, okvir za beleženje osebnih in poslovnih uspehov - tudi v objavah na spletnem portalu. Delavnica bo potekala v dveh delih. V četrtek, 24. marca 2016, bomo ob 13.00 izpeljali spletni seminar. Na njem bo Marko Kumer Murč (produkcijska hiša EnaBanda) na kratko predstavil osnove filmske teorije. Obravnavali bomo tiste segmente filmske teorije, ki so pomembni za razumevanje metod in konceptov video dela v praksi. Seznanili se bomo z filmskim jezikom, tehniko, lučjo itd. Pozorni slušatelji bodo te osnovne gradnike razumevanja filma kasneje lahko prenesli v praktični del, ki bo potekal v četrtek, 31. marca, od 10.00 do 15.30 v prostorih CMEPIUS-a. Praktični del bo zasnovan na konkretnih primerih. Spoznali boste vse potrebne korake za izdelavo enostavnega videa, namenjenega Facebook objavi ali kateri drugi, ter filmsko tehniko, male trike snemalcev zvoka in slike ter osnove montaže. Pridobljena znanja vam bodo pomagala priti do video izdelkov, ki lahko z malo ustvarjalnosti dosežejo odličen učinek, dodano vrednost in prepoznavnost vašega dela. Vabljeni, da se na delavnico prijavite s poslanim sporočilom na ajda.turk@cmepius.si do torka, 22. 3. 2016. V sredo, 23. marca, bomo prijavljenim poslali internetno povezavo do dostopa do spletnega seminarja. Udeležba na seminarju je pogoj za udeležbo na delavnici teden kasneje. Za več informacij glede delavnice pišite soavtorici prispevka. Opomba: Na delavnici boste potrebovali svoj prenosni računalnik ter fotoaparat ali prenosni telefon, ki omogoča snemanje zvoka in slike. Marko Kumer Murč (EnaBanda) in Ajda Turk (ajda.turk@cmepius.si), CMEPIUS Najbolj brane objave EPALE zadnjih tednov Izpostavljamo najbolj brane objave, s katerimi ste se na EPALE lahko srečali v zadnjih tednih. Izbor temelji na analizi klikov na posamezne objave v orodju Bitly. Spletni dnevniki • Kaj imata skupnega izobraževanje odraslih in Martin Luther King? (Brian Desmond, Leargas) • Projekt EIS-ALP v podporo učenju v zaporih (Patricija Pavlič, CIK Trebnje) • EPALE praznuje mednarodni dan žena (Centralna podporna služba EPALE) 14 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education i / W \J f I 1.1 n f ^ lr • Kako lahko izobraževanje odraslih naslavlja spolno neenakost? (v angleščini) Novice • Nagradni natečaj Ljudske univerze Slovenska Bistrica (Darja Kušar, Ljudska univerza Slovenska Bistrica) • Izobraževanje odraslih v Beli krajini v prihodnje (ZIK Črnomelj) • Projekt Plan Be: Aktivni starejši prostovoljci (Tina Strnad, RIC Novo mesto) (v angleščini) Vir • Izobraževanje in učenje odraslih v lokalni skupnosti (Ajda Turk, CMEPIUS) Vabljeni, da preberete in komentirate te ali druge objave, ki jih lahko spremljate na EPALE. Ajda Turk (ajda.turk@cmepius.si), CMEPIUS Gradiva spletnega seminarja Kako pisati in objavljati vsebine na EPALE V sredo, 9. marca 2016, smo izvedli drugi spletni seminar Kako pisati in objavljati vsebine na EPALE. Predstavili smo ključne značilnosti EPALE, zakonitosti spletnega pisanja ter na primeru pokazali, kako lahko sami objavite vsebine na spletnem portalu. Ste zamudili nazorno predstavitev? V informacijskem središču EPALE smo objavili gradiva - prezentacijo in video posnetek z dogodka. Vabljeni, da si ju ogledate. Naj vam bo v pomoč, da na EPALE prispevate svoje vsebine. Gradiva najdete tukaj. Ajda Turk (ajda.turk@cmepius.si), CMEPIUS KOTIČEK JE VAŠ Posvet Izobraževanje odraslih v Beli krajini v prihodnje Na pobudo črnomaljske županje