Oznaka poročila: ARRS-RPROJ-ZP-2010-1/30 ZAKLJUČNO POROČILO O REZULTATIH RAZISKOVALNEGA PROJEKTA A. PODATKI O RAZISKOVALNEM PROJEKTU 1. Osnovni podatki o raziskovalnem projektu Šifra projekta Z5-9394 Naslov projekta Aktivno državljanstvo: k enakopravnim politikam Vodja projekta 21687 Mojca Pajnik Tip projekta Zt Podoktorski projekt - temeljni Obseg raziskovalnih ur 3.400 Cenovni razred B Trajanje projekta 05.2009 - 12.2009 Nosilna raziskovalna organizacija 366 Mirovni inštitut Raziskovalne organizacije - soizvajalke Družbeno- ekonomski cilj 13. Splošni napredek znanja - RiR financiran iz drugih virov (ne iz splošnih univerzitetnih fondov - SUF) 2. Sofinancerji1 1. Naziv Naslov 2. Naziv Naslov 3. Naziv Naslov B. REZULTATI IN DOSEŽKI RAZISKOVALNEGA PROJEKTA 3. Poročilo o realizaciji programa raziskovalnega projekta2 V raziskovalnem projektu smo izhajali iz osnovne ugotovitve, da novodobne politike izključevanja tako v »starih«, konsolidiranih demokracijah, kot v mlajših državah srednje in vzhodne Evrope kažejo na potrebo po rekonceptualizaciji državljanstva. Zlasti gre za potrebo po obravnavi državljanstva v širši perspektivi, kot jo prevzema odmevna Marshallova (1950) shema nacionalnega državljanstva kot državo-centričnega projekta, utemeljenega na triadi političnih, civilnih in socialnih pravic. Politike EU slonijo na podobi Evrope kot multikulturne politične entitete, ki poskuša vzpostaviti načela enakopravnosti in spoštovanja različnosti s številnimi vzvodi, med njimi z Listino osnovnih pravic EU, Zeleno knjigo o enakopravnosti in nediskriminaciji v razširjeni Evropi, z osnutkom evropske ustave, ki predpostavlja načeli aktivnega državljanstva in participativne demokracije ipd. V projektu smo ugotavljali, da smo v kontekstu EU, še posebej v državah srednje in vzhodne Evrope, kljub uvedbi demokratičnih mehanizmov, ustavnih klavzul o enakosti in nediskriminaciji ter sprejetim politikam EU o vzajemnem spoštovanju razlik med ljudmi in kulturami soočeni z mehanizmi izključevanja, ki zavirajo enake možnosti uresničevanja državljanov v družbi. Izhajali smo iz osnovne hipoteze, da so politike izključevanja iz državljanstva rezultat kompleksnih zgodovinskih, političnih in pravnih okoliščin, ki se strukturirajo okrog dominantnega političnega diskurza in povezujejo z različnimi institucionalnimi pravno-političnimi in neinstitucionalnimi družbenimi praksami diskriminacije in izključevanja. Rezultati implementacije mehanizmov EU za zagotavljanje enakopravnosti, nediskriminacije in vključevanja različnosti pokažejo, da med antidiskriminacijskimi politikami in nacionalnimi politikami držav članic EU ne obstaja nujno sozvočje. Deklarativna zavezanost politikam vključevanja na ravni EU se pogosto manifestira v sprejemanju nacionalne zakonodaje in politik, v katerih je mogoče zaznati elemente izključevanja. Raziskovalni projekt se je osredotočil na analizo migracijske politike, politik, ki zadevajo vprašanje spola in enakih možnosti in nasploh politik, ki na podlagi osebnih okoliščin, kot so narodnostna in etnična pripadnost, spol, starost, razred, versko prepričanje otežujejo ali omejujejo dostop do polnopravnega državljanstva. Teoretsko in empirično smo ugotavljali, da se mehanizmi izključevanja na podlagi osebnih okoliščin reproducirajo tudi na področju dostopa do trga delovne sile, zaposlovanja, stanovanjske politike, socialne in zdravstvene politike, ki bi morali za zagotavljanje družbene kohezivnosti in razvojne uspešnosti države temeljiti na vzvodih enakopravnosti in aktivne participacije. Projekt se je opiral na teoretično produkcijo s področja državljanstva zadnjih nekaj let, ki izpostavlja, da politike in prakse izključevanja iz polnopravnega državljanstva posamezniki in posameznice običajno doživljajo na različnih ravneh, ne zgolj na eni. Tako politike, ki na primer zadevajo vprašanje migracij, ne upoštevajo v zadostni meri vprašanja spola. Ugotavljali smo, da se posledično diskriminacijski vzvodi multiplicirajo: etnična pripadnost lahko nastopa kot osebna okoliščina, ki sproža diskriminacijo v politiki zaposlovanja, vprašanje spola pa lahko postane dimenzija dodatnega izključevanja iz socialnih politik. Ugotavljali smo, da podobno politike, ki se oblikujejo na področju trgovanja z ljudmi, ne upoštevajo v dovolj veliki meri dimenzije spola, kot tudi ne drugih osebnih okoliščin. Seštevek diskriminatornih praks vzpostavlja nove kontekste neenakopravnosti in prinaša reprodukcijo politik izključevanja, ki smo jo v projektu obravnavali s pojmom »intersekcionalnost« oziroma križanje neenakosti in pri tem ugotavljali, v kakšnih okoliščinah določene politike za enakopravnost, denimo politika enakosti spolov, zaznava/spregleda neenakosti v intersekciji (križanju) z drugimi osebnimi okoliščinami, na primer z etnično pripadnostjo ali denimo izkušnjo migriranja ipd. V projektu smo preverjali hipotezo, da močnejši kot so mehanizmi in prakse izključevanja in bolj kot ti predpostavljajo intersekcionalnost (križanje) neenakosti, šibkejši so politični in socialni konsenz, družbena kohezija in politična legitimnost in bolj je družba razcepljena. Hipotezo smo preverjali s konceptualno kritično obravnavo prevladujočih pojmovanj državljanstva, (neo) liberalno-kapitalističnega in republikansko-etičnega koncepta in problematizirali