Leto XV. PoSftnina pavšalirana V Ljubljani, 21. avgusta 1920 Posamezna Številka 1 K icasnattc Izhaja vaako sredo in soboto. — Uredništvo In uprava list. j. v Ljubljani, Krekov trg SL 10. — ,.RDEČI PRAPOR" velja v Jugoslaviji mesečno 8 K; v zasedenem ozemlju (Primorju) četrtletno 0 lir, v Nemški Avstriji, Češkoslovaški, Madiarski In Nemčiji četrtletno 38 jgsl. K : v Ameriki polletno 1 dolar. — Oglasi se računajo enostolpno za milimeter po 1 K. Marx in Engels Proletarci vseh dežel, združite Zl se! — jlLO KOMUNISTIČNE STRANKE JUGOSLAVIJE Vsem naročnikom v blagohotno vpoStevanje. Državno pravdništvo nam je zaplenilo že dve itevilki kar eno za drugo in nam Je zaplembo naznanilo vedno že le drugi dan, ko je bil list popolnoma do-tiskan, In poslan na pošto. Komu Je bil list zasežen na poiti, nismo mogli kontrolirati. Ravnotako nam zadnje Številke ni bilo mogože izdati v drugi izdaji. Da nadomestimo zadnjo številko, smo izdali danaSnjo Številko na Štirih straneh. V' njej so vsi važnejSi članki iz zadnje štev. Prosimo vse naročnike, da uvažujejo vsa dejstva, ki jih mora trpeti naš proletarski list, edini pogumni branilec delavcev in revnih kmetov. Uredništvo in Upravništvo. L. K.: Bližnje in daljne naloge Komunistične stranke na Slovenskem. i. Socijalno-demokratska stranka na Slovenskem je bila pred vojno več ali manj sekta socialističnih privržencev, ki je imela namen širiti osnovne socijalist. pojme med slovenskim ljudstvom. V sekti je preobvladal duh skrajnega oportunizma. Pristaši Masarikovega radikalizma so se smatrali v tej sekti kot dobrodošli socijalisti. Ona je životarila kot gojenka avstrijske socijal-demokratske stranke in je imela vse slabosti take devojke. Težišče socijalističnega gibanja je bilo v strokovnih in kulturnih organizacijah. Notranjega strankinega življenja politične organizacije — razen par izjem — takorekoč niso poznale. Med vojno je socijalno-demokratska stranka takorekoč skopnela. Zato pa so si opomogle posebno gospodarske organizacije in tako so funkcijonarji gospodarskih organizacij vzeli zlahka politično organizacijo v najem : zgodilo se je nekaj povsem originalnega, slovenskega. Namesto da zastopa politična proletarska stranka strogo interese proletarskega razreda, posveti vse svoje sile širenju razredne zavesti in razredne bojevitosti med proletarijatom, so jo vzeli v najem, da zastopa interese gospodarskih organizacij, konzumnih zadrug, oblačiinic itd. ter da nabira med ljudstvom konsuvnente, odjemalce teh zadružnih podjetij. Funkcijonarji gospodarskih organizacij, po ideologiji malomeščani, ki so se med vojno hitro in zlahka obogateli, so kmalu izjed-načili interese zadružnih organizacij s svojimi osebnimi. In tako se je stranka tekom enega leta prelevila iz oportunistične socijalistične v malomeščansko demokratsko. S tem se je povsem približala k liberalnim demokratom ter se popolnoma pnrodno najtesneje zvezala z njimi. Liberalni demokrati so zastopniki mladega bančnega in akcijonarnega kapitala socijal-demokrati so postali zastopniki zadružnega kapitala in njegovih funkcijonarjev. Vloga Komunistične Stranke. Teze Izvrševalnega odbora tretje Inter-nacijonale na drugem Kongresu Komunistične Internacionale. I. V prvem letu obstoja Komunistične Internacijonale se je njeno delo razdelilo v propagando In agitacijo za komunistične ideje. Ko zboruje drugi kongres Komunistične Internacijonale, stoji internacionalna organizacija proletarijata pred novo fazo. Za Komunistično Internacijonalo se začenja orga-nizatorlčno obnovitvena epoha. Doslej so obstojale v posameznih deželah v proletari-jatu le komunistične smeri. Sedaj imamo v vseh deželah, kjer obstoja resno delavsko gibanje, ne le smeri, temveč že komunistične organizacije in stranke. Ta okoliščina mora napotiti drugi kongres Komunistične