Soc Delo 28, 1989, 3 Nove knjige 339 SPOLNA ZLORABA DEKLIC Rosemarie Steinhage, Sexueller Missbrauch an Madchen, Ein Handbuch fur Beratung und Therapie, Hamburg 1989. Najnovejša knjiga Rosemarie Steinhage, pedagoginje, raziskovalke in aktivne članice ženskega gibanja v Nemčiji, je ena od mnogih, ki se od začetkov 80. let ukvarjajo s tematiko spolnih zlorab otrok, še zlasti deklic. To vpraSanje, ki ga je konec 70. let začelo probleadtizirati prav žensko gibanje, je definiralo spolne .Porabe otrok izključno kot nasilje nad šibkim, brezmočnim telesom, ki ga izvajajo tisti, ki imajo enotraj patriarhalne strukture družbe moč, oblast in na temeljih zgodovinskega spomina utemeljeno "pravico do nasilja in telesa drugega spola. Tudi avtoric* sama demistificira vprašanje spolnih zlorab Ze na samem začetku, ko nedvoumno zapiše: "Spolna zloraba je seksualiziranje moči in nasilja" (str. 19). To nasilje se pojavlja najpogosteje prav v prostorih, ki jih zamejujejo stene družinske intime. V najpogostejših primerih so povzročitelji moški, ki v odnosu do deklice imajo ali prevzamejo vlogo očeta: to so očetje, očimi, rejniki, skrbniki, materini prijatelji, pa tudi stari očetje in bratje. Otroci, ki doživljajo spolne zlorabe (v 80-90% primerov so to deklice), doživljajo torej v družini s strani svojih najbližjih ogrožanje, nevarost, strah in spolno 340 Nove knjige Soc Delo 28, 1989, 3 nasilje bolj kot skrb, ljubezen in občutke varnosti. DrugaCno od dejanskih izkušenj pa je vsakdanje učenje deklic, ki je v repertoar "vzgoje za življenje" vneslo neprestafio opozarjanje pred neznanimi moškimi, ki deklice z zapeljivimi besedami zmamijo v temne veže in jih tam izkoristijo v svoje namene. Opravka imamo s svojevrstno premestitvijo, kjer se deklico v okolju zlorab in nasilja svari pred hudobnim zunanjim svetom, pred katerim jo lahko zaščiti prav to in samo to okolje nasilja. Oblikovanje takšne podobe sveta Se pripomore k temu, da se deklica temu nasilju ne upre, kajti storiti ta korak pomeni izstopiti prav v to nevarno in tuje okolje, pred katerim jo zdaj "varuje" varni in topli dom. Stisnjena v ta primež se deklica obda z molkom in pasivno- stjo, s krhkim oklepom svojega lastnega sveta, ne da bi prekršila nepisano prepoved "nikomu izdati te skrivnosti". R. Steinhage navaja nemške statistike, ki letno zabele- žijo 10 000 primerov spolnih zlorab otrok, dejanske številke pa se po mnenjih raziskovalk tega vprašanja gibljejo med 200.000 do 300.000. Med ostalimi podatki je pomemben odsto- tek, ki dokazuje, da je številka povzročiteljev, najožjih družinskih članov izjemna; 75 odstotkov povzročiteljev ima z zlorabljenimi deklicami tudi sorodstvene odnose (zanimiv je podatek, da v primerih zlorab dečkov povzročitelji niso očetje, temveč bolj daljni sorodniki, družinski prijatelji in neznanci). Pomembno in nezanemarljivo je tudi dejstvo, da povzro- čitelji izhajajo iz vseh socialnih slojev, le da je med viš- jimi sloji in tam, kjer je sorodstvena oddaljenost mini- malna, večja možnost, da se spolna zloraba prikrije. Verjet- nost, da se spolna zloraba razkrije, je torej večja, če je povzročitelj tujec, in če izhaja iz nižjega socialnega sloja. Cim ožja je sorodstvena povezava med