PREVOD Douglas F. CHALLENGER' DÜRKHEIM, KOMUNITARIZEM IN POSTMODERNIZEM Članek poskuša kar najbolje najti vire, ki jih klasična grška moralna in politična filozofija nudita modernim družboslovcem pri ponovnem pomišljanju liberalizma in moderne družbene teorije. Z iskanjem virov za teoretiziranje o družbi in premišljevanje o naravi družboslovne znanosti pri antičnih Grkih, članek nadaljuje z vprašanji, ki so navdahnila Iirica Voegelina, Lea Straussa in Sheldona Wolina pred več kot četrt stoletja\ Problemi, ki so jih ti misleci postavljali moderni družboslovni znanosti, še vedno razvnemajo razprave. Vedno bolj se družboslovci vračanjo h koreninam družboslovne znanosti iščoč odgovor na vsebolj razširjeno krizo relevance\ Ta članek ubira podobno pot iskanja kritičnih stališč moderne socialne in politične teorije z vračanjem k spisom Emila Dürkheims in Aristotela z namenom preučevanja filozofskih korenin sociologije in politične znanosti. Misleci, ki so iskali skupne točke med klasično filozofijo in moderno družbeno 726 teorijo, so imeli vedno probleme z razcepljenostjo med znanostjo in moralo, dejstvi in vrednotami v moderni intelektualni kulturi. Voegelin, Strauss in Wolin pa tudi sodobni družboslovci kot Robert Bellah, Alasdair Maclntyre, Jürgen Habermas ter Hans-Georg Gadamer so prepričani, da je ločitev etičnih vprašanj in znanosti v veliki meri razlog za krizo relevance, ki jo družboslovna znanost danes doživlja. Rezultat pozitivističnega diktata dvajsetega stoletja je znanost o družbi, ki je oropana pomembnih dosežkov, ter družb, ki jih pesti pomanjkanje pomoči, ki bi jo lahko nudila znanost, ki se ukvarja z normativnimi vprašanji. Sodobni kritiki pozitivistične družboslovne znanosti iščejo načine delovanja družbene znanosti, ki bi bili povezani z etiko. Takšna povezava je bila vedno značilna za marksistične in neomarksistične tradicije (kot je kritična teorija) v družboslovni znanosti. Toda za liste, ki ne sprejemajo filozofije zgodovine ali utopičnih dimenzij pravovernega marksizma, ostaja izziv prenavljanja dominantnejših teoretičnih in metateoretičnih pristopov moderne družboslovne znanosti. Postavitev teorije družbe, ki se razlikuje od marksističnih in neomarksističnih pristopov, a je ' Douglas /•: Challenger je profesor sociologije na Franklin Plen* CoHegeu v New llampsliireu. ZIM V Šolskem lem l'JWJ7je bil gostujoči Pnlbrightov profesor na liikulteti za drutbene tvtlc. Ljubljana. ■' Uric Mlegelin. 1952. TIte New Science of Politics: A n Introduction. Chicago: University of Chicago Press, /.co Strauss. 1953. Natural Klght and History Chicago: University of Chicago 1'ivss Sheldon Violin. I960. Politics and Vision: Continuity and Innovation in Western MilicaI thought Hoston l ittle. Brown. ' Glej George I:. McCarthy. I ¡xitrebno mnogo dela za osvoboditev Durkheima ¡z/kmI njegovih funkcianalisliCnih interpretov. (¡tej njegovi tleli limite Dtahlielm and the Reformation of Sociology. 2nd Ed. hmham. Md; RnwmaH&tMltefleld. ¡994. In Uurbhelm and postmodern Culture. New Vrni Aldine de (Iniyter. 1992 Mestueiceia zadnja deta so nam veliko ¡tomagala razumeli Durkhetmovo minet znotraj njegoregfi fin de siecle Intelektualnega konteksta (Hej tudi Mestovicevo Vie Coming I1In de Steele; An application of Durkhetm' sociology to modernity and fiostmodernism Neil' York■ Ronlledge. 1991. /tli se. da sla se morata tako Ernes! Wattworh kol Steven hikes osvobodili v/illva Pnrsonsoiv funkcioualistlCne interpretacije Durkheima da bi taliko naredila lastne komentarje. '(HejJohn K Vlitllacli. 