Analiza duševnega obzorja otroškega in dušeslovni proces učenja. H. Schreiner. (Dalje.) Jtg/Mjfospeli smo do tretje dobe razvoja, obsegajoče zrelejšo deško, ozi-S- roma dekliško dobo, starost 11. do 14. leta, torej takozvano višjo stopnjo ljudskošolske dobe. V tej dobi se v bistvu ponavljajo apercepcije, kakršne smo spoznali na poprejšnji stopnji. Kajti tudi sedaj pouk bolj in bolj razširja izkušenost otroka, predstavljajoč mu pred oči nove nazorne predmete v podobah in z besedami. Toda vedno več in več se zahteva od otroške razumnosti. Bolj nego doslej stopajo oblike in znaki v ospredje, ki jih učenec napolnuj iz svojega duševnega zaklada z vsebino, t. j. s predstavimi in mislimi. Pri risanju in risbah mora vedeti, ako hoče z razumom delati, slikam podajati telesnost in se mora naučiti zgolj obrise po njih otenjavi (Schattierung) in pobarvanju različno razumevati. Nič manj ne zahteva zemljepisni pouk od dečka, pričakujoč, da prestavlja neme znake zemljevida v žive, pisane nazore gorovij in širnih planot, sneženih vrhov in globokih dolin, rek in jezer in brezkončnega morja, vasi in mest, trdnjav in vsakojakih oblik človeških bivališč. Več nego poprej rabi stvarni pouk zgolj besede, da stvarja nove predstave in znanje, in prepušča se učencu, da najboljše dostavlja iz svoje notranjosti, rekše, da z notranjimi nazori oživlja besedo ali, kakor pač tudi pravimo, da s pomočjo fantazije sledi učiteljevo predavanje. In tudi pri čitanju se mora deček naučiti apercipirati vsebino obenem z znaki pisma: misleč čitati in čitajoč razumevati. Tako visokim zahtevam, ki se stavijo do zmožnosti apercepcije, je deček tudi bolj in bolj kos. Saj ima v shvatanje novega sedaj na raz- • Popcitnik* XXIII., 7. 13 polago mnogoštevilnejše in pravilnejše predstave, nego na poprejšnjih stopnjah. Mnogo njegovih nazorov se je zgostilo v psihične pojme in se tesneje združilo v skupine in vrste. To utrjeno in bogatejše vedenje hoče sodelovati in se javlja pri vsaki novi slični zaznavi. Ono ne bistri samo čutil, da spoznajo, kar se nevajenemu očesu lahko skrije, ampak uči tudi pravilneje, hitreje in bolj stvari primerno shvatati. Nova dejstva najdejo s pomočjo apercipujočih občih slik sigurneje pravo razložitev, pravo mesto v sestavu misli. Tako gleda učenec višjega razreda rastlino, žival, pri-rodno prikazen povsem drugače nego otrok ali deček spodnjega razreda — z očmi svoje šolske vednosti. On ve apercipirati ne samo močneje in obsežneje, ampak tudi pravilneje. Na mesto osebnega (subjektivnega), domišljavega s h v a t a n j a stopi bolj stvarno (objektivno) i n u m s t v e n o. Le-to se razodeva na vseh poljih znanstva v tem, da se deček nasproti novim vtiskoin vede nekako razsodno (kritično). „Tista nedolžna prostodušnost, s katero se otrok še v prvi polovici šolske dobe potolaži brez pretresovanja pri vsakem čutnem zaznavanju in pri vsem, kar se mu pove, se umika v drugi polovici te dobe izlasti pri dečku bolj in bolj drugemu mišljenju in vedenju. Bolje dozorel učenec ne prejema več vsega kar tako na vero, temveč začenja tudi zahtevati dokazov in kjer sme tudi ugovarjati, ne priznava precej vzrokov in dokazov, ki se mu povedo, ampak jih pretehtava često v živahnem pregovarjanju." (Pfisterer, Paedag. Psychologie 241). Bistro, živo in stvarno razumevanje predmetov se v polni meri odpira res šele mišljenju s pojmi. Pa tudi temu-le se že v godni deški dobi polaga temelj. Kakor je duša v poprejšnji dobi težila na to, da bi ustvarila edin-stvo in red med svojimi proizvodi in je vsled tega ustvarjala predstavne skupine in vrste ter obče slike, tako išče sedaj, ko ji postaja množina vednosti malodane nepregledna, tisto že urejeno snov shvatati v pojme in v obče razsodke, v zakone in pravila. Deček čuti potrebo, svojo učenost bolj zediniti in zjasniti, napredovati od negotovih občih slik do čistih psihičnih