Poštnin« plačana v gotovini. KU LTU RN A I N SOCIALNA REVIJA Upravna reforma // Dr. O. Pirk m a j e r: Naš problem upravne decentralizacije // 1. Kolar: Dr. Ivan Prijatelj // B. Borko: Dr. Eduard Beneš v' ■ {>'•' : ' /'V' 7 )\ v '\ •/„ I /• ,> - vr; Y** • f>v/. /, • »v O B Z O R N I K Poslednji poskus... (Dr. B. Vrčxm) // Q reformi učiteljskih šol (V.) // Politika nasproti Hrvatom (B.) 7/ Predlogi industrije (B.) // «Slovenski pravopis«, priredila A, Breznik in F. Ramovš (Inko) // «N«ša mr* sel>? (S.) // Starešinsko' društvo « Triglav« // «Mla-dinska Matica« // Drobtine (na platnicah). Misel in delo izhaja vsak mesec 2. štev. december 1935 Redakcija zaključena 9. decembra 1935 Narodnina stane za vse leto 60 Din, za pol leta 30 Din, za četrt leta 15 Din. Posamezna številka 6 Din, dvojna 12 Din Uredništvo in uprava v Ljubljani na Gosposvetski o. 4/1. Poštnočekovni račun: 16 602 * Revijo ureja uredniški odbor: dr. Stojan Bajič, dr. Lavo Čermelj, ; . , dr. Stanislav Š. Lapajne in dr. Alojz Zalokar f Izdaja in zalaga Ti$k jugoslovanskih naprednih akademskih starešin „NASTA" V Ljubljani r. Z. Z O. Z. (Predstavnik dr. Alojz Zalokar) Tiska Delniška tiskarna, d. d. v Ljubljani (Prodnivmk Miroslav Ambrotiai; Drobtine : .:, v \ . ,r a ■ /;; ' ; ... 'L a n i in i v dokument. «Straža v viharju* je objavila pod naslovom 2.) penzije in invalidnine itd................................16 %■ 3.) državni dolgovi..............................................14 % 4.) zunanje ministrstvo...........................................2 % 5.) ministrstvo vojske in mornarice..............................28 % 6.) finančno ministrstvo..................................4,5 % 7.) notranje ministrstvo..........................................8 %' 8.) ministrstvo pravde............................................5 % 9.) ministrstvo prosvete.........................................11,5% tO.) ministrstvo za narodno zdravje in social, politiko 2 %i 11.) ministrstvo za zgradbe..................................2,5 %i 12.) ministrstvo za promet (vključno pošta) .... 3 % 13.) ministrstvo za kmetijstvo....................................1 % 14.) ministrstvo za trgovino in industrijo . . . . . 0,5% 15.) ministrstvo za gozdove in rudnike...................... 0,5 %> 16.) rezervni krediti ....................................0,4% 17.) ministrstvo za telesno vzgojo............................0,1 % V različnih letih lahko te številke malo variirajo, ali v glavnem ostanejo v bistvu nespremenjene, tako da jih moremo uporabiti v tem primeru, tudi brez ozira na konkretno proračunsko leto. Državnih podjetij in ustanov pri tem nisem upošteval. Ako si predočimo področje, ki se finansira iz prvih petih postavk, t. j.: vrhovna uprava, ministrstvo vojske in mornarice, pen-zije, državni dolgovi in zunanje ministrstvo, se kaj lahko uverimo, da se ta področja ne dajo z lepa decentralizirati in tedaj ne prihajajo v poštev za prenos na nižje upravne edinice ali pa za samouprave. S tem imamo že 62 % kompetence vezane na centralo. Ker znaša naš državni proračun (brez podjetij) ca 7 milijard dinarjev, ostane že iz tega naslova skoro 4 in pol milijarde v upravljanju centrale. Izdatki ministrstva financ in notranjega ministrstva, ki znašajo skupaj 12 % celokupnega državnega proračuna, se isto tako po večjem delu ne bi dali decentralizirati. Celo v zvezni državi morajo ostati carine, državni monopoli in nekateri davki v rokah države, t. j. v centrali. V notran jem ministrstvu so preliminirani tudi izdatki za žandarmerijo (60 % vseh izdatkov tega resora) ter za prenos samouprave ne prihajajo v poštev. Tudi prenos pravosodja (5%) na samouprave ne more biti priporočljiv, ker bi se mogle pojaviti v pravosodju neenakosti, kar gotovo ne bi vplivalo ugodno na razvoj posameznih pokrajin. Tu bi mogli govoriti le o prenosu kompetenc na lokalne predstavnike glede postavljanja sodnikov, tako da bi se mogel decentralizirati del kreditov. Izdatki v resoru prosvete (11 %) gredo po večini za osebne prejemke njegovega osobja, ki bi se mogli prenesti na pokrajine, a vodstvo in nadzorstvo prosvete, visoke šole, prosvetna politika in zakonodaja (vsaj okvirna) bi mogle ostati v rokah centrale. Ostali resori, zlasti kmetijstvo, zgradbe, socialna politika in narodno zdravstvo, telesna vzgoja ter trgovinstvo se dajo brez škode decentralizirati tako, da bi ostala v centrali za te panoge le splošna politika na znotraj in zunaj. Ker so pa njihovi deleži v državnem proračunu zelo skromni, ostane tudi decentralizacija razmeroma skromna, ker se razmerje kreditov bistveno ne zboljša v prilog samoupravi oziroma lokalni upravi. Funkcije, ki so že po svojem bistvu centralnega značaja, se pa itak ne morejo prenesti na lokalne uprave. Trgovinska politika, zlasti kolikor naj regulira naše razmerje do drugih držav, spada brezdvomno v državno politiko, ker moramo v teh vprašanjih iz mnogih razlogov, zlasti pa v interesu našega celokupnega gospodarskega razvoja nastopiti kot celota z enotno politiko. Dohodki in izdatki ministrstva za promet se ne dajo deliti na pokrajine, ne le ker je to tehnično skoro nemogoče, temveč tudi iz razloga, ker potrebujejo taka državna podjetja kolikor mogoče široko poslovno področje, da laliko uspevajo in da se vzdržujejo tudi proge, katere ne morejo postati aktivne, ki pa so radi popolnosti prometnega omrežja neobhodno potrebne. Izdatki za nove železniške proge prav za prav ne spadajo v redni proračun, temveč se morajo kriti iz tekočih dohodkov edino anuitete za amortizacijo investicijskih posojil. Takih bremen seveda pokrajine ne bi mogle prevzeti. Tu morajo pomagati dohodki ostalih že amortiziranih prog, ker nove proge v prvi dobi ne morejo biti aktivne ter ne morejo nuditi popolne rentabilnosti, dokler ni vsaj velik del investicijskih stroškov amortiziran. Pri tem bi se naj seveda investicije pravično porazdelile na posamezne pokrajine. O pošti, telegrafu in telefonu velja v glavnem isto, kar je navedeno o železnici. Tudi poštna hranilnica in državna hipotekarna banka spadata v to kategorijo. Takih ustanov ni mogoče prenesti na samouprave, ker imajo svoj raison d’etre samo kot državne ustanove na skupnem celotnem državnem področju. S tem pa ni rečeno, da se uprava takih ustanov ne da brez škode dekoncentrirati. Naravno je, da se mora kreditna in denarna politika prilagoditi potrebam posameznih pokrajin. Tu je gotovo potrebna primerna inge-renca samouprav na- vodstvo poslov, da bi se v posameznih pokrajinah nabrani denar uporabljal tako, da ga ne bi primanjkovalo za gospodarske potrebe dotičnih pokrajin. Ako pogledamo najnovejše številke, kakor jih navaja proračun za leto 1936./37., ki je predložen Narodnemu predstavništvu, je slika o razdelitvi po posameznih pokrajinah nekoliko drugačna, ker so v tem proračunu zapopadena tudi vsa državna podjetja, ki so se doslej ločeno budžetirala in zato v gornjih številkah niso upoštevana. Po teh navedbah znaša celokupen državni proračun nekaj nad 10 milijard dinarjev ter se porazdeli v odstotkih na posamezne panoge takole: 1.) vrhovna državna uprava ... 1 '57 °Jo 2.) pokojnine in invalidnine . . . 11’—% 3.) državni dolgovi.....................5*17 %- 4.) zunanje ministrstvo.................1*21 % 5.) finančno ministrstvo................7'97 %■ 6.) vojska in mornarica.....................23,10% 7.) ministrstvo za promet .... 21'78 % 8.) ministrstvo pošte...................3*62 % 9.) ministrstvo pravde..................3*49 % 10.) notranje ministrstvo.......................5-17% 11.) ministrstvo prosvete.....................8*33% 12.) ministrstvo za zgradbe .... I/53 % 13.) ministrstvo za kmetijstvo . . . 0’96 % 14.) ministrstvo za trgovino .... 0-44 % 15.) ministr. za gozdove in rudnike . 