Internacijonale, da zavzame popolnoma jasno in določeno stališče v vprašanju vloge Komunistične Stranke pred in po osvojitvi oblasti po delavskem razredu. Med nekateremi pri- Stranka je postala zbirališče zadružnikov, podpornih članov in odjemalcev .gospodarskih organizacij. Za širenje razredne zavednosti in bojevitosti se ni delalo prav ničesar; razredni boj je utihnil, da vzplamti v najkrajšem času s temvečjim plamenom. Iz oportunističnega blata je stranka zagazila v globoko močvirje socijalpatrijotizma in ministerijalizma. Vse to se je zgodilo po velikanski skušnji petletne imperijalistične vojne, v revolucionarni epohi, v času ko se bije poslednja odločilna bitka med kapitalom in delom ; v času, ko se je mlada jugoslovanska buržoazija z mrzlično hitrostjo razredno organizirala, ujedinjevala in na zviti način in s hitrostjo pripravljala, kako bi prevalila ogromno breme petletnega imperijalističnega klanja na rame delavnega ljudstva. In burja nezadovoljnosti, ki je završala med širokimi masami slovenskega proletarijata, je najlepši dokaz, kako izdajalska je taka politika za proletarijat. Ali kadar se zagazi v močvirje sdcijalpatrijotizma in ministerijalizma, se vedno bolj globoko pogreza. Tako smo doživeli, da so prve kali zdravega komunističnega proletarskega gibanja na Slovenskem z največjo besnostjo teptali ti tudi-socijalisti. In samo popolnemu bankrotu petmesečne demokratsko-socijalistične vlade, ki je izazval nezadovoljstvo in gnjev najširših slojev delavnega naroda, se moramo zahvaliti, da je zavedni slovenski industrijski proletarijat spregledal, kam vodi socijalpatrijotizem in ministerijalizem. Tako je proletarsko gibanje na Slovenskem v veliki naglici prešlo v zadnjih dveh letih tipične faze zgodovinskega socijalizma: iz utopističnega poprevratnega anarhističnega »boljševizma« v reakcijo socijalpatrijotizma in ministerijalizma, preko malodobnega centru-maškega omahovanja do čistega razrednega boja v komunizem. Komunistična stranka na Slovenskem je izdržala v prvih mesecih svojega obstanka težko borbo s socljalpatrijotizmom, oportunizmom In mlnlsterljallzmom. Iz tega boja je izšla zmagovito in danes lahko rečemo, da na Slovenskem ni več prostora za socijalpatrijoiične in miiiisterijalske ambicije, razen v par puhlih glavah konsumnih funkcijonarjev. V tej prvi dobi obstanka komunistične stranke je njeno delo obstojalo poleg boja proti socijalpatrijotizmu, ki pomeni strup za proletarski organizem, v propagandi za komunistične ideje. In mi smo videli v zadnjih dveh mesecih, kako so komunistične ideje, katerih izvleček 'obsega program in resolucije vukovarskega kongresa, našle gromkega odmeva med širokimi masami našega delavnega naroda. Navdušenje, s katerim odobrava slovenski proletarijat naš komunistični program, živahno notranje življenje v naši stranki v poslednjih mesecih, je najboljši odgovor na malenkostne, malomeščanske in jezuitske napade socijal- staši komunizma (»leva« smer v Nemčiji, pristaši industrijskih delavcev na svetu, JWW. v Ameriki, nekaj skupin revolucionarnih sindikalistov in anarhistov) je opažati nekako podcenjevanje vloge komunistične stranke kot take in ceio jasno zanikanje potrebe komunistične stranke. Tudi to daje povod drugemu kongresu Komunistične Internacijonale, da jasno in določno odgovori na zgoraj stavljena vprašanja. 