zapostavljenost participativnih in aktivacijskih modelov. (Neo)liberalni koncept državljanstva zagovarja državocentrično pojmovanje demokracije, ki ni toliko povezana s participacijo državljanov, kot je z ekspertnim sistemom za sprejemanje politik. Republikanski model državljanstvo predvsem razume kot obligacijo in ga na etičnih temeljih povezuje s koncepti vrlin, kreposti in časti ter ga projecira v specifični zgodovinski, kulturni in vrednostni sistem. Novim demokracijam zaradi hitrega zaključevanja oblikovanja države, prevzemanja institucionalnih modelov demokracije in tudi zaradi politične amnezije ni uspelo v večji meri preseči omejitev prevladujočih modelov, ki ljudi obravnavajo kot naslovnike in prejemnike politik, ne predpostavljajo pa tudi njihove aktivne udeležbe pri oblikovanju politik. Teoretsko smo pozornost namenili obravnavi novejših teorij o diskurzivnem in deliberativnem modelu državljanstva, konceptu multikulturnega, transnacionalnega državljanstva in modelom inkluzivnega državljanstva, ki oblikovanja politik ne prepuščajo izključno tehnokratskim mehanizmom, ampak predpostavljajo aktivno soudeležbo državljanov. Naslednja hipoteza, iz katere smo izhajali, pravi, da je mehanizme in prakse izključevanja iz polnopravnega državljanstva mogoče zadovoljivo spreminjati zgolj z aktivnim državljanskim pristopom, ki predpostavlja nove oblike državljanske participacije in odgovornosti. V tej luči smo obravnavali teorije inkluzivnega in participativnega državljanstva, ki poudarjajo, da učinkovite integrativne politike enakosti ne morejo nastajati zgolj kot produkti »politik od zgoraj« (top-down) oziroma kot produkti deliberacije, ki jo izvajajo »močne javnosti« (parlamentarna, vladna telesa in organi) (v nasprotju s »šibkimi javnostmi«). Ugotavljali smo veljavnost participativnega državljanstva, ki premore potencial za zagotavljanje družbene kohezivnosti znotraj nacionalnih okvirov in tudi v transnacionalni perspektivi in predpostavlja integriranje »politik od spodaj« (bottom-up in aktivno udeležbo t. i. »šibkih javnosti« (civilna družba, angažirani posamezniki in posameznice, nevladne organizacije ipd.). Inkluzivne politike, ki bi v največji meri zagotavljale polnopravno državljanstvo, smo tematizirali kot vključevanje »glasu od zunaj«; ugotavljali smo, da morajo takšne politike v skladu s praksami aktivnega državljanstva predvideti možnosti za vključevanje posameznikov in posameznic v procese nastajanja politik. Neenakopravnosti in diskriminacije so namreč pogosto ravno odraz diskrepance med tem, kako problem definirajo »močne« in kako »šibke javnosti« in kako si predstavljajo možne rešitve. Na podlagi analize zastopanosti glasov migrantov kot marginalizirane skupine v oblikovanju nacionalnih politik smo preverjali hipotezo, da so politike, ki upoštevajo glasove »šibkih javnosti«, bolj inkluzivne in da v večji meri prakticirajo načela aktivnega državljanstva in zagotavljajo kohezivnost družbe - v primerjavi s politikami, ki predeterminirano slonijo na ekspertnosti »močnih javnosti«. Migracijske politike smo analizirali v okviru novejših teorij o državljanstvu in s pomočjo koncepta intersekcionalnosti. Na podlagi teoretskih dognanj in empiričnih analiz smo predlagali koncept aktivnega državljanstva in na praktični ravni oblikovali priporočila za oblikovanje politik z visoko stopnjo participacije tistih skupin, ki jih specifične politike najbolj zadevajo. 4. Ocena stopnje realizacije zastavljenih raziskovalnih ciljev-3 V projektu smo preverjali in potrdili zastavljene hipoteze. Ugotavljali smo, da inkuzivne politike z določenega področja družbenega življenja lahko nastajajo zgolj skozi diskurzivne procese, na podlagi javne deliberacije, tj. procesov, v katere so vključeni državljani in državljanke, ki jih te politike najbolj zadevajo. Na podlagi empiričnih primerov iz prakse (področja migracijskih študij in študij spolov) smo ugotavljali, da so neenakosti pogosto posledica napačno ali nezadostno definiranih problemov, iz opredeljevanja katerih so državljani izključeni. Analizirali smo izbrane aktualne politike v Sloveniji in politike EU s področja migracij, trgovanja z ljudmi in neenakosti med spoloma in jih proučili z gledišča enakopravnega državljanstva. V objavah, spodaj navedenih izvirnih znanstvenih člankih in monografski publikaciji, smo preverjali in potrdili hipotezo, da močnejši kot so mehanizmi in prakse izključevanja in bolj kot ti predpostavljajo intersekcionalnost (križanje) neenakosti, šibkejši so politični in socialni konsenz, družbena kohezija in politična legitimnost in bolj je družba razcepljena. V tej luči smo ugotavljali, da je mehanizme in prakse izključevanja iz polnopravnega državljanstva mogoče zadovoljivo spreminjati zgolj z aktivnim državljanskim pristopom, ki predpostavlja nove oblike državljanske participacije in odgovornosti. 5. Utemeljitev morebitnih sprememb programa raziskovalnega projekta4 Nekatere aktivnosti, predvidene v projektu, so bile izvedene s časovnim zamikom zaradi porodniškega dopusta vodje projekta. 