in v sklopu praznovanja občinskega praznika je bil februarja 2016 v Črnomlju strokovni posvet na temo »Izobraževanje odraslih v Beli krajini v prihodnje«. Posveta so se udeležili predstavniki odločevalcev (vodja sektorja na MIZŠ in župani vseh belokranjskih občin), zaposlovalci, združenja delodajalcev (obrtna in gospodarska zbornica), razvojne institucije Dolenjske in Bele krajine, strokovne organizacije (ACS), stanovske in partnerske organizacije (ZLUS, črnomaljska srednja šola, mladinski center, centri za socialno delo in upravne enote) ter mediji. i 15 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Namen posveta je bil seznanjanje vseh deležnikov s cilji izobraževanja odraslih v Beli krajini, izmenjava informacij, mnenj in izkušenj, partnersko povezovanje in sodelovanje ter ugotavljanje izobraževalnih potreb v lokalnem okolju kot prispevek k razvojnemu načrtu Zavoda za izobraževanje in kulturo (ZIK) Črnomelj. Zaključek posveta je bil, da je treba usklajeno delovati in se usmeriti k uresničevanju razvojnih ciljev Bele krajine. Ovire, ki zaznamujejo lokalno okolje, to je nadpovprečno visoka stopnja brezposelnosti, gospodarska nerazvitost in povprečno nižja izobrazba prebivalstva, je treba spremeniti v razvojne priložnosti. mag. Nada Žagar (nada.zagar@zik-crnomel j.si), ZIK Črnomelj Univerza za tretje življenjsko obdobje Velike Lašče odslej pod novim okriljem Univerza za tretje življenjsko obdobje (UTŽO) Velike Lašče želi s svojim sloganom »Učenje vse življenje« spodbujati vseživljenjsko izobraževanje, ki poteka v duhu medgeneracijskega sodelovanja in interdisciplinarnega prepletanja, predvsem v skladu s predznanjem in interesi svojih članov. Pri tem ne gre le za kakovostno preživljanje prostega časa in druženje, temveč za realno potrebo po spoznavanju in razmišljanju, razvoju in rasti. Od ustanovitve jeseni leta 2009 se je vedoželjnost izpolnjevala v različnih študijskih krožkih, kot so zgodovinsko-domoznanski Naš kraj, etnološko-ustvaijalni Parnas, literarni, čebelarski, fotografski, umetnostno-zgodovinski in računalniški krožek, v zadnjem času pa tudi filozofski, ter na tečajih angleščine, na likovnih in zeliščarskih delavnicah in tudi s posameznimi gostujočimi predavanji, ekskurzijami in skupnimi družabnimi srečanji. Do konca letošnjega januarja je UTŽO delovala pod okriljem Javnega zavoda Trubarjevi kraji, ki je usklajeval programe različnih koordinatorjev, med drugim kulturno-umetniškega društva Primož Trubar in zasebnega zavoda za kulturo in turizem Parnas. Po ukinitvi osrednjega javnega zavoda v tem okolju se je univerza priključila KUD Primož Trubar Velike Lašče in bo tako lahko v prihajajočem letnem semestru tekočega študijskega leta nemoteno sledila uresničevanju svoje dolgoročne vizije. Predstavitve posameznih krožkov si boste lahko prebrali v naši publikaciji, ki bo v kratkem objavljena na spletni strani KUD Primož Trubar. Tudi tokrat lepo vabljeni k vpisu! Več o UTŽO Velike Lašče in kontaktih si preberite v daljšem članku. Marjana Dolšina Delač (utzo.velikelasce@gmail.com), UTŽO Velike Lašče Po novo e-znanje za Bežigrad! Tam je namreč Na Triglav spreminjat svet! Simbioza medgeneracijski center - prostor, kjer se dnevno srečuje modrost starejše generacije z norostjo mlajše. Jezikovni tečaji, likovne delavnice, telovadba za starejše, meditacija, namizni tenis in različni računalniški tečaji so le nekatere izmed dejavnosti, ki so na voljo našim članom. 