Šolstvo med nešolskim ministrom • • in sindikatom delavcev n d r e i J e l e n Ucf ocrck, da boš postalda hoipcum v življenju lahko ... kaj (Ne)pogreslji- yjclenvdrtdbi zrtanja.A to bo sele^udaj, ko se bo znanje izplačalo, tc bo tokrat, ko bodo dovenska podjetja dotegala proftt,^ je nedavno niČ-vec-šolski minister postopno zmanjševanje tinanimh sredstetf pojasni! zaskrbljenemu pedagoškemu svetniku. Ka* ksno veljavo imajo šotnih v luct znanja kot produkta potrošnje, ko so po javnem mne- nju predvsem porabniki javnega denarja? N e d a v n o je p r e d a v a t e l j i c a z Z a v o d a z^ u s t v a r j a l n o d r u ž b o p o d n a s l o v o m Uče- n j e i n š o l s k o d e l o » o d p i r a l a o k n a « ^ l a r - s e m d e v e t , d e s e l l e t s t a r i h o t r o k z »dej- stvi« o u s t v a r j a l n i d r u ž b i . P r ipo t redova la | i j n ) e o k r a s n i n o v i n e n a p o v e d l j i x i p r i b o - d n o s t i , o s v o b o d i poklicev^ o k r e a t i v n e m z n a n j u , u č e n j u u č e n j a m p r e c e n j e v a n j u d i p l o m , o p r i j a t e l j u , Ici p r i š t i r i d e s e t i h živi p r i m a m i , o p r i j a t e l j i c i , k i p l a č u j e p o d j e t j u za z a p o s l i t e v h č e r e , o z n a n c u , ki z e v r o p s k i m i s r e d s t v i r a z i s k u j e d r e v e - s a n a Š v e d s k e m , t e r o t r šem d r u g e m , o č e m e r uč i te l j i g o t o v o ne bi p a m e t n j a č i - li n a r o d i t e l j s k e m s e s t a n k u . P r i h o d n o s t n a š i h o t r o k , o b l j u b a s m i s l a v n a k l j u č j u k r e a t i v n e g a p o č e t j a , p r i h o d n o s t k o t i novac i j a , k i t r e n o m e r n e p o v r a t n o sp re - m i n j a d r u ž b o , p r i h o d n o s t z b o n u s o m • p r a s k a j e v r o p s k a s r e d s t v a ? »Kaj je l epe - ga v t e m ? s j e p o u č n o s t p r e d a v a n j a p o d n e p r a v i m n a s J o v o m p o s r e č e n o p o v z e l e d e n i z m e d o s u p l i h s t a r šev . N e k a g o s p a p a j e le p o s k u s i l a ( e m o n a v e z a t i n a r a z - m i š l j a n j e s v o j i h o t r o k i n i zda la i z p o v e d n a j m l a j š e g a s ina , žel jo , d a bi i m e l pok l ic , k i b i ga o p r a v l j a l k o t hob i . Ker p r e d a v a - n j e n i b i lo n a m e n j e n o u č i t e l j e m , s e m s e ko t r a z r e d n i k zad rža l . Ka j p a n a j bi sp loh t /p raša l? Ali se j e z u s t v a r j a l n o revoluci - jo, d r u ž b e n o inovaci jo , n a n e k s p r e v r ž e n nač in zgodi la M a r x o v a r e v o l u d j a ^ Saj v e - s t e , k a k o r v k o m u n i z m u p o M a r x u , ko b o v s a k p o č e l t i s t o , k a r s i n a j b o l j žeb , k o d e l o p o s t a n e h o b i . Ali p a b i p o v z e l Le- n a r t a J . Kuč iča , k i j e n e d a v n o v č l a n k u M l a d i , d i g i t a l n i , b r e z p o s e l n i ž e p o t o p i l t e o r i j o u s t v a r j a l n o s t i , k j e r p o n a z a r j a p r e d n o s t le n e k a t e r i h , t i s t i h n a d a r j e n i h , d e l a v n i h i n s p o s o b n i h , k o t t a k i h , ki s o imel i p r iv i leg i je ž e v n e d i g i t a l n i h č a s i h ? Veze i n p o z n a n s t v a , t u d i v A m e r i k i . P r i n a s ce lo Z a v o d za z a p o s l o v a n j e i s k a l c e z a p o s l i t v e t r e n u t n o n a g o v a r j a , k l i č i t e p r i j a t e l j e , z n a n c e , s o r o d n i k e , če koga p o - z n a j o , k a j ä g o t o x ^ se n a j d e k d o , i n p r a v t a i m a d e l o za v a s . Delo , n a k a t e r e m v z t r a j a j o s i n d i k a t i , i z - g u b l j a ž i v l j e n j s k o n u j o i n p o s t a j a n e k a j več, p o s t a j a ž e l j a K o n c e n t r a c i j a u s t v a r - j a l n i h l j u d i l a h k o p r i t e g n e p o d j e t j a , i n n e v e č o b r a t n o , ko t j e b i lo o b i č a j n o v i n - d u s t r i j s k i h č a s i h , k o s o l j u d j e p r i h a j a l i v m e s t o i s k a t de lo . S v o b o d n e g a de l avca d e l o i šče . Ze l i si , d a bi g a d e l o t u d i n a - š lo . Z a u r b a n i m i s t r o b o d n i m i delavci l ah- k o g r e d o v i s o k o t e h n o l o š k a p o d j e t j a d o z a h o d n e a m e r i š k e o b a l e , k a k o r m o r a j o t u d i k o r p o r a c i j e se l i t i s v o j e o b r a t e za lo- k a l n i m i s v o b o d n i m i de l avc i d o z a k o t n i h k i t a j s k i h p r o s t o c a r i n s k i h c o n M i n i s t e r si s r č n o zel i , d a bi s e s l o v e n s k i de l avc i reš i l i s i n d i k a l n e g a j a r m a t e r p o s t a l i svo - b o d n i , želi si , d a bi u s t v a r j a l i p r o f i t , k a j t i j a tme s l u ž b e s o zgol j p r o r a č u n s k i m i n u s . K o t n a j v i š j i o r g a n t a i s t i h s lužb se p o t e m n e j e v o l j n o p r i t o ž u j e n a d l j u d s k i m n e r a - z u m e v a n j e m v l a d n i h u k r e p o v . A k o v p e - l j eš log iko p l u s - r m n u s k o t k l j u č e n a r g u - m e n t p o l i t i č n e g a o d l o č a n j a , t i p a č t e ž k o t / e r j a m e j o , d a de laš k a r k o l i d r u g e g a , r a - z e n m i n u s . Z a n i m i v o je, d a je o m e n j e n a » u s t v a r j a l - nacK predaxratelj ica za s t a r s e n a v p r a š a n j e , k je v id i p r i h o d n o s t pokl icev, b r e z p o m i - s l e k o v o d g o v o r i l a • v m a n u a l n e m d e l u . S č i m e r se p o n e k i log ik i s t r i n j a t u d i s e - d a n j i m i n i s t e r , k o i z r a ž a n e z a d o v o l j s t v o s p r e s e ž k o m d i p l o m a n t o v , p r i č e m e r je p rv i m i n i s t e r , ki G a b r o v o t e z o • v e č viso- k o i z o b r a ž e n i h l judi , večja b o b lagin ja dr- žave - p o s t a v l j a p o d v p r a š a j . A g r e še dlje i n i zpe l j e n e k a k š n o t e o r i j o evo luc i j e p o u p o r a b n o s t i »Tuka j s m o t i s t i h o m o sa- p iens i , k i s m o preživel i , ki s m o s v e t do - j e m a l i u p o r a b n o . « C e n e pre j , s m o s e d a j g o t o v o doje l i , d a se n e p r e d p o s t a v l j a , da b o m o v so l i o t r o k e uči l i m i š l j e n j a , t e m - več i zobraževa l i z a u p o r a b n o s t , z apos l j i - TOst, ka r n a f l eks ib i l nem t r g u p o m e n i sa- m o z a p o s l j i v e , s a m o u p o r a b n e l judi . Z a t o d a n d a n a š n j i č lovek n i m a s m i s b n a seb i , s m i s e l n a j d e zgo l j v t i s t e m , k a r p o č n e , k a r d e l a V p r a š a n j e kdcKje -nekdo , do ja - m e m o s p o m e n o m k a j - j e - n e k d o . U s t v a r - j a l n a d r u ž b a s m i s l e u s t v a r j a , v s a k d a n z n o v a , č e j e t r e b a . U s t v a r j a l n a n a r a v n a n o s t s p a d a m e d t e - m e l j n e c i l je šo l e i n se s k o z i r a z n e p r o - j e k t e p r o p a g i r a ž e v r s t o l e t . S o d o b n i a m e r i š k i u r b a n i s t R i c h a r d F l o r i d a , je g o t o v o e d e n z a s l u ž n e j š i h , d a s o b e s e d e u s t v a r j a l n o s t , b i t i u s t v a r j a l e n , u s t v a r j a t i v v s a k d a n j i (šolski) rabi , je v s lavni