Odgovorili vrednik I*t\ *8ame& Mieitvets. Tečaj m V sredo 7. velkiga travna ( poznoživna) 1S51 List 19 Ali zares nasi kmetovavci ne more jo brez Hoje za nasteljo iz kajati ? Spisal nadgojzdnar Meguser. Ce vidimo kako nasi kmetovavci smerekove in bo-rovcove veje klestijo, da se z njih hojo nasteljo pre-skerbijo, se mora pri današnjim žalostnim stanu naših gojzdov vsacimu skerbnimu gospodarju misel vriniti : ali je res, da so kmetovavci prisiljeni s hojo svoje vizo hleve nastiljati in si gnoj za svoje polja na tako pridobovati, da se gojzdje pokončujejo, da nebo na zadnje ne hoje ne gojdza več ? Bolj ko to rec prevdarjam, gotovši si mi zdi da drugo nasteljo poskerbel, ako bi ne ravnal po stari segi, kakor jo je pri svojim očetu ali dedu vidil ali od starih časov slišal, brez pomislika: ali je nekdaj tudi vse tako bilo, kakor je dandanašnji ? Hojo so o starih časih nasteljali, ko je les cio majhno ceno imel ali cio brez cene v bil ? ko tedaj v y močno gojzdnatih krajih, kakor v Švajcu, na Tiroljskim Koroškim, Krajnskim, i. t. d. niso vedili kam z lesam, truda vsiga ko se je tedaj dalo veliko nastelje brez iz hoste napraviti. Takrat pa še tudi nobene prave vednosti od gospodarstva z gnojem, od prida gojzdov zoper je bilo moč v se vetrov y toce plazov i. t. d. ni bilo. Takrat veliko manj ljudi na svetu lesa se ni veliko potřebovalo, in ker je bilo veliko gojzdov je eno dřevo le poredkama za hojo na versto prišlo, y in nabiranje hojné stelje se je gojzdam le malo poznalo. Ali sedaj je to lesa se veliko potřebuje vse drugač. y Ljudstva je veliko, gojzdi so zmírej slabší m jih je vedno manj. Casi so se tedaj v vsim tem tako spreebernili, da niso več nekdanjim podobni, — tedaj tudi tisto ravnanje, ki nekaj ni ravno veliko gojzdam škodovalo, dandanašnji grozno ěkodje! / Ul usnjarskih fabrik nasif/a césar stva in pri strojenju potrebniga crêsla. Usnjarsko rokodelstvo jo eno nar imenitniših obert-nijstev našiga cesarstva. Ako štejemo v vsih deželah skupej 35 milionov ljudí in po občni razmeri rajtamo da vsak člověk za obuvalo 5 gold, na leto potřebuje goldinarjev; v strojenju se mora tudi za kakih 100 milionov gold, usnja znajti, in siroviga blaga nar manj za kakih 75 milijonov gold, pripravljeniga biti, ker strojenje med vsimi rokodelstvi nar več časa potřebuje. Tedaj leží v usnjar- skih fabrikah trojna glavnica (kapital) namreč: za iz- y * verze to na leto 175 milijonov bi marsikteri kmetovavec lahko brez hoje shajal in si de la no napol izdelano in za sirovo blago. Ako se raj ta zraven še usnje, ki ga sedlarji (zot-larji) in mnogotere druge fabrike za mnogo rabo potrebujejo, nar manj na 75 milionov gold, vsako leto se pokaže iz tega, da vsako leto v usnju za kakih 425 gold, vrednosti leži, brez vsiga tega, kar scer usna- ríj e za čreslo, delavce i. t. d. potrebujejo. To nam ocitno kaze imenitnost tega domačiga ro-kodelstva, ki bi se še veliko bolj povzdignilo, ko bi zamogli našiga usnja veliko v vunanje dežele spečati y kar dosihmal clo ne gré. Perva potreba pa, da se zamore dobro usnje in po ?v ceni izdelovati, je pa crêslo (Gàrbemateriale, Lohe) to je, lubad (skorja) hrastova, verbova, y