2-66% 16.) ministr. za soc. pol. in nar. zdr. . 1*99 %■ 17.) minist. za telesno vzgojo . . . 0-12% 18.) rezervni krediti......................0-40 % Ako upoštevamo, da so panoge pod 1.) do vključno 8.) po svojem bistvu rezervirane za centralo (nekaj odstotkov se da gotovo tudi tu decentralizirati), nam od ostalih panog preostaja komaj še kakih 25 %i, ki bi sc od celotnega državnega proračuna mogli prenesti na lokalno upravo ali pa na samoupravo. Na drugi strani pa je skoro 75 % kreditov, t. j. 7 in pol milijarde dinarjev vezanih za centralno upravljanje. Te centralne postavke za obravnavanje našega problema skoraj sploh ne prihajajo resno v poštev. Te tvorijo jedro drugega problema, ki je za ureditev naših notranjih prilik v resnici še važnejši od decentralizacije. To je problem soudeležbe pri vodstvu centralne državne uprave. Tu je po sredi zasedba vodilnih in važnejših mest v naših ministrstvih in v državnih ustanovah, kjer se morajo postopno odpraviti mnoge sedanje anomalije. Vendar ne smemo misliti, da unitarna država prenaša, da bi se centralni položaji delili po izvestnem ključu. O tem ne more biti govora. Dovolj je, ako se postavi in izvaja načelo, da plemenska ali pokrajinska pripadnost sploh ne more biti kriterij za dosego takih mest, marveč da so ta ob enaki sposobnosti dostopna vsem uradnikom popolnoma enakomerno. Ako bi se to načelo pravilno in objektivno izvajalo, bi v teku časa sama po sebi odpadla anomalija, ki danes vzbuja mnogo slabe volje in upravičenih občutkov zapostavljanja. Iz bežne analize državnega proračuna vidimo prav interesantne činjenice, k jih na žalost mnogi ljudje, ki se bavijo z dnevnimi javnimi vprašanji, ali ne poznajo ali pa nanje pozabljajo, kadar razpravljajo in poskušajo, kako bi se dal rešiti naš vedno bolj akutni problem upravne decentralizacije. Situacija je tedaj ta-le: Približno 75% sedanjega državnega budžeta mora ostati centralizi- ranega že iz razlogov državnega rezona. Morali bi kršiti mednarodne obveznosti in majali bi temelje naše države ter ogražali nadaljnje življenje ali vsaj preprečili normalen razvoj naše države, ako bi hoteli prekoračiti to približno postavljeno mejo. Posledic bi ne trpela le država kot celota, temveč nič manj same pokrajine, ki bi bile v razvoju ovirane ter izročene večnim pretresljajem. Ako bi hoteli iti preko gornje meje, bi taka rešitev pomenila že čisto federativno ureditev, za kar bi bilo treba šele najti potrebnih preventivnih kavtel, da se preprečijo pravkar omnejene posledice. Treba je še omeniti, da je del področja, ki ga lahko prenesemo na lokalno upravo, mnogo bolj ekspanziven od onega, ki mora ostati v centrali. Ako velja danes za pravo zakon o naraščajoči kompetenci, tedaj ima ta zakon svoj izvor v glavnem v socialnem in gospodarskem področju, ki je določeno samoupravi. Tu je zlasti pri nas polje široko in neobdelano, tako da moramo računati s tem, da bo bodočnost razmerje glede področja korigirala v prilog lokalni upravi. Seveda je tako naraščanje kompetence omejeno, ker se javne dajatve, to so bremena, ki jih povzroča izvajanje večjega področja, ne dajo natezati brez konca, temveč samo toliko, kolikor to zmore narodno gospodarstvo. Ali tudi v tem pogledu je lokalna uprava na boljšem, ker se še vedno laže najde kaka nova, manj škodljiva davščina na manjše teritorialno področje, kakor pa na državno področje, za katerega prihajajo prvenstveno v poštev davščine, ki imajo kar najbolj splošen značaj in ki enakomerno zadevajo posamezne dele države. Finančna decentralizacija. Pri takem stanju stvari je jasno, da problem decentralizacije ni tako enostaven, kakor si ga mnogi predstavljajo. Težava ne leži le v pravilni razmejitvi kompetence, temveč tudi v praktičnih posledicah, ki se rode ob prevzetju kompetence. Te so predvsem finančnega značaja. Gotovo je, da pokrajine ne morejo prevzemati kompetenc, ako se obenem ne zagotovijo oziroma ne prenesejo pripadajoči finančni viri za kritje bremen, ki jih prinaša novo področje. Finance in področje tvorijo junktim, katerega ni mogoče prezreti pri dekoncentraciji, ker se mora sicer ta že ob porodu diskreditirali. Vse to smo že doživeli ter se moramo iz skušenj preteklosti učiti. Oblastne samouprave so prevzele svojčas od države bolnice, ceste, kmetijske zavode in šole ter socialne ustanove proti primernim dotacijam države oblastnim samoupravam. Skoro po vzpostavitvi banovin je država dotacije ustavila ter prepustila banovinam, da s svojimi lastnimi sredstvi, zlasti z dokladami krijejo potrebe za prevzete ustanove. Cilj decentralizacije ne sme biti ta, da se država znebi izdatkov za izvestne agende v svojem proračunu; stremeti mora za tem, da se izvestni posli prenesejo na lokalno upravo, ker jih bo ta bolje in bolj ekonomično vršila. Decentralizacija, ki bi imela v glavnem le namen, da razbremeni državni proračun, je že a priori zgrešena, ker to nikdar ne more biti cilj, ampak le avtomatična posledica take reforme. Poudaril sem že, da je problem decentralizacije v glavnem finančni problem. Analiza državnega proračuna nam je to potrdila ter nam pokazala tudi mejo, do katere se decentralizacija da izvesti, ne da bi se sprožili problemi, ki tangirajo bitnost naše državne in nacionalne eksistence. Ni pa dovolj, da se pečamo samo s področjem, ki se da avtonomizirati, treba je zlasti tudi pogledati, kaki finančni viri se dajo prenesti na pokrajino. Ako se lotimo finančne strani našega problema, bomo gotovo največ pripomogli k osvetlitvi realnih možnosti, po katerih se da pri nas rešiti vprašanje decentralizacije. Kake načine finansiranja samouprav poznamo? Najobičajnejši je sistem doklad k državnim davkom. Ta način kritja samoupravnih izdatkov je najbolj primeren za občine, zlasti za one na deželi, ki skoro nimajo možnosti za kake izdatnejše samostojne davščine. Pri pokrajinah se da dokladni sistem do izvestne meje uporabiti, vendar danes ne more nuditi glavnega deleža za kritje pokrajinskih potreb. Dokladni sistem je sicer prav priljubljen, ker je tehnično zelo praktičen, vendar lahko povzroča težke krivice, ker progresivno stopnjuje morebitno nepravilnost že v osnovnem davku. Tudi vertikalna obremenitev prebivalstva postane z dokladami v največ primerih krivična, zlasti ako se ne dopušča diferenciacija doklad ter se uporablja ista dokladna stopnja za vse vrste direktnih davkov. Nadaljnji način samupravnega finansiranja je participacija pri državnih davkih. V tem primeru odstopa država del (10%, 15%, 50% ali več odstotkov) svojih dohodkov samoupravi za kritje njenih potreb. Taka udeležba se nanaša navadno samo na izvestne vrste direktnih ali tudi indirektnih davkov ter je lahko po odstotkih različna, in to za vrste davkov kakor tudi za posamezne pokrajine, kateri je udeležba namenjena. Včasih dobi pokrajina delež od državnih dohodkov šele potem, ko so pokrajinske doklade inkamerirane, ako se hoče preprečiti nadaljnja raznolikost doklad v posameznih pokrajinah. Tak sistem ima ta nedostatek, da je neelastičen in da mu manjka regulator samoobre-menitve, ki pri dokladnem sistemu mnogokrat spretno zavira pretirano natezanje bremen. Kdor sam plačuje, navadno nima pretiranega apetita. Pri dokladnem sistemu se mora potreba strogo oceniti in potem določiti doklada, pri udeležbi na državnem davku pa je dohodek že v naprej določen, medtem ko sc potreba dohodku primerno utesni in razširi. Imamo tudi sistem državnih dotacij. Tu prispeva država iz svojega proračuna samoupravam določene svote za kritje vseh ali izvestnih izdatkov. Ako se taki prispevki samoupravam dajejo samo od primera do primera, govorimo o državnih subvencijah. Država lahko odstopi samoupravam izvestne vire svojih dohodkov v popolno eksploatacijo, ali pa si pridrži