š t u d i - ji V z p o n u s t v a r j a l n e g a r a z r e d a n a p o v e - d a l s p r e m e m b o n o v e g a g o s p o d a r s k e g a r a z r e d a , ki p o d p i r a i n o v a d j e i n r azvo j t e r d o l o č a d r u ž b e n e i n k u l t u r n e n o r m e . N i z a n e m a r l j i v o , d a j e v a n j pos t a to l t u d i uči- Šolstvo med nešolskim ministrom • • in sindikatom delavcev n d r e i J e l e n Ucf ocrck, da boš postalda hoipcum v življenju lahko ... kaj (Ne)pogreslji- yjclenvdrtdbi zrtanja.A to bo sele^udaj, ko se bo znanje izplačalo, tc bo tokrat, ko bodo dovenska podjetja dotegala proftt,^ je nedavno niČ-vec-šolski minister postopno zmanjševanje tinanimh sredstetf pojasni! zaskrbljenemu pedagoškemu svetniku. Ka* ksno veljavo imajo šotnih v luct znanja kot produkta potrošnje, ko so po javnem mne- nju predvsem porabniki javnega denarja? N e d a v n o je p r e d a v a t e l j i c a z Z a v o d a z^ u s t v a r j a l n o d r u ž b o p o d n a s l o v o m Uče- n j e i n š o l s k o d e l o » o d p i r a l a o k n a « ^ l a r - s e m d e v e t , d e s e l l e t s t a r i h o t r o k z »dej- stvi« o u s t v a r j a l n i d r u ž b i . P r ipo t redova la | i j n ) e o k r a s n i n o v i n e n a p o v e d l j i x i p r i b o - d n o s t i , o s v o b o d i poklicev^ o k r e a t i v n e m z n a n j u , u č e n j u u č e n j a m p r e c e n j e v a n j u d i p l o m , o p r i j a t e l j u , Ici p r i š t i r i d e s e t i h živi p r i m a m i , o p r i j a t e l j i c i , k i p l a č u j e p o d j e t j u za z a p o s l i t e v h č e r e , o z n a n c u , ki z e v r o p s k i m i s r e d s t v i r a z i s k u j e d r e v e - s a n a Š v e d s k e m , t e r o t r šem d r u g e m , o č e m e r uč i te l j i g o t o v o ne bi p a m e t n j a č i - li n a r o d i t e l j s k e m s e s t a n k u . P r i h o d n o s t n a š i h o t r o k , o b l j u b a s m i s l a v n a k l j u č j u k r e a t i v n e g a p o č e t j a , p r i h o d n o s t k o t i novac i j a , k i t r e n o m e r n e p o v r a t n o sp re - m i n j a d r u ž b o , p r i h o d n o s t z b o n u s o m • p r a s k a j e v r o p s k a s r e d s t v a ? »Kaj je l epe - ga v t e m ? s j e p o u č n o s t p r e d a v a n j a p o d n e p r a v i m n a s J o v o m p o s r e č e n o p o v z e l e d e n i z m e d o s u p l i h s t a r šev . N e k a g o s p a p a j e le p o s k u s i l a ( e m o n a v e z a t i n a r a z - m i š l j a n j e s v o j i h o t r o k i n i zda la i z p o v e d n a j m l a j š e g a s ina , žel jo , d a bi i m e l pok l ic , k i b i ga o p r a v l j a l k o t hob i . Ker p r e d a v a - n j e n i b i lo n a m e n j e n o u č i t e l j e m , s e m s e ko t r a z r e d n i k zad rža l . Ka j p a n a j bi sp loh t /p raša l? Ali se j e z u s t v a r j a l n o revoluci - jo, d r u ž b e n o inovaci jo , n a n e k s p r e v r ž e n nač in zgodi la M a r x o v a r e v o l u d j a ^ Saj v e - s t e , k a k o r v k o m u n i z m u p o M a r x u , ko b o v s a k p o č e l t i s t o , k a r s i n a j b o l j žeb , k o d e l o p o s t a n e h o b i . Ali p a b i p o v z e l Le- n a r t a J . Kuč iča , k i j e n e d a v n o v č l a n k u M l a d i , d i g i t a l n i , b r e z p o s e l n i ž e p o t o p i l t e o r i j o u s t v a r j a l n o s t i , k j e r p o n a z a r j a p r e d n o s t le n e k a t e r i h , t i s t i h n a d a r j e n i h , d e l a v n i h i n s p o s o b n i h , k o t t a k i h , ki s o imel i p r iv i leg i je ž e v n e d i g i t a l n i h č a s i h ? Veze i n p o z n a n s t v a , t u d i v A m e r i k i . P r i n a s ce lo Z a v o d za z a p o s l o v a n j e i s k a l c e z a p o s l i t v e t r e n u t n o n a g o v a r j a , k l i č i t e p r i j a t e l j e , z n a n c e , s o r o d n i k e , če koga p o - z n a j o , k a j ä g o t o x ^ se n a j d e k d o , i n p r a v t a i m a d e l o za v a s . Delo , n a k a t e r e m v z t r a j a j o s i n d i k a t i , i z - g u b l j a ž i v l j e n j s k o n u j o i n p o s t a j a n e k a j več, p o s t a j a ž e l j a K o n c e n t r a c i j a u s t v a r - j a l n i h l j u d i l a h k o p r i t e g n e p o d j e t j a , i n n e v e č o b r a t n o , ko t j e b i lo o b i č a j n o v i n - d u s t r i j s k i h č a s i h , k o s o l j u d j e p r i h a j a l i v m e s t o i s k a t de lo . S v o b o d n e g a de l avca d e l o i šče . Ze l i si , d a bi g a d e l o t u d i n a - š lo . Z a u r b a n i m i s t r o b o d n i m i delavci l ah- k o g r e d o v i s o k o t e h n o l o š k a p o d j e t j a d o z a h o d n e a m e r i š k e o b a l e , k a k o r m o r a j o t u d i k o r p o r a c i j e se l i t i s v o j e o b r a t e za lo- k a l n i m i s v o b o d n i m i de l avc i d o z a k o t n i h k i t a j s k i h p r o s t o c a r i n s k i h c o n M i n i s t e r si s r č n o zel i , d a bi s e s l o v e n s k i de l avc i reš i l i s i n d i k a l n e g a j a r m a t e r p o s t a l i svo - b o d n i , želi si , d a bi u s t v a r j a l i p r o f i t , k a j t i j a tme s l u ž b e s o zgol j p r o r a č u n s k i m i n u s . K o t n a j v i š j i o r g a n t a i s t i h s lužb se p o t e m n e j e v o l j n o p r i t o ž u j e n a d l j u d s k i m n e r a - z u m e v a n j e m v l a d n i h u k r e p o v . A k o v p e - l j eš log iko p l u s - r m n u s k o t k l j u č e n a r g u - m e n t p o l i t i č n e g a o d l o č a n j a , t i p a č t e ž k o t / e r j a m e j o , d a de laš k a r k o l i d r u g e g a , r a - z e n m i n u s . Z a n i m i v o je, d a je o m e n j e n a » u s t v a r j a l - nacK predaxratelj ica za s t a r s e n a v p r a š a n j e , k je v id i p r i h o d n o s t pokl icev, b r e z p o m i - s l e k o v o d g o v o r i l a • v m a n u a l n e m d e l u . S č i m e r se p o n e k i log ik i s t r i n j a t u d i s e - d a n j i m i n i s t e r , k o i z r a ž a n e z a d o v o l j s t v o s p r e s e ž k o m d i p l o m a n t o v , p r i č e m e r je p rv i m i n i s t e r , ki G a b r o v o t e z o • v e č viso- k o i z o b r a ž e n i h l judi , večja b o b lag in ja dr- žave - p o s t a v l j a p o d v p r a š a j . A g r e še dlje i n i zpe l j e n e k a k š n o t e o r i j o evo luc i j e p o u p o r a b n o s t i »Tuka j s m o t i s t i h o m o sa- p iens i , k i s m o preživel i , ki s m o s v e t do - j e m a l i u p o r a b n o . « C e n e pre j , s m o s e d a j g o t o v o doje l i , d a se n e p r e d p o s t a v l j a , da b o m o v so l i o t r o k e uči l i m i š l j e n j a , t e m - več i zobraževa l i z a u p o r a b n o s t , z apos l j i - TOst, ka r n a f l eks ib i l nem t r g u p o m e n i sa- m o z a p o s l j i v e , s a m o u p o r a b n e l judi . Z a t o d a n d a n a š n j i č lovek n i m a s m i s b n a seb i , s m i s e l n a j d e zgo l j v t i s t e m , k a r p o č n e , k a r d e l a V p r a š a n j e kdcKje -nekdo , do ja - m e m o s p o m e n o m k a j - j e - n e k d o . U s t v a r - j a l n a d r u ž b a s m i s l e u s t v a r j a , v s a k d a n z n o v a , č e j e t r e b a . U s t v a r j a l n a n a r a v n a n o s t s p a d a m e d t e - m e l j n e c i l je šo l e i n se s k o