URN_NBN_SI_doc-SYGZKZ49

377 UDK 373:635.047(73)(091) 1.01 Izvirni znanstveni članek Prejeto: 1. 7. 2014 Leopoldina Plut Pregelj * Šolski vrtovi v ameriški javni šoli − preteklost in prihodnost 1 School gardens in American public schools – past and future Izvleček Med prvim množičnim in sedanjim uvajanjem šolskih vrtov je minilo približno sto let. Giba- nji imata skupne točke, gre pa tudi za razlike, ki so pogojene s širšim družbenim razvojem v ZDA. Pred dvajsetimi leti so si zastavili cilj, da bodo uvedli 108,000 novih vrtov – šolskih učilnic. Toliko je namreč javnih šol. Uteme- ljena in optimistična zahteva, za katero se je izkazalo, da ni preprosta naloga; zanje je premalo razumevanja in tudi denarja. Toda iz dneva v dan je več javnih šol po Ameriki, ki so uredile svojo okolico s šolskim vrtom kot odprto učilnico. Ta med drugim daje šoli več možnosti za učenčev razvoj, ki vključuje tudi ekološko pismenost. Uvod Vrt je že od nekdaj pomemben življenjski prostor človeka, ki ga povezuje z nara- vo; je vir hrane, omogoča stik z naravo, je oaza miru in počitka, kotiček za sprostitev, * Leopoldina Plut-Pregelj, dr. pedagoških znanosti, doc. za didaktiko na Univerzi Ljubljana (2008-2013), pridružena raziskovalka, University of Maryland, College Park, ZDA, e-pošta: plutpreg@umd.edu 1 Zahvaljujem se ge. Constance Carter, vodji Naravoslovnega referenčnega oddelka Kongresne knjižnice v Washingtonu za pogovor in nasvete pri izboru gradiva za študij ameriških šolskih vrtov. Kongresna knjižnica ima bogato zbirko knjižnega in slikovnega gradiva o vrtovih. Abstract Approximately a century has passed between the first widespread introduction of school gardens and current efforts. Although both movements have a number of points in com- mon, there are also differences resultant from the general economic developments in the USA during this time. Twenty years ago, educators there set themselves the goal of introducing 108,000 new school gardens for outdoor on- site lessons – one in every public school. It is a well-founded and optimistic demand, which has regrettably proven not so easy a task, hav- ing had to contend with a lack of understanding and insufficient funding. Nevertheless, the number of public schools installing vegetable gardens for use as on-site open-air classrooms is increasing daily, giving schools greater opportunities to ensure their students’ develop- ment – also in the field of ecological literacy.

RkJQdWJsaXNoZXIy