smerekova i. t. d., hrastove siške, ježice ali konoper i. t. d. V vsim je pri nas še velika nemarnost, da bi se pažljivo ta lubad nabirala, posebno od mladih in spomladi posekanih dreves. Koliko hrastove skorje gré pri nas v nemar, ki bi se dala za crêslo koristno porabiti ! Kako nemarni smo na Avstrijanskim memo druzih deržav v reji hrast- ja! Ko bi se bregovi naših rek in potokov z ver Noben pameten clovek ne bo potrebe gojzdov ne Sobička leza les, temuč sploh za blagostan ljudstva tajil. Veči les, kteriga mnoge obertnijske del je ravno hojevje tišti naprave, rudarije i. t. d. potrebujejo. Za gorjance je bami pridno zasadili, bi nam vergla verbova lubad ve- , ker da dobro crêslo; na Rusovskim cio boljši juhtovíno z verbovim crêslam strojijo. Ali tudi v tem se ne stori pri nas skoraj nič » mnoge zadrege pri neogibljivo potrebno, ker bi scer v sli. Ako bi spredležečiga gojzda manjkalo, jih bo ta mraz Ko bi pri nas sočne véje verb pridno klestili i in susa vetrov tarila, zoper plazové, hudournike, posede in enake nevarne prigadke bi nobene brambe ne imeli. bi dobili crêsla dovelj, in nove véje bi ob času soko-toka zopet poganjati zacele, kar bi tedaj veliko vec dobička doneslo, kakor ako se to pozimi zg odi! J. Jauernik. Vsake sorte jelovina (Nadelholz), naj bo jelk m er ek b ? m ima veliko veći vrednost ? y kakor sploh kmetje mislijo. Te sorte les se večidel še dobro obnaša na visocih gorah, po sklatovih rebrih berdih in gričih in je zadovoljen tudi s slabo zemlj y ? zlasti smerečje, borovje in m Kmetijske s kušnje. (Pomoćek zoper klika ali iitniga mola♦) V neki žitnici na Francoskim je bilo okoli 100 vaganov pšenice spravljene, ki jo je žižek (žitni Borove za- poskodoval y ko je y o* » delà scer odkléstene véje, ne tako pa smereka, ktera nopljeve moči vedel, konop že zlo spodar, brez da bi bil kaj od koni en a in ne- nove véje le tam nastavlja, kjer je nov berst recju nar huj • v • ko dj y klestijo, in vunder mora ravno smereka nar več terpeti Sme- ako se mu véje za steljo v se ne otertih konopljik v žitnico djal. Dru « . V % « . A « « A Jk. Vil • (Dalje sledi.) koliko jutro se ni mogel dosti začuditi, ko je strop žitnice z moli čez in čez pokrit najdel. To vidši je ukazal pše- ekozi 7 dni se jevidilo, kako večkrat premetati, in so žižki na strop iz pšenice bežali. Od tistiga časa se v ti žitnici, kamor je podař Sin m • ^áto' hvalezniga serca in v prijazni vzájemnosti porabili ime pšenice vedno nitne zaklade aemskiga slovstva nekoliko konoplje deval, ni nobea mol več najdel J^r Vi i « • * 1 V , , AI Že veckrat pripor pomoček zoper zitniga mola 5) Nauk spisovanja mnogoterih v vsakdanjim življenju potrebnih list ee je tedaj tudi tukaj poterdil, namreč na več kraj kakor izpiskov fkont), pobotnih zapiskov in druzih pisem, placivnih (kviteng) žitnice nektere peřiša konopijík položiti, iz kterih prejemnih, odpovednih listov, pogodb, oporok, prositb ^f t t I I 1 tl m M- A 1 • « V • 1 • 1 I • -w V . _____ se seme ni izterto bilo. Môlam néni duh jih přežene grozno zoperni konop / il ljudskih sol po slove n ski li deželah (Konec.) Ker smo dokazali, da se morajo redno vse ved-nosti v