z i r a z n e p r o - j e k t e p r o p a g i r a ž e v r s t o l e t . S o d o b n i a m e r i š k i u r b a n i s t R i c h a r d F l o r i d a , je g o t o v o e d e n z a s l u ž n e j š i h , d a s o b e s e d e u s t v a r j a l n o s t , b i t i u s t v a r j a l e n , u s t v a r j a t i v v s a k d a n j i (šolski) rabi , je v s lavni š t u d i - ji V z p o n u s t v a r j a l n e g a r a z r e d a n a p o v e - d a l s p r e m e m b o n o v e g a g o s p o d a r s k e g a r a z r e d a , ki p o d p i r a i n o v a d j e i n r azvo j t e r d o l o č a d r u ž b e n e i n k u l t u r n e n o r m e . N i z a n e m a r l j i v o , d a j e v a n j pos t a to l t u d i uči- Ce ne prej, smo sedaj gotovo dojeli, da se ne predpostavlja, da bomo v soli otroke učili mišljenja, temveč izobraževali za uporabnost, zaposljivost, kar na fleksibilnem trgu pomeni samoza pošlji ve. samo uporabne ljudi. R a z p r t i j a m l evo -desno n e n a k l o n j e - n e m u l j u d s t v u se je t a k o k o n č n o o b e t a J k a n d i d a t z v iza jo p r e i m e n o v a n j a r e s o r - )a v m i m s c r s t v o za u s r v a r ^ a J n o s t (ce o b s t r a n i p u s t i m o t i s t o b o l j o r w e l l o v s k o va- r i a n t o • m i n i s i r s t v o za p r i h o d n o s t ) . Z e k o t m i n u t e r b r e z resorna v p r e d p r e j i n j i vladi n i sknvaJ o m e n j e n e g a » h i i n e g a ide- o loga« F lo r ido , k i g o t ^ n o l a s t n i n i t e g a (v t e o r i j i n a j b o l j e p b č a n e g a ) r a z r e d a k o t o u s t v a r j a l n i zmog l j ivos t i , ki p o č n e s t v a - r i s s t r a s t j o p ros tovo l j cev . S a m o s p o m n i - t e se p r o s t o v o l j n o u s t v a r j e n e pros lave o b d n e v u d r ž a v n o s t i s p o m o č j o h i i n e i d e - o log i je . N a s m i n i s t e r je n a v d u š e n n a d o d l i č n i m i d o s e ž k i i n u č i n k o v i t o s t j o s i n g a p u r s k e g a šo l skega s i s t e m a , k j e r ) e (ud i p o 4 0 učen- cev v r a z r e d u , m t a k o k o r i s t n o bi l a h k o b i l o l u d i s l o v e n s k o š o l s t v o . T a m i m a j o d r u g a č n o k i J t u r o , b o d o u g o v a r j a l i u a - t e l j i N e g r e za t o , b i h l a d n o o d g o v o r i l m i n i s t e r , g r e za to , d a p o s t a n e m o d r u ž - b a 2 n a n ) a . N e s p r e m i n j a j m o k u l t u r e , s p r e m i n f a j n ^ o d r u ž b o , bi d o d a l K a k o ? S e p r e d e n )e k a n d i d i r a l z a m i n i s t r a , si je k o t r e d n i p r o f e s o r za g r a d b e n o i n f o r m a - t i k o s k u p a j s s o m i š l j e n i k i z n e p o l i t i č n o p r e p r o s t o s t j o kl ika zamiš l ja l » rese t i r an je S loven i j e« . S č i s t k o č a k a j o č i h n a p a k i n d o g o d k o v , ki o b n o v i s i s t e m ( r a č u n a l n i k , d r ž a v o ) v n o r m a b o j z a č e t n o s t a n j e ^ A k o t m i n i s t e r , p r i s t o j e n za so l s tvo , r a z e n o b e l e ž e v a n j a d r ž a v n i h p r a z n i k o v i n pre^ p o v e d i z a c e l k a p o u k a p r e d 7r30 , n i zapo- vedaJ nič n o v e g a R a z s v e t l j e n s k i t e m e l j i šo le , H p o l o v a m i s k e m u m o d e l u t ekoče- g a t r a k u u s t v a r j a u l i t e i z d e l k e , o s t a j a j o n e p r e m a k n j e n i . E d i n a viz i ja , i n f o r m a t i - zac i j a , nepoxo ' a tno s p r e m i n j a šolo . T a k o se »sols tvo« n a j t r e č k r a t p o j a v l j a 2 v e z a - jem, » E - š o b t v o - , ko t p r o j e k t d i d a k t i č n e e - p o d p o r e i n i z o b r a ž e v a n j z^ s o d o b n e p r i s t o p e p o u č e v a n j a e - k o m p e t e n t n e g a u d t e l j a . P r i č e m e r n o v i p e d a g o š k i p r i - s t o p i m p r o c e s i n a s t a j a j o z a r a d i n o v e t e h n o l o g i j e i n i n f o r m a c i j s k e t e h n i k e m n e o b r a t n o . U č i t e l j n e s a m o , d a n i v e č e d i n i v i r v e d n o s t i , t e m v e č p o s t a j a p r e d - v s e m p o s r e d n i k , k i u č e n c a v o d j d o p o - m n o ž e n e p o n u d b e d r u ž b e n e g a z n a n j a , i n u p r a v i t e l j z mi s i j o , d a u č e n c a z a ž e n e v p r o c e s v s e ž i v l j e n j s k e g a i z o b r a ž e v a n j a . Uči te l j j e t o r e j p o s t a l delavec z n a n j a , ki je l e k o r a k d l je od G a b r o v e t e z e , d a z n a n j e s a m o t /zgaja . K o v z g o j o p o t i s n e š iz šo le , p a se u d e j a n i p r e g o v o r n a m o d r o s t • ži- v l j e n j e j e šo la , ki j o p r i č a k o v a n o s l i s imo o d o n i b , k i so l e n i s o u s p e s n o u k l j u c i b . Kar p a n e p o m e n i s a m o to , d a se celo ži- v l j e n j e uč imo^ t e m v e č i m a j o t u d i p o s l e - d ico • n iko l i M o d r a s t e m o . T a k o s e d a n j i m i n i s t e r , p n s t o j e n za so l s tvo , p r e p r o s t o izreče: » Z n a n o s t se n a g i b a k p r e p r i č a n j u , d a s o naš i o b č u t k i z a p r a v i n n a r o b e v ve- liki m e r i p r i r o j e n i , « i n v t a i s t e m g o v o r u i šče i n n a j d e t e m e l j n i v z r o k n a š i h t e ž a v v i z g i n j a n j u m o r a l n e g a k a p i t a l a s l o v e n - s k e d r u ž b e . K o rezi bol i jo , k o j e z m a n j š e - v a n j e bo leče , k o t i n a n č n e g a k a p i t a l a n e u s p e z a g o t o v i t i s v o j e m u r e s o r j u , se ču t i o s e b n o p r i z a d e t . A z l o b n i m k o l u m n i - s t o m , ki g a g r i z e j o z a r a d i z d a j ( e - ^ d a j - - o n e o d J o i t o s r č n o p r e m i š l j e n e izjave, o a i n e m i n i s t e r t/rača p r e k b l o g a , k j e r raz laga, k a j mis l i , d o k a z u j e s v o j p r a v z graA, t/lja s v o j e g o v o r e i n ka) j e z a r e s r eke l . Z a trsak s luča j vpe l j e s o d o b n e g a p r o f e s o r j a m o r a l n e p s i h o l o g i j e s t e o r i j o š e s t i h m o - r a l n i h t e m e l j e v , n a k a t e r e s e p o n j e g o - v i h b e s e d a h n a s l a n j a j o ce lo p o s a m e z n e bož je z a p o v e d i . N a z n a n o s t i u t e m e l j e n a morala"^ f d r a p i j a g o v u a N o v a z n a n o s t p s i h o l o g i j e se je p r i p e l j a l a v t rsako vas , o b a n o i n šolo . T a k o p r e d a - trajo t u d i n a m v s k l o p u o b v e z n e g a i z o - b r a ž e v a n j a c e l o t n e g a u č i t e l j s k e g a z b o r a toxo'Stni, d r u ž b e n o n a d v s e c e n j e n i , ce lo t / r h u n s k i s t r o k o v n j a k i . A z m e r a j z n o v a s e m p r e s e n e č e n n a d o ž i n o d J s k u r z a in n e z m o ž n o s t j o š i r š e g a p o g l e d a . Se h u j e , v e d n o d o b i m o b č u t e k , d a p r i s o s t v u j e m s k u p i n s k i t e r a p i j i O b č u t k i k o l e g o v t o p o t r j u j e j o . S o o n i , k i se j i h j e d o t a k n i - lo i n g a n j e n o p r i k i m a t r a j o i z k u s t v e n i m r e s n i c a m , i n d r u g i , ki o s t a n e j o r a v n o d u - šn i , m o r e b i t i m a l c e p o t l a č e n i , če n e d o - p u s t i j o r eakc i j e s v o j e g a i n t i m n e