6. Najpomembnejši znanstveni rezultati projektne skupine5 Znanstveni rezultat 1. Naslov SLO PAJNIK, Mojca. Brezdržavljanskost migrantov in pravica imeti pravico ANG PAJNIK, Mojca. Statelesness of Migrants and the Right to have Rights Opis SLO V besedilu si postavljamo vprašanje, kako prepričljivo misliti človekove pravice kot politične pravice, ki niso prepuščene samovolji nacionalnih elit: migranti, prosilci za azil, izbrisani namreč pokažejo, da izguba nacionalnih pravic pomeni izgubo človekovih pravic. Z obravnavo pojma "pravica imeti pravico", ki po H. Arendt pomeni pripadanje politični skupnosti, besedilo problematizira prekrivanje človekovih in nacionalnih pravic na primeru "ustvarjanja" ljudi brez državljanstva. ANG The paper addresses the question of how to convincingly think of human rights as political rights that would not be left to the whims of national elites: migrants, asylum seekers, the erased have shown that the loss of national rights is, at the same time, the loss of human rights. Through a discussion of "the right to have rights", which means belonging to a political community (H. Arendt), the paper problematizes the overlapping of human and national rights which can result in the production of "statelesness" of people. Objavljeno v Časopis za kritiko znanosti, 2009, letn. 37, št. 238, str. 138-147. Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek COBISS.SI-ID 750701 2. Naslov SLO PAJNIK, Mojca, BAJT, Veronika. Biografski narativni intervju: aplikacija na študije migracij ANG PAJNIK, Mojca, BAJT, Veronika. Biographical Narrative Interview: Application to Studies of Migration Opis SLO Članek ponudi teoretsko obravnavo osebne pripovedi, naracije oziroma življenjske zgodbe in ugotavlja njen pomen za razumevanje družbenih pojavov, kakor tudi za analizo politik z določenega področja družbenega življenja. Teoretsko in empirično članek osmišlja izkušnjo z biografsko narativno metodo, ki v ospredje raziskovanja postavi intervjuvanca kot »partnerja v komunikaciji« in se posveča razumevanju njegove oziroma njene izkušnje. Članek obravnava pomen metode tudi za analizo politik. ANG The paper discusses life stories, personal narrations and explores their meaning for the analysis of social phenomena, as well as for policy analysis. Theoretically and empirically the article discusses the biographical narrative method that puts the interviewee into the focus and treats her as a "partner in communication" by exploring her experience and expertise. The article discusses the method also in the context of its value for policy analysis. Objavljeno v Dve domovini, 2009, št. 30, str. 69-89. Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek COBISS.SI-ID 748397 3. Naslov SLO PAJNIK, Mojca. Mnenja moških o prostituciji in trgovanju z ljudmi ANG PAJNIK, Mojca. Male Opinions about Prostitution and Human Trafficking Opis SLO Besedilo analizira izsledke javnomnenjske raziskave, s katero smo proučevali mnenja naključno izbranih moških respondentov o trgovanju z ljudmi in prostituciji v Sloveniji. Analiza je pokazala, da se fenomena povezujeta s politikami nadzora in mejnih režimov, pojavljata se kot pravna, moralna vprašanja, povezana s človekovimi pravicami, trgom dela in seksualno industrijo. Ugotavljali smo zagate paradigme moralizma in kriminalizacije in tudi paradigme seksualnega dela, ki ne reflektira vloge strank in ne prepoznava situacij, ko prostitucija ni zgolj »prostovoljno seksualno delo«. ANG The paper debates the results of the public opinion research which was applied to study attitudes of male respondents on trafficking and prostitution in Slovenia. The analysis shows how dispersed the opinions are and how they point to the different realities of both phenomena that are related to policies of control and border regimes, that appear as legal or moral questions, addressing issues of human rights, labour market and sex industry. The paper exposes the shortcomings of the paradigm of moralization and criminalization and it points at the inconsistencies of the sexual work paradigm. Revija za kriminalistiko in kriminologijo, okt.-dec. 2009, letn. 60, št. 4, str. Objavljeno v 309-319. Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek COBISS.SI-ID 1311566 4. Naslov SLO PAJNIK, Mojca, BAJT, Veronika. Transnacionalnost migrantk: tipi družin in družinske politike ANG PAJNIK, Mojca, BAJT, Veronika. Migrant Women's Transnationalism: Family Patterns and Policies Opis SLO Migracijske in integracijske politike prepoznavajo združevanje družine za legitimni razlog za migracijo, čemur sledi sprejetje migrantov s strani države imigracije. Kljub tej prepoznavnosti politike ne reflektirajo naraščajočega trenda feminizacije migracij in ne upoštevajo v zadostni meri potreb žensk migrantk. Besedilo se osredotoča na proučevanje življenjskih zgodb migrantk tako da proučuje njihove izkušnje z družinskim življenjem in socialnim mreženjem ter na tej podlagi predstavi kritiko aktualnih migracijskih politik, ki uravnavajo združevanje družine. ANG Whereas current policies on migration and integration are beginning to recognise family reunion as one of the most legitimate reasons for "acceptance" by a "host" society, they in most cases still do not account for the growing trend of feminisation of migration, and even rarely do they address specific female migrants' needs. The paper focuses on biographical interviews with migrant women in Slovenia as a valuable method to question current integration measurements, applied in the article to explore female migrants' experiences in transnational family life and social networks. Objavljeno v International Migration, 2010, letn. 48, št. 3. Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek COBISS.SI-ID 760429 5. Naslov SLO PAJNIK, Mojca. Prostitucija in trgovanje z ljudmi: perspektive spola, dela in migracij ANG PAJNIK, Mojca. Prostitution and Human Trafficking: Perspectives of Gender, Labour and Migration Opis SLO Besedilo problematizira prevladujoče predstave o prostituciji in trgovanju z ljudmi. Izhajamo iz teze, da je enoznačno opredeljevanje prostitucije bodisi kot prodaje telesa, identične kakršnikoli drugi izmenjavi storitev za denar, bodisi kot apriornega nasilja nad ženskami neustrezno. Enoznačne opredelitve soustvarjajo enoznačno družbeno konstrukcijo prostitucije, saj ne obravnavajo njene raznolikosti in protislovnosti. V besedilu prakticiramo transgresijo binarnega mišljenja, kar nam omogoča upoštevati mnogotere realnosti žensk in moških v prostituciji in trgovanju z ljudmi. ANG The book problematizes the dominant representations of prostitucion and human trafficking. We start from the thesis that one-sided definitions of prostitution, either as the selling of a body identical to any other service provided for money or as a priori violence against women, are inappropriate. By not taking into account the diversity or the contrasting character of prostitution they help create the one-sided social construction of prostitution. In this book we argue beyond binary logic and take into account many realities of women and men involved in prostitution and human trafficking. Objavljeno v Ljubljana, Mirovni inštitut, (Zbirka Politike). 1. izd. Tipologija 2.01 Znanstvena monografija COBISS.SI-ID 241659136 7. Najpomembnejši družbeno-ekonomsko relevantni rezultati projektne skupine6 Družbeno-ekonomsko relevantni rezultat 1. Naslov SLO PRIMTS, Perspektive za integracijo migrantov iz »tretjih držav« in njihov položaj na trgu dela: k politikam in delovanju ANG PRIMTS, Prospects for Integration of Migrants from "Third countries" and their Labour Market Situations: Towards Policies and Action PRIMTS projekt obravnava prekarne položaje »državljanov tretjih držav« na trgu dela in jih analizira s perspektive integracijskih mehanizmov z namenom prispevati k dolgoročnemu izboljšanju položaja migrantov, zlasti delavcev in Opis SLO delavk v nižje plačanih sektorjih. Poleg tega je cilj projekta izoblikovanje predlogov za primerljive fleksibilne integracijske politike na ravni EU, prilagojene potrebam migrantov, ki se soočajo z devalvacijo znanja in kompetenc in stiskami na trgu dela. Projekt financira Evropska komisija, Evropski sklad za vključevanje državljanov tretjih držav (2008-2010) ANG The PRIMTS project considers precarious labour market positions of "third country nationals" and analyses these from the perspective of integration with the purpose to contribute to long-term benefits of migrants, particularly male and female workers in lower sectors of economy. A further objective is to establish proposals for comparable flexible integration policies at the EU level tailored to specific needs of migrants who are faced with deskilling and hardship in the labour market. Financed by European Commission, European Fund for the Integration of Third-Country Nationals (2008-2010) Šifra D.01 Vodenje/koordiniranje (mednarodnih in domačih) projektov Objavljeno v Gl. http://primts.mirovni-institut.si/ Tipologija 3.25 Druga izvedena dela COBISS.SI- ID 760685 2. Naslov SLO Premislek o migracijskih politikah: o rasizmu in ksenofobiji ANG Reinventing Migration Politics: Challenges to Racism and Xenophobia Opis SLO Avtorica ugotavlja, da novodobne migracijske in integracijske politike, ki jih spremljajo populistična retorika in protimigracijski diskurzi vzdržujejo migrante v položaju brez pravic; v položaju, ko ne gre zgolj za to, da migrantom številne pravice niso priznane, ampak za to, da migranti k pravicam niso pripuščeni; niso v položaju, ko bi sploh imeli možnosti sklicevati se na pravice. Zagotavljanje "pravice imeti pravico" je obravnavano kot pogoj, ki bo omogočil integracijo kot politiko enakosti in ne izključevanja. ANG The author argues that current migration and integration policies that are, as a rule, accompanied by populist rhetoric and anti-migration discourses sustain migrants in "rightless" positions where not only are their human rights not respected but they are not even admitted to claim their rights. Ensuring migrants the "right to have rights" is thematized as a precondition for any serious attempt to claim migrants' integration as politics of equality, not exclusion. Šifra B.04 Vabljeno predavanje Objavljeno v http://www.ceu.hu/news/2010-01-26/lecture-by-mojca-pajnik-co-organized- by-gender-studies-dept-and-hungarian-sociologic Tipologija 3.14 Predavanje na tuji univerzi COBISS.SI- ID 760941 3. Naslov SLO (Ne)možnosti socialnega državljanstva za migrante ANG (Im)possibilities of Migrant's Social Citizenship Opis SLO Z obravnavo koncepta socialnega državljanstva se besedilo osredotoča na obravnavo politik trga dela na primeru migracij in neenakosti, ki jih producirajo. V ospredju je preverjanje veljavnosti socialnega državljanstva, ki je razumljeno kot utopična imaginacija in referenčna točka za razvijanje "diskurza potreb", ki upošteva specifičnosti položaja migrantov. Besedilo razpravlja o socialnih pravicah, ki so v zatonu vse od "krize" socialne države. ANG Drawing on the concept of social citizenship, the paper questions the contemporary rationale of migration and labour policies and of inequalities it produces. The potential value of social citizenship is explored in its relation to the increased securitization of migrants. Social citizenship is understood both as utopian imagery and a point of reference that facilitates the developing of the "needs discourse" pertaining to migrant populations. Šifra B.03 Referat na mednarodni znanstveni konferenci Objavljeno v Mednarodna konferenca Security, Insecurity and Migration in Europe, University of Leicester, 18.