1. Komunistična Stranka je del delavskega razreda, in sicer njen najbolj napreden, najbolj razredno zaveden in potem takem najbolj revolucijonaren del. Komunistična Stranka obstoja po naravni izbiri najboljših, razredno zavednih, samozatajevalnih in najdalekovidrtejših delavcev. Komunistična Stranka nima n i k a k 1 h interesov, ki se razlikujejo od interesov delavskega razreda. Komunistična Stranka se razločuje od cele mase delavcev po tem, da ima pregled čez vso zgodovinsko pot delavskega razreda kot celine in brani na ijvojem pohodu interese ne le posameznih skupin in poklicev, temveč interese delavskega razreda kot skupnosti. patrijotov in takozvanih centrumašev na komunistično stranko. Niti enega stavka našega programa in resolucij ne pobijajo naši nasprotniki, kar je najlepši dokaz, kako njihove politike nikdo ne skuša opravičevati znanstveno in teoretično. Prva faza komunističnega gibanja je bila neizprosen boj socijalpatrijotizmu, mlnlste-rljalizmu in oportunizmu. Druga faza je propaganda in agitacija za komunistične ideje. Nastaja tretja faza, organizacija proletarske, široko zasnovane stranke, v kateri mora biti organiziran najbolj napreden, najbolj razredno zaveden, najbolj pošten ter potemtakem tudi najbolj revolucijonaren del ročnih In duševnih delavcev ter revnih kmetov. (Dalje prihodnjič.) Vsem krajevnim organizacijam Komunistične Stranke Jugoslavije v Sloveniji. V smislu čl. 14. strankinega statuta se vrši dne 5. septembra v Ljubljani s sledečim dnevnim redom: 1. Poročilo likvidacijskega odbora. 2. Volitev izvrševalnega odbora pokrajin, stran, sveta. 3. Strokovno vprašanje. 4. Strankin tisk. 5. Občinske voljtve. 6. Slučajnosti. Pravico udeležbe imajo v smislu statuta: 1. Uprava ljubljanske krajevne organizacije. 2. Zastopniki vseh krajevnih organizacij in zaupništev, ki odobravajo program in resolucije Vukovarskega kongresa. Manjše krajevne organizacije in zaup-ništva naj pošljejo po enega delegata, večje organizacije na vsakih 150 članov po enega zastopnika. Podružnice strokovnih organizacij, ki so združene v Centralnem Strokovnem Svetu, tudi lahko pošljejo po enega delegata z ozirom na 3. točko dnevnega reda. Prosimo, da manjše krajevne organizacije, ki še niso imele občnega zbora po Vukovarskem kongresu, skličejo v smislu statuta do 1. septembra občne zbore z dnevnim redom: Ujedinjenje proletarijata, Vukovarski kongres. Volitev odbora oziroma zaupnikov. Če potrebujejo referenta, naj se obrnejo na podpisano tajništvo. Vse organizacije naj pošljejo obračune In mesečne sezname do 1. septembra. Predlogi za Strankin Svet se morajo dostaviti pismeno do 1. septembra podpisanemu tajništvu. Tajništvo K. S. J. za Slovenijo, Krekov trg 10/1., Ljubljana. Komunistična Stranka je oni organiza-torično- politični vzvod, s pomočjo katerega najzavednejši del delavskega razreda spravlja vso maso proletarijata in poluproleta-rijata na pravo pot. 2. Dokler si proletarijat še ne osvoji državne moči, dokler enkrat za vselej proletarijat ne učvrsti svoje oblasti in ne obvaruje delavskega razreda, da bi ga znova zasužnjilo meščanstvo, toliko časa bo imela Komunistična Stranka navadno v svojih organiziranih vrstah le manjšino delavcev. Dokler si ne pribori moči in v prehodni dobi more Komunistična Stranka imeti pri ugodnih pogojih nadeljen, duševno-političen vpliv na vse proletarske in poluproletarske sloje prebivalstva, toda teh ne more orga-nlzatorlčno združiti v svojih vrstah. Šele potem, ko bo proletarska diktatura odvzela buržoaziji vse mogočne in vplivne organe, kakor: časopisje, šolo, parlament, cerkev, upravni aparat in še drugo, še le potem ko bo končni poraz meščanskega družabnega reda za vse očeviden, bodo vsi ali skoro vsi delavci vstopili v vrste Kom. stranke. Dragotin Gustinčič: Rešitev narodnostnega vprašanja. Narodnostno vprašanje je še vedno gordijski vozel za marsikoga in vendar je njegova rešitev v principu silno enostavna. »Da ni nacionalnega vprašanja, bi bil takoj komunist, toda meni ni vseeno, ali sem Slovenec ali Nemec, Slovenec ali Italijan.