16 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Simbioza Genesis, socialno podjetje, že vrsto let deluje na področju izboljševanja e-pismenosti Slovencev. Svoje poslanstvo nadaljuje tudi v okviru medgeneracijskega centra, kjer se obiskovalci med drugim lahko učijo uporabe pametnega telefona, oblikovanja digitalnih fotografij in spletnega nakupovanja. Za vse, ki želite osvojiti nova znanja, spoznati prijatelje in uživati v pozitivni energiji, je ekipa dosegljiva na T: 040 336 311 in E: mgc@simbioza.eu. Več o medgeneracijskem centru in Simbiozi si lahko preberete na spletni strani. Taja Martinčič (pr@simbioza.eu), Simbioza Genesis Zgodnja poroka - kultura ali zloraba: delo romskega mediatorja Na podlagi predhodnih izkušenj z romsko tematiko in problematiko, ki sem jih pridobil kot romski svetnik, so me povabili k sodelovanju na projektu Zgodnja poroka - kultura ali zloraba. Pred začetkom dela smo imeli izobraževanje za romskega mediatorja, kjer smo pridobili nova znanja s področja mediacije in podrobnejše razumevanje problematike zgodnjih in dogovorjenih porok v različnih romskih skupnostih, ki živijo v Sloveniji, tudi na resničnih primerih, s katerimi so se srečevali predavatelji. Osebno so me pretresle predvsem pripovedi o dogovorjenih porokah ter o poteku in posledicah, ki jih takšne poroke lahko pustijo. Na področju Dolenjske, Bele krajine in Posavja namreč dogovorjenih porok ne poznamo, srečujemo se predvsem z zgodnjimi porokami (pobegi). Sr«ra ^ ^Azbne Po končanem izobraževanju sem začel delo na terenu, ki je na začetku zajemalo predvsem predstavitev projekta posameznim romskim družinam in popis tistih, ki so bile pripravljene sodelovati. Nisem pa izbral le družin, v katerih živijo otroci, ki so v rizični starostni skupini, saj menim, da je problematiko zgodnjih porok treba reševati tako z ozaveščanjem staršev predšolskih in šolskih otrok kot tudi celotne skupnosti. Pri zgodnjih porokah ne gre le za zvezo med mladoletnim dečkom in deklico, gre tudi za vzgojo, ki sta je bila deležna, odziv staršev na takšno zvezo in odnos skupnosti do tovrstnih zvez. Ko sem začel obiskovati družine, sem se pogovarjal tako s starši kot z otroki, sprva o zgodnjih porokah, kmalu pa tudi o vseh drugih težavah, ki so jih imele družine v posameznih naseljih, kot so bivanjske razmere, medsebojni odnosi, šolanje otrok itd. Poleg tega nekateri starši zgodnje poroke zagovarjajo. Bodisi jih razumejo kot tradicijo bodisi jih zagovarjajo na podlagi lastnih izkušenj, ne vidijo pa, da se časi spreminjajo, da je izobrazba vedno pomembnejša in da vedno več takšnih družin danes razpade. Marjan Hudorovič (marjan.hudorovic@lu-kocevje.si), LU Kočevje Nagradni natečaj Ljudske univerze Slovenska Bistrica Ob pozitivni izkušnji lanskega nagradnega natečaja, ki smo ga izvedli v okviru TVU 2015, Ljudska univerza Slovenska Bistrica (LUSB) tudi letos razpisuje nagradni natečaj za izdelavo raziskovalnih nalog v letu 2016. Mladim želimo dati možnost in priložnost: • da se seznanijo s temelji raziskovalnega dela in • da se sliši njihov glas in vizija prihodnosti. 