) ih n e d o l e t i k r iv ica , t e r o p o t r e b i š i r o - ke p o d p o r e b o r c e v za p r a v i c e de lavcev , P n ( e m p o v e d a l , d a i m a s i n d i k a t m o č - n o p o l i t i č n o g lavo , k i p o t r e b u j e p o d p o r o č im v e č j e g a s t e v ü a z a p o s l e n i h . Ali s e m p r a v r a z u m e l ? D a , z a ä s t e , k i s m o j i m p r e p u s t t b m n e n j e in l a h k o govor i jo v n a - š e m i m e n u , s m o l e t r u p d i n o z a v r a , p o d - p o r n a i l e v i l č n a m f i n a n č n a g m o t a D a , z a s m d i k a t e s m o de lavc i . K a k i n o p l a č o u n a j o d a n e s delavci? Se č u d i m o , d a n a m )o n i ž a j o ^ In d a , t u d i z a v l a d n e m a n a - g e r j e s m o de lavc i , de l avc i z n a n j a s i ce r . A ta d o d a t e k , z n a n j e , se r a o r a i 2 p b č a t i , l o nana j e m i n i s t e r ž e p o v e d a J . K a k o s e 10 i z p l a č a ? N e v d e n a r j a i n n e v p r i h o - d n o s t i , k a k o r bi m o r d a na i t / no sk lepa l i , l e m v e c v z v i š e v a n j u n o r m a ö v o v i n s is te- ma t i zac i j i d e l a uči te l ja , č e m u r n e d t r o m n o s l ed i chJpusčan je . P o v e č e v a n j u u č i n k o v i - t o s t i d e l a šo le , k o t k a t e r e g a kol i d r u g e - g a d r ž a v n e g a u r a d a , n a s p r o t u j e p o l i t i k B r a n i m i r Š t r u k e l j , g l avn i t a j n i k S ind ika - t a t/zgoje, i zobra i e t r an ja , z n a n o s t i i n kul- t u r e t e r h k r a t i p r e d s e d n i k K o n f e d e r a c i j e s i n d i k a t o v j a v n e g a s e k t o r j a . N a z a d n j i h v s e s l o v e n s k i h p r o t e s t i h v o r g a n i z a c i j i s i n d i k a t o v j e t a j n i k S V l Z - a t a k o n a g o - v o r i l p r e d s e d n i k a v l a d e , n e p a p r i s t o j - n e g a m i n i s t r a , k a k o r b i b i lo p r i č a k o v a t i . Uč i t e l j m o r a z a t o z n o t r a j p a k e t a j a v n e g a r e k t o r j a s k u p a j z u r a d n i k o m p i s a r n i š k i h pos lov z a g o v a r j a t i u č i n k o v i t o s t dela v ra- z r e d u . Tako j e g n e v o b u b o ž a n e S loven i j e u s m e r j e n t u d i v u a t e l j a , v t e g a n e p r o - d u k t i v n e g a de lavca j a v n e g a s e k t o r j a . Za- k a j tako^ m i j e n a o s n o v n o š o l s k i c4>letnici p o s r e d n o po jasn iJ b ivš i sošo lec , d i r e k t o r r a č u n a l n i š k e firmes t r e r a i z a p o s l e n i m i . N a p l a č o p e d a g o š k e g a v o d j e In posloxro- d n e g a o r g a n a šo le s s k o r a j s t o t i m i z a - p o s l e n i m ) i n š e s t s t o otroki^ j e r e t o r i č n o t /p rasa l : s K a j t v e g a za d v a t i s o č a k a r a v - n a t e l j s v o j e g a • d o h o d k e , l a s t n i n o ? « O b m o j i plači z a č e t n i k a p a : »Malo, m o g o č e p r e m a l o A v c a s u k r i 2 e ? H m . « T v e g a n e , t e r j a p a e t i č n o i n p r a v n o o d g o v o r n o s t j a v n e o s e b e . Nov i d i s k u r z t v e g a n j a n e - s k o n č n o s p r e m i n j a j o č e se d r u ž b e z l a h k a s p o d n e s e d v e s t o l e t n o v z t r a j a n j e s ind ika - t o v p r i s t a l n i z a p o s J i t v i i n z a g o t o v l j e n i plači . G lavn i s i nd ika ln i a r g u m e n t bo j a za j a v n o šo l s tvo , b o j z a p lace , j e m e d v e d j a u s l u g a . K h z n i e k o n o m s k i k a z a l c i b o d o p r e j aJi s l e j p o k a z a l i e k o n o m s k o n u j o , i n p o p u s t i l i b o m o p o d p r i t i s k i j a v n e g a m n e n j a , t e s t a t i s t i č n o p r e t / b d u j o c e pro- dukci )e j a v n i h obč i l Za l p