g a d o ž i - v l j an ja s p o l z k e m u t e r e n u , n a k a t e r e g a j ih h o č e z a p e l j a t i v e š č i s t r o k o v n j a k . N i k o - li si p o t e m n e z n a m o p o v e d a t i , k a j s m o p r a v z a p r a v s l išal i . O s t a l i s o zgo l j o b č u t - ki . P r e d v s e m p a n i k o l i u č i t e l j i n e r a z u - m e m o , k a k o n a j bi t e o b č u t k e ap l ic i raJ i v r a z r e d u . M o g o č e j e n j i h o v n a m e n z e d o s e ž e n , d a s p l o h o p o d a n i t e m i r a z m i - š l j a m o . A s č u s t v i s e p a č n e d a m i s l i ä . N e k o n s i s t e n l e n c a t e r m i n o l o g i j e m e v e - n o m e r z m o t i d o m e r e . d a trčasih n a i v n o k a j v p r a š a m ali k o m e n t i r a m . A r e a k c i j e s o v e n o m e r zgol j o b r a m b a poz ic i j e p r e - d a v a t e l j a . N a m e s t o o d g o v o r a n a v s e b i n o v p r a š a n j a , d o b i m ps iho log izac i jo s a m e g a v p r a š a n j a . ^Ali s t e j e zn i^* Se h u j e se m i je z g o d i j o n e k o č pre j , k o s e m t /z t ra ja l p r i p o j a s n j e v a n j u s v o j e g a m n e n j a * »A v a m l a h k o p o s t a x d m d i a g n o z o ^ « N e , h v a b . S s v o j i m i m l a d o s t n i š k i m i le t i b r e z p l o d n e - ga i s k a n j a p o b r e z n u b rez d n a s e m . ht /a- l a b o g u , o p r a v i l N a z a d n j e s e m p o s l u š a l p r i t o ž b e k o l e g o v o n e k o r i s t n o s t i , o z a p r a v l j a n j u č a s a i n d e n a r j a , ce lo i z g u b i e l e k t r i k e p r i v k l o - p l j e n e m p r o j e k t o r j u , ki g a p r e d a v a t e l j r a z e n za p r i k a z n a s l o v a K a k o z a r e s p o - s l u š a t i i n s l i s a t i d r u g e n i u p o r a b i J . Z d i se m i , d a t u k a j n i s l o s a m o za n e š k o d l j i - ve i z g u b e , p a č p a r e s n i č n o za » s i s t e m a - t i č n o sainoprexraro«, k a k o r Bela H a m v a s p o i m e n u j e c e l o t n o ps iho log i jo . N e b g o d - j a m e d u č i t e l j i j e p r e d a v a t e l j p o v z r o č i l ž e t a k o j n a z a č e t k u , k o j e p r e b i j a l led z ( n a k l j u č n i m ) p r i m e r o m n e n a p o v e d a - n e g a o b i s k a v s u k n j i č u r e j e n e g a m r k e g a s t a r s a , p o p o k l i c u p r a t m i k a , ki se j e želel p o g o v o r i t i z u č i t e l j e m . Ta p a j e r eag i r a l p o v s e m n a p a č n o , k e r se m u j e ž e v p r - v e m t r e n u t k u s r e č a n j a o d v r t e l f i lm, p o v s e j v e r j e t n o s t i u m i š l j e n , t a k o s e j e za - r a d i n a p a č n i h v z o r c e v iz o t r o š t v a zače l p r e h i t r o op rav i čeva t i i n p o g o v o r zape l ja l v n a j s l a b š o m o ž n o s m e r . P r e d a v a t e l j j e p o t e m s ice r s p e l j a l t e h n i č n o r e š i t e v t a - k š n i h z a g a t , k j e r uč i t e l j » n a s t a v i o g l e d a - lo« i n t a k o r a z o r o ž i č u s t v e n o p r e n a p e t e zače tke , v e n d a r z g o š č e n o m u č n o ozračje, k i g a j e u s t v a r i l v z b o r n i c i , d o k o n c a n i u s p e l sp ros t i t i . T i s t o n e k a j , ka r u č i t e l j e m v z b u j a n e l a g o d j a , j e o s t a l o n e i z r e č e n o . Pa n a j s e je p r e d a v a t e l j s e t a k o t r u d i i , se r a z d a j a j i n del i l svoje o s e b n e i z k u š n j e , n i b i l o u č i n k a . Z b o r n i c a j e o n e m e l a . T u d i o b k o n c u p r e d a v a n j a n i n o b e d e n s p r e g o - vori] . K o člotrek r e s n o govor i , ga j e t r e b a sl išat i , n e mis l i t i , s i z ami š l j a t i in o b č u d t i , t e m v e č p o s l u s a t i , k a j govor i . A k o l j u d j e le p r a z n o gotror ič i jo , j e v č a s i h b o l j e rav- n a t i r a t rno o b r a t n o . R a z u m e t i p o m e n i s l i ša t i t i s t o , ka r bi m o r a l o b i t i i z g o v o r j e - no . P o d o b e m r k i h , vp l ivn ih , v s e t r e d n i h , a r o g a n t n i h , o č i t a j o č i h n i s o s p o m i n , k a j š e l e t r a t r m a iz n a š e g a o t r o š t v a . N i s o i m a - g i n a n j n a ravni čus tev , so d e j a n s k o s t , t u - k a j i n z d a j , k i se z a o s t r u j e . T o s o p r i t i s k i s t a r š e v o t r o k , ki m o r a j o n e g l e d e n a žr- tve u s p e t i , s o v i seče g r o ž n j e m o b t o ž b e , ki se z l a h k a o b e s i j o uč i t e l j u m k i n e k o - r i sQjo n i k o m u r , o d t / z e m a j o p a o d g o v o r - n o s t o d r a š č a j o č e g a o t r o k a , ki p r a v z a r a - di t a k s n e »pomoč i« n e b o n iko l i o d r a s e l . P r o f e s o r s P e d a g o š k e f a k u J t e t e je p r i p o - vedovaJ , d a n i v e r j e l i n se j e s p r v a u č i - t e l j i c a m sme ja l , k o j e sJisal, d a j i h s t a r š i k r e g a j o z a r a d i o c e n strojib o t r o k , d o k l e r s t a r š i š t u d e n t o v n i s o z a č e l i p r i h a j a t i n a n j e g o v e g o v o r i l n e u r e . I n f a n t i l i z i r a - n a d r u ž b a z o t r o k o v i m i p r a v i c a m i b r i s e d o l ž n o s t i . Ker o d g o v o r n o s t i ( u d i s a m a n e želi p r e v z e m a t i , zgol j j a m r a ali u p r a - v i č e n o kr ič i z a i z g i n j a j o č i m i t e m e l j n i m i p rav icami . T a k o bi n a m e s t o te rapexTske- ga p r e d a v a n j a l a h k o n p r . imel i t e č a j i n t e - l e k t u a J n e s a m o o b r a m b e p r e d d r u ž b e n o i g n o r a n c o i n a r o g a n c o , p r i č e m e r bi po - s t a lo j a s n o , d a n a p o l j u m i š l j e n j a n i sta- tuso (^uo. d a n e s m e i n n e g r e za o h r a n i - t e v v a r n e pozic i je d r ž a v n e g a us Južbenca , temtreč za a v t o n o m i j o , n e 0 ^ ) s t rokoxmo, a v t o n o m i j o o d l o č a n j a , Id bi uč i t e l j a p o t i - sn i l a k o d g o v o r n o s t i d o s v o j e g a p o s l a n - s t v a . Ko o t r o k v v s e ž i v l j e n s k e m u č e n j u š e p a ž e v o s n o v n i šoli, u č i t e l j n e o d g o - trarja z a r a d i ( n e ) e t i č n e g a r a v n a n j a , t e m - treč zgo l j z o z i r o m n a (ne)praxn lno izpol- n j e n o d o k u m e n t a c i j o . T u d i s a m i m a m , žal , n e m a J o k r a t č i s t o v e s t š e l e t a k r a t , k o s o a d m i n i s t r a t i x m a d e l a o b k l j u k a n a . H k r a t i pa je r a v n o z a t o uč i t e l j z l a h k a e t i - k e t i r a n k o t (neuc inkoxd t ) u r a d n i k v b re - m e d r ž a v e . ^ iiniKi isO* truD a m n i a v t a Ali v so l i h r a b r i m o h r b t e n i c e o t r o k ali j ih zgol j t / zga j amo v k o n f o n n n e in p o h l e v n e l j ud i z a i n d u s t r i j o , ki je več n i^ A]i b o d o r a z v i j a n j e z a v e s t i o d r ž a v n i p r i p a d n o s t i l e p a r o l e n a p r o s l a v a h d r ž a v n i h p a z n i - k o v ali s p o d b u j a n j e d e m o k r a c i j e v okvi- r u p s i h o l o š k e t e h n i k e ? Ali je t o m o g o č e p o č e t i b rez p o s l e d i c • u č n i cilj i z p o l n j e n , nasJednji"^ Ali je m o g o č e v z g a j a t i z a d e - m