17 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Medijem, lokalni skupnosti in podjetjem želimo dati možnost in priložnost, da sodelujejo na natečaju in odkrijejo raziskovalni in kreativni potencial lokalnega okolja. Predmet javnega natečaja je prijava in izbor najboljših raziskovalnih nalog, ki jih izdelujejo učenci in dijaki, vključeni v osnovne šole, srednje šole, študentje in udeleženci izobraževanja odraslih. Nekatera tematska področja so uglašena na aktivnosti TVU 2016. Vabimo podjetja, javne zavode, društva, nevladne organizacije, lokalne skupnosti in posameznike, da podajo pobude in predloge za posamezne raziskave in sodelovanje na natečaju. Dokumentacija je dosegljiva na spletni strani LUSB. Za izvedbo natečaja je v celoti pristojen organizator, LUSB. Odgovorna oseba je mag. Brigita Kruder. Nagradni natečaj poteka od 15. 2. 2015 do 17. 5. 2016. Kontakt za morebitna vprašanja in informacije: E: info@lu-sb.si, T: 041 682 596. Darja Kušar (darja.kusar@lu-sb.si), LUSB Raziskava o izrazu »karierna orientacija« Na Zavodu RS za zaposlovanje ter v političnih in strokovnih organih, povezanih z njim (MDDSZ, Center za poklicno izobraževanje), so leta 2005, ne da bi se posvetovali z drugimi strokovnjaki na področju svetovalnega dela, vpeljali izraz 'karierna orientacija' kot prevod angleškega izraza 'career guidance & counseling', izhajajoč pri tem iz angleškega izraza 'guidance', ki so ga prevedli z izrazom 'orientacija'. Od takrat te izraze javno uporabljajo v različnih strokovnih in političnih dokumentih ter dejavnostih, kot so: 'Resolucija o karierni orientaciji'; 'Nacionalni forum za karierno orientacijo'; 'Društvo za karierno orientacijo'; 'Terminološki slovarček o vseživljenjski karierni orientaciji', pa tudi v 'Zakonu o urejanju trga dela'. V Andragoškem društvu Slovenije se s temi prevodi angleških izrazov nismo strinjali, saj niso bili strokovno usklajeni s strokovnjaki na drugih sorodnih področjih svetovalne dejavnosti, npr. pri izobraževanju odraslih. Zato smo skušali z raziskavo ugotoviti, kaj o tem menijo slovenski intelektualke in intelektualci. K sodelovanju v raziskavi smo izbrali 90 oseb, ki jih štejemo za intelektualce (osebe, uspešne in javno prepoznavne na svojem strokovnem področju). Več si preberite v daljšem tekstu. Ida Srebotnik in dr. Zoran Jelenc, ADS NE PREZRITE Prijavnice KA2 v slovenskem jeziku V okviru razpisne dokumentacije na spletni strani razpisa 2016 programa Erasmus+ so zdaj na voljo tudi prijavni e-obrazci za Ključni ukrep 2 - strateška partnerstva v slovenskem jeziku. Najdete jih s klikom na sivo pasico z napisom " STRATEŠKA PARTNERSTVA (KA2) - PRIJAVNA dokumentacija". 18 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Za kakovostnejšo pripravo projekta, si skušajte odgovoriti na naslednja vprašanja: • Naslavlja naš projekt vsaj eno od ustreznih prednostnih nalog programa Erasmus+? • Smo jasno identificirali, kaj je problem oz. potreba, ki ga/jo rešujemo? • Smo v projekt vključili vse relevantne ciljne skupine? • So vsi partnerji relevantni glede na vsebino projekta? • Se do enakega rezultata res ne da brez evropskega sodelovanja? • Bo dodana vrednost za vse partnerje v projektu? Rok za oddaj o vlog je 31. 3. 2016 ob 12.00. Urša Bajželj (ursa.bajzelj@cmepius.si), CMEPIUS POSVETI, KONFERENCE ifeden možganov 2016: Spektri nor(maln)osti L ubljana, Slovenija Teden možganov znova poteka v Atriju ZRC v soorganizaciji z ZRC SAZU, predavanja pa bodo tudi zunaj Ljubljane. Spremljali ga bodo filmi v soorganizaciji s Slovensko kinoteko, svoje možgane pa bodo obiskovalci lahko razgibali na praktičnih delavnicah. V sredo, 16. marca, v okviru akcije Za možgane poteka tudi prvi slovenski dan možganov, katerega namen je osveščati javnost o razsežnostih in stroških bolezni možganov ter o pomenu