GLASBENA MLADINA IN EVROPSKO LETO GLASBE Kaj bo glasbeni mladini prineslo Evropsko leto glasbe, se sprašujemo tisti, ki zanjo načrtujemo vzgojnoizobraževalne programe, koncerte, glasbene kvize revijo in še kaj, s čemer skušamo vsaj delno pomagati tam, kjer glasbeni vzgoji in izobraževanju zmanjka možnosti ali moči. Pravzaprav GM s svojim delovanjem v veliki meri že uresničuje cilje, ki jih poudarjajo načela Evropskega leta glasbe, na primer izboljševanje pogojev za glasbeno udejstvovanje mladih, nudenje širše glasbene izobrazbe itd. Toda, ali GM sama more dograjevati tisto, kar je glasbeni vzgoji že v splošnem šolstvu tako mačehovsko odmerjeno, ali more med mladimi in v družbi nasploh poglabljati zavest o pomenu in funkciji glasbene vzgoje za razvoj mladega člov6ka? Razvijanje te zavesti pa je prav tako eden od ciljev Evropska leta glasbe! Naredili bomo, kolikor se v dani situaciji pač da narediti. Opozorili bomo nase s prireditvami, ki smo jih začrtali kot TEDEN GLASBENE MLADINE od 17. dq 24. maja 1985. V Cankarjevem domu in še drugod bomo prikazali nekatere oblike programske dejavnosti — od že uveljavljenih javnih prireditev (koncert Mladi mladim, simfonična matineja, Dan GM) do tistih, ki se sicer odvijajo le interno po šolah (komentirani vzgojnoizobraževalni programi za različne starostne stopnje mladih poslušalcev). Radi bi čimveč mladih privabili na ogled glasbenih in baletnih filmov, omogočili predstavitev mladih skladateljev, zlasti v okviru Dneva GM pa naj bi glasbeni mladinci iz naših občinskih društev prikazali lastno glasbeno ustvarjanje. Ob tej priložnosti naj še enkrat spomnimo občinska društva GM, da ob planiranju svoje dejavnosti mislijo na cilje Evropskega leta glasbe. Le tam, kjer bodo pravočasno poskrbeli tudi za finančna sredstva, ki bodo v okviru občinskih kulturnih skupnosti namenjena Evropskemu letu glasbe, bodolahkQ prispevali k utrditvi lastne dejavnosti oziroma za prenos katere od ljubljanskih oziroma republiških prireditev v lastno sredino. Sklenemo lahko, da nam bo Evropsko leto glasbe prineslo le toliko, kolikor si bomo s pravočasno informacijo in dovolj hitrim reagiranjem sami zagotovili. DARJA FRELIH STRAN 2 STRAN 3 BLIŽA SE EVROPSKO LETO GLASBE 1985 Kot smo v naši reviji že pisali bo leto 1985 proglašeno za »Evropsko leto glasbe«. Akcija, ki jo je sprožil evropski parlament in sprejel evropski svet, je medtem stekla. Prva »lansirna« konferenca v Benetkah marca lani je bila že prva večja manifestacija, ki je opozorila na poglavitne cilje ■•leta«. Ob tem, da oživi spomin na Bacha, Hdndla in D. Scarlattija, rojene pred tristo leti, naj bi poseben poudarek ' dala priložnosti, da se Evropa zave pomena glasbe v sodobnem svetu in v današnji družbi ter odgovornosti zanjo, ki jo nosijo vsi od javnih organov oblasti do raznih dejavnikov kulturnega življenja. Naj še enkrat na kratko ponovim glavne cilje. Le-ti so: zaščita, uporaba in bogatenje skupne glasbene dediščine; povečanje zavesti o kulturni identiteti Evrope z vso njeno raznolikostjo; popularizacijo glasbe sploh, pa tudi del živih skladateljev in koncertov mladih glasbenikov; akcije v korist skladateljev in izvajalcev, profesionalcev in amaterjev, ki so osnovni nosilci glasbenega življenja; večji poudarek glasbeni izobrazbi in glasbeni vzgoji na vseh ravneh, njena večja uspešnost (metode in sredstva) in izboljšanje pogojev dela glasbenih pedagogov (priporočila 