o k r a c i j o , č e je t u d i s a m n e go j i s^ Ali n e bi u č i t e l j i p r i d o b i l i n e k a j v e č d e m o - k r a t i č n e s a m o z a v e s t i , č e b i o r g a n i z i r a l i p o p o l d a n s k e r a z p r a v e o p o r a e m b n i h te - m a h n a m e s t o u s v a j a n j a m a n a g e r s k e g a d i s k u r z a u s t v a r j a J n e d r u ž b e a l i s p r o s b - r v e n e s k u p i n s k e t e r a p i j e , r a z p r a v e , k j e r n e bi vadi l i s a m o , k a k o p o s l u š a t i in d i š a - t i d r u g e g a , t e m v e č t u d i k a k o spraše t ra t i , g o v o r i t i n t e h t n o a r g u m e n t i r a t i ? Ali se p o d v a j s e t i h l e t i h s a m o s t o j n e i n d e m o - k r a t i č n e u r e d i t v e še v e d n o d r ž i m o soci- a l i s t i č n i h t e m e l j e v s a m o u p r a v l j a n j a , k o b r e z r a z p r a v e s p r e j e m a m o od loč i t ve , ki se m o r a j o s p r e j e t i , d a n e bi p o n e p o t r e b - n e m d r e z a t i v n o r m a l n e p r o c e s e p o s t s o - d a l i s t i č n e d r u ž b e ^ N e k o n f l i k t n a d r u ž b e - n a p r i o r i t e t a u s t v a r j a n a j b o l j š e p o g o j e , d a s e n a j l a ž j e i n n a j m a n j bo leče i z b n š e l a s t n a i d e n t i t e t a . Uči te l j d a n e s n i v e č š i roko i z o b r a ž e n Člo- v e k i n t a k o t u d i r e d k o p r e m o r e m n e n j e o p o s a m e z n i h j a v n i h z a d e v a h . Po l iGčni a g a n ž m a j e p r e p u s t i l s i n d i k a t u . N a z a - d n j e j e p r i n a s n a šo l i s i n d i k a l n i z a s t o - p n i k n e p o s r e č e n o p r i m e r j a l n e s o r a z m e r - n o s t glatre i n t r u p a i z u m r b h d m o z a v T o v z b i v š i m s i n d i k a t o m uči te l jev . Govor i l j e o a p a b j i m J a d i h , ki n i s o de l s i n d i k a t a , ke r j ih n e b r i g a za p r a v i c e de lavcev , d o k l e r Ce ne prej, smo sedaj gotovo dojeli, da se ne predpostavlja, da bomo v soli otroke učili mišljenja, temveč izobraževali za uporabnost, zaposljivost, kar na fleksibilnem trgu pomeni samoza pošlji ve. samo uporabne ljudi. R a z p r t i j a m l evo -desno n e n a k l o n j e - n e m u l j u d s t v u se je t a k o k o n č n o o b e t a J k a n d i d a t z v iza jo p r e i m e n o v a n j a r e s o r - )a v m i m s c r s t v o za u s r v a r ^ a J n o s t (ce o b s t r a n i p u s t i m o t i s t o b o l j o r w e l l o v s k o va- r i a n t o • m i n i s i r s t v o za p r i h o d n o s t ) . Z e k o t m i n u t e r b r e z resorna v p r e d p r e j i n j i vladi n i sknvaJ o m e n j e n e g a » h i i n e g a ide- o loga« F lo r ido , k i g o t ^ n o l a s t n i n i t e g a (v t e o r i j i n a j b o l j e p b č a n e g a ) r a z r e d a k o t o u s t v a r j a l n i zmog l j ivos t i , ki p o č n e s t v a - r i s s t r a s t j o p ros tovo l j cev . S a m o s p o m n i - t e se p r o s t o v o l j n o u s t v a r j e n e pros lave o b d n e v u d r ž a v n o s t i s p o m o č j o h i i n e i d e - o log i je . N a s m i n i s t e r je n a v d u š e n n a d o d l i č n i m i d o s e ž k i i n u č i n k o v i t o s t j o s i n g a p u r s k e g a šo l skega s i s t e m a , k j e r ) e (ud i p o 4 0 učen- cev v r a z r e d u , m t a k o k o r i s t n o bi l a h k o b i l o l u d i s l o v e n s k o š o l s t v o . T a m i m a j o d r u g a č n o k i J t u r o , b o d o u g o v a r j a l i u a - t e l j i N e g r e za t o , b i h l a d n o o d g o v o r i l m i n i s t e r , g r e za to , d a p o s t a n e m o d r u ž - b a 2 n a n ) a . N e s p r e m i n j a j m o k u l t u r e , s p r e m i n f a j n ^ o d r u ž b o , bi d o d a l K a k o ? S e p r e d e n )e k a n d i d i r a l z a m i n i s t r a , si je k o t r e d n i p r o f e s o r za g r a d b e n o i n f o r m a - t i k o s k u p a j s s o m i š l j e n i k i z n e p o l i t i č n o p r e p r o s t o s t j o kl ika zamiš l ja l » rese t i r an je S loven i j e« . S č i s t k o č a k a j o č i h n a p a k i n d o g o d k o v , ki o b n o v i s i s t e m ( r a č u n a l n i k , d r ž a v o ) v n o r m a b o j z a č e t n o s t a n j e ^ A k o t m i n i s t e r , p r i s t o j e n za so l s tvo , r a z e n o b e l e ž e v a n j a d r ž a v n i h p r a z n i k o v i n pre^ p o v e d i z a c e l k a p o u k a p r e d 7r30 , n i zapo- vedaJ nič n o v e g a R a z s v e t l j e n s k i t e m e l j i šo le , H p o l o v a m i s k e m u m o d e l u t ekoče- g a t r a k u u s t v a r j a u l i t e i z d e l k e , o s t a j a j o n e p r e m a k n j e n i . E d i n a viz i ja , i n f o r m a t i - zac i j a , nepoxo ' a tno s p r e m i n j a šolo . T a k o se »sols tvo« n a j t r e č k r a t p o j a v l j a 2 v e z a - jem, » E - š o b t v o - , ko t p r o j e k t d i d a k t i č n e e - p o d p o r e i n i z o b r a ž e v a n j z^ s o d o b n e p r i s t o p e p o u č e v a n j a e - k o m p e t e n t n e g a u d t e l j a . P r i č e m e r n o v i p e d a g o š k i p r i - s t o p i m p r o c e s i n a s t a j a j o z a r a d i n o v e t e h n o l o g i j e i n i n f o r m a c i j s k e t e h n i k e m n e o b r a t n o . U č i t e l j n e s a m o , d a n i v e č e d i n i v i r v e d n o s t i , t e m v e č p o s t a j a p r e d - v s e m p o s r e d n i k , k i u č e n c a v o d j d o p o - m n o ž e n e p o n u d b e d r u ž b e n e g a z n a n j a , i n u p r a v i t e l j z mi s i j o , d a u č e n c a z a ž e n e v p r o c e s v s e ž i v l j e n j s k e g a i z o b r a ž e v a n j a . Uči te l j j e t o r e j p o s t a l delavec z n a n j a , ki je l e k o r a k d l je od G a b r o v e t e z e , d a z n a n j e s a m o t /zgaja . K o v z g o j o p o t i s n e š iz šo le , p a se u d e j a n i p r e g o v o r n a m o d r o s t • ži- v l j e n j e j e šo la , ki j o p r i č a k o v a n o s l i s imo o d o n i b , k i so l e n i s o u s p e s n o u k l j u c i b . Kar p a n e p o m e n i s a m o to , d a se celo ži- v l j e n j e uč imo^ t e m v e č i m a j o t u d i p o s l e - d ico • n iko l i M o d r a s t e m o . T a k o s e d a n j i m i n i s t e r , p n s t o j e n za so l s tvo , p r e p r o s t o izreče: » Z n a n o s t se n a g i b a k p r e p r i č a n j u , d a s o naš i o b č u t k i z a p r a v i n n a r o b e v ve- liki m e r i p r i r o j e n i , « i n v t a i s t e m g o v o r u i šče i n n a j d e t e m e l j n i v z r o k n a š i h t e ž a v v i z g i n j a n j u m o r a l n e g a k a p i t a l a s l o v e n - s k e d r u ž b e . K o rezi bol i jo , k o j e z m a n j š e - v a n j e bo leče , k o t i n a n č n e g a k a p i t a l a n e u s p e z a g o t o v i t i s v o j e m u r e s o r j u , se ču t i o s e b n o p r i z a d e t . A z l o b n i m k o l u m n i - s t o m , ki g a g r i z e j o z a r a d i z d a j ( e - ^ d a j - - o n e o d J o i t o s r č n o p r e m i š l j e n e izjave, o a i n e m i n i s t e r t/rača p r e k b l o g a , k j e r raz laga, k a j mis l i , d o k a z u j e s v o j p r a v z graA, t/lja s v o j e g o v o r e i n ka) j e z a r e s r eke l . Z a trsak s luča j vpe l j e s o d o b n e g a p r o f e s o r j a m o r a l n e p