njihovega zdravja. Več informacij najdete tukaj. SiNAPSA teden možganov UeewodM« no*w<*ne meigenem It*** r *• Petkovo srečanje: Jezikovna odličnost Ljubljana, Slovenija Marčevsko petkovo srečanje na ACS bo namenjeno predstavitvi knjige Jezikovna odličnost. Predavateljica bo izpostavila jezikovna pravila in namige, s katerimi so povezani najpogostejši jezikovni spodrsljaji pri poslovnem ter zasebnem pisanju. Srečanje bo ob 9.00 v prostorih ACS. Več o dogodku si preberite tukaj. Jezikovna odličnost Kulturni bazar 2016 Ljubljana, Slovenija Kulturni bazar je tradicionalno zasnovan kot oblika bazar je tradicionalno zasnovan strokovnega usposabljanja za strokovne delavce v vzgoji in izobraževanju ter kulturi ter za strokovne delavce širše strokovne javnosti. Tudi letos bo v okviru Kulturnega bazarja potekal Program za otroke, mladino in odrasle - za vse, ki vas zanima kultura. Potekal bo v Cankarjevem domu, več pa najdete tukaj. EV l i iii HHHIIMHHIIHIIII| Kljliurni razaSI 19 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Usposabljanje: Učenje v poznejših letih življenja dokazuje medgeneracijski kontekst (Training: Learning in Later Life Proving an Intergenerational Context) Ciper Usposabljanje v okviru Erasmus+ K1, ki ga organizira ciprsko Združenje za izobraževanje odraslih (Adult Education Association), članica EAEA, bo osredotočeno na teme, kot so vrednost ključnih kompetenc v odrasli dobi, oblikovanje trajnostnih učnih okolij, aktivno državljanstvo, seznanjanje izobraževalcev o glavnih ovirah, s katerimi se srečujejo starejši v Evropi pri učenju, in nasveti pri njihovem odpravljanju. Več o dogodku si preberite tukaj. Tematsko srečanje Ženske v znanosti Ljubljana, Slovenija 8 iSEARC Ekipa EURAXESS Slovenija organizira tematsko srečanje, posvečeno razpravi o izzivih, s katerimi se srečujejo ženske v znanosti. Srečanje bo osvetlilo status žensk v raziskovalni dejavnosti z različnih zornih kotov, a iz enotnega izhodišča - enakosti spolov. Na srečanju bodo svoje poglede in stališča predstavile različne organizacije in posamezniki, ki se ukvarjajo s tovrstno tematiko (MIZŠ, različni raziskovalni inštituti, Evropska komisija). Dogodek bo potekal v atriju ZRC SAZU od 10. do 13. ure. Udeležba na dogodku je brezplačna, na dogodek pa se je treba predhodno prijaviti. Celoten program dogodka je na voljo tukaj. Mednarodna konferenca o učenju v poznejših letih življenja: teorija, politika in praksa (International Conference on Learning in Later Life: Theory, Policy and Practice) Milton Keynes, Velika Britanija Konferenca bo obravnavala vrsto pomembnih tem v teoriji, politiki in praksi v zvezi z učenjem v poznejših letih življenja, nanašajo pa se na vlogo učenja v starajoči se družbi. Med glavnimi govorci bo tudi dr. Katarina Popovic, generalna sekretarka Mednarodnega sveta za izobraževanje odraslih. Več o konferenci si preberite tukaj. Uporaba sodobnih spletnih omrežij na področju izobraževanja odraslih Ljubljana, Slovenija Na ACS pripravljamo enodnevno delavnico andragoškega spopolnjevanja z naslovom Uporaba sodobnih spletnih omrežij na področju izobraževanja odraslih. Več o (prijavnica) zbiramo delavnici najdete v vabilu. Vaše prijave do 30. marca 2016 oz. do zapolnitve prostih mest na neda.dordevic@acs.si. 20 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education 2. nacionalna konferenca Jeziki v izobraževanju - Jeziki nas povezujejo Ljubljana, Slovenija Konferenca pod geslom