929» parlamentarne skupščine evropskega sveta o glasbeni vzgoji govori o tem, da se na čim širši osnovi poudari potreba po glasbeni vzgoji in poznavanju glasbe); izboljšanje pogojev za vse udeležence glasbenih aktivnosti, posebno mladih in manjšin. Ti cilji ustrezajo tudi duhu evropske kulturne konvencije in ciljem akcije evropskega sveta in evropske skupnosti na področju kulture in izobraževanja. Konec lanskega leta se je tudi Jugoslavija odločila, da bo sodelo- vala v akciji »Evropsko leto glasbe«. Imenovali so organizacijski odbor, ki ima svoj delež v Beogradu in v katerem so zastopniki vseh republik in pokrajin. Odbor se je doslej sestal dvakrat. Prvič je oblikoval (za predsednika je bil izbran Berislav Popovič iz Beograda) in sprejel načrt aktivnosti. Opredelil seje za tri področja: mani-festativne akcije, znanstvena srečanja in teoretične razprave, ter za kar najširšo družbeno akcijo za napredek glasbene ustvarjalnosti in glasbe sploh, za izboljšanje položaja glasbenikov, zlasti mladih. Predlagal je tudi, da že obstoječe glasbene manifestacije in stalne glasbene tribune programsko usmerimo tako, da bodo sodile v evropsko leto glasbe. Poleg tega je pozval k sodelovanju jugoslovansko radiotelevizijo, svet akademije znanosti, skupnost univerz ter vsa glasbena združenja v državi, da pripravijo predlog akcij, s katerimi bi se vključile v ta veliki projekt. Organizacijski odbor je na svoji drugi seji v začetku februarja že lahko razpravljal o vrsti predlogov, ki so jih poslale posamezne republike in pokrajini. V Sloveniji je Zavod SRS za mednarodno znanstveno, tehnično, pro- svetno in kulturno sodelovanje sklical sestanek 16 ustanov, društev in' družberio-političnih teles za dogovor o skupnem slovenskem programu v okviru jugoslovanske udeležbe. Zaradi učinkovitejšega delovanja so pri zavodu ustanovili posebno delovno skupino, ki usklajuje priprave na evropsko leto glasbe. Večina slovenskih glasbenih ustanov in društev, institutov in drugih je že poslala predloge in načrte svojih dejavnosti, prilagojenih ciljem in namenu tega leta. Glede na širino projekta je zvezni koordinacijski odbor sklenil, da o njem obvesti sekcijo za izobraževanje, znanost in kulturo pri zvezni konferenci SZDL. Tako naj bi prek SZDL zagotovili sodelovanje vseh zainteresiranih, usmeritev in koordinacijo aktivnosti. V naslednjih mesecih bo treba aktivnosti seveda še stopnjevati, predloge konkretizirati, finančno ovrednotiti, predvsem pa sprožiti široko akcijo med glasbeniki in med ustreznimi družbeno-političnimi dejavniki, da bodo cilji in namen »evropskega leta glasbe« čim bolje uresničeni. Želeti je, da bi bilo leto priložnost, ko bomo temeljiteje in bolj odgovorno spregovorili o številnih in tudi bistvenih problemih naše glasbe, njenih stranpoteh, uspehih in neuspehih, predvsem pa o glasbeni vzgoji, ki postaja vse bolj odrinjena iz programov, ter o možnostih naših mladih glasbenikov. V akcijo bi se morali torej vključiti vsi, na vseh ravneh, in omogočiti, da bo leto glasbe v znamenju glasbe ne samo v središčih, marveč tudi tam, kjer so glasbene prireditve danes redke ali jih sploh ni. PRIMOŽ KURET Fotografija: BOŽIDAR DOLENC A PRAVLJICE V PRAVLJICI k Tole je mladinski center v Rebrci — žal še brez snežne odeje, ki sliko čudovito omehča. V visokem delu zgradbe je v kleti prijetna dvoranica z obokanim stropom, ki daje prostoru izredno akustiko. V zgornjih nadstropjih so okusno