primerno soudeležbo. Dalje je mogoče, da pobira država za samouprave na vsem področju kako davščino ter jo potem razdeli na posamezne pokrajine po kakem ključu (n. pr. po številu prebivalstva). To prav za prav niso avtonomne davščine, ker le-te predpostavljajo lastno avtonomno področje, temveč so državne davščine, iz katerih podeljuje država samoupravam dotacije. Končno imamo še sistem več ali manj samostojnega s t a -tuiranja samoupravnih davščin, kar daje pokrajinam avtonomno pravico, da si same poiščejo finančnih virov, kolikor niso že državni. V praksi se navadno pojavljajo najrazličnejše kombinacije navedenih načinov kritja za samoupravne izdatke ter se uporablja tako zvani kombinirani sistem. Sedaj nam še preostaja, da ugotovimo, s kakimi finančnimi viri razpolaga pri nas država in kateri viri so sposobni oziroma primerni za alimentacijo pokrajinskih proračunov. Naš davčni zakon pozna tele neposredne davke: zemljarino, zgradarino, pridobnino, rentnino, družbeni, uslužbenski davek, dalje davek na poslovni promet, na luksus, na neoženjene osebe ter vojnico. Od prvih šest navedenih davkov se pobirajo doklade za samouprave. Zgradarina in pridobnina sta odlična finančna vira za samouprave, ki bi se mogla v celoti odstopiti samoupravam, ker bi ju mogle bolje zajeti kakor država. Glede davka na poslovni promet, od katerega banovine danes nimajo nobenega dohodka, sedanje stanje gotovo ni vzdržno ter bo treba zagotoviti pokrajini primerno soudeležbo. Zlasti obseg prometa, ki se kaže najbolj v davku na poslovni promet, je važno merilo za potrebe lokalnega področja. Z naraščajočim prometom je v prvem redu prizadeta obremitev pokrajine, ker spadajo v njen delokrog ceste, bolnice in socialno skrbstvo. Zato je treba pokrajini zagotoviti avtomatično naraščajoče dolidke baš iz davka na poslovni promet. Tu bi morala pokrajina participirati vsaj 50%, ker je brez vsakega dvoma, da se najmanj polovica blagovnega prometa vrši v notranjosti pokrajine oziroma samoupravnega področja. Donos neposrednih davkov vključno davek na poslovni promet in vojnico znaša okoli 2 milijardi in 250 milijonov dinarjev, v dravski banovini pa nad 10 % od tega, to je okoli 225 milijonov dinarjev. Druga važna skupina davščin so trošarine, ki se plačujejo za nekatere predmete pri potrošnji ali prehodu v promet. Trošarine se smatrajo v vseh državah kot prvenstveni finančni viri za lokalno upravo. Naša država doslej ni stala na tem stališču, temveč je zasegla ta vir prvenstveno za sebe, razen trošarine na vino, ki je sedaj v celoti prepuščena banovinam in občinam. Glede trošarin bi moralo veljati vsekakor načelo, naj se prepuščajo lokalnim upravam. Večino trošarin bi morale pobirati pokrajine po enotnih predpisih in po enakih postavkah, na kar bi se po kombiniranem ključu deloma mogle odstopati občinam. Država bi si naj zagotovila primerno participacijo zlasti glede trošarin, ki se pobirajo od importiranih predmetov. Gotovo pa ni razloga, da pokrajina ne bi imela dohodka od trošarine na sladkor ali od trošarine na električno silo. Ti dve trošarini sta zlasti pri nas manj primerni za državno davščino, ker obremujeta radi neenakomerne strukture v posameznih delih naše države iz vestne dele državnega področja mnogo bolj kakor druge, ter tedaj nimata kriterija enakomernega državnega davka. Ako se vzdrževanje cest prenese na pokrajino, mora postati trošarina na bencin prvenstveno pokrajinska davščina, ker ta davščina skoro v vseh deželah služi za vzdrževanje in modernizacijo cest. Trošarine dajo v državnem proračunu nad 800 milijonov dinarjev dohodkov, od katerih plačuje dravska banovina ca 15 %, t. j. okoli 120 milijonov. Zelo izdaten državni dohodek dajejo takse. V naših banovinskih proračunih se krije s taksami povprečno 10% vseh izdatkov. Vsi banovinski proračuni v državi znašajo skupaj okoli 800,000.000 dinarjev, takse pa prinašajo nad 80,000 000 dinarjev. Gotovo so takse prav primeren vir samoupravnih dohodkov. Pojavljajo se kot samostojne samoupravne davščine, v novejšem času pa tudi kot doklada k že obstoječim državnim taksam. Ako se prenese administrativna kompetenca na lokalno upravo, se mora jo naravno tudi takse, ki so v zvezi s takimi administrativnimi posli, prenesti na samoupravo, koilkor ona sama finansira lokalno upravo. To ustreza že bistvu takse, ker je to praviloma dajatev, ki se plačuje kot ekvivalent za opravljene posle, za izvestne usluge ali pravice, ki jih nudi uprava. Končno omenjam sc monopole in carinc, ki so praviloma čist državni dohodek ter ne prihajajo v poštev za samoupravo, izvzemši carin, kadar imajo značaj trošarine. Seveda se da tudi od dohodkov monopola ter carin in* zlasti od dohodkov državne razredne loteri je odstopiti primeren delež pokrajinam, vendar je to vprašanje čisto finančne politike, ki bi mogla tako rešitev narekovati iz razloga, da zainteresira pokrajino za večji uspeh pri takih davščinah. Po razmotrivanju državnih finančnih virov prihajamo do za-klj lička, da je njih večji del sposoben za decentralizacijo. Mnogi sc dajo odstopiti lokalni upravi v celoti, pri mnogih pa je vsaj primerna soudeelžba pokrajin ne le mogoča, temveč tudi s stališča pravilne finančne politike poirebna. Pota za rešitev finansiranja samouprav so na jrazličnejša. Država lahko vse finančne vire, razen carin, monopolov in dohodkov iz državnih podjetij prepusti pokrajinam ter jim naloži odvajanje izvestne kvote za kritje državnih izdatkov. Ako je področje države za toliko večje od pokrajinskega, kakor smo videli v prejšnjih izvajanjih, kjer smo prišli do skrajne relacije 75 % : 25 % v prilog državi, gotovo ni mogoče računati s prej omenjeno rešitvijo, ki bi mogla državo vsak trenutek spraviti v kočljiv položaj glede kritja najnujnejših državnih potreb. Pri nas je realna edino solucija, da država ohrani v glavnem sedanje vire za sebe, one pa, ki so v vzročni zvezi s prenesenim področjem ali se dajo od države težje izkoristiti, da jih prepusti pokrajinam in to deloma v celoti, deloma pa s primerno participacijo. V vsakem primeru sc morajo prenesti na samouprave vse one davščine, ki niso sposobne, da bi pritegnile vse predele države k enakomernemu prispevanju. Sem spada zlasti trošarina na elektriko, ki bi morala postati pokrajinska davščina z obvezo, da pokrajine odvajajo izvesten del v skupen državni elektrifikacijski sklad, ki naj pospešuje elektrifikacijo v ncelektrificiranih delih države. Tudi temu sistemu, da bi država pobirala avtonomne tro-šarinske davščine in jih potem porazdelila po številu prebivalstva, moramo ugovarjati, četudi priznamo, da je to najenostavnejša premostitev tehničnih težkoč pri pobiranju izvestnih davščin. Trošarine so naravno v pokrajinah z večjim življenjskim standardom donosnejše kakor v krajih s primitivnim naturalnim gospodarstvom. Ali tudi potrebe pokrajine so v najožji zvezi s kulturno stopnjo in življenjskim standardom. Po svoji primarni funkciji se trošarina smatra povsod za lokalno davščino. Pobira se za potrebe tistega konsumnega področja, kjer je nabrana. Repartiranje trošarine po številu prebivalstva znači večjo obremenitev pokrajin z večjo potrošnjo silo, a manjšo obremenitev pokrajin, kjer je potrošnja šibkejša. Kakor so trošarine, tako je tudi davek na poslovni promet davščina, kateri se pokrajine s svojim razširjenim delokrogom ne morejo odreči. Seveda je treba najti rešitev, ki bo tudi državi zagotovila njej pripadajoči delež. Isto velja o taksah. Poleg doklad na neposredne davke bi samostojne trošarine in takse ter udeležba na izvestnih državnih trošarinah in taksah mogle nuditi pokrajini dovolj finančne možnosti za upravljanje sedanjega in razširjenega delokroga. Ako bi se odstopila še zgradarina in pri-dobnina, bi pokrajine