ljudskih šolah po kmetih slovenskih deželá v do- slovenskim jeziku učiti, ako se hoče nam en ma či m teh šol seči priprava k omiki prostiga ljudstva ? ^^■■■■■■■■■■■■H— do bomo našteli sedaj tište uke, ki se imajo v ljud donesle, kteriga skih šolah učiti, da bojo šole sad donesle, kteriga bo mladina, ko bo šolo zapustila , v vsakdanjim življenju vživala ? in kteriga stariši po šolah dočakujejo in dočako vati pravico imajo. Med potrebne nauke v ljudskih vsakdanjih šolah štejemo: Nauk branja, 2) nauk pisanja. Prav bi bilo ? da bi se po novih (prav za prav starih '9* pra vilih branje in pisanje vzajemno to je y ob eni in učilo > ker je ta učba veliko bolj mikavna za mladost. 3) Nauk raj tan ja, pismeno in iz glave, tudi po navodih, ki so mladini nar bolj zapopadljivi. i 4) Nauk slovenskiga jezika i ne v preobširni slovnici, ampak v tolikšni, da se bo vsak otrok naučil, svoj materni jezik prav mi sel i govoriti in prav pisati. Tista kaj se bom domačiga jezika učil, saj ga tako znam'' je cez in cez kriva misel, ker ni res, da bi kdo tudi materni jezik prav govoriti i n pisati mogel, ako se ga ni učil. Ozrimo se po svetu na vse ljudstva, in vidili bomo, da se morajo nemški otroci vunder le ne niški jezik v šoli učiti, — laški laški, francoski franc o ski jezik i. t. d. Kaj mi Slovenci bi bili edini na celim svetu, kterim bi tega treba ne bilo! Tako napčno misel ima jo scer naše nevedno ljudstvo, — in tišti gospodje, kteri zatirajo naš do mači jezik in bi ga v šoli vedno le radi za nadležniga pankerta imeli, še raji pa «•a tr>a iz šole popolnama pahnili, ga poterdijo v ti krivi misli, rekoč: ;,kaj ne, da boste dali svojiga otroka raji nemško učiti, saj krajnsko tako zna!!" Ce bi pa mi takim gospodam rekli, naj nam oni sami kaj po krajnsko" pišejo, bomo berž vidili, da ne znajo ne oni ne tišti o četj e, ktere » pregovarjajo, naj bi ne dali svo jih sinov slovensko učiti, ma tern i ga jezika prav pisati. Ali je tedaj po takim ravnanju čuda, da v naših slovenskih deželah še pred malo leti ni n obe den svoj materni jezik prav pisati znal, kakor nekteri duhovni S ospodje in tù in tam kak posamesni rodoljub. Lejte! to je bil sad naših šol! Zasramovanje celiga naroda, da so s perstam na nas kazali, da nimamo slovenskiga slovstva, je pa naravni následek tega sadu! Naj zadobí slovenski jezik svoje ravnopravne pravice v šolah in v pisarni cah j bomo vidili o malo letih bogato pomnozenje slo venskiga slovstva, ktero nam bo toliko ložje, ker bomo * v Šolski ministerski časopis »der ôsterreichische Schul-b o tli e,« ki na Dunaji izhaja, živo nas vetuje toučbo, ktero je slavni česki Slovan Komenski blizo pred 200 leti sve-toval, rekoc: »Brati in pisati ima vselej in v vsakem jeziku tudi zajedno in vkupej hoditi. Zares otročíce, kte ocitnih oglasov i. t f j d. z učenjem navadnih 1 (Titulaturen). Znanost teh spisovanj (schriftlicher Auf- sátze) je živa potreba, da si bo člověku kmeckiga in rokodelniga stanů mogel to m uno rec prav za pisati, kakimu drugimu dopisovati i. t. d 6) Natoroznanst > to je merjeni nauk ki so na nji, s tva. mlj azumu otrok pri na kteri živimo, in st iz 1st ? tlj i ns t m d y T sčrri spada nekolika znanost tudi od člove k • V • trup pa tudi potrebna vednost od nar ime nitnisih podnebnih in bnih prikazk Vse to se da p P d bre učeniga napuha, vsa kimu le enmalo odrašeni otroku pr zumlj do povedati in scer tako, da bo včs vesel hrepenel po tam nauku. 