povzročiteljem in prizadeto deklico, tem intenzivnejše, pogostejše, nasil- nejše ter bolj skrito je spolno nasilje. R. Steinhage definira polje spolne zlorabe kot dejanje, ki se začne tam, "kjer se moški zavestno zadovoljujejo s telesom deklice ali pa se pustijo od njega zadovoljevati. Spolni kontakti z deklicami so vedno nameravana dejanja povzročiteljev. ... Spolna zloraba pomeni, da povzročitelj zlorablja zaupanje, odvisnost in seksualnost deklice, ter izrablja njena otroška čustva za svoje interese." (str. 16- 17) Spolne zlorabe deklic torej niso naključna, temveč na- črtovana in ponavljajoča se dejanja, dejanja moči in nasi- lja. R. Steinhage demistificira tudi predstavo o moških sto- rilcih, ki se jih označuje kot "skrajno patološke tipe", alkoholike ipd., zaradi želje po odmiku od dejanskosti, ter želje, da bi se izognili soočenju z dejstvom, da so to "po- vsem normalni moški" vseh družbenih slojev, vseh poklicnih pripadnost, ki živijo v vsaki človeški sredini. Soc Delo 28, 1989, 3 Nove knjige 341 Zato, da bi prikrili svoja dejanja, uporabljajo povzro- čitelji najrazličnejše taktike in strategije, od katerih je pomembna zlasti taktika vsiljevanja sokrivde deklici z znano sintagmo "To je najina velika skrivnost!", ki med drugim implicira tudi aktivno vlogo deklice, objekta povzročitelje- vega nasilja. Tako ostane kot realnost takšne situacije le življenje polno strahu, prikrivanja in groze pred realiziranjem po- vzročiteljevih groženj ("Ce bodo zvedeli, kaj si delala, te bodo poslali v popravni dom?"). Posledice, ki jih spolne zlorabe povzročijo, so kom- pleksne, in kaotičnost otroškega sveta v takšnih okoli- ščinah bi bilo komajda mogoče označiti z ohlapno sintagmo "psihosomatske motnje". Poškodovano ni le čustvovanje de- klice, ki ji je ponujena podoba sveta, ki ga deklica ne more sprejeti, temveč se v njej krepi tudi prepričanje, da mora biti v njej in na njej nekaj zelo narobe, če ji zlo dela nekdo, ki jo ima rad in ima ona rada njega. Se več, tudi njeni najbližji, mati, bratje, sestre, vse to molče spreje- majo. Izkušnja, ki je premočna, da bi se lahko ob izhodu iz otroštva zaključila, se kaže pri prizadetih ženskah v obliki občutkov silnega strahu, sramu, krivde, manjvrednosti in nezaupanja. Vse to se pogosto strne v prepričanje, da je na njej nekaj grdega, zlega; da je nekaj čudnega na njenem telesu, kar je napeljalo očeta, da jo je zlorabi jal .<■!- R. Steinhage opozori tudi na pogosto produciranje razkola med materjo in hčerjo, ki ga izvaja povzročitelj (poveli- čevanje hčerke pri materi, kritiziranje matere hčerki, tarnanje hčeri o odsotnosti materine želje po spolnosti). S tem vzbuja povzročitelj pri hčeri občutke odgovornosti za stvari, ki se tičejo matere, hči pa se pogosto znajde v situaciji, kjer sledi lastni želji, da bi izpolnila očetove želje. Deklica pogosto ni le v vlogi spolnega objekta, temveč tudi v vlogi zaupnice in ljubimke. S tem je dodobra vzpostavljen tekmovalni odnos z materjo ter prevzeta odgo- vornost za različne vloge in naloge, ki jih mora deklica opravljati. Pomemben del svojega razmišljanja posveti R. Steinhage vprašanju, kako pomagati prizadetim, žrtvam spolnih zlorab. Nedvomno je eden pomembnih korakov, ki je še