imele gotovo zadosti finančnih virov za opravljanje in razvijanje svojega področja. Gospodarska uravnava pasivnih pokrajin. Gori sem postavil načelo, da državni davki ne morejo biti taki, ki pogajajo napredne pokrajine nesorazmerno bolj ko ostale. Tu bi se moglo ugovarjati s trditvijo, češ da je prav, ako pokrajine z večjo potrošnjo silo pomagajo šbkejšim. To je gotovo v redu, vendar to ni stvar in naloga samoupravnih davščin, temveč dolžnost pametne državne politike. Ne smemo prezreti dejstva, da je struktura našega ozemlja in tudi kulturni nivo našega naroda po posameznih predelih zelo različen. Tudi se zavedamo, da nam naša državna narodna skupnost nalaga izvestne dolžnosti in da mora biti naša nacionlna solidarnost tolika, da sprejmemo tudi bremena. Narodno in državno ujedinjenje se ne kaže v tem, če imamo poslušno uho, ako nam zapoje srbski guslar svojo turobno pesem o Kosovem. To ni vprašanje sentimentalnih čuvstev, temveč realna činjenica, ki involvira pravice pa tudi dolžnosti. Vsi, ki živimo na jugoslovanski zemlji, imamo dolžnosti ne samo do svoje bližnje okolice, temveč tudi do onih delov naše domovine, ki so živeli pod manj ugodnimi okoliščinami ter ovirani v svojem razvoju pod tujim jarmom niso mogli napredovati do take kulturne stopnje, kakor smo jo mogli doseči mi. Naravno je, da gre razvoj kulture svojo pot naprej in ne more čakati na kaki točki ali propadati, ako je narod zdrav in sposoben za napredek. Tudi naše naprednejše pokrajine morajo imeti prosto pot za nadaljnje razvijanje v kulturi in gospodarstvu, država pa ima pravico in dolžnost, da smatra pomoč zaostalim predelom kot skupno državno zadevo, za katero se morajo najti finančna sredstva po načelih zdrave državne finančne politike. Nihče ne more ugovarjati, ako dobi pomoč siromašni in ako je ni deležen bogatejši. Vendar treba vprašanje dviganja splošne kulture v izvestnih pokrajinah reševati sistematično, da bo uspeh zadovoljiv, ne pa brez programa in kontrole pod vidom gospodarskega izravnavanja dopuščati politiko, ki narod kvari ter mu kljub fnanč-nim žrtvam ne prinaša trajnih koristi. Dasl finansiranje gospodarske izravnave pasivnih pokrajin ni stvar budžetov neprizadetih pokrajin, sem prepričan, da bi se vsaj za finansiranje izvestnih panog (n. pr. za potrebe cest) dal ustvariti ob finasiranju po načelu vzajemnosti pokrajin poseben državni izravnalni f ond, iz katerega bi mogle pasivne pokrajine prejemati primerno pomoč za uravnovešenje svojih budžetov. Pomudil sem se nekoliko dalje pri najvažnejši strani problema decentralizacije, namreč pri financah, ker vidim v njih jedro vsega vprašanja. Znabiti mi je uspelo vsaj nekoliko razkriti in osvetliti sliko problema, ki bi ga moral poznati vsak, kdor se bavi z javnim poslom. Moral sem pokazati tudi na zamotanost vprašanja, ker pač ni enostavno. Znabiti sem zbudil nekaj zanimanja za interesantno snov ter opozoril na glavne momente, ki jih je treba vedeti, ako hočemo pravilno gledati na to aktualno vprašanje. Vem, da bi pomenilo že mnogo, ako bi s to razpravo ustvaril nekaj psiholoških pogojev, da se začne pravilno reševati naš notranje državno-politični problem. Storil sem to, ker misilm, da nosi naša inteligenca odgovornost pred zgodovino za vse, kar se dogaja v njeni dobi. Zato ravno sedaj ne sme stati apatična ob strani in biti brez interesa za vprašanje, od katerega v mnogem zavisi naš nadaljnji notranji razvoj in končno sreča in bodočnost naše zemlje. Vsi smo poklicani in dolžni, da po svojih močeh in sposobnostih sodelujemo in postanemo tako so-tvorci boljše in notranje jačje Jugoslavije. Ivan Kolar: DR. IVAN PRIJATELJ (K šestdesetletnici.) Dr. Ivan Prijatelj je utemeljitelj slovenske moderne literarne zgodovine s posebnim ozirom na novejšo literaturo. Literarna zgodovina je kot samostojna veda sploh še jako mlada, komaj nekaj desetletij živi. Najradikalnejši prelom moderne literarne zgodovine je v tem, da se je oddelila od filologije, te najsplošnejše vede o jeziku, ter se uvrstila v disciplino umetnostne zgodovine. Zakaj zgodovina literature je zgodovina narodne duševnosti, kakor se je razvijala v umetnosti, upodobljeni v jeziku. Zato brez umetniškega talenta ni umetnostne zgodovine. Starejša šola filologije je upoštevala zunanje gradivo literarne zgodovine (filološko, lingvistično, bibliografsko, biografsko...), ni pa že po svojem ustroju mogla doumeti samostojne umetnostne vrednote v literaturi: lepote. Nova literatura se sploh ni preiskovala, nikar najnovejša, sodobna. Veljalo je o tem načelo: Kar ni v aktih, ni na svetu. Tako je živela tudi slovanska filologija od svojega začetka, ko jo je privabila v življenje romantika konec 18. stoletja pa vse do začetka 20. stoletja (od Dobrovskega preko Kopitarja, Miklošiča do Jagiča). Tu se je pojavil v Jagičevi filološki sferi na Dunaju v boj za moderno literarno zgodovino mladi temperamentni študent-slavist — Ivan Prijatelj in stopil med orače ledine nove umetnostne vede, moderne literarne zgodovine. Med prvimi so delili literaturo od filologije Nemci, ki so sploh skoro nedosegljivi jezikoslovci. V Berlinu so pred koncem minulega stoletja odprli vrata tudi slovanski literaturi, a patriarh dunajske slovanske filološke stolice Vatroslav Jagič se je le čudil berlinskemu kolegu Poljaku Aleksandru Briicknerju, ko je izdal rusko in poljsko literarno zgodovino, češ: «Kako se more filolog baviti z literarno zgodovinob Ob tega čuvarja stare filologije in njene metode je zadel že koj spočetka tudi mladi slavist Prijatelj. Izrazil se je Jagič: «Kar ni v aktih, se ne upošteva, naj se prepusti kritičnim psomb Temelje literarni zgodovini je ustvarjal pri Rusih Aleksander N. P y p i n v Petrogradu, pri Čehih Josef Jireček, ki se je posebno zanimal tudi za južnoslovansko kulturno zgodovino, začetnik modernejše struje pa je Jaroslav Vlček. Edina stolica slovanske filologije, ki se je intenzivneje bavila tudi s slovensko literaturo, je bila v Gradcu, ustanovljena leta 1880. Delovali so tam V. Oblak, K. Štrekclj, R. Nahtigal in F. Ramovš, vsi izraziti lingvisti. V Pragi je bil slovenski lektorat, a znanje slovenske literature so zahtevali tudi na ruskih univerzah. (Neki kandidat je pri habilitacijskem izpitu padel, ker ni poznal Prešernovih poezij.) Idejni predhodnik umetnostne kritike je v našem slovstvu prvi zopet Prešeren. V «Novi pisariji» je izpovedal načelno bistvo umetnostne kritike v jezikovnem, oblikovnem in idejnem oziru. Levstik je postavil kritiko na program, poveril izrečno umetnostno kritiko Stritarju kot najbolj izobraženemu estetu svoje dobe. Stritar pa je ustvaril tudi prvo literarno-kritično šolo (v svojem literarnem krožku in v kritičnih spisih), a najpomembnejši naslednik mu je bil kot literarni estet Fran Levec. Kritika se seveda bistveno razlikuje od zgodovine. Kritik obravnava posamezna avtorjeva dela neposredno, zgodovinar pa analizira avtorja in njegova dela, išče genetične zveze z avtorjevo ter prejšnjo dobo v vsem, kar je vplivalo na avtorja, ker uveljaviti mora svojega avtorja kakor dramatik svojega junaka, a oceno mu daje s sintezo, ki je zadnji cilj moderne zgodovine tudi v literaturi. Skratka: prikazati mora resnični duševni obraz avtorja in dobe, ne pa sfrizirano, retuširano fotografijo zunanje podobe po suho nanizanih dogodkih. V tem je ne le reforma stare, v kompilatorstvo biografskih in bibliografskih dogodkov vklenjene literarne zgodovine, temveč tudi osvobojcnje samostojne literarne vede izpod oklepov filologije, ker je v napredku znanosti nujna specializacija. Kako vse drugače resnično zaživi n. pr. Trubarjev duševni obraz, ako mu spoznamo poteze iz njegove lastne dobe. Iz socialne, gospodarske, moralne katastrofe naroda se prikaže gigantski