Jeziki nas povezujejo bo namenjena ozaveščanju o stanju in perspektivah jezikovnega izobraževanja v Sloveniji. Tematski poudarki bodo na prikazu uresničevanja Resolucije o Nacionalnem programu za jezikovno politiko 20142018 in Akcijskega načrta jezikovnega izobraževanja na področju slovenščine, italijanščine in madžarščine, tujih jezikov in jezikov okolja na narodno mešanih območjih. Posebno pozornost bodo namenili učnemu jeziku, medjezikovnemu in medkulturnemu povezovanju ter razvoju didaktike jezikov in književnosti. Več o dogodku si preberite tukaj. IV. mednarodni andragoški simpozij Upravljanje organizacij izobraževanja odraslih Makarska, Hrvaška Tema letošnjega mednarodnega andragoškega simpozija bo Upravljanje organizacij za izobraževanje odraslih. Simpozij bo osredotočen na sodobne organizacije za izobraževanje odraslih s poudarkom na uporabi informacijske tehnologije tako pri delu ustanove kot pri delu z udeleženci, ki je povezana s projektnimi dejavnostmi ustanove. Dogodek organizirajo Nacionalna podporna služba EPALE Hrvaška, Bosna in Hercegovina ter Slovenija. Več si preberite tukaj. 12. Konferenca o vseživljenjskem učenju (Lifelong Learning Conference) Budimpešta, Madžarska Mreža za vseživljenjsko učenje madžarskih univerz pripravlja konferenco, katere tema bo "Izzivi za visoko šolstvo -prilagajanje v strateškem partnerstvu". Več si preberite tukaj. KNJIŽNICA ACS lounu. m Vocational Education Training Nova številka revije Journal of Vocational Education & Training Prva letošnja številka revije o poklicnem izobraževanju in usposabljanju, Journal of ocational Education & Training, prinaša številne zanimive teme iz različnih držav. Prispevki temeljijo na empiričnih raziskavah in analizah. Tokrat v ospredje postavljajo tudi vprašanje, kako Avstrija, Nemčija in Švica razvijajo izobraževanje, ki temelji na delu, ki vključuje elemente poklicnega in visokošolskega izobraževanja. Več o prispevkih si preberite v publikaciji, ki jo najdete pri nas, do nekaterih pa lahko tudi prosto dostopate tukaj. Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si), ACS 21 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Revija Live&Learn, News and views from across the ETF community V 35. številki revije najdemo intervju z gruzijsko ministrico za izobraževanje, ki pravi, da je poklicno izobraževanje in usposabljanje zelo močno orodje za zmanjševanje brezposelnosti, to pa je neposredno povezano s trajnostnim gospodarskim razvojem države. Beremo lahko tudi o tem, da je tveganje za NET (not in employment, education or training) pri mladih ženskah v državah, članicah EFT (Evropske fundacije za usposabljanje (European Training Foundation)), trikrat večje kot pri njihovih moških kolegih. Kar nekaj prispevkov je namenjenih tudi podjetniškemu izobraževanju. Več si preberite v angleški različici revije, ki je na voljo v naši knjižnici, do nje pa lahko dostopate tudi tukaj. Simona Kavčič ( simona.kav cic@acs.si), ACS Nova številka OECD Observerja Revija OECD Observer predstavlja avtoritativno in jedrnato analizo ključnih svetovnih gospodarskih in socialnih vprašanj. Izdaja jo Organizacija za gospodarsko sodelovanje in razvoj (Organisation for Economic Co-operation and Development - OECD). V tokratni številki lahko beremo tudi o prihodnosti dela, o reformah trga dela, kjer spretnosti štejejo, izpuščena pa ni niti tema o beguncih in pribežnikih. Revija je na voljo v knjižnici, najdete pa jo