7) Nauk iz zemljopisa in iz pervín o bene da bo vunder vsak vedil, da še tudi kje ljudje živijo, in da ljudstva niso samo jedle, pile in spale, ampak da se je marsikaj na svetu zgo dilo, kar zna biti zerkalo sedanjimu veku. Tudi ta nauk se da prav po domaće, učencam vgodno dopo- zgo d o vi il e, drugod > vedati, da bojo od vsiga nekolikšen zapopadek dobili česar bojo pozneje, šolo zapustivši, z branjem druzih bukev pomnožili. 8) Keršanski nauk gre skozi vse šolske leta em e va n gelij e in z g o d in naj zapopade katehiz be sv. pisma, v vsim pa tako, da se sosebno s temi nauki serce otrok obdeluje, ne pa ta važni nauk, kí člověka prav za prav požlahni, le po tlačansko v glavo snično je ubija. Še nam je v dobrim spominu, kako re bilo pred nekimi leti tisto učenje keršanskiga nauka terdih Slovencov v nemškim jeziku popisano se terpinčijo z učenjem iz glave: „Gott ist j ki allmáchtig, allmáchtig, allmáchtig, « ali pa die Taufe, die Taufe, die Taufe ist ein Sakrament, Sakrament, Sakrament^ i. t. d. Da se pri takim učenju, kjer si ubožček še le ne prime, je neznane besede v jasno kot beli dan glavo ubija, serca • V nic > kar glavo potí, serce mrazí To je osmero n au kov, ki so v ljudskih vsakdanjih šolah neogibljivo potrebni, ako hočejo šole kaj prida donesti. Ne eden teh naukov se ne sme zanemariti. „Kam s toliko řečmi?" nám bo morebiti kdo oponosil. — 0 6 letih se dajo prav polagama in prav lahko vsi izučiti. Tudi ni ta naš nasvčt kakošna nova rec vse te nauke in V se več druzih najdemo se vé da bolj ob kratkim ki so jih sedanji Voseniški fajmošter, za nedeljske šolarje zložili pod Blaže in Nežica v nedelski šoli." S temi bu- že v tistih neprecenljivih bukvah, knezo-škof Lavantinski, takrat se imenam kvarni so slavni skof dvoj reč dokazali P • V potrebo imenovanih občnokoristnih ukov v ljudskih vse te poduke na lahko in drugič go co s t šolah, umevno in mikavno vizo mladini razložiti. Naj le razpiše slavno ministerstvo uka dar il za take otrokam primerne knjige o m tu so vse gotove in zmožnost naših gotovo dobre. Poterdil bo to vsak ki doljub pozna Kar t tiče st vo, naj se mlj o p in godovinsk abij z toroznanst vam bukve v začemši te bukve kot b poredama v predpisanih letih 9 in ri svojih misel še u soli nemajo, pa vunder se v svojem očeviden bo po dokončanih šolskih letih dobicek tega i • i 1 • j • V t i t • . i V v # 1 _ 1 • * „ _ ^ ne more nič druziga bolj maternem jeziku pisati učiti imajo, močnejši podbadati in vabiti, kakor to, da se pismen in (cerk) drugaci neucijo, kakor da jih pisejo; zakaj otro-kom je že prirojeno, da radi risajo in malajo,(Slov.Bčela.) branj memo ktei bo živa beseda učenika se razjasnila ? danjih „malih povest ÍC 5 kleine Erzahlun gen Vred. " i. t. d. Včs nauk v ljudskih šolah pa naj bo tako imenova - 91 - ni vidljivi ali zap o padni ali řečni (Anschauungs-unterricht), ker le tak ima