s i h o l o g i j e s t e o r i j o š e s t i h m o - r a l n i h t e m e l j e v , n a k a t e r e s e p o n j e g o - v i h b e s e d a h n a s l a n j a j o ce lo p o s a m e z n e bož je z a p o v e d i . N a z n a n o s t i u t e m e l j e n a morala"^ f d r a p i j a g o v u a N o v a z n a n o s t p s i h o l o g i j e se je p r i p e l j a l a v t rsako vas , o b a n o i n šolo . T a k o p r e d a - trajo t u d i n a m v s k l o p u o b v e z n e g a i z o - b r a ž e v a n j a c e l o t n e g a u č i t e l j s k e g a z b o r a toxo'Stni, d r u ž b e n o n a d v s e c e n j e n i , ce lo t / r h u n s k i s t r o k o v n j a k i . A z m e r a j z n o v a s e m p r e s e n e č e n n a d o ž i n o d J s k u r z a in n e z m o ž n o s t j o š i r š e g a p o g l e d a . Se h u j e , v e d n o d o b i m o b č u t e k , d a p r i s o s t v u j e m s k u p i n s k i t e r a p i j i O b č u t k i k o l e g o v t o p o t r j u j e j o . S o o n i , k i se j i h j e d o t a k n i - lo i n g a n j e n o p r i k i m a t r a j o i z k u s t v e n i m r e s n i c a m , i n d r u g i , ki o s t a n e j o r a v n o d u - šn i , m o r e b i t i m a l c e p o t l a č e n i , če n e d o - p u s t i j o r eakc i j e s v o j e g a i n t i m n e g a d o ž i - v l j an ja s p o l z k e m u t e r e n u , n a k a t e r e g a j ih h o č e z a p e l j a t i v e š č i s t r o k o v n j a k . N i k o - li si p o t e m n e z n a m o p o v e d a t i , k a j s m o p r a v z a p r a v s l išal i . O s t a l i s o zgo l j o b č u t - ki . P r e d v s e m p a n i k o l i u č i t e l j i n e r a z u - m e m o , k a k o n a j bi t e o b č u t k e ap l ic i raJ i v r a z r e d u . M o g o č e j e n j i h o v n a m e n z e d o s e ž e n , d a s p l o h o p o d a n i t e m i r a z m i - š l j a m o . A s č u s t v i s e p a č n e d a m i s l i ä . N e k o n s i s t e n l e n c a t e r m i n o l o g i j e m e v e - n o m e r z m o t i d o m e r e . d a trčasih n a i v n o k a j v p r a š a m ali k o m e n t i r a m . A r e a k c i j e s o v e n o m e r zgol j o b r a m b a poz ic i j e p r e - d a v a t e l j a . N a m e s t o o d g o v o r a n a v s e b i n o v p r a š a n j a , d o b i m ps iho log izac i jo s a m e g a v p r a š a n j a . ^Ali s t e j e zn i^* Se h u j e se m i je z g o d i j o n e k o č pre j , k o s e m t /z t ra ja l p r i p o j a s n j e v a n j u s v o j e g a m n e n j a * »A v a m l a h k o p o s t a x d m d i a g n o z o ^ « N e , h v a b . S s v o j i m i m l a d o s t n i š k i m i le t i b r e z p l o d n e - ga i s k a n j a p o b r e z n u b rez d n a s e m . ht /a- l a b o g u , o p r a v i l N a z a d n j e s e m p o s l u š a l p r i t o ž b e k o l e g o v o n e k o r i s t n o s t i , o z a p r a v l j a n j u č a s a i n d e n a r j a , ce lo i z g u b i e l e k t r i k e p r i v k l o - p l j e n e m p r o j e k t o r j u , ki g a p r e d a v a t e l j r a z e n za p r i k a z n a s l o v a K a k o z a r e s p o - s l u š a t i i n s l i s a t i d r u g e n i u p o r a b i J . Z d i se m i , d a t u k a j n i s l o s a m o za n e š k o d l j i - ve i z g u b e , p a č p a r e s n i č n o za » s i s t e m a - t i č n o sainoprexraro«, k a k o r Bela H a m v a s p o i m e n u j e c e l o t n o ps iho log i jo . N e b g o d - j a m e d u č i t e l j i j e p r e d a v a t e l j p o v z r o č i l ž e t a k o j n a z a č e t k u , k o j e p r e b i j a l led z ( n a k l j u č n i m ) p r i m e r o m n e n a p o v e d a - n e g a o b i s k a v s u k n j i č u r e j e n e g a m r k e g a s t a r s a , p o p o k l i c u p r a t m i k a , ki se j e želel p o g o v o r i t i z u č i t e l j e m . Ta p a j e r eag i r a l p o v s e m n a p a č n o , k e r se m u j e ž e v p r - v e m t r e n u t k u s r e č a n j a o d v r t e l f i lm, p o v s e j v e r j e t n o s t i u m i š l j e n , t a k o s e j e za - r a d i n a p a č n i h v z o r c e v iz o t r o š t v a zače l p r e h i t r o op rav i čeva t i i n p o g o v o r zape l ja l v n a j s l a b š o m o ž n o s m e r . P r e d a v a t e l j j e p o t e m s ice r s p e l j a l t e h n i č n o r e š i t e v t a - k š n i h z a g a t , k j e r uč i t e l j » n a s t a v i o g l e d a - lo« i n t a k o r a z o r o ž i č u s t v e n o p r e n a p e t e zače tke , v e n d a r z g o š č e n o m u č n o ozračje, k i g a j e u s t v a r i l v z b o r n i c i , d o k o n c a n i u s p e l sp ros t i t i . T i s t o n e k a j , ka r u č i t e l j e m v z b u j a n e l a g o d j a , j e o s t a l o n e i z r e č e n o . Pa n a j s e je p r e d a v a t e l j s e t a k o t r u d i i , se r a z d a j a j i n del i l svoje o s e b n e i z k u š n j e , n i b i l o u č i n k a . Z b o r n i c a j e o n e m e l a . T u d i o b k o n c u p r e d a v a n j a n i n o b e d e n s p r e g o - vori] . K o člotrek r e s n o govor i , ga j e t r e b a sl išat i , n e mis l i t i , s i z ami š l j a t i in o b č u d t i , t e m v e č p o s l u s a t i , k a j govor i . A k o l j u d j e le p r a z n o gotror ič i jo , j e v č a s i h b o l j e rav- n a t i r a t rno o b r a t n o . R a z u m e t i p o m e n i s l i ša t i t i s t o , ka r bi m o r a l o b i t i i z g o v o r j e - no . P o d o b e m r k i h , vp l ivn ih , v s e t r e d n i h , a r o g a n t n i h , o č i t a j o č i h n i s o s p o m i n , k a j š e l e t r a t r m a iz n a š e g a o t r o š t v a . N i s o i m a - g i n a n j n a ravni čus tev , so d e j a n s k o s t , t u - k a j i n z d a j , k i se z a o s t r u j e . T o s o p r i t i s k i s t a r š e v o t r o k , ki m o r a j o n e g l e d e n a žr- tve u s p e t i , s o v i seče g r o ž n j e m o b t o ž b e , ki se z l a h k a o b e s i j o uč i t e l j u m k i n e k o - r i sQjo n i k o m u r , o d t / z e m a j o p a o d g o v o r - n o s t o d r a š č a j o č e g a o t r o k a , ki p r a v z a r a - di t a k s n e »pomoč i« n e b o n iko l i o d r a s e l . P r o f e s o r s P e d a g o š k e f a k u J t e t e je p r i p o - vedovaJ , d a n i v e r j e l i n se j e s p r v a u č i - t e l j i c a m sme ja l , k o j e sJisal, d a j i h s t a r š i k r e g a j o z a r a d i o c e n strojib o t r o k , d o k l e r s t a r š i š t u d e n t o v n i s o z a č e l i p r i h a j a t i n a n j e g o v e g o v o r i l n e u r e . I n f a n t i l i z i r a - n a d r u ž b a z o t r o k o v i m i p r a v i c a m i b r i s e d o l ž n o s t i . Ker o d g o v o r n o s t i ( u d i s a m a n e želi p r e v z e m a t i , zgol j j a m r a ali u p r a - v i č e n o kr ič i z a i z g i n j a j o č i m i t e m e l j n i m i p rav icami . T a k o bi n a m e s t o te rapexTske- ga p r e d a v a n j a l a h k o n p r . imel i t e č a j i n t e - l e k t u a J n e s a m o o b r a m b e p r e d d r u ž b e n o i g n o r a n c o i n a r o g a n c o , p r i č e m e r bi po - s t a lo j a s n o , d a n a p o l j u m i š l j e n j a n i sta- tuso (^uo. d a n e s m e i n n e g r e za o h r a n i - t e v v a r n e pozic i je d r ž a v n e g a us Južbenca , temtreč za a v t o n o m i j o , n e 0 ^ ) s t rokoxmo, a v t o n o m i j o o d l o č a n j a , Id bi uč i t e l j a p o t i - sn i l a k o d g