urejene sobe, vsaka od njih ima tudi hišni zvočnik, ki zjutraj namesto budilke zapoje ali zaigra otroško pesmico in te zdrami v prijeten dan. Takole se lahko začenjajo le pravljice: Med belimi griči pod visokimi hribi se vijejo cestice, ob njih stojijo hiške in iz njihovih dimnikov se suka tanek dim. Nad vasico stoji lepa stara cerkvica, ob njej pa del graščine, ki prijazno vabi v goste. Ko stopamo po poti proti velikim lesenim vhodnim vratom, nas obletavajo drobne snežinke in veselimo se prijazne toplote, ki nas čaka za mogočnimi zidovi. Oskrbnica Anica nas sprejme z vrsto dobrot, pod katerimi se šibijo mize v jedilnici, in v trenutku, ko nas obkrožita njen prijetni smeh in hudomušna slovenska beseda, se počutimo kot v najtoplejšem domu. Okenca v jedilnici, skozi katera vidimo nežno belo pokrajino, so kot svetle slike, v katerih nastopajo palčki iv dom prihajajo otroci v kapah in kapucah, za njimi pa njihovi starši, ki se bodo dva dni posvečali pravljicam, petju in plesu. Jedilnica se polni z otroškim smehom in vzdušje raste. Ko smo vsi zbrani v dvoranici, posedemo v krog in striček Janez nas popelje v pravljično deželo polžkov, zajčkov in medvedkov, da veliki in mali pozabimo na svet okoli sebe. Da se ne bi čisto polenili, našteta Ida dvigne na noge, nas vodi po dvoranici z gibi, petjem in igranjem — ploskamo in topotamo, pojemo in šepetamo, poskakujemo in počepamo ter se pridno vrtimo v krogu. Vrstijo se pravljice, vrstijo se pesmice pa ritmi in melodije, spremljave na tamburinčkih, ksilofonih in zvončkih... Kar pozabimo na ure, ki tečejo in šele proti večeru se zavemo, da smo utrujeni in lačni, na kar pa seveda ni pozabila prijazna Anica, ki nas v jedilnico pričaka s palačinkami z marelično marmelado! Pa tokrat to ni bila pravljica, STRAN 4 KAJA ŠIVIC Fotografiji GERT EGGENBERGER Cico, pa o zajčku, ki je iskal štiriperesno deteljico, kovačkih iz stolpne ure, ki sta se naveličala tristoletnega garanja v kolesju in sta se odpravila na potep, pa o treh mucah, ki so zaprte v hiši skozi okno opazovale mišje zborovanje s kulturnim programom na vrtu ter prelivale sline ob knjigi z recepti, kako na sto načinov pripraviti okusne mišje jedi... Nič manj se niso zabavali mame in očetje, ki so po srečanju dobili v roke natisnjena besedila pravljic in pesmic, saj jih bodo najbrž z veseljem še kdaj prebrali in zapeli tudi doma. Skupina, ki se je srečanja udeležila, ni bila ravno velika, bili pa so ti starši v glavnem vzgojitelji in pedagogi po poklicu in jim je bil seminar dvakrat v dobro — kot staršem in učiteljem. Ob petju, plesu, ploskanju ritmov, igranju na najrazličnejša glasbila iz Orffovega instrumentarija so se spoznali z načinom, kako otroka brez prisile, v igri, lahko vpeljemo v svet glasbe in giba. Razvijamo mu koncentracijo, ga navadimo sproščenega sodelovanja v skupini, mu približamo umetnost ritmov in melodij, mu, ne da bi se tega zavedal, razložimo glasbene oblike in najine izražanja. In kar je najvažnejše — spodbujamo njegovo domišljijo! Tokratno srečanje zamejskih Slovencev z našima glasbenikoma je bilo že četrto, vendar prvič namenjeno staršem in otrokom skupaj. Doslej so se podobnih seminarjev navadno udeleževali le pedagogi, tokratna izkušnja pa bo najbrž spodbudila organizatorje in tudi starše, da na možnost takšnega delovanja ne bodo pozabili. Naslednje srečanje zamejskih Slovencev z Janezom Bitencom in Ido Virtovo bo v juliju, ko bo pokrajina zimsko pravljično obleko zamenjala za sočno zeleno poletno krilo, v katerem pa je menda prav tako lepa. r____________________________________________ KRŠČANSKA KULTURNA ZVEZA c «1 1 o v C U vabi na DVODNEVNI SEMINAR za U F U Ž I N E (udeležijo sc ga lahko t . ;. posamezniki) naučimo sc novd pesmico mof. Janez BITU.c bo u Meience naučil neka j novih otroikih * pesno, ki Jih je napis.'