pravi prid — vse drugo „šolmoštranje" le veselje do učenja in sole pri otro-cih zatira. V nedeljskih šolah, ktere saj do 16. leta vsak fant obiskovati zavezan bode, naj se berejotake bukve, ki zapopadejo že za kmetijsko in rokodelno življenje potrebne nauke; taki so 1) kmetijska kemija, to je, natorne postave o- bernjene na kmetijstvo in njegove pridelke (s posebnim oziram na sadjoréjo), kakor jo je g. V erto v c spisal ; 2) splošni zapopadki fizike, zlasti mehanike, po izgledu g. Robidove knjige; 3) napeljevanje, kako se o mnogih okoljši- nah vsakdanjiga življenja spodobno obnašati (Umgang mit Menschen) po bukvah, ki jih je ranjki prof. Klančnik poslovenil. Tako vredjene ljudske šole bojo dobre, in ljudstvo bo po njih mnogo dobička imelo in vživalo. Da se ta osnova ljudskih šol dostojno izpeljati zamore, je potreba, kakor smo že rekli 1) pripravnih bukev, ktere dobimo, ako ministerstvo le hoče, o enim letu — in zlasti pa 2) pripravnih učiteljev. V pri-dobitev dobrih učiteljev ste pa 2 reci potrebni: 1) nova osnova pripravuiških učilnic od konca do kraja, z oziram na vse tište vednosti, ki jih bojo učitelji v ljudskih šolah učiti imeli ; prihodnje rečne (realne) šole bi utegnile pripravnikam za učiteljstvo dobra pomoč biti; 2) poštena plača učeteljev, da bojo imeli živeti; brez te se ne more od učiteljev nič terjati; če člověk nima živeti, od kod bo veselje do sole imel ! Je res čuda, da imamo še toliko dobrih učiteljev pri taki plači, da Bog pomagaj! To so naše misli in gotovo vsih zvedenih in omiko prostiga ljudstva želečih rodoljubov o zadevah ljudskih šol, ktere imajo biti podlaga občniga blagostanja vsake dežele. Bog daj ! da bi te želje kmalo resnica postale, in da bi možje, kterim je blagor dežele od te strani izročen in ki so navdani z resno voljo, dose-danje jalove ljudske šole v prave učilnice ljudstva spreoberniti na vso moč si prizadjali jim pomagati na boljši stan, in da bi ne opešali po ovérah, s kterimi se bo morebiti vojskovati treba, da poslednjič dobra reč zmaga. Še imamo zastran ljudskih šol marsikaj na sercu, kakor: da naj deržava prevzame plačo učiteljev in dohodke za to plačo po tišti poti nabira, kakor do-hodke za plačo druzih učenikov, vradnikov, vojakov i. t. d.; — saj so učitelji ravno tako potrebni služabniki deržave kakor uni. Dokler bojo učitelji le iz milosti sosesk živeli, ne bo šolstvo prav napredovalo ; do-neski k šolam se ne bojo radi odrajtovali in vedno bo etara žalostna pesem pela. Ako pa deržava plačo prevzame, ne bo ene soseske več kot drugo zadelo, ker bo ona po pravi raz m eri to davšino za šole določila. Mi poznamo mestice, ki ima za svoje potrebe enmalo čez 2000 gold, dohodkov z vsim skupej; iz teh je lani plaćalo samo za šolo 900 gold., v ktero več kot sto učencov iz druzih soseskhodi, ktere k soli nič ne pri-kladajo. Ali je to prav ? Gotovo da ne. Ce pa deržava vse to prevzame, bo nar boljši šio. Poslednjič ne moremo zamolčati, da je oštre postave potreba, ktera naj zapové: da vsak otrok mora v določenih letih v šolo hoditi, in da naj se stariši o-8tro kaznujejo, ki te postave ne spolnujejo. Po vsem tem bodo prišle ljudske sole