ali celo logičnih pojmov. In tako razsoja v mislih pričujoče obče slike, ki so se izkazale nedostatne njegovemu naraščajočemu spoznanju. Potrudi se, že zato, da bi se izognil ugovarjanju svojih tovarišev, pojme točneje opredeljati. Logični pojmi v strogem smislu besede, rekše pojmi, ki nimajo nobenega nebistvenega slučajnega znaka, so, res da, vzori, katerim človeško prizadevanje nikoli ne more povsem ustreči. Le priblizoma jih morejo celo dorasli doseči v svojem mišljenju. In tako se razume samo ob sebi, da se deček le redkoma more k njim povzdigniti. On misli izvečjega s psihičnimi pojmi. Toda ti-le se lahko tako sčistijo in zjasnijo, da služijo pri spoznavanju blizoma istotako, kakor logični pojmi. In takšni zjasnjeni, logičnemu mišljenju ustrezajoči glavni pojmi so tisti, ki si jih učenec pridobiva na vseh panogah znan-stva in ki si jih zamore pridobiti. Ti-le so z zakoni in pravili vred, h katerim se učenec v zrelejši dobi rad povzdiga nad mnogovrstnostjo prikazni, orodje, s katerim zanaprej hitreje in zanesljiveje shvata nove skušnje nego poprej. Prav to je največji uspeh pouka, da stori učenca bolj in bolj sposobnega za apercipiranje, r e k š e s a m o s t a 1 n e g a in ga tako umika oblasti v n a n j i h v ti s ko v. Z obsegom misli narašča tudi krepkost mišljenja, moč, v istem času zbrati mnogo misli, motreč pregledati velike kroge predstav in tako priti do, kolikor je mogoče, pravilnega shvatanja in stvarnega spoznanja. V področju nravnosti in nravnega ravnanja pri doraščajočem dečku ne prevladajo več v isti meri, kakor poprej, telesna čuvstva; tem-le nasprotujejo in jih omejujejo višja, dušna zanimanja, ki so se vzbudila z novimi, dragocenimi mislimi in ob njih. Saj je uspešna apercepcija izvor zanimanja. Čim širše je področje, na katerem se vrše apercepcije, tem mnogovrstnejša in tem močnejša je volja. Otroške želje in njegovo hrepenenje niso zdaj več izpolnjena s telesnimi užitki, ampak on se uči, potruditi se tudi za čim plemenitejšim: veseli se nad temeljito vednostjo, nad lepimi oblikami in nad samostalnem mišljenju. Tako se mu razširja pojem sreče. Toda, akoravno takšna dušna zanimanja pripravljajo in podpirajo nadvlado čistega nravnega mišljenja, itak niso neobhodno z njo združena. Ista lahko ravnotako služijo goli sebičnosti, ki izvršuje kreposti ali čednosti, da bi prišla med drugimi do kake veljave, ki pri vsakem dejanju najprej vpraša: Kaj mi koristi ali škoduje? Kjer le-ta (sebičnost) vpliva na misli in želje, tam je stvarno, čisto nravno presojanje lastne in tuje volje nemogoče, tukaj se apercipuje s predsodki, ki se ozirajo na lastni blagor. Kdo more tajiti, da deček ne nagiba često k takšnim nazorom? Ampak skrbna vzgoja se trudi zabraniti, da takšni nagoni ne ostanejo stalne poteze njegovega značaja. Videli smo že, kako moč ima v normalnih razmerah živi vzgled staršev in učiteljev na otroka, ki se 11111 ne more umakniti. Zdaj pa izkazujejo tiste vzorne osebe svete in posvet n e z g o d o v i n e, s katerimi ga pouk seznanja, bolj in bolj svojo vzgojno moč na njem. In prav umišljeno občevanje z zgodovinskimi osebami more stvarjati v posebni meri čisto nravstveno mišljenje. Dokler otrok samo sebe sodi in svojo okolico z ozirom na nravnost, je sodba redkokdaj nesamopridna in zategadelj redkokdaj stvarna: kako lahko se po nevedoma da voditi od tajnih želj in od ozirov na druge osebe! Drugače je, ako ima otrok izreči nravno sodbo v občevanju z idealnimi osebami iz starodavnosti. Zgodovinske osebe so bitja, ki jim ne more storiti nobene ljubavi in nobene žali, ki mu ne morejo ne koristiti in ne .Popotnik., XXIII., 7. !3* škoditi. Tukaj se lahko izreče nravna sodba povsem svobodno, brez vpliva tujih koristi in brez vpliva z ozirom na otrokovo lastno ravnanje in dejanje. Tukaj bode deček najprej pripraven in sposoben tuje mišljenje stvarno