. za to priliko prof. Ida VIRT pa bo dodala spremljavo z ORFF - tosirurncati (triangel, boben, Slnelr, ksilofon, palice itd.) Čas; sobota, 18. fobruarji, popoldne in nedelja, 19.februar a, cel dan • Kraj! mladinski center np REBRCI Prispevek; polni penzion za odraslei 150.- Sil. polni pehasion /a otroke: 80,- Sil. Strofcko za predavatelja nosi KKZ. Prijave sprejema: KrSČanska kulturna zveza, Viktrin.|er Ring 26, Celovec tel.i 04222/512528’23 ali '24 Če Imate ORIT-instrumento, jih prinesite s iseboj I bilo je čisto res. Dogajalo se je v vasi Rebrca nad Železno Kaplo na avstrijskem Koroškem, kjer sta v mladinskem centru, ki so ga uredili v stari graščini, Krščanska kulturna zveza iz Celovca in Zveza kulturnih organizacij Slovenije pripravili srečanje dveh slovenskih glasbenikov z zamejskimi družinami. Rebrca je idilična vas, v kateri živi še nekaj slovenskih družin, v dolinici, ki pelje proti Železni Kapli pa stoji tovarna Celuloze, ki jo vodijo Slovenci. Tu je slovenska beseda še živa, gotovo gre precejšna zasluga za to župniku Leopoldu Zundru, ki s slovenskimi mašami in živahnim kulturnim programom ter predvsem svojo človekoljublnostjo in prijaznostjo skrbi za vaščane. V mladinskem centru se celo-po- letje vrstijo srečanja in seminarji za mlade, tu so tečaji lutkarstva, oblikovanja in risanja, plesa in glasbe. Tokratno srečanje sta vodila naš glasbeni pravljičar Janez Bitenc in glasbena pedagoginja Ida Virtova, ki je osem let prebila na Orffovem institutu v Salzburgu in tam dodobra spoznala, kako skozi igro otroke navdušiti za glasbo. Njuna animacija je tu naletela na izjemno odprta ušesa, saj so družine iz Bilčovsa, Šentjakoba, Šmihela, Kotmare vasi in Celovca z vidnim užitkom spremljale dogajanje in sproščeno sodelovale. Otroci, ki so bili stari od približno štiri pa do dvanajst let, so z velikimi očmi požirali pravljice — tisto o polžku, ki pelje moko v mlin, da bi spekel potico za svojo hčerko, lepotico Vabilo na srečanje zamejskih družin z Janezom Bitencom in Ido Virtovo Sv*. dtxx*- Mm. <6m«. J/I»e - litr 05*. ini-titr 6*t, •£»*. 2, Osi m.- Ka. >Čeprav nekateri pravijo, da je heavy metal glasbi že odzvonilo, drugi vztrajno dokazujejo, da AC-DC ne bo propadel v svojih skladbah. Menda je zadnji album te skupine z naslovom »Flitch on the switch'< tako dober, da ga z veseljem poslušajo tudi nasprotniki heavy metala." Moram priznati, da prej sodim med nasprotnike kot med pristaše težkega metala. Kaj si morem, če mi gre lažje v ušesa »lažji metal«. Zato pa bi prav rad slišal to novo ploščo, ki po kvaliteti sodeč ne bo »zadnja«, kakor je zapisal Marko (zaradi dvosmi-selne- vsebine te besede je boljše napisati »najnovejša«!). In zdaj k omenjenemu aktivu glasbene mladine. Kar takoj moram opozoriti urednike, da popravijo začetniško pomanjkljivost. Manjka namreč kolofon, v katerem so navedeni glavni podatki o izdajatelju, urednikih, tisku, nakladi itd. Komur bo prišlo v roke tole glasilo z naslovom AKTIV GLASBENE MLADINE, pa ne bo ravno »doma« v šolskih