reformator-idealist, ne pa «čisto navaden heretik». Nemožna postane polemika, «ali je Trubar upesnitve vreden junak», naravnost vzljubiti mora takega reformatorja tudi slovenski katoličan, ko mu spozna kulturni pomen v bistvu slovenske reformacije, kojega problem nam je razložil dr. Prijatelj tako plastično v študiji «0 kulturnem pomenu slovenske reformacije^ (1908). Še drugačen primer: Marsikak tujec in domačin je že vprašal ob pogledu na drobno knjižico Prešernovih poezij: Kaj, to je, «tisti» Prešeren, ki mu pojete tako slavo? Ali je to vse? — Da, vse. Toda ni to čudno, da je tako «malo» napisal, čudno je le to, da je v tistih razmerah in okolnostih svoje dobe toliko napisal! (Kidrič, Prešeren in razmere; predavanje 7. decembra 1925 v Kranju.) kako šele dobi tudi njegova idejna vrednota svojo resnično najvišjo ceno. Toliko težje pa je pravilno razumevanje nove in sodobne literature, komur ni dano, da bi se poglobil v njeno genetično rast, spoznal vzroke in vplive, ki so jo rodili takšno in ne drugačno. Ko se je mladi slavist Prijatelj začel vglabljati v skrivnost narodove duše in je želel naslikati duševni obraz svojega, tako rano umrlega prijatelja pesnika Aleksandrova, je bridko spoznal, da «današnjega pesnika definirati ni lahko, pokazati namreč, kako se dandanes oddeli pesniška individualiteta iz svoje dobe. Toliko se čita. In zraven tega brez vsega reda in navodila. Gimnazija je nesodobna in nezadostna. Kar se je čitalo v šoli, pride šele pozneje v poštev. Prosta lektira pa se da težko kontrolirati. Mladi dijak več verjame literarni notici na zadnji strani političnega lista, kakor literarnemu profesorju, ki itak o sodobni poeziji nima pojma čisto po reku: «Kar še ni v aktih, ni na svetu.» (Aleksandrova Pesmi, 1902, XXVI.) A kako je Prijatelj razložil Aleksandrova? Zajel ga je iz celote mlade slovenske literarne «moderne», kakor so nanjo vplivale evropske kulturne struje in jih je ona sprejemala in odbijala, se z njimi oplajala in zastrupljala, nanje reagirala in agirala. V srcu pa je tudi njemu, Prijatelju, valovilo čustvo enako močno kakor pesniku, ker ga je mogel doumeti le tako, da ga je tudi občutil. Odtod je zrastel nedosežno lepi, resnični uvod, ki je naravnost najubranejša uvertura v poezijo Aleksandrova «Pesmi in romancs. cDomov kliče ta knjiga, na naša polja in travnike in na pota, ki vodijo preko njih v skromne naše vasice. Oni jo bodo prezrli, ki nimajo ničesar iskati doma, in zanjo ne bodo porajtali oni, ki se love med kričavimi senzacijami tujih literatur. Tudi oni je ne bodo opazili, ki žive doma v nevolji z lastno zemljo, z večnim hrepenenjem po tujem, daljnem in neznanem v nepotolaženi duši. In ogreli se ne bodo ob nji oni, ki nimajo zmisla za mične drobnosti naše grude, ki je v njih starina. Kajti drugih starin, velikih, slavnih svetinj naš narod nima. Vsi ti, na poslednjem mestu omenjeni, so kakor kmet, ki gre preko polja: E j, žito se ziblje in veter je in solncel ... A on gre in vidi pred seboj samo znoj svoj in misli samo na to, da je vkovan v to zemljo, ki mu je ječa in nesreča. Domovina in sreča in svoboda pa so za morjem.» Kakor pesnika ne moreš izpovedati s «svojo» besedo, ampak mu tako le zlomiš cvetove, tako ni mogoče izpovedati tega Prijatel jevega «uvoda», ako mu iztrgaš posamezne akorde. Napisal ga je estet, ki je sam umetnik, enakoroden pesniku. V tem uvodu nam je pa razodel tudi tisto hrepenenje, ki je živelo v vsej pesniški družinici naše «moderne», od katere se je oddvojil le po drugi poti, a za istim ciljem, kakor se razgovarja o tem z mrtvim drugom Ivanom Cankarjem, ko nam je tudi v njegovo kraljestvo skrivnosti odklenil vrata s ključem «Domovina, glej umet-nikb (Cankarjev Zbornik, 1921). V sebi je čutil poklic, da vpelje v svetisče literarne umetnosti tisti ubogi narod, ki ni mogel vanj vstopiti, ker so mu to branili utilitaristi, amuzični «praktikb, narodovi vrhovni gospodarji že od prvih časov sem. In je vstopil v hram umetnosti kot naj višji arbiter elegantiarum. A da je podrl plotove «budnih stražarjeva slovenske kulture v umetnosti, je moral zgrabiti pri temeljih, pri kritiki. Od kritika zahteva v prvi vrsti izredno dovzetnost. Kakor pesnik v življenju, mora kritik v umotvorih videti več nego navaden človek. Ob Wildeu se ozre v slovenski moderni individualizem v Cankarju, ki ga po desetletnem življenju še zmerom naša kritika ni mogla dojeti. Ironično imenuje duh kriti-cizma «oni osmi dar sv. Duha, ki bi morali zanj prositi vsak dan, ako se nočemo zadušiti v plevelu». Zahteva dalje, da mora kritik imeti dar pregnantnega izražanja ali kar je isto — temperament. Kritik je poklican, da ustvarja pojme, ne pa razpoloženja in slike: zgrabiti problem vsebine in lorme, razumeti umetnikovo individualnost in zvezo njegovo z razvojem človeštva, primerjati ga z drugimi umetniki domače literature in potem svetovne literature. Zavrača pri nas iidomačeni metodi: samovoljni subjektivizem (ker ta karakterizira le kritika samega) in sterilni objektivizem, ker le obnavlja, reproducira material. Glavni pomen človeškega dejanja in nehanja je v neprestanem gibanju. Ceni veliko više mladega moža, čigar mladost je polna živahnih peripetij, padanj in vstajanj, ker tak človek kaže kipečo življenjsko živost in ostane vedno v neposredni bližini življenja, se ne zapre v vzorce in sheme — bodisi še tako lepe in visoke. Tako človek vse razume, kar prinaša življenje s seboj. S takim razumevanjem je razodel poeta Aleksandrova in njegove lirike tisto skrivnostno mistiko, «ki je dišala občinstvu naravnost po coprniji, a je čisto naturna refleksivnost najnežnejše lirike: poslušanje, kako snuje zemlja in kako se odziv-lja življenjem. Pokazal je na «krepkega neposredno doživljajočega Ketteja, polnega šale ter dobrodušnega humorja*, kojega «poezija se izliva kakor naši potočki čez kamen in grm, ne izprašujoč ne kod ne kam — v njegovih sonetih pa podobna plavni Krki v njenih stalnih, mogočno in sigurno zarezanih bregovih*. In kakor se je «predrznil Cankar celo iti trgat .cvetove zla* v globine in nižine, pred katerimi smo se poprej samo križali*, je ob tej lastni zavesti z nič manjšo drznostjo pokazal narodu tudi četrtega «tujca», Otona Župančiča: «K svojini je bil prišel in ga niso spo-znali», dasi je tem «svojiin» že 10 let prinašal razkošne darove svoje poezije. Zakaj «razmalinil se je, kakor se ne spodobi za poštenega slovenskega mladeniča*. Opazili so pač «bujno ritmiko, lahkotno melodiko, drznost prispodob, rime, aliteracije in asonance, samo tega, kar je bilo pri nas novost za ves narod: poguma, energije, sile in zmagoslavnost nad življenjem in onimi elementi, ki ga tvori jo». Da ni zadela tragedija Prešernova tudi Župančiča, a z obsodbo njega tudi narod, kakor je že kazalo zvonjenje naših ccnahodnih cerkovnikov v hramu umetnosti», je rešil narod pred novo kulturno sramoto Prijatelj s tem, da je pesnika narodu — odkril. S temperamentno gesto je v estetsko kritičnem predavanju pred akademsko mladino v «Sloveniji» na Dunaju (1909) podrl filistrske nazore samozvanih gospodarjev v umetnosti. Prijaielj je za Stritarjevim «Tri-glavanom iz Posavja» prvikrat zopet pokazal, kako je ta trigla-vanski Slovenec od napačne religijske krotkosti in ponižnosti ustrahovan narod in da je zato pri Slovencih tako težak pesnikov porod in še težji njegov razvitek. «Ako se kljub takim razmeram, ki so že v kali sovražne pesniškemu geniju, vendar rodi narodu pesnik, mu je pritisnjen ipso facto nekak pečat tujstva na čelo.» Ob tem temeljnem problemu je pokazal na pesnika, «ki je prvikrat v našem slovstvu prestal veliko življenjsko preizkušnjo — samoto brez resignacije», ko je za resnično mladostno kipečo «Čašo opoj-nosti» in za potjo «Čez plan» stopil v