sčasama v dober stan. Zopet v zadevah solsHih Mnaffelnovih zavod {stipendii) Mrajnce. Kar nam je v enoglasju z mnogimi častitI-mi rojaki zastran Knaffelnovih štipendij že večkrat na misel hodilo, smo razodeli v 10. listu letašnjih Novic, kjer smo želje razglasili, da naj bi se prihodnjič zavodi ne dělili izločivno le na Dunaji se učečim Krajncam, ako namreč zavodno pismo (Stiftbrief) do-ločno tako ne ukaže. Sedaj smo v stanu za gotovo povedati, da v tem pismu, s kterim je naš blagi roják, duhovni gospod Lu-ka Knaffl 18. julja 1755 (kmalo bo 100 let) ta ime-nitni zavod „rojenim Krajncam" vstanovil, ne besedice ne stoji, da so ti zavodi izključljivo za Dunaj namenjeni, ceravno gré pravica podelitve teh štipendij Diunajskimu vseučilišnimu konsistoriju. Ta pravica Dunajskiga konsistorija pa ne ovira podelitve štipendij rojenim Krajncam na vseučiliših tudi druzih krajev, ker patronati se znajdejo večkrat v druzih krajih, kakor službe in zavodi, ktere oni delijo. Da so se dosihmal ti zavodi le na Dunaji bivajo-čim Krajncam delili, je bila tedaj le navada, ali prav za prav razvada, ktera nima nobene določne podlage, v vstanovivnim pismu rajnciga Knaffelna, — vunder je ta navada noter do novih časov to dobroto imela, da je Krajnce na Dunaj vabila, kjer so imeli na slavnim vse-učelišu obilniši priložnost, se v mnogoverstnih vedno-stih izučiti, kakor kje drugod. Ali novi časi so spremenili to reč, zlasti zastran pravoslovskih vednost. Po vstavi narodam zagotov-Ijenja ravnopravnost jezika je potrebo načinila, da čes. vradniki v pisarnicah, ki imajo s slovenskim Ijudstvam opraviti, naj ravnajo ž njim z besedo in pismeno v slovenskim jeziku. Ali od mnogo strani se slišijo izgovori, da pismeno vradno ravnanje sedaj še ne gré povsod, zato ker pravoslovskiga jezika va-jenih vradnikov manjka. Do ktere meje imajo ti izgovori svojo veljavnost, nam ne gré tukaj ponavljati, kar smo že mnogokrat govorili — tukaj moramo le opomniti, da ljudstvo s takim ravnanjem ni zadovoljno in da je treba, da se že pravoslovci tistih vednost v slovenskim jeziku učijo, kterih bojo prihodnjič kot vradniki potřebovali, da se bojo ljudstvu zagotovljene pravice spolno-vale. Vseučeliše Graško, kjer se troje pravoznanskih ukov v slovenskim jeziku razlaga, deli sedaj pravo-slovcam dostojno priložnost, se tukaj za prihodnje vgodne vradnike izučiti, dokler se ne vstanovi vseučeliše za jugoslavenske dežele. Sedanja naprava na G raš kim vseučelišu se tedaj gotovo lepo vjerna z voljo našiga blaziga domorodca, ki je gotovo želei, da bi bili njegovi zavodi po dobro izučeoih rojakih njegovi domovini v prid, kteri je tako velik zaklad oporočil. Z velikim veseljem smo tedaj zvedili, da se je naš prečastiti domorodec g. profesor Kopač v Gradcu te zadeve z gorečim domovinskim duham poprijel in da so po njegovim navodu g. učeniki Graškiga vseučeliša te dni prošnjo slavnimu ministerstvu uka predložili: naj bi naukazalo, da nekteri Knaffelnovih štipendij naj se prihodnjič podelijo tudi G raš kim pravoslovcam, in sicer tištim, ki dokažejo, da so se vdeležili slovenskih pravoslo vskih ukov, pri-hodnjim vradnikam toliko potrebnih. Terdno se