presojati in se bode mogel priučevati strogo nravstvenemu shva-tanju. V zgodovinskem svetu, ki se vseli v njegovo glavo in srce, si pridobi drugo oblast čuvstvovanja in mišljenja, ki vpliva na njegovo nravstveno shvatanje in ga določuje. Vzori mišljenja, ki mu jih resnično ali umišljeno občevanje z idealnimi osebami postavlja pred oči, so pa temelj, iz katerega se razvijajo in izcimijo splošni predpisi in zapovedi, katerim nahajamo klasičen izraz v božjih zapovedih. S pomočjo teh splošnih in občeveljavnih zapovedi, ki si jih je deček prisvojil in zapomnil, aperci-puje zdaj svoja in tuja dejanja; iste so pravilo, po katerem sodi dejanja. A ti reki še niso dobili povsem veljavo načel. Kajti dasitudi jih popolnoma za dobro spozna —, jih smatra vendar zdaj še vedno za izraz božje volje; ne za povelja, ki si jih satn daje, ampak za zapovedi. Za vsemi nravstvenimi predpisi, ki jih pripoznava za veljavne, stoji kot spoštovanja vredna oblast Bog, ki jim daje veljavo, in zaradi katerega jih je gojenec sprejel v svojo lastno voljo. On ima Boga pred očmi. S tem smo dovršili kratko sliko duševnega razvoja do iste dobe, ko otrok zapusti ljudsko šolo in stopi v javno življenje. Videli smo, da je otroku najprej lastno telo njegov „jaz", izhodišče in središče njegovega čuvstvovanja in želenja. Deček se nauči polagoma svoje telo smatrati za kos vnanjosti; z vsako novo izkušnjo se umika samozavest bolj in bolj v notranje življenje. Predstave, ki si jih je prisvojil, in čuvstva, ki jih je doživel, so zdaj njegov Jaz"; vkupno zavednost teh duševnih stanj stavlja nasproti vnanjim vtiskom in motenjem kot pravo jedro svojega bistva. Ta izprememba predstave „jaz" se izvrši popolnoma v naslednji dobi razvoja, v mladeniški dobi. (Dalje prihodnjič.) 0 razlaganju besed, izrazov in rekel pri obravnavi beril v ljudski šoli. Dr. Janko Bezjak. .(gj^lavna naloga pri podavanju beril je lepo ter jasno razlaganje besed, % ' izrazov in rekel. Učitelj, ki te naloge ne izpolnjuje, greši proti glavnemu učnemu načelu: pouk bodi psihologičen. To načelo zahteva, da se učenec dovede do pravega umevanja vsake snovi, ki se mu podaja. A čim abstraktnejša je ta snov, tem težje jo razume učenec; tembolj mora učitelj umeti pot, po kateri prihajajo razsvetljevalni žarki v dušo učencev, tembolj mora vzbujati njih notranjo nazornost. Med abstraktne predmete spada v prvi vrsti tudi jezikovni pouk. Vse njega panoge so enako važne ter imenitne. Pečal sem se s tem predmetom že v lanskem listu in sem naposled krenil na slovniško polje. Sedaj bi pa rad pozornost obrnil na obravnavo beril. Izvolil sem si zaraditega iz druge formalne stopnje najvažnejši del: razlaganje. Kajti prepričal sem se iz lastne prakse kakor tudi iz nadzorovanja, da zahteva dobra razlaga izvedenega ter jezikovno, pa tudi metodično prav olikanega učitelja, če hoče doseči gori navedeno, neobhodno potrebno jasnost in umljivost. Prepričal sem se pa tudi, da se tu greši še mnogo. Kdor hoče dobro razlagati, mora sam dobro umeti, kar razlaga, in mora sam dobro vedeti, kako bo to najbolje razlagal. Navadno sicer vsebina beril učitelju ne bo delala nobenih težav ter ovir. A vendar bo naletel na to ali ono besedo ali reklo, pri katerem bi mu dobro služilo pojasnilo. Nemci imajo dosti ročnih knjig, iz katerih zajemajo za razlago dovolj pojasnjevalne tvarine, a Slovencem nedostaje baš takih knjig, vzlasti pogrešamo etimološkega ter sinonimiškega slovarja. Morda bo prihodnja doba prinesla slovenskemu učiteljstvu tudi to zaželeno knjigo; dotlej pa si naj pomaga z vrlim Pleteršnikovim slovarjem, ki bi ga ne smela pogrešati nobena učiteljska knjižnica na nobeni šoli. Toliko o pomožnih knjigah! Sedaj pa k metodi razlaganja! Dva glavna greha sem doslej opazoval pri metodi : 1. Razlaga se prepovršno in premalo temeljito. Odtod izhaja prikazen, da učenci, ko se tvarina ponavlja, mnogokrat ne vedo več, kar jim je razložil učitelj. 