-19. september 2009 Gl. http://www.imepo.gr/ClientFiles/pdfs/program Leicester.pdf Tipologija 3.15 Prispevek na konferenci brez natisa COBISS.SI- ID 761197 4. Naslov SLO BAJT, Veronika, PAJNIK, Mojca. Participacija migrantov: perspektive za redefinicijo državljanstva ANG BAJT, Veronika, PAJNIK, Mojca. Civic Participation of Migrants: Prospects for Redefinitions of Citizenship Opis SLO Na podlagi premisleka o državljanstvu besedilo sooča legalno formalistične obravnave državljanstva z neformalnimi praksami participacije kot oblike "aktivnega državljanstva". Besedilo ugotavlja, da je za razumevanje kompleksnih realnosti migracijskih procesov formalistična razumevanja državljanstva kot statusne pripadnosti potrebno razširiti z analizo neformalnih oblik participacije. ANG Rethinking citizenship, the paper tackles the complex interrelationship between the formal concepts of citizenship and the informal ways of practicing civic participation as modes of "active citizenship". The paper develops a thesis that understanding migratory practices requires a broader understanding of citizenship that stretches beyond the mere legal and formally prescribed conditions of status acquisition. Šifra B.03 Referat na mednarodni znanstveni konferenci Objavljeno Mednarodna konferenca, Nationalism, Ethnicity and Citizenship: Whose Citizens? Whose Rights?, 30. junij-1. julij 2008, University of Surrey Gl. http://www.surrey.ac.uk/Arts/CRONEM/documents/A5_ABSTRACTSCRONEM2008.pdf. Tipologija 1.12 Objavljeni povzetek znanstvenega prispevka na konferenci COBISS.SI- ID 684653 5. Naslov SLO ANG Opis SLO ANG Šifra Objavljeno v Tipologija COBISS.SI- ID 8. Drugi pomembni rezultati projetne skupine7 9. Pomen raziskovalnih rezultatov projektne skupine8 9.1. Pomen za razvoj znanosti9 SLO V projektu smo se ukvarjali z umeščanjem koncepta državljanstva v prostor srednje in vzhodne Evrope, s čimer smo zapolnili vrzel na tem področju: primanjkujejo namreč aplikacije teorije državljanstva iz anglosaksonske tradicije v prostor srednje in vzhodne Evrope, v kontekst tranzicijskih družb in njihove aktualne vloge v EU. Študije v regiji se primarno posvečajo obravnavi državljanstva kot statusa in ga ne povezujejo z vprašanjem politik izključenosti in neenakopravnosti in njihovih posledic za družbeni razvoj. Z analizo klasičnih teorij državljanstva in na podlagi ustrezne umestitve koncepta v specifičnost omenjenega okolja, se je projekt usmeril v zapolnjevanje te vrzeli. Projekt prinaša tudi možnosti proučevanja državljanstva na novih teoretskih podlagah, usmerjenih k aktivnemu državljanstvu. Gre za poskus teoretizacije in aplikativnega preverjanja inkluzivnosti/ekskluzivnosti politik s specifičnega področja urejanja družbenega življenja (primer migracij) z ozirom na stopnjo komunikacije med različnimi akterji in posledično za uvajanje in konceptualiziranje fenomena aktivnega državljanstva. Z uvajanjem in proučevanjem koncepta intersekcionalnosti, pojavljanja križanja in seštevanja diskriminatornih političnih praks, ki multiplicirajo kontekste neenakosti, projekt prinaša tudi poskuse nove teoretizacije politik neenakosti, da bi ponudil inkluziven in participativen koncept aktivnega državljanstva. V projektu smo tematizirali posvetovalen (dialoški) proces med teorijo in prakso. Na podlagi teoretizacije aktivnega državljanstva in poskusa situiranja tega koncepta v specifični zgodovinski in kulturni kontekst je projekt hkrati preverjal aplikativno primernost tega koncepta za zagotavljanje družbene kohezivnosti in razvoja. Hkrati smo uvajali nove dimenzije združevanja metodoloških pristopov k proučevanju državljanstva. Preizkušanja modela aktivnega državljanstva smo se lotili s kombinacijo različnih metod, analize okvirjanja, analize glasu in analize biografskih narativnih intervjujev za preverjanje izkušenj in mnenj s področja aktivnega državljanstva. Z analizo konketnih dokumentov, strategij, političnih razprav in zakonov, s hkratnim preverjanjem mnenj in stališč v dokumentih civilnodružbenih akterjev in na podlagi podatkov, pridobljenih s poglobljenimi intervjuji smo preverili empirični pomen koncepta aktivnega državljanstva in predlagali smernice za njegovo uporabo v javnih politikah. ANG The project dealt with placing the concept of citizenship in the area of Central-Eastern Europe. In so doing it bridged the gap in this field, for there is a notable lack of application of the citizenship theory from the Anglo-Saxon tradition to the Central-Eastern European area, to the context of states in