a so p o m e m b - n e t e m e , k j e r bi se uč i t e l j i b o l j k o t os taJ i nek r i t i čn i užn/alci ja t /nega m n e n j a m o r a - li o p r e d e l i t . Teme , k o t je j a v n o / z a s e b n o šo l s tvo , s m o p o v e č m i z m o ž n i r a z u m e t i zgo l j z a s e b n o . T a k o s l i š i m p o g o v o r , k o bi k o l e g a u č i t e l j a svoje o t r o k e r a j e š o l a l a v z a s e b n i h šo lah , k j e r n e b i v e l j a l a » t ako d e m o k r a t i c r u « m e r i l a , t a k o p e r m i s i v n a i n v z g o j n o s k o d J j i v a . Z a p o s J i t e v n a z a - s e b n i so l i p a s e j ima n a n o v o r a z p i r a k o t o b l j u b a več je p lače . V a r n o s t , u d o b j e , za- s e b n o s t s o v s a k o d n e v n e m a n t r e d r u ž b e izobil ja v depres i j i T r e n d p a d a n j a u g l e d a p a j e m o g o č e o b r n i t i l e z v s t o p o m u č i t e - l ja v j a v n i p r o s t o r , k j e r m o r a a r t i k u l i r a t i i n a k t u a l i z i r a t i t i s t o , k a r bi s i ce r s a m o t r p e l in p r e s t a j a l . Ce b o d o iz šo l e v s v e t v s t o p a l i v s a j p o l - d r ž a v l j a n i s h r b t e n i c o , n e p a z l o m l j e n i i n p o h l e v n i p o t r o š n i k i , se n a m n i t r e b a ba t i p r i h o d n o s t i pokl ica uč i t e l j a , s i ce r p a p r i č a k u j m o n j e g o v o n a - d a l j n j o p r o l e t a r i z a c i j o . ^ Protesti za ohranitev statusa quo M a r i j a n a K o r e n V zadnjih tednih so se razpasli prcusci Pt- sokosoishh ucftčljfv in študentov proti-s^ vedo • rezom v vttokem šolstvu. Te p ro te- s t e hhkc rotumemo na dva načina. Lahko jih razumemo kct proteste še čne interesne skupine, ki se boji finančnih rezov v Jastnem !cgu, ah pa kot proteue, ki opozorfajo na bol) splošno, občo problemmko situacije vi- sokega šolstva. Ce gre zgolj prvo, potem o tem ne veljo izgubljati besed: niti visoko- solskiprofesorji niti študentje namreč niso kakšen posebef depriifilegiran doj, ki bi si v tem cztru zaslužil kaj več pozornosti kot druge družbene skupine, h fih je prizadela kriza. Ce pa gre, kot opozarjajo nekateri, za bol) splošen problem: zazoper^atfljanje jmnih zatfodov nasproti zasebnim z nad- proporcionalnimi rezi v prvih, za napade na avtonomnost univerz, politične pritiske in podobno, potem je seveda sttfar zaskr- bljujoča. K o t j e i z p o s t a v i l a A l e n k a Z u p a n č i č Z e r - d)nv Dnevmkovikohmnt ( 1 4 1 2 . 2 0 1 2 ) , k r i z n e r e f o r m e n i s o n e k e z a č a s n e r e f o r - m e za p r e b r o d i t e v k r i z e , t e m v e č s o n a - č i n , k a k o s e d a j s p r e m i n j a m o d r ž a v o , n j e n u s t r o j , n j e n o d e l o v a n j e . T e s p r e - m e m b e s e M b o d o s a m o d e j n o o d p r a t a - le , k o b o k r i z a m i m o . Z a t o s o r e f o r m e , k i j i h d a n e s s p r e j e m a m o , e k s t r e m n e g a p o m e n a i n č e p r a v t e m e l j i j o n a varčetra- n j u in k r č e n j u j a v n e g a s e k t o i j a , m o r a m o iz n j i h i zpe l j a t i n a j b o l j š e . N e k a t e r i m se b o t a iz java z^e l a u t o p i č n a m a n a g e r s k a f i o s k u l a i n b o d o r a j e s p l o - š n o p r o t e s t i r a l i p r o t i v a r č e v a n j u , n a m e * s t o d a bi p o s k u s i l i p r emis l i t i , k a k o b h k o o b p r i l o ž n o s t i t e g a v a r č e v a n j a i n m o r d a c e l o z n o t r a j n j e g o v i h o k v i r o v i z p e l j e j o n a j b o l j š o m o ž n o r e o r g a n i z a c i j o v i s o - k e g a š o l s t v a ; o d p r a v i j o s e d a n j e t e ž a v e i n n e s m i s l e t e r i z va rče t r an ja p o t e g n e j