2. Pri razlagi se ponavlja stereotipno vprašanje: Kaj je to? ali kaj se pravi (pomeni) to? bodisi to vprašanje umestno ali neumestno. Ono vprašanje zahteva za odgovor definicijo, to sicer ne naravnoč, pa vendar ni dosti različno od onega. Da pa je z definicijo odgovoriti jako težko in večkrat celo nemogoče, to lahko vsak poskusi sam. Sicer pa mora stvar že poznati, kdor hoče temu ali onemu vprašanju odgovoriti. Nikakor torej ni mogoče staviti tega vprašanja učencu, ki stvari ne pozna. Iz tega sledi, da je, kakor pri vsem pouku, tako tudi tu najvažnejša zahteva, da učitelj vpraša pravilno ter logiško. Dalje pa je treba doseči, da učenec z raznimi besedami ne spaja nejasnih, nedoločnih predstav, da mu besede niso prazni, doneči kragttljci. Sicer pa poskusimo postopanje, ki se nam zdi metodično in se izogiba glavnih napak, nekoliko natančneje orisati v sledečih potezah! V to svrho razločujmo posamne besede od sestavljenih izrazov in rekel. Pri posamnih besedah je nadalje razločevati, pomeni li beseda konkretno ali abstraktno stvar. V onem slučaju bo večkrat drugače, postopati kakor v tem. Začnimo z besedami, poznamenujočimi konkretno stvar! Tudi tu nam je spet ločiti dva slučaja: učenec ali pozna dotično stvar, samo da mu je beseda tuja, ali je ne pozna. V prvem slučaju je postopanje lahko. Učencu se vsekdar poda zraven nove besede že znana stara beseda istega pomena in stvar je hipoma razjasnjena. To je eden izmed najnavadnejših slučajev apercepcije pri obravnavi beril. Predstava nove besede najde zase že dobro pripravljena tla v predstavi stare besede, s katero druži učenec jasno predstavo dotične stvari. Predstava stare besede torej posreduje ter pospešuje spojitev predstave nove besede s predstavo stvari. Tu je potem vseeno, zna li učenec stvar imenovati z dialektno ali pisno besedo. V začetnem pouku bo učitelj naletel na marsikatero besedo, s katero ne druži učenec nobene predstave, ker besede še ni slišal, dasi mu je stvar sama ob sebi prav dobro znana, ki jo pozna le po domačem imenu. Na vzhodnem delu Spodnjega Štajerskega n. pr. ne pozna noben kmečki učenec besede „rakev" — kako je po drugod, tega ne vem — dokler se mu ni razjasnila v šoli. Pač pa je tudi novincu znana „truga". Ko bi torej učenci n. pr. čitali o Atili, da so ga dejali v zlato rakev, ne bo učitelj razlagajoč vprašal: Kaj pa je rakev? ampak jih bo opozoril na trugo rekoč: „Trugo menda vsi poznate, kaj ne? Torej čitajte: dejali so ga v zlato trugo. Pri tej priliki pa si pomnite, da pravijo sicer doma truga, vi da pa morate rabiti besedo „rakev", če hočete govoriti in pisati lepo ter pravilno!" Na južnozahodnem Slovenskem naopak ne poznajo kleti, ampak hodijo v kelder (nem. Keller). Tam bo tedaj treba razjasniti besedo klet z besedo kelder. Tako bo postopati pri raznih drugih besedah, ki so istega pomena z besedami, katere učenec le v narečju pozna (lojtra za lestvo, ketna za verigo itd.) Iz tega pa sledi, da se mora učitelj temeljito seznaniti z narečjem dotičnega okraja, v katerem poučuje. Marsikrat bo učenec znal stvar imenovati s pisno besedo. V berilu pa čita drugo besedo, pomenjajočo isto stvar, katere pa še ni slišal. Tu bo učitelj postopal kakor prej. Ostanimo pri gorenjem primeru! Učenec pozna rakev, neznana pa mu je beseda „krsta". To bo učitelj torej razjasnil z rakvijo ter še pristavil, če bo treba, besedo „trugo". — Stavka: čadi zvonec sem pripel (2. Čit. str. 103)1 ne bo razumel vsaj štajerski učenec ne. Pač se mu bo razbistrilo oko, če mu bo učitelj rekel: „Čitaj namesto besede čadi besedo dimi (d i m k i). Gregor je torej dimi (dimki) pripel ali obesil zvonec. Dimka pomeni, kakor veste, črno ali črnkasto kravo. Zakaj pa se tako zove? (Ker je take barve kakor dim.) Glejte otroci, namesto besede dim tudi pravijo ponekod čad, n. pr.: v hiši je čad od peči, v kuhinji je čad. Kravo take barve imenujejo tisti ljudje čad o, kakor mi dimko." Če je učitelj prej z učenci obravnaval pesmico Stritarjevo Večer (2. Čit. str. 106), jim lahko v spomin pokliče stavek: Jagodo, sivko in d i m o — urno domov poženimo ! Tako bo pojasnil besedo „šapa" z besedo „taca", besedo „golida" (2. Čit. str. 14) z besedo „vedrica" ali „žehtar", besedo „plod" z besedo „sad", besedo „sraga" z besedo „kaplja", besedo „znoj" z besedo „pot", „holm" z besedo „hrib", „svod" z besedo „obok" in tega zopet z „velbom", „molek" z besedo „rožnivenec" in tega z besedo „roženkranc". Že iz teh slučajev spoznamo imenitnost in veliko vrednost sinoni-mike za razlaganje beril. Vsak učitelj naj bi uvaževal to velevažno sredstvo ter se prav marljivo pečal z bero in sestavo sinonimnih besed ter izrazov, zlasti v kolikor jih rabi pri obravnavi beril. Drugače je učitelju postopati, če učenec ne pozna niti stvari, niti besede. Najkračja pot bi tu bila, učencu pokazati dotično stvar ter jo imenovati. Pa v kolikih slučajih mu je to mogoče! In koliko nazoril bi moral tupatam s seboj prinesti v razred! Vendar pa poudarjamo, da se učitelj poslužuj tega načina razlage, kadarkoli mu je mogoče! 1 Vse primere sem izbral iz nove Čitanke za obče ljudske šole. (2. del.) Če bi n. pr. hotel učencem razjasniti »svetle bisere" (2. Čit. str. 37), ne bo jim na dolgo in široko razkladal, kaj so biseri, ampak pokazal jim jih bo in če ne bo imel pravih (česar ni pričakovati), naj si priskrbi vsa j ponarejenih. Isto velja o žlahtnem kamenju, o žogi, o čopiču, o barvah, o bratnorju itd. Tudi za taka in enaka nazorila naj bi se skrbelo po šolah. Predno bo mogel učitelj obravnavati pesem Vole ženem vitoroge (2. Čit. str. 116), bo moral kalup voza učencem pokazati ter posamezne dele razjasniti. Če stvari same ni na razpolago, služi, kakor v drugih slučajih, tudi tu slika, ali dalje risba na tabli, kateri se pridruži definicija ali opis stvari in naposled šele ostane definicija ali obširnejši opis sam. Same definicije naj se učitelj poslužuje v jako redkih slučajih; kajti mnogokrat mu ali sploh ne bo mogoče dotične stvari dobro definirati, ali bo pa njega definicija malo razumljiva, zlasti takrat, kadar učencem ne bodo znane vse delne predstave, iz katerih je sestavljena glavna predstava, ali pa kadar ne bodo znali teh delov pravilno sestaviti v eno celoto. Primer za definicijo, v šoli rabljivo, bi bil n. pr. odgovor vprašanju: Kaj je sirota? — Sirota je otrok, ki nima več ni očeta ni matere. Poglejmo si pa ta-le primer! V novi čitanki čitam na str. 10. uganko in v tej ta-le stavek: Tolmačev so pet pri sebi imeli. Stavim, da učencev nobeden ne bo poznal niti besede »tolmač" niti njenega pomena. Marsikateri učitelj bo pojem definiral rekoč: »Tolmač" je človek, ki pomaga dvema drugima človekoma, katera ne znata govoriti enega ter istega jezika, da se razumeta". S to definicijo bo se zadovoljil, otrokom pa z njo ne bo nič kaj pomagano. No, tu bo treba stvar razjasniti praktičneje. Dobro se bo menda zjasnila tako-le. Učitelj pripoveduje: »Popotnik, ki razume le nemški, potuje po slovenski deželi, pa pride do razpotja. Ne vedoč, kam bi se obrnil, popraša moža, ki mu je prišel naproti, ter mu reče: „Wohin f u hrt denn rechts die StraBe?" Mož ga debelo gleda, reče: „Ne razumem" ter gre dalje. Tako se popotniku zgodi še enkrat. Tudi v tretje bi se mu bilo zgodilo prav tako, ko bi ne bil slučajno mimo prišel drug tujec, ki pa je razumel slovenski in nemški. Do tega se obrne popotnik ter mu toži, da bi rad zvedel, kam drži na desno cesta, pa da mu nobeden ne more povedati, ker ne razume njegovega jezika. Tujec, ki seveda tudi ni poznal te pokrajine, se zdaj obrne do moža, katerega je bil popotnik tretjič vprašal, ter ga vpraša slovenski: »Kam pa drži na desno cesta?" — Sedaj mož