zlasti uve- ljavljen v anglosaksonskem svetu tisti, ki zahteva predvsem redefiniranje vloge otroka, družinskih odnosov in vprašanja žrtve. Otroci, še zlasti deklice, niso žrtve par excellence, temveč postanejo to šele znotraj takšnih odnosov in takšne vzgoje, ki se ni otresla primesi patriarhalnosti. Značil- nosti te vzgoje lahko strnemo v sintagmo: "Odrasli imajo vedno prav, zato jih je treba vedno ubogati." Zato nosi redefiniranje tega vzorca zahtevo, da se otroku ne odvzema pravice do upora, do izražanja svojih zahtev, želja in nestrinjanj v odnosu do starejših. Otrok mora iz trpnega objekta postati subjekt. 342 Nove knjige Soc Delo 28, 1989, 3 Na drugi strani pa je delo v najrazličnejših terapevtskih skupinah, ženskih skupinah za samopomoč, uperjeno v pomoč in v učenje samopomoči, ki jo potrebujejo tiste ženske, ki so spolne zlorabe doživljale v mladosti in se spopadajo z občutki krivde, strahu pred moškimi, s problemi sprejemanja svojega lastnega telesa itd. Ena od ključnih zahtev, ki jih postavljajo vse, ki se ukvarjajo z vpraSanjem spolnih zlorab je, da morajo sveto- vanje in terapijo s prizadetimi deklicami in ženskami izvajati ženske, saj se le ženske vsak dan srečujejo z realnim strahom pred spolnim nasiljem, ki je moškim tuj. Izkušnje terapevtskih in svetovalnih skupin dokazujejo, da je temelj takšne oblike pomoči v zavedanju in razumevanju specifičnih ženskih problemov, ki je pogoj za vzpostavitev dovolj velike mere zavezništva med prizadeto žensko-deklico ter svetovalko-terapevtko. Izkušnje z moškimi terapevti-svetovalci so pokazale, da se moški pogosto nagibajo k identifikaciji s povzročiteljem, da izkušnje prizadete ne jemljejo dovolj resno, da iSčejo vzroke spolne zlorabe v povzročitelju (je bolan, zato njegovih dejanj ne gre jemati resno), pogosto usmerjajo svoje svetovanje v poudarjanje, da mora dobiti deklica ponovno zaupanje v moške, dajejo večji pomen seksualnim aspektom spolne zlorabe kot aspektom nasilja, večina študij opozarja tudi na to, da je nemalo terapevtov kot pogost del terapije, ki naj bi imel "zdravilni" učinek, uporabljalo tudi napeljevanje na različne vrste spolnih kontaktov, ki naj bi prizadete "razbremenili" strahov pred spolnostjo. R. Steinhage poudarja, da se morajo v središče svetovanja-terapije postaviti potrebe in interesi prizadete deklice ali ženske, katerih predhodna izkušnja je prav nasprotna; njihovi interesi niso bili nikoli zares upošte- vani, zato se tudi same niso naučile upoštevati le-teh, temveč so nasprotno, svoje telo in svojo celotno osebnost vedno doživljale kot slabo in nezadostno. Terapevtka- svetovalka se mora torej nedvoumno postaviti na stran priza- dete deklice, ki ji je mogoče pomagati le, če se pridobi njeno zaupanje, če se ji brezpogojno zaupa, ter jo podpre v prepričanju, da je krivda le na strani povzročitelja. Takšno delo z deklicami naj bi v njih okrepilo občutke lastne vrednosti in zavest o tem, da pripada njihovo telo le njim in da odrasli nad njim in nad njeno seksualnostjo nimajo pravic. Pri delu z najmlajšimi deklicami od tri do pet let je še zlasti pomembno, da terapevtka-svetovalka najde tisto osebo, ki ji deklica zaupa, in kateri lahko zaupa tudi izkušnje spolnih zlorab, ter