krogih, kakor sem na primer jaz, ta ne bo vedel, za katero šolo gre. V glasilu ni nikjer navedeno, da izhaja v Ljubljani. Očitno je sicer, da glasilo izdajajo ljubitelji glasbe na šoli Toneta Tomšiča predvsem zase in njim je do kraja jasno, kje in kako izhaja, vendar je vsaka taka izdaja seveda stvar, namenjena tudi javnosti, zato so potrebni podatki v kolofonu. Glasilo sicer ni zelo obsežno, je pa pestro, zato bom na kratko povzel vsebino. Na uvodnem mestu je poročilo o ustanovitvi aktiva glasbene mladine na šoli, ki ga v nadaljevanju ponatiskujemo. Sledijo dva, trije zapisi o doživljanju glasbe, zanesen prispevek o pevskem zboru modrih ptic, celo nekaj poezije na to temo (navajam odlomek): Glasba je roža rdeča, glasba je sreča največja, tisti, ki jo imajo radi, srce bi zanjo dali. Sledijo »iskrice« iz kontrolnih nalog in šale iz šolskih klopi, ki jih je prispevala tovarišica. Tule sta dve za pokušino: Pri utrjevanju znanja sem nekega osmošolca iz zadnje klopi povprašala, zakaj je bil Beethoven tako pomemben. Fant mi je po tehtnem premolku prepričano dejal: Ja, zato, ker ... ker je bil gluh! Pa še nekaj o Schubertu. Obveščevalna suflerska mreža je že delovala. »Schubert je bil predstavnik dunajske romantike..je šlo skozi eter. Osmošolkin obraz je v olajšanju zažarel, ko je zmagoslavno zade-klamirala: Schubert je bil predstavnik dolenjske romantike! Ž-MOL Uredniki glasila so pripravili tudi kviz, glasbeno križanko in oris Chopinove mladosti v nadaljevanjih. Za konec ponujam kviz v reševanje tudi vam. Pet reševalcev s pravilnimi rešitvami bom posebej nagradil. Pozdrav aktivu in vsem bralcem! VAS UREDNIK PA GA IMAMO! NAŠ AGM! Dne 25. oktobra 1983 smo v naši osnovni šoli Toneta Tomšiča ustanovili združenje vseh ljubiteljev glasbe, to je — AKTIV GLASBENE MLADINE. V širšem okviru so člani našega aktiva vsi učenci, ki imajo radi glasbo. V ožjem okviru smo pa izbrali 30 »najboljših«, ki tvorijo posebni, delovni odbor AGM. Odbor AGM dela kar v štirih komisijah: MLADI NOVINARJI IN POROČEVALCI KULTURNI ANIMATORJI PROGRAMSKA KOMISIJA ORGANIZACIJSKO TEHNIČNA KOMISIJA Vsak član odbora se po svoji želji in interesu samostojno odloči, v kateri komisiji želi delovati. Vsaka komisija ima tudi svojega vodjo, ki sklicuje svoje člane na občasnih sestankih, kjer se dogovarjajo o svojem delu, programirajo sprotne naloge in okvirni delovni načrt za vse šolsko leto. Na skupnih sestankih AGM pa vodje poročajo o svojem delovanju, predlagajo svoje zamisli, nove ideje ter sprejmejo eventuelno tudi kak dober, domiselen sklep. MLADI NOVINARJI IN POROČEVALCI pišejo o glasbenem življenju v šoli ali izven nje. Sestavke pošiljajo v vse ljubljanske časopisne agencije, revije in v šolsko literarno glasilo. KULTURNI ANIMATORJI osveščajo šolsko in izvenšolsko javnost tako z novicami in zanimivostmi iz glasbenega sveta doma in po svetu, kot z resnimi in šaljivimi zgodbami o glasbi, s tedenskim koncertnim in opernim sporedom in podobno. V ta namen imajo v avli šole svojo vitrino, ki jo skušajo čim lepše urediti. PROGRAMSKA KOMISIJA vodi natančno evidenco o naših glasbenih ansamblih na šoli, o njihovem programu in koncertnem delovanju. ORGANIZACIJSKO TEHNIČNA KOMISIJA pa skrbi za lep, urejen in kulturen iz-gled glasbene učilnice, za instrumente, pripravlja vse potrebno za naše nastope, izdeluje najrazličnejše rekvizite, praporčke, embleme — vse po svoji domiselnosti in iznajdljivosti. GLASBENI