vesel odgovori: »Cesta na desno drži v Slovenji gradeč." — To sporoči tujec popotniku v nemščini rekoč: »Die StraBe rechts fiihrt nach Windisch-Graz." Tako je pomagal ta tujec, da sta se onadva sporazumela. Takega človeka imenujemo tolmača. Tolmač mora znati najmanj dva jezika." Se lože bi se to dalo v šoli izvršiti, ko bi učitelj imel v razredu učenca, ki bi znal le nemški, ali zraven slovenščine tudi nemški, samo da bi smel ta govoriti le nemški. Temu bi nasproti postavil učenca, ki bi znal le slovenski; nato bi zahteval, da bi se pogovarjala. Tako bi pokazal, da ne bi šlo; potem pa bi učitelj sam pomagal ter tolmačil. Zdelo se mi je potrebno, tu se pomuditi nekoliko časa ter pokazati, kako natanko mora učitelj često postopati, če hoče doseči pri učencu pravo razumevanje. Jasno je torej, da površna razlaga ni nikdar nič prida. Tako popisovanje bo mnogokrat podpirala etimologija. Često bo ta že sama zadostovala razjasnitvi besede. Etimologija je nauk o besedotvorju. Uči nas, kako so besede zrastle iz korenov in debel, kako so se sestavljale v druge besede, in kako je mogoče, še dandanašnji novo besedo pravilno tvoriti. Kdor hoče jezik dobro razumevati ter, če je treba, tudi bogatiti njega besedni zaklad, mora biti prav dobro poučen v etimologiji. Zlasti pa je učitelju treba te vede kakor vsakdanjega kruha. Ne bo mu preminil dan, da ne bi imel priložnosti, z velikim pridom uporabljati svojih, na tem polju pridobljenih znanosti. Kako inače pa tudi gledajo učenci besedo, ki se jim je razjasnila po svojem postanku! Kako jasno stopi pred njihovo dušo! — A ne samo da se bo učitelj mogel te vede posluževati pri vsakem predmetu z največjo koristjo, slovniški pouk sam bo učencem omilil ž njo. Prepričal sem se sam pri raznih nadzorovanjih, da učenci kažejo veliko zanimanje za besedotvorje. Kako se roke dvigajo, če staviš tako vprašanje, kako lica žare, če je učenec dobro pogodil! Jezik jim ni več mrtva stvar; nekaj živečega zro na njem. In če so se navadili besede tako preiskavati po njihovem rojstvu, bodo sami dalje tirali, se med sabo poskušavali, ne da bi jih bilo treba izpodbujati. Koliko pa na tak način pridobi materinščina, kdo ne bi znal soditi o tem? Toda vrnimo se k stvari sami! Bodisi da n. pr. čitajo učenci besedo gladilo ali gladilnik ali gladež, v vsaki najdejo, po učitelju dobro opozorjeni, kos glagola gladiti ter pridejo do spoznanja, da gorenje besede morajo značiti neko stvar, s katero se kaj gladi. Najbolje bodo spoznali ta pomen v obliki gladilo zlasti takrat, kadar je učitelj imel prej priložnost, obravnati besede na ilo, elo in lo. Vedo sedaj, da se s tem obrazilom tvarjajo besede, ki večinoma značijo orodje ali pa stvar, s katero kaj delamo ali dosežemo. Če bo potem učenec čital na str. 40. 2. Čitanke, da orač s črtalom zemlji reže dolgo rano, bo takoj vedel, da se imenuje tisti del orala črtalo, ker dela (reže) črte v zemljo. Zraven bo učitelj seveda črtalo tudi pokazal na plugu, bodisi na modelu ali na podobi. Ako pa je oralo že prej obravnaval v nazornem pouku, tem bolje. Ne bo mu treba sedaj muditi se dalje časa. Vendar ga opozorim, da tudi v nazornem pouku ne zadostuje kazati dotične reči ali dotičnega dela reči ter ga imenovati, ampak da je tudi tu treba razložiti izvor besede, kadarkoli je to mogoče. Prav tako bo mu jasno ometalo (2. Čit. str. 44.). Na str. 33. čitam v 2. Čitanki, „da je bil (gospod Mirodolski) tem vednim gladežem in kradežem (namreč vrabcem) poseben prijatelj". Razlaganje besed gladež in kradež bi meni najbolj ugajalo na ta-le način: Učitelj vpraša: „Otroci, kako se imenuje hudoben človek z eno besedo?" — Odgovor bo: »Hudobnež". „Kako se imenuje," vpraša dalje, »ošaben človek?" Odgovorili bodo: »Ošabnež". Tako dobodo besede: hudobnež, ošabnež, porednež, grozovitnež, ki se zapišejo na tablo. Pri vseh se posebno poudarja končnica ež. Na to vpraša učitelj: »Ali čitate tudi v tem stavku besedo na ež?" „Da," odgovore učenci, besedi gladež in kradež". Tako bodo našli, daje kradež tisti, ki krade, gladež pa tisti, ki glad trpi ali gladu je in da meni pisatelj vrabca s tema besedama, ki rad krade, pa tudi dostikrat lakoto trpi. — To berilo se po končani obravnavi še lahko izkoristi baš v ta namen, da učenci tvarjajo še več samostalnikov na ež, da spoznavajo pomen obrazila ež ter pazijo, iz katerih besed se tvarjajo ti samostalniki. Na str. 38. 