nadjamo, da bo slavno ministerstvo uka to pravično prošnjo v prid dežele in vlade rado u-elišalo, ker bo po tem dežela vsako leto nekoliko vradnikov dobivala, ki bojo zmožni, vlado v svojih opravi-lih tako nadomestovati, kakor vstava zapové. Zaderž- kov zoper to podelitev po zavodnim pismu ne more biti? 92 in volja zavodnikova se bo po imenovanim načinu go poti y in učeniki, med kterimi so nekteri prav zvedeni ker tovo nar bolje spolnovala, vstreženo. Berž ko borno sklep slav. ministerstva zvedili bomo v ,,Novícaha naznanili. Nadjamo se častitim bi cam veselo novico oznaniti. tako deželi in vladi možje, bojo po naukazu nadzorništva svojo nalo y ga go gotovo tudi dostojno izpeljali. Začetek je dober, bo tudi konec dober ; z veseljem bomo naznanovali, kar bomo ) po- v prid ljudskiga solstva veseliga čuli. nedelj Noviear iz slovenskih Krajev. Iz (Jrađca. poldne o pol štirih se je Gerški kralj Oton po železnic v Ljubljano pripeljal, in se precej po kosilu v gostiv nici pri Maliču naprej v Terst podal. reč Znaminivo bo Novicam, ki so že potegnile, zvediti, da je přetekli me- 3V c. k. se za to sec skupšina naših pravoslovskih g. profesorj jtfovicar iz mnogih hrajev Ministerstvo denarstva izdeluje nasvete zas boljšanja denarnih zadev našiga cesarstva , V • stran po-ktere bo sterstvu uka prošnjo uložila za naklonitev nekterih kmalo presv. cesarju predložilo Krajnskih Knafl'ein ovih štipendij tukajšnim pravo bo skerbelo, da se druztva za Ministerstvo kupčije rovanje poljskih pri- slovcam y in da si zlasti naš ljubljeni domorodec g. pro delkov P kodo t po potrebah daj nig fesor Kopač močno prizadeva, en del te blage napi casa osnovajo Tista novica , da misli vlada plačilo ve tudi nam nakloniti. Bog izpeljala, kakor lišu se učí sedaj v jansko deržavij anskop daj y da bi se ta reč tako tretjine davkov v b terjati y je laž Letni pri vsi živo želimo! Na tukajšnim vseuče slovenskim jeziku 1) ave ? nik je o* di Jožef Kraj y 7 2) avstri o tednu; uče d kazensk delki z přiděla . namreč za 603,000 zlatov (cekinov) lata kazejo, da naše cesarstvo nar več zlatí Pu pravde, stiriktat na teden; ucenik je g. prof. dr. J nez Kop j 3) tri ans k e k P sta v hudodelstvih stirikrat nateden; ucenik je najska banka je naznanila dokaz svojiga premozenja mesca aprila, iz kteriga se vidi, da je ta mesec za 3 milione gold, sebra pridobila; bankonot je bilo za 248 milionov 287.875 gold, med ljudmí, tedaj za 1 milion Obertni- g. dr. Jozef Skeclel Noviéar iz JLjubljane. v ' ' Čeravno ni bilo vreme tako deževno, kakor je 406.457 gold, manj kakor pred ta mesec ska razstava v Londonu se je odperla pričo kralj tje 1 majnika v ? naša vlada je poslala 34 zvedenih mož y ki nam bojo to razstavo popisali Na Franco skim se sopet zlo kuha ; ena stranka spodkopuje dru g° y Cigani so se jeli iz Ogerskiga v velicih trn m ah sedaj že več dni zaporedama, da smo v veliki skerbi v Afriko preselovati ; uni dan jih je odrinilo 300 na « . m -m • -m m « « m * <« • .... 