o v o r n o s t i d o s v o j e g a p o s l a n - s t v a . Ko o t r o k v v s e ž i v l j e n s k e m u č e n j u š e p a ž e v o s n o v n i šoli, u č i t e l j n e o d g o - trarja z a r a d i ( n e ) e t i č n e g a r a v n a n j a , t e m - treč zgo l j z o z i r o m n a (ne)praxn lno izpol- n j e n o d o k u m e n t a c i j o . T u d i s a m i m a m , žal , n e m a J o k r a t č i s t o v e s t š e l e t a k r a t , k o s o a d m i n i s t r a t i x m a d e l a o b k l j u k a n a . H k r a t i pa je r a v n o z a t o uč i t e l j z l a h k a e t i - k e t i r a n k o t (neuc inkoxd t ) u r a d n i k v b re - m e d r ž a v e . ^ iiniKi isO* truD a m n i a v t a Ali v so l i h r a b r i m o h r b t e n i c e o t r o k ali j ih zgol j t / zga j amo v k o n f o n n n e in p o h l e v n e l j ud i z a i n d u s t r i j o , ki je več n i^ A]i b o d o r a z v i j a n j e z a v e s t i o d r ž a v n i p r i p a d n o s t i l e p a r o l e n a p r o s l a v a h d r ž a v n i h p a z n i - k o v ali s p o d b u j a n j e d e m o k r a c i j e v okvi- r u p s i h o l o š k e t e h n i k e ? Ali je t o m o g o č e p o č e t i b rez p o s l e d i c • u č n i cilj i z p o l n j e n , nasJednji"^ Ali je m o g o č e v z g a j a t i z a d e - m o k r a c i j o , č e je t u d i s a m n e go j i s^ Ali n e bi u č i t e l j i p r i d o b i l i n e k a j v e č d e m o - k r a t i č n e s a m o z a v e s t i , č e b i o r g a n i z i r a l i p o p o l d a n s k e r a z p r a v e o p o r a e m b n i h te - m a h n a m e s t o u s v a j a n j a m a n a g e r s k e g a d i s k u r z a u s t v a r j a J n e d r u ž b e a l i s p r o s b - r v e n e s k u p i n s k e t e r a p i j e , r a z p r a v e , k j e r n e bi vadi l i s a m o , k a k o p o s l u š a t i in d i š a - t i d r u g e g a , t e m v e č t u d i k a k o spraše t ra t i , g o v o r i t i n t e h t n o a r g u m e n t i r a t i ? Ali se p o d v a j s e t i h l e t i h s a m o s t o j n e i n d e m o - k r a t i č n e u r e d i t v e še v e d n o d r ž i m o soci- a l i s t i č n i h t e m e l j e v s a m o u p r a v l j a n j a , k o b r e z r a z p r a v e s p r e j e m a m o od loč i t ve , ki se m o r a j o s p r e j e t i , d a n e bi p o n e p o t r e b - n e m d r e z a t i v n o r m a l n e p r o c e s e p o s t s o - d a l i s t i č n e d r u ž b e ^ N e k o n f l i k t n a d r u ž b e - n a p r i o r i t e t a u s t v a r j a n a j b o l j š e p o g o j e , d a s e n a j l a ž j e i n n a j m a n j bo leče i z b n š e l a s t n a i d e n t i t e t a . Uči te l j d a n e s n i v e č š i roko i z o b r a ž e n Člo- v e k i n t a k o t u d i r e d k o p r e m o r e m n e n j e o p o s a m e z n i h j a v n i h z a d e v a h . Po l iGčni a g a n ž m a j e p r e p u s t i l s i n d i k a t u . N a z a - d n j e j e p r i n a s n a šo l i s i n d i k a l n i z a s t o - p n i k n e p o s r e č e n o p r i m e r j a l n e s o r a z m e r - n o s t glatre i n t r u p a i z u m r b h d m o z a v T o v z b i v š i m s i n d i k a t o m uči te l jev . Govor i l j e o a p a b j i m J a d i h , ki n i s o de l s i n d i k a t a , ke r j ih n e b r i g a za p r a v i c e de lavcev , d o k l e r ) ih n e d o l e t i k r iv ica , t e r o p o t r e b i š i r o - ke p o d p o r e b o r c e v za p r a v i c e de lavcev , P n ( e m p o v e d a l , d a i m a s i n d i k a t m o č - n o p o l i t i č n o g lavo , k i p o t r e b u j e p o d p o r o č im v e č j e g a s t e v ü a z a p o s l e n i h . Ali s e m p r a v r a z u m e l ? D a , z a ä s t e , k i s m o j i m p r e p u s t t b m n e n j e in l a h k o govor i jo v n a - š e m i m e n u , s m o l e t r u p d i n o z a v r a , p o d - p o r n a i l e v i l č n a m f i n a n č n a g m o t a D a , z a s m d i k a t e s m o de lavc i . K a k i n o p l a č o u n a j o d a n e s delavci? Se č u d i m o , d a n a m )o n i ž a j o ^ In d a , t u d i z a v l a d n e m a n a - g e r j e s m o de lavc i , de l avc i z n a n j a s i ce r . A ta d o d a t e k , z n a n j e , se r a o r a i 2 p b č a t i , l o nana j e m i n i s t e r ž e p o v e d a J . K a k o s e 10 i z p l a č a ? N e v d e n a r j a i n n e v p r i h o - d n o s t i , k a k o r bi m o r d a na i t / no sk lepa l i , l e m v e c v z v i š e v a n j u n o r m a ö v o v i n s is te- ma t i zac i j i d e l a uči te l ja , č e m u r n e d t r o m n o s l ed i chJpusčan je . P o v e č e v a n j u u č i n k o v i - t o s t i d e l a šo le , k o t k a t e r e g a kol i d r u g e - g a d r ž a v n e g a u r a d a , n a s p r o t u j e p o l i t i k B r a n i m i r Š t r u k e l j , g l avn i t a j n i k S ind ika - t a t/zgoje, i zobra i e t r an ja , z n a n o s t i i n kul- t u r e t e r h k r a t i p r e d s e d n i k K o n f e d e r a c i j e s i n d i k a t o v j a v n e g a s e k t o r j a . N a z a d n j i h v s e s l o v e n s k i h p r o t e s t i h v o r g a n i z a c i j i s i n d i k a t o v j e t a j n i k S V l Z - a t a k o n a g o - v o r i l p r e d s e d n i k a v l a d e , n e p a p r i s t o j - n e g a m i n i s t r a , k a k o r b i b i lo p r i č a k o v a t i . Uč i t e l j m o r a z a t o z n o t r a j p a k e t a j a v n e g a r e k t o r j a s k u p a j z u r a d n i k o m p i s a r n i š k i h pos lov z a g o v a r j a t i u č i n k o v i t o s t dela v ra- z r e d u . Tako j e g n e v o b u b o ž a n e S loven i j e u s m e r j e n t u d i v u a t e l j a , v t e g a n e p r o - d u k t i v n e g a de lavca j a v n e g a s e k t o r j a . Za- k a j tako^ m i j e n a o s n o v n o š o l s k i c4>letnici p o s r e d n o po jasn iJ b ivš i sošo lec , d i r e k t o r r a č u n a l n i š k e firmes t r e r a i z a p o s l e n i m i . N a p l a č o p e d a g o š k e g a v o d j e In posloxro- d n e g a o r g a n a šo le s s k o r a j s t o t i m i z a - p o s l e n i m ) i n š e s t s t o otroki^ j e r e t o r i č n o t /p rasa l : s K a j t v e g a za d v a t i s o č a k a r a v - n a t e l j s v o j e g a • d o h o d k e , l a s t n i n o ? « O b m o j i plači z a č e t n i k a p a : »Malo, m o g o č e p r e m a l o A v c a s u k r i 2 e ? H m . « T v e g a n e , t e r j a p a e t i č n o i n p r a v n o o d g o v o r n o s t j a v n e o s e b e . Nov i d i s k u r z t v e g a n j a n e - s k o n č n o s p r e m i n j a j o č e se d r u ž b e z l a h k a s p o d n e s e d v e s t o l e t n o v z t r a j a n j e s ind ika - t o v p r i s t a l n i z a p o s J i t v i i n z a g o t o v l j e n i plači . G lavn i s i nd ika ln i a r g u m e n t bo j a za j a v n o šo l s tvo , b o j z a p lace , j e m e d v e d j a u s l u g a . K h z n i e k o n o m s k i k a z a l c i b o d o p r e j aJi s l e j p o k a z a l i e k o n o m s k o n u j o , i n p o p u s t i l i b o m o p o d p r i t i s k i j a v n e g a m n e n j a , t e s t a t i s t i č n o p r e t / b d u j o c e pro- dukci )e j a v n i h obč i l Za l p a so p o m e m b - n e t e m e , k j e r bi se uč i t e l j i b o l j k o t os taJ i nek r i t i čn i užn/alci ja t /nega m n e n j a m o r a - li o p r e d e l i t . Teme , k o t je j a v n o / z a s e b n o šo l s tvo , s m o p o v e č m i z m o ž n i r a