2. Čitanke stoji beseda »rjavodlakež", na katero bo mogel pri tem opozoriti. Kako bodo učenci gledali, če jim bo učitelj pojasnil besedo obraz, razlagaje, da je to pravzaprav nekaj, kar je obrezano in bo skušal to bliže postaviti njihovemu naziranju, njih misli vedoč k podobarju, ki iz lesa izrezuje podobe ter obraz res obrezuje. Kako jasen bo jim potem ,izraz' in ,poraz'; kako bistro bodo zrli besede obraziti, izobraziti, izobrazba, obrazilo itd.! Če bo učenec spozna! pomen predpone so, kako se mu bodo zjasnile besede: součenec, sošolec, sosed, soseska, soseščati, someščan, sovaščan, soglasnik, sopraznik, soržica! Ko bo vedel, kaj je konjak in kurnjak, bo tudi razumel besedo zverinjak in uljnjak. Če bo poznal besede zidar, mizar, slikar po njih postanku in če bo mu učitelj povedal, da je r a t a r (2. Čit. str. 39) = oratar, bo takoj spoznal, da pride ta beseda od glagola orati in pomeni moža, ki se peča z oranjem, kar znači tudi beseda orač v istem berilu. Potem bo pa tudi spoznal, da je dninar človek, ki dela za dnino in da je dnina plačilo, ki jo dobiva dninar za delo enega dne. In če bo vedel, da je dnina plačilo ali denar, ki se mora komu od-rajtati, bo tudi razumel, kaj je voznina, cestnina, mostnina itd. Kako se bo veselil izvedeti, da jazba pomeni podzemeljsko luknjo ali duplo in da je jazbec torej žival, ki živi v jazbah. Zato se imenuje ta njegova luknja tudi jazbina (2. Čit. str. 35.). Ta beseda se mu bo še bolj pojasnila, če mu bo učitelj zraven postavil besede globino, globočino, duplino, votlino, podrtino, pokrajino, dolino. Da je svetišče svet kraj (cerkev) (2. Čit. 46. str.), stanoval išče ali prebivališče kraj, kjer ljudje stanujejo ali prebivajo, igrališče, prostor, kjer se otroci igrajo, ognjišče, prostor za ogenj, pogorišče, kraj, kjer je kaj pogorelo, bojišče, prostor za boj itd., vse to bo rad poslušal ter spoznaval pomen pripone išče. Neizogibno potrebna pa je etimologija pri razlagi abstraktnih samostalnikov ter vseh onih besednih plemen, ki ne značijo stvari, kakor pridevniki, glagoli, prislovi. Abstraktnih stvari ni mogoče kazati, definicija sama ne bo nič pomagala, tu je torej treba največje notranje nazornosti. Tako bo treba pri samostalnikih na -ost, -ota, -oba pokazovati na dotične pridevnike. N. pr.: Kdor je pobožen, varčen, potrpežljiv, vljuden, čeden, zvest itd., ima lepe lastnosti. Imenujemo je: pobožnost, varčnost, potrpežljivost, vljudnost, čednost, zvestoba. Seveda se tudi tu, kjer je potrebno, pridruži opis. Če se učencem n. pr. pripoveduje o gostoljubnosti starih Slovanov, bodo sami iz dotičnih primerov spoznali to lepo lastnost. Zraven pa se jim bo tudi pojasnila beseda: gostoljubnost je lepa lastnost gostoljubnega človeka, gostoljuben pa je tisti, kateri goste ljubi in gost je, kogar sprejmem pod svojo streho in mu postrežem pri svoji mizi. Na gostilnico in gostijo naj se zraven ne pozabi! Da učenci dobro razumejo deležnik „razkoračen" (2. Čit. str. 41: Kosec), naj jim učitelj ne pokaže samo, kako se kosec postavi, ampak naj jim besedo tudi izvede iz samostalnika korak: koračiti, razkoračiti se = se široko postaviti. Tudi korakati in koračnica se lahko navedeta pri tej priložnosti. Zobato brano (2. Čit. str. 40) bodo učenci prav tuneli, če jim bo učitelj pokazal ali model ali sliko o brani, pa zraven pridejal, da se