samoto. «Pesniški pogled se mu je vrnil iz svetovnih obzorij domov in se potopil med drobnosti domače grude — Župančiču potreba in slast!» Po Prijateljevi besedi sta se našla oba tujca: narod in njegova «Moderna» v celoti. Francoski esprit je zbudil Prijatelju temperament (po njegovi lastni izjavi «V zatišju»). Tudi zato mu je tako ljub duhoviti O. Wilde, ki je takisto cenil za prvi pogoj kritika temperament, «in to temperament, ki mora biti izredno občuten za lepo in raznovrstnost njegovih razodetij ». S takim temperamentom nam je Prijatelj ustvaril lep, duhovit esej, da se moremo v njem približati in pogovarjati z največjimi oblikovalci narodove duše tudi mi. Trubar in Zois, Prešeren, Čop in drugi čbeličarji, pa banavzi Bleiweis, Jeran in Mahnič, da še te razumemo, zakaj so se vbadali tako in ne drugače v prav tisto zemljo, kakor vse drugače Levstik in Stritar in do vratu zakopani v politiko in literaturo Jurčič, Tavčar, Kersnik; osamljeni Aškerc in potem čisto njegova «Moderna» in nazadnje: predolga vrsta jih je, ne mogli bi jih pregledati in prešteti tako hitro vseh, ki jim je Prijatelj izklesal duševne profile! Štirideset let dela je za njim, od najširših problemov umetnosti do drobnih zapiskov iz pisem iz matrik in arhivskih listin. Iz vsega je zrastla moderna literarno kritična šola o umetnosti in zgodovini literature. «Perspektive, estetičen načrt», «Pesniki in občani*, «0 izdaji naših klasikov* in «0 ureditvi naših klasikov* pa o «Naših časopisih*, zraven pa monumentalne kritične izdaje klasikov; za Aleksandrovim Kersnika, potem Jurčiča in Tavčarja, antologija Aškerčeva in Stritarjeva, in njegovo je, da se je ta vrsta knjige klasikov že tako pri nas udomačila, da tvori že važen sestavni del naše literature. Osvobojenje Jugoslovanov je dočakal s svojim lastnim deležem. Med vojno je sodeloval na Dunaju v mafiji s Srbi in «Jugoslovan-skim odborom*. Ko se je po prevratu vračal domotv in je stopil pri Špilju prvikrat na osvobojena domača tla, se je oddahnil: zdaj sem svoboden! Ljubljana je dobila slovensko univerzo in tudi tisto stolico, za katero ni bilo poprej prostora nikjer na svetu, tudi na slovanskih univerzah ne. Dne 9. decembra 1919. je otvoril to stolico: «Tiho in mirno, brez šuma smo se zbrali, kakor je v slogu naših razmer, da pokličemo v življenje stoletne sanje: slovensko univerzo. Dovolite mi, da vam v duhu stisnem roko na tem mestu v znak organičnega in kulturnega dela v tem kulturnem zavodu, svetem hramu našem! Dovolite, da vas in vse slovenske inteligente, ki so iskali znanosti na tujem, prisrčno pozdravim na domačih tleh! Veliko mi je, da se koj v začetku zavedamo velike važnosti zlasti v tem predmetu, ki ga imamo danes. Predmet v našem seminarju bo povest, kako se je oblikovala naša književnost. Baviti se moramo z novejšo slovansko literaturo s posebnim ozirom na slovensk o.» S tovarišem prof. dr. Fr. Kidričem sta si že davno na Dunaju razdelila delo kar nekako spontano, brez razpravljanja. Prijatelj je delal prav za prav v vseh dobah, napisal razprav, esejev, referatov, veliko tudi o starejšem slovstvu, a najbolj doma se počuti ob problemih izrazite umetniške literature. Tako je odklepal narodu zaklade duha domače in mu razkladal velike duhove tudi v drugih evropskih literaturah. Že zgodaj kot gimnazijec se je zaljubil v rusko književnost, kot sedmošolec je prevel Puškinovo novelo «Kapitanova hči*, učil ruščine druge (kasneje na Dunaju je bil tudi lektor za ruščino na eksportni akade- mi ji); pa tudi sam se je rad pogovarjal s pesmijo o svojih čustvih, prevajal najnežnejse ruske lirike Koljcova, Tjutčeva, Polonskega, Nadsona, Fofanova. Pri Rusih si je poiskal tudi svoje pesniško ime Semen Seme novic. Pripovedoval je o ruskem romanu in francoski moderni književnosti (LZ 1900), o Tolstoju, Grigoroviču in t> Gorkem in o svojem učitelju A.N.Pypinu; prevel je nesmrtnega Gogoljevega Revizorja, Čehovljeve Momente, Šččdrinove bajke, Puškinovega Jevgenija Onjegina. Obširno, a pregledno studijo je napisal k ruskemu realizmu o Gogolju, Bjelinskem, Hercenu in drugih v «Predhodnikih ruskega realizma*; mnogo o poljski literaturi, tudi o češki. Nemcem je pripovedoval o srbski narodni pesmi in celo o Rusih. Skoro vsemu evropskemu svetu pa je moral pripovedovati o —svoji domovini, celo za Madžare je napisal po Jagičevem priporočilu kulturno sliko slovenskega naroda; iz ruščine so si tako študijo prevedli Srbi; Nemcem pa sploh, zlasti o Prešernu, kojega pesmi so poznali že iz večkratnih prevodov. A kdo bi vse zadovoljil, posebno ko je naj večja potreba — doma! «A jaz sem ob vsaki besedi, ki sem jo znrn's«l. čutil vedno bolj praznoto in gluhoto vsega tega, kar sem od svojih učiteljev in iz naših knjig vedel o naši preteklosti. Strastno se mi je zahotelo stopiti v intimnejšo zvezo, v podrobnejši, neposrednejši dotik ž njimi, ki so snovali tenko nitko slovenskega kulturnega življenja iz dobe v dobo. In vzel sem v roke knjigo za knjigo, od Trubarjevega Katekizma do tega, kar je včeraj izšlo.» («V zatišju*, 1915.) Samo ljudje, ki so sami kakor abecednik, so mogli spoznati v Trubarju le čisto navadnega abecedarja in «here-tika*, v Prešernu razuzdanca in so Levstiku še ob stoletnici zvonili le iz usmiljenja, češ da je le nekaj nič kaj prida pesmi naredil in napisal nekaj polemik; ali recimo po Cankarjevi besedi, da so mogli spoznati le tistega Ketteja, ki si je sam čevlje snažil, pa da je umrl mlad in da ima za literaturo to zaslugo, ker je bil «nadebuden». Pa tudi ni dovolj samo široko obzorje (kolikor je to sploh mogoče brez globljega doživetja), ampak tudi umetniški talent, sposoben za dojemanje in ustvarjanje, ki mu je enako kakor pesniku notranji poklic «v prsih nosit’ pekel al nebo*. Tudi njemu je nasula čisto slovenska hvaležnost prezvrhano mero razočaranja, ko mu tudi življenje ni v ničemer prizaneslo. Na Dunaju se je vbadal v knjigo slovanskih literatur in zraven opravljal tisto nevidno drobno težaško delo knjižničarja, v srcu pa nosil idejo o kulturi, «za katero ni vseučiliške stolice na svetu*. Z rojaki je trpel v političnih, kulturnih in socialnih bojih za mali svoj narod. Od življenja ni terjal zase drugega kakor prostorček pod solncem. Na Dunaju so ga politični nasprotniki denuncirali, da piše v socialistično revijo, v «Naše zapiske». Liberalec biti takrat že ni bilo več greh, a socialist biti je pomenilo, biti Avsfriji nevaren element. Avstrija je že vedela zakaj. Tudi osvobojena domovina mu ni mogla izpolniti nad. Kakor je res, kar je dejal Cankarjev Damjan: «Kdor ni trpel do krvi, ostane otrok in ni videl življenja*, tudi Prijatelju ni moglo biti prizanešeno, ko se mu je zahotelo, «stopiti v intimnejšo zvezo, v podrobnejši, neposrednejši dotik ž njimi, ki so «snovali tenko nitko slovenskega kulturnega življenja». Kako bi jih mogel doumeti do tiste zadnje kamrice, jim spoznati skriti obraz in ga razodeti še drugim, če bi ne imel ključa do njihovega srca sam v svojem srcu. «Najvišja kakor tudi seveda najnižja forma kritike je neka vrsta avtobiografije* (Wilde-Prijatelj). Kakor kaže Prijateljeva kritika njega samega, nam ga razodeva kot carja v kraljestvu literature, kjer odklepa svojemu ubogemu narodu zaklade duha, in se narod čudi, odkod toliko lepote, da ni vedel zanjo, ko je vendar njegova! O, saj je vedel zanjo, ali osleparili so ga zanjo, opljuvali so mu jo, pa se mu je zdela nemoralna in jo je zavrgel v blato in pohodil to ubogo «belo krizantemo». Pa je prišel Prijatelj, «ki ima zmisel za mične drobnosti naše grude», in je našel pohojeno ubogo krizantemo, jo pobral iz blata, jo očistil in jo dal narodu, to Cankarjevo rožo, «da jo shrani s hvaležnim spoštovanjem, za spomin na grenkolepo preteklost*. Glej, grenko je bilo