o bol j š i v i s o k o š o b k i s i s t e m v o k v i r u d a n i h o m e j i t e v . S p o d o b n o s i tuac i jo s m o se v s l o v e n s k e m t n s o k e m š o l s t v u ž e srečal i : imeno t ra l a se j e b o l o n j s k a r e f o r m a . N i k o m u r ali v s a j trecini ta r e f o r m a n i bila vsec, k l j ub t e m u p a s o n e k a t e r e f a k u l t e t e r e s n o p r i s top i l e k s t v a r i i n s m i s e l n o r e o r g a n i z i r a l e izo- b r a ž e v a l n i p r o c e s v o k v i r u d a n i h o m e j i - t e v ( n e k a t e r e s o si t u d i i z p o g a j a l e ž e l e n e 4 . l e t n i k e 1 . b o l o n j s k e s t o p n j e ) . D r u g e p a s o s e s a m o k r e g a l e i n bunile n a d re- f o r m o , t rd i le , d a se ne d a n ič n a r e d i t i in spacka le p r o g r a m e , ki n i$o podcd)ni n iče- m u r ( n e m a r a t u d i z a t o , ke r se n i h č e o d p r o f e s o r j e v n i želel o d p o v e d a t i m e s t u , ki ga n j e g o v p r e d m e t z a s e d a v s t u d i j s k e m p r o g r a m u ) . O b v s a k i p r v i p r i b k i p a p o - t e m p r o f e s o r j i p r o t e s t i r a j o p r o t i ci)8toje- či b o l o n j s k i r e f o r m i . O p r o s t i t e , k d o p a je ob l ikova l r e f o r m o n a r a v n i p o s a m e z n i h f a k u l t e t ali o d d e l k o v ^ S e d a j s m o p r e d n e k o p o d o b n o s i t uac i j o . Tako k o t p o v s o d d r u g o d n a s č a k a j o va r - č e v a l n i u k r e p i t u d i v v i s o k e m š o l s t v u . K a k o se b o d o p o s a m e z n e i n s t i t u c i j e p r i - l a g o d i l e t e m r e z o m , p a j e v ve l i k i m e r i o d v i s n o t u d i od n j i h s a m i h . N a j l a ž j e j e s e v e d a p r o t e s t i r a t i z a o h r a n i t e v n e k e - ga statusa quo, n a j t e ž j e p a , i z g l e d a , z a u n i v e r z i t e t n i k e i n v i s o k o š o l s k e u č i t e - l je oz . p r i s t o j n e i n s t i t u c i j e p r e m i s l i t i o t e m , k a k o b i l a h k o n a r e d i l i n a š e v i s o k o š o l s t v o b o l j š e . In p o t e m b o d o deja l i , d a t o p a č n i n j i h o v a n a l o g a , a m p a k n a l o g a v lade . J a , v l ada p a č trarčuje, i n če se s a m e i n s t i t u c i j e n e a n g a ž i r a j o s k o n s t r u k t i v - n i m i , v s e b i n s k i m i p r e d l o g i , b o p a č va r - čeva l a t a k o k o t o n a z n a : lepo^ l i n e a r n o , m i n u s 2 0 o d s t o t k o v , p o t e m se p a z n a j d i Mis l im, d a t r d i t e v , d a j e n a š e v i s o k o šol- s l v o t r e n u t n o p e r f e k t n o o r g a n i z i r a n o , p a č n e d r ž i . In č e r e s t ie d r ž i , j e s e d a j m o r d a p r i l o ž n o s t , d a se g a r e o r g a n i z i r a . A l t e r n a t i v a j e pač , d a s e g a n e , i n d a b o s f i n a n č n i m i r ez i p o s t a l o se s l a b š e . R a z - m i š l j a n j e o t e m , k a j s o t r e n u t n i p r o b l e - m i v i s o k e g a š o l s t v a • o n k r a j finančnih rezov , j e z a t o n a d v s e n a m e s t u . P r o b l e m o v v s l o v e n s k e m v i s o k e m šo l - s t v u j e vec i n s o r a z n o v r s t n i . Z a č n e m o p a l a h k o n a p r i m e r z n a s l e d n j i m . G o s p o - d i č n a iz Studia City ( 4 . 1 2 . 2 0 1 2 ) j e p r e d k r a t k i m opozor i l a : »Ali s t e vedeli , d a s m o p o s t a t i s t i k a h O E C D , n a k a t e r e se t a k o r a d i s k l i c u j e m o , p o r a z m e r j u u č i t e l j / š t u - d e n t n a s a m e m r e p u lestvice?« O d g o v o r i Da, vede l i s m o . Raz loga za t a k o n i zek ko- e f i c i en t p a s t a , a s t o m a t e m a t i č n o , l a h k o s a m o dva . Bo