KVIZ 1. Kdo je pevec skupine Hazard? a) Dominik Trobentar b) Igor Vidmar c) Danijel Popovič 2. Kdo poje pesem Karma Cha-meleon? a) Culture club b) Ryan Davis c) Elton John 3. Kdaj je bila ustanovljena skupina The Beatles? a) 1962 b) 1963 c) 1960 4. Kdo vodi skupino POMARANČA? a) Miodrag Popovič b) Marjan Smode c) Hadžirapovič Džemal 5. Katera je nova plošča Marjana Smodeta? a) Moja pesem b) Slovenski muzikant c) Mrtva reka STRAN 22 V prejšnji križanki je skladatelj Richard VVagner izjavil: Kjer se človeški govor ustavi, se začenja glasba! Tokrat Pa boste kot rešitev spoznali enega največjih violinistov našega časa, ki ga vidite na sliki. Rešitve tokratne križanke nam pošljite do 20. marca. Med reševalci četrte letošnje križanke je žreb izbral IRENO SUŠEČ iz Slovenj Gradca, MATEJO RAJAR iz Novega mesta in PETRA MOČNIKA iz Žirov. Vsak od njih prejme veliko ploščo Glasbene mladine Mladi mladim. r Fotografija LADO JAKŠA Naslovnico posvečamo enemu izmed letošnjih dobitnikov nagrade Prešernovega sklada, violončelistu Milošu Mlejniku. Naslov uredništva Revija GM, Kersnikova 4, 61000 Ljubljana, telefon (061) 322-367. Račun pri SDK Ljubljana, številka 50101-678-49381. Revija izide osemkrat v šolskem letu, celoletna naročnina za XIV. letnik znaša 100 din, posamezen izvod stane 13 din. r STRAN 23 NAGRADNA KRIŽANKA OŠTIR NAŠI RAZGLEDI PROIZVOD ZVER PLOSKANJE IZTREBKI KLOŠTER HIDRO-CENTRALA NA DRINI VOZ Z RAVNO NAKLADALNO PLOSKVIJO SKANDIN MOŠKO IME SILA. MOČ TROFEJA PODVODNIH RIBIČEV SKRIVNI ODPO- SLANEC PREBIVALEC NA KAVKAZU GLAVNI ŠTEVNIK 5. IN 10. ČRKA ABECEDE FRAN DETELA TURŠKI VELIKAŠ I PIHALNO I GLASBILO OKRASNI PAS NA STENI SESTAVIL IGOR LONGYKA TUJE MOŠKO IME POMEMBEN] SLOVENSKI KIPAR (FRANČIŠEK KRATICA ITAL TV KLOVN, BURKEZ THOMAS EDISON HKRATEN STREL IZ VEC OROŽIJ JUGOSL NAROD MESTNA HIŠA PESMI HVALNICE PROTESTNA PEVKA (JOAN) TESLA NIKOLA IN 23 ČRKA ABECEDE FR. FILM REŽISER (ROGER) HLAPLJIVA TEKOČINA SVICARSKI PRAKANTON ELEMENT IZ SKUPINE HALOGENOV IME SMUČ SKAKALCA IZ NDR WEISPFLpG, GERMANIJ sladkovod) NA RIBA. KI SE DRSTI V I SARGAŠKE^ MORJU MOZOLJA VOST DEL STOPALA NADALJEVANJE NAVPIČNEGA GESLA ANTON RUBIN STEIN KRATICA ITAL. DENARNE ENOTE ZORENJE CAS MED DNEVOM IN NOČJO RDEČI KRIŽ OPERNI SPEV UREDNIŠKI ODBOR Miloš Bašin (oblikovalec in tehnični urednik), Jaka Furst, Lado Jakša, dr. Primož Kuret (glavni urednik), Igor Longy-ka, Mija Longyka (lektorica), Leon Magdalene, Kaja Šivic (odgovorna urednica), Mojca Šuster, Metka Zupančič in Mirjam Žgavec. r UREDNIŠKI SVET Dr. Janez Hofler (predsednik), dr. Marija Bergamo (FF-PZE Muzikologija), Igor Dekleva (AG Ljubljana), Gregor Forte (GMS), Nena Hohnjec (PA Maribor), Jakob Jež (ZKOS), Marija Mesarič (ZDGPS), Dragica Cvetko (GMS), Lovro Sodja (ZDGPS), Jože Stabej (DGUS), Dane Škerl (DSS), Mojca Šuster (GMS) in dele- gacija uredništva (glavni in odgovorni urednik). Revijo GM izdaja Glasbena mladina Slovenije, tiska tiskarna Ljudske pravice v Ljubljani. Revija je oproščena temeljnega davka na promet proizvodov po sklepu Republiškega sekretariata za informacije 421-1-72 z dne 22. oktobra 1973. Sofinancirata jo kulturna skupnost Slovenije in Posebna izobraževalna skupnost za kulturo. PRIPOVEDUJE KLEMEN RAMOVŠ / OD PRVOTNE ZAMISLI K IZVEDBI Zamisel za Poletno akademijo za staro glasbo v Radovljici (PASGR) je nekaj let starejša kot njena realizacija. Čutil sem potrebo, da bi tudi pri nas baročno