transition and their active role in the EU. By analysing classical theories of citizenship and based on the appropriate placement of the concept into the specific environment, the project is focused on surpassing the existing gap. The project also brings the opportunity for a new study of citizenship, focused on the phenomenon of civic activity, i.e. the idea of active citizenship. The project attempted to theorise and applicatively verify the inclusion/exclusion of policies in relation to the level of communication between various actors, consequently introducing and conceptualising the phenomenon of active citizenship. Introducing and studying the concept of intersectionality, the presence of intersection and multiplication of discriminatory political practices that multiply the contexts of inequality, the project brings new theoretical views on policies of inequality, aiming to offer an inclusive and participatory concept of active citizenship. The project aimed at creating a consulting (dialogic) process between theory and practice. Based on theorising the concept of active citizenship and the attempt to situate this concept in the specific historic and cultural context, the project also verified the applicability of this concept to ensure social cohesion and development. At the same time new dimensions of uniting methodological approaches to the study of citizenship were introduced. Namely, the project used a combination of different methods to test the model of active citizenship, i.e. frame analysis method, voice analysis, and analysis of interviews for verifying the experiences and opinions on the issue of active citizenship. Analysing concrete documents, strategies, political debates, and laws; checking the opinions and views present in the documents produced by the members of civil society; and gathering additional information from the interviews conducted with individuals most affected by specific policies, the project tested the empirical significance of the concept of active citizenship in order to recommend guidelines for its use in the future scientific research, as well as its application to concrete public policies. 9.2. Pomen za razvoj Slovenije10 SLO Na podlagi proučevanja družbene neenakosti je projekt oblikoval smernice za odpravljanje neenakosti in za zagotavljanje polnopravnega državljanstva z namenom prispevati k povečevanju socialne in širše družbene kohezivnosti v Sloveniji. Z ugotavljanjem vzrokov in posledic, ki jih imajo elementi izključevanja in neenakosti, prisotni v javnih politikah, specifično na področjih, ki zadevajo migracije in trgovanje z ljudmi, smo predlagali mehanizme za odpravljanje neenakosti, ki bodo v praksi povečali razvojne možnosti Slovenije v smeri večje integrativnosti in kohezivnosti družbe. Na podlagi izsledkov proučevanja vzrokov in načinov pojavljanja mehanizmov izključevanja v javnih politikah, denimo izključevanja določenih državljanov in državljank iz trga dela, zaposlovalne politike, tudi socialnega in zdravstvenega varstva, smo predlagali nove razvojne smernice, ki črpajo iz ideje aktivnega državljanstva. Nadalje smo oblikovali priporočila za udejanjanje polnopravnega državljanstva - s politikami odpravljanja neenakega dostopa do trga dela in javnih služb. Projekt se je usmerjal v iskanje predlogov za odpravljanje socialnih tenzij za jačanje polnopravnega državljanstva in kohezivnosti Slovenije kot multikulturne družbe spoštovanja različnosti in zagotavljanja enakopravnosti. ANG i By studying the reasons for inequality this project formulated guidelines for eliminating inequality and ensuring full citizenship; in this way the project contributed to the growth of social cohesion. Finding out which are the causes and consequences of the elements of exclusion and inequality present in public policies, the project proposed mechanisms for eradication of inequality that will in practice enhance Slovenia's developmental potentials in the direction of greater integration and cohesion. Grounded in our findings about the causes and workings of the mechanisms of exclusion in public policies, specifically in the area of migration politics, for instance the exclusion of certain citizens from the labour market, employment policy, also social and health security, the project proposed new developmental strategies. Furthermore, the project aimed at formulating recommendations to actually put full citizenship into practice - by way of using policies of ending the unequal access to the labour market and public services. The project aimed at proposing solutions to diminish social tensions, and help enforce full citizenship and cohesion of Slovenia as a multicultural society of respect for difference and assurance of equality. 