« Komunistično delavstvo je sicer že zdavnaj onstran tega »oslovskega mostička« in zanj to vprašanje ni več vprašanje, toda z ozirom na dejstvo, da se to našemu malomeščanstvu še vedno nejasno vprašanje vedno izrablja kot agitacijsko sredstvo proti našemu pokretu, ne bo odveč, da se ga dotaknemo vsaj na kratko v našem proletarskem listu. To pa želimo napraviti še posebno radi tega, ker rešava komunistični proletarijat ravno v tem trenotku pred našimi očmi eno največjih in najbolj kompliciranih narodnostnih vprašanj, to je poljsko- rusko - malorusko-litvinsko vprašanje. Koliko papirja je popisala poljska, ruska, maloruska in litvinska buržoazija o narodnostnem vprašanju na jezikovnih mejah teh štirih narodnosti ? Koliko diplomatskih spletk, koliko izumetničenih političnih intrig zlasti od strani imperijalistične poljske šlahte v tem vprašanju! Kakšni lažihistorični, lažigospodar ski, lažistrategični in lažisociološki argumenti se niso navajali na eni in drugi strani, da materielno zainteresirana buržoazija uveljavi svoje narodnostne meje I Narodnostni vrišč pa je postajal pri uravnavanjih teh mej vedno večji, namesto manjši, stanje ljudstva vedno težje, namesto vedno lažje. In to čisto naravno, zakaj nacijonalistična buržoazija ne more rešiti nobenega narodnostnega vprašanja. Zakaj ne! Zato ne, ker je nacijonalizem, kakor ga razumeva buržoazija vsega sveta, samo plod njenega gospodarskega sistema, plod kapitalizma, plod načina proizvodnje (produkcije) in razdeljevanja proizvodov. Nacijonalizem naše buržoazije ni nič drugega, kakor kapitalistični imperijalizem in kapitalistično gospodarstvo po svojem principu ne more biti neimperi-jalistično. Da si bomo na jasnem : Kapitalistična proizvodnja (produkcija) ne dela na to, da bi zadovoljila potrebe prebivalstva, ampak dela na profit. Kadar postavlja kapitalist svojo tovarno, se ne vpraša, ali so njegovi produkti potrebni okolici, v kateri bo stala njegova tovarna, ali ne, nego samo: ali bo mogel svoje produkte sploh kje odložiti in-kolik bo pri tem njegov profit. Jasno pa je, da bo kapitalist svoje produkte tem lažje prodal, čim večji je z mejami proti tuji konkurenci zavarovani gospodarski teritorij, h kateremu pripada in čim lepše vodne in železniške zveze ima ta teritorij z drugimi, gospodarsko manje razvitimi državami. Njegov 3. Pojem stranke se mora strogo razločevati o J pojma razreda. Člani krščanskih in svobodomiselnih strokovnih organizacij v Nemčiji, na Angleškem in v drugih deželah so brezdvomno deli delavskega razreda. Oni večalimanj pomembni delavski krogi, ki stoje za Scheidemanom, Gomp'er-som in drugimi, so tudi brez dvoma deli delavskega razreda. Pod določenimi zgodovinskimi pogoji je delavski razred lahko tudi prepojen z mnogobrojnimi reakcionarnimi sloji. Naloga komunizma ne obstoja v tem, da se prilagodi tem zaostalim delom delavskega razreda, temveč da povzdigne ves delavski razred na višino njegove komunistične predstraže. Zamenjava teh dveh pojmov, razreda in stranke, mora dovesti do največjih napak in zmešnjav. Tako je n. pr. jasno, da je delavska stranka za vsako ceno morala nastopati proti mišljenju in predsodkom, ki so se zrcalili v gotovem delu delavskih mas med imperijalistično vojno, da je zagovarjala zgodovinske interese proletarijata, ki so zahtevali, da proletarska stranka napove vojno proti vojni. profit torej raste s povečanjem tega teritorija in pridobljenjem boljših prometnih zvez. Vrvenje za profitom in konkurenca tujih kapitalistov pa ga vodijo do dejanskega spopada z njimi. V tem spopadu bo tem sigur-nejše zmagovit, čim več za vojno sposobnih * prebivalcev bo štel njegov gospodarski teritorij. Iz teh vzrokov mora delati kapitalizem na to, da se meje njegove države kolikor mogoče bolj razširijo. V to ga sili njegov materijalni interes, njegov profit, torej način gospodarstva, ki gre za čim večjim profitom. Kapitalizem je torej ekspanziven, je imperi-jalističen iz principa. Kapitalizem se pri tem seveda prav malo vpraša za to, da-li je ljudstvo, koder hoče on raztegniti