glasbo popularizirali in pa da bi jo izvajali čim manj zgrešeno. V tistem času je že obstajal Ljubljanski baročni trio, ki si je zadal nalogo izvajati baročne skladbe z avtentičnimi glasbili in s pravilno baročno izvajalsko prakso. Takoj po diplomi sem začel obiskovati mojstrske tečaje v tujini in tam spoznal, kako močno naš kulturni prostor v izvajanju baroka zaostaja. Videl sem, s kakšnim čudovitim znanjem razpolagajo v deželah, kjer se je renesansa baroka začela že v petdesetih letih Izvrstni glasbeniki, ki sem jih srečal na študijskih poteh, so vplivali na nastanek Ljubljanskega baročnega tria in pa na spoznanje, da je tudi pri nas nujno treba nekaj storiti. Želeli smo ustanoviti društvo za staro glasbo, na uvodnem sestanku nas je bilo petnajst, pa je žal vse skupaj padlo v vodo. Deloma tudi zato, ker si nismo znali poiskati prave opore v družbi. Konec leta 1981 sem povabil k sodelovanju s triom avstrijsko kolegico Gertraud Gamerith, ki je velika mojstrica na baročni violini. Priprave na pr ve skupne koncerte so sprožile načrt za PASGR Z Gertraud sva vodila prvo akademijo, ki je trajala le tri dni in smo jo sklenili s koncertom našega kvarteta. Njen uspeh je postavil temelj za uresničevanje naslednjih akademij. Prva je bila namreč organizirana bolj na mojo privatno inciati- POLETNA AKADEMIJA ZA STARO GLASBO V RADOVLJICI vo, imela je samo dva razreda in en, koncert in bila morda bolj preskus zamisli o našem načrtu. Druga pa je bila že veliko bogatejša. Organizirali smo tri razrede (poleg kljunaste flavte in baročne violine tudi čembalo), v popoldanskem času pa dva razreda za komorno glasbo ter seminar za generalni bas. Pripravili smo tudi pet koncertov. Akademijo je vodil organizacijski odbor, ki bo letos izpeljal tretjo PASGR. Ta bo od 15. do 21 julija. Razred baročne violine bo vodila Gertraud Gamerith, čembala Lucy Hallman Russell iz Munchna, baročnega petja Wolf-gang Gamerith iz Avstrije z asistentom Franzom Zebingerjem (čembalo), razred kljunaste flavte pa bom vodil sam. V popoldanskem času bosta dva razreda komorne glasbe in pa seminar za generalni bas, ki bb namenjen čembalistom in tudi vsem ostalim udeležencem. Vse tečaje smo zasnovali tako, da se jih lahko udeležijo tisti, ki imajo že precej znanja, prav tako pa tudi oni, ki bi jim bila udeležba na PASGR šele uvod v spoznavanje izvajanja baročne glasbe. Načrtujemo osem ali devet Loi icertov, poleg tega pa še razstavo risb in skic zagrebškega kiparja Mi-Ijenka Sekuliča. ALI SLOVENSKI PROSTOR TAKO DEJAVNOST POTREBUJE? Poletna akademija za staro glasbo v Radovljici je zasnovana kot glasbeni tečaji, v katere niso povabljeni le slovenski, ampak tudi vsi jugoslovanski in tuji glasbeniki. Pot k vzgojnim ciljem PASGR bo za naš kulturni prostor veliko uspešnejša, če se bo na njej zbralo veliko mladih navdušencev, ki bodo i izmenjavali mnenja in skupaj muzicirali, ne glede na to, od kod kdo prihaja in v kakšnem jeziku se mladi glasbeniki sporazumevajo, da bi spregovorili v glasbenem. S sintezo vodi pot veliko hitreje k uspehu kot z zapiranjem v svoj krog. Slovenci smo majhen narod in uspeh je že, če se nekaj takšnega pri nas dogaja in se o tem zve tudi zunaj. Hkrati seveda prispeva k naši glasbeni kulturi. Na prvih dveh akademijah je bila udeležba iz tujine očitna. Prišli so iz Avstrije, Italije in Švedske. Žal tega ne morem trditi za jugoslo- vanske republike in pokrajine. Obvestilo o tretji