imenuje zobata, ker ima mnogo zob. Zobate so tudi grablje, zobata je žaga ali kolesce pri uri. Primerjal bi še lahho pridevnike rogat, gorat in nogat. Srečonosni zarod (o lastovkah, 2. Čit. str. 59.) bo učitelj razložil tako-le: Zarod je vse, kar se zarodi in porodi; torej tu mladiči, mlade lastovke, ki so se izvalile iz jajc ali porodile. Govorimo tudi o kačjem zarodu. (Dalje prihodnjič.) Darvinizem in vzgoja. A. Pesek. (Dalje.) II. Podedljivost. /, „ Angliji...... „ 2 142 5 Rusiji....... „ 4 2 >/3 nedoločeno „ Franciji...... „ 11 •/., 28 5 „ Švici....... „ 70 70 6 „ Belgiji...... „ - 219 9 V, „ Italiji....... — 88 1 „ Avstriji...... „ 15 46 11 „ Združenih državah . . „ 4 58 2'/4 „ Norvežiji..... „ — 23 9 Obleka iz papirja. V Japanu izdelujejo izvrsten papir iz ličja papirnih inurb. Ta papir je tako močan, da ne delajo iz njega samo prevlek za dežnike, temveč tudi obleke, robce in prtiče. Za časa japonsko-kitajske vojne je nosilo vojaštvo celo hlače iz papirja, ki so bile zlepljene z lakom. Tudi papirnati žepni robci so jako v rabi. Japonec jih nosi navadno kar po šest seboj; vsakega umazanega vrže takoj strani. Najvišje drevo sveta je neka mirta, imenovana Eucalyptus amygdalina ter raste v Avstraliji. Drevo zraste do 150 metrov visokosti ter presega najvišje cerkvene stolpe. V obsegu doseže do 5 metrov. Zasajati so ga začeli tudi po nekod na jugu Evrope, ker daje njegov drobni, grahu podoben sad obilo najboljšega in najkoristnejšega olja. Zdravilo zoper raka. Švedski zdravnik Howitz razlaga svojo metodo o zdravljenju raka. V bolni del se brizgne kloratyla ali anatyla, ki povzroči naglo ohlajenjc do 60 stopinj pod normalo. In v tem stanju morajo baje poginiti povzročitelji bolezni. V 34 slučajih je poskušal svojo metodo vedno z dobrim uspehom. Ako pa se z novim sredstvom tudi bolezen povse ne ozdravi, olajša se vendar bolniku znatno bolečine. Pedagoški paberki. Največja ljudska šola je vsekakor židovska brezplačna šola v Bali Lane, naj-ubožnejšem delu Londona. Ustanovljena je bila 1. 1791. Podpirali so jo zlasti Rotli-schildi in jo tudi sedaj še podpirajo. Ta šola je velikansko poslopje ter ima 44 velikih sob za dečke in 27 sob za deklice. Židovska ljudska šola, katero obiskuje 4000 otrok brezplačno, je baje najvzornejšn šola v Londonu. Kronika. Prvi ženski doktor na graški univerzi. Pred kratkem je bila promovirana gospica Serafina Puchleitner iz Knittelfelda na graški univerzi doktorjem filozofije. V svoji doktorski disertaciji je razpravljala ..Administrativna in judicielna razdelitev Kranjske v francoskih časih". Doktorica je bila poprej ljudsko-šolska učiteljica (nekoliko časa tudi v Ormožu) ter je privatno absolvirala gimnazijo, potem pa študirala osem semestrov na graški univerzi zgodovino in geografijo. Shod avstrijskih učiteljev, služečih na gluhonemnicah, ki se je vršil 1. dne aprila meseca na Dunaju, sprejel je te-le po poročevalcu Pipec-u, učitelju na graški gluhonemnici, predlagane stavke: 1. V ministrstvu za uk uvedi se poseben oddelek za gluhonemstvo oziroma za zdravstveno pedagogiko. Vanj pokličita se vsaj dva strokovnjaka. 2. Vsaka dežela ima ustanoviti toliko gluhonemnic, da bodo imeli prostora vsi gluhonemi otroci iste dežele, ki so dolžni obiskovati šolo. Gluhonemnice, ki nimajo dovolj podpor, ima podpirati država. 3. Med avstrijskimi gluhonemnicami uvedi se reciprocno razmerje ozirom na sprejem gojencev kakor tudi na preineščevanje učiteljev. 4. Vlada ima ustanoviti posebno učiteljišče, na katerem se bodo šolali učitelji na gluhonemnicah. V zvezi pa naj so s kako gluhonemnico, ki bo opravljala službo vadnice. 5. Šolske oblasti imajo natanko prešteti vse gluhoneme otroke, ki so dolžni obiskovati šolo. 6. Vsaka tri leta ima vlada sklicati shod vseh učiteljev, služečih na gluhonemnicah; potne in oskrbovalne stroške ima povrniti učiteljem. »f/* »$»