svojo oblast, njegove narodnosti ali ne. Ako v takih krajih nekoliko ijudi govori njegov jezik, mu je to dobrodošlo, ker ustvari s tem svojo iredento. Naravno je tudi, da poskuša ljudstva na takih mešanih ozemljih raznarodovati, ker hoče na ta način za trajno pridobiti ta ozemlja za svojo eksploatacijo. On torej iz svoje profitarske potrebe denaci-jonalizira — denacijonalizira zato, da bi lažje ljudstva gospodarsko izsesaval. On neti umetno narodnostna sovraštva zlasti v delavskem razredu, da razbije njegovo borbeno moč, da ga lažje izmozgava. V tem torej temelji kapitalistična narodnost. Ona je gospodarski imperijalizem bur-žuazije. »Delo za narod« buržuazije se kaže v tem, da prepodi trgovce, podjetnike, advokate, notarje in obrtnike druge narodnosti in uveljavi sebe. Nji gre torej za Čisto materi-jalne koristi, za lastni profit in da bi ji šlo za to, za kar glumaško simulira, da zbere elemente kulture enega jezika, potem bi tudi morala ubrati popolnoma drugo pot, pot miroljubnih internacijonalnih sporazumov in bi ji bilo vprašanje državnih mej tudi popolnoma postranska stvar. Bila bi tolerantna napram drugim jezikom in drugim kulturam v državi, ker ve, da je pri današnji razdelitvi jezikov zahteva po državi enega samega jezika politični iri gospodarski absurdum (nesmislo). Svoboda narodnosti se ne da doseči na ta način, da se ji iščejo in postavljajo gospodarske meje, ampak samo na ta, da se vse gospodarske meje odstranijo. Predpogoj za osvobojenje narodnosti je torej popolno uničenje profita. Poiskati nam je torej tak gospodarski sistem, v katerem bo šla vsa proizvodnja in vse razdeljevanje proizvodov za tem, da zadovolji ljudske potrebe in ne za tem, da kopiči bogastva v rokah buržuazije, t. j. v rokah par tisočev ljudi. Čini smo ustvarili tak gospodarski sistem, mota pasti imperijalizem, pasti mora vsaka potreba državnih mej, ker državne meje so samo za to tukaj, da zvišujejo posedujoči buržuaziji dobiček, da jo varujejo pred tujo konkurenco in da se lažje izkorišča ljudstva v okviru teh mej. Tak gospodarski sistem pa je samo komunistični s svojo sovjetsko organizacijo Tako so se n. pr. kakor pp predpisu sklicevale začetkom imperijalistične vojne v letu 1914. socijalnoizdajalske stranke vseh dežel, katere je podpirala buržoazija »njihove« dežele, na to, da je to volja delavskega razreda. Pa so pozabile pri tem, da bi bila, čeprav bi tako bilo, naloga proletarske stranke ob takem položaju stvari, nastopiti le proti razpoloženju večine delavcev in braniti zgodovinske koristi proletarijata kljub vsemu. Tako so ruski menjševiki one dobe (takozvani »ekonomisti«) odklonili na pragu dvajsetega stoletja odkriti politični boj proti carizmu iz tega vzroka, ker delavski razred kot celina še ni bil zrel za razumevanje političnega boja. 4. Komunistična Internacionala je neomajno prepričana, da poloma stare »so-cijalno-demokratične« stranke in druge Internacijonale nikakor ni smatrati kot polom proletarskega strankinega življenja v splošnem. Epoha neposrednega boja za diktaturo proletarijata je rodila novo stranko proletarijata, Komunistično Stranko, Stran 2. R d • eI Prapor M. 24. uprave in proizvodnje. V sovjetski upravi zadobt vsaka narodnost najpopolnejšo gospodarsko in kulturno svobodo, ker sovjeti so najdalekosežneje krajevne in pokrajinske avtonomije, popolnoma nevezane na kake dosedanje zgodovinske meje. Sovjetski sistem uprave ne pozna majoriziranja ene narodnosti po drugi. Tu ni na mnogo let voljenih poslancev, ampak na deželnih in državnih konferencah in kongresih sovjetov so zastopani krajevni in okrajni sovjeti direktno po svojih delegatih. Tudi se na teh konferencah in i rešujejo samo ona skupna vpra-! jih IdlcMnč uprave ne morejo rešiti same ip ki so interes višje skupnosti. ?— Kultura zadoBl' !fir£j"V t8j"S