1 J iN • * • • 1 • • «1 V f 11« za sadje in poljske pridelke, je bilo na velikim so menju Ljubljanskim vender tako malo ljudi, da ter enkrat Gojzdnarji prerokujejo silno vrocino poleti govci se takiga ne pomnijo ; kupčija je bila tedaj zno slaba. Na živinskim somnju je bilo veliko goved in konj na prodaj , pa cena vsih je bila silno visoka zató je marsikter svojiga vola neprodaniga domů gnal, ker tabart ni prišlo toliko Lahov na somenj , da bi bili gro Spomlad, ki se je tako lepo kazala potopile. y boj p o v o d n j j / iruztvo y za izdajanje koristnih slovenskih knji tr živino preplacevali. Gosp. E. je v „Sudslavische Zeitung" vprašal slo Po prijaznosti nekiga velkiga vensko družtvo v Ljubljani: ali bi ne hotlo in ne moglo tergovca Terzaskiga je dobila kmetijska družba vče- ge poprijeti izdajanja občnokoristnih knjig? Tako po raj Irskiga krompirja (Irlándische Erdàpfel) beliga m rudečisra za poskušnjo. Irska zemlja (pod ansrleško via četje y ako hoće kaj veljati © » , potřebuje mnogo d u-šnih in denarnih moči; odbor slov. druztva ni tedaj » Sloven do) je rodovitna zemlja in sosebno veliko krompirja ondi v stanu , samolastno take važne naloge nanaglama pre prideljujejo; ker je dobro sedanji čas krompir za seme premeniti, so tišti prav storili, ki so si zdraviga krompirja iz Koroškiga , Dunaja i. t. d. naročili ; še važniši vzeti, in močno ga je razveselilo v poslednji ski bčeli" brati: 5?da se sme na Koroškim tako dru žtvo pričakovati, ker so se naj imenitnejši y naj bo poskusnja s clo ptujim Irskim; ako se bo pridelk iskrenejši in visoko stojeći gospodi te reči na dobro obnesel, ga bo družba o jeseni razdelila, kolikor vso moč poprijeli." Podporo bo našlo to družtvo tudi od bo mogla. — Ravno je přejela kmetijska družtba od c. k. naše strani, kolikor bomo le zamogli, in prav prav sre ministerstva kmetijstva osnovo postav za varstvo čni vspeh želimo ti občna-koristni domorodni napravi i poljskih sadežev (Feldpolizeiordnung) v prevdark. Přetekli teden je poklical nadzornik Krajnskih ljudskih šol g. dr. Moč nik pervikrat g. vodja in vse g. učenike in g. katehete Ljublj. ljudskih šol v posvetovani , kjer jim je svoje misli zastran učenja 1. razreda, Odbor slov. druztva v Ljubljani. zbor spodniga in zgorniga oddelka razodel, in obljubil o prihodnjim zboru zastran 2. in 3. razreda svoje mnenje naznaniti. Kar smo mi iz tega zbora slišali, služi g. da V MjJm 6 ij<*+ti J V Krajnji Kitili kup (Srednja cena). 3. maja maja gold. gold. y nadzorniku v cast in hvalo, in je veselo znamnje bo ljudske šole tako vredil, kakor jih sedanji čas potřebuje. Reč ni nauk (Anschauungsunterricht) naj vladuje po njegovim priporočilu sploh v tem razredu, in slovenski jezik naj zadobí v ljudskih šolah po-glavniga mesta slovenske Krajne popolnama svoje pravice, brez da bi se, kakor je v poglavnih mestnih mernik pšenice domaće » > banaške » turšice....... » soršice....... 1 V f > rem ......... » jećmena...... » prosa ........ » ajde ......... » ovsa ......... f solah tudi potreba, nemški jezik zanemaril. Po pravi poti in po pravih stop nj ah se da oboje lahko iz-peljati; s pravim solskim duham navdani nik bo gotovo pravo zadel, gosp nadzor-da ne bo eno drugimu na Naznanje. Četerta pola delà «živinozdrav n ništva bo v boto na svitlo dana Natiskar in založnik Jozef Blaznik v Ljubljanu