10. Samo za aplikativne projekte! Označite, katerega od navedenih ciljev ste si zastavili pri aplikativnem projektu, katere konkretne rezultate ste dosegli in v kakšni meri so doseženi rezultati uporabljeni Cilj F.01 Pridobitev novih praktičnih znanj, informacij in veščin Zastavljen cilj Oda One Rezultat 6 Uporaba rezultatov 1 6 F.02 Pridobitev novih znanstvenih spoznanj Zastavljen cilj Oda ne Rezultat 1 jl Uporaba rezultatov 1 6 F.03 Večja usposobljenost raziskovalno-razvojnega osebja Zastavljen cilj DA NE Rezultat 6 Uporaba rezultatov 6 F.04 Dvig tehnološke ravni Zastavljen cilj oda one Rezultat 6 Uporaba rezultatov 6 F.05 Sposobnost za začetek novega tehnološkega razvoja Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 jl Uporaba rezultatov 1 6 F.06 Razvoj novega izdelka Zastavljen cilj oJ DA J NE Rezultat 1 d Uporaba rezultatov 6 F.07 Izboljšanje obstoječega izdelka Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 6 Uporaba rezultatov 6 F.08 Razvoj in izdelava prototipa Zastavljen cilj da One Rezultat 6 Uporaba rezultatov 6 F.09 Razvoj novega tehnološkega procesa oz. tehnologije Zastavljen cilj DA NE Rezultat 6 Uporaba rezultatov 1 6 F.10 Izboljšanje obstoječega tehnološkega procesa oz. tehnologije Zastavljen cilj DA J NE Rezultat 1 6 Uporaba rezultatov 6 F.11 Razvoj nove storitve Zastavljen cilj DA NE Rezultat 6 Uporaba rezultatov 6 F.12 Izboljšanje obstoječe storitve Zastavljen cilj da One Rezultat 6 Uporaba rezultatov 1 6 F.13 Razvoj novih proizvodnih metod in instrumentov oz. proizvodnih procesov Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 6 Uporaba rezultatov 1 6 F.14 Izboljšanje obstoječih proizvodnih metod in instrumentov oz. proizvodnih procesov Zastavljen cilj DA J NE Rezultat 1 6 Uporaba rezultatov 1 6 F.15 Razvoj novega informacijskega sistema/podatkovnih baz Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 6 Uporaba rezultatov 6 F.16 Izboljšanje obstoječega informacijskega sistema/podatkovnih baz Zastavljen cilj da One Rezultat 6 Uporaba rezultatov 1 6 F.17 Prenos obstoječih tehnologij, znanj, metod in postopkov v prakso Zastavljen cilj DA NE Rezultat 6 Uporaba rezultatov 6 F.18 Posredovanje novih znanj neposrednim uporabnikom (seminarji, forumi, konference) Zastavljen cilj DA J NE Rezultat 1 6 Uporaba rezultatov 6 F.19 Znanje, ki vodi k ustanovitvi novega podjetja ("spin off") Zastavljen cilj DA NE Rezultat 6 Uporaba rezultatov 6 F.20 Ustanovitev novega podjetja ("spin off") Zastavljen cilj da One Rezultat 6 Uporaba rezultatov 1 6 F.21 Razvoj novih zdravstvenih/diagnostičnih metod/postopkov Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 6 Uporaba rezultatov 6 F.22 Izboljšanje obstoječih zdravstvenih/diagnostičnih metod/postopkov Zastavljen cilj da One Rezultat 6 Uporaba rezultatov 6 F.23 Razvoj novih sistemskih, normativnih, programskih in metodoloških rešitev Zastavljen cilj DA NE Rezultat 6 Uporaba rezultatov 1 6 F.24 Izboljšanje obstoječih sistemskih, normativnih, programskih in metodoloških rešitev Zastavljen cilj da One Rezultat 6 Uporaba rezultatov 6 F.25 Razvoj novih organizacijskih in upravljavskih rešitev Zastavljen cilj DA NE Rezultat 6 Uporaba rezultatov 1 6 F.26 Izboljšanje obstoječih organizacijskih in upravljavskih rešitev Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 6 Uporaba rezultatov 6 F.27 Prispevek k ohranjanju/varovanje naravne in kulturne dediščine Zastavljen cilj Oda One Rezultat 6 Uporaba rezultatov 6 F.28 Priprava/organizacija razstave Zastavljen cilj DA NE Rezultat 6 Uporaba rezultatov 1 6 F.29 Prispevek k razvoju nacionalne kulturne identitete Zastavljen cilj O DA J NE Rezultat 1 6 Uporaba rezultatov 1 6 F.30 Strokovna ocena stanja Zastavljen cilj DA NE Rezultat 6 Uporaba rezultatov 6 F.31 Razvoj standardov Zastavljen cilj Oda One Rezultat 6 Uporaba rezultatov 6 F.32 Mednarodni patent Zastavljen cilj Oda ne Rezultat 1 6 Uporaba rezultatov 1 6 F.33 Patent v Sloveniji Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 6 Uporaba rezultatov 6 F.34 Svetovalna dejavnost Zastavljen cilj Oda One Rezultat 6 Uporaba rezultatov 6 F.35 Drugo Zastavljen cilj DA NE Komentar 11. Samo za aplikativne projekte! Označite potencialne vplive oziroma učinke vaših rezultatov na navedena področja Vpliv Ni vpliva Majhen vpliv Srednji vpliv Velik vpliv G.01 Razvoj visoko-šolskega izobraževanja G.01.01. Razvoj dodiplomskega izobraževanja O o o o G.01.02. Razvoj podiplomskega izobraževanja o o o o G.01.03. Drugo: o o o o G.02 Gospodarski razvoj G.02.01 Razširitev ponudbe novih izdelkov/storitev na trgu O O O O G.02.02. Širitev obstoječih trgov o o o o G.02.03. Znižanje stroškov proizvodnje o o o o G.02.04. Zmanjšanje porabe materialov in energije O O O O G.02.05. Razširitev področja dejavnosti o o o o G.02.06. Večja konkurenčna sposobnost o o o o G.02.07. Večji delež izvoza o o o o G.02.08. Povečanje dobička o o o o G.02.09. Nova delovna mesta o o o o G.02.10. Dvig izobrazbene strukture zaposlenih O O O O G.02.11. Nov investicijski zagon o o o o G.02.12. Drugo: o o o o G.03 Tehnološki razvoj G.03.01. Tehnološka razširitev/posodobitev dejavnosti O O O O G.03.02. Tehnološko prestrukturiranje dejavnosti O O O O G.03.03. Uvajanje novih tehnologij o o o o G.03.04. Drugo: o o o o G.04 Družbeni razvoj G.04.01 Dvig kvalitete življenja o o o o G.04.02. Izboljšanje vodenja in upravljanja o o o o G.04.03. Izboljšanje delovanja administracije in javne uprave O O O O G.04.04. Razvoj socialnih dejavnosti o o o o G.04.05. Razvoj civilne družbe o o o o G.04.06. Drugo: O o o o G.05. Ohranjanje in razvoj nacionalne naravne in kulturne dediščine in identitete O O O O G.06. Varovanje okolja in trajnostni razvoj O O O O G.07 Razvoj družbene infrastrukture G.07.01. Informacijsko-komunikacijska infrastruktura O O O O G.07.02. Prometna infrastruktura o o o o G.07.03. Energetska infrastruktura o o o o G.07.04. Drugo: o o o o G.08. Varovanje zdravja in razvoj zdravstvenega varstva O O O O G.09. Drugo: o o o o Komentar 12. Pomen raziskovanja za sofinancerje, navedene v 2. točki11 1. Sofinancer Vrednost sofinanciranja za celotno obdobje trajanja projekta je znašala: EUR Odstotek od utemeljenih stroškov projekta: % Najpomembnejši rezultati raziskovanja za sofinancerja Šifra 1. 