PASGR smo poslali na vse ustrezne glasbene ustanove po Jugoslaviji, Avstriji, Italiji in Nemčiji. Reklamira jo tudi ameriško društvo za kljunasto flavto (American Recor-der Society), katerega član sem, poleg tega pa prejmejo informacijo o njej še številni domnevni interesenti po Evropi. S prvo in drugo akademijo so bili vsi udeleženci zelo zadovoljni. Med njimi je bilo veliko Slovencev, ki so tu prvič prišli v stik z baročno improvizacijo in baročno glasbeno miselnostjo. Menim, da so r.am taki tečaji potrebni. Tudi to je del glasbene kulture, ki pa pri nas morda še nima prave teže, saj vse, kar je bilo pred Mozartom in Haydnom enostavno uvrščamo k »predklasiki«, ne da bi pomislili, da je predklasika imela morda več stilnih sprememb kot »klasika«. MENTORJI Vsi docenti PASGR prihajajo zaenkrat na moje povabilo, oziroma na povabilo organizacijskega odbora. To so izvrstni izvajalci in pedagogi, ki so hkrati prijatelji in tako skromna denarna sredstva, s katerimi razpolaga odbor, niso ovira pri razvoju PASGR. KAJ PRAVI RADOVLJICA? Ko sem začel razmišljati, kje bi lahko organizirali tečaje baročne glasbe, sem najprej pomislil na grad Bo-genšperk nad Litijo, ki me je očaral že ob prvem obisku. Morda je bilo navdušenje nad tem biserom naše arhitekture eden zadnjih povodov za mojo odločitev, da se lotim tečajev baročne glasbe. Vendar se je radovljiška baročna graščina kmalu pokazala kot neprimerno ustreznejša možnost. Kaj se ljudem v Radovljici mota po glavi, ko pomislijo na PASGR, ne vem. Sem pa dobil — še posebej ob drugi akademiji — najboljše vtise. Deležni smo bili velike naklonjenosti, radovljiška kultura skupnost nam je denarno izredno pomagala, brez česar načrtov seveda ne bi mogli izpeljati. V Radovljici že vrsto let ni bilo koncertov,če odštejemo posamezne nastope lokalnih zborov. Koncerti baročne in poznorenesančne glasbe, ki smo jih pripravili v okviru PASGR, so imeli med Radovljičani velik odmev. Pri prvem je bilo opaziti še precej paznih sedežev, nato pa je obisk stalno rastel, tako da je moralo na zadnjem koncertu precej obiskovalcev stati in poslušati zunaj dvorane. V glasbenovzgojni program radovljiške glasbene šole se PASGR seveda ne meša, je pa morda naključen privilegij boljših učencev te ustanove, da imajo poleti pred nosom strokovnjake za baročno glasbo. V prihodnosti se utegne sodelovanje razviti tudi v vzgojnem smislu, vendar je za zdaj še veliko prezgodaj o tem govoriti. Sicer pa je sodelovanje med glasbeno šolo in PASGR izredno, v organizacijskem odboru so tudi predstavniki šole, prav tako so vsi tečaji v njenih prostorih. IN NAČRTI? Vsekakor upamo, da nam bo denarna sreča naklonjena. Vsi vemo, kakšna je današnja situacija s podporo kulturi. Kljub najboljšim načrtom in navdušenju lahko vsaka akademija še tik pred začetkom pade v vodo. In če bomo spustili eno, bomo še teže nadaljevali z naslednjimi. Vsako leto posebej bomo morali premostiti te težave in če se nam posreči, lahko zagotovim, da bo PASGR cvetela in se širila. Zaenkrat računamo z nadaljnjim sodelovanjem sedanjih docentov, dober stik imamo s kulturno-informativnim centrom Zvezne republike Nemčije v Zagrebu. Dalo bi se organizirati še tečaje za violo da gamba, baročni violončelo, lutnjo in baročni ples. Seveda pa nas organizacija ne sme količinsko prehiteti. Zaenkrat je naša največja skrb dobro izpeljati tretjo Poletno akademijo za staro glasbo. Fotografiral: LADO JAKŠA