1992. ContemporaryArlstatelianism. Political Theory. 20. str. 61341 " Machityre. Atasdair 19HI. After Virtue Notre Dame, hid: University of Notre Dame Press. (Hej tudi njegovo VI hose Justice? Which nationality? Notre Dame, hid: University of Notre Dame Press. 19HH Robert N. Heltahetat I9S5. Habits of the lleart. Herlteley: l.nuerstty of California Press GkJ tlitll Robert N. liellali el at. 1991. lite Cood Society. New York: Alfred A. Knopf Ostali pomembni komunitarni pisci, ki delajo na Itodročju filozofske etike, so Stanley 1 ¡aureus. Michael Sandet. Cliartes Taylor. Michael Waltzer in Ernest Wat/work. zmedenost, individualizem pa je začel podpirati upadanje solidarnosti in zadovoljstva med člani liberalnih družb (Stout 1988, 1-3). Se več. Komentator Mark S. Cladis je nedavno dejal, da oni (misleci, op.p.) trdijo, da so liberalne družbene in moralne teorije "zgrajene na iluzornem prepričanju razsvetljenstva o utilitarnosti ali nadzgodovinskem razumu ter so zato, posledično, moderne liberalne družbe, ali vsaj njihovi filozofski temelji, obsojeni na propad." (Cladis 1992, 3) Drugi bi dodali, da bo propad liberalnih družb prišel zato, ker moderne družboslovne in normativne teorije niso pravilno dojele niti reflektiralc v družbeno prakso in institucije, ki slonijo na njih, družbene narave človeškega stanja.7 Mnoge komunitariste, ki so razmišljali o problemih modernosti na podoben način, je pot privedla do izbire, ki si jo je Maclntyre postavil v After Virtue - Nietzsche ali Aristotel? Podobno kot Maclntyre so mnogi komunitaristi zavrnili toge, nadzgoclovinske racionalne temelje na katerih so razsvetljenski misleci branili liberalizem. Namesto tega so si izbrali aristotelovsko ali kakšno drugo tradicijo, ki Aristotelu veliko dolguje. Gre za pristop k razumevanju družbene znanosti kot oblike etične raziskave. Predlagajo tudi Aristotelov nabor vrlin kot okvir, znotraj katerega bi morali ponovno premisliti etične ideale liberalizma in družbenih praktik modernih družb. Bellah in njegovi kolegi so, na primer, spomnili Američane na njihove pretekle bibličine in civilne republikanske tradicije z namenom poglabljanja vrednotenja in zavezanosti njihovi moralni skupnosti. Z njihovega gledišča je ideja dobrega definirana s tradicijami in družbenimi dejanji, kar predstavlja bazo racionalno moralnemu utemeljevanju." (Wallach 1992, 625). Komunitaristi vidijo edino alternativo temu pristopu v sprejetju Nietzschejeve kritike moralnosti - namreč, da morala ni nič drugega kot izraz osebnega interesa in volje do moči. Posledično to pomeni, da ne obstaja druga možnost kot sprejetje nocijc Maxa Webra, da sta družboslovna znanost in moralna raziskava nespravljivi podjetji.' (Maclntyre 1981) Komunitaristi verjamejo, da če bi sledili nietzschejevsko-webrovski poti, bi na koncu pristali na etičnih in filozofskih pozicijah, ki so emocionalne, skeptične, nihilistične in relativistične, kar je pokazal primer mnogih postmodernih mislecev. Komunitaristični pristop k ponovnem premišljanju liberalizma veliko dolguje Aristotelu in, kot so mnogi sedaj spoznali, Durkheimu."' Komunitaristični pisci so črpali od enega ali drugega, nikoli pa od obeh, kar je rodilo zanimivo vprašanje podobnosti Durkheimove različice sociologije z Aristotelovo družbeno mislijo. Ta članek združuje oba misleca in kaže, da so mnoge Aristotelove ideje bile prede" Robert N. Bellah