tudi na spletu. Simona Kavčič (smiona.kavcic@acs.si), ACS Novo v knjižnici Mobilno učenje - nasveti in tehnike za uspeh MASTERING MOBILE LEARNING CHJO UÜELLI CAM WÛOUIL- Izzive ter prednosti strategij in tehnologij mobilnega učenja za 21. stoletje predstavlja delo Mastering Mobile Learning, ki velja za najsodobnejši in najcelovitejši vir na tem področju. V njem izobraževalci, vzgojitelji, oblikovalci, mentorji, tehnologi, strokovnjaki na področju učenja na delovnem mestu in drugi spregovorijo o tem, kako se mobilno učenje razlikuje od drugih oblik e-učenja. Predstavljajo izzive ter prednosti strategij in tehnologij mobilnega učenja za 21. stoletje. Prebrskajte knjigo in spoznajte najboljše prakse za pridobivanje in zagotavljanje razvoja na področju izobraževanja in usposabljanja ter strokovnega razvoja na napravah, kot so pametni telefoni, tablice in druge mobilne naprave. Več o knjigi najdete tukaj. Simona Kavčič ( simona.kav cic@acs.si), ACS Merjenje uspeha učenja skozi tehnologijo E-učenje, m-učenje, kombinirano učenje ... V knjižnici si lahko izposodite nov priročnik za merjenje uspešnosti učenja s tehnologijo (Measuring the success of learning through technology). Naučite se meriti rezultate svojih učnih programov, ki temeljijo na e-učenju. Pri določanju prave vrednosti teh programov je treba upoštevati tudi prihranke in seveda rezultate učnega programa. 22 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Več o delu in avtorjih preberite tukaj. Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si). ACS Ugotavljanje in zagotavljanje kakovosti v izobraževanju: Politike in načini evalvacije šol v Evropi '•i' in Vprašanje izboljševanja kakovosti izobraževanja in usposabljanja je nenehno izpostavljeno v številnih razpravah o izobraževalnih politikah tako na nacionalni ravni kot tudi na ravni EU. Kakovostni sistem izobraževanja in usposabljanja je namreč prvi pogoj, da mladi pridobijo zadostna znanja in spretnosti ter tako spodbujajo evropski socialni in gospodarski razvoj. Eurydice je izdal poročilo, v katerem sta predstavljena primerjalni pregled po posameznih državah in primerjalni pregled struktur, ciljev in načinov izvedbe evalvacije šol v Evropi. Njun namen je spodbujati izmenjavo znanja in načinov ugotavljanja ter zagotavljanja kakovosti izobraževalnih sistemov v Evropi. Šole so namreč osnovni gradniki sistemov izobraževanja in usposabljanja, evalvacija šol pa je pomemben način spremljanja in izboljševanja kakovosti tako šol kot tudi izobraževanja nasploh. Poročilo je na voljo tudi v slovenskem jeziku. Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si). ACS Vabljeni v Knjižnico ACS! Založnik: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana | V. d. izvršne urednice: Simona Kavčič (T: 01 5842 575, E: simona.kavcic@acs.si) | Odgovorna urednica: mag. Zvonka Pangerc Pahernik (T: 01 5842 567, E: zvonka.pangerc@acs.si) | Drugi člani uredniškega odbora: mag. Andrej Sotošek, direktor ACS, dr. Tanja Možina, mag. Tanja Vilič Klenovšek in mag. Margerita Zagmajster | Jezikovni pregled: Simona Kavčič | Računalniška postavitev: Simona Kavčič | Korektorici: Erika Brenk, mag. Zvonka Pangerc Pahernik | Oblikovanje: Larisa Hercog ISSN 1855-5942 | Številke je mogoče prebrati na: http://www.acs.si/e-novicke. Izdajo glasila e-Novičke denarno omogoča Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti. 23 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult Education