z u m e t i zgo l j z a s e b n o . T a k o s l i š i m p o g o v o r , k o bi k o l e g a u č i t e l j a svoje o t r o k e r a j e š o l a l a v z a s e b n i h šo lah , k j e r n e b i v e l j a l a » t ako d e m o k r a t i c r u « m e r i l a , t a k o p e r m i s i v n a i n v z g o j n o s k o d J j i v a . Z a p o s J i t e v n a z a - s e b n i so l i p a s e j ima n a n o v o r a z p i r a k o t o b l j u b a več je p lače . V a r n o s t , u d o b j e , za- s e b n o s t s o v s a k o d n e v n e m a n t r e d r u ž b e izobil ja v depres i j i T r e n d p a d a n j a u g l e d a p a j e m o g o č e o b r n i t i l e z v s t o p o m u č i t e - l ja v j a v n i p r o s t o r , k j e r m o r a a r t i k u l i r a t i i n a k t u a l i z i r a t i t i s t o , k a r bi s i ce r s a m o t r p e l in p r e s t a j a l . Ce b o d o iz šo l e v s v e t v s t o p a l i v s a j p o l - d r ž a v l j a n i s h r b t e n i c o , n e p a z l o m l j e n i i n p o h l e v n i p o t r o š n i k i , se n a m n i t r e b a ba t i p r i h o d n o s t i pokl ica uč i t e l j a , s i ce r p a p r i č a k u j m o n j e g o v o n a - d a l j n j o p r o l e t a r i z a c i j o . ^ Protesti za ohranitev statusa quo M a r i j a n a K o r e n V zadnjih tednih so se razpasli prcusci Pt- sokosoishh ucftčljfv in študentov proti-s^ vedo • rezom v vttokem šolstvu. Te p ro te- s t e hhkc rotumemo na dva načina. Lahko jih razumemo kct proteste še čne interesne skupine, ki se boji finančnih rezov v Jastnem !cgu, ah pa kot proteue, ki opozorfajo na bol) splošno, občo problemmko situacije vi- sokega šolstva. Ce gre zgolj prvo, potem o tem ne veljo izgubljati besed: niti visoko- solskiprofesorji niti študentje namreč niso kakšen posebef depriifilegiran doj, ki bi si v tem cztru zaslužil kaj več pozornosti kot druge družbene skupine, h fih je prizadela kriza. Ce pa gre, kot opozarjajo nekateri, za bol) splošen problem: zazoper^atfljanje jmnih zatfodov nasproti zasebnim z nad- proporcionalnimi rezi v prvih, za napade na avtonomnost univerz, politične pritiske in podobno, potem je seveda sttfar zaskr- bljujoča. K o t j e i z p o s t a v i l a A l e n k a Z u p a n č i č Z e r - d)nv Dnevmkovikohmnt ( 1 4 1 2 . 2 0 1 2 ) , k r i z n e r e f o r m e n i s o n e k e z a č a s n e r e f o r - m e za p r e b r o d i t e v k r i z e , t e m v e č s o n a - č i n , k a k o s e d a j s p r e m i n j a m o d r ž a v o , n j e n u s t r o j , n j e n o d e l o v a n j e . T e s p r e - m e m b e s e M b o d o s a m o d e j n o o d p r a t a - le , k o b o k r i z a m i m o . Z a t o s o r e f o r m e , k i j i h d a n e s s p r e j e m a m o , e k s t r e m n e g a p o m e n a i n č e p r a v t e m e l j i j o n a varčetra- n j u in k r č e n j u j a v n e g a s e k t o i j a , m o r a m o iz n j i h i zpe l j a t i n a j b o l j š e . N e k a t e r i m se b o t a iz java z^e l a u t o p i č n a m a n a g e r s k a f i o s k u l a i n b o d o r a j e s p l o - š n o p r o t e s t i r a l i p r o t i v a r č e v a n j u , n a m e * s t o d a bi p o s k u s i l i p r emis l i t i , k a k o b h k o o b p r i l o ž n o s t i t e g a v a r č e v a n j a i n m o r d a c e l o z n o t r a j n j e g o v i h o k v i r o v i z p e l j e j o n a j b o l j š o m o ž n o r e o r g a n i z a c i j o v i s o - k e g a š o l s t v a ; o d p r a v i j o s e d a n j e t e ž a v e i n n e s m i s l e t e r i z va rče t r an ja p o t e g n e j o bol j š i v i s o k o š o b k i s i s t e m v o k v i r u d a n i h o m e j i t e v . S p o d o b n o s i tuac i jo s m o se v s l o v e n s k e m t n s o k e m š o l s t v u ž e srečal i : imeno t ra l a se j e b o l o n j s k a r e f o r m a . N i k o m u r ali v s a j trecini ta r e f o r m a n i bila vsec, k l j ub t e m u p a s o n e k a t e r e f a k u l t e t e r e s n o p r i s top i l e k s t v a r i i n s m i s e l n o r e o r g a n i z i r a l e izo- b r a ž e v a l n i p r o c e s v o k v i r u d a n i h o m e j i - t e v ( n e k a t e r e s o si t u d i i z p o g a j a l e ž e l e n e 4 . l e t n i k e 1 . b o l o n j s k e s t o p n j e ) . D r u g e p a s o s e s a m o k r e g a l e i n bunile n a d re- f o r m o , t rd i le , d a se ne d a n ič n a r e d i t i in spacka le p r o g r a m e , ki n i$o podcd)ni n iče- m u r ( n e m a r a t u d i z a t o , ke r se n i h č e o d p r o f e s o r j e v n i želel o d p o v e d a t i m e s t u , ki ga n j e g o v p r e d m e t z a s e d a v s t u d i j s k e m p r o g r a m u ) . O b v s a k i p r v i p r i b k i p a p o - t e m p r o f e s o r j i p r o t e s t i r a j o p r o t i ci)8toje- či b o l o n j s k i r e f o r m i . O p r o s t i t e , k d o p a je ob l ikova l r e f o r m o n a r a v n i p o s a m e z n i h f a k u l t e t ali o d d e l k o v ^ S e d a j s m o p r e d n e k o p o d o b n o s i t uac i j o . Tako k o t p o v s o d d r u g o d n a s č a k a j o va r - č e v a l n i u k r e p i t u d i v v i s o k e m š o l s t v u . K a k o se b o d o p o s a m e z n e i n s t i t u c i j e p r i - l a g o d i l e t e m r e z o m , p a j e v ve l i k i m e r i o d v i s n o t u d i od n j i h s a m i h . N a j l a ž j e j e s e v e d a p r o t e s t i r a t i z a o h r a n i t e v n e k e - ga statusa quo, n a j t e ž j e p a , i z g l e d a , z a u n i v e r z i t e t n i k e i n v i s o k o š o l s k e u č i t e - l je oz . p r i s t o j n e i n s t i t u c i j e p r e m i s l i t i o t e m , k a k o b i l a h k o n a r e d i l i n a š e v i s o k o š o l s t v o b o l j š e . In p o t e m b o d o deja l i , d a t o p a č n i n j i h o v a n a l o g a , a m p a k n a l o g a v lade . J a , v l ada p a č trarčuje, i n če se s a m e i n s t i t u c i j e n e a n g a ž i r a j o s k o n s t r u k t i v - n i m i , v s e b i n s k i m i p r e d l o g i , b o p a č va r - čeva l a t a k o k o t o n a z n a : lepo^ l i n e a r n o , m i n u s 2 0 o d s t o t k o v , p o t e m se p a z n a j d i Mis l im, d a t r d i t e v , d a j e n a š e v i s o k o šol- s l v o t r e n u t n o p e r f e k t n o o r g a n i z i r a n o , p a č n e d r ž i . In č e r e s t ie d r ž i , j e s e d a j m o r d a p r i l o ž n o s t , d a se g a r e o r g a n i z i r a . A l t e r n a t i v a j e pač , d a s e g a n e , i n d a b o s f i n a n č n i m i r ez i p o s t a l o se s l a b š e . R a z - m i š l j a n j e o t e m , k a j s o t r e n u t n i p r o b l e - m i v i s o k e g a š o l s t v a • o n k r a j finančnih rezov , j e z a t o n a d v s e n a m e s t u . P r o b l e m o v v s l o v e n s k e m v i s o k e m šo l - s t v u j e vec i n s o r a z n o v r s t n i . Z a č n e m o p a l a h k o n a p r i m e r z n a s l e d n j i m . G o s p o - d i č n a iz Studia City ( 4 . 1 2 . 2 0 1 2 ) j e p r e d k r a t k i m opozor i l a : »Ali s t e vedeli , d a s m o p o s t a t i s t i k a h O E C D , n a k a t e r e se t a k o r a d i s k l i c u j e m o , p o r a z m e r j u u č i t e l j / š t u - d e n t n a s a m e m r e p u lestvice?« O d g o v o r i Da, vede l i s m o . Raz loga za t a k o n i zek ko- e f i c i en t p a s t a , a s t o m a t e m a t i č n o , l a h k o s a m o dva . Bo