spoznanje, ali iz spoznanja sije narodu solnčna bodočnost nasproti. b.Borko: DR EDUARD BENEŠ I. Osebnost dr. Eduarda Beneša je tako izkristalizirana in prosojno jasna, da je v zboru evropskih državnikov težko najti politika, ki bi bil v toliki meri uravnovešen. Kajti današnji razmajani svet ustvarja tudi majave politike. Občutek trdnosti, miru in nenaivnega optimizma, ki kar izžareva iz navidezno hladne osebnosti dr. Beneša, ima skoraj že klasične poteze. Njegova popolna osebna uravnovešenost je tem bolj očitna, čim bolj se pojavlja na vodilnih mestih evropske usode tip renesančnega državnika, ki ga je vidovito orisal Macchiavelli. Dr. Beneš ni spisal kakor Friderik Veliki, svojega «Antimacchiavella», vendar se zdi, da sta njegova državniška teorija in praksa nepretrgana posredna polemika s filozofom politične nemorale, narodne odnosno razredne sebičnosti in iracionalne improvizacije v političnih odločitvah. Dr. Beneš je eden naj izrazitejših predstaviteljev tipa demokratičnega politika. Presenetljivo je, da se je ta tip razvil do take popolnosti v dobi, ko se tolikanj naglasa kriza demokracije. Politik tega kova ne more biti samo izjemen pojav, ki bi vzniknil v nekem okolju kakor eksotičen cvet v domačem vrtu. Državniku daje osebni format sama narava, toda sliko, ki pride v ta okvir, prispeva njegovo okolje. Tudi v osebnosti dr. Beneša se v veliki meri odraža sproščeni vzpon češkoslovaškega naroda. Ena najugodnejših postavk v češkoslovaški politični bilanci je kontinuiteta Masaryk—Beneš. Dr. Eduard Beneš je ne le najavten-tičnejši tolmač Masarykovili stremljenj, marveč tudi njihov naj-legitimnejši dedič in najbolj poklicani nadaljevalec. Že leta 1910. je mladi Beneš opisal, kaj mu je Masaryk. «Njcgova vnetna za resnico, vera v resnico in njen končni triumf, njegova sigurnost in mir, s katerim gre za dobro stvarjo, ki mora prej ali slej zmagati — to te nauči, da vrednotiš življenje dokaj drugače knkor se po navadi vrednoti; nauči te optimizma in posebnega individualizma, ki sicer išče kriterij dejanja v svoji lastni vesti, vendar pa se s tem ne zapira pred vnanjo družbo.» Ta resnicoljubnost in brezpogojna poštenost, ki ne pozna razločka med nauki in osebnim življenjem, vzbuja v mladem Benešu soroden vzgon po čvrstem karakterju. Nekaj časa se še bori z Masarykovo metodo in z njegovimi filozofskimi koncepcijami: skuša jih premagati, dozoreti hoče v samostojno osebnost. Tudi mladi Beneš je prepričan, da obstoje razlike mod generacijami. A pri Masaryku sc mu je že zgodaj poglobil pogled v tok zgodovine in v smisel človeškega razvoja: spoznal je, da je delež novega rodu neznaten v primeri z vckovitimi nalogami, ki jih zastavlja narodu in človeštvu platonično pojmovani ideal človeka in družbe. Naučil se je gledanja «sub specie aetcrnb, spoznal je vlogo razuma v človeški zgodovini in si pridobil za vse življenje vodilna etična načela. Med svetovno vojno sta se profesor Masarvk in njegov učenec, nedavno imenovani docent sociologije dr. Eduard Beneš, srečala pri vzajemnem delu za osvobojenjc češkoslovaškega naroda. Potek in rezultati tega dragocenega in danes že zgodovinskega sodelovanja so pokazali, da ni bilo v vsej emigraciji tako vzorne dvojice sodelavcev: izkušeni Faust in prizadevni famulus Wagner sta v tem primeru ustvarila krasno delovno simbiozo. Skupnost smotrov je določila tudi pararelizem metod: Masarykove velike koncepcije so našle v dr. Benešu neumornega izvrševalca. Energije starega uči- telja in mladega učenca so se združile v smiselno akcijo. Masa-rykov realizem, naslonjen na večno topli inspiracijski vir plato-nizma, je našel v dr. Bcnešu bistrega interpreta, ki je imel konge-nialno razumevanje za vse učiteljeve zasnove. Besede, s katerimi se je Masarvk kot prezident osvobojene države spominjal tega sodelovanja, so bile vedno tako očetovsko tople, kakor so sinovsko iskreni Beneševi spomini na Masaryka. V osvobodilnem delu ustvarjeno razmerje je ostalo neskaljeno tudi po vojni, ko sta se obe osebnosti znašli pred čisto novimi nalogami in v okolju, ki so ga docela razkvasile sveže sile sproščenega naroda. V razmajanih povojnih političnih razmerah so se celo v zapadnih deželah naglo menjavale ne samo vodilne osebnosti, marveč tudi strankarski sistemi in režimi. Os češkoslovaške politike, ki sta jo v stabilizacijskem obdobju mlade republike tvorila Masaryk in Beneš, je ostala do danes: pač edinstven pojav v povojnih evropskih demokracijah. Čudovito je že samo dejsivo, da sta dve močni osebnosti lahko ostali toliko časa v takem, skoraj bi rekli: astronomsko preciznem odnosu. Moč njune vzajemne gravitacije si lahko predstavljamo kot najtesnejšo sorodnost idej in po njih ubranih metod, idej, ki sta jih vezala dva čvrsta karakterja. A izjemen pojav še vedno ni docela pojasnjen. Treba je upoštevati tudi socialno podlago individualnega dogajanja. Izvršila sc je velika preobrazba: pred vojno tolikanj napadani realizem profesorja Masaryka se je včlenil med bistvene miselne sestavine češkoslovaške demokracije. Izgubil je posebno obeležje, da sc je lahko posplošil. Tako so prešli v politiko večine češkoslovaških strank nekateri nazori in metode, ki so tako rekoč legitimna last Masarykovega realizma; za nje je veliki vodja in osvoboditelj potrošil v političnih bojih pred letom 1914. dobršen del svojih energij. Tako je na primer pojmovanje manjšinskih problemov, zlasti položaja Nemcev na Češkoslovaškem, dalje modus vivendi z Vatikanom, stališče v slovaškem vprašanju, preventivna socialna politika ob napetih odnosih med agrarnimi in industrijalnimi skupinami, ves kompleks zunanjepolitičnih vprašanj, da niti ne omenjamo podrobneje bistvenega in osrednjega problema češkoslovaške politike: problema demokracije in z njo zvezanega odpora zoper sleherno diktaturo — vse to je praktični posledek Masarykovega realizma. Vse to sloni na filozofski koncepciji, ki jo je utemeljil T. G. Masarvk in izpopolnil dr. Eduard Beneš. Češkoslovaška demokracija sc niti dovolj ne zaveda, kako je prežeta s temi idejami, ki so seveda organično združene z narodovo preteklostjo: Havliček, Komensky, Hus so miselni predhodniki tega duševnega razvoja, ki je zanj beseda svetovni nazor mnogo preohlapna. Odpornost, ki jo kaže češkoslovaška demokracija celo v dobi visoke epidemije fašističnih in boljševiških vročic, je nedvomno posledek njene notranje konstitucije. In na njo sta v nemali meri vplivala dva profesorja, dva clerca, kakor bi rekel Julien Benda: T. G. Masaryk in Eduard Beneš. II. Eduard Beneš je izšel iz izredno tesnih razmer. Američani dajejo svojemu naraščaju vzpodbudne knjige Smilesa, Mardcna in drugih, ki kažejo, kakšne čudeže uganja trdna volja, če je združena s čvrstim značajem. Za našo mladino bi bila v ta namen primerna biografija dr. Beneša*. Po rodu je iz zapadnočeške pokrajine (Plzensko), ki je kaj malo prijazna: ljudje, ki bivajo v teh krajih, so prav kakor oni zamračeni, vase zaprti, resni, razumarsko trdo nature, strogi nasproti sebi in drugim; tako zatrjuje njih dobri poznavalec Jan Hajšman. Eduard Beneš se je rodil kot najmlajši izmed deseterih otrok v bajti siromašnega kmeta in se je moral vso mladost trdo boriti z bedo. Kot dijak se je preživljal z inštruk-cijami, v Parizu je živel (lažje bi rekli: stradal) s honorarji, ki so mu jih pošiljali listi za dopise. Z neumorno voljo in z žilavo kljubovalnostjo, ki jo je dobil od svojih prednikov in le-ti morda od kraja, v katerem so stoletja premagovali surovo prirodo, se je Eduard Beneš pretolkel skozi trda dijaška leta. Doktoriral je na pravni fakulteti v Dijonu s tezo Mussolini ta novi predlog sprejel, vsiaj ne brez — novih pridržkov. Po prvih vtisih sodeč, ki jih je novi načrt napravil na mednarodno politično javnost, pa ni niti to verjetno, da bi ga članice DN na ženevskem zasedanju, ki bo v kratkem, sprejele brez — pomislekov. Kaj tedaj? 