2. 3. 4. 5. Komentar Ocena 2. Sofinancer Vrednost sofinanciranja za celotno obdobje trajanja projekta je znašala: EUR Odstotek od utemeljenih stroškov projekta: % Najpomembnejši rezultati raziskovanja za sofinancerja Šifra 1. 2. 3. 4. Komentar Ocena 3. Sofinancer Vrednost sofinanciranja za celotno obdobje trajanja projekta je znašala: EUR Odstotek od utemeljenih stroškov projekta: % Najpomembnejši rezultati raziskovanja za sofinancerja Sifra 1. 5 2 3. 4. 5. Komentar Ocena C. IZJAVE Podpisani izjavljam/o, da: • so vsi podatki, ki jih navajamo v poročilu, resnični in točni • se strinjamo z obdelavo podatkov v skladu z zakonodajo o varstvu osebnih podatkov za potrebe ocenjevanja, za objavo 6., 7. in 8. točke na spletni strani http://sicris.izum.si/ ter obdelavo teh podatkov za evidence ARRS • so vsi podatki v obrazcu v elektronski obliki identični podatkom v obrazcu v pisni obliki • so z vsebino zaključnega poročila seznanjeni in se strinjajo vsi soizvajalci projekta Podpisi: Mojca Pajnik in podpis vodje raziskovalnega projekta zastopnik oz. pooblaščena oseba RO Kraj in datum: Ljubljana 19.4.2010 Oznaka poročila: ARRS-RPROJ-ZP-2010-1/30 1 Samo za aplikativne projekte. Nazaj 2 Napišite kratko vsebinsko poročilo, kjer boste predstavili raziskovalno hipotezo in opis raziskovanja. Navedite ključne ugotovitve, znanstvena spoznanja ter rezultate in učinke raziskovalnega projekta. Največ 18.000 znakov vključno s presledki (približno tri strani, velikosti pisave 11). Nazaj 3 Realizacija raziskovalne hipoteze. Največ 3.000 znakov vključno s presledki (približno pol strani, velikosti pisave 11). Nazaj 4 Samo v primeru bistvenih odstopanj in sprememb od predvidenega programa raziskovalnega projekta, kot je bil zapisan v predlogu raziskovalnega projekta. Največ 3.000 znakov vključno s presledki (približno pol strani, velikosti pisave 11). Nazaj 5 Navedite največ pet najpomembnejših znanstvenih rezultatov projektne skupine, ki so nastali v času trajanja projekta v okviru raziskovalnega projekta, ki je predmet poročanja. Za vsak rezultat navedite naslov v slovenskem in angleškem jeziku (največ 150 znakov vključno s presledki), rezultat opišite (največ 600 znakov vključno s presledki) v slovenskem in angleškem jeziku, navedite, kje je objavljen (največ 500 znakov vključno s presledki), izberite ustrezno šifro tipa objave po Tipologiji dokumentov/del za vodenje bibliografij v sistemu COBISS ter napišite ustrezno COBISS.SI-ID številko bibliografske enote. Navedeni rezultati bodo objavljeni na spletni strani http://sicris.izum.si/. PRIMER (v slovenskem jeziku): Naslov: Regulacija delovanja beta-2 integrinskih receptorjev s katepsinom X; Opis: Cisteinske proteaze imajo pomembno vlogo pri nastanku in napredovanju raka. Zadnje študije kažejo njihovo povezanost s procesi celičnega signaliziranja in imunskega odziva. V tem znanstvenem članku smo prvi dokazali...(največ 600 znakov vključno s presledki) Objavljeno v: OBERMAJER, N., PREMZL, A., ZAVAŠNIK-BERGANT, T., TURK, B., KOS, J.. Carboxypeptidase cathepsin X mediates ß2 - integrin dependent adhesion of differentiated U-937 cells. Exp. Cell Res., 2006, 312, 2515-2527, JCR IF (2005): 4.148 Tipopologija: 1.01 - Izvirni znanstveni članek COBISS.SI-ID: 1920113 Nazaj 6 Navedite največ pet najpomembnejših družbeno-ekonomsko relevantnih rezultatov projektne skupine, ki so nastali v času trajanja projekta v okviru raziskovalnega projekta, ki je predmet poročanja. Za vsak rezultat navedite naslov (največ 150 znakov vključno s presledki), rezultat opišite (največ 600 znakov vključno s presledki), izberite ustrezen rezultat, ki je v Šifrantu raziskovalnih rezultatov in učinkov (Glej: http://www.arrs.gov.si/sl/gradivo/sifranti/sif-razisk-rezult.asp), navedite, kje je rezultat objavljen (največ 500 znakov vključno s presledki), izberite ustrezno šifro tipa objave po Tipologiji dokumentov/del za vodenje bibliografij v sistemu COBISS ter napišite ustrezno COBISS.SI-ID številko bibliografske enote. Navedeni rezultati bodo objavljeni na spletni strani http://sicris.izum.si/. Nazaj 7 Navedite rezultate raziskovalnega projekta v primeru, da katerega od rezultatov ni mogoče navesti v točkah 6 in 7 (npr. ker se ga v sistemu COBISS ne vodi). Največ 2.000 znakov vključno s presledki. Nazaj 8 Pomen raziskovalnih rezultatov za razvoj znanosti in za razvoj Slovenije bo objavljen na spletni strani: http://sicris.izum.si/ za posamezen projekt, ki je predmet poročanja. Nazaj 9 Največ 4.000 znakov vključno s presledki Nazaj 10 Največ 4.000 znakov vključno s presledki Nazaj 11 Rubrike izpolnite/prepišite skladno z obrazcem "Izjava sofinancerja" (http://www.arrs.gov.si/sl/progproj/rproj/gradivo/), ki ga mora izpolniti sofinancer. Podpisan obrazec "Izjava sofinancerja" pridobi in hrani nosilna raziskovalna organizacija - izvajalka projekta. Nazaj Obrazec: ARRS-RPROJ-ZP/2010 v1.00a FE-67-9A-B7-95-5F-70-1B-EE-84-EC-63-37-DB-E7-AA-2A-9E-3A-62