jima pomaga utrjevati njuno medsebojno prijateljstvo. Izkušnje z materami prizadetih deklic so pokazale, da je pogovor z materjo naslednji korak pri delu z deklico, da pa se svetovalka-terapevtka ne more hkrati ukvarjati z obema in da se ne sme postaviti na materino stran. Mati je pogosto tudi sama zapletena v situacijo družinskega nasilja (najpo- Soc Delo 28, 1989, 3 Nove knjige 343 gosteje psihičnega, večkrat pa tudi fizičnega), iz katere ne najde izhoda, kar najverjetneje pomeni, da o dogodkih v dru- žini molči, ne da bi svojo hčer zaSčitila, ker bi s tem sebe Se bolj izpostavila. Pomembno je, da se mater v takšnih situacijah ne obsoja, kajti, kot pravi Rosemarie Steinhage, "nobena mati ni odgovorna za to, da je njen mož spolno zlorabil njeno hčerko" (str. 96). Vendar je kljub vsemu mati odgovorna za to, da je svojo hčer pustila samo, ne da bi jo podprla, čeprav je tudi sama v situaciji, ki je tako grozeča, da si pred njo najpogosteje zatiska oči, potem pa se nemočno sprašuje, zakaj ji hči ni zaupala. Pogosto se njena nemoč in strah obrneta proti hčeri, ki se ji kaže kot glavni krivec za nerešljivo situacijo. Zato je potrebno nuditi materi podporo, da bi spet dobila nadzor nad svojim lastnim življenjem: "Le matere, ki so samozavestne in lahko živijo avtonomno, lahko varujejo svoje hčere pred spolno zlorabo." (str. 106) Ob razmišljanju o različnih načinih pomoči prizadetim deklicam in ženskam ^e avtorica kritično ozre na družinsko terapijo, ki Izhaja iz predpostavke, da gre za motnjo družinskega sistema, s tem pa je poudarek usmerjen stran od posameznika na družino. Spolne zlorabe naj bi bile posledica "disfunkcionalnega družinskega sistema" (str. 120), katerega vzrok je uničena partnerska zveza, otroci pa so prepoznani kot nosilci simptoma. Logika, ki ji sledi družinska tera- pija, izhaja iz predpostavke, da se je mati svoje vloge gospodinje, zakonske žene in matere naveličala in jo dele- gira na starejšo hči, ki se možu-očetu ponuja kot nadome- stek. Tako je terapevtska intervencija usmerjena v to, da se partnerska zveza spet razčisti, kar naj bi rešilo problem spolnih zlorab in bi ponovno vzpostavilo izgubljeno zaupanje med očetom in hčerjo. To torej pomeni, da se na dejstvo spolne zlorabe ne gleda kot na dejanje nasilja, ampak kot na spolni delikt, ki je razrušil družinsko harmonijo, smisel terapije pa je, da se družinski sistem ponovno vzpostavi. Družinska terapija ob primerih spolnih zlorab otrok pogosto pomeni, še nadalje nositi odgovornost za svoje starše, razumeti njihovo obnašanje s pomočjo interpretacij in razlag njihovih vedenj, ter jim oprostiti. Ce torej spolna zloraba vedno pomeni uničenje družine, pa "družinska terapija pomeni vedno dajati upe posameznim družinskim članom, da lahko družina ostane skupaj" (str. 125). Vrednost knjige Rosemarie Steinhage torej ni le v tem, da kompleksno razkriva dolgo prikrito vprašanje spolnih zlorab deklic v okviru družinskih odnosov, temveč tudi v tem, da išče možnosti za različne oblike pomoči, ki jih je mogoče ponuditi prizadetim, da bodo izstotopile iz temnega risa samoobtoževanj, strahu in nezaupanja ter našle prostore varnosti in izgubljene občutke samozaupanja ter spoštovanja. Darja Zaviršek