12. decembra se sestane «od.bor osemnajstorice», ki se ho moral odločiti za poostritev sankcij, če bi med tem tudi razvoj vojnih operacij na abesinskih bojiščih ne prinesel večjega razoiščenja, ki je prav tako potrebno Italiji kakor Franciji in Angliji, pa tudi drugim državam, ki stoje samo navidezno v ozadju ... Vse to kaže, da je abesinski problem zares kompliciran in hočemo to na tem mestu poudariti — razbremenitev odgovornosti gospodov diplomatov, ki so le posredniki podanega mednarodnega razvoja od včeraj preko danes na jutri.. Zagato evropskih diplomatov na Daljnem Vzhodu med tem skoro povsem neovirano in neženirano izrablja — J a p o n s k a, ki si brez ovir in na rafiniran način prisvaja pokrajino za pokrajino na Kitajskem. V svojem prvem ekspanzijskem zaletu se je že dokopala do ■^Kitajskega zidu*, zdaj obrača svoj pogled še bolj na jug. Spretno je zanetila v štirih sevemokitajskih pokrajinah reko črkarske pravde do same zemlje meti Kranjci, Štajerci, Korošci in Primorci. Kaj naj pomenijo drugega današnja gesla, skrita za pisavo besed «belgrad», « jugosloven*, « jugoslovenar*, pa «Beograd» in « Jugoslovan*, če se tako lahkomiselno igramo že sto let z uediinje-vanjem in ujedinijevanjem in ze-dinjevauijem najrazličnejših slovenskih dežel im struj, pa se ne moremo ne zbližati ne zediniti niti v kulturi niti ob čisto navadni pravopisni stvari, ki je končno vendar povsod pri kulturnih narodih nujen, logičen kompromis med živim l judskim govorom in med knjižnim jezikom v pisunu in govoru. A po tej poti mi pravopisa ne bomo imeli nikoli. Novi pravopis je načelno absolutno dober in praktično vsem »pismenim* nujino potreben. Napake so, a čemu z loparjem po tem velikem, kulturnem delu, ki ni produkt enega dneva, ampak življenjskega poklica mnogih, ako je sicer v njem tudi kaj majhnega, v čemer se toliko tako različnih glav pač nikoli ne more zediniti do kraja. Pametni in stvarni so predlogi tistih, ki pozivajo k zbiranju in sistematični obravnavi jezikovnega gradiva. Da, »Slavistično društvo* ima tu konkretno, praktično nalogo, z njim pa tudi vsi tisti, ki imajo še kaj zdrave volje za delo, ne pa za načelno negiranje vsega, tudi najbolj pozitivnega! Inko. «Naša misel.» Nacionalna omladiima na ljubljanski univerzi je že I. 1920. pokrenila svoje borbeno glasilo «Vidovdan», ki je kesineje izhajal v revijalni obliki. Za njim je izhajal «Val», tudi v revijalni obliki. Vendar to ni moglo zadoščati močni nacionalni skupini, posebno, ko sta obe nasprotni skupini razpolagali s svojim tiskom, namreč cStraža v viharju» in «Akademski glas». Na praznik narodnega zedinjenja, 1. decembra 1.1., je izšla prva številka «Naše misli*. Uvodnik obravnava stališče omiladine do nacionalnega vprašanja. Zavzema se za stvarno gledanje na vse aktualne probleme, in sicer z realnimi temeljev, med katerimi ji je prvi «država, edina trdna opora narodnega normalnega razvoja*. V njenem, «Velikem kralju* vidi največjega borca in preprioevalca jugoslovanske ideje. V članku «Ob velikem prazniku* poudarja, da «ideja narodnega in državnega edinstva ne dopušča nikake izolacije, niti koordinacije, nego zahteva razvojno integracijo vseh prirodnih in najboljših osobin našega naroda, čemur se more služiti le s širokogrudnim vzajemnim spoznavanjem in usvaja-njem kulturnih dobrin vseli njegovih delov, to je s težnjo k skupni kulturni usmeritvi*. Nasprotna je tej omladini miselnost, ki deli narod v «etično-moralnem in državno-poEtičnem smislu. Po tej teori ji je jugoslovanski narod aritmetično-mehanična skupnost državljanov brez duše in notranje moralne vsebine, Jugoslavija pa samo politična tvorba več narodov, prisiljenih k temu razmerju, diktiranih od zu- nanje skupne opasmosti>. Uvodnik druge številke obravnava socialne in gospodarske nazore nacionalne omludine, ki jih izraža z redko jasnostjo. Problem leži v napetosti med posameznikom, in družbo. Vsi dosedanji poskusi, da se to nasprot-stvo enostransko reši na ta način, da se onega izmed njiju zanika, niso uspeli. Omladina tudi zavrača liberalistično miselnost, ki vodi v duhovno in gospodarsko anarhijo. «Ne verujoino», nadaljuje uvodničar, «v avtomatično končno harmonijo prvotnih slepih in neurejenih sil, niti nam more biti poedinec, kot nujno socialno bitje in s teni v svojih svoboščinah omejeno, edino izhodišče in merilo za presojanje opravičenosti vsega ostalega.» Prav tako pa ne sprejema nazora, ki stremi za ustvaritvijo »mehaničnega, enotnega tipa človeka* ter hoče ' '' l : : Zanimivo priznuhje./V »Vestniku Jugoslovanske knjigarno čitamo: «Če se z znižanjem uradniških plač čutijo tako živo prizadete zlasti naše kulturne ustanove, je to le dokaz več, kako močan steber jim je ravno uradništvo, kako visoko kulturno je.» Pa še to: «;Odjefnalci slovenskih kulturnih proizvodov in dobrin so bili naši uradniki. Tisti uradniki, ki so doživeli dozdaj že toliko /.nižanj prejemkov in toliko ponižanja.* — Morda pa bi so dalo katero izmed ponižanj prihraniti, n.pr. to-le, ki smo ga čitali v tistih dneh: «Ljudje so videli povsod dvojno mero: ina občini, pri davkariji, v državnih uradih, pri odmerjanju pravic in davkov, in m,arsikje je bilo čutiti, da si (tudi- sodnik ne upa več soditi po vesti in zakonu.» , Izgubljena prijateljstva. Tekom mučne časopisu^ polemike, zaradi odslovitve dr. Ksenije / Atanasijevičeve z beograjske univerze je 'objavil \ rektorat, da mora pripisati dir. Atanasijevi6eva svoj neuspeh na univerzi sami sebi, in sicer dejstvu, da je Ona edina članica filozofske fakultete, ki se ji je posrečilo izgubiti vse prijatelje na fakulteiii in sictfr one, ki so jo privedli nu univerzo, kakor tudi one, ki so se zanjo kasneje zavzemali. Iz tega bi se dalo samo posneti, da jo je prijateljstvo spravilo na univerzo in jo tam držalo. Ko tega ni bilo več, je morala iti. Ali znanstvena kvalifikacija ne pride v pošteVi', i 'r< •'/ r 1 . * , i . » Vseeno. Predsedhik Goring je v svojem govofti rekel, da pomanjkanje slanine in surovega masla prav nič ne pomeni nasproti tertui, da je Netnčija dobila topove, granate in ^vione... Ko bo bila odločilna ura, bo tako vseeno, ali imamo dovolj svitojine in suirovega masla, samo da bomo imeli dovolj topov in topovskih granat.'—K temu pristavlja «Javjriost»: G. Goring ima prav. Kajti, kadar bi — po lhesjneči M- bila ta uteodna ura, pa bi se vsule na svet vse blago-4ati vdjne z vsemi tako izpopolnjenimi i sredstvi ža ubijanje, zastrupljevanje, dušenje in okuževarije, takrat biitnarsikataremu nesrečnežu bilo vseeno, ali ima kaj svinjine in surovega masla, to pa iz preprostega-razloga, ker ,mrtva usta-hiti ne govorijo niti ne jedo.J.. I ( 1 Kakšen bo odgovor? Javnost je opazija, da je nedavno začela katoliška mladina zelo borbeno akcijo zoper marksizem. V zvezi s tem vprašuje j glasilo nacionalne omladine ciNaša misel* katoliško mladino: »Kako pa je bilo s tvojim kuHurno-bojnim razpoloženjem v letih 1931.—1953., ko so te vezale tesne vezi z marksisti, ki jih danes tako srdito napadaš, proti jugoslovanskim nacionalnim akademikom?* y ' ■ j ?" Tiskovni skladi za « Misel in delo». 't1' ■' - ■ ■' 4 " ■ *>») Prijatelji našle revije so ustanovili pri njeni izdajateljici tiskovni sklad, da omogočijo večji obseg reviji, a da bi revija ne bila prisiljena povečati premen naročnikom, ki so večinoma iz/urad- , niških vrst. Prosimo vs^, ki morejo v današnjih razmerah še, kaj žrtvovati za kulturni napredek, da podprejo revijo s prispevki v tiskovni sklad. ' Prispevki naj se pošiljajo na poštnočekovni račun: št 16.602, Tisk jugoslovanskih naprednih akademskih starešin cNa»ta» v Ljubljani, r. z. z o. z.